Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Trolley-/duobusser

Nøgleord: Trolley-/duobusser

45 billeder

KS 101 og 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Københavns Sporvejes trolleybus nr. 101 fra 1938 og dieselbus nr. 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sidstnævnte er en Leyland Comet fra 1949 med karrosseri fra DOMI.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 101 ved Landskrona st. Trolleybus 101 fra Københavns Sporveje, leveret i 1938, i drift på trolleybuslinjen i Landskrona, her ved Landskrona st.

Foto: Peter Hobel, 14. maj 2011

Scania-Vabis T32-trolleybus årg. 1949, der er højrestyret og selvsagt museumsvogn, i drift på trolleybuslinjen i Landskrona. Her ses bussen ved Landskrona station.

Foto: Peter Hobel, 14. maj 2011

Brasov i Rumænien har både en sporvognslinje og trolleybusser. Sidstnævnte er dog dominerende. I 2008 eller 2009 har man importeret en række Volvo B10M-trolleyledbusser fra den svejtsiske by Biel. De fleste af vognene har stadig Biel-bemaling og -vognnumre - som her ex. Biel vogn 68 i Brasov.

Foto: Kim Løvenskjold, 30. september 2009

Ex. Biel 63 i Brasov, Rumænien Trolleybus nr. 63 fra Biel i Svejts har også fundet vej til Brasov i Rumænien. Bussen er bygget på Volvo B10M-chassis.

Foto: Kim Løvenskjold, 30. september 2009

Ex. Biel 63 bagfra i Brasov, Rumænien Tidligere Biel-trolleybus vogn 63 bagfra i Brasov, Rumænien. Farveskemaet er uændret fra den svejtsiske by.

Foto: Kim Løvenskjold, 30. september 2009

Tidligere Biel-trolleybus i Brasov, Rumænien En af Brasovs Volvo-trolleybusser med fortid i Biel i Svejts.

Foto: Kim Løvenskjold, 30. september 2009

FBW-trolleybus i Brasov, Rumænien FBW-trolleybus med vognnr. 55 i Brasov, Rumænien.

Foto: Kim Løvenskjold, 30. september 2009

RATP 5211 i Ploiesti, Rumænien Trafikselskabet i den rumænske by Ploiesti hedder RATP og har bl.a denne FBW-trolleybus med internt busnummer 5211.

Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009

RATP 5225 i Ploiesti, Rumænien RATPs FBW-trolleybus nr. 5225 som linje 44 i Ploiesti.

Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009

Ikarus-trolleybus i Bukarest Ikarus 415T-trolleybus fra trafikselskabet RATB i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

RATB 5279 i Bukarest, Rumænien RATB 5279, Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

RATB 5386 i Bukarest, Rumænien RATB 5386, Irisbus Citelis-trolleybus, i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

RATB 5323 i Bukarest, Rumænien RATB 5323, en Irisbus Citelis-trolleybus, i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

RATB 5274 i Bukarest, Rumænien RATB 5274, Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

RATB 5285 i Bukarest, Rumænien RATB 5285, en Ikarus 415T-trolleybus, i Bukarest.

Foto: Kim Løvenskjold, 27. september 2009

Ikarus-trolleybus i Galati, Rumænien Ikarus 415T-trolleybus på et busanlæg i Galati.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009

Maz-trolleybus i Galati, Rumænien Trolleybus 1407 i den rumænske by Galati er bygget på den hviderussiske Maz-fabrik. Her ses den på en garage i Galati.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009

Trolleybus 1502 i Sofia, Bulgarien Sofia er hovedstad i Bulgarien og har ca. 1,4 mio. indbyggere. Den kollektive trafik udgøres af en undergrundsbane, et sporvognsnet, trolleybusser og endelig almindelige busser. Ikarus 280T-trolleybus nr. 1502 på linje 11 i Sofia.

Foto: Kim Løvenskjold, 28. august 2008

Trolleybusser i Sofia, Bulgarien To Ikarus 280T-trolleybusser i Sofia. Forreste vogn er bus 2702 på linje 9.

Foto: Kim Løvenskjold, 28. august 2008

Trolleybus 1801 i Sofia, Bulgarien Trolleybus nr. 1801 bygget af Gräf & Stift i Sofia.

Foto: Kim Løvenskjold, 28. august 2008

TLT Tychy 004 i Tychy, Polen TLT Tychys Solaris Trollino 12-trolleybus nr. 004 på trolleybuslinje B i Tychy ved byens hospital.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Jelcz-trolleybusser i Tychy, Polen Tre af TLT Tychys Jelcz-trolleybusser ankommer til en busterminal i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Skoda-trolleybus 1-107 i Riga, Letland Med til trolleybusdrift hører stangafspring! Føreren af Rigas Skoda 14Tr-trolleybus 1-107 trækker i en sikkerhedsvest for at få sin bus på strøm igen. Centrum af Riga, Letland.

Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005

Skoda-trolleybus nr. 1493 i Vilnius, Litauen Skoda 14Tr-trolleybus nr. 1493 i centrum af Vilnius i Litauen. Et eksempel på en trolleybusmodel, der kører i en række byer i østlandene.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2005

Trolleybus 1681 i Vilnius, Litauen Den forholdsvis nye Solaris Trollino 15-trolleybus nr. 1681 i centrum af Vilnius, Litauen.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2005

Skoda-trolley 1563 i Vilnius, Litauen I Vilnius, Litauen, anvendes en del Skoda 14Tr-trolleybusser. Her er vogn 1563 i trafik på trolleybuslinje 6 nær centrum.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2005

Jelcz-trolleybus i Vilnius, Litauen Jelcz 120MT-trolleybus nr. 1650 nær Vilnius' centrum, Litauen.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2005

TTTK-trolleybus nr. 257 ved Õismäe Tee, Tallinn, Estland TTTKs Skoda 14Tr-trolleybus nr. 257 på Õismäe Tee-depotet i Tallinn, Estland. Denne bus er bygget i 1986.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005

TTTK-trolleybus nr. 419 i Tallinns bymidte, Estland TTTK fik 1989-91 leveret 25 Skoda 15Tr-ledtrolleybusser, nr. 400-424. Her bus 419, der er fra 1990, i drift i Tallinns bymidte 14 år senere.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2005

Trolleybus 324 fra TTTK i Tallinns bymidte, Estland Solaris Trollino 12-bus nr. 324 fra TTTK som linje 3 i Tallinns bymidte, Estland. Bussen er leveret til Tallinn i 2003 og repræsenterer den nyeste del af Tallinns trolleybuspark.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2005

TLT Tychy 019 i Tychy, Polen TLT Tychy deler åbenbart - i hvert fald delvist - garage med PKM Tychy i Tychy, Polen. TLT Tychys Jelcz-trolleybus nr. 019 ses her med trolleystængerne nede og en Solaris Trollino-trolleybus i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

TLT Tychy 017 i Tychy, Polen Trolleybusselskabet TLT Tychy kører en række trolleybuslinjer i Tychy i Polen. Vogn 017 er en Jelcz PR110E-trolleybus fra 1987, og her ses den forlade en jernbanestation i Tychy som trolleybuslinje A.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Opstilling af Skoda-trolleybusser ved Õismäe Tee, Tallinn, Estland Ved Õismäe Tee i Tallinn findes en opstillingsplads for såvel trolley- som dieselbusser. Her er det trolleybusdelen, og der ses både Skoda Tr14, der er den toakslede udgave (til venstre og bagest), og Tr15, der er ledbusudgaven (til højre).

Foto: Frank Pedersen, 15. juli 2005

Trolleybus nr. 274 fra TTTK på Baltijaam i Tallinn, Estland Selskabet, der kører sporvognene og trolleybusserne i Tallinn, Estlands hovedstad, hedder TTTK. Her er Skoda 14Tr-trolleybus nr. 274 på linje 4 netop ankommet til Baltijaam - en omstigningsterminal mellem rutebiler, trolleybusser, sporvogne og tog, der ligger i udkanten af bydmidten.

Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005

AKSM-101-trolleybus i Skt. Petersborg, Rusland Trolleybus nr. 1781 på linie 17 i Skt. Petersborgs centrum. Denne bustype er en hviderussisk kopi af ZIU 9-trolleybussen, der er meget udbredt. Typen hedder AKSM-101 og produceredes hos Belcommunmash i Minsk.

Foto: Thomas de Laine, 1. juli 2004

ZIU-trolleybus i Yekaterinburg, Rusland ZIU 9-trolleybus fra fabrikken Engels nr. 517 som totalreklame for Nikon i Yekaterinburg, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004

ZIU-trolleyledbus i Togliatti, Rusland ZIU 10-trolleyledbus nr. 2442 kører arbejdere hjem fra Lada-fabrikken i Togliatti, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2004

Duobus 101 hos Vejstruprød Busimport I 1993 leveredes til HT to stk. Mercedes-Benz-duobusser, oprindeligt nr. 1-2, men i 1994 omnummereret til 101-102. Duobusserne kunne både køre på diesel og vekselstrøm. Denne egenskab betød imidlertid, at busserne var ret tunge, så for at skaffe tilstrækkelig kapacitet i dem, byggedes de som ledbusser. Selvom busserne er fra 1993 er de højgulvsbusser. 1993-94 kørte busserne på den særlige duobuslinie 50E mellem Hovedbanegården og Hans Knudsens Plads, hvoraf en del var elektrificeret. I 1994 nedlagdes denne linie, og busserne overførtes til linie 184, der fik nogle korte ture mellem Nørreport st. og Hans Knudsens Plads. Disse ture bortfaldt fra 1996, hvor linie 185 oprettedes, og herefter kørte duobusserne altid helt til Holte. I 2003 udrangeredes bus 101, der ses på billedet, mens bus 102 udbrændte et par år tidligere. Duobusforsøget kan ikke siges at have været en succes. Forsøget var præget af tekniske problemer og anlægsarbejder, der betød, at busserne ikke kunne få strøm og derfor i stedet kørte på diesel. Cirka efteråret 1997 kørte duobusserne for sidste gang på el, og luftledninger blev taget ned. Bussernes trolleystænger er senere afmonteret, mens elmotoren blev i busserne. Bus 101 kom efter udrangering til Vejstruprød Busimport. Ironisk nok har en af de gamle københavnske trolleybusser, der er bevaret, også nummer 101.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004

Overdragelsesceremoni Ceremoni i forbindelse med overdragelse af nye 15 m-trolleybusser til Ostrava.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 18 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 18-ledtrolleybus fra Solaris

Foto: Solaris, dato ukendt

En 15 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 15-trolleybus fra Solaris.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 18 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 18-trolleybus - 18 meter med dørplacering 2-2/2-2.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 15 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 15-trolleybus med udslået kørestolsrampe under et flot net af køreledninger.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 12 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 12-trolleybus i rød og hvid.

Foto: Solaris, dato ukendt

Nøgleord med lignende billeder:   Rumænien   2009   2005   Polen   Solaris   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
21. juni 2015

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.