Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > DSB

Nøgleord: DSB

98 billeder

Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave Et særtog fra Østerport fragtede transportminister Hans Christian Schmidt, DSBs administrerende direktør Flemming Jensen og et større følge til den nye Carlsberg station, der blev indviet med snoreklipning, taler og musik ved Jernbaneorkestret. Særtoget var det flagsmykkede sæt SA 34, som samtidig er det reneste S-tog, fotografen har set i meget lang tid. Ydermere havde man fundet på at skilte det linje Bx! Her passerer særtoget gennem Enghave station.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

Første S-tog ankommer til Carlsberg station, København Første S-tog lægger an til landing på den nye Carlsberg station. Det er linje B mod Farum med afgang kl. 12.01 på indvielsesdagen 3. juli 2016. Afgangen blev kørt af SA 94. Når den nye Carlsberg-bydel er vokset frem, forventes den nye station at få ganske mange passagerer, og den er bl.a. tilgodeset med rulletrapper og en stor cykelkælder. Busbetjeningen i området er dog ikke ændret, så vil man skifte til linje 3A, 10 eller 14, må man ud på en kort spadseretur til Enghavevej, men linje 1A kører da forbi på Vigerslev Allé.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

Sidste S-tog afgår fra Enghave station, København Det definitivt sidste S-tog fra Enghave station blev linje B mod Høje Taastrup 3. juli 2016 kl. 11.54. Afgangen blev kørt af SA 17, der her ses sætte i gang fra stationen. En del interesserede var mødt frem for at forevige det. Adgang til stationen blev umiddelbart efter spærret, og perron, gangbro og trappe mv. vil formentlig blive fjernet i de kommende måneder. På arealet vil der muligvis senere blive etableret et vendespor, der vil gøre det muligt at lade nogle af de vestfrakommende S-tog have den nye Carlsberg station som endestation. Enghave station åbnede som S-togsstation i 1934, men havde forinden eksisteret i en årrække som Vester Fælledvej trinbræt for visse "almindelige" tog.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

S-tog SA 100 ved Taastrup st. 26. maj 2013 var det 50 år siden, S-banen blev forlænget fra Glostrup til Taastrup. Siden er der sket en del på Taastrup st., som er ombygget til ukendelighed, ligesom busterminalen er flyttet to gange, og der er et centerbyggeri i gang langs banens sydside. SA 100 som linje B mod Høje Taastrup gør holdt, hvor linjen havde vestlig endestation fra 1963 til 1986.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013

S-tog SA 66 ved Albertslund st. Albertslund station åbnede sammen med S-banens forlængelse fra Glostrup til Taastup 26. maj 1963. Dengang var det et ret ubebygget område, men forinden eksisterede der faktisk et trinbræt ved navn Vridsløselille beliggende lidt længere mod vest. I alle årene siden åbningen har S-togslinje B betjent stationen, og her ses SA 66 som linje B mod Hillerød i Albertslund på stationens 50-årsdag.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013

DSB S-tog SA 104 ved Svanemøllen, København Et S-tog på linje A forlader Svanemøllen station i retning mod Farum. Der køres på sporet for tog mod København, fordi tunnelen med sporet mod Farum (til højre i billedet) er oversvømmet efter kraftige regnskyl. Tunnelen fører det udadgående spor under Nordbanens spor og en del af Svanemøllen Kaserne. Toget er SA 104, og den eftermiddag, billedet blev taget, var linje A på grund af oversvømmede spor det eneste S-tog, der betjente Svanemøllen station.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010

DSB MR 4023 på Køge st. Det ellers planlagte udbud af driften på jernbanestrækningen Roskilde-Køge-Næstved ("Lille Syd") er blevet aflyst. Udbuddet vil først finde sted, efter den nye jernbane København-Ringsted nord om Køge er åbnet i 2018. Roskilde-Køge-Næstved bliver nemlig påvirket af anlægsarbejdet, og driften kan også ventes ændret med tog Næstved-Køge-København og andre tog kun Køge-Roskilde, når den nye bane åbner. Mon de efterhånden aldrende MR-tog får lov til at køre videre indtil da? DSB MR 4023-MRD 4223 på Køge st. mod vej mod Næstved.

Foto: Thomas de Laine, 10. august 2010

DSB 355 ved Køge st. DSB 355, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 på Køge rutebilstation i 1974.

Foto: Arne Madsen, dato ukendt

DSB 414 og 412 ved Valby st. To splinternye DSB-busser, nr. 414 og 412, af typen Volvo B58-60/Aabenraa på garageanlægget ved Valby st. i august 1973. De nyeste DSB-busser fulgte ikke med ind i HT, så de to busser flyttedes til Jylland efter oktober 1974. Begge busserne blev udrangeret fra DSB i 1985.

Foto: Arne Unterschlak, dato ukendt

DSB 355 ved Valby st. DSB 355, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 ved Valby st. Bussen overgik i 1974 til HT som vogn 4355 og kørte til 1985, hvorefter den kom til A. Petersens køreskole i Valby.

Foto: Arne Unterschlak, 24. marts 1973

DSB 133 ved Valby st. DSB 133, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1967, som linje 121 ved Valby st. i august 1973. Bussen kom i oktober 1974 til HT som nr. 4133 og udgik af driften i februar 1981.

