Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Polen

Nøgleord: Polen

240 billeder

MPK Lodz 1248 i Lodz, Polen MPK Lodz 1248, Volvo 7000-ledbus årg. 2002, i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010

MPK Lodz 1744 i Lodz, Polen MPK Lodz 1744, Volvo 7700-ledbus årg. 2007, som linje 87 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010

MPK Lodz 3802 i Lodz, Polen MPK Lodz 3802, Konstal 805Na årg. 1988, som linje 15 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010

PKS Lodz EL 776AS i Lodz, Polen PKS Lodz EL 776AS, Mercedes-Benz O.405G årg. 1990, i Lodz. Bussen er i 2007 brugtimporteret fra Lübeck i Tyskland.

Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010

Transgor Myslowice 354 ved Myslowice, Polen Transgor Myslowice 354, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1993, ved selskabets garageanlæg ved Myslowice i Polen. Bussen er en tidligere Vejle-bybus, idet den er nyleveret til Vejle Bustrafik som vogn 101 - byens første lavgulvsbus. I baggrunden en DAB-ledbus med fortid hos Århus Sporveje.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010

Transgor Myslowice 349 ved Myslowice, Polen Transgor Myslowice 349, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, på busselskabets garageanlæg ved Myslowice. Bussen er oprindeligt leveret til Linjebus i København som vogn 8052. Resterne af NT-bybusmarkeringen skyldes, at bussen i årene 1999-2006 kørte som bybus i Hobro.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010

MPK Lodz 1742 i Lodz, Polen MPK Lodz 1742, Volvo 7700-ledbus årg. 2007, som linje 81 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 2515 i Lodz, Polen MPK Lodz 2515, en Jelcz M121MB årg. 2005, i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 1210 i Lodz, Polen MPK Lodz 1210, Bombardier Cityrunner årg. 2002, som sporvognslinje 10 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 1401 i Lodz, Polen MPK Lodz 1401, Konstal 805Na årg. 1979, som linje 1 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 1240 i Lodz, Polen MPK Lodz 1240, Volvo 7000-ledbus årg. 2002, som linje 57 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 2275 i Lodz, Polen MPK Lodz nr. 2275, en nyligt faceliftet Konstal 805Na fra 1983, på linje 8 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 2298 i Lodz, Polen MPK Lodz 2298, Konstal 805Na årg. 1981, på sporvognslinje 14 i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

MPK Lodz 1955 i Lodz, Polen MPK Lodz 1955, en Volvo B10L årg. 1999, som linje 88A i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

Køreskolebus i Lodz, Polen Firmaet Wota i Lodz, Polen, har denne Autosan H9-21 årg. 1993, der fungerer som køreskolebus. Her ses bussen et sted i Lodz.

Foto: Bartosz Czekalski, 30. august 2010

Meteor 833 fra dørsiden i Tychy, Polen Busselskabet Meteor i Jaworzno i Polen fik nogle af de Scania MaxCi-busser, som Linjebus i 1994-95 indsatte i bl.a. Roskilde-området. Efter udrangering fra deres senere ejer Wulff Bus i 2004 kom busserne til Polen, hvor de stod i flere år, inden de fandt deres nye ejer. Ex. Linjebus 6190, Scania MaxCi årg. 1995, i Tychy i Polen. Bussen har hos Meteor fået nummeret 833.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010

Meteor 833 fra vinduessiden i Tychy, Polen Meteor vogn 833, Scania MaxCi årg. 1995, set fra vinduessiden i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010

Ex. RECO, Opatowek, ved Opatowec, Polen Ex. HT 1522, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1983, henstår afmeldt ved Opatowek i Polen. Bussen har i Polen kørt hos firmaet RECO i samme by.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

MZK Tomaszow Maz. 7 i Tomaszow Maz., Polen MZK Tomaszow Maz. vogn 7 er oprindelig leveret til DSB i Horsens som vogn 382 og kom herfra senere til Connex for at ende sine danske dage på de københavnske veje som bus 6304. Efter udrangering kom den i 2004 til bybusselskabet i Tomaszow Maz., Polen.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

MZK Tomaszow Maz. 35 i Tomaszow Maz., Polen Ex. Busdivisionen 1907, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, i ny skikkelse som vogn 35 hos MZK Tomaszow Maz. i Tomaszow Maz., Polen. Bussen kørte de første år i Polen hos PKM Tychy i Tychy som vogn 188, i hvis farver bussen endnu fremstod, da billedet blev taget.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

MZK Tomaszow Maz. 43 ved stationen i Tomaszow Maz., Polen MZK Tomaszow Maz. 43, en DAB 12-1200B fra Århus, ved jernbanestationen i Tomaszow Maz., Polen - passende indsat på en linje til Dabrowa.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

DAB-busser hos MAZ Tomaszow Maz., Polen Et par DAB-busser på MZK Tomaszow Maz.' garageanlæg i Tomaszow Maz., Polen: Til venstre vogn 37, en DAB 15-1200C mk. I, som oprindeligt er City-Trafik nr. 34/2034 fra København. Til højre er det vogn 10, som er en DAB 7-1200B årg. 1990 med en fortid hos Bussen Trafikkselskap i Kristiansand, Norge.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

Ex. MZK Zywiec 352 i Tomaszow Maz., Polen Bybusselskabet MZK Tomaszow Maz. i Tomaszow Maz. i Polen har anskaffet en DAB serie 15 fra en anden polsk by, Zywiec, til reservedele. Bussen var nr. 352 i Zywiec, men begyndte sin karriere i Nordsjælland som Swebus nr. 3011 og senere Combus nr. 5241. Her ses bussen på MZK Tomaszow Maz.' garageanlæg i Tomaszow Maz. i selskab med typiske polske Jelcz-busser.

Foto: Thomas de Laine, 6. september 2010

MZK Oswiecim 19 ved jernbanestationen i Oswiecim, Polen Begge de to gamle Taastrup-bybusser, der i 1991 blev eksporteret til Oswiecim i Polen, kørte stadig hos bybusselskabet MZK Oswiecim i maj 2007. Busserne har numrene 18 og 19. Bus 19 gør holdt i bybusterminalen ved jernbanestationen i Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 18 i udkanten af Oswiecim, Polen En af MZK Oswiecims tidligere Taastrup-bybusser, vogn 18, i udkanten af den polske by Oswiecim, hvor den nu kører. Bussen er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982, og kørte indtil 1990 hos Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, på linjerne 117 og 118 i Taastrup. Siden 1991 har den kørt i Oswiecim.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 18 et sted i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim 18 henstillet et sted med masser af grønt i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim vogn 12, en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985, ved et torv i Oswiecims midtby, Polen. Bussen er oprindeligt leveret til Randers Byomnibusser som vogn 120.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 11 bagfra i Oswiecim, Polen Bybusselskabet MZK Oswiecim er åbenbart glad for bagperronbusser, for man har importeret en hel stribe af dem fra Danmark. Det er da også busselskaber med samme tilbøjelighed, disse busser kommer fra, nemlig Randers Byomnibusser, De Blaa Rutebiler i Taastrup og Unibus i København. MZK Oswiecim vogn 11, ex. Randers Byomnibusser, i det centrale Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 58 i Oswiecim, Polen Tidligere Århus Sporveje nr. 406, en DAB 12-1800B-ledbus fra 1990, slår nu sine folder i den polske by Oswiecim i hvis centrum, den her ses. Nu hedder den MZK Oswiecim vogn 58.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 56 i Oswiecim, Polen Denne DAB 12-1200B-bus fra 1994 er tidligere Unibus og Arriva vogn 7072. Bussen nyleveredes sammen med fire tilsvarende vogne til Unibus i København, der brugte dem på linje 2 og 6. Senere kom busserne til Unibus' afdeling i Nørre Alslev, og de fulgte med over i Arriva. Netop disse busser var oprindeligt bygget til Polen, men blev altså solgt i Danmark. Senere hen har alle busserne alligevel fundet vej til Polen. MZK Oswiecim nr. 56 i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 14 uden for Oswiecim, Polen Tidligere Randers Byomnibusser vogn 122 i skikkelse af MZK Oswiecim nr. 14 nær Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 15 forlader garagen i Oswiecim, Polen Bybusselskabet MZK Oswiecims vogn 15, Leyland-DAB 6-12-TL11/3 fra 1982, forlader garagen i Oswiecim, Polen. Bussen er ex. Randers Byomnibusser nr. 113. I typebetegnelsen angiver 12 i stedet for 2, at bussen har kort frontoverhæng.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen Vogn 12 i Oswiecim er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985. Bussen har en fortid som Randers Byomnibusser nr. 120 og har siden 1993 kørt i Polen. Her ses bussen på jernbanestationen i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 16 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecims bybus nr. 16 er en Leyland-DAB 6-12-TL11/3 fra 1982. Bussen leveredes som ny til Randers Byomnibusser, hvor den havde nr. 114, men den blev i 1991 via DAB eksporteret til Oswiecim i Polen. Her ses bussen på Oswiecims linje 25.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

MZK Oswiecim 16 bagfra i Oswiecim, Polen MZK Oswiecims bus 16 alias Randers Byomnibusser nr. 114 set bagfra i Oswiecim, Polen - meget nær Auschwitz-lejren. Bussen har nu kørt i Oswiecim i mere end 15 år, mens det kun blev til ni år i Randers.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Ikarus 280-ledbus i MZK Oswiecims garage i Oswiecim, Polen Den ene af MZK Oswiecims Ikarus 280-ledbusser, vogn 7, på garageanlægget i Oswiecim, Polen. Til højre i billedet et udendørs vaskeanlæg.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

PKM Gliwice 2 i aftendrift i Gliwice, Polen PKM Gliwices vogn 2, DAB 12-1200B årg. 1994, i trafik i Gliwice, Polen, en efterårsaften i 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

