Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > HT

Nøgleord: HT

Kategorien indeholder billeder af busser ejet af HTs eget driftsselskab. For billeder fra "HT-området" henvises til sted-kategorier som f.eks. København.

HTs egne busser indgik i 1990 i Busdivisionen, hvor billeder af HT-busser optaget fra og med 1990 findes.

93 billeder

HT 2038 og 300 på Rådhuspladsen, København HT 2038, ex. Amagerbanen 1038, og HT 300, ex. KS 300, som linje 32H hhv. 30 i Rådhuspladsens Amagerterminal. Begge busser er af typen Leyland-DAB serie II årg. 1967.

Foto: Niels Hertz, 24. september 1982

HT 1580 og 1496 som natbusser på Rådhuspladsen, København HT 1580, Scania N112/DAB årg. 1984, som natbuslinje 933 mod Dragør, og HT 1496, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, som natlinje 959 mod Frederikssund i Amagerterminalen på Rådhuspladsen i 1984 eller 1985. Linjerne blev februar 1998 erstattet af bl.a. linjerne 81N og 92N, hvoraf sidstnævnte også har benyttet Amagerterminalen.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

HT 786 på Amagerfælledvej, København HT 786, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977, som linje 31 på Amagerfælledvej.

Foto: Niels Hertz, 20. august 1983

HT 7002 i Glostrup garage HT 7002, Leyland-DAB serie II årg. 1975, på garageanlægget i Glostrup. Både bussen og garagen er overtaget fra De gule Busser i 1980. Anlægget blev taget ud af brug i 1985, hvor det nye kompleks i Ballerup åbnede, mens bussen holdt ud helt til 1987.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 505 på Naverland, Glostrup HT 505, Leyland-DAB serie II årg. 1970, som linje 149 på Naverland i Glostrup. Bemærk den mindre, trecifrede linjenummerkassette, der er placeret i linjenummerkassen. Sådanne løsninger fandt man for flere af de serie II'ere, der på deres gamle dage kom i trafik uden for det tocifrede område.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 7014 ved Albertslund st. HT 7014, Leyland-DAB LS 575-690/3 årg. 1978, som linje 149 ved Albertslund st. HT overtog en række Leyland-DAB serie 4-busser som denne fra De gule Busser i Herstedøster i 1980, og det var samtidig den nyeste del af De gule Bussers materiel. De gules gule farve var en noget "fesen" gul, og HT lod de overtagne serie 4-busser opmale i HTs egen gule farve på den nederste del af karrosseriet, mens man undlod at erstatte den fesengule farve omkring vinduerne og på taget med hvid og grå. Det kom der et lidt sjovt udseende ud af.

Foto: Niels Hertz, 9. maj 1983

HT 7010 på Smedeland, Glostrup HT 7010, Leyland-DAB LS 575-690/3 årg. 1978, som linje 143 på Smedeland i Glostrup. Bussen er overtaget fra De gule Busser i Herstedøster i 1980.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 3079 på Lautrupparken, Ballerup HT 3079, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 (serie II) årg. 1973, som linje 143 på Lautrupparken i Ballerup. Linje 143 mellem Glostrup og Ballerup overtog HT fra De gule Busser i Herstedøster i 1980, mens bussen kom til HT fra Herlev-Ruterne i 1973. Det var kun i årene 1981-86, at linje 143 betjente Lautrupparken, hvilket skete i en ensrettet sløjfe (mod uret) ad Ballerup Byvej, Lautrupparken, Klausdalsbrovej og Ring 4, der kun trafikeredes mandag-fredag i dagtimerne.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

HT 642 på Solrød Strand garage Det skete, at HTs entreprenører lånte en vogn af HT. En dag i slutningen af november 1979 havde Kurt W. Knudsen, der drev linje 211 mellem Roskilde, Tune og Greve, lånt HT 642, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, af HT i Køge. Her ses bussen på Driftsområde Køges filialgarage på Solrød Strandvej.

