Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Netbus

Nøgleord: Netbus

I Danmark omfattede Netbus fra 1. juni 2007 også det tidligere Partner Bus. Fra 1. januar 2011 hedder selskabet Nettbuss, og billeder herefter findes under det nye navn.

121 billeder

Netbus 8487 på Husum Torv, København Netbus 8478, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010

Netbus 8427 ved Orebjerg Gods Netbus udskifter i december 2010 sine DAB 15-1200C mk. II'ere på linjerne i Horns Herred. De 15 busser er mere end 16 år gamle og forsvinder samtidig med City-Trafiks knap så mange tilsvarende busser af årgang 1994 og 1995. Her bus 8427 som linje 317 på Orebjerg Allé ved Orebjerg Gods.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

Netbus 8421 ved Kundby Netbus 8421, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 323 på Skarndalsvej ved Kundby.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

Netbus 8515 i Skibby garage Netbus 8515, VDL Ambassador årg. 2010, som helt ny og endnu ikke idriftssat hos Netbus i Skibby.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

Netbus 7000 ved Hovedbanegården, København Netbus 7000, VDL Citea CLE-demobus årg. 2009, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

Netbus 8476 som S-togsbus ved Hillerød st. Netbus 8476, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i tjeneste som S-togsbus ved Hillerød st.

Foto: Peter Hobel, 24. september 2010

Netbus 7000 ved Sundbyvester Plads, København Netbus har i september 2010 igen sat den VDL Citea-demobus, der også låntes i foråret, ind på linje 5A. Bussen bærer stadig vognnummer 7000, men er kommet på nye AW-nummerplader. Her ses bussen ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 17. september 2010

Netbus 8472 ved Bellahøj, København Netbus 8472, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8483 ved Bellahøj, København Netbus 8483, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8451 ved Bellahøj, København Netbus 8451, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8453 ved Østerport st., København Netbus kører efterhånden ofte togbuskørsel. I sommeren 2010 har man bl.a. erstattet Øresundstog mellem København og Malmö og aftenkørsel på metroen. Søndag 15. august kunne Netbus' busser ses i S-togserstatningskørslen mellem Østerport og Hellerup som følge af oversvømmede spor. Bus 8453, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010

Netbus 8455 ved Hellerup st. Netbus 8455, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, holder pause ved Hellerup st. i forbindelse med togerstatningskørsel mellem Østerport og Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010

Netbus 8000 vises frem på Stamholmen, Avedøre Onsdag 26. maj 2010 blev hybridprøvebussen til linje 5A vist frem for businteresserede hos Netbus på garageanlægget i Avedøre. Her ses bussen, inden de fremmødte fik en prøvetur.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 og Københavns Rådhus Volvo 7700-hybridprøvebussen, Netbus vogn 8000, helt alene på Rådhuspladsen inden præsentationen for pressen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 ved præsentationen på Rådhuspladsen Tirsdag 25. maj 2010 præsenterede Netbus, Volvo og Movia en Volvo 7700-hybridbus, der efterfølgende skulle prøvekøres på linje 5A, for pressen. Det skete på Rådhuspladsen under deltagelse af bl.a. medlemmer af Borgerrepræsentationen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden ved præsentation på Rådhuspladsen, København Netbus' hybridprøvebus til linje 5A under præsentationen på Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden på Rådhuspladsen, København Første tur med hybridprøvebussen på linje 5A fandt sted tirsdag 25. maj 2010 ved 12-tiden. Turen gik fra Rådhuspladsen mod Amager, og her er den fanget før afgang fra Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra dørsiden på Rådhuspladsen, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, ved afgang fra Rådhuspladsen som linje 5A.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 og 8457 på Husum Torv, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, og bus 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007 - begge som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 ved Sundbyvester Plads, København Hybridprøvebussen på linje 5A umiddelbart inden afgang fra Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridprøvebus årg. 2010, og Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, mødes som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 i Bernstorffsgade, København Når busselskaber låner busser til afprøvning, skal man ofte være heldig for at støde på dem i trafik, fordi de ikke bliver brugt særlig meget. Sådan er det tilsyneladende ikke med Netbus 8000, som er en hybridbus, der i maj-juni 2010 prøvekøres på linje 5A. Her ses den i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården - klokken 5.55 lørdag morgen!

Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2010

Netbus 8000 på Stamholmen garage, Avedøre Netbus har nu modtaget den Volvo 7700-hybridbus, som i maj-juni 2010 skal prøvekøres på linje 5A. Bussen er blevet indregistreret, har fået påsat røde hjørner og er blevet forsynet med internnr. 8000. Den anden demobus på linje 5A, en VDL Citea, bærer nummeret 7000! Her ses bussen på garageanlægget på Stamholmen på Avedøre Holme.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010

Netbus 8000 fra dørsiden på Stamholmen garage, Avedøre Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, fra dørsiden på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden på Stamholmen garage, Avedøre Netbus 8000 fra vinduessiden på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010

Netbus 8000 bagfra på Stamholmen garage, Avedøre Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, bagfra på garageanlægget på Stamholmen i Avedøre.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010

Interiør af Volvo 7700-hybridbussen på linje 5A Interiør af Volvo 7700-hybridbussen, som Netbus i maj og juni 2010 prøvekører på linje 5A i København. Volvo 7700 er en "rigtig" lavgulvsbus med lavt gulv i hele bussens længde, også bag midterdørene. Motoren står bagest i vinduessiden.

Foto: Sikandar Sahil, 21. maj 2010

VDL Citea-demobussen på Frederikssund st. VDL Citea-demobussen i brug på linje 323, mens den kørte hos Netbus i Skibby. Som det ses, havde bussen dengang ikke påsat vognnummer. Foto på Frederikssund st.

Foto: Jesper Holst, 24. april 2010

Netbus 7000 på Husum Torv, København Netbus' VDL Citea-demobus på Husum Torv som linje 5A.

Foto: Peter Hobel, 16. maj 2010

Netbus 7000 på Amagerbrogade, København Denne VDL Citea CLE-demobus på 13,7 m er efter en uge i trafik hos Netbus i Skibby blevet udstyret med røde hjørner og kører cirka tre uger i maj 2010 på linje 5A. Her ses bussen, der bærer nummeret 7000, på Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads én af de første dage i trafik som A-bus.

Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2010

Netbus 8440 ved Hvalsø st. Netbus 8440, Scania K270UB/Vest årg. 2006, ved Hvalsø st. i juni 2007.

Foto: Niels-Folke Vallin, dato ukendt

Netbus 8487 på Dronning Louises Bro, København Netbus 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro. Bussen har de første år af sit liv kørt hos Netbus i Skibby, men i 2009 overførtes til den København og linje 5A/84N.

Foto: Sikandar Sahil, 2. januar 2010

Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, er én af de busser, der for tiden kører rundt med A-bus-totalreklame. Den seksakslede bus ses her på Frederikssundsvej som linje 5A.

Foto: Torben Liebst, 12. oktober 2009

Netbus 8431 på Jernbanegade, Roskilde Netbus 8431, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2004, som linje 226 på Jernbanegade i Roskilde. (Hverken cyklisten eller Nybolig har betalt for placeringen på billedet!) Bussen er den eneste af typen tilbage i drift i Movias område og stort set også i Danmark. Bussen sikres for eftertiden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Sikandar Sahil, 29. juni 2009

Netbus 8445 på Sundbyvester Plads, København Den traditionelle ekstrakørsel til Ullerup Marked fandt ikke sted i 2009 af den simple årsag, at foretagenet bag arrangementet gik i betalingsstandsning i 2008. Erstatningen med navnet "Ama'r Kræmmermarked" afholdes første gang i august 2010. I "tomrummet" var der så i stedet Dragør Høstmarked, der lå i dagene 7.-9. august 2009. Netbus kørte ekstra på linje 350S mellem Sundbyvester Plads og høstmarkedet med nogle af sine 5A-busser. Her ses bus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, der er ved at forlade Sundbyvester Plads. Bemærk i øvrigt skiltningen: "350X Dragør Høstmarked" - Netbus kan skilte meget! Søstervognen til højre er en ordinær 5A'er.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8447 ved Tårnby st. Netbus 8447, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X til Dragør Høstmarked på Tårnby st. Netbus' busser kan også jævnligt opleves som f.eks. tog- eller metroerstatningsbusser.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8445 som ekstrabus på Tårnby st. Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X mod Dragør Høstmarked ved Tårnby st.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009