PKM Gliwice 103 i Gliwice, Polen PKM Gliwices bus 103 i trafik i Gliwice, Polen. Bussen er en DAB 12-1800B, der er leveret som fabriksny til Gliwice i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

PKM Gliwice 116 i Gliwice, Polen PKM Gliwices bus 116 kom til Polen i 2006. Bussen er oprindeligt leveret til Fjord-bus i Slangerup til dette selskabs første kontrakt i april 1992, men har også kørt hos City-Trafik i Fredericia som vogn 124 og hos Bus Danmark/Arriva i samme by som bus 3040. Rutebilstationen i Gliwice.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

PKM Gliwice 2 i Gliwice, Polen Vogn 2 er den ene af PKM Gliwices to DAB 12-1200B-busser, der er samlet i Polen. Her ses bussen i trafik i Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Tidligere Fjord-bus-vogn hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen Ex. Fjord-bus 7437 hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen. Bussen var endnu ikke sat i drift, da billedet blev taget, og havde heller intet internnummer.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Nowak Transport 032 i Swierklaniec, Polen Ex. Fjord-bus 7436 er nu Nowak Transports vogn 032. Bussen ses her på busanlægget i Swierklaniec, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Trafikskadede Nowak Transport 032 i garagen, Swierklaniec, Polen Nowak Transport fik også Fjord-bus nr. 7432, DAB 15-1200C mk. I fra 1993. Desværre blev denne bus skadet efter kort tid i trafik og er nu kasseret. Hos Nowak havde bussen det interne nummer 032, der senere blev genbrugt af en anden serie 15'er. Her er bussen henstillet på Nowaks busanlæg i Swierklaniec, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen Nowak Transport har erhvervet denne DAB 15-1200C mk. II fra 1995. Bussen er i sin tid leveret til City-Trafik i Skanderborg som vogn 21. Herfra overgik den med bybuskørslen i Skanderborg senere til Combus, hvor den fik internnummer 8410, der stadig ses på bussen. Vognen overgik til Connex, og efter udrangering herfra er den solgt til Polen. Nowak Transports garageanlæg i Swierklaniec.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Interiør af ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport, Polen City-Trafik fik 1993-95 leveret et antal DAB serie 15-busser med grøn aptering indvendigt. En af disse, vogn 21, er nu hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen, på hvis garageanlæg dette billede er taget.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Ex. Pan Bus 198 hos Tadeusz Rzemyk i Zbroslawice, Polen Det polske busselskab Tadeusz Rzemyk i Zbroslawice har en enkelt DAB 15-1200C mk. I, nemlig denne. Bussen er i sin tid leveret til Pan Bus i Viborg, hvor den havde nr. 198, men har de seneste år kørt hos City-Trafik i Aalborg som vogn 676. Foto på Tadeusz Rzemyks garageanlæg i Zbroslawice.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Serie 15-bus fra W.P. AMPEX i Bytom, Polen Denne DAB 15-1200C mk. I har i Danmark kørt i Aabenraa og Skive og senest hos City-Trafik i Aalborg som vogn 677. Nu tilhører den W.P. AMPEX i Bytom, Polen, på hvis garageanlæg den her er foreviget.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Ex. Fjord-bus 7438 hos W.P. AMPEX i Bytom, Polen Fjord-bus vogn 7438, en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, tilhører nu W.P. AMPEX i Bytom i Polen. Bussen ses her på selskabets garageanlæg, mens den endnu var i HT-gul bemaling. Dette er formentlig ændret, inden bussen er sat i drift.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Transgor Myslowice 03 i Trzebinia, Polen På optagelsestidspunktet var Transgor Myslowices vogn 03 stadig køreklar, men nær udrangering. Bussen anvendtes på dette tidspunkt endnu som skolebus, mens dens søskende var udrangeret. Bussen er en Volvo B10R-59/Aabenraa fra 1979, der begyndte sin karriere hos HT som vogn 1239. Her ses bussen i Trzebinia på en tur til ære for fotograferne.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 11 hensat i Trzebinia, Polen Den udrangerede Transgor Myslowice vogn 11 hensat på garageanlægget i Trzebinia i Polen. Bussen er en Volvo B10R-59/Aabenraa fra 1979 og oprindeligt leveret til HT som vogn 1227.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 08 hensat i Trzebinia, Polen Transgor Myslowices vogn 08 er udrangeret og hensat på selskabets garageanlæg i Trzebinia, Polen. Bussen er oprindeligt leveret til HT som vogn 1240 og er en Volvo B10R-59/Aabenraa fra 1979.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 06 i Trzebinia, Polen HT 1732, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1986, slår i dag sine folder som bybus i Trzebinia, hvor Transgor Myslowice er entreprenør. Bussen, nu Transgors vogn 06, ses her på garageanlægget i Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 06 bagfra i Trzebinia, Polen Transgor Myslowice 06 set bagfra på garageanlægget i Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 293 i Myslowice, Polen Ex. HT 1447 alias Transgor Myslowice 293 i drift i Myslowice, Polen, oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Transgor Myslowice 12 i garagen i Trzebinia, Polen En af Transgor Myslowices CNG-gasbusser, vogn 12, i garagen i Trzebinia, Polen. Bussen har tidligere kørt i Sverige.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Ex. City-Trafik 2308 hos Transgor Myslowice i Trzebinia, Polen Blandt Transgor Myslowices seneste anskaffelser finder man et par DAB 15-1200C mk. III-busser med en fortid hos City-Trafik i København. På fototidspunktet var busserne endnu ikke sat i drift. Ex. City-Trafik 2308 på Transgors garage i Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 33 i Trzebinia, Polen Denne lille Ringsted-byggede Fiat 315-bus tilhører nu Transgor Myslowice i Polen. Transgors garage i Trzebinia.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tidligere DSB-bus fra PKS Namyslow i Opole, Polen DSB-bus nr. 962 kører nu hos PKS Namyslow i Polen. Bussen, der er en Volvo B10M-60/DAB fra 1983, ses her på PKS Opoles busanlæg i Opole.

Foto: Thomas de Laine, 13. maj 2007

Tidligere Århus Sporveje-bus fra PKS Namyslow i Brzeg, Polen PKS Namyslow har tidligere Århus Sporveje nr. 185, der er en Leyland-DAB 7-2-TL11/4 fra 1984. Her ses bussen på rutebilstationen i Brzeg i oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

DAB-rutebil i Zielona Gora, Polen DAB 1200L-rutebil fra rutebilselskabet PKS Zielona Gora i Zielona Gora, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Leyland-rutebil i Zielona Gora, Polen Denne Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983 kørte i Danmark hos Kirsten Jensen, Hallund. Siden 1991 har den kørt hos PKS Zielona Gora i Polen. Rutebilstationen i Zielona Gora.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Scania-bus i Zielona Gora, Polen En af PKS Zielona Goras Scania 112-busser med Katrineholm-karrosseri optager passagerer på rutebilstationen i Zielona Gora, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Serie 7-rutebil i Zielona Gora, Polen Denne bus er den ene af to serie 7-rutebiler fra Kurt Larsen, Bisserup, der siden 1994 har kørt hos PKS Zielona Gora i Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983 og holder på rutebilstationen i Zielona Gora.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Ex. Randers Byomnibusser 145 i Zielona Gora, Polen Randers Byomnibusser vogn 145, der er en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, kører i dag hos PKS Zielona Gora i Polen. Bussen ses her i det udendørs vaskeanlæg på rutebilstationen i Zielona Gora.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

DAB serie 7-bus fra PKS Zary i Zielona Gora, Polen Rutebilselskabet PKS Zary anløber rutebilstationen i Zielona Gora, Polen, og er godt kørende i en DAB 7-1200B fra 1988. Bussen har kørt hos Standley Larsen, Hadsund, og er i 2002 kommet til Polen efter at have været via Thinggaard, Aalborg Omnibus Selskab, Combus og Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

MAN-bybus i Legnica, Polen MAN-bybus fra MPK Legnica som linje 10 på jernbanestationen i Legnica, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Leyland-bus fra PKS Luban i Legnica, Polen Rutebilselskabet PKS Luban har bl.a. denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1986. Bussen har en fortid i Danmark, hvor den sidst kørte hos LF-bus som vogn 512. Foto ved rutebilstationen i Legnica, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. maj 2007

DAB-servicebus i Legnica, Polen Den første servicebuslinje i Danmark blev oprettet i Fredericia i marts 1990. Til linjen leveredes også den aller første DAB-servicebus, der havde chass.nr. UH9LX2FEHLSDA3001. Bussen er en af de få serie 11-busser, der byggedes med dobbeltbrede døre. Langt de fleste havde tobladede enkeltdøre og to vinduer mellem dørene. Bussen eksisterer fortsat i maj 2007, hvor den tilhører et ukendt firma i Legnica i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 18. maj 2007

ET 22-lokomotiv med tankvogne ved Opole, Polen PKPs ET 22-lokomotiv nr. 202 med tankvogne ved Opole i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. maj 2007

PKP ET 41-dobbeltlokomotiv i Zywiec, Polen PKPs dobbeltlokomotiv nr. ET41-121-A-ET41-121-B foran en godsvognsstamme på stationen i Zywiec, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

PKP EN57-togsæt nr. 984 i Zywiec, Polen De polske statsbaner PKPs EN 57-togsæt nr. 984 på stationen i Zywiec i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

Passagervognstamme på vej ind på stationen i Zywiec, Polen En passagervognstamme skubbes ind på stationen i Zywiec, Polen, af PKPs EU 07-lokomotiv nr. 323.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

