Myldretid

Menu

Billeder

Der er 6.129 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.

Søg i Billeder efter:

Ex. Arriva 8802 "Bryggen" i Sønderborg Havn

Ex. Arriva 8802 "Bryggen" i Sønderborg Havn

Efter tyve års sejlads i Københavns Havn blev de to oprindelige havnebusser, Bryggen og Holmen, erstattet af nye elektriske færger i sommeren 2020. Det følgende år blev de begge solgt til firmaet "Namm 2019 Aps" i Mommark, som ville bruge dem til at sejle på Alssund. Forinden skulle de ombygges med borde og stole, så der f.eks. kunne indtages mad undervejs. Projektet blev tilsyneladende ikke til noget, men begge færger lå i april 2024 i Sønderborg Havn, ligesom firmaet Namm 2019 stadig eksisterer i sommeren 2025. Hos Namm skulle "Bryggen" i øvrigt i 2021 have nået at være blevet omdøbt til "Vesterby", men både Movia-logo, Arriva-bomærke og navnet "Bryggen" var stadig at finde på færgen tre år senere.

Foto: Jeppe Steensgaard, 23. april 2024.

Ex. Arriva 8801 "Holmen" i Sønderborg Havn

Ex. Arriva 8801 "Holmen" i Sønderborg Havn

Den tidligere københavnske havnebus "Holmen", alias Arriva 8801, blev i 2021 solgt til firmaet "Namm 2019" i Mommark med henblik på sejlads på Alssund. Det blev øjensynligt ikke til noget, men i foråret 2024 var færgen stadig at finde i Sønderborg Havn.

Foto: Jeppe Steensgaard, 23. april 2024.

GoCollective 8817 "Refshaleøen" ud for Islands Brygge Syd, København

GoCollective 8817 "Refshaleøen" ud for Islands Brygge Syd, København

Havnebus "Refshaleøen", GoCollective nr. 8817, er på vej mod Teglholmen. Den passerer her Nordtårnet, Vesttårnet og Østtårnet, der står ved sydenden af Islands Brygges moderne bebyggelse - nogenlunde hvor HTs Artillerivej-garageanlæg lå indtil 1996.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.

GoCollective 8813 "Nyhavn" ved Teglholmens Sydkaj, København

GoCollective 8813 "Nyhavn" ved Teglholmens Sydkaj, København

Havnebus "Nyhavn" alias GoCollective nr. 8813 ligger ved havnebussernes sydlige endestation siden 2011, nemlig Teglholmens Sydkaj. Til højre i billedet ses Sluseholmens bebyggelse, og Teglværksbroen, der fra januar 2011 skabte nem forbindelse mellem Teglholmen og Sluseholmen, ligger til højre, bag fotografen.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.

GoCollective 8812 "Holmen" ved Levantkaj, København

GoCollective 8812 "Holmen" ved Levantkaj, København

Havnebus "Holmen", GoCollective bus 8812, under indsejling til Orientkaj. I baggrunden kraner på Levantkajs containerterminal.

Foto: Thomas de Laine, 29. juni 2025.

GoCollective 8814 "Nordhavn" ud for H/F Nokken, København

GoCollective 8814 "Nordhavn" ud for H/F Nokken, København

Havnebus Nordhavn, GoCollective bus 8814, på vej mod nord med haveforeningen Nokken for sydenden af Islands Brygge i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.

Hovedstadens Letbane 111 ved Vallensbæk st.

Hovedstadens Letbane 111 ved Vallensbæk st.

Siden 15. juli 2025 køres der "driftssimulering" på den del af Ring 3-letbanen, som åbner i efteråret 2025, nemlig fra depotet ved Rødovre Nord via Glostrup station til Ishøj station. Det betyder, at der er 10-minuttersdrift fra tidlig morgen til efter midnat, men det er altså først senere, man som passager kan køre med. Hovedstadens Letbane vogn 111, Siemens Avenio leveret 2024, holder ved stoppestedet på Søndre Ringvej ud for Vallensbæk st. som del af driftssimuleringen. Her vil man kunne skifte til S-togene på linje A. Bemærk, at der skiltes med linjenummer 1.

Foto: Thomas de Laine, 23. juli 2025.