Netbus 8484 på Rådhuspladsen, København Om natten optræder busserne fra linje 5A på natbuslinje 84N. Her har Netbus meget passende indsat bus 8484 på linje 84N. Foto på Rådhuspladsen tidligt om morgenen 10. maj 2009.

Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009

Netbus 8474 ved Forum st., København 11. april 2009 udførte Netbus metrokørsel mellem Frederiksberg og Nørreport pga. et nedbrud i metrodriften. Da der på dette tidspunkt også var Jeff Dunham-show i Forum, var der rigeligt med passagerer at køre med. Bus 8474, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, ved Forum st.

Foto: Sikandar Sahil, 11. april 2009

Netbus 8454 ved Nørreport st., København Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobus ved Nørreport st.

Foto: Sikandar Sahil, 11. april 2009

Netbus 8474 på Irlandsvej, København Linje 5A kørte mod Husum ad Sundbyvestervej, Irlandsvej, Englandsvej, Sundholmsvej og Amagerfælledvej, mens Amagerbrogade var spærret for nedtagning af tårnet på "Sønderborg". Netbus 8474, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Irlandsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8485 på Sundholmsvej, København Netbus 8485, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8465 på Sundbyvestervej, København Netbus 8465, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvestervej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8445 på Sundholmsvej, København Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8494 på Toftegårds Plads, Valby Netbus stillede med en af sine nyeste busser, nemlig bus 8494, der er en Volvo B12BLE-61/Vest fra efteråret 2008. Her ønsker den Johannes Sloth "alt godt i fremtiden". Foto på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8494 og Skørringe Turistbusser 30 på Toftegårds Plads, Valby Movia er ikke helt farveløs: Netbus 8494, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, i gul med røde hjørner og Skørringe Turistbusser 30, Mercedes-Benz O.550 Integro årg. 2003, i det gamle STS-rutebildesign mødes på Toftegårds Plads i Valby.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8494 m.fl. på Toftegårds Plads, Valby Den række af busser, der var stillet op i rækken nærmest Vigerslev Allé, bestod fra venstre af Netbus 8494, Skørringe Turistbusser 30, Kruse 7, De Hvide Busser 8732, De Blaa Omnibusser 4044, City-Trafik 2435 og Anchersen Rute 3210.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8495 på Sundbyvester Plads, København Netbus har suppleret beholdningen af Volvo B12BLE/Vest-busser til linje 5A med yderligere tre busser, nemlig numrene 8493-8495. De tre busser var første gang i trafik mandag 20. oktober 2008, og her ses 8495 på Sundbyvester Plads. Busserne er egentlig anskaffet som følge af linje 5A's forlængelse til Lufthavnen i marts, men linjen gik dengang samtidig over til en sommerhalvårskøreplan med reduceret drift. Først ved overgangen til vinterkøreplanen i oktober blev der således behov for de ekstra busser.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2008

Netbus 8491 på Frederikssund st. Netbus 8491, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 322 på Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008