Vognstamme med EU 07-lokomotiv og EN 57-togsæt i Zywiec, Polen Stationen i Zywiec, Polen: Til venstre en stamme personvogne med EU 07-lokomotiv nr. 323, til højre EN 57-togsæt nr. 984.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

Rangerlokomotiv af SM42-typen i Myslowice, Polen PKP-rangerlokomotiv SM 42 nr. 507 i Myslowice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

MZK Zywiec 352 i Zywiec' bymidte, Polen MZK Zywiec 352 i en rundkørsel i Zywiec' bymidte, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

MZK Zywiec 352 et sted i Zywiec, Polen MZK Zywiec 352 er en DAB 15-1200C mk. III fra 1996. Bussen har kørt 1996-2000 hos Swebus i Nordsjælland og derefter været ude af drift i flere år. I dag kører bussen i den sydpolske by Zywiec, hvor den her er fotograferet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

Transgor Myslowice 348 i Myslowice, Polen Transgor Myslowices bus 348 er ex. Linjebus/Connex nr. 6028, en Volvo B10M-60/DAB fra 1992. Bussen ses her ved rute 788' endestation i Myslowice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 345 i Gliwice, Polen Transgor Myslowice kører nu med tidligere City-Trafik nr. 2045, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1992. Bussen er leveret i 1992 sammen med tre tilsvarende busser til linje 34 i København. I 2006 kom tre af vognene til Transgor. Foto ved rute 41's endestation på bybusterminalen i Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Transgor Myslowice 345 bagfra i Gliwice, Polen Ex. City-Trafik 345 fremstår for tiden som totalreklame. Transgor Myslowice 345 bagfra på busterminalen i Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

MZK Zywiec 363 i Zywiec, Polen MZK Zywiec' bus 363 er en DAB 12-1200B-bybus fra 1992. Bussen har tidligere kørt hos City-Trafik i København som bus 2050.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Tramwaje Slaskies sporvogn 744 i Gliwice, Polen Tramwaje Slaskie i Katowice driver sporveje i flere tætliggende byer, bl.a. Gliwice, Myslowice og Bytom. Her er det selskabets Konstal 105Na-sporvogn nr. 744 fra 1987 i det centrale Gliwice.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskie 745 i Myslowice, Polen Tramwaje Slaskies Konstal 105Na-vogn nr. 745 fra 1988 i Myslowice, Polen. Strækningen er her enkeltsporet med "krydsningsstationer", hvorfor 745 afventer en modkørende sporvogn.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Sporvognskrydsning i Myslowice, Polen Sporvognskrydsning på den enkeltsporede (del)strækning af linje 14 i Myslowice i Polen. Til venstre Tramwaje Slaskies sporvogn nr. 673 og til højre nr. 745.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskie 673 i Myslowice, Polen Tramwaje Slaskies sporvogn nr. 673, en Konstal 105Na fra 1984, i Myslowice, Polen. Vognen har netop krydset med nr. 745, der i baggrunden ses på sporskiftet til den enkeltsporede strækning.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskies sporvogn 742 i Gliwice, Polen Tramwaje Slaskies Konstal 105Na-sporvogn nr. 742 i centrum af Gliwice i Polen. Vognen er bygget i 1987.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskies sporvogn 360 i Gliwice, Polen Tramwaje Slaskies vogn 360 er en Konstal 111N fra 1993, der er speciel ved at have døre i begge sider. Vognen kører i retning mod venstre på billedet. Foto i Gliwice.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskie 651 i Gliwice, Polen Tramwaje Slaskie har to Konstal 105Na'ere, den ene er nr. 651 fra 1983, der er udsmykket som totalreklame. Gliwices centrum.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

Tramwaje Slaskie 556 i Gliwice, Polen Tramwaje Slaskies vogntog bestående af to Konstal 105Na'ere med vogn 556 fra 1979 forrest. Det er almindeligt, at vognene som her kører sammenkoblet, hvor den bageste blot bliver trukket, selvom det er en motorvogn. Gliwice.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007

TLT Tychy 004 i Tychy, Polen TLT Tychys Solaris Trollino 12-trolleybus nr. 004 på trolleybuslinje B i Tychy ved byens hospital.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

PKM Tychy 191 i Tychy, Polen Ex. City-Trafik bus 2038, en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, kører nu hos bybusselskabet PKM Tychy i Polen. Foto i Tychy.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

PKM Tychy 194 i Tychy, Polen Denne DAB 15-1200C mk. I-bus fra PKM Tychy er oprindeligt leveret til Therkildsens Ruter i Bagsværd, der fik den sent i 1993. Året efter overgik den til Linjebus som nr. 8685/6685, og i 1998 blev den overført til Sverige. 2004 blev den solgt sammen med en række lignende busser til PKM Tychy. Denne bus adskiller sig dog fra de øvrige ved at have udsvingsdøre i fordøren - noget de sidst byggede mk. I'ere fik for at gøre den effektive døråbning bredere.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Gasbusser fra Lund i Tychy, Polen Bybusselskabet PKM Tychy i Tychy, Polen, har anskaffet et antal brugte Volvo B10L/Carrus-CNG-gasbusser med en fortid i Lund i Sverige. Forrest vogn 318 og bag den nr. 316.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Jelcz-trolleybusser i Tychy, Polen Tre af TLT Tychys Jelcz-trolleybusser ankommer til en busterminal i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

PKM Tychy 236 i Tychy, Polen PKM Tychys Ikarus 280-ledbus nr. 236 i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Transgor Myslowice 315 i Tychy, Polen Det polske busselskab Transgor Myslowice kører rute 788 mellem Myslowice og Tychy. I selskabets rutebilpark, der tæller en del tidligere HT-busser, er denne Volvo B10M-60/DAB med internnr. 315. Bussen har en fortid som Roskilde Omnibusselskab nr. 7, DSV bus nr. 27, Linjebus nr. 8659/6659 og De Lijn, Belgien, nr. 300. Bussen blev i 2004 solgt til Myslowice via Københavns Bushandel.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Transgor Myslowice 355 i Tychy, Polen Transgor Myslowice vogn 355 er en Volvo B10BLE-59/Säffle fra 1993, der oprindeligt er bygget til Vejle Bustrafik, hvor den havde nr. 102. Bussen kom med via Unibus Rutetrafik II til Bus Danmark og Arriva som vogn 3024. I 2002 blev den udrangeret, og den har derefter stået stille i fire år.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007

Ex. DSB 058 hos PPKS Kolozbreg i Polen Det Connex-ejede rutebilselskab PPKS Kolobrzeg i Polen kørte i oktober 2004 bl.a. rundt med ex. DSB 058, der er en Volvo B10M-60/DAB årgang 1986. Hos DSB kørte bussen i Århus-området.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Serie 7'er fra PKS Koszalin i Koszalin, Polen Bemalingen på denne Leyland-DAB 7-1200L fra 1987 mere end antyder en fortid på Vestsjælland. Bussen er dog født til Fris i Hornslet som vogn 872, og kom først i 1991 til VT-området, nærmere bestemt Oluf Larsen i Slagelse, vogn 367. Bussen fulgte med over til Linjebus, der købte Slagelse-vognmanden, og i 1995 blev bussen overtaget af Syd-Trafik ved VTs 1. udbud. Hos Syd-Trafik havde bussen nr. 14, og i 1997 kom den med over i det City-Trafik-ejede Syd-Trafik som nr. 514. Syd-Trafik mistede sin VT-kørsel pr. 1. januar 1998, men City-Trafik har mindst haft bussen til juni 1998, hvor den blev benyttet ved årets ekstrakørsel til og fra Roskilde Festivalen. Syd-Trafik har i øvrigt intet at gøre med det trafikselskab af samme navn, der 1. januar 2007 oprettes i Sønderjylland.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Transgor Myslowice 349 i Gliwice, Polen Sjældent er en bestemt busserie blevet eksporteret så konsekvent, som de Volvo B10BLE-59/Säffle-busser, Linjebus m.fl. modtog i 1993-94. Alle Linjebus' 83 stk. kom således i 1998 til Finland med en enkelt undtagelse: bus 6052. Denne bus blev få måneder inden slemt trafikskadet, men efterfølgende genopbygget og sat i drift i Nordjylland, hvor Linjebus samme år fik kørsel, som vogn 4034. Herfra er bussen så i 2006 blevet eksporteret til Transgor Myslowice i Polen. Bussen hedder nu 349, men fremstår stadig NT-bybusdesign, selvom den kører som rutebil. Rutebilstationen i Gliwice i Polen. Også de syv vogne med samme karrosseri, der leveredes til Vejle Bustrafik og De Blaa Omnibusser blev eksporteret.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

To serie 7-busser i Nowy Sacz, Polen To styk jyske DAB serie 7-bybusser fra rutebilselskabet PPKS Nowy Sacz på rutebilstationen i Nowy Sacz, Polen. Til venstre en tidligere Fredericia-bybus (City-Trafik 117/2517) fra 1987 og til højre en Smed-bybus (nr. 67) fra Silkeborg årgang 1989. Oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Transgor Myslowice 278 på garageanlægget i Myslowice, Polen Et polsk busselskab med flere tidligere HT-busser er Transgor Myslowice. Transgor udfører både rutebil- og bybuskørsel, og i Polen er det sådan, at rutebilkørsel er for egen regning og risiko, mens bybuskørsel sker på entreprenørbasis for kommuner. Det betyder så også, at der er bestemte krav til busserne for bybuskørsel. Transgors bybusser skal have dørarrangement 2-2-0, så busser med flere døre må anvendes som rutebiler! Ex. HT 1608, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1983 med bagperron og dørarrangement 2-2-2, ses her på Transgors garageanlæg i Myslowice skiltet som rutebilrute 788.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

