Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Vest

Nøgleord: Vest

174 billeder

Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Sidste linje 5A ved Hovedbanegården, København Den definitivt sidste linje 5A forlader Hovedbanegården. Det blev bus 1684, oprindeligt Nettbuss vogn 8484, der blev nyleveret ved Nettbuss' overtagelse af linjen i oktober 2007. Pudsigt nok var det netop denne bus, der en periode i efteråret 2015 forsøgsvist var folieret i det +Way-design, der i tilpasset udgave bruges på de nye Cityline-busser.

Foto: Sikandar Sahil, 23. april 2017

Arriva 1676 ved Nørreport st., København Arriva 1676, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st., lige inden det var helt "nat" for linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1687 ved Nørreport st., København En af de 5A'ere, der var i drift til efter midnat ved omstillingen til Cityline: Arriva 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1660 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1660, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro på linjens sidste driftsdag. Den turkise Cityline-reklame er markant...

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1679 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1679, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1658 på Langebro, København Arriva 1658, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Langebro på linjens sidste driftsdag. Bussen er blandt dem, der var blevet opmalet med de nye røde hjørner med "knæk". Busserne fortsætter, efter en miljøopgradering, på linjerne 2A og 350S.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1663 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1663, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1685 i Jernbanegade, København Arriva 1685, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1649 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1649, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1656 i Nørre Voldgade, København Arriva 1656, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Nørre Voldgade på linjens sidste dag. Ved Nettbuss' overtagelse af driften på linje 5A tilbage i oktober 2007 var denne bus den første, der forlod garagen tidligt om morgenen, hvilket blev fejret med (alholfri) champagne mv. i garagen på Stamholmen.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1655 i Hambrosgade, København Arriva 1655, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Hambrosgade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1693 på Jarmers Plads, København Arriva 1693, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 5A på Jarmers Plads. Denne bus var én ud af tre "efternølere" til hovedparten af linje 5A's buspark, idet Nettbuss anskaffede ekstra vogne i forbindelse med linje 5A's forlængelse fra Sundbyvester Plads til Lufthavnen i 2008.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1671 på Axeltorv, København Arriva 1671, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Axeltorv. Som det ses, bærer bussen "Plads til alle"-reklamen for den nye linje 5C.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1659 ved Brønshøj Torv, København Tiden nærmer sig "C-dag", hvor linje 5A bliver transformeret til Cityline-linje 5C. I den anledning er der bl.a. kommet reklamer på nogle af linje 5A's busser med sloganet "Plads til alle". Arriva 1659 (ex. Nettbuss 8459), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1661 på Otto Mønsteds Plads, København Arriva 1661 (opr. Nettbuss 8461), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Otto Mønsteds Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 7. marts 2017

En række af Københavns Kommunes skovbørnehavebusser parkeret bag Grøndalscentret, København Bag Grøndalscentret, på parkeringspladsen ved Hvidkildevej, parkerer Københavns Kommune en del af sine skovbørnehavebusser, når de ikke er "på arbejde" - f.eks. i weekenden. Her ses en god blanding, hvoraf de fleste er Volvo'er.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

Keolis 8484 i +Way-design ved Nørreport st., København Keolis 8484, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, var en periode i efteråret 2015 forsøgsvist folieret i det planlagte +Way-design, idet linje 5A fra april 2017 skal overgå til dette koncept. Cirklerne med +'er i var gennemgående i designet. Det endelige design kommer dog til at have et andet logo end cirklen med et +-tegn.

Foto: Thomas de Laine, 5. november 2015

Arriva 1675 fra dørsiden efter uheldet i Jernbanegade, København Onsdag 10. februar 2016 om eftermiddagen kørte Arriva 1675 (opr. Nettbuss 8475) på linje 5A ind i Cirkusbygningen i Jernbanegade. Bussen gled, fordi en forankørende 5A-bus havde tabt diesel på vejbanen. 1675 fik, som det ses, et ordentligt hak i tuden ud af det, men ingen kom til skade, og huset led heller ikke den helt store overlast. Bemærk, hvordan man er i gang med at rense vejbanen bag ved bussen.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1675 fra vinduessiden efter uheldet i Jernbanegade, København Arriva 1675 (opr. Nettbuss 8475), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, i Jernbanegade efter uheldet, hvor bussen var kørt ind i Cirkusbygningen.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1685 i Nørre Voldgade, København Da Arriva 1675 på linje 5A onsdag 10. februar 2016 kørte ind i Cirkusbygningen i Jernbanegade ved Rådhuspladsen, skyldtes det, at Arriva 1685 af samme type, der kørte en lidt tidligere tur, havde lækket diesel. Faktisk havde 1685 efterladt sig diesel hele vejen fra Jernbanegade over Rådhuspladsen og gennem Vester Voldgade op til Jarmers Plads/Nørre Voldgade, hvor bussen stoppede. Den blev efterladt i Nørre Voldgade med havariblinket tændt og en stank af diesel. Efterfølgende måtte gaderne spærres af og vaskes rene, ligesom der selvfølgelig måtte ryddes op efter uheldet i Jernbanegade. Arriva 1685 (opr. Nettbuss 8485), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, venter på at blive hentet i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1685 bagfra i Nørre Voldgade, København "Synderen" fra dieselspildet ved Rådhuspladsen, Arriva 1685, henstår med nødlys i Nørre Voldgade...