Netbus 121 på Grindsted rtb. Netbus overtog i 2007 PP Busselskabs rutekørsel på bl.a. rute 913X i Jylland. Med fulgte denne bus, nr. 121, der er en MAN Lion's Regio fra 2007. Grindsted rutebilstation.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Netbus 8454 som første 5A-bus i Kastrup Lufthavn Første 5A-bus fra Lufthavnen blev bus 8454, som afgik 16. marts 2008 kl. 5.46. Her ses den inden afgang.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 på Sundbyvester Plads, København Den første 5A-bus fra Lufthavnen er nået til Sundbyvester Plads. Den holder ved det nye stoppested i vejsiden af Amagerbrogade ud for pladsen. Stoppestedet er netop blevet etableret af hensyn til busserne fra Lufthavnen.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn Linje 5A blev forlænget til Lufthavnen 16. marts 2008 - dog kun på en del af turene. Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Ellehammersvej i Lufthavnen. Faktisk har Lufthavnen haft A-busbetjening før, nemlig med linje 2A i 2002-03.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup Ved Skottegården i Kastrup mødes linje 2A, 5A, 36 og den nye servicebuslinje 875. Netbus 8448 ved Skottegården med en linje 36 bagved.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8449 på Amager Landevej, København Netbus 8449, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Amager Landevej på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus' udbrændte turistbus Natten til fredag 15. februar 2008 blev en af Netbus' turistbusser brændt af under urolighederne i København. Bussen, det gik udover, var en Mercedes-Benz O.350 Tourismo fra 2001, som har kørt i Danmark siden omkring begyndelsen af 2006. Her ses bussen (VJ 94 821) efter branden.

Foto: Steen Hultqvist, 19. februar 2008

Netbus' udbrændte turistbus fra dørsiden Dørsiden af den udbrændte turistbus fra Netbus.

Foto: Steen Hultqvist, 19. februar 2008

Interiør af Netbus' udbrændte turistbus "Interiør" af den udbrændte Netbus-turistbus. Bussen forventes ikke på gaden igen.

Foto: Steen Hultqvist, 19. februar 2008

Netbus 8467 ved indvielsen af Stamholmen garage, København 30. november 2007 indviede Netbus service- og uddannelsescentret på Stamholmen, Avedøre Holme. Dette helt nybyggede anlæg står dels for driften af linje 5A, landets største buslinje, og rummer dels Netbus' administration. Det er i øvrigt et udsædvanligt flot og moderne busanlæg. Bus 8467 og flag foran bygningen ved indvielsen.

Foto: Sikandar Sahil, 30. november 2007

Netbus 8438 på Stamholmen garage, København Kort efter Netbus' overtagelse af linje 5A blev flere af de nye busser trafikskadet. For at råde bod på den deraf følgende vognmangel var denne bus en overgang indsat på linjen. Bussen har fra ny kørt fra Netbus' garage i Skibby, men blev erstattet af en ny bus i efteråret 2007. Det er nr. 8438, en Volvo B12BLE-61/Carrus årg. 2004. Efter endt brug på linje 5A er den kommet på besøg på Netbus' ruter i Århus-området. Foto i Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 30. november 2007

Netbus 8467 på Stamholmen garage, København Netbus 8467, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 30. november 2007

Netbus 8458 og 8477 på Husum Torv, København To af Netbus' Volvo/Vest-busser, nr. 8458 og 8477, i sløjfen i Husum. Efter planen skal linje 5A ikke længere have endestation her fra oktober 2008, hvor det er meningen, linjen skal forlænges til Husum st. nogle hundrede meter borte.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2008

Netbus 8487 på Roskilde st. I efteråret 2007 modtog Netbus 46 stk. 13,7 m lange Volvo B12BLE med norske Vest Center-karrosserier. De 43 tilfaldt linje 5A i København, mens Skibby-afdelingen fik de sidste tre. Skibby-busserne, nr. 8487-8489, adskiller sig designmæssigt ikke kun ved fraværet af de røde A-bushjørner, men også ved skyggebemalingen under frontruden. Bus 8487 på Roskilde st.

Foto: Sikandar Sahil, 12. februar 2008

Netbus 8485 i Stamholmen garage Netbus 8485 hjemme på Stamholmen, hvor Netbus har garage. Der er sket en mindre ændring på skiltene, siden Netbus overtog linje 5A, idet teksten "Sundbyvester Plads" nu er centreret. Oprindeligt var den venstrestillet.

Foto: Sikandar Sahil, 22. januar 2008

Netbus 8456 på Sundbyvester Plads Den første Netbus på linje 5A efter ankomsten til Sundbyvester Plads tidligt om morgenen 21. oktober 2007.

