Billeder ➜
Museal mandag: Københavns Sporvejes slibevogn S1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Optaget 30. juli 2022 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 10. marts 2025. Se billedteknik
Kamera: NIKON D7200 Brændvidde: 52 mm (~ 78 mm) Lukkertid: 1/1000 s. Blænde: ƒ/8 ISO: 400 - kan være redigeret og beskåret - Skjul
Køretøjer drevet af strøm fra batterier er blevet helt almindelige de seneste år. Men skruer vi tiden tilbage til omkring forrige århundredeskifte, var man i København i færd med at elektrificere hele sporvejsnettet, således at den dyre og besværlige hestedrift kunne ophøre. Den form for elektrificering, der løb af med sejren verden rundt, var strømforsyning fra luftledninger, selvom der også fandtes andre systemer. I København valgte man også denne løsning, men forinden nåede man at afprøve vogne, der fik strøm fra datidens batteriteknologi. Det var de såkaldte akkumulatorvogne, og vognen på dette billede var oprindeligt en sådan, bygget af Schultz og Siemens & Halske i 1900. Den blev allerede i 1902 konverteret til luftledningsdrift. Vognen var oprindeligt også dobbeltdækker, men blev ombygget til enetagesvogn i 1924. Den blev endnu engang ændret radikalt i 1952, hvor sporvejene lod den ombygge til slibevogn, og den fik da nummeret S1 og den særlige grønne og hvide arbejdsvognsbemaling. Efter sporvognsdriftens ophør i 1972 overgik vognen til Sporvejshistorisk Selskab, og den er i dag museumsvogn på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Normalt står den blot udstillet, men 30. juli 2022 gjorde den også en tur ud til Eilers Eg. Vognen i baggrunden er Haag-sporvogn nr. 824 fra 1929, som er blandt driftsvognene på Skjoldenæsholm.
Flere billeder: Fra samme lokalområde Optaget 30. juli