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Keolis 8456 på Søtorvet, København Keolis 8456, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8450 på Søtorvet, København Keolis 8450, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8487 på Nørrebros Runddel, København Et længerevarende vejarbejde på den ydre del af Nørrebrogade betyder, at linje 5A og 350S siden 1. november 2014 har kørt ad Mimersgade og Jagtvej til Nørrebros Runddel. Keolis 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, foretager i den anledning sit venstresving i Nørrebros Runddel. Der køres ad normal rute ud af byen.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Keolis 2510 ved Rødovre st. Keolis 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 ved Rødovre st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2014

Keolis 2515 på Damhus Boulevard, Rødovre Keolis 2515, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Damhus Boulevard i Rødovre.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2014

Keolis 2514 ved Rødovre st. Keolis 2514, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, forlader Rødovre st. som linje 21. Bagved er søstervognen 2510 netop ankommet.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2014

Keolis 2510 på Rebildvej, Vanløse Keolis 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Rebildvej i Vanløse. Bussen kører med flag i anledning af linjens 80 års jubilæum.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014

Busser ved Flintholm station ved linje 21's 80-årsjubilæum 29. august 2014 var der 80 års jubilæum for Københavns linje 21. Linjen er blandt de forholdsvis få tilbageværende linjer i København med en lang historie, og hele ruten fra Flintholm til Tuborg er i 2014 ligesom ved oprettelsen i 1934! Det skulle naturligvis fejres, hvilket foregik ved arrangementer på Flintholm station, Hellerup station og Ålholm Plads under medvirken af to gamle KS-busser fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og en helt ny Iveco-bus magen til dem, der i jubilæumsåret skal indsættes på linje 21. Her er busserne samlet på Flintholm station: Forrest ses Københavns Sporveje vogn 41, en Triangel fra 1933; i midten vogn 772, en Leyland Royal Tiger/DAB fra 1963; og bagest den fabriksnye Iveco Crossway LE.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014

Keolis 2501 på Rebildvej, Vanløse Keolis 2501, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014

Keolis 2513 og 2649 ved Apollovej, Vanløse Keolis' busser 2513, Volvo B10BLE/Vest årg. 2002, og 2649, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1999, mødes i krydset mellem Grøndals Parkvej, Rebildvej, Apollovej, Randbølvej og C.F. Richs Vej i Vanløse. Dette kryds var engang en stor rundkørsel, hvor der kunne skiftes mellem linjerne og 21 og 29. Sidstnævnte linje havde oprindeligt endestation netop her (dengang dog under linjenummeret 19). 2513 kører med flag i anledning af linje 21's 80-årsdag, hvor der også var nogle veteranbusser ude at køre. 2649 i baggrunden er dog med sine 15 år også lidt af en veteran...

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014

Busser ved Hellerup station ved linje 21's 80-årsjubilæum Busserne fra linje 21-jubilæumsarrangementet (KS 41, KS 772 og en fabriksny Iveco) ved Hellerup station. De bliver overhalet af en ordinær linje 21-bus af typen Volvo B10BLE/Vest fra 2002 - en bus der inden årets udgang også er historie.

Foto: Jeppe Steensgaard, 29. august 2014

Nettbuss 8486 ved Hovedbanegården, København Nettbuss 8486, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 24. august 2013

Nobina 6009 og City-Trafik 2505 ved Hillerød st. Nobina 6009, VDL Ambassador årg. 2008, og City-Trafik 2505, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, holder pause ved Hillerød st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011

Nettbuss 8439 ved Roskilde st. Nettbuss 8439, Scania K310UB/Vest årg. 2006, som linje 230R ved Roskilde st. I det ydre ligner bussen Nettbuss' mange Volvo'er, men skindet bedrager...

Foto: Thomas Weidekamp, 15. april 2011

Nettbuss 8445 ved Jarmers Plads, København Nettbuss 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Vester Voldgade ved Jarmers Plads.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Nettbuss 8457 ved Jarmers Plads, København Nettbuss 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Jarmers Plads.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Veolia 2340 på Amiralgatan, Malmö Veolia 2340, Scania K114IB 6x2/Vest Contrast årg. 2005, i Västtrafik-bemaling som linje 176 på Amiralgatan i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2011

City-Trafik 2512 på Sjælør Boulevard, København City-Trafik 2512, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 133 på Sjælør Boulevard ved Ellebjergvej.

Foto: Thomas de Laine, 14. april 2011

City-Trafik 2513 på Hulgårdsvej, København City-Trafik 2513, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Hulgårdsvej ved Borups Allé.

Foto: Thomas de Laine, 15. april 2011

Nettbuss 8479 ved Nørreport st., København Nettbuss 8479, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st. - udsmykket som totalreklame for Tyrkiet.

Foto: Thomas de Laine, 6. februar 2011

Nettbuss 8479 bagfra på Nørrebrogade, København Nettbuss 8479, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som totalreklame for Tyrkiet på linje 5A på Nørrebrogade. Bussen har faktisk tidligere været totalreklame, nemlig i særdeles kort tid i maj 2008, hvor den bar en Canon-reklame.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. februar 2011

City-Trafik 2513 og et Gribskovbane-tog ved Vejby st. City-Trafik 2513, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 362 ved Vejby st. på Gribskovbanens Tisvildeleje-strækning. Toget er et af Lokalbanens Alstom Lint 41-tog fra 2006 eller 2007.

Foto: Sikandar Sahil, 10. juli 2010

City-Trafik 2501 ved Rågeleje Klit City-Trafik 2501, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som den daværende linje 360 ved Rågeleje Klit.

Foto: Sikandar Sahil, 10. juli 2010

Netbus 8487 på Husum Torv, København Netbus 8478, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010

City-Trafik 2509 ved Femøren st., København City-Trafik 2509, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 78 på Hedegaardsvej ved Femøren st. på Amager.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2011

City-Trafik 2510 på Sundbyvester Plads, København City-Trafik indsatte i december 2010 15 nye busser på linjerne i Nordsjælland. Mange af de i 2002 leverede Volvo B10BLE/Vest-busser er derfor flyttet til andre City-Trafik-garager, hvor de har afløst ældre vogne. På Amager er det f.eks. gået ud over serie 15. Bus 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 78 på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2010

Arriva 5712 ved Hillerød st. Arriva 5712 (opr. Combus 2569), Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, holder pause som S-togsbus ved Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 25. september 2010

Netbus 8476 som S-togsbus ved Hillerød st. Netbus 8476, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i tjeneste som S-togsbus ved Hillerød st.