Foto: Sikandar Sahil, 21. oktober 2007

Netbus 8477 ved Husum Torv, København Det var en af de mere velforberedte linjeovertagelser, da Netbus i oktober 2007 skulle afløse Arriva på linje 5A. Der blev kørt en del indøvning på linjen frem til skiftedagen, og nogle dage i den sidste uge medtog indøvningsbusserne endda passagerer! Netbus "tyvstartede" således, og torsdag 18. oktober var bl.a. bus 8477, en splinterny Volvo B12BLE-61/Vest, ude at køre med passagerer på linje 5A. Her er den netop ankommet til Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2007

Netbus 8474 på Rådhuspladsen, København En af Netbus' forpremierebusser: Bus 8474 som passagerbefordrende linje 5A på Rådhuspladsen fredagen inden overtagelsen.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007

En kort tale inden første Netbus afgår fra Stamholmen Et større antal A-busser og A-mennesker var samlet på Netbus' nye garageanlæg på Stamholmen tidligt om morgenen søndag 21. oktober 2007, hvor den første Netbus på linje 5A skulle sendes af sted. Det skete naturligvis med manér: Direktør Erik Hein (nummer to fra højre) holdt en kort tale, hvor han bl.a. fremhævede chaufførens vigtige arbejde. Efter snoren var klippet over, var der (alkoholfri) champagne.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Snoren klippes for første Netbus på linje 5A Chauffør Per Bukhave (midterst i billedet) har netop klippet snoren for den første Netbus, der kører i drift på linje 5A. Det er bus 8456, der naturligvis er flagsmykket. Stamholmen garage.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Første Netbus afgår fra Stamholmen Søndag 21. oktober 2007 kl. 5.02: Bus 8456 afgår fra Netbus' garageanlæg på Stamholmen for at blive indsat som første Netbus på linje 5A fra Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8480 på Sundbyvester Plads, København De nye busser på linje 5A fik bl.a. tv-omtale. Bus 8480 som linje 5A med journalist og fotograf fra TV2/Lorry på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8465 på Husum Torv, København Netbus 8465 ankommer til Husum Torv. Bussen er en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest, der netop samme dag er blevet indsat på linje 5A.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8468 på Husum Torv To af Netbus' nye busser på linje 5A på Husum Torv; forrest nr. 8468. Til venstre ses Movias trafiktjeneste på arbejde.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 i Jernbanegade, København Københavnske linje 5A kører bl.a. gennem Jernbanegade, der i dag forbinder Vesterport st. med Rådhuspladsen. Netbus 8448 i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Rådhuspladsen, København Netbus 8448 krydser H.C. Andersens Boulevard på vej ind på Rådhuspladsen som linje 5A mod Husum Torv. Det er første dag, Netbus kører på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8452 på Sundbyvester Plads, København En af Netbus' nye Volvo B12BLE-61 med Vest Center-karrosseri soler sig på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8484 ved Hovedbanegården, København Som nogle af landets første bybusser lever linje 5A's nye vognpark op til Euro 5-normen. Movia reklamerer lidt for dén sag med den grønne "sommerfugl" i forreste siderude i dørsiden. Netbus 8484, Volvo B12BLE-61/Vest, efter afgang fra Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8470 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8470 som helt ny ved linje 5A's endestation på Amager: Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8481 på Rådhuspladsen, København De sorte dørpartier er et markant træk ved Vest Center-karrosseriet, som linje 5A's nye busser har. Netbus 8481 på vej fra Vester Voldgade ind i Rådhuspladsens busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Husum Torv, København Netbus 8448, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i linje 5A's endestation på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8471 på Rådhuspladsen, København Linje 5A og 6A mødes i Rådhuspladsens busterminal. Netbus 8471 som linje 5A den første dag, Netbus kørte linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8466 ved Hovedbanegården, København I forbindelse med oktoberkøreplansskiftet 2007 blev A-busserne udstyret med en reklame i forreste venstre siderude, hvor linjens laveste interval oplyses. For linje 5A er det 4 minutter. En helt ny Volvo B12BLE-61/Vest ankommer til Hovedbanegården fra Amager dagen efter Netbus' overtagelse af linje 5A. Bussen er nr. 8466.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8476 ved Husum Torv, København Netbus 8476 på Frederikssundsvej lige efter afgang fra endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8450 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8452, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8473 i Stamholmen garage Netbus 8473 er en af de nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A. Netbus overtager driften søndag 21. oktober 2007 og skal bruge i alt 43 busser af typen - heraf fire reservevogne. Stamholmen garage.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8468 og 8472 i Stamholmen garage To af de nye 5A-busser i Stamholmen garage: Bus 8468 tv. og 8472 th. En del af busserne kan for tiden opleves som indøvningsbusser på linje 5A's rute.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8471 og 8455 i Stamholmen garage Netbus 8471 tv. og 8455 th. i Stamholmen garage på Avedøre Holme.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Netbus 8455 m.fl. i Stamholmen garage 10 nye busser holder parat i Stamholmen garage. Om kort tid skal de indtage linje 5A. Fra højre bus 8455, 8474 og 8461 m.fl.

Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007

Nye busser hos Netbus, Stamholmen Opstillingspladsen hos Netbus på Stamholmen med et antal nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A og 84N en lille uge før driften blev overtaget.

Foto: Danish Ghauri, 15. oktober 2007

Netbus 8447 ved Elmevej i Skibby Nogle af Netbus' nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A har været i drift på Skibby-garagens linjer for at blive testet. Bus 8447 som linje 229E ved stoppestedet Elmevej i Skibby.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8452 i Skibby garage Netbus 8452, endnu ikke indregistreret, i Skibby garage.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8447 på Frederikssund st. Netbus 8447, en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest til brug på linje 5A og 84N fra 21. oktober, som linje 229E på Frederikssund st.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8452, 8453 og 8449 i Skibby garage En række af Netbus' nye Volvo/Vest-busser til linje 5A i Skibby garage: Fra venstre nr. 8452, 8453 og 8449. Udover kørsel på linjerne i Hornsherred har busserne også været brugt til indøvning på linje 5A.

Foto: Sikandar Sahil, 13. september 2007

Netbus 8444 på Stamholmen garage Netbus holdt onsdag 29. august 2007 åbent hus på det nye garageanlæg, der opføres på Avedøre Holme. Adressen er Stamholmen 217, og de 43 busser fra linje 5A og 84N får garage her. Bus 8444, en af de nye busser, var opstillet på anlægget ved arrangementet. Bemærk, at bussen nu har fået internnumre i federe typer, end den i første omgang var udstyret med.

Foto: Sikandar Sahil, 29. august 2007

Netbus 8436 på Roskilde st. Netbus' tre 13,7 m lange Volvo/Carrus-busser, som Partner Bus anskaffede i 2004, bliver snart erstattet af tre nye Volvo/Vest-busser, ligeledes i 13,7 meters længde. Bus 8436 som linje 227 på Roskilde st., mens busserne endnu var i drift hos Netbus.

Foto: Sikandar Sahil, 7. august 2007

Netbus 8436 i Skibby garage Netbus 8436, Volvo B12BLE-61/Carrus årg. 2004, på garageanlægget i Skibby.

Foto: Sikandar Sahil, 7. august 2007

Netbus 8425 på Roskilde st. Netbus 8425, DAB 15-1200C mk. II fra 1994, som linje 226 mod Skibby på Roskilde st.

Foto: Sikandar Sahil, 7. august 2007

Netbus 8444 ved Sundbyvester Plads Netbus' nye busser til linje 5A skulle blive Danmarks første bybusser, der lever op til Euro V-emissionsnormen, og således også landets reneste bybusser. Bus 8444 var 15. august 2007 opstillet på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads, linje 5As ene endestation.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 med banner ved Sundbyvester Plads Netbus søger i øjeblikket chauffører til linje 5A. Det blev der reklameret for på bus 8444 med et banner, der også henviser til Netbus' særlige linje 5A-hjemmeside 5a.netbus.dk. Foto på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 fra dørsiden ved Sundbyvester Plads Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest, på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007

