Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Aarhus

Nøgleord: Aarhus

100 billeder

Tango-vogn på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter, Aarhus Aarhus Letbanes linje Odder-Aarhus-Grenaa skal betjenes med Stadler Tango-vogne. Her ses den først leverede af slagsen på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter i Aarhus under et åbent hus-arrangement i oktober 2016. Odder-Grenaa-linjen ser ud til at være planlagt til at få linjenummeret L1 at dømme efter skilte mv. under åbent hus-arrangementet - hvilket er lidt pudsigt, eftersom netop de yderste dele til Odder og Grenaa kommer til at åbne senere end de indre dele af letbanen.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. oktober 2016

Variobahn-vogn på Aarhus Letbanes Trafik- og Servicenter, Aarhus Stadler Variobahn-vogn til Aarhus Letbane på Trafik- og Servicecentret i Aarhus under et åbent hus-arrangement i oktober 2016. Variobahn-vognene skal primært bruges på Odder-Lisbjerg/-Lystrup-linjen, der er i øvrigt ifølge materiale på stedet ser ud til at få linjenummeret L2.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. oktober 2016

Aarhus Sporveje 148 på Klostertorvet, Aarhus Aarhus Sporveje 148, Solaris Urbino 12 årg. 2008, på linje 14 på Klostertorvet i Aarhus. I baggrunden vogn 701.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 649 på Vesterbro Torv, Aarhus Aarhus Sporveje 649, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 2A på Vesterbro Torv i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 152 på Klostertorvet, Aarhus Aarhus Sporveje 152, Solaris Urbino 12 årg. 2008, som linje 18 på Klostertorvet i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 713 på Vesterbro Torv, Aarhus Aarhus Sporveje 713, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 3A på Vesterbro Torv i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 701 og 708 på Klostertorvet, Aarhus Aarhus Sporveje 701 og 708, begge Solaris Urbino 15 årg. 2014 på linje 1A, mødes på Klostertorvet.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Dit Busselskab DW 18 165 på Banegårdspladsen, Aarhus Mens dele af Grenaabanen er under ombygning som del af anlægget af Aarhus-letbanen, har der i 2014 været indsat togbusser. Dit Busselskab i Hornslet kørte 28. september med denne Scania L94IB/DAB "Facelift" årg. 2000, som her ses på Banegårdspladsen i Aarhus. Bussen blev oprindeligt bygget til Abildskou i Aarhus som vogn 34.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 712 på Banegårdspladsen, Aarhus Aarhus Sporveje 712, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 3A på Banegårdspladsen i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 665 på Klostertorvet, Aarhus Aarhus Sporveje 665, Solaris Urbino 15 årg. 2012, som linje 2A på Klostertorvet i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 162 på Klosterport, Aarhus Aarhus Sporveje 162, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 4A på Klosterport i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 131 på Nørre Allé, Aarhus Aarhus Sporveje 131, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 på Nørre Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 681 ved Aarhus Å, Aarhus Aarhus Sporveje 681, Solaris Urbino 15 årg. 2013, som linje 4A ved Aarhus Å.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 702 i Emil Vetts Passage, Aarhus Aarhus Sporveje 702, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 1A i Emil Vetts Passage i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 709 på Park Allé, Aarhus Aarhus Sporveje 709, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 4A på Park Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 122 på Park Allé, Aarhus Busser med røde hjørner på ikke-A-buslinjer og omvendt hører dagens orden i Aarhus. Aarhus Sporveje 122, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 33 på Park Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 154 på Park Allé, Aarhus Aarhus Sporveje 154, Solaris Urbino 12 årg. 2008, som linje 12 på Park Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

PP Busselskab AG 68 779 ved Aarhus Rutebilstation PP Busselskab AG 68 779, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, holder hvil på Aarhus Rutebilstation i forbindelse med togbuskørsel. Bussen er oprindeligt leveret som del af en større serie til Linjebus (vogn 3111) i STS-området i sommeren 1999.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 130 på Nørre Allé, Aarhus Aarhus Sporveje 130, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 på Nørre Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 163 på Vesterbro Torv, Aarhus Aarhus Sporveje 163, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 4A på Vesterbro Torv i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 182 på Vesterbro Torv, Aarhus Aarhus Sporveje 182, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 2A på Vesterbro Torv i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 701 ved Klostertorvet, Aarhus Aarhus Sporveje 701, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 1A ved Klostertorvet i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 129 ved Aarhus Å, Aarhus Aarhus Sporveje 129, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 ved Aarhus Å.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Arriva 3114 på Rådhuspladsen, Aarhus Arriva 3114, Scania OmniExpress årg. 2012, som linje 113 på Rådhuspladsen i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 119 på Park Allé, Aarhus Aarhus Sporveje 119, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 20 på Park Allé i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Aarhus Sporveje 701 på Grundtvigsvej, Viby Busselskabet Aarhus Sporveje nr. 701, en Solaris Urbino 15, som splinterny på Grundtvigsvej ved Viby Torv. Bussen er her indsat på linje 11.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 11. april 2014