Foto: Peter Hobel, 24. september 2010

Arriva 5712 ved Farum st. Arriva 5712 (opr. Combus 2569), Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, som S-togsbus på Hillerød-Allerød-Farum-ruten ved Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 25. september 2010

City-Trafik 2502 på Kærhøjgårdsvej, Lynge City-Trafik 2502, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 335 på Kærhøjgårdsvej i Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2010

City-Trafik 2507 på Kærhøjgårdsvej, Lynge City-Trafik 2507, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 335 på Kærhøjgårdsvej i Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2010

Arriva 5712 som S-togsbus ved Hellerup st. Arriva 5712 (opr. Combus 2569), Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, som S-togsbus på linje B ved Hellerup st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. juni 2010

Netbus 8472 ved Bellahøj, København Netbus 8472, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Arriva 5710 ved Lyngby st. Arriva 5710 (opr. Combus 2559), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 5709 ved Lyngby st. Arriva 5709 (opr. Combus 2556), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Netbus 8483 ved Bellahøj, København Netbus 8483, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8451 ved Bellahøj, København Netbus 8451, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

City-Trafik 2509 ved Farum st. City-Trafik 2509, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 335 ved Farum st.

Foto: Thomas Weidekamp, 12. juni 2010

Arriva 5709 ved Hellerup st. Arriva 5709 (opr. Combus 2556), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togsbus på linje B ved Hellerup st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. juni 2010

Arriva 5710 ved Hellerup st. Arriva 5710 (opr. Combus 2559), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togserstatningsbus ved Hellerup st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. juni 2010

Netbus 8453 ved Østerport st., København Netbus kører efterhånden ofte togbuskørsel. I sommeren 2010 har man bl.a. erstattet Øresundstog mellem København og Malmö og aftenkørsel på metroen. Søndag 15. august kunne Netbus' busser ses i S-togserstatningskørslen mellem Østerport og Hellerup som følge af oversvømmede spor. Bus 8453, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010

Netbus 8455 ved Hellerup st. Netbus 8455, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, holder pause ved Hellerup st. i forbindelse med togerstatningskørsel mellem Østerport og Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010

Netbus 8000 og 8457 på Husum Torv, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, og bus 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007 - begge som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridprøvebus årg. 2010, og Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, mødes som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8440 ved Hvalsø st. Netbus 8440, Scania K270UB/Vest årg. 2006, ved Hvalsø st. i juni 2007.

Foto: Niels-Folke Vallin, dato ukendt

Netbus 8487 på Dronning Louises Bro, København Netbus 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro. Bussen har de første år af sit liv kørt hos Netbus i Skibby, men i 2009 overførtes til den København og linje 5A/84N.

Foto: Sikandar Sahil, 2. januar 2010

Tide Bus 8030 på Vestre Boulevard, Odense Tide Bus 8030, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2009, som bybuslinje 41 på Vestre Boulevard i Odense, oktober 2009.

Foto: Niels-Folke Vallin, dato ukendt

Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, er én af de busser, der for tiden kører rundt med A-bus-totalreklame. Den seksakslede bus ses her på Frederikssundsvej som linje 5A.

Foto: Torben Liebst, 12. oktober 2009

Arriva 5706 på Nykøbing F st. Arriva 5706, Volvo B6LE/Vest årg. 1997, som bybuslinje 7/3 ved Nykøbing F rutebilstation.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 22. juni 2009

Netbus 8445 på Sundbyvester Plads, København Den traditionelle ekstrakørsel til Ullerup Marked fandt ikke sted i 2009 af den simple årsag, at foretagenet bag arrangementet gik i betalingsstandsning i 2008. Erstatningen med navnet "Ama'r Kræmmermarked" afholdes første gang i august 2010. I "tomrummet" var der så i stedet Dragør Høstmarked, der lå i dagene 7.-9. august 2009. Netbus kørte ekstra på linje 350S mellem Sundbyvester Plads og høstmarkedet med nogle af sine 5A-busser. Her ses bus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, der er ved at forlade Sundbyvester Plads. Bemærk i øvrigt skiltningen: "350X Dragør Høstmarked" - Netbus kan skilte meget! Søstervognen til højre er en ordinær 5A'er.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8447 ved Tårnby st. Netbus 8447, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X til Dragør Høstmarked på Tårnby st. Netbus' busser kan også jævnligt opleves som f.eks. tog- eller metroerstatningsbusser.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8445 som ekstrabus på Tårnby st. Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X mod Dragør Høstmarked ved Tårnby st.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8484 på Rådhuspladsen, København Om natten optræder busserne fra linje 5A på natbuslinje 84N. Her har Netbus meget passende indsat bus 8484 på linje 84N. Foto på Rådhuspladsen tidligt om morgenen 10. maj 2009.

Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009

Netbus 8474 ved Forum st., København 11. april 2009 udførte Netbus metrokørsel mellem Frederiksberg og Nørreport pga. et nedbrud i metrodriften. Da der på dette tidspunkt også var Jeff Dunham-show i Forum, var der rigeligt med passagerer at køre med. Bus 8474, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, ved Forum st.

Foto: Sikandar Sahil, 11. april 2009

Netbus 8454 ved Nørreport st., København Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobus ved Nørreport st.