Foto: Peder Schmidt, dato ukendt

HT 438 bagfra i Emdrupvej-sløjfen, København HT 438, Leyland-DAB serie II årg. 1969, blev i 1983 udsmykket som "kunstbus" af Mogens Møller. Motivet bestod bl.a. af HTs daværende bomærke, som var en femkant med bogstaverne "HT" indeni. Allerede et par år efter skiftede trafikselskabet bomærke... Her forlader 438 Emdrupvej-sløjfen som linje 16, ikke længe efter den var blevet kunstbus.

Foto: Niels Hertz, 7. juni 1983

HT 1574 ved Enghave Plads, København HT 1574, Scania N112CLB/DAB årg. 1984, som linje 16 på Istedgade ved Enghave Plads - cirka 10 år før Emdrupvej-sløjfen blev omdøbt til "Emdrup Torv".

Foto: Niels Hertz, 5. maj 1985

HT 1135 på Axeltorv, København HT 1135, Scania BR112/DAB årg. 1980, som linje 16 på Axeltorv. Dengang kunne man køre igennem her...

Foto: Niels Hertz, 19. januar 1985

HT 996 i Ll. Kongensgade, København HT 996, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1978, som linje 28 i Ll. Kongensgade.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

HT 655 på Islevhusvej, Husum HT 655, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1975, som linje 28 på Islevhusvej ved Husum station, hvor broen over banen på dette tidspunkt var under reparation.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 1450 på Kgs. Nytorv, København HT 1450, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, som linje 31 på Kgs. Nytorv - linjens daværende endestation.

Foto: Niels Hertz, 16. juli 1983

Busser ved Svanemøllen, København (1975) Linje 14 har betjent Svanemøllen i mere end 100 år siden oprettelsen i 1908. Omkring årtusindskiftet havde linjen særstatus som den eneste af de gamle KS-, NESA- og Amagerbanen-linjer, der aldrig havde været ændret under HT. Det blev der 24. marts 2013 rådet bod på, idet linjen er omlagt radikalt i både nord og syd. Det eneste tilbage af linjens gamle rute er herefter strækningen fra Trianglen til Sølvtorvet! Endnu i 1975 var HT dog ikke nået så meget længere end til at sætte sit eget bomærke på busserne. Dette år sås HT 511, en Volvo B59/Aabenraa overtaget fra Københavns Sporveje, på linje 14 i selskab med en Leyland-DAB serie II, sandsynligvis HT 2008, overtaget fra NESA, der kørte som ekstravogn mellem Svanemøllen og travbanen i Klampenborg. Linje 14 blev i øvrigt oprindeligt drevet i samarbejde mellem netop KS og NESA og kørte dengang helt til Charlottenlund og Klampenborg, indtil NESA fra 1953 indførte trolleybusdrift, og linje 14 afkortedes i nord. Fra 2003 kom linjen igen til Charlottenlund og Klampenborg, men det ændredes altså i marts 2013.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

HT 1725 og 1736 i Ryvang garage, København I forbindelse med udgivelsen af bogen "Linie 15 - Danmarks længste sporvognslinie" i 1986, arrangerede bogens forfatter og billedets fotograf denne opstilling i HTs Ryvang-garage. Sporvognslinje 15 kørte i årene 1919 til 1949 netop mellem Ordrup og Frederiksberg. Busserne er HT 1725, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1985, og 1736, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

