Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

Arriva 4116 ved Odense Banegård Center

Arriva 4116 ved Odense Banegård Center

Arriva 4116, Irisbus Crossway LE årg. 2010, ankommer som linje 131 til Odense Banegård Center. Bussen blev i 2017 overført til Arrivas kørsel på Vestsjælland.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2011.

Præstøbanen M7 og DSB MO 1835 hos Østsjællandske Jernbaneklub, Køge

Præstøbanen M7 og DSB MO 1835 hos Østsjællandske Jernbaneklub, Køge

Det er ikke nemt at drive veteranbane i det 21. århundrede. Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) er spærret inde af nye elektroniske signalsystemer på såvel fjern- som S-banen, og i en lang periode har også Østbanen været lukket land, mens den totale fornyelse af sporene fandt sted. Og samtidig er det ikke mange år siden, byudviklingsprojektet Køge Kyst forviste klubben fra dens plads i nordenden af godsdelen af Køge station. Men ØSJK har ikke givet op, og selvom der nu i et par år ikke har kunnet køres veterantog, bød foreningen offentligheden inden for til et åbent hus-arrangement lørdag 15. november 2025. Ved den lejlighed ses her Næstved-Præstø-Mern Banens motorvogn M7, som blev bygget af Triangel i 1932 og kørte på Præstøbanen til dens nedlæggelse i 1961. Herefter var den en årrække på Østbanen, indtil ØSJK i 1978 overtog den. Den har i ØSJK-regi kørt til både Roskilde og Vordingborg, ad S-banen til København og "rundt om husene" samt ikke mindst på Østbanen. Bag ved til venstre ses DSB MO 1835, bygget på Frichs i 1953, som endnu ikke har kørt veterantog i ØSJK-regi.

Foto: Thomas de Laine, 15. november 2025.

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

KS 571 ved Artillerivej-endestationen, København

Ved enden af Artillerivej har linje 40 i mange år haft endestation, og frem til 1996 havde HT også garage på stedet. Linje 5H har dog aldrig betjent stedet, men beskiltningen er korrekt nok: Linje 5H havde endestation ved Kompagnistræde. Artillerivej i sommeren 2005.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005.

Århus-sporvogn nr. 18 i Garage Nord, Århus

Århus-sporvogn nr. 18 i Garage Nord, Århus

Bybusserne i Århus køres af Århus Sporveje, og historien bag navnet er selv sagt, at man kørte med sporvogne en gang. I Århus skete overgangen til busdrift i 1971 på begge de to linjer. En del af materiellet overgik ved den lejlighed til bevarelse. På Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kan man f.eks. opleve en Århus-motorvogn i drift på den metersporede strækning. Knap så kendt er det, at sporvejene selv har bevaret et par vogne, nemlig motorvogn nr. 18 og bivogn nr. 55, der er henstillet i Garage Nord. Her er det motorvognen, nr. 18.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Arriva 1453 ved Ishøj st.

Arriva 1453 ved Ishøj st.

Arriva 1453, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, som linje 400S ved Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2000.

Umove 7673 på Skovvej i Jægersborg

Umove 7673 på Skovvej i Jægersborg

Umove 7673, VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som linje 172 på Skovvej i Jægersborg. Skovvej er en mindre vej, der betjenes af ringlinjerne 171 og 172, som Umove har kørt i Gentofte Kommune siden linjernes oprettelse i oktober 2019. Indtil oktober 2025 foregik det med VDL Citea-busser - først busser fra linje 3A og 9A, der var blevet til overs ved nedlæggelsen af linje 3A samtidig med oprettelsen af linje 171/172, men siden med busser født til bybusserne i Helsingør og landruter syd og vest for samme by. En af disse "Helsingør-busser" er 7673.

Foto: Sikandar Sahil, 11. oktober 2025.