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Busselskabet City-Trafik blev dannet af HTs eksisterende private entreprenører i 1989, da trafikselskabet gik i gang med at gennemføre de udbud af busdriften, som var et pålæg i den nye HT-lov, vedtaget tidligere på året. City-Trafik lykkedes også med at vinde HT-kørsel i København, som man i både 1990 og 1992 fik nyleveret DAB serie 12-bybusser til. I marts 1992 skulle man således overtage linje 9 mellem Østerbro og Lufthavnen, og til indsættelse her anskaffedes 13 stk. DAB-Silkeborg 12-1200B, der nummereredes 48-60 (i "baglæns forlængelse" af nr. 61-67, leveret i 1990). Serie 12-busserne fik en ret lang levetid hos City-Trafik, hvor enkelte af dem i 2014 nåede at komme under det nye navn Keolis, der indførtes efter sammenlægningen med Nettbuss i Danmark. På det tidspunkt havde de oprindelige danske ejere af City-Trafik forlængst solgt busselskabet til Keolis' franske ejere. Selvom mange af serie 12'erne indgik i vognparken i en lang årrække, blev de dog ret hurtigt fortrængt fra deres oprindelige opgaver. Mindre end et år efter nyleveringen til linje 9, skiftede City-Trafik nemlig halvdelen af busserne på linjen ud med det nye vidunder: lavgulvsbusser! Især fra 1996 og frem havde serie 12'erne mest opgaver som reserve- og ekstravogne. De nåede også at optræde andre steder i landet, bl.a. en kort overgang hos City-Trafik i Roskilde. Bus 53, der siden 1996 hed bus 2053, blev i en alder af 18 år i 2010 flyttet til City-Trafik i Slagelse, hvor den benyttedes til fast ekstrakørsel i en årrække - til sidst som Keolis-bus. Den blev udrangeret som 25-årig i 2017 og tilgik derefter Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med henblik på indvinding af reservedele til museets andre busser. Man har dog et standpunkt, til man tager et nyt, og fra 2025 er bus 53 blevet placeret i busudstillingshallen på museet. Den er blevet genoplakeret i HT-gul og forsynet med City-Trafiks grønne "guirlande" i tagkanten, grønne fælge osv. Som entreprenørbus fra "privatiseringens" tidlige år har den også fået den særlige udgave af HT-bomærket med teksten "Kontraktkørsel for HT" placeret langs den venstre side af H'et. Foto fra busudstillingshallen.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.

Birkerød Bus Compagni 43 mellem Jystrup og Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43 mellem Jystrup og Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43 er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1984, der siden sommeren 2012 har været museumsbus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det nordsjællandske busselskab fik i alt 19 Leyland-DAB og DAB-Silkeborg serie 7-bybusser mellem 1983 og 1989, hvoraf vogn 43 indgik i den første leverance på fem (bus 40-44), som adskilte sig fra deres efterfølgere ved at have Leyland Hydracyclic-gear (indikeret ved 8-tallet til sidst i typebetegnelsen). Det varede dog ikke så længe, før de blev ombygget med ZF-automatgear! I april 1994 måtte Birkerød Bus Compagni afgive kørslen til Linjebus, og vogn 43 - der var blandt ganske få tilbageværende busser i Birkerød Bus Compagnis egne farver - blev overflyttet til Fjord-bus, som buscompagniets ejer Finn Sørensen havde etableret i 1992. Bussen kørte videre i Fjord-bus-regi til 2011, og undervejs blev den renoveret og fik lavet en række ændringer. Ikke mindst blev Leyland-motoren udskiftet med en DAF-motor, ligesom bussen blev opmalet i HT-gul. Efter den blev overtaget af Sporvejsmuseet, er bussen blevet tilbageført til Birkerød-udseende, men den kørte videre med DAF-motoren de første mange år. Først i 2025 er motoren udskiftet med en Leyland TL11, som bussen jo var født med. Her arbejder den "nye" motor, mens Birkerød Bus Compagni 43 er på vej fra Jystrup til Skjoldenæsholm på museets veteranbusrute.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.

Linietrafik EC 92 717 ved Ryparken st., København

Linietrafik EC 92 717 ved Ryparken st., København

Jomfruturen for EC 92 717 hos det nyetablerede busselskab Linietrafik blev som "Orange togbus" fra Ryparken st. uden stop til Holte om eftermiddagen lørdag 28. juni 2025. Ejeren, der vist må være Danmarks yngste vognmand, ses til venstre for bussen inden afgangen fra Ryparken. I baggrunden en af hans andre busser.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Linietrafik EC 92 717 ved Holte st.

