Billeder
Der er 6.028 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
Tide Bus 6110 på Bertil Ohlins Vej, Aalborg Universitet
Solaris er en polsk busfabrik, der blev grundlagt i 1990'erne som en slags aflægger af Neoplan. Fabrikken ligger i Poznan, og den slog sig hurtigt fast på det polske og europæiske marked, selvom vi skal frem til 2007, før der kom ordrer til Danmark. Størst salgstal har bybussen Urbino i længderne 12, 15 og 18 meter haft, men der findes flere varianter af Urbino, ligesom der er bygget "rigtige" lavgulvsbusser såvel som laventrébusser og regionalbussen InterUrbino. I nogle år byggedes en turistbus kaldet Vacanza, som dog totalt er produceret i ret få eksemplarer og ikke er leveret til Danmark. En trolleybusudgave af Urbino, Trollino, er leveret til en række lande med trolleybusser, ikke mindst i Østeuropa, men Trollino'er kører også i Landskrona, ganske tæt på Danmark. Endelig bør det nævnes, at Solaris har bygget sporvogne kaldet Tramino. Særligt med henblik på BRT (Bus Rapid Transit) har man udviklet et frontdesign som på Tramino, som Urbino og Trollino alternativt kan leveres med. Til Aalborg Plusbus, som havde premiere i efteråret 2023, anskaffede Tide Bus 14 eksemplarer af Solaris Urbino i en elektrisk, 24 meter lang dobbeltledbusudgave, og disse busser fik den særlige front kaldet "MetroStyle". Tide Bus 6110 gør holdt ved Fibigerstræde på busvejen på Aalborg Universitet.
Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.
Tide Bus 6108 på Boulevarden, Aalborg
Tide Bus 6108, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, på plusbuslinje 2 på Boulevarden i Aalborg. De 14 dobbeltledbusser i Aalborg er landets længste busser, og Dimensionsbekendtgørelsen måtte revideres i forbindelse med projektet.
Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.
Aarhus Sporveje 158 på Telefontorvet, Aarhus
Det blev Busselskabet Aarhus Sporveje, som introducerede Solaris på de danske veje. Det begyndte med nogle ledbusser fra 2007, som man endte med i alt at købe 64 af, og i 2008-09 modtoges 47 Solaris Urbino 12. Indsættelsen af Solaris-busserne var også et brud med mange års praksis i Aarhus, hvor man ellers havde holdt sig til højgulvsbusser efter dårlige erfaringer med DAB serie 15 mk. I og Scania OmniLink. Solaris Urbino 12 og 18 var imidlertid "rigtige" lavgulvsbusser, og dem blev Aarhus en slags dansk hovedstad for. Også 88 af de lange Urbino 15 kom til Aarhus i 2011-19, og 29 elektriske Urbino 12- og 18-busser kom i trafik i 2022. Bus 158, der er fra 2008 og udrangeredes i 2021, på Telefontorvet.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2011.
Aarhus Sporveje 478 på Frederiks Allé, Aarhus
Busselskabet Aarhus Sporveje modtog 64 Solaris Urbino 18-ledbusser mellem 2007 og 2017. Faktisk var de fire første, som blev leveret i vinteren 2007, også de første Solaris'er til Danmark. Bus 478, som her ses på Frederiks Allé med A-busmarkering på hjørnerne, er fra anden leverance, som kom i efteråret 2007. Bussen var i trafik i Aarhus til 2021.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2011.
Bergholdt 5337 i garagen, Langeskov
Den første generation af Solaris Urbino var lidt rundere i designet end senere leverede busser. Blandt andet var svajet i forrudens underkant lidt anderledes. Busser i dette design er aldrig nyleveret til Danmark, men Bergholdt i Langeskov brugtimporterede nogle stykker årgang 2004 og 2005 fra Tyskland til kørsel for FynBus. Bergholdt 5337, en Solaris Urbino 12 fra 2005, på garageanlægget i Langeskov. Bussens tyske fortid var hos Hartmann i Berlin, vognnummer 8071.
Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2010.