Foto: Sikandar Sahil, 11. april 2009

Netbus 8474 på Irlandsvej, København Linje 5A kørte mod Husum ad Sundbyvestervej, Irlandsvej, Englandsvej, Sundholmsvej og Amagerfælledvej, mens Amagerbrogade var spærret for nedtagning af tårnet på "Sønderborg". Netbus 8474, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Irlandsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8485 på Sundholmsvej, København Netbus 8485, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8465 på Sundbyvestervej, København Netbus 8465, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvestervej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8445 på Sundholmsvej, København Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8494 på Toftegårds Plads, Valby Netbus stillede med en af sine nyeste busser, nemlig bus 8494, der er en Volvo B12BLE-61/Vest fra efteråret 2008. Her ønsker den Johannes Sloth "alt godt i fremtiden". Foto på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8494 og Skørringe Turistbusser 30 på Toftegårds Plads, Valby Movia er ikke helt farveløs: Netbus 8494, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, i gul med røde hjørner og Skørringe Turistbusser 30, Mercedes-Benz O.550 Integro årg. 2003, i det gamle STS-rutebildesign mødes på Toftegårds Plads i Valby.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8494 m.fl. på Toftegårds Plads, Valby Den række af busser, der var stillet op i rækken nærmest Vigerslev Allé, bestod fra venstre af Netbus 8494, Skørringe Turistbusser 30, Kruse 7, De Hvide Busser 8732, De Blaa Omnibusser 4044, City-Trafik 2435 og Anchersen Rute 3210.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8495 på Sundbyvester Plads, København Netbus har suppleret beholdningen af Volvo B12BLE/Vest-busser til linje 5A med yderligere tre busser, nemlig numrene 8493-8495. De tre busser var første gang i trafik mandag 20. oktober 2008, og her ses 8495 på Sundbyvester Plads. Busserne er egentlig anskaffet som følge af linje 5A's forlængelse til Lufthavnen i marts, men linjen gik dengang samtidig over til en sommerhalvårskøreplan med reduceret drift. Først ved overgangen til vinterkøreplanen i oktober blev der således behov for de ekstra busser.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2008

City-Trafik 2512 på Hillerød st. City-Trafik 2512, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 335 på Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2004

Netbus 8491 på Frederikssund st. Netbus 8491, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 322 på Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008

Arriva 8423 på Rugårdsvej, Odense Arriva 8423, Volvo B10M-60/Vest årg. 1999, som rute 850 på Rugårdsvej i Odense. Bussen er en tidligere Combus, men ikke oprindeligt en Fyn-bus. Den har kørt i det gamle Århus Amt, hvorfra den er kommet gennem Connex til Wulff Bus og Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008

Arriva 2587 på Odense rtb. Arriva 2587, Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, på Odense rtb.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008

Bent Thykjær 230 på Grindsted rtb. Bent Thykjær overtog en del busser fra John Papuga i Brørup i 2002. Blandt dem var denne Volvo B10M-60/Vest-rutebil fra 1998. Bussen har nr. 230 og ses her på rutebilstationen i Grindsted.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 126 i Brørup garage Bent Thykjær 126 er en Volvo B10M-60/Vest-rutebil, der er nyanskaffet i 1998. Brørup garage.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 127 i Brørup garage Bent Thykjær 127 er en Volvo B10M-60/Vest-rutebil, der er nyanskaffet af Thykjær i 1998. Foto i Brørup garage.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 221 i Brørup garage Bent Thykjær 221 er en Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, som i 2002 blev overtaget fra John Papuga i Brørup. Foto hos Thykjær i Brørup.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 220 i Ribe garage John Papuga i Brørup modtog denne Volvo B10M-60/Vest-rutebil i 1996. Ved RAT-licitationen i 2002 overgik bussen til Bent Thykjær sammen med noget kørsel. Bussen fik nr. 220 og ses her i Ribe garage.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 222 i Brørup garage Bent Thykjær 222, Volvo B10M-60/Vest-rutebil årg. 1998, på busanlægget i Brørup. Det er en af de busser, Thykjær i 2002 overtog fra John Papuga i Brørup.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 229 på Grindsted rtb. Bent Thykjær 229, Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, på Grindsted rutebilstation. Bussen er oprindeligt leveret til John Papuga, Brørup, men blev i 2002 overtaget af Thykjær.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Netbus 8454 som første 5A-bus i Kastrup Lufthavn Første 5A-bus fra Lufthavnen blev bus 8454, som afgik 16. marts 2008 kl. 5.46. Her ses den inden afgang.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 på Sundbyvester Plads, København Den første 5A-bus fra Lufthavnen er nået til Sundbyvester Plads. Den holder ved det nye stoppested i vejsiden af Amagerbrogade ud for pladsen. Stoppestedet er netop blevet etableret af hensyn til busserne fra Lufthavnen.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn Linje 5A blev forlænget til Lufthavnen 16. marts 2008 - dog kun på en del af turene. Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Ellehammersvej i Lufthavnen. Faktisk har Lufthavnen haft A-busbetjening før, nemlig med linje 2A i 2002-03.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup Ved Skottegården i Kastrup mødes linje 2A, 5A, 36 og den nye servicebuslinje 875. Netbus 8448 ved Skottegården med en linje 36 bagved.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8449 på Amager Landevej, København Netbus 8449, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Amager Landevej på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8467 ved indvielsen af Stamholmen garage, København 30. november 2007 indviede Netbus service- og uddannelsescentret på Stamholmen, Avedøre Holme. Dette helt nybyggede anlæg står dels for driften af linje 5A, landets største buslinje, og rummer dels Netbus' administration. Det er i øvrigt et udsædvanligt flot og moderne busanlæg. Bus 8467 og flag foran bygningen ved indvielsen.