Foto: Arne Unterschlak, dato ukendt

DSB 867 ved Valby st. DSB 867, Volvo B655/Aabenraa årg. 1962, som linje 121 ved Valby st. Bussen blev overtaget af HT i 1974 og fik derefter nummer 4867. HT udrangerede bussen i 1976.

Foto: Arne Unterschlak, dato ukendt

DSB 688 på Solrød Strandvej Den sidste morgentur på linje 122E fra Køge til Valby blev kørt af DSB med en vogn fra Præstø-ruten. Her ses DSB 688, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1979, som linje 122E på Solrød Strandvej ud for garageanlægget.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

DSB 609 ved Toftegårds Plads, Valby DSB 609, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1978, som linje 122E ved Toftegårds Plads.

Foto: Niels Hertz, 4. november 1982

DSB S-tog SE 19 på Valby station Siden efteråret 2008 har mange S-tog på linje H om søndagen været kørt med de korte SE-togsæt. Det kan give anledning til dramatiske optrin på Valby station, hvor perronen i forvejen er meget længere end et almindeligt tog, der kan være fire gange så langt. Her SE 19 som linje H på Valby station. Senere hen er man også begyndt at køre med SE-tog på linje A om søndagen.

Foto: Thomas de Laine, 1. juni 2009

DSB S-tog SE 07 ved Fuglebakken station I dag bestrides trafikken på Ringbanen af de korte S-tog litra SE, der også går under navne som cocktailpølser og hamsterunger. DSB S-tog SE 07 ved Fuglebakken station.

Foto: Thomas de Laine, 9. august 2009

ME 1528 med Bn-vogne i Ringsted En stamme Bn-vogne med ME 1528 i Ringsted, inden toget kører mod København. Ringsted var på fototidspunktet endestation for toget, fordi strækningen Ringsted-Næstved var erstattet med busser. Nye leasede dobbeltdækkervogne er i 2009 under levering til DSB, og når de er klar, forsvinder Bn-vognene fra den sjællandske regionaltrafik efter at have sat deres præg på den gennem de sidste cirka 35 år.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009

DSB MG 13 ankommer til København H I al hemmelighed (bortset fra diverse forudgående rygter) blev IC4 for første gang indsat i et ordinært tog i landsdelstrafikken torsdag 7. august 2008. Toget kørte fra Aalborg kl. 8.59 (ICL 26), og først efter afgang fra Aalborg fik offentligheden besked. Her ses toget ved ankomsten til København H kl. 13.29. Man turde åbenbart godt lade togsæt nr. 13 køre netop denne tur.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2008

DSB MG 5813 på København H DSB MG 13 vel ankommet til København H. Der er to godkendte togsæt, som herefter vil køre nogle ture i landsdelstrafikken et par gange om ugen - dog højst ét ad gangen.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2008

DSB MG 5613 på København H Efter MG 13's ankomst til København havde de fremmødte mulighed for også at tage togets indre i besigtigelse - inklusive førerrummet.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2008

Fotografer modtager IC4-toget på København H Mange mennesker havde hørt nyheden om det første ordinære IC4-tog til København, og toget blev da også modtaget på Københavns Hovedbanegård af et større antal fotografer. Her er MG 13 netop ankommet i spor 1.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2008

DSB MG 13 i Valby DSB MG 13 i Valby som første ordinære IC4-tog i InterCity-trafik mod Jylland. Toget kørte fra København H kl. 19.50 som ICL 69 til Århus.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2008

DSB S-tog SA 69 som linje Ex på Vesterport station S-togslinje Ex kørte sidste gang fredag morgen 21. september 2007. Linjen har de senere år været "ensrettet", idet der kun kørtes fra Køge til Østerport - hvorfra togene dog returnerede som linje Ex til København H. Det 10. sidste Ex-tog på S-banen blev kørt af SA 69, der her holder på Vesterport station i retning mod Hovedbanegården onsdag 19. september.

Foto: Thomas de Laine, 19. september 2007

DSB S-tog SA 43 som linje B+ på Valby station S-togenes +-linjer har kun eksisteret siden 1993, hvor linjerne L og K fik de nye betegnelser B+ hhv. A+. Samtidig oprettedes en ny linje H+. Endelig blev linje M i 2002 ændret til at hedde F+. Ved køreplansskiftet 23. september 2007 udgik +-betegnelserne, og i stedet kører linjerne A, B, C og E nu hvert 10. minut i dagtimerne. +-linjerne er dog ikke mere forsvundet, end at de ture, der kun kører i dagtimerne, kaldes A+, B+, C+ og E+ i tjenestekøreplanen. SA 43 som linje B+ på Valby station kort for nedlæggelsen.

Foto: Thomas de Laine, 21. september 2007

DSB S-tog SA 28 som linje H+ på Dybbølsbro station Linje H+ var en helt ny linje, der kom med S-togskøreplanen fra september 1993. Linjen kørte mellem Ballerup og Farum og betød, at der nu endelig blev mere end bare tre afgange i timen på Hareskovbanen. Afgangene på linje H og H+ var dog dårligt spredt, så togene kørte næsten lige efter hinanden gennem København med næsten 20 minutters ventetid til følge. På yderstrækningerne var der til gengæld stort set 10 minutter mellem togene. Dette skyldtes, at linje H+ sprang stationer over på Hareskovbanen, mens linje H var en hurtig linje på Frederikssundsbanen. I 2000 forlængedes linje H+ til Veksø og i 2002 til Frederikssund. SA 28 som linje H+ på Dybbølsbro station den sidste dag, linjen kørte.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2007