Netbus 8444 forfra på Toftegårds Plads En af Netbus' nye busser til linje 5A blev 14. august 2007 præsenteret for Movia på Toftegårds Plads. Busserne er af typen Volvo B12BLE-61, som allerede kører i Hovedstadsområdet, men i forhold til de eksisterende er der et par væsentlige forskelle: Først og fremmest er det Vest Center-karrosseriet med den karakteristiske front. Netbus i Skibby har dog allerede et par busser med dette karrosseri. Derudover har busserne Voith-gear, mens de B12BLE'ere, der indtil nu er leveret til Hovedstadsområdet, alle har ZF-gear. Bus 8444 på Toftegårds Plads under præsentationen.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 på Toftegårds Plads Fremtiden på linje 5A: Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Toftegårds Plads. Der kommer i alt 43 busser til linjen, og busserne har bl.a. air-condition, videoovervågning og et par informationsskærme til passagererne.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 fra vinduessiden på Toftegårds Plads Vest Center-karrosseriet har et udseende, man måske lige skal vende sig til. Fronten har bl.a. givet anledning til øgenavnet "toretningsvogn" - underforstået, at det er svært at se forskel på for og bag. Vognsiden er til gengæld gjort kønnere end på mange andre busser, idet de uensartede vinduesstørrelser er skjult ved hjælp af kosmetikglas. Netbus 8444 på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 bagfra på Toftegårds Plads Bagfra og fra vinduessiden ligner Vest Center-karrosseriet mere andre busser. Netbus 8444 til linje 5A på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 fra dørsiden på Toftegårds Plads Dørsiden af den nye Volvo B12BLE-61/Vest-bus til linje 5A. Netbus 8444 på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Chaufførruden på Netbus 8444 Chaufførruden på Netbus 8444 er et noget usædvanligt udseende arrangement.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Interiør af Netbus 8444 ved fordøren Forenden af Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest, set indefra. Øverset ses displayet, der bruges til at annoncere næste stoppested mv., og til højre ses en af bussens informationsskærme.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Informationsskærm i Netbus 8444 Den ene fladskærm til information i Netbus 8444. Bemærk også holdestængerne, der - som krævet af Movia - er i samme melongule farve, som bussen har udvendigt.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Uens vinduesstørrelse på Netbus 8444 Sideruderne har ikke alle samme størrelse i Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest. I den bageste del af bussen er vinduerne mindre, og forskellen ses tydeligt indefra ved den ene sæderække. Udenpå er forskellen godt kamufleret af kosmetikglas.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Sideperronen i Netbus 8444 Sideperronen i Netbus 8444, der fra 21. oktober 2007 skal indsættes på linje 5A. Bussen er en Volvo B12BLE-61/Vest og ses her under en præsentation for Movia, der foregik på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Netbus 8444 hos Bus Center Vest 21. oktober 2007 overtager Netbus driften af linje 5A i København. Til linjen har man indkøbt 43 stk. Volvo B12BLE-61/Vest-busser, og i uge 33 skal en af dem præsenteres for Movia. Det er denne bus, og den får nr. 8444. Her ses den hos Bus Center Vest i Kolding.

Foto: Bo Kristensen, 9. august 2007

Netbus 8439 nær Hvalsø st. Netbus' 13,7 m Scania/Vest-bus holder pause på Tølløsevej bag Hvalsø st. Der er 46 busser med dette karrosseri på vej til Netbus, hvoraf de fleste skal indsættes på linje 5A i København. De nye busser bliver dog på Volvo B12BLE-chassis.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st. Netbus 8439, Scania/Vest årg. 2006, set fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007