Linietrafik EC 92 717 ved Holte st.

Linietrafik EC 92 717, Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2009, som "Orange togbus" mod Ryparken i busterminalen ved Holte st. Bussen var i trafik hos Linietrafik første gang 28. juni 2025. Så sent som den foregående morgen var den i brug på fast ekstrakørsel hos den foregående ejer, nemlig Umove! Den havde dér været stationeret i Slangerup og haft busnr. 7969. Det nordjyske design skyldes, at bussen i cirka to år kørte for Keolis på først Aalborgs bybusser og dernæst på regionalruter. Den er dog oprindeligt leveret til Tide Bus' daværende bybuskontrakt i Odense.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Linietrafik 83 på Lyngbyvej, Gentofte

Linietrafik 83 på Lyngbyvej, Gentofte

Linietrafik vogn 83, Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som "Orange togbus" uden stop fra Ryparken st. til Holte st. på Lyngbyvej i Gentofte. Bussen er i juni 2025 erhvervet af det nystartede busselskab Linietrafik i Kirke Hyllinge, som foreløbigt kører med en bus for Vikingbus på togbuskørslen på Nordbanen i sommeren 2025. Bussen er blandt dem, der kørte hos Morsø Bustrafik (vogn 83) indtil konkursen. Den er nyleveret til Norgesbuss i Norge.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

DHT-Bus EJ 80 110 på Lyngbyvej, København

DHT-Bus EJ 80 110 på Lyngbyvej, København

Efter Morsø Bustrafiks konkurs har en del af selskabets busser fundet nyt arbejde rundt omkring i landet. Flere optræder således på ekstrakørsel og som togbusser. Ex. Morsø Bustrafik vogn 79 er kommet til DHT-Bus i Skovlunde, som bruger den og en søstervogn på togbuskørsel under Vikingbus for DSB. Her er den lige afgået fra Ryparken st. som "Gul togbus" mod Holte med stop undervejs ved Lyngby st. Bussen er en Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som er nyleveret til Norgesbuss, og som kom til Morsø Bustrafik i 2020.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Ballerup Turistfart 3 ved Holte st.

Ballerup Turistfart 3 ved Holte st.

Ballerup Turistfart vogn 3, Scania Citywide LE årg. 2013, som togbus Holte-Ryparken ved Holte st. Bussen fremstår stadig i gult NT-bybusdesign fra sin tid hos Arriva i Aalborg som bus 3132, men siden udrangering fra den nordjyske hovedstad har bussen nået at køre som lånevogn hos BAT på Bornholm.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Busselskabet Pletten DX 92 537 på Lyngbyvej, København

Busselskabet Pletten DX 92 537 på Lyngbyvej, København

Busselskabet Pletten i Hellerup deltager i 2025 i den omfattende togbuskørsel på Nordbanen. Bussen med reg.nr. DX 92 537 er en Mercedes-Benz O550 Integro fra 2004, som oprindeligt blev nyleveret til Østtrafik som bus 207. Ved slutningen af den kontrakt, bussen leveredes til, blev den busovertaget af Ørslev Turisttrafik, som dog meget hurtigt skilte sig af med den. Senere har bussen tilhørt Venø Bussen i en årrække, men i 2025 har Pletten anskaffet den. Her kører den "Orange togbus", der er direkte mellem Holte og Ryparken, på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

Gudhjem Bus EE 64 971 på Lyngbyvej, København

Gudhjem Bus EE 64 971 på Lyngbyvej, København

Gudhjem Bus EE 64 971, Volvo B7R/Wroclaw (Volvo 8900) årg. 2013, som "Gul togbus", Ryparken st.-Lyngby st.-Holte st., på Lyngbyvej ved Ryparken i København. Bussen har kørt i Danmark siden 2024 og er importeret fra Norge, hvor den tilhørte Nettbuss som bus 26262.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.