HT 966 i Ryvang garage, København HT 966, Leyland-DAB LS 575-680/5 (serie 4) årg. 1978, i Ryvang garage efter udrangering. Bussen blev i en periode i 1990 udlånt til DSV bus, der brugte den på linje 18. Efter tilbagelevering udrangeredes bussen, og i 1991 blev den ophugget. Her ses den i Ryvang garage i 1991.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1879 og 1882 i Ryvang garage, København HT 1879 og 1882, begge Volvo B10M-60/DAB årg. 1989, i Ryvang garage. Linje 14 havde garage i Ryvang fra anlæggets åbning i oktober 1969, indtil linjen blev ændret til ukendelighed og overgik til Nettbuss i marts 2013.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1617 i Ryvang garage, København HT 1617, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1984, som totalreklame for Milka Chokolade i Ryvang garage.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1290 i Ryvang garage, København HT 1290, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1981, i Ryvang garage i 1991. Bussen blev senere blandt de sidste B10R-busser i drift i København med fast kørsel på linje 14 helt til foråret 2001.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1270 i Ryvang garage, København HT 1270, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1980, fik - i modsætning til resten af serien - ikke nogen specielt lang levetid. Allerede i 1990 blev bussen udrangeret, og den ses her i 1991 henstående på Ryvang-anlægget. Bussen var blandt dem, der fra 1990 udlåntes til DSV bus og linje 18, men den blev ikke, som flere af sine søskende, i sidste ende overtaget af DSV, og HT havde ikke brug for den, da den kom tilbage. Hovedparten af de øvrige 1200-vogne blev ellers ReBUS-renoveret i 1992-94 og blev først udrangeret 1996-2001.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1452 i Ryvang garage, København HT 1452, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, i Ryvang garage.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1615 i Ryvang garage, København HT 1615, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1984, i Ryvang garage.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 970 i Valby garage HT 963, Leyland-DAB LS 575-680/5 (serie 4) årg. 1978, i Valby garage.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1856 på Søndre Fasanvej, Frederiksberg HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, som linje 39 på Søndre Fasanvej ud for Zoo.

Foto: Jens Madsen, dato ukendt

HT 1431 på Nytorv, København HT 1431, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 5 på Nytorv i København et par måneder efter leveringen. Linje 5 var gennem mere end 90 år fast inventar i Nørregade og på Nytorv, men ved metroens åbning i 2002 blev den erstattet af linje 16 på denne strækning, og den forsvandt allerede året efter til fordel for linje 6A. Siden 2010 kører linje 14 på stedet...

Foto: Ib Erik Nielsen, 18. december 1981

HT 1223 på Nytorv, København HT 1223, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 5 på Nytorv i København i maj 1990. Denne bus var udsmykket som "kunstbus" med en hel masse HT-logoer.

Foto: Ib Erik Nielsen, dato ukendt

HT 854 ved Solrød Strand st. HT 854, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1978, som linje 121 ved Solrød Strand st. Bussen kørte næsten hele sit liv i Køge Bugt-området, men sluttede dog sin karriere som "ReBUS-erstatning", dvs. som stedfortræder på forskellige garageanlæg for de busser, der var taget ind til renovering i det omfattende ReBUS-program. Ved nytår 1984/85 åndede alt dog endnu fred og ro.

Foto: Ib Erik Nielsen, 31. december 1984

HT 4353 ved Valby st. HT 4353 (ex. DSB 353), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, ved Valby st. i juni 1984 i forbindelse med driften på linje 121. Stedet ligner faktisk sig selv i begyndelsen af 2011, men bussen er forlængst historie, og linje 121 kører ikke mere til Valby.

Foto: Ib Erik Nielsen, dato ukendt

HT 615 ved Valby st. HT 615, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 121 ved Valby st. Bussen er flagsmykket i anledning af HTs 10 års fødselsdag og er i øvrigt en af de aller første busser, der er nyleveret til HT.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. oktober 1984

HT 4356 ved Køge st. HT 4356 (ex. DSB 356), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 ved Køge st. på den nye busterminal, der blev etableret i forbindelse med S-banens indføring til Køge. Billedet er taget i november 1983, altså et par måneder efter S-banens komme, og linje 121 er derfor ikke længere en linje af større betydning.

Foto: Thomas Hildebrand, dato ukendt

HT 804 på Solrød Strand st. HT 804, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, som linje 121 på Solrød Strand st. en dag i 1982.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

HT 1537 på Køge st. HT 1537, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, som linje 121 på Køge st. en vinterdag i 1985.

Foto: Niels Hertz, 20. januar 1985

HT 628 på Valby st. Ekspresbuslinje 122E mellem Valby og Køge blev nedlagt i september 1983, da S-banen indviedes til Køge. Sidste tur kl. 17.30 fra Valby fredag 23. september blev kørt af HT bus 628, en Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975. Her ses den flagsmykkede bus på Valby st.

