Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

PKS Zielona Gora Z70022 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70022 i Zielona Gora, Polen

PKS Zielona Gora Z70022 afgår fra den regnvåde rutebilstation i Zielona Gora. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200L leveret i 1987 til Dan Bjørn, Kragenæs, men blev opslugt af LF-bus i 1995. Den kom derved til at hedde bus 045. På dansk grund afsluttede den sin karriere hos NF Turistbusser i Holstebro, men herefter fulgte 18 års kørsel på de polske landeveje fra 2002 til 2020.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2013.

Arriva 1072 ved Solrød Strand st.

Arriva 1072 ved Solrød Strand st.

Selvom linje 215 fra december 2010 er blevet en Køge-linje, kan Roskilde garages busser stadig ses på linjen i myldretiderne, hvor kørslen er flettet sammen med linje 212. Om eftermiddagen køres som linje 212 fra Roskilde st. til Hastrup, herfra tom til Solrød Strand st. og som linje 215 til Havdrup st. Fra Havdrup køres tom til Vor Frue, hvorfra der køres som linje 212 til Roskilde st. Der kører to Roskilde-busser i denne "karrusel", hvorved der er timedrift på linje 212 og en supplerende tur i timen fra Solrød til Havdrup. Om morgenen køres den modsatte vej rundt (mere præcist som 215 Havdrup st.-Solrød Strand st., tom til Hastrup, som 212 Hastrup-Roskilde st. og Roskilde st.-Snoldelev Kirke samt endelig tom til Havdrup st.). Bus 1072, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, som linje 215 ved Solrød Strand st. Den var denne eftermiddag den ene bus på linje 212/215 - med en lidt klodset beskiltning... Bussen blev oprindeligt bestilt af Veolia til kørslen i Hovedstadsområdet, hvor den skulle have været med til at erstatte gasbusserne, som man ønskede at udfase. Dét projekt blev droppet, og bussen afbestilt. I 2008 lykkedes det at finde en køber til bussen, nemlig Arriva i Randers, der gav den nr. 2992. I 2010, hvor Arriva måtte afgive bybusserne i Randers til Nobina, er bussen overført til Roskilde garage.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011.

Umove 7641 på Jægersborg Allé, Charlottenlund

Umove 7641 på Jægersborg Allé, Charlottenlund

Som Københavns Kommunes nærmeste nabo mod nord har Gentofte traditionelt haft en betjening med - i tidens løb - busser, trolleybusser og sporvogne, der har hængt meget sammen med hovedstadskommunens linjer. Der findes stadig busser, der kører over denne kommunegrænse, som f.eks. linje 23 og 185 samt linjerne på Helsingørmotorvejen/Lyngbyvej. Men de overvejende øst-vest-gående buslinjer er af mere lokal karakter. Ved de linjeomlægninger i Københavnsområdet, der fulgte med Metrocityringens åbning i efteråret 2019, blev de modsatrettede ringlinjer 171 og 172 etableret, og de forløber udelukkende inden for Gentoftes kommunegrænse. Fra Hellerup station kører linje 171 mod uret ad Strandvejen og Jægersborg Allé tæt forbi Charlottenlund Fort og Charlottenlund station, og den har overtaget den historiske krydsning på Femvejen med linjen ad Bernstorffsvej, der nu om dage er linje 185. Herfra fortsættes via bl.a. Gentofte station og Kildegårds Plads tilbage til Hellerup station. Linje 172 kører modsat. Der er kun timedrift på begge linjerne og kun til klokken 19. Umove har siden oprettelsen stået for driften, der i vinteren 2025 endnu i overensstemmelse med kontrakten fandt sted med dieselbusser, selvom Yutong-batteribusserne er hyppige gæster på linjerne. Umove 7641 (ex. De Hvide Busser 8789), Scania Citywide årg. 2013, passerer over jernbanen på Jægersborg Allé lige ved Charlottenlund station. Fra oktober 2025 indsættes der elbusser på linje 171/172.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. februar 2025.

Arriva 5620 som S-togbus ved Hellerup st.

Arriva 5620 som S-togbus ved Hellerup st.

Arriva 5620, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som S-togsbus ved Hellerup st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. juni 2010.

GoCollective 4164 ved Svendborg Busterminal

GoCollective 4164 ved Svendborg Busterminal

GoCollective 4164, BYD K9UD årg. 2025, forlader Svendborg Busterminal som linje 240 mod Tuborgvej.

Foto: Sikandar Sahil, 14. oktober 2025.

Bus Danmark 1292 på Sølvtorvet, København

Bus Danmark 1292 på Sølvtorvet, København

Ledbusserien 1292-1301 leveredes i 1980-81 til brug på motorvejsbussen mellem København og Kokkedal. Dengang hed den 75E, men senere blev den til linje 173E, og i dag hedder den 150S. Ledbusserne var bygget hos Leyland-DAB, som HT ellers kun købte bybusser fra. De adskilte sig dog fra bybusserne ved at have Allison-gear, som HT foretrak til nærtrafik- og landevejsbusserne, i stedet for Voith-gear, som alle bybusserne fik. Bus Danmark 1292, Leyland-DAB 6-35-TL11/6 årg. 1980, som linje 173E på Sølvtorvet i maj 1996.

Foto: Troels Zahren Martens, ukendt dato.