Tidligere Smed-bus hos PKS Warszawa i Lublin, Polen PKS Warszawa var i oktober 2004 flot kørende med denne Leyland-DAB 7-1200L fra 1985. Bussens fortid hos Lis Smed fornægter sig ikke, idet hverken Smed-navnetrækket, LDB-logoet på vinduessiden eller den karakteristiske bemaling med skrådelt blå og hvid er fjernet. Bussen havde ellers på daværende tidspunkt kørt i Polen i 11 år! Rutebilstationen i Lublin.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

PKM Gliwice 112 i garagen i Gliwice, Polen PKM Gliwice, der er bybusselskabet i den polske by Gliwice, fik i 1992 nyleveret 10 stk. DAB 12-1200B - nogle med dørarrangement 2-2-1, andre 2-2-2, men alle med bagperron! Vogn 112 i garagen.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 113 i garagen i Gliwice, Polen PKM Gliwice passer godt på deres DAB-busser. Bussen her er af årgang 1992 og er klart friskere i farven end sine jævnaldrende søskende fra København. PKM Gliwices garage i Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 2 i garagen i Gliwice, Polen En af PKM Gliwices velholdte DAB serie 12-bybusser i selskabets garage i Gliwice. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1994.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 115 i garagen i Gliwice, Polen I tilgift til de fem DAB 12-1800B-ledbusser, PKM Gliwice fik nyleveret i 1993, har man for nylig købt ex. Århus Sporveje nr. 407. Bussen var på fototidspunktet endnu ikke sat i drift, men den var blevet tildelt vognnummer 115. Foto i vaskehallen hos PKM Gliwice, Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 104 i garagen i Gliwice, Polen DAB 12-1800B er kun leveret til Århus og Gliwice! PKM Gliwice vogn 104 ses her hjemme på selskabets garage i Gliwice, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 797 i garagen i Gliwice, Polen PKM Gliwices Ikarus 280-ledbus nr. 797 i garagen i Gliwice, Polen. Også disse busser fremtræder i ægte HT-gul!

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 109 på rutebilstationen i Gliwice PKM Gliwice vogn 109 i drift på linje 58 forlader rutebilstationen i Gliwices centrum, Polen. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1992, der er nyleveret til selskabet.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

PKM Gliwice 116-118 i garagen i Gliwice, Polen Tre gange DAB 12-1200B, som PKM Gliwice har brugtkøbt: Ex. City-Trafik 2016 til venstre, ex. Arriva 3040 i midten og ex. City-Trafik 2065 til højre. Busserne bar endnu polske prøveplader, da billedet blev taget, og vil få internnumrene 116-118.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

Henzago, Ruda Slaska, vogn 28 i Ruda Slaska, Polen Firmaet Henzago i Ruda Slaska formår at holde liv i denne Mercedes-Benz O.305G fra 1981! Bussen lyder også internnummer 28. Rutebilstationen i Ruda Slaska, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

Transgor Myslowice 348 i Tychy, Polen Busselskabet Transgor Myslowice har en pæn samling tidligere HT-busser, men i modsætning til mange andre polske busselskaber sværger man til Volvo og Scania. En af de nyere erhvervelser er vogn 348, der er en Volvo B10M-60/DAB fra 1992. Bussen kørte i Danmark som Linjebus/Connex nr. 8028/6028. Endestationen for linje 262 i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Zemun Ikarbus fra PTS Bustrans i Tychy, Polen Denne Zemun Ikarbus IK160P tilhører busselskabet PTS Bustrans i Tychy, Polen, der i øvrigt har flere vogne af typen. Tychy.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

TLT Tychy 019 i Tychy, Polen TLT Tychy deler åbenbart - i hvert fald delvist - garage med PKM Tychy i Tychy, Polen. TLT Tychys Jelcz-trolleybus nr. 019 ses her med trolleystængerne nede og en Solaris Trollino-trolleybus i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Hjælpevogn hos PKM Tychy i Tychy, Polen Gamle, oversavede ledbusser bruges i udlandet jævnligt til f.eks. at slæbe nedbrudte busser hjem til værkstedet. Her er det forreste halvdel af en Ikarus 280, der holder på busanlægget hos PKM Tychy i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Et par hjælpevogne hos PKM Tychy i Tychy, Polen To halve Ikarus 280-ledbusser, der nu fungerer som hjælpevogne, holder stille hjemme på PKM Tychys busanlæg i Tychy, Polen, mens alt ånder fred og ingen farer ude i driften.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

TLT Tychy 017 i Tychy, Polen Trolleybusselskabet TLT Tychy kører en række trolleybuslinjer i Tychy i Polen. Vogn 017 er en Jelcz PR110E-trolleybus fra 1987, og her ses den forlade en jernbanestation i Tychy som trolleybuslinje A.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 204 i Tychy, Polen PKM Tychy har suppleret deres samling af Ikarus-ledbusser med et par århusianske DAB 7-1800B-ledbusser af årgang 1989. Vogn 204 er identisk med Århus Sporveje nr. 402, og forlader her et stoppested i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 4417 (tv.), 186 og 188 (th.) i garagen i Tychy, Polen Et lille udsnit af PKM Tychys grønne og gule vognpark på selskabets garageanlæg i Tychy, Polen: Til venstre vogn 4417, en Ikarus 280-ledbus fra 1989, i midten vogn 186, en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, og til højre vogn 188, ligeledes en DAB 15-1200C mk. I fra 1993. DAB-busserne er ex. hhv. Arriva nr. 1919 og 1907.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 4417 i garagen i Tychy, Polen Som enhver anden polsk by med respekt for sig selv har PKM Tychy naturligvis Ikarus 280-ledbusser! Vogn 4417, der er bygget i 1989, på garageanlægget i Tychy.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 198 i Tychy, Polen PKM Tychys vogn 198 er en DAB 15-1200C mk. I med en fortid hos City-Trafik i København som bus 2040. Bussen er nu kommet på arbejde som linje 2 i Tychy i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 195 i Tychy, Polen Tidligere City-Trafik-bus nr. 2036 i trafik for PKM Tychy i Tychy, Polen. I København har denne vogn bl.a. betjent linje 9, 19, 34, 72E og 79E.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

PKM Tychy 189 i Tychy, Polen Bybusselskabet PKM Tychy har købt et antal DAB 15-1200C mk. I-busser med en fortid hos HT-entreprenører. Her ses en af dem, vogn 189 alias City-Trafik 2034, i Tychy.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Wulff Bus 3029 og 3039 i Krakow, Polen Wulff Bus købte i 2004 25 Scania CN113CLL/Katrineholm af Connex, som blev anvendt som midlertidige bybusser i Roskilde i sommeren 2004. To af disse busser, nr. 3029 tv. og 3039 th., ses her i garagen hos PKS Krakow i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Jelcz-rutebil fra PKS Stalowa Wola, Polen En Jelcz PR110D Lux-rutebil fra PKS Stalowa Wola gør ophold i garagen hos PKS Krakow i Krakow, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Tidligere Linjebus-Scania hos PKS Krakow, Polen Linjebus fik 1994-95 leveret 41 stk. Scania CN113CLL MaxCi/Katrineholm-busser til kørslen for HT. De sidste af busserne forlod trafikken for HUR i 2004, og 25 af slagsen var solgt til Wulff Bus. Enkelte af busserne kom senere i drift hos PKS Krakow i Polen, på hvilket selskabs garage dette billede er taget.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Ex. Odense Bybusser 76 hos PKS Krakow, Polen Et mindre antal tidligere Wulff Bus-vogne er kommet i rutebiltrafik hos PKS Krakow i Polen. Blandt disse er de Mercedes-Benz O.405N'er, der i 1993 leveredes til Odense, og et par år kørte hos Wulff Bus i Vejle. Ex. Wulff Bus 1054, opr. Odense Bytrafik 76, i garagen hos PKS Krakow.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Ex. Søndergaards Rutebiler 75 hos PKS Krakow, Polen Leyland-DAB serie 7 type T er aldrig blevet produceret i særlig mange eksemplarer. En aftager af typen var dog Søndergaards Rutebiler, der benyttede dem på fjernbusruten mellem København og Fjerritslev, rute 882. 7-1200T har højere gulv end type L, hvilket også afsløres af, at pyntelisten på siden sidder lidt højere end ellers. Desuden er der klapper i vognsiden til bagagerum under gulvet. Endelig er der det ret sjældne 1-0-0-dørarrangement for en danskbygget bus af årgang 1985. T'eren var en slags turistbusudgave af serie 7, som vi normalt kun ser i bybusudgave, type B, og landevejsudgave, type L. Søndergaards vogn 75 er senere kommet til PKS Krakow i Polen, hvor den her ses i garagen.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Tidligere Vestbanen-rutebil hos PKS Krakow, Polen Et par DAB 7-1200L-rutebiler fra Vestbanen er endt hos PKS Krakow i Krakow, Polen. Den ene er kasseret, mens den anden ses her.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Ukendt dobbeltdækker hos PKS Krakow, Polen En ukendt dobbeltdækkerbus, der tydeligvis har en fortid i et land med venstrekørsel, stod 16. august 2006 på busanlægget hos PKS Krakow i Krakow. Om bussen tilhører selskabet vides ikke, men den var indregistreret på reg.nr. FKM880V. Supplerende oplysninger modtages gerne!