Foto: Sikandar Sahil, 30. november 2007

Netbus 8467 på Stamholmen garage, København Netbus 8467, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 30. november 2007

Netbus 8458 og 8477 på Husum Torv, København To af Netbus' Volvo/Vest-busser, nr. 8458 og 8477, i sløjfen i Husum. Efter planen skal linje 5A ikke længere have endestation her fra oktober 2008, hvor det er meningen, linjen skal forlænges til Husum st. nogle hundrede meter borte.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2008

Netbus 8487 på Roskilde st. I efteråret 2007 modtog Netbus 46 stk. 13,7 m lange Volvo B12BLE med norske Vest Center-karrosserier. De 43 tilfaldt linje 5A i København, mens Skibby-afdelingen fik de sidste tre. Skibby-busserne, nr. 8487-8489, adskiller sig designmæssigt ikke kun ved fraværet af de røde A-bushjørner, men også ved skyggebemalingen under frontruden. Bus 8487 på Roskilde st.

Foto: Sikandar Sahil, 12. februar 2008

Netbus 8485 i Stamholmen garage Netbus 8485 hjemme på Stamholmen, hvor Netbus har garage. Der er sket en mindre ændring på skiltene, siden Netbus overtog linje 5A, idet teksten "Sundbyvester Plads" nu er centreret. Oprindeligt var den venstrestillet.

Foto: Sikandar Sahil, 22. januar 2008

Netbus 8456 på Sundbyvester Plads Den første Netbus på linje 5A efter ankomsten til Sundbyvester Plads tidligt om morgenen 21. oktober 2007.

Foto: Sikandar Sahil, 21. oktober 2007

Netbus 8477 ved Husum Torv, København Det var en af de mere velforberedte linjeovertagelser, da Netbus i oktober 2007 skulle afløse Arriva på linje 5A. Der blev kørt en del indøvning på linjen frem til skiftedagen, og nogle dage i den sidste uge medtog indøvningsbusserne endda passagerer! Netbus "tyvstartede" således, og torsdag 18. oktober var bl.a. bus 8477, en splinterny Volvo B12BLE-61/Vest, ude at køre med passagerer på linje 5A. Her er den netop ankommet til Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2007

Netbus 8474 på Rådhuspladsen, København En af Netbus' forpremierebusser: Bus 8474 som passagerbefordrende linje 5A på Rådhuspladsen fredagen inden overtagelsen.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007

En kort tale inden første Netbus afgår fra Stamholmen Et større antal A-busser og A-mennesker var samlet på Netbus' nye garageanlæg på Stamholmen tidligt om morgenen søndag 21. oktober 2007, hvor den første Netbus på linje 5A skulle sendes af sted. Det skete naturligvis med manér: Direktør Erik Hein (nummer to fra højre) holdt en kort tale, hvor han bl.a. fremhævede chaufførens vigtige arbejde. Efter snoren var klippet over, var der (alkoholfri) champagne.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Snoren klippes for første Netbus på linje 5A Chauffør Per Bukhave (midterst i billedet) har netop klippet snoren for den første Netbus, der kører i drift på linje 5A. Det er bus 8456, der naturligvis er flagsmykket. Stamholmen garage.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Første Netbus afgår fra Stamholmen Søndag 21. oktober 2007 kl. 5.02: Bus 8456 afgår fra Netbus' garageanlæg på Stamholmen for at blive indsat som første Netbus på linje 5A fra Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8480 på Sundbyvester Plads, København De nye busser på linje 5A fik bl.a. tv-omtale. Bus 8480 som linje 5A med journalist og fotograf fra TV2/Lorry på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8465 på Husum Torv, København Netbus 8465 ankommer til Husum Torv. Bussen er en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest, der netop samme dag er blevet indsat på linje 5A.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8468 på Husum Torv To af Netbus' nye busser på linje 5A på Husum Torv; forrest nr. 8468. Til venstre ses Movias trafiktjeneste på arbejde.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 i Jernbanegade, København Københavnske linje 5A kører bl.a. gennem Jernbanegade, der i dag forbinder Vesterport st. med Rådhuspladsen. Netbus 8448 i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Rådhuspladsen, København Netbus 8448 krydser H.C. Andersens Boulevard på vej ind på Rådhuspladsen som linje 5A mod Husum Torv. Det er første dag, Netbus kører på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8452 på Sundbyvester Plads, København En af Netbus' nye Volvo B12BLE-61 med Vest Center-karrosseri soler sig på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8484 ved Hovedbanegården, København Som nogle af landets første bybusser lever linje 5A's nye vognpark op til Euro 5-normen. Movia reklamerer lidt for dén sag med den grønne "sommerfugl" i forreste siderude i dørsiden. Netbus 8484, Volvo B12BLE-61/Vest, efter afgang fra Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8470 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8470 som helt ny ved linje 5A's endestation på Amager: Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8481 på Rådhuspladsen, København De sorte dørpartier er et markant træk ved Vest Center-karrosseriet, som linje 5A's nye busser har. Netbus 8481 på vej fra Vester Voldgade ind i Rådhuspladsens busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Husum Torv, København Netbus 8448, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i linje 5A's endestation på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8471 på Rådhuspladsen, København Linje 5A og 6A mødes i Rådhuspladsens busterminal. Netbus 8471 som linje 5A den første dag, Netbus kørte linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8466 ved Hovedbanegården, København I forbindelse med oktoberkøreplansskiftet 2007 blev A-busserne udstyret med en reklame i forreste venstre siderude, hvor linjens laveste interval oplyses. For linje 5A er det 4 minutter. En helt ny Volvo B12BLE-61/Vest ankommer til Hovedbanegården fra Amager dagen efter Netbus' overtagelse af linje 5A. Bussen er nr. 8466.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8476 ved Husum Torv, København Netbus 8476 på Frederikssundsvej lige efter afgang fra endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8450 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8452, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8473 i Stamholmen garage Netbus 8473 er en af de nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A. Netbus overtager driften søndag 21. oktober 2007 og skal bruge i alt 43 busser af typen - heraf fire reservevogne. Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8468 og 8472 i Stamholmen garage To af de nye 5A-busser i Stamholmen garage: Bus 8468 tv. og 8472 th. En del af busserne kan for tiden opleves som indøvningsbusser på linje 5A's rute.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8471 og 8455 i Stamholmen garage Netbus 8471 tv. og 8455 th. i Stamholmen garage på Avedøre Holme.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8455 m.fl. i Stamholmen garage 10 nye busser holder parat i Stamholmen garage. Om kort tid skal de indtage linje 5A. Fra højre bus 8455, 8474 og 8461 m.fl.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Nye busser hos Netbus, Stamholmen Opstillingspladsen hos Netbus på Stamholmen med et antal nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A og 84N en lille uge før driften blev overtaget.