Sidste S-tog på linje A+ på Østerport station Det sidste S-tog på linje A+ blev SA 23, der afgik fra Østerport station mod Køge lidt før kl. 15 lørdag 22. september 2007. Linje A+ var en omnummerering af linje K, som var opstået 31. maj 1992 som en ny S-togslinje mellem Solrød Strand og Østerport. Først i september 1995 blev linje A+ forlænget til Køge, og i januar 2006 forlængedes linjen mandag-fredag til Buddinge.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2007

DSB MR-sæt 98 og 07 på Høje Taastrup station I særkøreplanerne for sommeren 2007 indgår MR-tog mellem Roskilde og Høje Taastrup. Det er ellers mange år siden, der sidst har kørt MR-tog her i almindelig drift. Her ses MR-sæt 98 og 07 med MRD 4298 forrest som RØ 4455 til Nykøbing F over Køge med afgang fra Høje Taastrup kl. 15.40.

Foto: Thomas de Laine, 7. juni 2007

DSB MR-sæt 98 og 07 på Trekroner station I perioden 9. juli-5. august 2007 forlænges "Lille Syd" (Roskilde-Køge-Næstved) til Høje Taastrup og er alene om at betjene Hedehusene og Trekroner - med MR-tog! Allerede fra tidligere på sommeren var et eftermiddagstog mod Nykøbing F over Køge dog erstattet af MR-tog. MR-sæt 98 og 07 på Trekroner station 7. juni.

Foto: Thomas de Laine, 7. juni 2007

DSB S-tog MM 7781 inden næstsidste afgang fra Holte Lørdag 3. februar 2007 kørte anden generation af S-tog på S-banen for sidste gang. Der kørtes to omgange Høje Taastrup-Holte og retur, og undervejs blev der bl.a. uddelt chokolade, sidstedagsdiplomer og en brochure om togene til passagererne. Toget blev hilst med horn af modkørende tog og fotografer, der stod i lag på stationerne. MM 7781 er her forrest i S-toget under første ophold i Holte.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog MM 7781 inden sidste afgang fra Høje Taastrup Et ottevognstog af anden generation er klar til afgang fra Høje Taastrup for sidste gang. Bagest (og nærmest fotografen) er motorvogn MM 7781.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FS 7295 inden sidste afgang fra Høje Taastrup Andengenerationstoget er næsten klart til afgang fra Høje Taastrup station for sidste gang. Forrest på den sidste tur mod Holte er FS 7295.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FS 7295 på Nørreport station DSB S-tog FS 7295 på Danmarks i mange år eneste underjordiske station, Nørreport, den sidste dag med andengenerationstog i drift på S-banen. Den sidste dobbelttur blev kørt som linje B+.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog MM 7781 ved sidste afgang fra Virum DSB S-tog MM 7781 kører i flot solskinsvejr ind på Virum station for aller sidste gang.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog MM 7781 ved sidste afgang fra Sorgenfri Indkørsel med gammelt S-tog på Sorgenfri station - for sidste gang.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 3. februar 2007

DSB S-tog MM 7781 inden sidste afgang fra Hovedbanegården Den sidste afgang fra Hovedbanegården med gammelt S-tog blev stærkt forsinket, da en gruppe ballademagere først skulle overlades til Politiet. MM 7781 afventer afgang under Tietgensbroen.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog MM 7781 efter sidste ankomst til Høje Taastrup Sidste tur med anden generation af S-tog er slut: Toget er ankommet til Høje Taastrup, og en epoke på 40 år er forbi. MM 7781 var forrest.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FS 7295 inden for på værkstedet i Høje Taastrup Efter sidste ankomst til Høje Taastrup transporterede togsættet med FS 7295 et stort antal interesserede ud til værkstedet. Her ses toget inden for på værkstedet.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FC 60?? på værkstedet i Høje Taastrup Andengenerationstogene nåede at overleve tredje generation. Et udrangeret togsæt af tredje generation på S-togsværkstedet i Høje Taastrup. Disse tog er sat til salg.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FS 7295 på værkstedet i Høje Taastrup S-togsstyrevogn FS 7295 på værkstedet i Høje Taastrup lige inden overdragelsen til Dansk Jernbane-Klub.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB S-tog FS 7295 overdrages til Dansk Jernbane-Klub DSB S-togs salgsdirektør Helle Tiedemann (th.) overdrager symbolsk kørenøglen til FS 7295 (i baggrunden) til Dansk Jernbane-Klubs formand Thomas Nørgaard Olesen (tv.).

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

Tre generationer af S-tog på værkstedet i Høje Taastrup Tre generationer af S-tog på værkstedet i Høje Taastrup: Til venstre SA 101 af fjerde generation, i midten MM 7781 af anden generation og til højre FC 60?? af tredje generation. Nu er fjerdegenerationstogene alene på S-banen.