Foto: Niels Hertz, 23. september 1983

HT 4241 på Solrød Strand garage HT 4241, ex. DSB 241, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, i Solrød Strand garage lige efter renovering og oplakering i KS-farver, februar 1983. Bussen blev udrangeret i 1986.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 625 ved Toftegårds Plads, Valby HT 625, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 121 på Gl. Køge Landevej ud for Toftegårds Plads. Bussen blev udrangeret i 1989, men supermarkedet eksisterer stadig. Det har dog skiftet navn flere gange siden...

Foto: Niels Hertz, 9. januar 1982

HT 4306 ved Valby st. HT 4306, ex. DSB 306, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1971, på Lyshøjgårdsvej ved Valby st. De røde tidligere DSB-busser kunne opleves på linje 121 til op i 1980'erne. 4306 blev udrangeret i 1983.

Foto: Niels Hertz, 17. oktober 1981

HT 807 på Jersie Strand HT 807, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, som linje 122E på Jersie Strand en februarmorgen i 1983.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 6007 på Rådhuspladsen, København HT 6007, den ene af de to Volvo B10M-60/VBK, man overtog sammen med Hjortekær Trafik i september 1982, som linje 75E på Rådhuspladsen.

Foto: Ib Erik Nielsen, 9. oktober 1985

HT 4394 i Hørsholm garage HT 4394 (ex. DSB 394), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, i Hørsholm garage. Bussen blev renoveret i 1984 og opmalet i det gule design. Efter udrangering fra den almindelige drift blev den anvendt til uddannelse.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 4344 i Hørsholm garage HT 4344 (opr. DSB 344), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, hos HT i Hørsholm omkring 1984-85. På dette tidspunkt var der tyndet godt ud i de DSB-røde busser, men 4344 blev aldrig renoveret og fik derfor heller aldrig HTs egne farver. Den udgik af vognparken i 1987 - stadig rød.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 617 i Hørsholm garage HT 617, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, var en af de første busser, der nyleveredes til HT. Her ses bussen i Hørsholm garage under et åbent hus-arrangement omkring 1984-85.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 1330 i Hørsholm garage HT 1330, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, hos HT i Hørsholm.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 1532 i Hørsholm garage HT 1532, Volvo B10MA-55/Aabenraa-ledbus årg. 1984, ved åbent hus hos HT i Hørsholm.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 800 i Hørsholm garage HT 800, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, hos HT i Hørsholm.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 1521 i Hørsholm garage HT 1521, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, ved åbent hus hos HT i Hørsholm ca. 1984-85. Både bus, garage og den skiltede linje 186 er historie i dag. Bussen var i øvrigt én af de allerførste busser til HT med dette karrosseridesign, der også kaldes "M82" i entusiastkredse.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 4395 i Hørsholm garage HT 4395 (ex. DSB 395), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, hos HT i Hørsholm. Bussen blev i 1984 renoveret og opmalet i HTs nye gule design, og den forlod driften i 1987.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 651, 620, 653 m.fl. i Hørsholm garage En række Volvo B58-60/Aabenraa-nærtrafikbusser hos HT i Hørsholm. De nærmeste er numrene 651, 620 og 653 m.fl. Bagest nogle Leyland-DAB serie 6-ledbusser fra linje 75E.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 798 på Rådhuspladsen, København Danmarks første ledbus - HT nr. 798 - som linje 75E på Rådhuspladsen. Bussen er den første vogn i en serie på 10 stk. Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3-ledbusser, som HT i 1977 anskaffede til kørslen på bl.a. linje 121 og 122E i Køge Bugt-oområdet. Efter at S-banen blev forlænget til Køge i 1983, flyttedes ledbusserne til kørsel i Nordsjælland.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 1298 bagfra på Rådhuspladsen, København HT 1298, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 75E på Rådhuspladsen. Bussen kørte helt til 1999 og alle årene på ekspressen mellem City og Kokkedal - først med linjenummeret 75E, senere 173E og til sidst som linje 150S.