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

ALP, Elblag, vogn 063 i garagen i Elblag, Polen Ex. HT 1423 er blevet DSB-rød på sine gamle dage. Bussen ses her i ALPs garage i Elblag, Polen. Nyt internnummer er 063.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 064 og 062 i garagen i Elblag, Polen Der er flere af de grå- og hvidstribede Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS'er i Elblag. ALPs vogn 064, ex. HT 1412, til venstre og 062, ex. HT 1428, til højre i ALPs garage i Elblag, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 061 i garagen i Elblag, Polen En stribe af HTs 1400-Volvo'er er kommet til ALP i Elblag i Polen. Nogle af dem er stadig HT-gule som f.eks. ex. HT 1415, der nu hedder vogn 061. Bussen ses her med vogn 058, ex. HT 1443, i baggrunden på ALPs garageanlæg. Der er tale om ReBUS-renoverede Volvo B10M-60/Aabenraa-bybusser fra 1981-82.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 068 henstår i garagen i Elblag, Polen ALPs vogn 068 var en Scania CR111/Katrineholm, der tydeligvis ikke længere er til rådighed for den daglige drift! Bussen henstår nu på ALPs garageanlæg i Elblag, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Jelcz-bybus på rutebilstationen i Elblag, Polen Ældre eksemplarer af Jelcz 120M-bybussen har en licensproduceret Leyland 680-motor. Dette er f.eks. tilfældet med PKA Elblags vogn 1354. Rutebilstationen i Elblag.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 071 i Elblag, Polen Tidligere HT 1440, nu ALP vogn 071, kører rundt i Elblag i grå og hvide striber. Bussen er netop kørt fra stoppested på rutebilstationen i Elblag, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 084 i Elblag, Polen Ex. HT 1810, Volvo B10M-60/Aabenraa årgang 1988, kører nu som bybus hos ALP i Elblag i Polen. Bussen var 13. august 2006 indsat på linje 7 og udligner her på rutebilstationen i Elblag.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 083 i garagen i Elblag, Polen Som det ses, har denne bus Aabenraa-karrosseri med DAB-døre. Det giver et fingerpeg om dens fortid, eftersom det vist kun er Fjord-bus, der har haft sådanne. Bussen, der er en Volvo B10M, er i sin tid bygget som rutebil med enkeltdøre, men bussen kom i 1992 via DAB til Fjord-bus til kørsel for HT, og i den forbindelse blev den hos DAB ombygget med dørarrangement 2-2-0. Hos Fjord-bus kørte bussen siden 1994 med internr. (74)22, og den nåede også at køre kort tid hos City-Trafik som vogn 2022, inden den blev taget ud af drift. Bussen tilhører nu ALP i Elblag i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

ALP, Elblag, vogn 069, 063 og 059 på garagen i Elblag, Polen ALP, der kører bybusser i Elblag med et antal tidligere HT 1400-vogne, anvender flere forskellige bemalinger på busserne. Her ses HT-gule vogn 069 alias HT 1418 i selskab med den røde vogn 063 alias HT 1423 og den grå- og hvidstribede vogn 059 alias HT 1414. ALPs garageanlæg i Elblag, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

MZK Zywiec 349 i Zywiec, Polen MZK Zywiec' vogn 349 er en DAB 12-1200B fra 1991. Bussen er oprindeligt leveret til Oluf Larsen, Slagelse, som vogn 314. I 1993 blev bussen overtaget sammen med resten af vognmandens forretning af Linjebus, og i 1994 overflyttedes vognen til HT-kørsel under Linjebus i Roskilde. Bussen kom da til at hedde 6703. I 1998 blev bussen flyttet tilbage til Vestsjælland og fik nyt nummer: 2099. I 2000 kom bussen til Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 318 i Zywiec, Polen MZK Zywiec har flere busser fra Oluf Larsen i Slagelse. Bus 318 er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985, ex. Oluf Larsen nr. 49, så DAB-Silkeborg-mærket på fronten lyver. Zywiec i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 325 i Zywiec, Polen MZK Zywiec fik i 1993 nyleveret tre DAB 12-1200B-busser. Her ses den ene af dem, vogn 325, i Zywiec' bymidte.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 361 i Zywiec, Polen Selvom der er mange brugte danske busser i Zywiec, har bybusselskabet MZK Zywiec også nye busser. Bus 361 er f.eks. en Ferrari-rød Solaris Urbino 12 - naturligvis med DAF-motor.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 348 i Zywiec, Polen MZK Zywiec nr. 348 er en DAB 12-1200B fra 1990. Bussen kom til byen i 1999 og kørte forinden hos City-Trafik i København som vogn 2063. Jernbanestationen i Zywiec, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 345 i Zywiec, Polen I MZK Zywiec' bussamling indgår også ex. Roskilde Omnibusselskab vogn 1, der senere blev kendt som Linjebus nr. 8558/6558. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1987. Efter ni år hos Linjebus kom bussen i 1999 til Zywiec. Her er bussen netop ankommet til selskabets garage.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZK Zywiec 352 i Zywiec, Polen Enkelte DAB serie 15-lavgulvsbusser har også fundet ved til Sydpolen. Her er det ex. Swebus 3011 alias Combus 5241 af årgang 1996, der kører gennem Zywiec' bymidte som MZK Zywiec vogn 352. Bussen kørte kun i Danmark indtil 2000. Efter to års stilstand kom den til Zywiec i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

MZA Warszawa 6304 i Warszawa, Polen MZA Warszawas Ikarus 260-bus nr. 6304 ved en station i Warszawa, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006

MZA Warszawa 5303 på linje 123 i Warszawa, Polen Vogn 5303 er en af MZA Warszawa mange Ikarus 280-ledbusser. Bussen er af årgang 1993 og viser sig overraskende nok at have Voith-gear! Et fotostop på linje 123 i Warszawa, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006

Interiør af MZA Warszawa 5303, forvognen Sådan ser en Ikarus 280-ledbus af årgang 1993 ud indefra. Bussen tilhører MZA Warszawa, nr. 5303, og kører bybuskørsel i Warszawa.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006

Interiør af MZA Warszawa 5303, bagvognen Interiøret af MZA Warszawa 5303, set fremad fra bagvognen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006

MZA Warszawa 2534 i Warszawa, Polen Ikarus 280-ledbus nr. 2534 fra MZA Warszawa ved en station i Warszawa, Polen. Warszawa har endnu mange hundrede busser af denne type i trafik.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006

Ex. City-Trafik 2027 i Plock, Polen I 1999 blev City-Trafiks vogn 2027 solgt til det polske rutebilselskab PKS Plock i byen Plock. Bussen er af typen DAB 12-1200B og blev oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni som vogn 59. En novemberdag i 1993 blev bussen skadet i Vassingerød, mens den var indsat på linje 335, og dette uheld, hvor chaufføren desværre mistede livet, kom til at betyde, at bussen ikke kom ud at køre for Birkerød Bus Compagni igen. Efter endt genopbygning kom den i stedet til City-Trafik i Kolding som vogn 227, og i 1997 blev den overført til City-Trafik i København og blev omnummereret til 2027. Her kørte den et års tid som fast myldretidsekstravogn på linje 550S, og i 1998 var den udlånt til Combus som erstatning for forsinkede nye busser. Bussen ses her i Plock.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

Ex. De Gule Busser, Bredsten, i Plock, Polen PKS Gostynin betjener bl.a. Plock med en Scania K112/Lahti fra 1985. Bussen har en fortid hos De Gule Busser i Bredsten som vogn 143, hvilket ikke fornægter sig, eftersom bussen stadig fremstår i dette selskabs farver. Her optager bussen passagerer på rutebilstationen Plock, der meget passende også rummer en afdeling af Jysk.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

Ex. Århus Sporveje 223 i Plock, Polen PKS Plock er også de lykkelige ejere af ex. Århus Sporveje nr. 223, der er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1987. Efter udrangering hos ÅS i 2001 kom bussen via Bushistorisk Selskab og en bushandler til PKS Plock, der 14. august anvendte den på en rute mellem Sierpc og Plock i Polen. Næsten intet er ændret på bussen, der endda stadig bærer internnr. 223 og har Århus-stole indvendigt!

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

Jelcz-bus som kranvogn hos PKS Plock, Polen PKS Plock har en gammel Jelcz-bus af type 043 eller 272, der er nyleveret som eller ombygget til kranvogn.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

DAB serie 12-rutebil i Plock, Polen Et mindre antal serie 12-busser er nybygget til Polen. PKS Plock fik en enkelt 12-1200L i 1992, som her ses på selskabets garageanlæg i Plock.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

Typisk polsk Autosan-rutebil i Plock, Polen Autosan H9-20 kører i stort tal over hele Polen. Her ses et eksemplar på rutebilstationen i Plock.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

Typisk polsk Jelcz-rutebil i Plock, Polen Jelcz T120 er en rutebiltype, der ses ofte i Polen. De fleste busentusiaster vil nok finde denne model noget sjovere end Autosan H9-20! En bus fra PKS Plock på rutebilstationen i Plock.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

KM Plock 609 i Plock, Polen En udbredt bybustype i Polen er denne Jelcz-model. Bussen her, der tilhører KM Plock som vogn 609, er blevet renoveret og facelifted, hvilket ses ved, at fronten er lidt mere afrundet. Plock.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

KM Plock 645 i Plock, Polen Bybusselskabet i Plock, KM Plock, er indehaver af denne Solaris Urbino 12, der her ses ved rutebilstationen i byen. Også MAN og Mercedes indgår i vognparken.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2006

MZK Oswiecim 57 i Oswiecim, Polen Den polske by Oswiecim er nok bedre kendt som Auschwitz, og turister rejser til byen for at besøge koncentrationslejren. For danske busentusiaster rummer byen dog også andre attraktioner, nemlig et antal brugte danske busser. En af dem er bybusselskabet MZK Oswiecims vogn 57, der har en fortid som Unibus og Arriva vogn (70)37. Bussen ses her under indkørsel til jernbanestationen i Oswiecim med et rigtig gammeldags polsk Hotel i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