Foto: Thomas de Laine, 3. februar 2007

DSB ME 1502 med Bn-vogne i Vordingborg DSB ME 1502 og en stamme Bn-vogne leverer blå folie for alle pengene i spor 1 på Vordingborg station fredag 5. januar 2007.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 5. januar 2007

DSB S-tog MM 7788 på Holte station Onsdag-lørdag 3.-6. januar 2007 har der alle fire dage været et enkelt S-tog af 2. generation i drift på linje B og B+. Lørdag var det togsættet bestående af MM 7788-FU 8028-MU 8528-FS 7288, og togsættet ses her i Holte ud på eftermiddagen. Togsættet var indsat i et løb, så det kørte fra Høje Taastrup kl. 9.20, 11.30, 13.40, 16.00, 18.20, 20.40 og 23.00 og fra Holte kl. 10.23, 12.33, 14.43, 17.03, 19.23, 21.43 og 0.03. Den sidstnævnte afgang ankom til Høje Taastrup kl. 1.00 natten til søndag. Det var sidste gang, et 2. generationstog kørte som plantog på S-banen, udover afskedsarrangementet 3. februar.

Foto: Thomas de Laine, 6. januar 2007

Første ordinære S-tog på Ny Ellebjergs Køge Bugt-banedel Det første ordinære S-tog på den høje del af Ny Ellebjerg station, hvor Køge Bugt-banen kører, blev linje E mod Hillerød kl. 11.37. Nummeret på togsættet haves desværre ikke.

Foto: Thomas de Laine, 6. januar 2007

DSB S-tog SA 90 på Ellebjerg station Der har altid været langt mellem S-togene på Ellebjerg station, hvor kun linje A standsede, men fra 6. januar må man vente helt forgæves. SA 90 på vej mod Hundige gør holdt på Ellebjerg dagen før nedlæggelsen.

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2007

DSB ML 4902 på Snekkersten station DSB ML 4902 på Snekkersten station på vej mod Hillerød den sidste dag med DSB-drift på Lille Nord.

Foto: Lasse Nordestgaard, 31. december 2006

DSB ML 4902 i Fredensborg DSB ML 4902 som bagenden af et Lille Nord-tog på Fredensborg station den sidste aften med DSB-drift på strækningen.

Foto: Lasse Nordestgaard, 31. december 2006

DSB ML 4902 på Hillerød st. Strækningen Hillerød-Helsingør, der også går under navnet Lille Nord, skiftede operatør ved årsskiftet. Noget, der endnu ikke er så almindeligt på de danske skinner. DSB har kørt Lille Nord siden overtagelsen af Sjællandske Jernbaneselskab for 126 år siden, og strækningen er i alt 142 år gammel. På den sidste dag, hvor det var DSB S-tog, der stod for driften, var den ene af to stammer i drift udsmykket med flag, balloner osv. ML 4902 på Hillerød station inden afgang mod Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB ML 4901 på Helsingør st. På den sidste dag med lynettetog på Lille Nord bestod den ene stamme af ML 4901-FL 7901-ML 4902. Her ses toget på Helsingør st. DSB-lynetterne er nu arbejdsløse, da de ikke er overtaget af Lokalbanen. Togene er sat til salg og henstod 1. januar i Helsingør. Måske kan det tænkes, at de ryger samme vej som en stor del af Lokalbanens egne tiloversblevne lynetter, nemlig til Arriva i England.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB ML 4902 på Helsingør st. Den udsmykkede ML 4902 på Helsingør st. på den sidste dag med røde tog på Lille Nord.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB-lynettetog som Lille Nord på Helsingør st. Dette syn er nu en saga blot: ML 4902-FL 7901-ML 4901 til Hillerød holder på Helsingør station.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

S-tog på Ringbanen på Ny Ellebjerg station S-tog på Ringbanen holder ved perronen på Ny Ellebjerg station lørdag 18. november 2006.

Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006

DSB S-tog SA 77 på Ny Ellebjerg st. Torsdag 16. november åbnede den nedre del af Ny Ellebjerg station. SA 77 som linje F på første dag med S-tog til stationen. I baggrunden perronen til Køge Bugt-banen. Fra januar får linje F og F+ 5-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag, og publikumskøreplanen bliver uden faste minuttal.

Foto: Thomas de Laine, 16. november 2006

DSB S-tog SA 75 på Ny Ellebjerg station Fra 6. januar 2007 standser Køge Bugt-banens S-tog på linje A, A+, E og Ex på Ny Ellebjerg station. Her ses DSB S-togs SA 75 som linje E på vej igennem stationen. Står man for enden af perronerne, kan man akkurat se Ellebjerg station, der lukkes ved ibrugtagningen af ny Ellebjerg. Kun linje A standser i dag dér.

Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006

DSB S-tog SA 65 på den midlertidige Ny Ellebjerg station Fredag 10. november 2006 var sidste dag, den midlertidige Ny Ellebjerg station ved Gl. Køge Landevej var i brug. Her ses DSB S-tog SA 65 på stationen på netop denne fredag. Allerede natten efter påbegyndtes nedrivningen af perronen, der var helt væk ved middagstid den følgende dag! Perronen var i øvrigt genbrug, idet den februar 2002-januar 2004 fungerede som den midlertidige C.F. Richs Vej station nord for Flintholm.

Foto: Thomas de Laine, 10. november 2006

DSB S-tog MM 7793 på Holte station De sidste S-tog af anden generation er endnu ikke forsvundet fra den københavnske S-bane! Et mindre antal stammer kan stadig opleves på linje B, B+, C, H eller H+, hvis man er heldig. MM 7793 som linje B+ på Holte station 27. oktober 2006.

Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2006

MZ 1401 forlader København H med veterantog mod Hvalsø DSB Museumstog kørte 3. september 2006 veterantog mellem København H og Hvalsø med gode gamle MZ 1401 som trækkraft. MZ 1401 er fra 1967 og var i drift hos DSB til 2000, hvor den overgik til DSB Museumstog. I 2006 er den blevet heloplakeret i DSBs røde og sorte design som indførtes samtidig med bl.a. InterCity-togene i 1974. Her forlader lokomotivet København H med et antal vinrøde vogne på slæb.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006

ME 1530 med Bn-vogne i Roskilde Mandag 3. juli var store hjemkørsels-dag ved Roskilde Festivalen i 2006. Det store sporarbejde mellem København og Høje Taastrup begyndte derfor først tirsdag 4. juli. I perioden med sporudskiftning var kørslen med regionaltog på Sjælland reduceret en del, og de fleste tog kørte kun vest for Høje Taastrup. Et af festivalekstratogene bestående ME 1530 og en stamme Bn-vogne ses her på Roskilde station dagen inden helvede brød løs...

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006

DSB S-tog MM 7795 og MM 7804 på Hillerød st. Fra midten af juli til begyndelsen af september 2006 gennemførtes et omfattende sporarbejde på Nordbanen mellem Gentofte og Hillerød. I nogle af arbejdets etaper var det linje B og B+, der kørte til Hillerød, og dermed fik Hillerød station for en kort bemærkning igen besøg af S-tog af 2. generation. Her ses hele to slagsen: Til venstre MM 7795 som det forreste af to togsæt på linje B og til højre MM 7804 (forrest) og MM 7788 på linje B+.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2006

DSB S-tog MM 7781 og MM 7802 på Allerød st. I sommeren 2006 skulle sporene udskiftes på en længere strækning mellem Gentofte og Hillerød. Det betød, at S-banen måtte køre efter en særlig køreplan, hvor det var linje B og B+ mod normalt linje A og E, der kørte mellem Holte og Hillerød. Da linje B og B+ stadig betjenes med S-tog af 2. generation kunne man igen møde disse tog nord for Holte. Her er det et tog bestående af MM 7781 forrest efterfulgt af MM 7802, der er på vej ind på Allerød st.

Foto: Thomas de Laine, 18. juli 2006

DSB S-tog SE 15 på vej ind på Hellerup st. Frem til slutningen af juni 2006 blev der arbejdet med at etablere nye særlige vendespor for Ringbanens tog på Hellerup st. Arbejdet involverede bl.a. etableringen af et nyt stykke bro over Hellerupvej og medførte alternativ sporbenyttelse for nogle af Ringbanens tog i perioden. Nu er vendesporene taget i brug, og her er SE 15 på vej fra det ene nye vendespor over mod spor 6, hvorfra toget afgår som linje F mod Ny Ellebjerg.

Foto: Thomas de Laine, 2. juli 2006

DSB S-tog SE 15 på Nørrebro st. DSB S-togs SE-tog, der også går under navne som hamsterunger eller cocktailpølser, skal stå for trafikken på Ringbanen, når den nye intensive køreplan med 5-minuttersdrift træder i kraft til januar 2007. Men allerede nu kan togene opleves i trafik på Ringbanen, hvor "2-vognstoget" således er gendindført! Her er det SE 15 på Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juli 2006

To ADns-styrevogne i Roskilde I 1990'erne lykkedes det for Roskilde Festivalen at få et ønske om et trinbrædt ved festivalpladsen taget seriøst, og resultatet er, at man som festivalgæst har frit valg mellem tog og bus fra Roskilde station. Trindbrædtet er beliggende på "Lille Syd" mellem Roskilde og Gadstrup, og særtogene til og fra festivalpladsen betyder, at driften på Lille Syd er voldsomt indskrænket i perioden - noget, der ikke annonceres, når det sker, men blot nævnes i fodnoter i køreplanen! I Roskilde afgår togene mod festivalpladsen fra spor 6 og 7, og her ses to lange vognstammer bestående ADns-styrevogne, Bn-vogne og ME-lokomotiver. Til højre er det ADns 543, der er forrest, og til venstre ADns 547. Det er første år med blå tog til festivalen.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006

S-tog af 2. generations på København H I maj 2006 kan man stadig møde 2. generations-S-tog på linje B, B+, C, H og H+ samt på Ringbanen, men det er kun et spørgsmål om måneder, før det er helt slut. Et ukendt 2. generations-S-tog som linje C på Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006

DSB MR-sæt 79 og en Lynette fra Østbanen på Køge st. DSB og Østbanen holder normalt ikke side om side på Køge station. Her ses DSBs MR-sæt 79 mod Roskilde i spor 4 og en tovognslynette fra Lokalbanen (Østbanen) i spor 3. Almindeligvis skal toget fra Roskilde mod Næstved være i spor 3 på dette tidspunkt, men det måtte denne gang holde i spor 2.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006

DSB S-tog SE 12 og SE 22 ved Fuglebakken station Siden 23. december 2005 har der kørt 4. generationstog i almindelig drift på Ringbanen. Både solokørende SA-tog og tog bestående af to SE-sæt har været anvendt. 3. januar kunne man således opleve SE 12+SE 22 på højbanen ved Fuglebakken station. Aktuelt kan hverken SA'erne eller SE'erne åbenbart skilte "Ny Ellebjerg" udvendigt, mens det går fint for informationen på displays inde i toget.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006

