Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

TAK 3549 - ex. HT 1533 - i Tallinn, Estland

TAK 3549 - ex. HT 1533 - i Tallinn, Estland

HT fik i 1984 leveret 6 stk. Volvo B10MA-55/Aabenraa-ledbusser i nærtrafikudgave, dvs. med dørarrangementet 2-2/1-0. Busserne anvendtes i første omgang mellem Ballerup og Frederikssund, hvor der først fra 1989 kørte S-tog. Senere fandt busserne andre steder hen - de har bl.a. betjent linje 173E i en periode. De fire først udrangerede busser blev solgt til bybusselskabet TAK i Tallinn, Estland, hvor de i juli 2005 fortsat var i trafik i deres nye ejers grønne og hvide farver. TAK 3549, ex. HT 1533, i Tallinn-forstaden Priisle.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005.

Keolis 2491 ved Bagsværd st.

Keolis 2491 ved Bagsværd st.

Gennem 12 år så en linje 166 sådan her ud: En VDL Ambassador årgang 2009. Keolis, som dengang hed City-Trafik, købte 18 busser af typen til linjerne 29 og 166 forud for overtagelsen af kørslen, som skulle finde sted i december 2009. Den første kørsel, der skulle udføres i den nye kontrakt, var dog den særlige COP15-buslinje, der forbandt Bella Center, Islands Brygge og Københavns centrum i et par uger under klimatopmødet COP15, som blev afholdt i Bella Center. Herefter kom busserne i trafik på linje 29 og 166. De nye kontrakter fra december 2009 var de første, som kunne blive helt op til 12 år lange, og sådan gik det også. Men der blev skiftet ud i linjenumrene undervejs, for i oktober 2011 blev linje 29 nedlagt. I stedet kom linjerne 141, 143, 144 og 149 ind under kontrakten, og VDL Ambassador-busserne fra 2009 blev i stedet anvendt her. Ved genudbuddet af kørslen var det dog Nobina, der gik af med sejren, og hovedparten af de 18 Ambassadors blev udrangeret i december 2021. De havde da generelt tilbagelagt over en million kilometer hver og blev solgt til ophug. Her er det bus 2491, som netop har forladt Bagsværd station som linje 166 mod sin nye endestation siden 2019 ved Værebroparken.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2020.

Arriva 1592 ved Hellerup st.

Arriva 1592 ved Hellerup st.

Arriva 1592 (ex. Veolia 5099), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 179 ved Hellerup st.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2008.

Ex. HT 778 og 967 hos MZK Jaroslaw i Polen

Ex. HT 778 og 967 hos MZK Jaroslaw i Polen

Bybusselskabet MZK Jaroslaw købte i 1992-93 fem Leyland-DAB serie 4-busser fra HTs 700- og 900-serier. De tre er ophugget, men ex. HT 778 (fra 1977, til venstre) og 967 (fra 1978, til højre) haves stadig og bruges som reservevogne. De ses her i garagen i Jaroslaw, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.

Sidste linje 161 ved Rødovre station

Sidste linje 161 ved Rødovre station

Det blev Umove 7558, Yutong E12LF årg. 2023, der fik æren af at køre den sidste omgang på linje 161 mellem Rødovre og Herlev stationer. Den sidste tur kørte fra Rødovre station kl. 0.15 natten til søndag 14. december 2025. Dermed sluttede 90 års bushistorie, og endnu en rest fra Forenede Rutebiler - engang landets største private rutebilselskab - forsvandt. Ruten, der senere kom til at hedde linje 161, blev oprettet 11. juli 1935 af vognmand Eigil Sørensen fra Gladsaxe Ruterne. Den udgik fra Gladsaxe og kørte gennem Mørkhøj til Husum Torv. I 1948 forlængedes den til Lyngby station og snart også en smule i den anden ende, nemlig til Husum station. Da der 20. maj 1951 blev indført linjenumre på rutebilerne i Københavns Amt, tildeltes den nummeret 161. 1. januar 1952 var Gladsaxe Ruterne med til at etablere Forenede Rutebiler, som herefter kørte linjen videre. Det store garageanlæg på Columbusvej i Gladsaxe er i sin tid etableret af Forenede Rutebiler, og Gladsaxe Trafikplads - som linje 161 fra trafikpladsens åbning i 1952 betjente - var omstigningssted mellem mange af Forenede Rutebilers linjer. Da økonomien i busdrift dog efterhånden gav behov for offentlige tilskud, endte det sådan, at Gladsaxe Kommune kom til at eje busselskabet, og dermed blev det overtaget af HT 1. oktober 1974 sammen med de 11 andre offentlige ejede busselskaber i Hovedstadsområdet. I april 1978 forlængedes linje 161 ad bl.a. Islevdalvej og Tårnvej til Rødovre station, og fra september 1983 desuden via Hvidovre Hospital til Friheden station. En stor ændring skete 2. juni 1991, hvor meget af linjens funktion blev overtaget af den nye linje 200S. Linje 161 forlagdes mellem Gladsaxe Trafikplads og Rødovre til at køre ad Ring 3 via Herlev station og Ejby Industrivej mv. Desuden overtog linje 200S også kørslen til Hvidovre Hospital og Friheden, så Rødovre station igen blev sydlig endestation. Dog fortsattes i myldretiden ad Avedøre Havnevej til Center Syd på Avedøre Holme - en betjening, som fra 28. marts 2010 forsvandt igen. I oktober 2019 blev ruten afkortet fra Lyngby til Herlev station, og den har siden da ikke haft med sin oprindelige ruteføring at gøre. Linjens endeligt blev dog åbningen af Hovedstadens Letbane, til hvilken busnettet blev tilpasset 14. december 2025. Mellem Rødovre station og Rødovre Centrum kører en ny linje 131 i stedet, og resten af vejen til letbanestationen Rødovre Nord kører den nye linje 130.

Foto: Thomas de Laine, 14. december 2025.

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

Ex. Århus Sporveje 027 i Grenå

På en brandskole i Grenå henstod denne bus i august 2007. Der er tale om ex. Århus Sporveje nr. 027, som blev leveret til sporvejene i januar 1975. Den er af typen Leyland-DAB LIDRT 12/3, også kendt som serie 2, og var i brug som bybus i Århus til 1988. Herfra kom den i første omgang til Køreteknisk Institut i Tjæreby. Bussen har naturligvis dørarrangement 2-0-2 og bagperron som alle rigtige Århus-bybuser.

Foto: Carsten V.R. Nielsen, 4. august 2007.