Myldretid

Menu

Billeder

Der er 5.965 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.

Søg i Billeder efter:

Umove 7914 ved Hørsholm Midtpunkt

Umove 7914 ved Hørsholm Midtpunkt

Umove 7914, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Hørsholm Midtpunkt.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7920 på Venlighedsvej, Hørsholm

Umove 7920 på Venlighedsvej, Hørsholm

Umove 7920, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S på Venlighedsvej ved Forskerparken i Hørsholm.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7918 på Dr. Neergaards Vej, Hørsholm

Umove 7918 på Dr. Neergaards Vej, Hørsholm

Umove 7918, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S svinger ind på Dr. Neergaards Vej fra Agern Allé i Forskerparken ved Hørsholm.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7912 ved Hørsholm Midtpunkt

Umove 7912 ved Hørsholm Midtpunkt

Umove 7912, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Hørsholm Midtpunkt.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7917 bagfra ved Kokkedal st.

Umove 7917 bagfra ved Kokkedal st.

Umove 7917, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Kokkedal st. på linjens første dag med elektrisk drift. I baggrunden et regionaltog på Kystbanen fremført af et DSB EB-lokomotiv. Kystbanen og buslinje 150S tilbyder valgfri forbindelse med tog eller bus til Nørreport st. i København, og Kystbanen var den første fjerntogsstrækning i Danmark, der blev elektrificeret, nemlig i 1986.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Oslo-sporvogn 112 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Oslo-sporvogn 112 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Oslo-sporvogn nr. 112 af SL79-typen, leveret fra Strømmens Værksted ved Oslo i 1983, foran remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vognen ankom i april 2024 til museet efter udrangering fra driften i Oslo, og den køreklare vogn ventes senere på året godkendt til at køre med passagerer på museet. Den er dog kun museets næstyngste vogn - nyeste vogn er Prag-vognen, Tatra T3 nr. 7079, som står til højre for Oslo-vognen på dette billede.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.

Oslo-sporvogn 112 ved Majorstuen, Oslo

Oslo-sporvogn 112 ved Majorstuen, Oslo

Oslo-sporvogn 112, som i april 2024 er tilgået Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, i krydset ved Majorstuen, august 2019. Vognen ankommer som linje 11 eller 19 og er skiltet om til at afgå som linje 12 via Aker Brygge, Jernbanetorget, Storo og Disen til Kjelsås. Vognen er fra den første serie SL79'ere, der havde en enkelt dør bagest i vinduessiden, som dog ikke benyttedes til passagerudveksling. Der er tale om en Duewag-sporvognstype, men vognen er bygget i Norge på Strømmens Værksted uden for Oslo. SL79'erne blev bestilt, da det i løbet af 1970'erne stod klart, at sporvejene i Oslo alligevel ikke skulle nedlægges, som det ellers havde været planlagt. I første omgang kom der 25 vogne, nr. 101-125, som leveredes i 1982-83, og de blev i 1989-90 efterfulgt af endnu 15 vogne, kaldet SL79/II med numrene 126-140. Alle Oslos hidtidige sporvogne har været under udrangering siden 2022, hvor indsættelsen af nye CAF-lavgulvsvogne begyndte.

Foto: Thomas de Laine, 24. august 2019.

Københavns Busterminal set mod nordøst

Københavns Busterminal set mod nordøst

Den overdækkede del af fjernbusterminalen ved Dybbølsbro i København rummer 10 pladser under tag. Bemærk signalerne ved hver plads. Når busser ankommer til terminalen, får de anvist et pladsnummer, og fjernbusoperatøren betaler en fast takst for hvert minut, bussen opholder sig i terminalen.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2024.

Københavns Busterminal set mod sydvest

Københavns Busterminal set mod sydvest

Københavns Busterminal for fjernbusser, som åbner 6. juni 2024, set fra Dybbølsbro i retning mod sydvest, hvor indkørslen findes. I denne del af terminalen er pladserne ikke under tag, og der er tre pladser for ledbusser (fjernest i billedet).

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2024.

Umove 7908 i Hillerød

Umove 7908 i Hillerød

Umove 7908, Yutong E15 årg. 2024, under ophold i Hillerød forud for klargøring og levering til Umove. Bussen er fra serien 7901-7932, som fra 24. marts 2024 indsattes på linje 150S og 15E.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2024.

Umove 7911 i Hillerød

Umove 7911 i Hillerød

Umove 7911, Yutong E15 årg. 2024, før levering under opbevaring i Hillerød.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2024.

Umove 7911 på Fredensbro, København

Umove 7911 på Fredensbro, København

Umove 7911, Yutong E15 årg. 2024, passerer Fredensbro i København under indøvning på linje 15E eller 150S.

Foto: Thomas de Laine, 20. marts 2024.