DSB S-tog MM 7788 på Fuglebakken station Dagene er talte for anden generation af S-tog. Typen udrangeres helt i 2006. Endnu i begyndelsen af året kunne man dog stadig møde 2. generationstog på mange afgange. 3. januar kørte der f.eks. mindst 3 stammer på B-linjerne, én på Ringbanen og én på linje H+. MM 7788-FU 8028-MU 8528-FS 7288 ses her som linje F mod Ny Ellebjerg på Fuglebakken station 3. januar 2006. Kun omkring 20 MM-FU-MU-FS-sæt er tilbage i trafik, og SA-sæt nr. 100 (4. generationstog) er modtaget af Høje Taastrup i begyndelsen af december 2005.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006

3. generations-S-tog på Fuglebakken station Ringbanen trafikeres en del med de i 1985/86 leverede S-tog af tredje generation. Disse tog har kun 20 år på bagen og udrangeres ikke i 2006, men omvendt varer det næppe mange år.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2006

Fronten af IC4 i Roskilde Fronten af IC4, formentlig MG 3. Seneste udvikling er, ifølge rygterne, at der har været brand i et af prøvetogenes motorer! Roskilde station.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2005

IC4 i Roskilde DSB har 83 IC4-tog i ordre hos italienske Ansaldobreda. Togene skal indsættes i InterCity-trafikken, hvor IC3'erne i dag kører. IC3 flyttes i stedet til regionaltrafikken, hvor de lokomotivtrukne tog erstattes. Det sidste indebærer bl.a., at ME-lokomotiverne er sat til salg. Indsættelsen af IC4 er en forudsætning for realiseringen af DSBs plan "Gode Tog til Alle" med flere og nyere tog på mange jernbanestrækninger. Imidlertid er der vanskeligheder med IC4-togene, så iværksættelsen af den mere ambitiøse køreplan har derfor måttet udsættes. Her ses synderen: IC4-toget på Roskilde station i forbindelse med prøvekørsler. Littreringen er fra venstre MG-FG-FH-MG, og FH er en vogn med lavgulvsdel. Toget her er sandsynligvis MG-sæt nr. 3. Da billedet blev taget, forventede man at kunne indsætte IC4 i januar 2006. Vi får se...

Foto: Thomas de Laine, 18. juli 2005

DSB S-togs FS 7293 som linje C på Ballerup st. En enkelt S-togsvogn af anden generation har "skiftet køn". Den er leveret som motorvogn MM 7699, men vognen blev alvorligt beskadiget ved et uheld på Langgade station i maj 1978. Først i marts 1980 kom den i drift igen - ombygget til styrevogn, FS 7293, og sammenkoblet med MM 7793-FU 8033-MU 8533. Dens fortid afsløres af, at den stadig har forsænkningen i taget, hvor pantografen sad. Togstammen var stadig i drift 23. juni 2005, hvor den kørte på linje C - her fanget på Ballerup station.

Foto: Thomas de Laine, 23. juni 2005

SE 20 og 08 på Glostrup st. Fredag 10. juni 2005 var første dag med litra SE, altså den korte udgave af de nye S-tog, i almindelig drift. Togene er i første omgang indsat på linje Bx, hvor de kører to og to sammen, altså svarende til en SA'er eller et firevognstog af de tidligere generationer. I indkøringsperioden vil de muligvis også kunne opleves på linje C og H+. Togene skal, på længere sigt, bl.a. trafikere Ringbanen. Selvom fredag var den "første dag", så kørtes der med SE-sæt på en enkelt omgang på linje Bx allerede om torsdagen. SE 20 (forrest) og 08 på Glostrup st. som linje Bx.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

To ukendte SE ved Danshøj st. SA'erne kaldes også for "hamstere" - nok fordi fronten med lidt god vilje ligner en hamster. Kælenavnet for SE'erne er defor oplagt: De kaldes for "hamsterunger". To ukendte hamsterunger på linje Bx har netop forladt Danshøj st.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

SE 18 og 16 på Klampenborg st. Litra SE kan - udover ved længden og påskrifterne mv. - også kendes fra SA ved, at der i togets forreste vogn i "sydenden" kun er et enkelt vindue mellem dørene og fronten. SE 18 (forrest) og 16 som linje Bx på Klampenborg st.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

DSB MR-sæt 08 på Roskilde st. Nu er DSBs MR/MRD i den nye designbemaling også kommet til Sjælland. MRD 4208-MR 4008 i Roskilde skal til Næstved over Køge med et eftermiddagsmyldretidstog.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

FS 7248 på Vesterport st. S-tog bestående af MM 7748-FU 8043-MU 8543-FS 7248 (nærmest) som linje B mod Høje Taastrup på Vesterport st.

Foto: Thomas de Laine, 17. marts 2005

MM 7801 og SA 56 på Farum st. Nyt og gammelt side om side: MM 7801 (forrest)-FU 8061-MU 8561-FS 7301 på linje H og SA 56 på linje H+ på Farum station.

