Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder

Billeder

Der er 4920 billeder på Myldretid.dk. Her ses de 25 nyeste. Blad alle billeder igennem eller vælg en kategori.

Søg i Billeder efter
Forenede Rutebiler med linje 154 og 163 på Bellahøj, København Et par busser fra Forenede Rutebiler på Bellahøj 30. september 194, den sidste dag inden HTs overtagelse af driften. Til venstre er det en Leyland-DAB serie I-bus fra 1966 på linje 154, som var blandt HTs første ofre, idet den blev nedlagt og erstattet af bl.a. linje 43's forlængelse til Værebroparken ved HTs første køreplansskift 13. oktober 1974. Til højre en Volvo B655/Nordisk fra 1963 på linje 163. De to busser blev hos HT til vogn 3041 hhv. 3007. Yderst til venstre ses en serie I-bus fra Københavns Sporveje på vej mod Rådhuspladsen som linje 38. Linjerne 38 og 163 blev fra 20. april 1975 sammenlagt til én linje, så busskiftet på Bellahøj kunne undgås.

Foto: Arne Unterschlak, 30. september 1974

Birkerød Bus Compagni 22 som linje 330 på Bellahøj, København Birkerød Bus Compagni (BBC) vogn 22 af typen Leyland-DAB serie II leveredes sammen med en søstervogn til kørslen på linje 330 mellem Bellahøj, Værløse og Farum i januar 1975, hvor de afløste et par ældre Volvo'er. Bussen er med andre ord også et sent eksempel på serie II-modellen, der udgik af produktion senere på året. Her ses den i april 1976, hvor den har fået påsat vognnummer. Indførelsen af vognnumre på BBCs busser skete i foråret 1976 af hensyn til selskabets nye reklamebureau. Indtil da betegnedes denne og de andre busser blot ved endetallet i deres registreringsnumre.

Foto: Arne Unterschlak, 3. april 1976

Birkerød Bus Compagni 43 som linje 330 på Bellahøj, København Under en udflugt for Foreningen Busfronten besøgte Birkerød Bus Compagni vogn 43 Bellahøj, som Birkerød Bus Compagni i årene 1974-77 betjente med linje 330. Bussen er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1983, der blev nyleveret til Birkerød Bus Compagni og i dag tilhører Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. På Bellahøj mødtes Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2003, på linje 13.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2015

Keolis 2623 på Bellahøj, København Keolis 2623, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 13 på Bellahøj. Den runde bygning og projektørerne er karakteristiske for denne terminal, der blev indrettet i 1969 samtidig med anlægget af Frederiksundsvejstunnelen.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

Keolis 8423 på Hareskovvej ved Mellemvangen, København Keolis 8423, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Hareskovvej ved den gamle linje 38-endestation på hjørnet af Mellemvangen.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

En række af Københavns Kommunes skovbørnehavebusser parkeret bag Grøndalscentret, København Bag Grøndalscentret, på parkeringspladsen ved Hvidkildevej, parkerer Københavns Kommune en del af sine skovbørnehavebusser, når de ikke er "på arbejde" - f.eks. i weekenden. Her ses en god blanding, hvoraf de fleste er Volvo'er.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

Ex. HT 1042 ved Bellahøj, København Ex. HT 1042, Leyland-DAB LS 575-690/5 (serie 6) årg. 1979, på Borups Allé ved Bellahøj. Bussen blev udrangeret fra HT/Busdivisionen i 1992 og har, efter at have overlevet en periode på et køreteknisk anlæg, siden været benyttet af kreative mennesker på en filmskole og nogle teatre. I januar 2017 var bussen 37½ år gammel, men stadig indregistreret og tilhørende Teater Vestvolden i Hvidovre!