Umove 7932 bagfra i Hillerød

Umove 7932 bagfra i Hillerød

Umove 7932, Yutong E15 årg. 2024, set bagfra på pladsen i Hillerød, hvor en del Yutong-busser til Umove har været opstillet før leveringen. De 32 busser til linje 15E og 150S er 14,8 meter lange.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2024.

Umove 7905 i Hillerød

Umove 7905 i Hillerød

Umove 7905, Yutong E15 årg. 2024, under ophold i Hillerød før levering til Umove og linje 15E/150S.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2024.

Keolis 3722 i Hjallese

Keolis 3722 i Hjallese

Keolis 3722 (opr. Tide Bus 8222), Mercedes-Benz O530G Citaro-ledbus årg. 2013, drejer fra Hjallesegade ind på Vinkelvej for at lægge vejen forbi Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3633 ved Hjallese st.

Keolis 3633 ved Hjallese st.

Keolis 3633 (opr. Tide Bus 8033), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2009, som linje 35 ved Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3521 ved Hjallese st.

Keolis 3521 ved Hjallese st.

Keolis 3521, Iveco Crossway LE årg. 2015, forlader Hjallese st. som linje 35 mod Seden. Flere buslinjer er ført denne vej, for Hjallese station på Svendborgbanen er siden 2022 omstigningssted mellem FynBus' busser, Arrivas tog på Svendborgbanen og Odense Letbane, som har sydvestlig endestation på modsatte side af jernbanen. Det er et af Arrivas Alstom Lint-togsæt, der holder bag bussen, og det er blevet overført fra Jylland til Svendborgbanen til erstatning for de fra DSB overtagne Siemens Desiro-togsæt.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3561 på Vinkelvej, Hjallese

Keolis 3561 på Vinkelvej, Hjallese

Keolis 3561, Scania Citywide årg. 2015, som linje 75 på Vinkelvej ved Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

DitoBus 4622 ved Kalundborg st.

DitoBus 4622 ved Kalundborg st.

DitoBus 4622, Volvo B12M-60/Säffle (8500) årg. 2007, afgår fra Kalundborg st. som linje 545 mod Høng. Denne bus havde på fototidspunktet 17 år på bagen og 1,8 millioner kilometer på tælleren!

Foto: Sikandar Sahil, 25. februar 2024.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Siden december 2019 er Køge Bugt-området syd for Karlslunde Strand busmæssigt næsten isoleret fra resten af Hovedstadsområdet mod nord og vest. Der er kun linje 215 fra Hvalsø/Osted/Havdrup i den fulde driftstid, som dog i hverdagsdagtimerne får selskab af linje 220 fra Roskilde og linje 246 fra Borup/Ejby/Lille Skensved samt om natten af linje 97N fra København. Sparekniven blev for alvor svunget ved decemberkøreplansskiftet 2010. Her havde der bl.a. været arbejdet med et forslag om en ringlinje i Solrød Kommune, der fra Solrød Strand st. skulle gå via Jersie Strand, Jersie landsby, Havdrup stationsby, Gammel Havdrup og Solrød landsby tilbage til Solrød Strand st. og omvendt, mens betjeningen af de øvrige busstrækninger i kommunen skulle ophøre. Denne idé endte ikke med at blive realiseret, men fra 12. december 2010 bortfaldt alle busforbindelser mellem Havdrup og Roskilde - både de direkte og via Snoldelev. Også kørslen mellem Havdrup og Kirke Skensved forsvandt, bl.a. med henvisning til planlagte nye cykelstier på strækningen! Alt i alt udgik linjerne 210, 212 og 213 helt i Solrød Kommune. Den første linje blev helt nedlagt, mens de to sidste kun fortsatte mellem Roskilde og Snoldelev. Den eksisterende linje 215 fik i stedet en ny rute fra Solrød Strand st. via Solrød landsby og Gammel Havdrup til Havdrup st. og videre via Osted til Avnstrup, hvorfra den fem år senere forlængedes til Hvalsø st. Indtil 2010 havde linjerne 212 og 213 haft hver sin rute mellem Havdrup og Solrød, men med omlægningen ophørte betjeningen af Tykmosevej og det sydøstlige Havdrup. Et år senere fulgte så nedlæggelsen af de historiske linjer 121 mellem Køge og København og 126 mellem Solrød Strand og Taastrup, og en ny linje 120 fra Høje Taastrup via Karlslunde og Solrød Strand stationer til Køge erstattede delvist linjerne. Men linje 120 holdt kun til december 2019, hvor den blev nedlagt syd for Karlslunde st. og en ny linje 121 mellem Køge og byudviklingsområdet ved Trylleskoven nord for Solrød Strand kom til. Mellem Karlslunde og Trylleskoven er der herefter kun busbetjening om natten! Her ses Arriva 1024, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som linje 213 ved Havdrup st. på vej fra Roskilde mod Solrød Strand en snefuld eftermiddag lidt mere end en uge, før Havdrup mistede sine busforbindelser til og fra nord. En passager spurgte fotografen, om han vidste noget om den forestående nye køreplan for hendes daglige rejse, og selvom hun sagde pænt tak for hjælpen, virkede hun ikke oprigtigt glad for svaret...