MKS Mielec 212 på Transport 2011, Messecenter Herning
Solaris Urbino er også udkommet i "midibusversion". Denne Solaris Urbino 8,9LE, altså en knap 9 meter lang bus, var udstillet på Transport 2011 i Herning. Bussen var bygget i 2010 til MKS Mielec i Polen, hvor den havde vognnummer 212 og i øvrigt stadig var i drift i sommeren 2024. To styk Solaris "Alpino" 8,9 er solgt til Danmark, nemlig til Rutebilselskabet Haderslev.
Foto: Thomas de Laine, 9. april 2011.
Kruse 7107 og 7126 ved Nakskov st.
Flere Movia-entreprenører på Lolland anskaffede i 2009 Solaris Urbino 12LE til rutebilkørsel på "Sydhavsøerne". Som 'LE' angiver, var der tale om en laventréversion af Urbino 12, som jo oprindeligt kun var en "rigtig" lavgulvsbus. En stor del af busserne endte med at tilhøre Kruse, og to af dem holder her i terminalen ved Nakskov st. i sommeren 2011: Til venstre bus 7126, som var en efternøler fra 2011, og til højre bus 7107 fra 2009. Senere har Movia reformeret linjenumrene på egnen, som nu er blevet "700-område".
Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.
Anchersen 3217 på Jernbane Allé, Vanløse
Solaris har ikke vist sig meget i Storkøbenhavn, men Anchersen anskaffede 16 stk. Solaris Urbino 12LE i 2011, som blev indsat på linje 22 og 132 m.fl. Alle busserne udgik dog af driften i 2023, hvor kontrakten udløb. Anchersen 3217 som linje 22 på Jernbane Allé i Vanløse mod slutningen af dens tid som Movia-bus.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2023.
Københavns Sporveje 470 og 1065 ved Eilers Eg, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
En serie såkaldte "scrapvogne" blev bygget af Københavns Sporveje i årene under og lige efter anden verdenskrig. Det var simple og allerede ved bygningen teknisk forældede vogne, som der imidlertid var stort brug for, fordi passagerpresset på sporvejene steg stærkt i krigsårene, hvor bl.a. bil- og omnibuskørsel var underlagt restriktioner og stod over for andre forhindringer så som gummimangel. Konstruktionen baserede sig på dele fra sporvejenes reservedelslager. Selvom vognene var nyere end de i 1930'erne byggede bogievogne, blev de udrangeret tidligere. Til gengæld opnåede typen i nogen grad at danne forbillede for de nye sporvogne, der blev bygget til Aarhus efter krigen, idet Aarhus havde mistet sit sporvejsmateriel ved en schalburtageaktion 22. august 1944. Vogntoget på dette billede er Københavns Sporveje nr. 470, som blev bygget i 1945, og bivogn nr. 1065, der er fra 1947. Vognene blev udrangeret i 1967 henholdsvis 1968 i processen med omstilling til busdrift i København. Begge blev ved udrangeringen overtaget af den dengang ret nye forening Sporvejshistorisk Selskab, som i 1978 åbnede Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vogntoget er under indkørsel til museets sløjfe ved Eilers Eg.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
De Blaa Omnibusser 4068 ved Charlottenlund Fort
"Charlottenlund Fort" er en gammel sporvogns- og bussløjfe, der som navnet siger er beliggende ved Charlottenlund Fort - undervejs på Strandvejen fra Hellerup mod Klampenborg og videre nordpå. Det har skiftet, hvilket linjer man kunne stige på herfra, men i dieselbussernes epoke var "Charlottenlund Fort" i årene 1975-89 den nordlige endestation for linje 1 (lange ture). Senere kom bl.a. linje 6 og 14 her. Den nuværende linje 192 har kørt til Charlottenlund Fort i lidt mere end ti år. Linjen, som hidtil blot havde kørt mellem Lyngby og Hellerup stationer, forlængedes fra 24. marts 2013 op ad Strandvejen via Charlottenlund Fort til Klampenborg st. Det skete til erstatning for linje 14, som forsvandt helt fra området i sammenhæng med oprettelsen af den nye buslinje 9A. Der var dog særdeles hurtigt stor lokal utilfredshed med denne ændring, og den var dårligt trådt i kraft, før linjenettet var besluttet ændret på ny: Linje 1A blev i stedet fra 11. august samme år forlænget fra Hellerup til Klampenborg via Charlottenlund Fort på visse ture, og linje 192 afkortedes fra Klampenborg til endestation ved Charlottenlund Fort. Her vender den stadig, men linje 1A blev fra efteråret 2019 erstattet af linje 23. Fra den korte periode, hvor linje 192 kørte igennem til Klampenborg, ses her en nordgående bus opsamle passagerer ved Charlottenlund Fort. Vognen er De Blaa Omnibusser 4068, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som i øvrigt nyleveredes til kørsel i bl.a. Gentofte og Lyngby-Taarbæk kommuner.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2013.