MZK Oswiecim 57 som linje 29 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim havde 16. august 2006 meget passende valgt at lade vogn 57 trafikere linje 29. Bussen, der en DAB 12-1200B årgang 1992, blev oprindeligt nyleveret til linje 29 i København.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

MZK Oswiecim 18 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim kan stadig byde på Leyland-DAB serie 6! Bussen her er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982, der i Danmark kørte som bybus i Taastrup og tilhørte Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, som på det tidspunkt kørte med bagperronbusser med dørarrangement 2-2-2. Bussen blev udrangeret, da vognmanden tabte sin kørsel til Linjebus i 1990, og i 1991 blev bussen eksporteret til Oswiecim i Polen. På det tidspunkt var de DAB serie 12'ere, MZK Oswiecim i 2006 har anskaffet, end ikke bygget færdige endnu! MZK Oswiecim vogn 18 i Oswiecim.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

MZK Oswiecim 36 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim har såvel brugte danske busser som polskbyggede vogne. Her ses en rigtig HT-gul Jelcz 120M årgang ca. 1998 i Oswiecim.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

MZK Oswiecim 14 i Oswiecim, Polen MZK Oswiecim foretrækker tilsyneladende DAB-busser med bagperron. Tidligere Randers-bybusser er leveringsdygtige i sådanne. MZK Oswiecim er ex. Randers Byomnibusser vogn 122, en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

MZK Oswiecim 13 i Oswiecim, Polen Randers Byomnibusser 121, der er en Leyland-DAB 7-1200B årgang 1985, har de seneste 13 år kørt i Oswiecim i Polen. Her holder bussen pause på en plads i byen. Dens nuværende identitet er MZK Oswiecim, vogn 13.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Konstal-vognene 782 og 783 i Krakow, Polen Et linje 5-vogntog bestående af Konstal 105Na-vognene 782 (forrest) og 783 i Krakow i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2006

Autosan-rutebil fra Polbus-PKS Wroclaw i Wroclaw, Polen Firmaet Polbus-PKS Wroclaw er indehaver af denne Autosan H9-20.32. Bussen adskiller sig fra de fleste andre Autosan H9-2x-busser ved at have midterdør, altså dørarrangement 1-1-0, mod normalt bagdør, altså 1-0-1. Det gjorde denne bus interessant nok til et billede! Rutebilstationen i Wroclaw, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2006

Ex. A.P. Hansen, Roskilde, vogn 12 hos PKS Brzeg, Polen PKS Brzeg i Brzeg, Polen, har stadig flere serie 6-rutebiler i sin vognpark. En af dem er ex. A.P. Hansen/City-Trafik, Roskilde, vogn 12, der er en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra 1982. Bussen er en af de få serie 6-rutebiler, der er bygget efter HT-forskrifter, hvorfor den bl.a. har grønne lanterner ved siden af destinationsskiltet og defrosterindsugning som en kasketryg foroven. Bussen holder her i PKS Brzegs garage.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Ex. HT 1700 og 1611 hos PKS Brzeg, Polen PKS Brzeg har flere gamle HT-busser. Til venstre er det ex. HT 1700, en Leyland-DAB 8-1200B, og til højre ex. HT 1611, Volvo B10M-60/Aabenraa. Busserne holdt 19. august 2006 hjemme i garagen i Brzeg, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2006

Düwag-ledvogn 244 i Elblag, Polen Der er stadig liv i Düwag-ledvognene mange steder i Polen. En by, hvor de kan opleves, er Elblag. Her ses nr. 244 som linje 2 lidt uden for bykernen. Elblag er tilsyneladende ikke Polens rigeste by, og sporets tilstand lader en del tilbage at ønske, hvilket en sporvognstur hurtigt afslører.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Düwag-ledvogn 243 i Elblag, Polen Sporvognslinje 2 i Elblag betjenes bl.a. med Düwag-ledvogn nr. 243 og 244. En morsom detalje er, at maskinen, der stempler billetterne, udover dato og klokkeslæt også påstempler vognnummeret. Fotografen har således en billet, der er stemplet med vognnummer 243.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Elblag-sporvogn 224 i Elblag, Polen Elblag har 15 km metersporet sporvej, der er grundlagt i 1895. Byens sporvejsselskab hedder Tramwaje Elblaskie og trafikerer byens fem sporvognslinjer med vognpark på 37 enheder. Nordwaggon GT6Z-vogntog nr. 224 som linje 1 Elblag, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Nordwaggon-sporvogn 224 med døre i begge sider i Elblag, Polen En del sporvogne i Elblag har døre i begge sider, hvilket formentlig skyldes byens enkeltsporede sporvejsstrækninger. Nordwaggon GT6Z-vogntog nr. 224 i Elblags bymidte, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Nordwaggon-sporvogn nr. 229 i Elblag, Polen Nordwaggon GT6Z-vogntog nr. 229 i Elblag, Polen. Ligheden med Düwag-ledvognene er slående.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Konstal-sporvogn nr. 043 i Elblag, Polen En solokørende Konstal 805N med vognnummer 043 på linje 3 i Elblag, Polen. Denne sporvognstype er ret udbredt i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Sporvogn 245 i Elblag, Polen Düwag-ledvogn 245 i Elblags bymidte, Polen. Andre steder i Polen findes vogntypen efterudstyret med LED-skilte!

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Ex. HT 1716 i Elblag, Polen PKS Elblag anvender en Leyland-DAB 8-1200B som rutebil. Serie 8 var en HT-specifik variant af serie 7 med bl.a. en anden affjedring. Bussen, der er ex. HT 1716, fremstår i STS-rutebildesign. Det skyldes ikke, at bussen har kørt for STS, men derimod at PKS Elblag efter købet af nogle STS-rutebiler fandt bemalingen så flot, at de har opmalet flere andre af deres busser på samme måde - herunder også nogle af de polske bustyper! Rutebilstationen i Elblag.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

KM Szczecinek 109 i garagen i Szczecinek, Polen En af KM Szczecineks nyere MAN-bybusser, vogn 109, holdt 12. august hjemme i garagen. Udover bybuskørsel anvendes nogle af KM Szczecineks busser også til turistkørsel.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

KM Szczecinek 415 på stationen i Szczecinek, Polen Ex. DSB 251 i drift hos KM Szczecinek som vogn 415. Stationen i Szczecinek, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

KM Szczecinek 416 i Szczecinek, Polen Den tidligere Kolding-bybus fra City-Trafik, nr. 219, har fundet vej til KM Szczecinek, der kører bybusserne i Szczecinek i Polen. Her ses bussen med nyt internnr. 416, mens den holder hjemme i garagen.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

KM Szczecinek 103 på stationen i Szczecinek, Polen Mange polske busselskaber sværger til MAN NL202, som f.eks. kan brugtimporteres fra Tyskland. KM Szczecinek vogn 103, der dog muligvis er nyleveret til selskabet, ved bybusstoppestedet på stationen i Szczecinek.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

EN 57-togsæt på stationen i Szczecinek, Polen Et meget udbredt togsæt i Polen er EN 57-typen, der er bygget i 1429 eksemplarer mellem 1961 og 1993. Et antal togsæt bliver nu gennemgribende renoveret med bl.a. nye, moderne udseende fronter. Her ses et urenoveret eksemplar, nr. 1264, på stationen i Szczecinek i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

To EN 57-togsæt på stationen i Zywiec, Polen På jernbanestationen i Zywiec i det sydlige Polen mødes to EN-togsæt: Nærmest sæt nr. 992 og bagved til venstre nr. 980.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2006

Ex. Bus Danmark 1606 i Brzeg, Polen Der kører eksporterede danske busser i ufatteligt mange polske byer. En af dem er Brzeg, hvor rutebilselskabet PKS Brzeg bl.a. har ex. HT/Bus Danmark vogn 1606, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus med bagperron. Bussen er leveret i november 1983, og blev i efteråret 1994 renoveret hos ReBUS. Efter udrangering kom den til Brzeg, hvor den en oktoberdag i 2004 blev fanget i trafik på linje 3 ved byens busstation.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Zemun-ledbus i PKS Zielona Gora Denne bus er en Zemun Ikarbus IK160P tilhørende PKS Zielona Gora. Billedet er taget på rutebilstationen i Zielona Gora. Zemun-ledbussen er en Ikarus-ledbus samlet af Jelcz, hvorfor den har visse træk til fælles med Jelcz' bybusmodel, f.eks. rudearrangementet i fronten. Ikarus var ungarsk, mens Jelcz er en polsk fabrik.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Ex. HT 975 på rutebilstationen i Nowy Sacz, Polen Den store version af billedet er et videoklip
Den tidligere HT nr. 975, en Leyland-DAB serie 4, levede endnu i oktober 2004 sit andet liv i Polen. På filmen ses den forlade rutebilstationen i Nowy Sacz.

