Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra før 1994:

Thorkils Rutebiler DZ 94 581 på Køge st.

Thorkils Rutebiler DZ 94 581 på Køge st.

HTs første nyanskaffede Leyland-bus var en prøvebus af DABs serie III. Bussen kørte hos HT fra december 1975 til marts 1976, primært på linje 16, og bar da det interne busnummer 712, der senere blev genbrugt af en anden Leyland-bus. I de følgende år anskaffede HT mange Leyland-DAB-bybusser, men prøvevognen kom ikke tilbage. Den blev i stedet solgt til HT-entreprenøren Thorkils Rutebiler i Køge, som i øvrigt foretrak busser med Voith-gear, som HTs bus var født med. Ex. HT 712, Leyland-DAB LIDRT 6857/5 årg. 1975, som linje 502 på Køge st.

Foto: Niels Hertz, 20. januar 1985.

Busdivisionen 1469 ved Irlandsvej garage, København

Busdivisionen 1469 ved Irlandsvej garage, København

HT fik i foråret 1981 leveret 25 herlige bagperronbusser af Leyland-DABs serie 6, nærmere betegnet type 6-3-690/5. Bus 1469, der ses på billedet, blev i 1988 dekoreret som den ene af årets tre kunstbusser. Kunstneren var Steffen Jørgensen, og 1988 var det sidste år, hvor HT fik dekoreret kunstbusser. Fra 1990 kørte bus 1469 i HTs Busdivisions regi. Den 28. marts 1992 havde HT-garagen på Irlandsvej på Amager sidste driftsdag, og 1469 var den sidste bus, der kørte ud i trafik fra denne garage. Billedet er taget i denne anledning, hvilket også forklarer flagene. Efterfølgende blev bussen flyttet til Busdivisionen i Gladsaxe, der kørte med den indtil 1994, hvor den udrangeredes. Bussen overgik da til Rejseforeningen Den Blå Hund og Dennis Holm Petersen (fotografen), men desværre blev den ophugget i januar 2000, efter at den blandt andet havde været udsat for hærværk. Motoren levede dog videre i en fiskerbåd i Sydhavnen!

Foto: Dennis Holm Petersen, 28. marts 1992.

HT 625 ved Toftegårds Plads, Valby

HT 625 ved Toftegårds Plads, Valby

HT 625, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 121 på Gl. Køge Landevej ud for Toftegårds Plads. Bussen blev udrangeret i 1989, men supermarkedet eksisterer stadig. Det har dog skiftet navn flere gange siden...

Foto: Niels Hertz, 9. januar 1982.

Indvielse af buslinje 6 ved Ryparken, København

Indvielse af buslinje 6 ved Ryparken, København

Festivitas med orkester og fremmødt publikum ved endestationen ved Ryparken. April 1976 forlængedes linje 6 et kort stykke videre til en vendesløjfe ved Ryvangens militære anlæg, og stedet på billedet er uigenkendeligt i dag. Linjen betjente dog kun den nye sløjfe indtil maj 1989, hvor linjerne 1 og 6 ombyttedes på strækningerne nord for Trianglen: Linje 6 kom nu til at køre videre ad Østerbrogade og Strandvejen til Hellerup og på visse ture videre ad Strandvejen forbi Charlottenlund Fort og helt til Klampenborg st., mens linje 1 altså kom til Ryparken. Siden 2003 har linje 1 heddet linje 15, men den kører stadig til Ryparken.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969.

Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København

Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København

En stribe helt nye Leyland-DAB serie II-busser parat til indsættelse på buslinje 2 i Irlandsvej garage. Det er første morgen med busdrift på linjen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

HT 3085 og 1100 på Rådhuspladsen, København

HT 3085 og 1100 på Rådhuspladsen, København

HT 3085, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1973, som HT i 1974 overtog fra Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne, og HT 1100, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1980, der er nyleveret, som linje 19 og 64 på Rådhuspladsen. De røde og sorte busser fra Forenede Rutebiler blev aldrig omlakeret i HTs egne farver, og langt op i 1980'erne kunne de nyeste eksemplarer opleves.

Foto: Niels Hertz, 2. juni 1983.