BKV AA-MD-173 på Villányi út, Budapest

BKV AA-MD-173 på Villányi út, Budapest

En tidligere Sønderborg-bybus af typen Solaris Alpino 8.9LE, bygget 2009, tilhører nu bybusselskabet BKV i Budapest. Bussens første ejer var Rutebilselskabet Haderslev, men den nåede også gennem Tide Bus (nr. 8879) og De Blå Busser i Esbjerg, før den gik ud af drift i 2022. Den kom til Budapest i 2024, hvor den her ses under endestationsophold som linje 27 på Villányi út ved pladsen Móricz Zsigmond körtér. Bussens internnummer er nummerpladen, dvs. AA-MD-173.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2025.

BKV PHG-621 ved Örs vezér tere, Budapest

BKV PHG-621 ved Örs vezér tere, Budapest

Bybusselskabet BKV i Budapest brugte i foråret 2025 fortsat en mængde Volvo 7700-hybridbusser med fortid i Danmark og Tyskland. Dette eksemplar er fra 2010 og kørte på linje 12 og 29 i København i regi af City-Trafik (bus 2473) frem til januar 2014. Derefter fulgte nogle år som låne- og demobus i Danmark, Ungarn, Kroatien og Slovenien, indtil den i 2017 blev solgt til BKV, hvor dens nummer(plade) er PHG-621. Den ses her på linje 144 i Örs vezér tere busterminal i Budapest, der også fungerer som endestation for en del af Budapests røde trolleybusser.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2025.

Arriva 1874 som linje 126 på Taastrup Hovedgade, Taastrup

Arriva 1874 som linje 126 på Taastrup Hovedgade, Taastrup

I 2011 blev der besluttet en mængde besparelser og omlægninger i busdriften i Køge Bugt-området og på Vestegnen. Ét af ofrene i den forbindelse blev linje 126 mellem Taastrup og Solrød Strand ad Køgevej-Taastrupvej, der helt nedlagdes ved køreplansskiftet 11. december 2011. Linjen havde på det tidspunkt eksisteret i 99½ år, hvilket også fortæller os, at den var blandt de ældste motorbusruter i landet. Tilbage i 1904 - året efter den første danske motorbusrute blev oprettet - foretoges der prøvekørsler med automobil mellem Taastrup, Greve, Karlslunde og Køge ad landevejen mellem Taastrup og Køge. Den var på det tidspunkt hovedforbindelsen mellem Køge og København, idet vejen langs Køge Bugt i en lang årrække henlå i så ringe stand, at den ikke var farbar for køretøjer. Prøvekørslen i 1904 førte ikke direkte til etablering af en motorbusforbindelse, men i sommeren 1912 kom en sådan rute i gang, drevet af aktieselskabet Taastrup-Køge Automobilselskab. Som i en del andre tilfælde trådte ruten i stedet for en postvogn, og før rutebilernes fremmarch var muligheden for at rejse med postvogne som passager et almindeligt udbredt "kollektivt" transporttilbud. Ruten udgik fra Taastrup Nykro lige ved Taastrup station, som oprindeligt var åbnet på stedet netop på grund af skæringen med landevejen til Køge. Mod Køge gik ruten gennem Kildebrønde, Greve og Karlslunde, og dengang var det de gamle landsbyer med disse navne, der mentes, når f.eks. "Greve" blev omtalt - ikke de i vore dage langt mere bebyggede områder langs kysten. Mellem 1912 og 1933 skete der flere gange ændringer i rutens ejerskab og køreplan, ligesom ruteføringen ikke har været den samme i hele perioden. DSB gik i 1932 ind i rutebildrift og overtog bl.a. en del ruter, der konkurrerede eller spillede sammen med jernbanenettet, og i september 1933 blev også Taastrup-Køge-ruten overtaget af DSB. Ved tildelingen af linjenumre i Københavns Amt i maj 1951, fik ruten nummeret 126, som den altså beholdt resten af sin tid. DSB overtog i 1934 også den hidtil privat drevne rute mellem Valby og Greve Strand, der fra 1951 betegnedes linje 121, og da landevejen langs Greve, Karlslunde, Solrød og Jersie Strand snart efter var blevet genanlagt med betonplader, var det fra 1935 muligt at forlænge denne rute til Køge. Det gjorde også, at hovedforbindelsen med kollektiv trafik mellem København og Køge nu blev linje 121 i stedet for enten rutebilen fra Taastrup eller den daværende omvej som ren togrejse via Roskilde. Linjerne 121 og 126 mødtes ved Cordozasvinget på Jersie Strand, dvs. krydset mellem Taastrupvej, den nye betonvej og resten af landevejen til Køge. I en længere årrække var der i nogle tilfælde busskifte her, hvis man rejste mellem Køge og Taastrup, ligesom DSB havde et busgarageanlæg på stedet. Linje 121 og byerne langs Køge Bugt voksede hastigt i de følgende årtier, og den meget omfattende bustrafik blev derfor erstattet af en nyanlagt S-bane. Den åbnede i fire etaper: Fra København til Vallensbæk i 1972, videre til Hundige i 1976, til Solrød Strand i 1979 og endelig resten af vejen til Køge i 1983. Ved åbningen af etapen til Solrød Strand blev linje 126 omlagt til at have sydlig endestation her. Forinden var DSBs rutebilkørsel i Hovedstadsområdet overgået til HT i 1974. I HT-tiden udvidedes driften i øvrigt en del, og i 1990'erne havde linje 126 således 20-minuttersdrift i myldretiderne. Fra 1989 forlængedes ruten i nordenden fra Taastrup st. via Ikea og industrikvarteret nord for Taastrup til Høje Taastrup st. Senere satte sparetiderne dog ind, og fra december 2003 bortfaldt al kørslen på linje 126 aftener, søn- og helligdage, og frekvensen i den tilbageværende driftstid blev også reduceret. Det gjorde naturligvis ikke noget godt for passagertallet. Da linjen fik dødsstødet otte år senere, blev den kun erstattet af anden betjening nord for Karlslunde landsby. Herfra og til Taastrup st. kørte en ny linje 120, som fra Karlslunde landsby kørte til Karlslunde st. og erstattede linje 121 derfra til Køge. Kørslen mellem Taastrup st., Ikea og Høje Taastrup st. blev overtaget af linje 127. En dag i linje 126's sidste sommer ses her Arriva 1874 (opr. Combus 5108), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, på Taastrup Hovedgade. Det er vejen, der længere mod syd hedder Køgevej og endnu længere nede Taastrupvej.