Type og størrelse: WMV, 1.42 MB
Længde: 50 sek.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. Smed, Silkeborg, nr. 51 hos PPKS Nowy Sacz, Polen Denne Leyland-DAB 7-1-TL11/3 er prototypen på DABs serie 7 som bybus. Den er leveret i 1982 til Smed, Silkeborg, som vogn 51 og adskiller sig udseendemæssigt en smule fra senere serie 7'ere. Særligt tydeligt er de store, firkantede baglygter. Bussen blev i 1993 solgt til PPKS Nowy Sacz i Polen og ses her ved rutebilstationen i Nowy Sacz.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. HT 975 hos PPKS Nowy Sacz, Polen PPKS Nowy Sacz er et af de busselskaber i Polen, der har Leyland-DAB serie 4-busser fra HT kørende. Denne her Leyland-DAB LS 575-680/5 fra 1978 er ex. HT 975, og den holder på billedet på rutebilstationen i Nowy Sacz. Den kom til Polen i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. HT 945 hos PPKS Nowy Sacz, Polen PPKS Nowy Sacz har også ex. HT 945, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977. Bussen blev eksporteret til Polen i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Autosan-rutebiler i Nowy Sacz, Polen Autosan-rutebiler som disse er uhyggeligt udbredte i Polen. Personligt finder jeg dem ret kedelige, men de er en stor del af busscenen i Polen. Her er en række på rutebilstationen i Nowy Sacz.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. Århus Sporveje nr. 571 hos KM Szczecinek, Polen Århus Sporveje fik en gang som rutebiler leveret busser med dørpl. 2-0-0. Denne Leyland-DAB 6-4-TL11/4 fra 1982 er et eksempel herpå. Den er bygget til Århus Sporveje som nr. 571. Bussens dobbelte midterdøre er indbygget lokalt efter at bussen i 1994 blev eksporteret til KM Szczecinek i Szczecinek, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Tidligere Århus Sporveje- og Smed-busser hos KM Szczecinek, Polen Leyland-DAB serie 6-træf på KM Szczecineks garageanlæg i Szczecinek, Polen: Yderst til vesntre KM Szczecinek nr. 410, en Leyland-DAB 6-4-TL11/4 fra 1982, oprindeligt Århus Sporveje nr. 568 ombygget fra dørpl. 2-0-0 til 2-2-0 lokalt efter importen til Polen i 1994. I midten nr. 404, en Leyland-DAB 6-1-TL11/3 fra 1982, oprindeligt Smed, Silkeborg, nr. 52, der blev importeret til Polen i 1994. Yderst til højre nr. 409 magen til nr. 410, ex. Århus Sporveje nr. 571.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Ex. A.P. Hansen/City-Trafik vogn 2 hos KM Szczecinek, Polen Denne Leyland-DAB 7-1200B blev i 1986 leveret til A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, hvor den kørte som vogn 2. I 1990 overgik den med dette firmas kørsel til City-Trafik i Roskilde, stadigvæk med internnr. 2. I 1993-94 overførte City-Trafik den til Storebæltsruten, som selskabet er medejer af. I 1998 solgtes bussen til KM Szczecinek i Polen, hvor den nu kører som nr. 411. Den ses her på firmaets garageanlæg i Szczecinek.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Tidligere DSB-bus i Chelm, Polen DSB fik i begyndelsen af 1980'erne et antal Volvo B10M-busser med DAB serie 6-karrosserier. De sidste af disse fik serie 7-døre, dog afpasset efter serie 6-karrosseriet. Tidligere DSB-bus hos PKS Chelm på rutebilstationen i Chelm, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Ukrainsk Laz 699R-turistbus i Chelm, Polen Ukrainsk Laz 699R-turistbus gæster rutebilstationen i Chelm i det østlige Polen ikke så langt fra den polsk-ukrainske grænse. Har du lyst til at køre 18 timer i sådan en her?

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

En af de sidste serie 6'ere og en af de første serie 7'ere side om side i Chelm, Polen Disse to busser er henholdsvis en af de aller sidste serie 6-busser på Leyland-DAB-chassis og en af de tidligste serie 7-busser, bortset fra prototyperne. Bussene har sikkert været i produktion samtidigt. Bussen til venstre er en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra december 1982, og bussen til højre er en Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra januar 1983. Busserne leveredes til hhv. Fabers Buslinier i Randers og Standley Larsen, Hadsund. Faber-bussen kom senere til Brændekildes Rutebiler i hvis bemaling den fremstår på billedet. Begge busser kører nu hos PKS Chelm og ses her på rutebilstationen i Chelm, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Tre Randers- og Århus-busser i Chelm, Polen PKS Chelm har et antal Leyland-DAB 7-1200B-busser med dørpl. 2-0-2. Disse busser er brugtimporteret og har i Danmark kørt i Århus og Randers. Busserne fra Randers har kantede kofangere, mens Århus-bussernes er mere afrundede. Randers-bussene har også trecifret linienummer over fordørene, mens Århus-busserne i stedet har stort destinationsskilt over bagdørene. Disse forhold afslører, at der her ses en Århus Sporveje-bus i midten flankeret af to busser fra Randers Byomnibusser. Billedet er taget på rutebilstationen i Chelm, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004

Ex. Århus Sporveje i Chelm i Polen Denne Leyland-DAB 7-1200B er bygget til Århus Sporveje men senere eksporteret til Polen. PKS Chelm har givet sine Århus- og Randers-busser denne lyseblå og hvide bemaling, som man har snuppet fra Odense Taxa's Busser. En af de Randers-busser, man har købt, fremstod nemlig i forvejen i denne bemaling fra sin tid som brugt bus i Odense, og bemalingen blev adopteret. Også nogle af selskabets polske bustyper fremstår nu i Odense Taxa-farver! Rutebilstationen i Chelm, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Ikarus 260-bus i Chelm, Polen PKS Chelm har også denne Ikarus 260-bus med 'Århus-dørarrangementet' 2-0-2 - meget passende, da PKS Chelm netop har et antal DAB-busser fra Århus og Randers med samme dørplacering. Rutebilstationen i Chelm, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Tidligere Abildskou-ledbus i Chelm, Polen En af Abildskous første ledbusser var denne Leyland-DAB 7-34-TL11-bus. Abildskou købte disse busser til sin ekspresbusrute 888 mellem Valby og Århus. De havde lavt bybusgulv, og bagenden af bussen var indrettet til bagagerum i fuld højde. Busserne havde dørpl. 1-0/2-(1), hvor den bageste dør i bagleddet var til bagagerummet. Hos Abildskou havde bussen nr. 102, og den blev leveret i 1983. Efter udrangering hos Abildskou har den kørt hos Søemod i Københavnsområdet, inden den blev eksporteret til rutebilselskabet PKS Chelm i Polen. Den ses her ved rutebilstationen i Chelm.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Tidligere nordjysk rutebil i Koszalin i Polen Rutebilstationen i Koszalin bød på lidt af en overraskelse: En tidlig Volvo B10M med Aabenraas M73-karrosseri. Bussen har en fortid i Nordjylland, men kører nu - snart 25 år gammel - for rutebilselskabet PKS Koszalin i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Tidligere nordjysk rutebil set bagfra i Koszalin i Polen Volvo B10M/Aabenraa-rutebilen fra PKS Koszalin opsamler passagerer på rutebilstationen i Koszalin, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

MZK Koszalin nr. 1136 i Koszalin, Polen MZK Koszalin, der kører bybusserne i Koszalin, har en del danske DAB-busser af serie 7, 11, 12 og 15. Nogle af dem er nyleveret til selskabet i 1993-94. Her ses en af disse, DAB 12-1200B nr. 1136, der leveredes i 1993. Også Koszalin har fået 'gul feber' og adopteret den københavnske gule farve på busserne!

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

MZK Koszalin nr. 1135 i Koszalin, Polen MZK Koszalins bus nr. 1135 er søstervogn til nr. 1136 og selvsagt også en DAB 12-1200B fra 1993, der er nyleveret til selskabet. Koszalin, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Tidligere dansk Setra S215UL/Kässbohrer i Lublin i Polen De fleste danske rutebiler og bybusser, der er eksporteret til Polen, er DAB-busser, men også et antal Volvo/Aabenraa-busser har fundet vej. Andre typer er noget sjældnere. Denne Setra S215UL/Kässbohrer har en fortid som rutebil i Danmark og tilhører nu rutebilselskabet PKS Lublin i Lublin, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Tidligere Arriva-bus i Kalisz, Polen I 2004 er der solgt en del DAB 15-1200C mk. I-lavgulvsbusser til KLA Kalisz i Polen. Busserne er tidligere Arriva-busser, hvoraf nogle har en fortid hos Unibus. KLA Kalisz har ret mange lavgulvsbusser for et polsk bybusselskab, og på en lørdag i oktober 2004 sås kun sådan nogle i drift. Vognparken består dog også af f.eks. Ikarus-ledbusser og Jelcz-busser. KLA Kalisz nr. 300 i Kalisz, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2004

Importeret Scania/Lahti-bus fra Danmark i Kalisz i Polen KLA Kalisz, der kører bybusserne i Kalisz, har i 2003-04 anskaffet et antal Scania/Lahti-laventrébusser fra Danmark. Dels busser, der tidligere har kørt hos City-Trafik i København (2400-serien), dels busser, der er bygget til DSB som bybusser i Holbæk. Her ses en af dem, KLA Kalisz nr. 203, på rutebilstationen i Kalisz, der også betjenes af bybusserne. I Kalisz bruger man også lysdiodeskilte, der har bedre læsbarhed end punktmatrixskiltene, men til gengæld også er sværere at fotografere!

Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2004

Ex. Arriva 1904 hos KLA Kalisz i Polen Hvem skulle have troet, at Arrivas upopulære MAN-ledbusser skulle komme ud at køre igen? Bybusselskabet KLA Kalisz har to styk, nr. 1902 og 1904, der er modtaget i 2004. Her ses ex. Arriva nr. 1904 som A-bus på sine gamle dage i Kalisz bymidte, nu med internnr. 806.

Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2004

Ex. DSB 970 hos PKS Krasnystaw i Polen DSB købte gennem 1980'erne og 1990'erne et meget stort antal Volvo B10M-60/DAB-busser med DABs serie 7/12-karrosseri. Her er den allerførste, DSB nr. 970, på rutebilstationen i Zamosc. Den tilhører nu rutebilselskabet PKS Krasnystaw i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004

Ex. Svidt Mundelstrup nr. 5 hos PPKS Zamosc i Polen Denne bus er, trods sine dobbeltdøre, en DAB-Silkeborg 7-1200L, hvilket også afsløres af pyntelisten på siden, der viser gulvhøjden. Bussen er leveret med dobbelte for- og midterdøre samt bagagerum. Den er bygget i 1988 til Svidt i Mundelstrup som nr. 5, og blev senere overtaget af Wulff Bus, hvor den havde nr. 193. Den blev i 2002 solgt til PPKS Zamosc i Polen, og ses her på rutebilstationen i Zamosc.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004

Ex. Bussen Trafikkselskap hos PPKS Zamosc, Polen Rutebilselskabet PPKS Zamosc har købt nogle DAB 15-1200C mk. I-lavgulvsbusser, der oprindeligt byggedes til Bussen Trafikkselskap i Kristianssand i Norge. De fremstår stadig i den norske bemaling. Rutebilstationen i Zamosc, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004

Ex. HT 778 og 967 hos MZK Jaroslaw i Polen Bybusselskabet MZK Jaroslaw købte i 1992-93 fem Leyland-DAB serie 4-busser fra HTs 700- og 900-serier. De tre er ophugget, men ex. HT 778 (fra 1977, til venstre) og 967 (fra 1978, til højre) haves stadig og bruges som reservevogne. De ses her i garagen i Jaroslaw, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004

Ikarus-ledbus hos PKS Rybnik i Rybnik, Polen I Rybnik hedder rutebilselskabet PKS Rybnik. De har også nogle danske busser, men langt hovedparten af selskabets busser er helt andre typer. Et eksempel er denne Ikarus 280-ledbus, der egentlig er en bysbustype. Rutebilstationen i Rybnik, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

DAB 12-1200B nybygget til PKM Gliwice i Gliwice, Polen Bybusselskabet i Gliwice i Polen, der hedder PKM Gliwice, fik i 1992-93 bygget en serie nye DAB 12-1200B'ere og 12-1800B'ere, altså ledbusser. Nogle af busserne er DSB-røde, andre HT-gule, og de fremstår i 2004 betydeligt pænere end tilsvarende københavnske busser af årgang 1992! Nogle af singlebusserne har dørpl. 2-2-1 og bagperron. Det gælder for denne her, der ses i Gliwices centrum en oktoberaften i 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Ikarus 280-ledbus i Gliwice, Polen PKM Gliwice var så glade for den københavnske gule farve på deres nye DAB serie 12'ere, at de har malet nogle af deres andre busser i den samme farve. Her er det f.eks. Ikarus 280-ledbus nr. 1539, der fremstår i HT-gul i Gliwices bymidte i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Ex. Bugge Johansen, St. Heddinge, i Gliwice, Polen Denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1985 er bygget til vognmand Bugge Johansen i St. Heddinge. I 1993 blev den solgt til PKS Gliwice i Gliwice, Polen. Efter mere end 11 år i Polen kører den stadig i bedste velgående. Bussen er blandt mange, der efterhånden har haft et længere liv i Polen end i Danmark.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen Polen har også brugte busser fra andre lande. Her er det f.eks. en Scania/Katrineholm med dørpl. 2-1-1 - et usædvanligt dørarrangement i Danmark. Bussen er - i modsætning til danske busser af samme årgange - bygget af stål, der jo ruster. De danske busser er populære, fordi de er bygget af aluminium. Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Importeret Scania/Katrineholm i Trzebinia, Polen Denne Scania/Katrineholm-bus, der er brugtimporteret, skulle afhente et større antal skolebørn som linie 349 i Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. A.P. Hansen/City-Trafik vogn 12 hos PKS Brzeg, Polen Denne bus har fotografen kørt til skole med, da den var i drift hjemme i Danmark! Bussen er en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 i HT-udførelse, dvs. med defrosterindsugning over lyskassen, grønne toplygter og langt destinationsskilt over fordøren. Den er bygget til A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, som vogn 12, og overgik med firmaets kørsel til City-Trafik i Roskilde i 1990. City-Trafik kørte med bussen frem til 1992, hvor den gik til DAB. Fra DAB blev den solgt til Eesti Buss i Estland - et stort busselskab, som en driftig dansker opbyggede, og som senere gik konkurs. I Estland fik den sin blå og hvide bemaling, som den ses i her, og internnr. 465. Efter Eesti Buss kom bussen til Polen til busselskabet PKS Brzeg. Rutebilstationen i Brzeg, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Tidligere danske busser i Brzeg, Polen Det vrimler med interessante busser på rutebilstation i Brzeg, Polen. Denne opstilling er ikke engang arrangeret! Yderst til venstre er det ex. HT 1191. Denne bus er en Volvo B10M-60/Aabenraa af den aller første serie B10M-busser, HT fik. Den kørte fra ny til 1993 hos HT i Køge, hvorefter den blev ReBUS-renoveret og snart fandt vej til linie 600S som S-bus. Efter udrangering er bussen solgt til Polen. Nummer to fra venstre er ex. HT 1700 af typen Leyland-DAB 8-1200B. Serie 8 var en speciel udgave af serie 7 til HT med bl.a. svagere motor. Nummer tre fra venstre er A.P. Hansen/City-Trafik nr. 12, der via Eesti Buss er kommet til Polen, og i øvrigt i 1990-92 kørte i nogenlunde samme bemaling, som ex. HT 1191 har på billedet! Denne bus er af typen Leyland-DAB 6-5-TL11/3. Yderst til højre er det ex. DSB 918/Combus 1918, der er en Volvo B10M-60 med DAB serie 6-karrosseri. Alle busserne tilhører nu PKS Brzeg i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Ex. DSB 863 hos PKS Brzeg, Polen Denne ledbus var Aabenraa Karrosserifabriks første ledbus. Det er en Volvo B10MA-55, og den blev bygget i 1982 til DSB som nr. 863. I 2000 blev den solgt til PKS Brzeg i Polen, og den er her fotograferet på rutebilstationen i Brzeg.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Ex. HT 1452 hos Transgor Myslowice som vogn 288 Firmaet Transgor Myslowice i Polen har et antal tidligere HT-busser kørende. Dels Volvo B10R og dels Volvo B10M, alle med Aabenraa-karrosserier og ReBUS-renoverede. Nr. 288 indehaves af ex. HT 1452, der her ses nær Myslowice.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Ex. Roskilde Omnibusselskab/Linjebus/De Lijn hos Transgor Myslowice som nr. 316 Denne bus blev oprindelig bygget til Roskilde Omnibusselskab som en af de første Volvo B10M/DAB-bybusser. I 1990 overgik bussen til Linjebus, der udrangerede den i 1998. Herefter blev den solgt til De Lijn i Antwerpen, Belgien, hvor den kørte indtil ultimo 2003, og hvor den fik dens nuværende bemaling, der ses på billedet. Den blev efter udrangering i Belgien købt tilbage til Danmark og i 2004 solgt videre til Transgor Myslowice i Polen, hvor den nu kører som nr. 316. Roskilde Omnibusselskab fik to busser af denne type, og den anden har været samme tur igennem og har nu nr. 315 i Myslowice.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004

Ex. HT 1230 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 07 Transgor Myslowices Volvo B10R-busser kører i Trzebinia, hvor man i oktober 2004 havde i alt 11 tidligere HT-busser. Herudover havde man 8 tidligere HT-busser og 2 tidligere Roskilde Omnibusselskab/Linjebus-busser i Myslowice. Her er det ex. HT 1230, der nu fremstår i blå og hvid bemaling som vogn 07. Trzebinia, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. HT 1240 hos Transgor Myslowice, Trzebinia, som vogn 08 Forhenværende HT 1240 tilhører også Transgor Myslowice i Trzebinia som nr. 08 og fremstår endnu i gul bemaling.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Overdragelsesceremoni Ceremoni i forbindelse med overdragelse af nye 15 m-trolleybusser til Ostrava.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 18 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 18-ledtrolleybus fra Solaris

Foto: Solaris, dato ukendt

En Urbino-ledbus fra Solaris En Urbino-ledbus fra Solaris. Til højre ses en 15 m-Urbino. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En 15 m Urbino-bus fra Solaris En 15 m Urbino-bus fra Solaris. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En 15 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 15-trolleybus fra Solaris.

Foto: Solaris, dato ukendt

En færdig Vacanza-turistbus fra Solaris En færdig Vacanza-turistbus i en farve, der nok vil være delte meninger om. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En Valletta fra Solaris under bygning En Valletta til Malta under bygning på Solaris' fabrik nær Poznan, Polen. Busserne på Malta er som bekendt højrestyrede. Bussen har dørplacering 1-0-0 og kørestolsrampe. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En 18 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 18-trolleybus - 18 meter med dørplacering 2-2/2-2.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 15 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 15-trolleybus med udslået kørestolsrampe under et flot net af køreledninger.

Foto: Solaris, dato ukendt

En 12 m-trolleybus fra Solaris En Trollino 12-trolleybus i rød og hvid.

Foto: Solaris, dato ukendt

En Urbino er ved at få monteret motoren En Urbino-bus er her ved at få monteret motoren på fabrikken ved Poznan, Polen. Om det er en DAF- eller en MAN-motor vides ikke. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

To færdige Urbino'er Et par færdige Urbino'er ved fabrikken i Poznan. Bemærk forrudens nedadgående kurve mod dørsiden. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En lyseblå Urbino under bygning En Urbino-bus under opbygning på Solaris' fabrik nær Poznan, Polen. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

En orangegul og rød Urbino-bus under bygning Urbino-bus under opbygning på Solaris' fabrik nær Poznan, Polen. Maj 2003.

Foto: Michael de Laine, dato ukendt

Se flere billeder fra Polen på B10R.com, HT-busser.dk og TWB - Transport Photogallery.

Nøgleord med lignende billeder:   DAB   2006   2007   Garager   DAF   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
17. september 2010

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.