Foto: Thomas de Laine, 17. marts 2005

FS 7294 som linje Bx på Danshøj station En af nyhederne i S-togskøreplanen, der trådte i kraft i januar 2005, var, at S-togslinje Bx nu kører i begge retninger hele dagen mandag-fredag og i øvrigt er forlænget til Klampenborg. Samtidig åbnedes den nye Danshøj station, hvor man kan skifte til Ringbanen. Et gammelt S-tog bestående af FS 7294 (forrest)-MU 8534-FU 8034-MM 7794 på Danshøj station som linje Bx mod Klampenborg. Der er omkring 40 stk. andengenerations-S-tog tilbage (alle 4-vognssæt), og i den næste køreplan, der skal træde i kraft i januar 2006, forventes typen ikke længere anvendt. Så det er om at komme ud at fotografere nogen det sidste år, vi endnu har dem. De kan mødes på linje B, B+, Bx, F, F+, C, H og H+.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2005

Ringbanens indvielsestog på Flintholm station Ringbanens nye strækning Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg blev indviet 8. januar 2005. Indvielsestoget var SA 83, der brød snoren ved Flintholm station få minutter i 11 om formiddagen. Toget var et særtog og kørte kun til Vigerslev Allé. Herefter forlod det driften. Her ses toget forlade Flintholm station på vej mod Danshøj - få sekunder inden snoren sprænges. Flagsmykningen på fronten af toget er almindelig ved S-togsindvielser.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

Første ordinære S-tog på Ringbanen mod Ny Ellebjerg Den første ordinære afgang på den nye del af Ringbanen blev kørt af FC 6012-MC 6512-MC 6513-FC 6011. Toget forlod Fintholm kl. 11.21 og afgik fra Ny Ellebjerg som første ordinære tog mod Hellerup kl. 11.35. Det ses her inden afgangen fra Flintholm station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

ASEA-tog på Danshøj station Da den normale drift på Ringbanen satte ind var det udelukkende med ASEA-togene (3. generations-S-togene). På den nye station Danshøj kan man skifte mellem Ringbanens linier F og F+ og Høje Taastrup-banens linie B, B+ og Bx, hvilket tydeligt ses her, hvor et F-tog mod Hellerup holder under(!) et B-tog mod Høje Taastrup på Danshøj station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

SA 37 på Danshøj station Det var også første dag, hvor B-linierne betjente Danshøj station, hvor man kan skifte mellem Høje Taastrup-banen og Ringbanen. Her gør SA 37 som linie B mod Høje Taastrup holdt på Danshøj station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

Tog mellem Roskilde og Lufthavnen ved Gl. Køge Landevej Ved DSBs køreplansskift den 9. januar 2005 nedlagdes regionaltogslinien mellem Københavns Lufthavn Kastrup og Roskilde. Linien betjentes i de sidste par år mandag-fredag med EA-lokomotiver og Bn-vogne - som her, hvor EA 3010 skubber en stamme mod Lufthavnen. Toget er på mod Køge Bugt-banens bro over Øresundsbanen og har netop passeret under Gl. Køge Landevej. Ved Gl. Køge Landevej har S-togsringbanen foreløbigt endestation, men en ny station, Ny Ellebjerg, skal være omstigningsstation mellem Ringbanen og Køge Bugt-banen. Det var også meningen, regionaltogene mellem Lufthavnen og Roskilde skulle betjene den nye station, men da linien nu nedlægges, etableres der alligevel ikke perroner ved fjerntogssporene.

Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2005

3. generations-S-tog forlader Flintholm station 3. generations-S-tog, ASEA-togene, kørte allerede i 2004 en del ture på S-togslinie F og F+, altså på den kommende ringbane. Her forlader et ASEA-tog Flintholm station mod Hellerup som linie F dagen inden Ringbanens invielse.

Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2005

ER-sæt 33 ved Trekroner st. Regionaltogslinien mellem Roskilde og Lufthavnen nedlægges ved køreplansskiftet i januar 2005. Ved at inddrage disse tog frigøres der kapacitet til flere tog til og fra København på både Roskilde- og Kastrup-banen. Togene "fylder" meget, da de skal grene til og fra ved Vigerslev og Kalvebod og standse i Glostrup. Desuden har de uden for myldretiderne ikke de store passagertal. Linien oprettedes i 1998, da Kastrup-banen indviedes og kræver to tog i brug, "Kaj og Bøje". Materiellet har gennem tiden været IR4 (litra ER), EA og Bn-vogne, IC3 (litra MF) og endda Øresundstog (litra ET). I den sidste lange tid har man kørt med EA og Bn-vogne mandag-fredag og IR4 i weekenden. Lørdag d. 4. december 2004 var det ER-sæt nr. 33 (i nyt design), der passerede Trekroner st. på vej mod Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 4. december 2004

ME 1504 og Bn-vogne ved Trekroner st. De røde tog eller "kvægvognene" har reelt ikke længe tilbage. Meningen er, at de skal udrangeres, når IC4 (litra MG) bliver sat i trafik. IC3'erne flyttes til den tid fra InterCity-trafikken til brug som regionaltog. ME 1504 med Bn-vogne, et typisk sjællandsk regionaltog, der at dømme efter tidspunktet (lørdag kl. 14.07) må være på vej mod Rødby Færge, passerer Trekroner st.

Foto: Thomas de Laine, 4. december 2004

ME 1527 og dobbeltdækkervogne ved Trekroner st. Fra 1. december 2002 udføres en del af regionaltogskørslen på Sjælland med ME og lejede dobbeltdækkervogne. DSB har været frække nok til at genbruge ellers hellige litra som B og Bk på disse vogne. De ME-lokomotiver, der trækker dobbeltdækkerstammerne, blev ved samme lejlighed malet om i et blåt/rødt design. I perioden op til indsættelsen af dobbeltdækkerne kunne disse lokomotiver ses trække røde vogne. ME 1527 med dobbeltdækkervogne (litra B, Bk m.fl.) ved Trekroner st. på vej mod Vordingborg.

