Billeder ➜
Prøv lykken - tilfældige billeder
Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:
Leyland-DAB serie II fra Geneve i Schweiz

Den schweiziske by Geneve fik 24 stk. Leyland-DAB serie II-busser i 1970-71. Busserne var formentlig de eneste serie II'ere med dørarrangement 2-2-2. En privat bussamler havde gemt et eksemplar, nemlig vogn 461, der her er fotograferet i Schweiz i marts 2005. I 1974 fik samme trafikselskab i øvrigt 31 stk. Saurer-Leyland-DAB serie III-busser, også med dørarrangement 2-2-2 og i samme hvide og røde bemaling. Bussen på billedet gik desværre til ved en brand i maj 2007.
Foto: André Knorr, ukendt dato.
City-Trafik 2716 på Glostrup st.

I sommeren 2007 ophørte ledbusdriften på linjerne 141 og 149 i Glostrup-Albertslund-området. Til erstatning for de to B10L-ledbusser, som er blevet udrangeret, har City-Trafik hentet to Volvo B12BLE-62/Aabenraa-busser i 13,7 meters længde hjem fra Aalborg. De to busser - 2715 og 2716 - leveredes oprindeligt til linje 1A i 2003, men blev efter en kørselsreduktion senere overtallige og overførtes til Aalborg, hvor de har kørt som røde "metrobusser". En tredje vogn fra serien, nr. 2717, er fortsat i Aalborg. Bus 2716 som linje 141 på Glostrup st.
Foto: Sikandar Sahil, 23. august 2007.
Arriva 1841 som S-togsbus ved Nørreport st., København

Arriva 1841, Scania OmniLink årg. 2004, holder hvil ved Nørreport st. i forbindelse med arbejdet som S-togsbus mellem Østerport og Hovedbanegården.
Foto: Thomas Weidekamp, 11. november 2010.
Connex 6290 som linje 2A i Kastrup

Connex modtog i 1999-2000 34 DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbusser til linje 350S, nr. 6266-6299. Busserne blev 20. oktober 2002 overflyttet til den nye linje 2A, som de kom til at præge de næste tre år. Efter licitation overgik linjen imidlertid til Arriva fra oktober 2005, og busserne trafikerer følgelig ikke længere linje 2A. En del af busserne fordeltes til Connex' nyvundne kørsel i Køge Bugt-området, mens andre i første omgang blev arbejdsløse. Blandt de sidste var bus 6290, der dog har nået at optræde i Køge. Nu er de tiloversblevne busser imidlertid på vej til Holland. Her ses bus 6290 i drift på linje 2A i Kastrup i august 2005.
Foto: Thomas de Laine, 23. august 2005.
SCR "Centrol" PKR 17XL på Klasztorna i Kozmin Wielkopolski, Polen

Siden 2008 har polske SCR "Centrol" været godt kørende med denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1984. I en alder af 40 år var bussen i slutningen af 2024 endnu i aktiv tjeneste hos firmaet, der bruger sine tilbageværende aldrende DAB-busser som skolebusser i og omkring Kozmin Wielkopolski. Bussen blev bygget til Skanderborg Busselskab, vogn 16, og var siden via Ove Mandal i Slagelse, Holger Danske Bustrafik i Billund og Oves Turistfart i Vonge og Give, før salget til Polen.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2019.
Linjebus 6594 på Roskilde st.

Denne bus, der er en Scania BR112 med norsk VBK-karrosseri, leveredes oprindeligt til Therkildsen i Bagsværd. Her kørte den dog kun i ret kort tid. Efter Therkildsen kom bussen til Hornsherreds Buslinier, hvorfra Linjebus tvangsovertog den pr. 1. april 1990 i forbindelse med HTs 2. udbud. Hos Linjebus fik bussen først internnr. 8591, hvilket dog snart ændredes til 8594 af ukendte årsager. Hos Linjebus fik bussen også sin HT-gule bemaling. I 1994 ændredes nummeret til 6594 pga. ændringer i radionummersystemet. Selvom bussen var ret speciel, beholdt Linjebus den i drift helt til 2. juni 1996, hvor selskabet måtte afgive en større mængde kørsel. Billedet er taget på Roskilde st.
Foto: Thomas de Laine, 20. februar 1995.