Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

Sidste gasbus i København: Arriva 1634 inden afgang fra Nørreport st.

Sidste gasbus i København: Arriva 1634 inden afgang fra Nørreport st.

Natten til søndag 20. december 2009 afsluttedes 12 år med gasbusdrift i København. Den sidste tur var linje 43 fra Nørreport st. kl. 0.23 med ankomst til Værebroparken fem minutter over ét. Indsat på turen var Arriva 1634, som er en DAB 15-1200C-gasbus fra 1999. Denne bus har kørt størstedelen af sit liv på linje 42/43, nemlig siden 2002. Før da kørte den på linje 3. Bussen er oprindeligt leveret til Linjebus som vogn 6237.

Foto: Thomas de Laine, 20. december 2009.

Arriva 1167 ved Ryparken st., København

Arriva 1167 ved Ryparken st., København

Arriva 1167, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S ved Ryparken st.

Foto: Thomas de Laine, 1. november 2014.

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads

Traditionelt har en dansk bus været 12 meter lang eller kortere. Alternativt kunne det være en ledbus, som så var 18 meter. Men i de senere år er der åbnet op før større buslængder, og især 13,7 m-bussen har vundet stor udbredelse. Torsdag 12. oktober 2006 foretoges i København en prøvekørsel med en 14,7 meter lang bus. Prøvekørslen foregik på linje 5A (dog ikke som ordinær bus) og skete under medvirken af bl.a. HUR og Politiet. Linje 5A er i øjeblikket i udbud med 39 13,7 m-busser, men det er muligt, prøvekørslen skal ses i det lys, at HUR har efterspurgt 14,7 m-busser i forbindelse med forhandlingerne. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Arriva 1568 på Nørreport st., København

Arriva 1568 på Nørreport st., København

Arriva 1568, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2007.

City-Trafik 12 på Roskilde st.

City-Trafik 12 på Roskilde st.

Det lykkedes for firmaet A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, at genvinde sin kørsel på linje 146, 147, 212, 213 og 214 i HTs 2. udbud i 1990. På grund af interne uenigheder valgte man dog ikke at fortsætte og overdrog i stedet kontrakten til City-Trafik - et aktieselskab med de gamle HT-entreprenører som aktionærer. Det tog lidt tid, inden det nye bomærke kom på busserne, men billedet er taget efter skiftedagen i 1990, for HT-bussen til højre - vogn 1333 - er indsat på linje 210, som HT i Køge overtog fra Thorkils Rutebiler 1. april 1990. City-Trafik-bussen er vogn 12, en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982, der blev overtaget fra A.P. Hansen i 1990. Efter City-Trafiks overtagelse blev bussen opmalet i A.P. Hansens nyeste design(!), og den kørte frem til 1992, hvor den gik til DAB. Herfra solgtes den til Eesti Buss i Tallinn, Estland, der imidlertid senere gik konkurs. Bussen kom derefter videre til PKS Brzeg i Polen, der endnu havde den kørende i oktober 2004.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

De Hvide Busser 8766 på Ådalsvej, Kokkedal

De Hvide Busser 8766 på Ådalsvej, Kokkedal

De Hvide Busser 8766, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, som linje 388 på Ådalsvej ved Højmosen i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2011.