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Lokalbus 4410 på busvendepladsen på Værftsvej, Køge En ny busvendeplads på et kommunalt areal på Værftsvej nordøst for Køge station blev taget i brug i januar 2017 af linje 102A og 260R. Vendepladsen erstatter den midlertidige vendeplads ved hjørnet af Ivar Huitfeldtsvej og Niels Juelsgade, idet der nu køres tom via den nye vejtunnel under banearealet til Værftsvej og ad denne til vendepladsen. Turen er ca. 900 meter, der altså skal gøres både frem og tilbage, hver gang busserne kommer til Køge st. vest. I den forbindelse har linje 102A, der ellers kører hvert kvarter, nu et endestations-"ophold" i Køge på intet mindre end 20 minutter, hvorfor linjen er udvidet med en bus. Linje 260R nøjes med 10 minutter, mens linje 245, der indtil køreplansskiftet 30. januar 2017 også kørte til Køge st., er blevet afkortet til Ølby st., da linjen ellers ville kræve en bus mere. Afkortningen frigav samtidig den nødvendige ekstra bus til linje 102A! Her ses Lokalbus 4410, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på busvendepladsen en tirsdag morgen efter at have gjort turen fra Præstø til Køge på linje 102A.

Foto: Thomas de Laine, 31. januar 2017

Lokalbus 4414 ved Køge st. vest Ved ibrugtagningen af den nye busvendeplads på Værftsvej nordøst for Køge station blev der behov for en bus mere på linje 102A. Samtidig afkortedes linje 245, hvilket frigav en bus. Lokalbus vogn 4414 er således cirka januar 2017 blevet udstyret med røde A-bus-hjørner til kørsel på linje 101A og 102A, og bussen ses her på linje 101A ved Køge stations vestside. Bagved skyder det omfattende Køge Kyst-byggeri op på det område, hvor Køge stations gamle busterminal lå. Bussen er en Irisbus Crossway LE fra 2011.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Arriva 1010 ved Greve st. I forbindelse med renovering af forpladsen ved Greve station er den gamle, overdækkede busterminal fra 1979 fra 22. januar 2017 blevet spærret af, og imens er busserne på linje 224, 225 og 600S/91N henvist til en midlertidig busterminal indrettet på et område, hvor der normalt er parkeringspladser. Arriva 1010, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ses her som linje 600S i den midlertidige busterminal. Linje 600S holder i begge retninger sådan her, mens stoppestedet i baggrunden til venstre bruges af linje 224 og 225.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4427 ved Greve st. Lokalbus 4427, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4429 ved Greve st. Lokalbus 4429, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Arriva 1012 ved Greve st. Arriva 1012, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ankommer til den midlertidige busterminal ved Greve station. Arriva indsatte 23 busser af typen på linje 600S i december 2016.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4431 ved Greve st. Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 225 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Bus Danmark 1244 på Axeltorv, København Bus Danmark 1244, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 16 på Axeltorv - med den nu nedrivningstruede, men farverige bygning Palads Teatret i baggrunden. Fra køreplansskiftet 1. juni 1997 sprang linje 16 dette stoppested over; bussen forlod driften i efteråret 1998, og i maj 2003 blev linje 16 nedlagt.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

City-Trafik 66 ved Nordhavn st., København City-Trafik vogn 66, DAB 12-1200B årg. 1990, som linje 9 ved Nordhavn station i slutningen af juli 1995. Bussen var i perioden ca. 1995-96 totalreklame for Dow Jones Telerate. Fra juni 1996 kom linje 9 på ny kontrakt i HTs 5. udbud, hvor entreprenørerne ikke måtte have totalreklamer længere. De vendte dog senere tilbage...

Foto: Thomas de Laine, dato ukendt

Første nye 5C-bus hos MAN i Greve Den første af de nye MAN-gasledbusser til Københavns linje 5C er ankommet til MAN i Greve. Bemærk det særlige CityLine-design og de mange døre. Der kommer i alt 41 busser af typen, vogn 1600-1640.

Foto: Bjarne Korsgaard, 27. januar 2017

HT 2038 og 300 på Rådhuspladsen, København HT 2038, ex. Amagerbanen 1038, og HT 300, ex. KS 300, som linje 32H hhv. 30 i Rådhuspladsens Amagerterminal. Begge busser er af typen Leyland-DAB serie II årg. 1967.