Foto: Danish Ghauri, 15. oktober 2007

Netbus 8447 ved Elmevej i Skibby Nogle af Netbus' nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A har været i drift på Skibby-garagens linjer for at blive testet. Bus 8447 som linje 229E ved stoppestedet Elmevej i Skibby.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8452 i Skibby garage Netbus 8452, endnu ikke indregistreret, i Skibby garage.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8447 på Frederikssund st. Netbus 8447, en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest til brug på linje 5A og 84N fra 21. oktober, som linje 229E på Frederikssund st.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8452, 8453 og 8449 i Skibby garage En række af Netbus' nye Volvo/Vest-busser til linje 5A i Skibby garage: Fra venstre nr. 8452, 8453 og 8449. Udover kørsel på linjerne i Hornsherred har busserne også været brugt til indøvning på linje 5A.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8444 på Stamholmen garage Netbus holdt onsdag 29. august 2007 åbent hus på det nye garageanlæg, der opføres på Avedøre Holme. Adressen er Stamholmen 217, og de 43 busser fra linje 5A og 84N får garage her. Bus 8444, en af de nye busser, var opstillet på anlægget ved arrangementet. Bemærk, at bussen nu har fået internnumre i federe typer, end den i første omgang var udstyret med.

Foto: Sikandar Sahil, 29. august 2007

Netbus 8444 ved Sundbyvester Plads Netbus' nye busser til linje 5A skulle blive Danmarks første bybusser, der lever op til Euro V-emissionsnormen, og således også landets reneste bybusser. Bus 8444 var 15. august 2007 opstillet på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads, linje 5As ene endestation.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 med banner ved Sundbyvester Plads Netbus søger i øjeblikket chauffører til linje 5A. Det blev der reklameret for på bus 8444 med et banner, der også henviser til Netbus' særlige linje 5A-hjemmeside 5a.netbus.dk. Foto på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 fra dørsiden ved Sundbyvester Plads Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest, på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 forfra på Toftegårds Plads En af Netbus' nye busser til linje 5A blev 14. august 2007 præsenteret for Movia på Toftegårds Plads. Busserne er af typen Volvo B12BLE-61, som allerede kører i Hovedstadsområdet, men i forhold til de eksisterende er der et par væsentlige forskelle: Først og fremmest er det Vest Center-karrosseriet med den karakteristiske front. Netbus i Skibby har dog allerede et par busser med dette karrosseri. Derudover har busserne Voith-gear, mens de B12BLE'ere, der indtil nu er leveret til Hovedstadsområdet, alle har ZF-gear. Bus 8444 på Toftegårds Plads under præsentationen.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 på Toftegårds Plads Fremtiden på linje 5A: Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Toftegårds Plads. Der kommer i alt 43 busser til linjen, og busserne har bl.a. air-condition, videoovervågning og et par informationsskærme til passagererne.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 fra vinduessiden på Toftegårds Plads Vest Center-karrosseriet har et udseende, man måske lige skal vende sig til. Fronten har bl.a. givet anledning til øgenavnet "toretningsvogn" - underforstået, at det er svært at se forskel på for og bag. Vognsiden er til gengæld gjort kønnere end på mange andre busser, idet de uensartede vinduesstørrelser er skjult ved hjælp af kosmetikglas. Netbus 8444 på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 bagfra på Toftegårds Plads Bagfra og fra vinduessiden ligner Vest Center-karrosseriet mere andre busser. Netbus 8444 til linje 5A på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 fra dørsiden på Toftegårds Plads Dørsiden af den nye Volvo B12BLE-61/Vest-bus til linje 5A. Netbus 8444 på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Chaufførruden på Netbus 8444 Chaufførruden på Netbus 8444 er et noget usædvanligt udseende arrangement.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Interiør af Netbus 8444 ved fordøren Forenden af Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest, set indefra. Øverset ses displayet, der bruges til at annoncere næste stoppested mv., og til højre ses en af bussens informationsskærme.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Informationsskærm i Netbus 8444 Den ene fladskærm til information i Netbus 8444. Bemærk også holdestængerne, der - som krævet af Movia - er i samme melongule farve, som bussen har udvendigt.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Uens vinduesstørrelse på Netbus 8444 Sideruderne har ikke alle samme størrelse i Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest. I den bageste del af bussen er vinduerne mindre, og forskellen ses tydeligt indefra ved den ene sæderække. Udenpå er forskellen godt kamufleret af kosmetikglas.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Sideperronen i Netbus 8444 Sideperronen i Netbus 8444, der fra 21. oktober 2007 skal indsættes på linje 5A. Bussen er en Volvo B12BLE-61/Vest og ses her under en præsentation for Movia, der foregik på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 hos Bus Center Vest 21. oktober 2007 overtager Netbus driften af linje 5A i København. Til linjen har man indkøbt 43 stk. Volvo B12BLE-61/Vest-busser, og i uge 33 skal en af dem præsenteres for Movia. Det er denne bus, og den får nr. 8444. Her ses den hos Bus Center Vest i Kolding.

