Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 3.498 billeder på Myldretid:

Selvkørende Navya-minibusser ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibusser ved Bella Center, København

I dagene 17.-21. september 2018 afholdtes ITS World Congress for 25. gang, og værtsbyen var København. ITS står for "Intelligent Transport Systems" og er et bredt felt, men de senere år har selvkørende køretøjer og stigende grad af automatisering været et af de store temaer på ITS-kongresserne. Selve arrangementet foregik i Bella Center, hvor firmaet Autonomous Mobility bl.a. tilbød transport med selvkørende shuttlebusser på en afspærret rute mellem Bella Center station og kongressens hovedindgang ved Bella Centers indgang vest (lige nord for den gamle linje 46-endestation). I alt fire små Navya-busser blev anvendt - her ses to af dem ved endestationen ved indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus fra Autonomous Mobility ankommer til Bella Center station på shuttlebusruten ved ITS World Congress i september 2018. En bus af samme type anvendes i et forsøg på Sjællands Universitetshospital i Køge og senere i Slagelse. Det er også Autonomous Mobility og Navya-minibussen, der skal bruges ved det kommende forsøg i Aalborg øst, ligesom en Navya-minibus skulle være en del af forsøget på DTU. Navya-shuttlebusserne bruges allerede på flere kontinenter.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Under ITS World Congress 2018 i september 2018 demonstrerede Autonomous Mobility deres selvkørende Navya-minibusser på en shuttlebusrute mellem Bella Center station og Bella Centers indgang vest, som var hovedindgang for kongressen. Busserne kørte ad en fast og afspærret rute, hvor fodgængere dog også kunne færdes. Endestationen ved Bella Center station var ud for Bella Centers indgang øst, og hele den østgående kørebane langs Bella Centers nordside var indhegnet og inddraget til formålet. Movias linje 4A, 34 og 250S måtte derfor omlægges i perioden 10.-22. september.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

På et stykke af vejen nord for Bella Center øst for Bella Sky-hotellet og vest for pladsen ved indgang øst kørte de selvkørende shuttlebusser på areal, der også blev benyttet af fodgængere.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-shuttlebus på vej gennem afspærringen til Bella Centers indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-shuttlebus ved Bella Center, indgang øst.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Afgang med Navya-shuttlebus fra Bella Center st. mod Bella Center, indgang vest. Minibusserne har i øvrigt en hyggelig "sporvognsklokkelyd", der blev brugt ved ankomst og afgang.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Navya-shuttlebusserne på vej ad ruten gennem afspærringen langs Bella Centers nordside.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center st., København

En af de selvkørende Navya-shuttlebusser ved Bella Centers indgang øst og Bella Center st., der fungerede som vendeplads for shuttleservicen under ITS World Congress, som foregik i Bella Center.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Nayva-shuttlebus på vej fra Bella Center station til Bella Center, indgang vest. Med de hastigheder, der for nuværende køres med, kan busserne overhales i rask gang, men tophastigheden skulle være 25 km/t.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Navya-minibus ankommer til "vendesløjfen" ved Bella Centers indgang vest.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Selvkørende Olli-minibus ved Bella Center, København

Der findes flere bud på, hvordan en lille, selvkørende shuttlebus skal være. Det her er "Olli", der produceres af Local Motors, på en lille testbane foran Bella Center, indgang vest, indrettet i forbindelse med ITS World Congress 2018. Olli kører flere steder i verden og er bl.a. en af de typer, der bruges i forsøget med selvkørende minibusser på DTU.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

HSL 1614 ved Bella Center, København

HSL 1614 ved Bella Center, København

Denne Linkker-elbus var udstillet ved ITS World Congress i Bella Center i september 2018. To tilsvarende busser kører på linje 3A i København, men alligevel var dette eksemplar altså fragtet til København. Bussen kommer fra bybusserne i Helsinki, hvor den har vognnummer 1614. Fra 2019 skulle elbusser blive et hverdagssyn ved Bella Center, idet den nye linje 18 - som her skal erstatte linje 4A - kommer til at køre med garageopladte elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 18. september 2018.

Connexxion 9794 i Amsterdam, Holland

Connexxion 9794 i Amsterdam, Holland

Elektriske ledbusser af VDL Citea-typen skal fra december 2019 overtage driften på Københavns linje 2A, som forinden er blevet omlagt til at køre mellem Refshaleøen og Tingbjerg. Busserne skal lades ved endestationerne og i garagen. Bussen her er en variant af typen: En VDL Citea SLFA-180 Electric årg. 2017 fra hollandske Connexxion, vognnr. 9794, på linje 357 i det sydlige Amsterdam. Bemærk udstyret på taget, det kreative e-symbol på fronten, og at Movia ikke er alene om at have et R-net!