Netbus 11 og 114 på Århus rtb. To af Netbus' MAN Lion's Regio-busser på Århus rutebilstation: Til venstre vogn 11 fra rute 918X og til højre vogn 114 på rute 113. Vogn 11 har endnu PP Busselskabs logo på, mens vogn 114 har fået Netbus-bomærke. En anden forskel er, at vogn 11 er X-Bus, mens 114 er Midttrafik-blå.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Netbus 111 på Århus rtb. Netbus overtog 1. maj 2007 rutekørslen for Midttrafik fra PP Busselskab. Der er tale om kørsel med 13 busser på ruterne 113, 913X og 918X. En af de overtagne busser er vogn 111, der er en 13,7 m lang MAN N313ÜL fra 2003. Bussen er oprindeligt leveret til Abildskou som vogn 37, men blev overtaget herfra af PP Busselskab sammen med X-Bus-rute 918X ved licitation. Foto på Århus rtb.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads Traditionelt har en dansk bus været 12 meter lang eller kortere. Alternativt kunne det være en ledbus, som så var 18 meter. Men i de senere år er der åbnet op før større buslængder, og især 13,7 m-bussen har vundet stor udbredelse. Torsdag 12. oktober 2006 foretoges i København en prøvekørsel med en 14,7 meter lang bus. Prøvekørslen foregik på linje 5A (dog ikke som ordinær bus) og skete under medvirken af bl.a. HUR og Politiet. Linje 5A er i øjeblikket i udbud med 39 13,7 m-busser, men det er muligt, prøvekørslen skal ses i det lys, at HUR har efterspurgt 14,7 m-busser i forbindelse med forhandlingerne. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København Den 14,7 m-bus, der blev prøvekørt, kom fra Nettbuss i Norge (vogn 1872), hvor den normalt kører for Stor-Olso Lokaltrafikk. Bussen er en Scania med Vest-karrosseri af serien Center. Designet på fronten af denne bus vil der nok være en del, der lige skal vænne sig til... Partner Bus i Skibby har i øvrigt netop modtaget to lignende vogne til kørsel for HUR! Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København Linje 350S var den første linje i København, som HT i sin tid påtænkte at anvende dobbeltdækkere på. Det blev af forskellige grunde aldrig til noget, og linjen kører nu med 13,7 m-busser i stedet. På papiret har en ledbus, en dobbeltdækker og en 13,7 m-bus den samme kapacitet, så en 14,7 m-bus burde have plads til flere passagerer end en dobbeltdækker! Arriva 1558 (tv.), Scania OmniLine, fra linje 350S og 14,7 m-prøvebussen (th.), Scania/Vest, på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 bagfra på Sundbyvester Plads, København 14,7 meter er meget for en bus i bytrafik, men i EU kan busser være op til 15 meter lange. Dog kan anvendelse kræve godkendelse fra lokale myndigheders side, og Københavns Kommune vil i givet fald skulle godkende 14,7 m-busser i København. Ved prøvekørslen bar bussen en stor streamer med teksten "TEST - Partner Bus", hvilket tydeligt ses på dette billede, der viser bussen bagfra, mens den holder på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Nettbuss 1872 og Arriva 1413 på Sundbyvester Plads, København 14,7 m-prøvebussen og Arrivas bus 1413 fra linje 5A på Sundbyvester Plads. En kort overgang omtaltes singlebusser over 12 meter som "langbusser". Det er efter fotografens mening en god kandidat til en fællesbetegnelse for 12,7 m-, 13,7 m-, 13,85 m-, 14,6 m-, 14,7 m- og 15 m-busser.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006

Netbus på Allinge-ruten ved Hovedbanegården, København 1. juni 2006 påbegyndte Netbus driften på den nye fjernbusrute København H-Simrishamn(-Allinge). Først nogle dage senere blev ruten tildelt rutenummeret, der er 990. Ved Hovedbanegården holder ruten i Bernstorffsgade sammen med Gråhundbus' rute 866 til Ystad(-Rønne). Der køres to afgange dagligt: én tidlig morgen og én om eftermiddagen. På mange dage i juli måned vil der være tre afgange. Her ses en Mercedes-Benz O.350 Tourismo indsat på eftermiddagsafgangen. Bussen er fra 2001 og leveret til Nettbuss i Norge. Først i 2006 er denne bus og flere andre overført til Danmark. Foto i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 8. juni 2006

Nøgleord med lignende billeder:   Volvo   København   Vest   2007   2010   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
23. januar 2011

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.