Foto: Bo Kristensen, 9. august 2007

Netbus 8439 nær Hvalsø st. Netbus' 13,7 m Scania/Vest-bus holder pause på Tølløsevej bag Hvalsø st. Der er 46 busser med dette karrosseri på vej til Netbus, hvoraf de fleste skal indsættes på linje 5A i København. De nye busser bliver dog på Volvo B12BLE-chassis.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st. Netbus 8439, Scania/Vest årg. 2006, set fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007

Arriva 2660 og 2582 på Odense st. Arriva 2660, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, og 2582, Volvo B10M-60/Vest årg. 1998, på Odense st. udstyret med de nye skrigende lysegrønne FynBus-bomærker.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 20. juli 2007

Jørns Busrejsers Volvo B7RLE i Billund Jørns Busrejser i Brønderslev har anskaffet denne nye Volvo B7RLE med norsk Vest-karroseri. Bussen var udstillet ved Danske Busvognmænds årsmøde i Billund i november 2006. Vognmanden har i øvrigt for nylig fået prisen for at levere den bedste kvalitet i NT i køreplanåret 2005-06.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 4. november 2006

Partner Bus 8440 på Frederikssund st. Partner Bus overtog ved køreplansskiftet 22. oktober 2006 linje 230, Roskilde st.-Hvalsø st.(-Englerup). Endvidere fik man leveret to nye Scania-busser med norske Vest-karrosserier. Den ene bus, nr. 8439 er en 13,7 m-bus, mens den anden, nr. 8440, der ses her på Frederikssund st., er en almindelig 12 m-bus. Frontens design skal ikke kommenteres her...

Foto: Jesper Holst, 22. oktober 2006

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads Traditionelt har en dansk bus været 12 meter lang eller kortere. Alternativt kunne det være en ledbus, som så var 18 meter. Men i de senere år er der åbnet op før større buslængder, og især 13,7 m-bussen har vundet stor udbredelse. Torsdag 12. oktober 2006 foretoges i København en prøvekørsel med en 14,7 meter lang bus. Prøvekørslen foregik på linje 5A (dog ikke som ordinær bus) og skete under medvirken af bl.a. HUR og Politiet. Linje 5A er i øjeblikket i udbud med 39 13,7 m-busser, men det er muligt, prøvekørslen skal ses i det lys, at HUR har efterspurgt 14,7 m-busser i forbindelse med forhandlingerne. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København Den 14,7 m-bus, der blev prøvekørt, kom fra Nettbuss i Norge (vogn 1872), hvor den normalt kører for Stor-Olso Lokaltrafikk. Bussen er en Scania med Vest-karrosseri af serien Center. Designet på fronten af denne bus vil der nok være en del, der lige skal vænne sig til... Partner Bus i Skibby har i øvrigt netop modtaget to lignende vogne til kørsel for HUR! Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København Linje 350S var den første linje i København, som HT i sin tid påtænkte at anvende dobbeltdækkere på. Det blev af forskellige grunde aldrig til noget, og linjen kører nu med 13,7 m-busser i stedet. På papiret har en ledbus, en dobbeltdækker og en 13,7 m-bus den samme kapacitet, så en 14,7 m-bus burde have plads til flere passagerer end en dobbeltdækker! Arriva 1558 (tv.), Scania OmniLine, fra linje 350S og 14,7 m-prøvebussen (th.), Scania/Vest, på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 bagfra på Sundbyvester Plads, København 14,7 meter er meget for en bus i bytrafik, men i EU kan busser være op til 15 meter lange. Dog kan anvendelse kræve godkendelse fra lokale myndigheders side, og Københavns Kommune vil i givet fald skulle godkende 14,7 m-busser i København. Ved prøvekørslen bar bussen en stor streamer med teksten "TEST - Partner Bus", hvilket tydeligt ses på dette billede, der viser bussen bagfra, mens den holder på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 og Arriva 1413 på Sundbyvester Plads, København 14,7 m-prøvebussen og Arrivas bus 1413 fra linje 5A på Sundbyvester Plads. En kort overgang omtaltes singlebusser over 12 meter som "langbusser". Det er efter fotografens mening en god kandidat til en fællesbetegnelse for 12,7 m-, 13,7 m-, 13,85 m-, 14,6 m-, 14,7 m- og 15 m-busser.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

City-Trafik 2513 i Hillerød City-Trafiks vogn 2513, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, lægger an til landing ved linje 335-stoppestedet på Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2006

De Grønne Busser, Hinnerup, vogn 24 De Grønne Busser i Hinnerup er ikke længere specielt grønne. Derimod kører selskabets rutebiler i den krævede himmelblå Århus Amt-bemaling. Her ses vogn 24, en Scania/Vest-rutebil fra 2003, med en serie 12-rutebil fra 1993 i baggrunden ved garagen.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Arriva 4028 i Svendborg Da Fyns Amt ikke har et trafikselskab, kan man opleve forskellige bemalinger af busserne i de enkelte byer. I Svendborg holder man f.eks. fast i den gamle blå og hvide bemaling, som man ellers har iklædt busser, vi er mest vant til at se i trafikselskabernes standardfarver. Svendborgs bybusser køres af Arriva, der bl.a. anvender bus 4028. Bussen er Volvo B10BLE-60 med DAB-bygget Vest-karrosseri fra november 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4023 i Svendborg I Svendborg mødes bybusserne på Tolbodvej ved stationen to gange i timen. Dog kører ikke alle bybusserne, der er nummereret 200-209, hver halve time. Arrivas bus 4029 på linje 205 med bus 4023 på linje 204 i baggrunden på Tolbodvej.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4022 i Svendborg Arrivas bus 4022 er også en Volvo B10BLE-60 med Vest-karrosseri, men den er ikke bygget hos DAB, selvom den er fra november 2002 ligesom flere andre af Svendborgs bybusser. Bussen holder her på Toldbodvej med stationsbygningen i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4025 i Svendborg Arrivas bus 4025 i Svendborg som bybuslinje 206.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4026 i Svendborg Volvo-laventrébusserne præger mildest talt bybusbilledet i Svendborg. Her er en række samlet i bybusterminalen ved Svendborg st.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006