Foto: Andreas Szekacs, dato ukendt

HT 4393 på Rådhuspladsen, København HT 4393 var én af de busser, HT i 1974 overtog sammen med DSBs buskørsel i Hovedstadsområdet. Den var blandt de Volvo-busser, DSB fik leveret med DABs serie II-karrosseri tillempet Aabenraa Karrosserifabriks samtidige design, da man i en peiode ikke kunne få sine busser bygget i Aabenraa, som man plejede. Bussen var i trafik hos HT til 1987. Den blev i 1984 renoveret og mistede ved den lejlighed DSBs røde farve til fordel for HTs daværende gule og hvide design. Ex. DSB 393, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 75E på Rådhuspladsen.

Foto: Ib Erik Nielsen, 11. november 1985

HT 456 på Toftegårds Plads, Valby HT 456, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 39 på Toftegårds Plads. Bussen blev renoveret og opmalet i den nye gule farve i 1984 og holdt ud i drift til 1988.

Foto: Ib Erik Nielsen, 23. maj 1986

HT 2022 i Øster Farimagsgade, København HT 2022 (ex. NESA 22), Leyland-DAB serie II årg. 1973, som linje 40 i Øster Farimagsgade.

Foto: Niels Hertz, 21. september 1983

HT 997 på Ved Stranden, København HT 997, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1978, som linje 41 på Ved Stranden, hvor også linje 43 havde endestation. I dag kører her slet ikke busser.

Foto: Niels Hertz, 19. november 1983

HT 892 i Havnegade, København HT 892, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1978, som linje 41 ved endestationen i Havnegade. Stedet har været uden kollektiv trafik siden 1999.

Foto: Niels Hertz, 23. oktober 1985

HT 1012 ved Enghave Plads, København HT 1012, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1979, som linje 45 på Enghave Plads.

Foto: Niels Hertz, 27. december 1981

HT 461 på Toftegårds Plads, Valby HT 461, Leyland-DAB serie II årg. 1970, som linje 21 på Toftegårds Plads.

Foto: Niels Hertz, 25. marts 1982

HT 563 ved Vangede st. HT 563, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som linje 26 ved Vangede st.

Foto: Niels Hertz, 9. oktober 1983

HT 948 ved Bystævneparken, Husum HT 948, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977, som linje 22 på Bystævnet ved Bystævneparken. Serie 4-busser var ikke almindelige på linje 22, men denne tur - der kørte fra Bystævneparken ved 17-tiden - blev kørt af et linje 39-vognløb.

Foto: Niels Hertz, 23. september 1983

HT 780 og 1641 på Albertslund st. HT 780, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977, som linje 141 på Albertslund st. I baggrunden bus 1641, Leyland-DAB 8-1200B årg. 1984, som linje 149.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 675 ved Hovedbanegården, København HT 675, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1976, som linje 12 i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

Foto: Niels Hertz, 19. oktober 1985

HT 1587 på Amager Boulevard, København HT 1587, en helt ny Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus med bagperron, faktisk den første af slagsen, som linje 12 er netop kørt over Langebro og skal til at svinge ind i Thorshavnsgade.

Foto: Niels Hertz, 4. september 1983

HT 791 på Langebro, København HT 791, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977, som linje 12 på Langebro.

Foto: Niels Hertz, 16. april 1983

HT 1117 i Ingerslevsgade, København HT 1117, Scania BR112/DAB årg. 1980, som linje 10H i Ingerslevsgade.

Foto: Niels Hertz, 4. oktober 1983

HT 1446 i Kristianiagade, København HT 1446, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, som linje 9 i Kristianiagade.

Foto: Niels Hertz, 13. november 1983

HT 2016 ved Østerport st., København HT 2016 (ex. NESA 16), Leyland-DAB serie II årg. 1973, som linje 9 ved Østerport st.

Foto: Niels Hertz, 15. november 1983

HT 1148 på Tuborgvej, København HT 1148, Scania BR112/DAB årg. 1980, som linje 21 optager nogle forfrosne passagerer på Tuborgvej ved Tagensvej.

Foto: Niels Hertz, 15. januar 1982

HT 1453 på Vigerslevvej, Valby HT 1453, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, som linje 22 på Vigerslevvej.