Aarhus Sporveje CG 91 240 i Hasselager garage Århus bliver den første by i Danmark med 14,6 m-busser (i Århus' tilfælde helt præcist 14,56 m). Der kommer 11 styk Solaris Urbino 15 i drift med numrene 656-666. Alle busserne får DAF-motor som sporvejenes i forvejen mange Solaris'er, og halvdelen af serien får Voith-gear og de øvrige ZF-gear. Andre nyheder er udsvingsdøre i midten, hvilket er en fordel i forbindelse med, at der fra 1. januar 2012 bliver indført ind- og udstigning af alle døre i Århus. Allerede i december kom den første af de ekstra lange busser til Århus, og den er blevet indregistreret CG 91 240. Her ses den i garagen i Hasselager. De øvrige 10 bliver indregistreret i midten af januar 2012.

Foto: John E. Nielsen, 19. december 2011

Århus Sporveje 648 på Banegårdspladsen, Århus I august 2011 får Århus også A-busser, og man har tydeligvis søgt inspiration i København til A-bussernes design: De får røde hjørner! Århus Sporveje 648, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 4 på Banegårdspladsen i Århus. Den nuværende linje 4 forsvinder, når det nye linjenet kommer, men til gengæld opstår en linje 4A, som også vil komme på Banegårdspladsen.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 16. maj 2011

Århus Sporveje 648 fra vinduessiden på Banegårdspladsen, Århus Århus Sporveje 648, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 4 på Banegårdspladsen i Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 16. maj 2011

Odderbanen med Y-tog på Århus H Et af Midtjyske Jernbaners Y-tog ankommer til Århus H fra Odder. Dette syn vil snart være en saga blot, idet DSB i slutningen af 2011 overtager trafikken på Odderbanen med Siemens Desiro-tog. Derefter kan Y-tog kun opleves i drift på Midtjyske Jernbaners anden bane, Lemvigbanen, og på Vestbanen, som dog er lukningstruet.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 10. juli 2008

Midtjyske Jernbaner med tovognstog ved G. Clausens Vej trinbræt Midtjyske Jernbaner med et tovogns-Y-tog (Ym 34 er bagest) på vej ind til G. Clausens Vej trinbræt ved Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 31. marts 2009

Midtjyske Jernbaner med trevognstog ved G. Clausens Vej trinbræt Midtjyske Jernbaner med et trevogns-Y-tog lige nordøst for trinbrættet G. Clausens Vej i Viby industrikvarter ved Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. marts 2009

Midtjyske Jernbaner Ym 36 m.fl. forlader Rosenhøj station Midtjyske Jernbaners trevogns-Y-tog bestående af Ym 36 (nærmest)-Yp 55-Ym 35 forlader Rosenhøj station i retning mod Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 31. marts 2009

Solaris-demohybridbus ved Frydenlund, Århus Århus Sporveje prøvekørte i januar 2011 en Solaris Urbino-hybridbus på linje 4/24. Bussen er bygget som dieselbus i 2008, men blev året efter ombygget til hybridbus og har efterfølgende været i trafik som demobus flere steder i Europa. I Århus bliver den efterfulgt af Volvos demohybridbus. Selvom Solaris er en velkendt bus for århusianerne, stak hybridbussen ud på flere punkter. Udover det afvigende lydbillede og den udvendige bemaling havde bussen f.eks. halvgennemsigtige platicsæderygge og en dobbeltbred midterdør udført i ét dørblad. Her ses bussen på linje 24 ved Frydenlund.

Foto: Thomas de Laine, 19. januar 2011

Solaris-demohybridbus og Århus Sporveje 140 ved Frydenlund, Århus Den klart største Solaris-kunde i Danmark har hidtil været Århus Sporveje, så det kan vel ikke undre, at byen også skulle blive den første, der prøvekørte en Solaris-hybridbus. Den var i trafik på linje 4 og 24 fra 7. til 19. januar 2011. Demohybridbussen og Århus Sporvejes egen vogn 140, begge Solaris Urbino årg. 2008, som linje 24 henholdsvis 4 i linjernes fælles vendesløjfe ved Frydenlund.