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2018.

Aarhus Letbane 2202-2102 ved Lisbjergskolen

Aarhus Letbane 2202-2102 ved Lisbjergskolen

Den øde beliggende letbaneendestation Lisbjergskolen på første dag med letbanen i drift. Vogntoget er nr. 2202-2102, der på denne tur havde bare 3 minutter at vende på efter en køretur på 70 minutter fra Odder.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2110-2210 ved Klokhøjen st.

Aarhus Letbane 2110-2210 ved Klokhøjen st.

Lisbjerg-delen af Aarhus Letbane ligger i et endnu ret ubebygget byudviklingsråde, hvilket står noget i kontrast til det massive letbaneanlæg med bl.a. en stor bro over motorvejen. Her ankommer vogntog 2110-2210 mod Lisbjergskolen til Parkér&Rejs-stationen Klokhøjen.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2102-2202 på Mårslet st.

Aarhus Letbane 2102-2202 på Mårslet st.

På Mårslet station vil halvdelen af turene på Odderbanen have endestation i dagtimerne, når Grenaabanen også er genåbnet. Fra Mårslet og ind mod Aarhus bliver der dermed i fremtiden kvarterdrift. Om aftenen, lørdag eftermiddag fra firetiden og hele søndagen vil der dog fortsat kun være timedrift på hele Odderbanen. Vogntog 2102-2202 mod Lisbjerg ankommer til Mårslet station.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2104-2204 på Malling st.

Aarhus Letbane 2104-2204 på Malling st.

Aarhus Letbanes vogntog 2104-2204 ankommer til Malling.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2109-2209 og 2204-2104 på Malling st.

Aarhus Letbane 2109-2209 og 2204-2104 på Malling st.

Krydsning på Malling station den første dag med letbanedrift: Til venstre vogntog 2109-2209 mod Aarhus og Lisbjergskolen og til højre vogntog 2204-2104 mod Odder.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Letbane 2112-2212 på Odder st.

Aarhus Letbane 2112-2212 på Odder st.

Stadler Tango-vogntog nr. 2112-2212 afgår fra Odder på premieredagen. Et tv-hold er også til stede.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Aarhus Sporveje 124 ved Odder st.

Aarhus Sporveje 124 ved Odder st.

Med Odderbanens genåbning som letbane er det slut med de erstatningsbuslinjer, der blev oprettet i august 2016, hvor banen lukkede for ombygning. Det vil især sige linje 81, som - i modsætning til letbanen - blev kørt af Aarhus Sporveje. Bus 124, Volvo B12M-66/Säffle (8500) årg. 2005, holder pause som linje 81 ved Odder st. på banens genåbningsdag. Linje 81 fortsatte med at køre en kort tid efter letbanens åbning.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Arriva 2957 ved Odder st.

Arriva 2957 ved Odder st.

Arriva 2957, Volvo B12MA-55/Säffle (8500) årg. 2008, som Midttrafik-linje 302 ved Odder st.

Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.

Keolis 8434 ved Nørreport st., København

Keolis 8434 ved Nørreport st., København

Siden 2013 har busserne i København kørt med ét regnbueflag og ét Dannebrogsflag på den lørdag i august, hvor Copenhagen Pride finder sted. Her ses Keolis 8434, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 i bushavnen ved Nørreport st. med nævnte flagsætning. På grund af optoget var denne tur øjensynligt afkortet til Nørreport i stedet for at fortsætte til Sydhavnen som normalt, men når metrocityringen i sommeren 2019 åbner, vil Nørreport blive endestation for linje 14.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2018.

Arriva 1338 på Hyldegårdsvej, Ordrup

Arriva 1338 på Hyldegårdsvej, Ordrup

Arriva 1338, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 176 på Hyldegårdsvej ved jernbanen. Når busnettet i sommeren 2019 tilpasses metrocityringen, sker der også en omlægning af de lokale buslinjer i Gentofte Kommune, og ved den lejlighed ophører linje 176 med at køre til Skovshoved. Det er ellers en af de mest "originale" linjer, der er tilbage i Storkøbenhavn.

Foto: Thomas de Laine, 11. august 2018.

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113 på Emdrup Torv, København

Bus Danmark 1113, Scania BR112/DAB-ReBUS årg. 1979, som linje 16 på Emdrup Torv. Kun to af HTs mange Scania-busser var omfattet af det såkaldte ReBUS-program, og de blev begge udrangeret i september 1997.

Foto: Thomas de Laine, 16. september 1996.