Foto: Niels Hertz, 7. marts 1984

HT 1565 ved Christiansborg, København Indtil 1983 havde Ørnevej garage været hjemsted for alle HTs Scania-busser, men i sommeren dette år begyndte Irlandsvej garage også at modtage typen. Irlandsvej-busserne blev bl.a. indsat på linje 2, og her ses HT 1565, Scania BR112/DAB, som linje 2 ved Christiansborg i august 1983. Bussen er funklende ny, idet den er leveret tidligere på måneden.

Foto: Niels Hertz, 27. august 1983

HT 915 i Vindebrogade, København HT 915, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1978, som linje 2 i Vindebrogade. Bussen blev oplakeret i den nye gule farve i sommeren 1985 og nåede således lige at have kombinationen af helgul bemaling og det gamle femkantede HT-bomærke.

Foto: Niels Hertz, 8. september 1985

HT 433 på Rådhuspladsen, København HT 433, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Rådhuspladsen. Bussen blev i sin tid anskaffet til linje 2's omstilling til busdrift.

Foto: Niels Hertz, 26. april 1983

HT 2011 på Strandvejen, Hellerup HT 2011 (ex. NESA 11), Leyland-DAB serie II årg. 1971, som ekstravogn fra travbanen på linje 1 i Hellerup ved Tuborg. I alt overtog HT 27 serie II'ere fra NESA, som i forhold til de fra sporvejene overtagne vogne afveg i flere henseender. Blandt andet havde NESA-vognene ZF-gear, mens KS-vognene havde Voith-, og busserne havde en anden sædeopstilling, ligesom destinationsskiltet på siden var flyttet op over tagkanten. Endelig var NESA-vognene nogle år nyere end KS-busserne.

Foto: Niels Hertz, 24. april 1983

HT 884 på Trianglen, København HT 884, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1978, ved Trianglen som "badevogn" på linje 1 mod Kgs. Nytorv.

Foto: Niels Hertz, 24. april 1983

HT 371 ved Charlottenlund Fort HT 371, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 1 ved Charlottenlund Fort. Bussen har fået HTs nye gule farve i forbindelse med en renovering.

Foto: Niels Hertz, 22. januar 1983

HT 628 på Vasebækvej ved Køge HT 628, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 271 på Vasebækvej udenfor Køge. Linje 271 var en linje, der betjente en række småbyer rundt om Køge med nogle ture et par dage om ugen.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983

HT 1212 i Alsønderup HT 1212, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, som linje 305 i Alsønderup. De rustrøde uniformer, som de to buschauffører har på, var standarden hos HT i en årrække.

Foto: Niels Hertz, 25. september 1982

HT 4230 på Lunftoftegårdsvej, Lyngby HT 4230 (ex. DSB 230), Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, som linje 353 på Lundtoftegårdsvej i Lyngby. Bussen har fået udskiftet den DSB-røde farve med HTs egne farver (videreført fra Københavns Sporveje) i forbindelse med en renovering i 1983.

Foto: Niels Hertz, 20. september 1983

HT 1204 på Ballerup st. HT 1204, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, som linje 359H på Ballerup st. Linje 359H, der kørte til Frederikssund, var af stor betydning frem til S-banens forlængelse fra Ballerup til Frederikssund i 1989.

Foto: Niels Hertz, 15. august 1983

HT 1344 på Algade i Roskilde HT 1344, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 307 på Algade i Roskilde. I baggrunden en af Kurt W. Knudsens busser på linje 211 til Tune-Greve/Karlslunde.

Foto: Niels Hertz, dato ukendt

HT 607 på Gladsaxe Ringvej HT 607, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1974, som linje 19 på Gladsaxe Ringvej. Denne model, der også kendes som Leyland-DABs serie III, blev i Gladsaxe også kaldt for "ligkisterne"!

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 606 på Gladsaxe Møllevej, Gladsaxe HT 606, Leyland-DAB 6857/2 årg. 1974, ankommer til Gladsaxe Trafikplads som linje 19 (skiltet er allerede drejet om til "Ikke i rute"). Busserne 606-611 var egentlig bestilt af Forenede Rutebiler, men leverdes først i september 1974. Det skete i HTs farver, og busserne sattes også først i drift efter HTs overtagelse af driften 1. oktober.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985

HT 1125 på Kgs. Nytorv, København HT 1125, Scania BR112/DAB årg. 1980, som linje 10 på Kgs. Nytorv. Bemærk flagningen, der skyldes 40-året for Danmarks befrielse.