GS Buss 360 og 375 på Redbergsplatsen, Göteborg, Sverige
Opladning af busser i byrummet er det ikke blevet til så meget af i Danmark: Kun linje 2A i København og linje 13 i Aarhus har fået denne løsning, mens alle landets efterhånden rigtig mange andre elbusser lader i garagerne. I Göteborg finder man omvendt en dobbelt ladestation på Redbergsplatsen, som er et ældre knudepunkt i byens kollektive trafik. To Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) fra 2019 sutter strøm, inden næste tur begynder. Busserne er GS Buss' vogn 360 (venstre) og 375 (højre), som få uger senere begge blev overtaget af Nobina. GS Buss er Göteborgs Spårvägars busselskab.
Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.
Lokalbus 9051 under ophugning i Glostrup
Gislinge Turistfart fik i 2005 leveret fire DAF SB4000/Jonckheere-rutebiler til kørsel for det daværende Vestsjællands Trafikselskab. Det var i begyndelsen af VDLs fremstød som busleverandør i Danmark, og Gislinge Turistfart har næppe været glade for at modtage deres nye busser, fem måneder senere end de skulle bruges! Omkring samtidig leverede VDL bybusudgaven af samme model til Connex til brug på bl.a. linje 26 i København, og en håndfuld blev også solgt til De Hvide Busser i Hørsholm. Året efter fulgte flere af slagsen til City-Trafik, De Blaa Omnibusser, De Hvide Busser og Fjord-bus, og i 2007 og 2008 kom der også flere i rutebiludgaven til DitoBus, ligesom en serie treakslede blev indsat af Fjord-bus på linje 600S. Gislinge måtte indstille kørslen med sine i efteråret 2008, men senere kørte Gislinge-busserne nogle år for Movia hos DitoBus. Alle fire kom i 2014 i drift hos Lokalbus i Køge, hvor to af dem blev almindelige Movia-kontraktbusser, mens de to andre - herunder den på billedet - blev brugt til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og derfor fik 9000-vognnumre: 9051 og 9052. I efteråret 2021 var det dog slut for bus 9051' vedkommende, og bussen blev tilintetgjort hos HJM Recycling i Glostrup, hvor de sidste rester her er foreviget.
Foto: Kim Løvenskjold, 12. oktober 2021.
Umove 7541 som servicebus 134 på Kløverprisvej, Hvidovre
Den nyere bushistorie rummer mange eksempler på kortlivede servicebuslinjer, og ved køreplansskiftet 30. juni 2024 kom der endnu én, da servicebuslinje 134 i Hvidovre blev nedlagt efter kun halvandet års drift. Linjen blev mere præcist etableret ved køreplansskiftet 11. december 2022 og gik fra Hvidovre st. til Friheden st. med passage af bl.a. et aktivitetscenter, Hvidovre Butikstorv og Åmarken st., ligesom linjen gav betjening i nogle kvarterer, som ellers ikke havde bus. Der kørtes en gang i timen på hverdage mellem myldretiderne. Men fra sommeren 2024 valgte Hvidovre Kommune at spare de 1,3 mio. kr. årligt, linjen kostede, så fredag 28. juni blev sidste køredag. Det var i øvrigt sjette gang, linjenummeret 134 var i brug i Storkøbenhavn - og tredje gang i Hvidovre! Kort før nedlæggelsen ses Umove 7541 (opr. Umove 7667), VDL Citea LLE 99 årg. 2019, i rundkørslen på Kløverprisvej. Den er afgået fra Hvidovre st. få minutter forinden og skal videre ad Femagervej mod Friheden. Selve bussen var egentlig blevet leveret til Umoves Kvistgård-garage og servicebusserne i Helsingør-Espergærde, men blev overført til servicebuslinjen i Hvidovre ved dens oprettelse. Ved samme lejlighed ændredes vognnummeret fra Kvistgård garages 7600-nummerserie til Glostrup garages 7500-serie.