Arriva 4027 i Svendborg Bybusterminalen i Svendborg er beliggende mellem forskellige nyere og ældre huse, der får stedet til at virke ganske hyggeligt. Bus 4027 er blandt de Vest-busser, der nåede at blive bygget i DAB, inden Silkeborg-fabrikken måtte dreje nøglen om i det tidlige forår 2003.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006

DitoBus 271 ved Roskilde Lufthavn I weekenden 20.-21. august 2005 var der airshow i Roskilde Lufthavn, og der kørte en bus i pendulfart mellem Roskilde st. (sygehuset) og lufthavnen. Lørdag var det DitoBus' vogn 271, en Volvo B10M-60/Vest fra 1996, der anvendtes til transporten. Foto ved Roskilde Lufthavn.

Foto: Christian Lynge, 20. august 2005

Tylstrup Busser 127 i Aalborg Tylstrup Busser, der bl.a. kører rute 42/72 for Nordjyllands Trafikselskab (NT), har denne 13,7 m lange Volvo B10M-65 med norsk Vest-karrosseri. Bussen er en lavbagperronbus med dørarrangement 2-1-1 og fungerer som rutebil på de nordjyske landeveje. Denne konstellation af buslængde, dørarrangement mv. findes i flere eksemplarer i amtet. Bussen er Tylstrups vogn 127/RN 88 804 fra 2000, og billedet er taget på Aalborg busterminal.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. juli 2005

Arriva 2475 og 2474 på Høje Taastrup st. Linie 850 var HTs første og Danmarks tredje servicebuslinie. Den første danske servicebuslinie oprettedes 24. marts 1990 i Fredericia, og den fik 3. september samme år følgeskab af servicebuslinier i Aalborg. 11. december fulgte HT trop med en i første omgang unummereret linie i Høje Taastrup. Linien fik senere linienummer 850 og blev suppleret af linie 851, der også betjener Hedehusene. Først kørte HT linien selv, men senere tog Linjebus over. Fra 1996 overtog Unibus linierne, der kom med over i Arriva i 1999. I 2000 overtog ES Bus kørslen, og i november 2003 trådte Arriva til og har kørt linierne med alternativt materiel siden. 9. oktober 2004 træder en ny kontrakt i kraft. Her ses bus 2475 på linie 850 og 2474 på linie 851 på Høje Taastrup st. 8. oktober 2004. Begge busserne er af typen Volvo B6LE/Vest, og har en fortid som rutebiler i VT-området. De er oprindelig leveret til Combus, hvorfra Arriva har overtaget dem.

Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2004

City-Trafik 2501 på Allerød st. Linje 335, Hillerød-Allerød-Lynge-Farum, overgik 23. maj 2004 til City-Trafik, der kører den fra Helsinge garage. Helsinge har derfor fået tilført nogle DAB 15-1200C-busser til brug på linjen. Anden pinsedag havde man dog åbenbart nyere busser nok til, at linje 335 trafikeredes af to sådanne. Her er det således bus 2501, Volvo B10BLE/Vest årg. 2002, på Allerød st. På søn- og helligdage kører linje 335 slet ikke til Farum. Kun strækningen Hillerød-Allerød-Lynge betjenes, og halvdelen af turene kører kun mellem Allerød og Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

City-Trafik 2514 på Hillerød st. Busser med de norske Vest-karrosserier er aldrig blevet særlig udbredte i HUR-området. Den eneste rigtig autoriserede anvendelse er City-Trafiks Volvo B10BLE-busser 2501-2515, der i 2002 blev leveret til de linier, selskabet da overtog i Nordsjælland. Alle busserne har hele tiden været garageret på City-Trafiks anlæg i Helsinge. Siden 23. maj 2004 optræder busserne også på linie 335, Hillerød-Allerød-Farum, som City-Trafik har overtaget i 14. udbud og kører fra Helsinge garage. Her ses bus 2514 på Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Arriva 2475 som servicebus i Roskilde Vest-busser forekommer som HUR-busser også i mindre autoriserede versioner. Arriva overtog i november 2003 nogle servicebuslinier i bl.a. Høje Taastrup og Roskilde fra ES-Bus, der gik i betalingsstandsning. Da man ikke lige stod med ledige servicebusser, fandt man andet materiel frem, heriblandt 2 stk. 10 meter lange Volvo/Vest-busser, der oprindelig er leveret til Combus i VT-området som nr. 2474-2475. Busserne overgik i 2001 med Combus til Arriva og har ikke skiftet farve af at blive indsat i HUR-området. Dog er de blevet udstyrede med et lille gult HT-bomærke på front og sider, og Vestsjællands Trafikselskabs navnetræk er væk. Bus 2475 er her indsat på servicebuslinie 853 i Roskilde - efter et halvt år endnu uden korrekt destinationsskilt! Arriva kørte også i en periode omkring 2001-02 med nogle Vest-busser på linier i Nordsjælland i form af lavbagperronbusser leveret til VT-området.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
24. april 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.