Foto: Niels Hertz, 5. maj 1985

HT 1590 i Rantzausgade, København HT 1590, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, som helt ny på linje 13 i Rantzausgade. HT anskaffede i årene 1981-85 flere serier busser med dørarrangement 2-2-2 og bagperron. 1590 var, som det anes, én af disse busser.

Foto: Niels Hertz, 2. september 1983

HT 1413 ved Svanemøllen st., København HT 1413, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 14 ved Svanemøllen st.

Foto: Niels Hertz, 17. juni 1984

HT 1640 i Ågade, København HT 1640, Leyland-DAB 8-1200B årg. 1984, som linje 19 i Ågade. Bagperronbusserne af denne type kørte fast på 19'eren i en årrække.

Foto: Niels Hertz, 13. januar 1985

HT 553 på Italiensvej, København HT 553, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som linje 12 ved endestationen på Italiensvej i Sundbyøster.

Foto: Niels Hertz, 21. marts 1983

HT 1256 i Øster Farimagsgade, København HT 1256, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1980, som linje 14 i Øster Farimagsgade. Bussen er den ene af de to B10R-busser, der forsøgsvist leveredes med ekstra udstigningsdør bagest. I forbindelse med ReBUS-renoveringen i 1990'erne blev en stor del af de andre vogne i serien ombygget tilsvarende.

Foto: Niels Hertz, 12. april 1984

HT 1072 på Jyllingevej, Vanløse HT 1072, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1979, som linje 13 på Jyllingevej i Vanløse.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1980

HT 3085 og 1100 på Rådhuspladsen, København HT 3085, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1973, som HT i 1974 overtog fra Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne, og HT 1100, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1980, der er nyleveret, som linje 19 og 64 på Rådhuspladsen. De røde og sorte busser fra Forenede Rutebiler blev aldrig omlakeret i HTs egne farver, og langt op i 1980'erne kunne de nyeste eksemplarer opleves.

Foto: Niels Hertz, 2. juni 1983

HT 1478 på Rådhuspladsen, København Da HT i 1981 modtog sine første nye busser med bagperron og dobbelte bagdøre blev de bl.a. indsat på linje 2, der dengang var en af byens største linjer målt på passagertal. Der var tale om 25 busser af typen Leyland-DAB 6-3-690/5 (serie 6), og de fleste af dem blev udrangeret i 1994. Bus 1478, den sidste i serien, på Rådhuspladsen engang i sidste halvdel af 1980'erne.

Foto: Felix Ormerod, dato ukendt

HT 1519 på Rådhuspladsen, København HTs første ledbusser bygget til bybusdrift var serien 1510-1519 af typen Leyland-DAB serie 6, der leveredes sent i 1982. De første år blev de bl.a. brugt på linje 33H mellem Rådhuspladsen og Dragør. De fleste af dem var i drift til 1996. Her ses nr. 1519 i Rådhuspladsens Amagerterminal omkring 1987.

Foto: Felix Ormerod, dato ukendt

HT 655 i Formosavej-sløjfen i Sundby Dette er den første bybus, HT selv anskaffede. Bussen bærer nummer 655, er leveret i december 1975, og er af typen Volvo B59-59/Aabenraa. Denne serie B59-busser var den første, der havde retarder og derfor en meget karakteristisk lyd. Ydermere valgte HT senere at opmale bussen i den nye helgule bemaling, som den fremstår i på billedet. Bus 655 er fotograferet i foråret 1988 i linje 5s endestationssløjfe ved Formosavej på Amager. Stedet eksisterer stadig stort set uændret, men der har ikke kørt busser siden 2002. Bus 655 forlod driften i marts 1990.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Nøgleord med lignende billeder:   København   DAB   Volvo   Aabenraa   Leyland   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
25. januar 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.