Foto: Thomas de Laine, 3. december 2010.

TLT 3407 ved Teatri väljak, Tallinn, Estland

TLT 3407 ved Teatri väljak, Tallinn, Estland

Tallinna Linnatranspordi (TLT) vogn 3407 opsamler passagerer ved Teatri väljak i det centrale Tallinn. Bussen kører på linje 68 ud til betonforstaden Priisle, som har mange forbindelser med ledbusser til og fra byen. Fra anden halvdel af 1990'erne og omkring tyve år frem var der god chance for at køre med en tidligere dansk bus på netop disse linjer. Bus 3407 har da også dansk fortid, idet den i 1995 blev nyleveret til Århus Sporveje som vogn 434. Det er en Volvo B10MA-55/Säffle fra 1995, som i 2008 kom til den estiske hovedstad, hvor den var i trafik til 2017.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2013.

Arriva 5710 ved Næstved st.

Arriva 5710 ved Næstved st.

Den norske buskarosserifabrik Vest Karosseri blev etableret i Stryn i midten af 1960'erne og må ikke forveksles med Vestfold Bil- og Karosserifabrik, VBK, som i nogle år i 1970'erne byggede en mængde busser til danske kunder. Vest Karosseri fik vi nemlig først at se på danske plader i 1995-96 med Vest Liner- og Vest Ambassdør-modellerne. Her er et eksempel på en Vest Liner, nemlig Arriva 5710, der netop er ankommet til Næstved st. på lokalrute 692. Som bussens dørarrangement giver et hint om, er der tale om en vogn, der i sin tid blev anskaffet af Combus til selskabets kortvarige eventyr med særlige lufthavnsbusser til og fra Billund Lufthavn. Den er bygget på Volvo B10M-chassis til dette formål i 1997, men kom allerede i 1999 til STS-området, hvor den kørte resten af sin tid som almindelig rutebus - først som Combus 2559 og senere som Arriva 5710.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.

Arriva 5713 ved Næstved st.

Arriva 5713 ved Næstved st.

I 1998 kom der et opdateret Vest-karosseri - kaldet V10 på laventrébusser og V25 på højgulvsbusser. Dette er en V25, bygget 1999 på Volvo B10M-chassis til Combus i Næstved, vogn 2562, hvorfra Arriva overtog den. Den blev senere omnummereret til 5713. V10 og V25 blev bygget ind i det 21. århundrede og var i bybusversionen gerne på Volvo B10BLE-chassis, men der kom også et antal korte Volvo B6LE. I den periode i 2002-03, hvor Vest ejede DAB-fabrikken i Silkeborg sammen med brasilianske Busscar Ônibus, blev V10 og V25 også bygget her - samlet set dog kun i godt 20 eksemplarer.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.

Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København

Nettbuss 8480 ved Hovedbanegården, København

Omkring 2004 var Vest-fabrikken klar med nye karosserimodeller: Vest Center til bybusser og Vest Contrast til rutebiler. Det var et design, man måske lige skulle vænne sig til at se på... Til kørsel på landets største buslinje, linje 5A, anskaffede norske Nettbuss 43 Volvo B12BLE med Center-karosseri, som blev sat i drift i efteråret 2007. Busser af samme type blev af et andet norsk busselskab, Tide Bus, også indsat i Odense i et pænt antal. Nettbuss 8480 afgår fra Københavns Hovedbanegård som linje 5A mod Nørrebro og Husum. "Gå ikke over for rødt! Især unge bliver ramt," lyder kampagnefolieringen på bussen. Netop i den fodgængerovergang, bussen krydser på billedet, er der mange, der skynder sig over for rødt, men pigen til venstre for bussen har tydeligvis forstået budskabet!

Foto: Thomas de Laine, 16. december 2009.

Rutebilselskabet Haderslev 1202 som rute 900X i Vejle

Rutebilselskabet Haderslev 1202 som rute 900X i Vejle

Vest Horisont udkom i midten af 00'erne, og flere danske kunder købte X-busser med denne karosserimodel. Her er det Rutebilselskabet Haderslevs vogn 1202, som har begyndt sin rejse fra Vejle mod Sønderborg på rute 900X. Bussen er en Volvo B12B fra 2009, som i en alder af 10 år opnåede at blive eksporteret til det land, hvor karosseriet blev bygget! Horisont blev sammen med Center og Contrast den sidste model, Stryn-fabrikken byggede. Produktionen lukkede i 2011.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2010.