Foto: Niels Hertz, 24. september 1982

Bus Danmark 1411 på Rådhuspladsen, København Bus Danmark 1411, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 75E i Rådhuspladsens Amagerterminal.

Foto: Thomas de Laine, 26. september 1997

HT 1580 og 1496 som natbusser på Rådhuspladsen, København HT 1580, Scania N112/DAB årg. 1984, som natbuslinje 933 mod Dragør, og HT 1496, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, som natlinje 959 mod Frederikssund i Amagerterminalen på Rådhuspladsen i 1984 eller 1985. Linjerne blev februar 1998 erstattet af bl.a. linjerne 81N og 92N, hvoraf sidstnævnte også har benyttet Amagerterminalen.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

Scania-Vabis fra Bojesen, Hjortekær, på Danmarks Busmuseum Denne Scania-Vabis B42VE med karrosseri fra Sorø Karosserifabrik blev bygget til Bojesen i Hjortekær (senere Hjortekær Trafik) i december 1952. Siden udrangeringen i 1970 har den været bevaret i forskelligt regi og fra 2013 hos Bushistorisk Selskab. I forbindelse med etableringen af Danmarks Busmuseum i Skælskør i 2016 er bussen blevet udstillet her.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2016

Tango-vogn på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter, Aarhus Aarhus Letbanes linje Odder-Aarhus-Grenaa skal betjenes med Stadler Tango-vogne. Her ses den først leverede af slagsen på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter i Aarhus under et åbent hus-arrangement i oktober 2016. Odder-Grenaa-linjen ser ud til at være planlagt til at få linjenummeret L1 at dømme efter skilte mv. under åbent hus-arrangementet - hvilket er lidt pudsigt, eftersom netop de yderste dele til Odder og Grenaa kommer til at åbne senere end de indre dele af letbanen.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. oktober 2016

Variobahn-vogn på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter, Aarhus Stadler Variobahn-vogn til Aarhus Letbane på Trafik- og Servicecentret i Aarhus under et åbent hus-arrangement i oktober 2016. Variobahn-vognene skal primært bruges på Odder-Lisbjerg/-Lystrup-linjen, der er i øvrigt ifølge materiale på stedet ser ud til at få linjenummeret L2.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. oktober 2016

Umove 8972 i Nordre Frihavnsgade, København Umove 8972, Linkker 13LE årg. 2016, som linje 3A i Nordre Frihavnsgade på Østerbro den første dag med typen i drift i København.

Foto: Thomas Hildebrand, 29. august 2016

Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave Et særtog fra Østerport fragtede transportminister Hans Christian Schmidt, DSBs administrerende direktør Flemming Jensen og et større følge til den nye Carlsberg station, der blev indviet med snoreklipning, taler og musik ved Jernbaneorkestret. Særtoget var det flagsmykkede sæt SA 34, som samtidig er det reneste S-tog, fotografen har set i meget lang tid. Ydermere havde man fundet på at skilte det linje Bx! Her passerer særtoget gennem Enghave station.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
19. februar 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 Kommentarer

Ole til Arriva 1758 på Hovevej, Veksø (9. okt. 16 kl. 11:38)

fynboen til Arriva 4025 i Svendborg (22. aug. 16 kl. 23:47)

Christian Giersing til Bus Danmark 1518 på Køge st. (21. feb. 16 kl. 17:09)

Thomas de Laine til Bus Danmark 1518 på Køge st. (14. feb. 16 kl. 17:58)

Bamse1975 til Bus Danmark 1518 på Køge st. (6. feb. 16 kl. 00:26)

oåp til HT 1501 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (9. jan. 16 kl. 14:54)

HKN2015 til Aarhus Sporveje CG 91 240 i Hasselager garage (3. sep. 15 kl. 22:49)

nihese til HT 461 på Toftegårds Plads, Valby (5. dec. 14 kl. 13:32)

Alle kommentarer...

 Billedagenten

Indlæser Billedagenten...

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/index.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.