Billeder ➜
Prøv lykken - tilfældige billeder
Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:
Arriva 1975 fra vinduessiden i Neergårdsparken, Roskilde

Arriva 1975 i linje 205's vendesløjfe i Neergårdsparken i Roskilde. Den ni år gamle Arriva-bus vil i løbet af 2019 blive erstattet af en elektrisk bus fra Umove.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1684 som S-togsbus ved Farum st.

Arriva 1684 (opr. Connex 6375), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2005, som S-togsbus ved Farum st.
Foto: Thomas de Laine, 25. september 2010.
De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 3602, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Holte Stationsvej, omgivet af andre Volvo'er fra De Blaa, som jo er helt dominerende i området.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.
Regionstog 2035-2135 i Hårlev sammen med udrangerede Y-tog

Østbanen mellem Fakse Ladeplads, Rødvig, Hårlev og Køge gennemgår i 2023-24 en tiltrængt renovering af sporet. Renoveringen har først og fremmest måttet vente på, at pengene kunne findes, men der skulle også lige laves en undersøgelse af muligheden for at erstatte banen af en "BRT" under anvendelse af banens tracé, hvilket dog ikke blev til mere end rapporten. Det er omkring 15 år siden, der sidst skete større fornyelser på Østbanen, men dengang var det banens tog, som blev udskiftet med fem nye Alstom Lint-togsæt og to få år gamle togsæt, der blev overflyttet fra Nordsjælland. Det sidste Y-tog kørte dermed på banen i efteråret 2009, og i april 2010 kunne man indføre en ny køreplan, hvor togene fra banens to grene ikke længere samledes i Hårlev for at køre som ét tog til Køge hver halve time, men i stedet begyndte at køre solo til Køge i kvartersdrift. Samtidig indførte Movia linjenumrene 110R og 210R for henholdsvis Køge-Hårlev-Fakse Ladeplads og Køge-Hårlev-Rødvig. Det var dog først i december 2010, buslinje 210 mellem Køge og Roskilde blev nedlagt! Siden 2020 har det dårlige spor på Østbanen betydet, at man igen kun har fået halvtimesdrift mellem Køge og Hårlev, men ikke med sammenkoblede tog. I stedet må passagerer til og fra Rødvig skifte tog i Hårlev. Til gengæld blev Østbanens tog fra december 2020 videreført fra Køge til Roskilde til erstatning for DSBs tog, og et par tog morgen og eftermiddag på skoledage kører med to togsæt mellem Hårlev og Roskilde af kapacitetsmæssige årsager. Når renoveringen af sporet er afsluttet i 2024, ønsker Region Sjælland at indføre en ny køreplan på Østbanen, hvor Fakse Ladeplads- og Rødvig-togene igen kører separat mellem Hårlev og Køge, som på ny får fire tog i timen (dog ikke i kvartersdrift). Det vil være togene fra Rødvig-grenen, som har flest passagerer, der vil køre til Roskilde, mens Fakse Ladeplads-togene normalt vil have endestation i Køge. Dermed kommer linje 210(R) igen til at være en linje mellem Køge og Roskilde! Kort før køreplansændringen i foråret 2010 ses her Østbanens tog mod Køge i Hårlev efter samling af de to togdele. Bageste og nærmeste togsæt til højre i billedet, togsættet 2035-2135, er netop ankommet fra Fakse Ladeplads, mens det fjerneste togsæt er ankommet fra Rødvig. Til venstre henstår en stor del af banens Y-togsmateriel, som i de sidste år talte otte 2-vognstog. De blev senere på året fjernet fra Østbanen for dels at blive ophugget på Køge Havn og dels sendt til Peru!
Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.
Arriva 1947 i Vendersgade, København

Arriva 1947, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som CityCirkel-linje 11 i Vendersgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2010.
Københavns Sporveje 470 og 1065 ved Eilers Eg, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

En serie såkaldte "scrapvogne" blev bygget af Københavns Sporveje i årene under og lige efter anden verdenskrig. Det var simple og allerede ved bygningen teknisk forældede vogne, som der imidlertid var stort brug for, fordi passagerpresset på sporvejene steg stærkt i krigsårene, hvor bl.a. bil- og omnibuskørsel var underlagt restriktioner og stod over for andre forhindringer så som gummimangel. Konstruktionen baserede sig på dele fra sporvejenes reservedelslager. Selvom vognene var nyere end de i 1930'erne byggede bogievogne, blev de udrangeret tidligere. Til gengæld opnåede typen i nogen grad at danne forbillede for de nye sporvogne, der blev bygget til Aarhus efter krigen, idet Aarhus havde mistet sit sporvejsmateriel ved en schalburtageaktion 22. august 1944. Vogntoget på dette billede er Københavns Sporveje nr. 470, som blev bygget i 1945, og bivogn nr. 1065, der er fra 1947. Vognene blev udrangeret i 1967 henholdsvis 1968 i processen med omstilling til busdrift i København. Begge blev ved udrangeringen overtaget af den dengang ret nye forening Sporvejshistorisk Selskab, som i 1978 åbnede Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vogntoget er under indkørsel til museets sløjfe ved Eilers Eg.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.