Foto: Thomas de Laine, 18. juli 2011.

UTS Gdynia GA 0948M i Gdynia, Polen

UTS Gdynia GA 0948M i Gdynia, Polen

Polen var i 90'erne og 00'erne et stort eksportland for brugte danske busser, men man aftog betydeligt flere DAB-busser end Aabenraa-busser. En undtagelse fra reglen var denne Volvo B10M/Aabenraa fra 1983, som dog forinden havde et langt liv i Nordjylland. Den blev nyleveret til Hallund Rutebiler som vogn 19, kom i 1994 til Tylstrup Busser som vogn 68 og senere samme år til Aalborg Omnibus Selskab som bus 286. I Aalborg fik den sin helgule farve, men skilte sig nu alligevel ud fra mængden i garagen på Filstedvej med sin rutebilindretning og dørarrangement 1-1-0. I 1997 solgtes den til Thorkild Christensen i Dronninglund, og den sluttede sin danske karriere hos Jørns Busrejser i Brønderslev. Efter udrangering i sommeren 2001 kom den til Vejle Busophug, men allerede året efter var den igen i drift. Nu gjorde den landevejene usikre hos PPKS Leszno i Polen. Fra 2009 og til mindst efteråret 2011 sluttede bussen tilværelsen hos UTS Gdynia - stadig i AOS-helgul og med nummerpladen GA 0948M. Her ses den parkeret på Weteranów i havnebyen og Gdansk-forstaden Gdynia.

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2011.

Midtjyske Jernbaner Ys 44 ved Viby st.

Midtjyske Jernbaner Ys 44 ved Viby st.

Y-togene står til endegyldigt at blive historie i 2025, når Midtjyske Jernbaner udrangerer de sidste fire af racen på Lemvigbanen (Vemb-Lemvig-Thyborøn), hvor der indsættes nye batteritog. Men tilbage i sommeren 2011 stod Y-togene endnu for hele trafikken hos Midtjyske Jernbaner, nemlig også på strækningen Aarhus-Odder. Et tog mod Odder med Ys-styrevogn nr. 44 forrest er på vej ind på Viby station. Denne vogn er bygget i Uerdingen i 1973 og var i brug på Odderbanen helt frem til december 2012, hvor trafikken overgik til DSB. Siden dette tidspunkt har Y-togene kun været at finde på Lemvigbanen. DSB stod i øvrigt kun for driften på Odderbanen nogle få år, da banen helt lukkede for ombygning til letbane i 2016. Et Y-togsæt fra Odderbanen er senere tilgået Jernbanemuseets samling; herunder Ys 44.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2011.