Foto: Thomas de Laine, 26. juni 2024.
Ex. Bus Danmark 1054 som MPK Lublin 2271 i Lublin, Polen
Som noget dengang usædvanligt fik Bus Danmark i sommeren 1998 leveret til 30 Mercedes-Benz O405N-lavgulvsbusser til kørsel for HT, nemlig på de nyvundne linjer i Roskilde-området, som ikke skulle have gasbusser. De 30 busser, nr. 1051-1080, blev kun brugt én kontraktperiode, og i maj 2004 gik busserne ud af drift. Kort efter afleveredes de tilbage til sælgeren, EvoBus. Herfra blev ti af busserne i 2005 solgt til bybusselskabet MPK Lublin i Lublin i Polen, hvor de fik numrene 2268-2277. Her ses MPK Lublin 2271, alias Bus Danmark 1054, i trafik i Lublin i september 2012. Bussen forblev i drift i Lublin til 2017.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
Ex. Bus Danmark 1059 som MPK Lublin 2274 i Lublin, Polen
Efter seks år hos Bus Danmark og Arriva i Roskilde, hvor bussen bl.a. har været brugt på linjer som 123 og 216/217, blev bus 1059 i 2004 afleveret tilbage til EvoBus. Herfra kom den året efter til bybusselskabet MPK Lublin i Polen, hvor den kørte ti år som bus 2274. I september 2012 fremstod den sådan her.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
Ex. De Hvide Busser 8748 som MPK Lublin 2283 i Lublin, Polen
De Hvide Busser i Hørsholm fik i 1999 leveret seks Mercedes-Benz O405N-busser til kørslen på linjerne 375, 377 og 388. I efteråret 2006 skiftede man dem ud med nye VDL-busser, og de fandt vej til deres søskende fra Roskilde, nemlig på bybusserne i Lublin i Polen. De Hvide Busser vogn 8748 blev til vogn 2283 i Lublin, og den var i drift helt til 2020. Her ses den i Lublin, stadig HT-gul.
Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.
City-Trafik 2821 på Ørestads Boulevard, København
Den engelske karosserifabrik East Lancashire Coachbuilders, der som regel blot kaldes East Lancs, byggede busser fra 1934 til 2010. Fabrikkens modeller var velkendte i hjemlandet, men har med en notabel undtagelse ikke kørt i Danmark. Men i 1999 lykkedes det - i andet forsøg - for HT at indgå en kontrakt om kørsel med Københavns første dobbeltdækkere i almindelig rute, og inden disse var kommet på gaden, fik man lavet en kontrakt mere. City-Trafik skulle køre linje 250S med dobbeltdækkere, og det samme skulle Arriva på linje 10 (som dengang havde en helt anden ruteføring og betydning). Der blev nu skelet til udlandet, og begge busselskaber valgte samme bustype: Et særligt tilpasset Volvo B7L-chassis, der fik en ekstra bagaksel og fik påbygget en ny og forlænget udgave af East Lancs' "Vyking"-dobbeltdækkerkarosseri. Engelske dobbeltdækkere er nemlig normalt kortere end de af HT krævede 12 meter. Den "nye" karosserimodel kaldtes Nordic, og der blev bygget 36 eksemplarer til København i 2000 og 2001. Herudover blev der bygget ti eksemplarer til Glasgow og 19 til så fjernt et sted som Sri Lanka! Busserne kom i drift i København med betydelig forsinkelse, og der var mange problemer med dem. East Lancs var heller ikke vant til at honorere HTs forskellige detailkrav, men derudover var der efter sigende en af City-Trafiks busser, der som leveret knælede til den forkerte side! Arrivas busser fik kun én kontraktperiode i København og blev udrangeret i oktober 2007. City-Trafiks kørte derimod fem år længere, men fra oktober 2012 var det slut med Movia-gule dobbeltdækkere. En pæn del af busserne - også af de srilankanske - fik et efterliv som open top-sightseeingbusser i København, Helsinki, Tallinn, flere polske byer, Sydney og Washington, D.C. Det blev også City-Trafik 2821's skæbne, men inden det kom så vidt, ses den her på Ørestads Boulevard i begyndelsen af april 2012, hvor linje 250S netop var blevet forlænget til Bella Center st., og Movias 9. udbud havde beseglet skæbnen for linjens dobbeltdækkere.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2012.
Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Der var engang, hvor man kunne køre med dobbeltdækkersporvogne i København. Flere eksempler på disse er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og Frederiksberg Sporveje nr. 50 er det ene. Vognen blev bygget i 1915 af N. Larsens vognfabrik og er en ret traditionel kort, toakslet motorvogn. Øverste etage er delvist åben, så på museets strækning gennem skoven kan man sidde kun under dække af trækronerne - og så trolleystangen! Vognen blev overtaget af Københavns Sporveje fire år efter leveringen, hvor Frederiksberg forpagtede sin sporvognskørsel til den omgivende hovedstadskommune. Ved den lejlighed blev vognen til KS nr. 419, og den forblev i trafik til 1933. Her har den netop krydset med KS 100 ved stoppestedet "Skovkanten" på museet.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Vikingbus 4540 på linje 128 på Skovvej, Ishøj Strand
Straks, da Kunstmuseet Arken åbnede ved Ishøj Strandpark 15. marts 1996, blev der etableret busforbindelse til museet. Det blev en ny linje, som fik nummeret 128, og den kørte fra Ishøj station ud til museet nær enden af Skovvej, cirka to kilometer fra stationen. Linjen opstod således uden for de normale HT-køreplansskift, som dengang lå ultimo maj og ultimo september, og i første omgang blev linjen kørt af Unibus' garage på Avedøre Holme, selvom den enlige bus lå lidt afsides i forhold til Unibus' øvrige HT-kørsel. Efter 2½ måned, fra 2. juni 1996, overtog Bus Danmark i Køge kørslen, som siden har været vognløbsmæssigt koblet sammen med linje 127 mellem Ishøj og Taastrup. Dermed har linjerne også været samme tur gennem operatør- og navneskift, og der har således efter 1996 nået at stå Arriva, Connex, Arriva igen, Lokalbus og til sidst Vikingbus på linje 128's busser. Også Linjebus' garage på Blushøjvej i København har optrådt på linjen, men kun med ekstrakørsel. Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 blev der gennemført nogle busomlægninger i Ishøj-området, og ved denne lejlighed blev linje 127 gjort mere direkte og samtidig forlænget ud til Arken. Det blev enden på linje 128, og få dage før nedlæggelsen er Vikingbus 4540, MAN Lion's City 12E årg. 2024, netop vendt 180 grader i den lille rundkørsel for enden af Skovvej for at returnere mod Ishøj station.
Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2024.
Nobina 6027 som metrobus ved Østerport st., København
Nobina 6027, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M3 på Oslo Plads ved Østerport st. Det er ikke så tit, der indsættes metrobusser på linje M3, altså selve Metrocityringen, hvor der normalt enten opretholdes metrodrift i den ene køreretning eller blot henvises til alternativ transport.
Foto: Sikandar Sahil, 3. november 2020.
Keolis 8465 som metrobus ved Vestamager st., København
Keolis 8465 (ex. Nettbuss 8465), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobus på linje M1 ved Vestamager st., der anes i baggrunden.
Foto: Sikandar Sahil, 2. september 2014.
Nobina 6015 som metrobus på Kgs. Nytorv, København
Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M4 på Kgs. Nytorv.
Foto: Sikandar Sahil, 17. november 2020.
Arriva 1790 og Keolis 8467 som metrobusser ved Vestamager st., København
Arriva 1790, Scania OmniLink årg. 2003, og Keolis 8467 (ex. Nettbuss 8467), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobusser på linje M1 ved Vestamager st. Denne del af Ørestad er blevet væsentligt mere udbygget siden billedet blev taget i det tidlige efterår 2014.
Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2014.
Arriva 1185 som metrobus på Øresundsvej, København
Arriva 1185, Scania OmniLink årg. 2012, som metrobus på linje M2 på Øresundsvej ved Sundparken.
Foto: Sikandar Sahil, 19. juli 2016.
Nobina 6015 som metrobus i Århusgade, København
Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M4 i Århusgade under jernbanebroen.
Foto: Sikandar Sahil, 18. november 2020.