Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

Århus Sporveje 120 i Garage Syd, Århus

Århus Sporveje 120 i Garage Syd, Århus

Århus Sporveje har i slutningen af 2005 modtaget et antal nye Volvo B12M/Säffle-busser. Busserne er 12,7 m lange, hvilket ikke er så udbredt her i landet. Desværre betyder leverancen også, at der nu er mere end langt mellem 12 m-busser i de gamle farver i Århus. Bus 120 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Keolis 2993 på linje 250S i Lundtoftegade, København

Keolis 2993 på linje 250S i Lundtoftegade, København

Linje 250S blev oprettet 25. september 1994 som den første S-buslinje gennem selve København. Det var også den første S-bus, der fik et linjenummer, som sluttede på -50 i stedet for -00. Linjen kørte oprindeligt fra Buddinge st. via Høje Gladsaxe og Bellahøj til Rådhuspladsen og herfra via Hovedbanegården, Langebro og Sundbyvester Plads til Kastrup og Lufthavnen. Det var fra begyndelsen en stor linje, som 1996-2000 havde ledbusser og 2001-2012 dobbeltdækkere. Fra 2012 gik man ned på 13,7 m-busser i én etage. Driften blev skåret ned over flere omgange i takt med åbning af jernbanen til Lufthavnen og senere metroen, og i marts 2008 omlægdes linjen radikalt, så den slet ikke længere betjente Amagerbrogade og Kastrup. I stedet overtog den linje 40's rute på Islands Brygge og fik endestation i Artillerivej-sløjfen. Senere forlængedes linjen ad Lossepladsvej til Bella Center. 13. oktober 2019 blev ruten markant ændret igen som del af "Nyt Bynet"-omlægningerne ved Metrocityringens åbning. Den har nu udgangspunkt på Gladsaxe Trafikplads (i myldretiderne dog ved Bagsværd st.) i stedet for Buddinge, og fra Bellahøj er den ført via Nørrebro st., hvor man kan stige om til metroen. På Amager-siden er den igen ført ad Amagerbrogade til Sundbyvester Plads og herfra via Tårnby st. og Store Magleby til Dragør Sydstrand og Dragør stationsplads. Med denne kørselsudvidelse blev der behov for at supplere linjens materiel med nogle 12 m-busser. Linje 250S blev fra oprettelsen i 1994 kørt af HT-Busdivisionen, som senere blev til Bus Danmark og i 1999 til Arriva. Men City-Trafik vandt linjen, da den første gang kom i udbud med virkning fra juli 2000. Siden har den ikke skiftet operatør, men Keolis-navnet indførtes i stedet for "City-Trafik" i 2014. Først på sommeren 2021 overførte Keolis nogle 13 m lange Iveco Crossway-bybusser fra Odense til brug på linje 250S i København. Herved fik man lange busser på de 250S-ture, der siden oktober 2019 havde haft "korte" busser. Bus 2993 er en af disse Iveco Crossway LE-busser, bygget 2015, som tidligere blev brugt på Odense bybusser som vogn 3501. Den ses her i Lundtoftegade på Nørrebro, lige ved Folmer Bendtsens Plads og Nørrebro station - altså på den nye rute med omstigning til Metrocityringen.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2021.

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Umove 7673 ved Femvejen, Gentofte

Ved Femvejen i Gentofte mødes Bernstorffsvej, Jægersborg Allé, Ordrupvej, Vilvordevej og Fortunvej, og vest for det hele ligger Bernstorff Slotshave. Det store kryds - hvorfra man altså kan komme videre i fem retninger - blev i 1908-09 til en rundkørsel, som fra 30. december 1908 blev endestation for den nye sporvognslinje 15. Sporvognene blev senere afløst af NESAs trolleybusser, og gennem mange år fungerede Femvejen som skiftested mellem trolleybusserne og Therkildsens rutebiler på linje 165 mellem Charlottenlund, Lyngby og Bagsværd. Der har været mange linjeændringer gennem tiden, men helt indtil 00'erne mødtes busser i fire retninger ved Femvejens busstoppesteder flere gange i timen, så der var omstigningsmulighed i alle relationer. De tider er forbi, og i 2025 kommer busserne på linje 171, 172 og 185 ikke ved Femvejen på samme tid. Der er heller ikke mange, der står af og på her, men den overdækkede ventemulighed, som ses bag bussen på dette billede, er foreløbigt i behold. Bussen er Umove 7673, VDL Citea LLE årg. 2015, på linje 172. Linjen overgik dagen efter til kørsel med Umoves Yutong U12-elbusser, som derefter kører på alle de linjer, der mødes på Femvejen. Netop 7673 forblev til gengæld som eneste vogn af typen i Umoves Bagsværd garage, hvor den primært bruges på morgenekstrature på linje 183 fra Lyngby st. til Trongårdsskolen.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2025.

Anchersen 3001 på Stamholmen, Hvidovre

Anchersen 3001 på Stamholmen, Hvidovre

En af Anchersens nye BYD K9-elbusser til linje 18 på Stamholmen på Avedøre Holme. Som det ses, er den nummereret 3001. Bus 3002 er også set.

Foto: Bartosz Czekalski, 29. august 2019.

Fjord-bus 7437 på Frederikssund st.

Fjord-bus 7437 på Frederikssund st.

Hovedstadsområdets sidste DAB 15-1200C mk. I-busser er i trafik hos Fjord-bus. De forsvinder ved køreplansskiftet 22. oktober 2006, hvor Fjord-bus planlægger at indsætte nye DAF SB4000/Jonckheere-busser i stedet. Én vogn skal dog ifølge rygterne bevares. Fjord-bus' vogn 7437, der her ses på Frederikssund st. som linje 309E, er en af de sene mk. I'ere, og har derfor bl.a. udsvingsdøre i fordøren, så den effektive døråbning bliver bredere. Dermed var ét af kritikpunkterne mod mk. I-udgaven nødtørftigt imødekommet.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.

Arriva 1800 ved Vanløse st.

Arriva 1800 ved Vanløse st.

Arriva 1800, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som S-togsbus F1 ved Vanløse st. i april 2001. Gennem ni måneder fra april 2001 kørte der ingen S-tog på linje F mellem Vanløse og Ryparken, hvor to S-togsbuslinjer kørte i stedet.

Foto: Thomas de Laine, ukendt dato.