Brædstrup Taxi & Turistfart NC 92 133 i Brædstrup

Brædstrup Taxi & Turistfart NC 92 133 i Brædstrup

Volvo B10M var i en lang årrække en af landets mest udbredte buschassiser, og modellen har også været ganske udbredt på verdensplan, idet der blev bygget mere end 50.000 styk mellem 1978 og 2003. I Danmark kom der nye Volvo B10M-busser på gaden hvert år mellem 1979 og 2002, og hovedparten af dem fik karosseri fra Aabenraa Karrosserifabrik, der i øvrigt fra 1994 var ejet af Volvo. B10M'erne var stabile, velkørende og i stand til at forcere mange udfordringer, som f.eks. kørsel over kantsten, hvis den slags var nødvendigt. Såvel DSB som HT aftog store serier Volvo B10M, men også private vognmænd var blandt kunderne. Fris i Hornslet fik således en del, også i ledbusversion, og den orangegule farve på bussen på dette billede lyver ikke: Det er en Volvo B10M/Aabenraa bygget til Fris i 1993, og han fik flere af slagsen dette år. Fris-vognnummeret var 934, hvor '93' indikerede anskaffelsesåret. Bussen tilhørte fra 2000 til sommeren 2011 Brædstrup Taxi og Turistfart, hvor den beholdt sin Fris-bemaling, og det er ved dette selskabs garage i Brædstrup, bussen er fotograferet i foråret 2011. Den er senere blevet ombygget og har 2014-2024 tilhørt et skiltefirma, indregistreret til godstransport. Det sidste viser, at Volvo B10M også af og til kunne bruges til andet end almindelige busser. I 1980'erne og 1990'erne var en Volvo B10M/Aabenraa et ret trivielt syn på en dansk busrute, men i dag er de mest henvist til brug som f.eks. skolebusser, partybusser og - ikke mindst - museumsbusser.

Foto: Thomas de Laine, 19. marts 2011.

Brande Buslinier 42 i Herning

Brande Buslinier 42 i Herning

Østrigske Steyr har aldrig været noget udbredt busmærke på de danske veje, og denne Volvo B10B med Steyr SBL 12-karosseri var da også en ener i Brande Busliniers vognpark. Bussen blev som ny bygget til Eduard Schmitt und Co. i Hünfeld i Tyskland i 1994, og sammen med en søstervogn kom den til Danmark i 2005. Alfred Clausen i Stavsø købte bussen på dette billede, mens den anden kom til Jægerspris Køreskole. Brande Buslinier overtog Alfred Clausens bus omkring 2008-09, og den var her indtil foråret 2014. Bussen er siden ophugget. Her ses den efter danske forhold usædvanlige bus, alias Brande Buslinier vogn 42, på selskabets garageanlæg i Herning i foråret 2011.

Foto: Thomas de Laine, 19. marts 2011.

Bergkvarabuss 321 på Clemenstorget, Lund, Sverige

Bergkvarabuss 321 på Clemenstorget, Lund, Sverige

Lund i Skåne ligger ikke så langt fra Danmark og rummer desuden et universitet, som har en del danske studerende. Bergkvarabuss har kørt bybusserne i Lund i en årrække, og netop Bergkvarabuss var tillige en periode medejer af busselskabet Anchersen i Danmark. På Clemenstorget, lige ved banegården, ses her Bergkvarabuss vogn 321, en Mercedes-Benz O530 Citaro CNG-gasbus årg. 2005, på linje 1. Bussen blev udrangeret i 2013.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2012.

Bergkvarabuss 331 på Trollebergsvägen, Lund, Sverige

Bergkvarabuss 331 på Trollebergsvägen, Lund, Sverige

Bergkvarabuss 331, Mercedes-Benz O530 Citaro CNG-gasbus årg. 2005, som bybuslinje 4 på Trollebergsvägen i Lund. Bussen blev udrangeret herfra i 2015 og kørte efterfølgende fire-fem år i Budapest.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2012.