Foto: Thomas de Laine, 4. december 2004

To MF-sæt i gammelt og nyt design ved Trekroner st. DSB er igang med et designskifte. Det betyder, at man i disse år kan se tog, der består af materiel i forskelligt design. Her er det to IC3-tog i henholdsvis gammelt og nyt design, der passerer Trekroner st. Selvom de hvide tog let kom til at se beskidte ud - det ses tydeligt på MF-sæt nr. 29, der er forrest i billedet - så var det gamle design nu alligevel mere vovet. Det nye design ligner mere det, man kan møde alle andre steder. Dermed ikke sagt, at det ikke er nydeligt.

Foto: Thomas de Laine, 4. december 2004

FC 6010 i Høje Taastrup FC 6010 holder på et opstillingsspor ved Høje Taastrup station. Alle tredjegenerations-S-togene var på optagelsestidspunktet ude af drift og henstod forskellige steder omkring S-togsdepotet og Taastrup og Høje Taastrup stationer. Bemærk destinationsskiltet.

Foto: Thomas de Laine, 19. april 2004

SA 50 på Valby station Siden 13. april 2004 har der kørt nye S-tog i almindelig drift på linie H+. Her er det SA 50 som linie H+ mod Frederikssund på Valby station.

Foto: Thomas de Laine, 19. april 2004

S-tog på Nørrebro st. 2. generations-S-togene er under udrangering. Fra august 2004 forventes leveringen af de nye, kortere 4. generationstog til Ringbanen at begynde. Her er det et ukendt firevognstog mod Hellerup på Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2003

Lille Nord-lynette på Hillerød st. DSB fik i 1980'erne leveret en mindre serie lynetter til erstatning de gamle tog på Lille Nord, dvs. strækningen Hillerød-Helsingør. DSB-lynetterne adskiller sig især ved, at man ikke har styrevogne. Et tovognstog består således af to motorvogne, der hos DSB ikke hedder Ym men ML. Derudover har man nogle mellemvogne, der dog ikke er motorvogne. Dette firevognstog har således dobbelt så megen trakkræft som et firevognstog fra Lokalbanen. Selvom strækningen Hillerød-Helsingør indgår under "Hovedstadens Lokalbaner", køres strækningen ikke af Lokalbanen A/S ligesom Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Hornbækbanen, Nærumbanen og Østbanen. Det er derimod fortsat DSB S-tog, der betjener linien. Man har dog i alle Y-togsårene haft et samarbejde med privatbanerne om materiellet, så fra tid til anden, kan Lokalbanens vogne ses på Lille Nord. Her er det et firevognstog fra Helsingør med ML 4907 bagest, der netop er ankommet til Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Veteran-S-toget på Glostrup st. Lørdag d. 20. september 2003 afholdt Dansk Jernbane-Klub et større arrangement med kørsel med både første, anden og tredje generation af S-tog. Anledningen var, at DSB S-tog desværre har besluttet, at det gamle førstegenerations-S-tog ikke længere skal holdes køreklart. Her ses det gamle S-tog under et fotostop i Glostrup. Den 21. september kørte toget for sidste gang for et særligt indbudt selskab.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003

Veteran-S-toget på Klampenborg st. En af de S-banestationer, der åbnede helt tilbage i 1934 ved S-banens indvielse, er Klampenborg. Her ses trevognstoget på Klampenborg st., lidt efter klokken seks om aftenen, inden det for sidste gang kørte ind mod København H, hvor turen sluttede.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003

Veteran-S-toget bliver foreviget på Klampenborg st. Fotograferne stod tæt på Klampenborg station. Faktisk var det nødvendigt at skiftes lidt til at fotografere, og klistre sig ind til siden, så de andre kunne komme til.

Foto: Thomas de Laine, 20. september 2003

DSB/Arriva MR-sæt 22 på Roskilde st. MR 4022/MRD 4222 på Roskilde st. som "Lille Syd", Roskilde-Køge-Næstved. Toget her var egentlig udlejet til Arriva i det midt- og vestjyske, men kom tilbage til DSB, da DSB midlertidigt overtog en del af Arrivas togkørsel. Nogle af de MR/MRD-sæt, der vendte tilbage til DSB, har været en tur på Sjælland. Arriva-sættene er grønne i tagrundingen over dørene med reklamer på, hvilket dog ikke er synligt på dette billede.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2003

Henkastet strømaftager ved Vesterport st. Denne "tingest" lå henkastet langs Vesterport stations S-togsspor. Det er nederste halvdel af en strømaftager fra et S-tog af fjerde generation. Den ligger der, efter at den en dag svejsede sig fast til køreledningen. Det gav en del trafikale problemer, inden toget kunne køres væk - en pantograf fattigere. Torsdag d. 11. september var en tilsvarende episode ved Nordhavn station årsag til store problemer på S-banen.

Foto: Thomas de Laine, 21. august 2003

MM 7747 (C, th.) og MM 7752 (F+, tv.) på Klampenborg st. S-togslinie F+ og C mødes på Klampenborg st. Til venstre er det netop ankomne MM 7752 på linie F+; til højre er MM 7747 på linie C næsten klar til afgang. Rullegardinerne er nede foran pga. den varme sol, ligesom mange S-tog kørte rundt med sideruderne i førerrummene i bagenden åbne.

Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2003

Nøgleord med lignende billeder:   S-tog   København   Passagertog   2007   2006   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
3. juli 2016

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.