Foto: Thomas de Laine, 19. januar 2011

Århus Sporveje 341 i Emil Vetts Passage, Århus Bybusser fra DAB dominerede i mange år Århus, men det lakker mod enden: I slutningen af november 2007 var der kun 23 serie 12'ere tilbage i drift hos Århus Sporveje, nemlig vognene 311, 313, 315, 317, 322-331 og 341-349, der er leveret 1995-97. Bus 341 som linje 5 i Emil Vetts Passage, Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 344 ved Klostertorvet, Århus Alle bybusser i Århus er nu i den mørkegule bemaling, idet de sidste busser i farverne gul, hvid og grå forsvandt i efteråret 2007. Bus 344, DAB 12-1200B årg. 1997, som linje 1 på Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 370 ved Klostertorvet, Århus En af Århus Sporvejes mange Volvo B10M-60/Aabenraa-busser, nr. 370 fra 1999, som linje 10 ved Klostertorvet i Århus. Der er ikke længe til disse busser begynder at stå forrest i udrangeringskøen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 326 ved Viby Torv, Århus Viby Torv i Århus passeres af flere bybus- og regionalbuslinjer. En af dem er bybuslinje 25, hvor man 30. november 2007 blandt andet kunne møde Århus Sporvejes bus 326, en DAB 12-1200B fra 1996.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 434 ved Klostertorvet, Århus Århus Sporveje 434, en Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1995, som linje 11 ved Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 339 ved Klostertorvet, Århus Bus 339 er fra en af de første serier Volvo-singlebusser, Århus Sporveje anskaffede. Det skete i 1997, og på dette tidspunkt var DAB normalt den foretrukne leverandør. Volvo havde dog siden 1994 leveret ledbusser. Århus Sporveje 339 som linje 56 ved Klostertorvet i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 103 ved Klostertorvet, Århus Som en slags forsøg anskaffede Århus Sporveje 20 lavgulvsbusser i 2001. Det blev Scania OmniLink'er, og man var ikke tilfreds med typen, hvorfor man efterfølgende fortsat indkøbte højgulvsbusser. Bus 103 er en af disse forsøgsbusser, og den ses her på linje 7 ved Klostertorvet i Århus. Linje 7 er i udbud for tiden, og i udbuddet betragtes Scania OmniLink-busserne som busser med lav kapacitet!

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 349 ved Viby Torv, Århus Den absolut sidst leverede DAB serie 12-bus til Århus Sporveje er bus 349 fra 1997. Her ses den som linje 55 ved Viby Torv dagen inden sin 10 års fødselsdag.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 328 ved Klostertorvet, Århus Bybuslinje 24 i Århus er for tiden i licitation sammen med linjerne 4, 6, 7, 8 og 16. Tilsammen kræver de seks linjer 33 busser. Århus Sporveje opsplittedes for et par år siden i en trafikselskabsdel, der siden januar 2007 har været en del af det midtjyske trafikselskab Midttrafik, og en busselskabsdel kaldet Busselskabet Århus Sporveje. Busselskabet ÅS har mulighed for at deltage ved licitationen og vil temmelig sikkert forsøge at genvinde kørslen. I de senere år er der gennemført store rationaliseringer i busselskabet. Bus 328, DAB 12-1200B årg. 1996, som linje 24 ved Klostertorvet i det centrale Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 313 ved Klostertorvet, Århus En af de ældste DAB serie 12'ere i drift hos Århus Sporveje er bus 313 fra 1995. Den ses her som linje 3 ved Klostertorvet. På optagelsestidspunktet var linjerne 3, 7 og 14 omlagt via Klostertorvet og busgaderne pga. et vej- og kloakarbejde omkring Skolebakken og Kystvejen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 433 i Emil Vetts Passage, Århus Mellem 1994 og 2000 indkøbte Århus Sporveje i alt 34 ledbusser af typen Volvo B10MA-55/Säffle. Sammen med de 18 DAB-ledbusser, hvoraf de sidste forlod driften i 2007, har det gjort Århus til en af landets største ledbusbyer, og i 2008 er Århus det eneste sted i Danmark, hvor ledbusser anvendes i større omfang. Den store serie Volvo-ledbusser er imidlertid så småt på vej ud. Bus 433 fra 1995 som linje 56 i Emil Vetts Passage.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 466 ved Klostertorvet, Århus Selvom Århus i sin tid var med til at udvikle landets første lavgulvsbus, har man i mange år været modstandere af konceptet. Derfor anskaffede Århus Sporveje fortsat højgulvsbusser mere end 10 år længere end andre byer. Men i 2006-07 er der indkøbt 26 lavgulvsledbusser, og på de linjer, der for tiden er i licitation, skal nye busser også være lavgulvsbusser. Århus Sporveje 466, en helt ny Solaris Urbino 18-ledbus, som linje 11 ved Klostertorvet.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 330 ved Holme Kirke, Århus Den sydlige endestation for Århus' linje 24 er Holme Kirke, hvor man 30. november 2007 endnu kunne være så heldig at træffe serie 12-busser, som nu f.eks. sporvejsbus 330, DAB 12-1200B årg. 1996.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 330 bagfra ved Holme Kirke, Århus Århus Sporvejes bus 330 med Holme Kirke i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 345 i Emil Vetts Passage, Århus Den sidste leverance af DAB serie 12-busser til Århus Sporveje fik samme motortype som i DABs serie 15. Århus Sporveje 345 fra 1997 som linje 5 i Emil Vetts Passage, Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 384 i Frydenlund, Århus Efter mange år som fast kunde hos DAB, begyndte Århus Sporveje i 1990'erne i stedet at købe Volvo-busser. En meget talrig type blev således Volvo B10M med Aabenraas System 2000-karrosseri. Bus 384 er et eksemplar af racen leveret i 2000. Den ses her i Frydenlund-endestationen, hvor linje 4 og 24 vender. Begge linjer indgår i det igangværende første udbud af Århus Sporveje-kørsel.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 605 ved Klostertorvet, Århus En af Århus Sporvejes mange Volvo B12M-busser som linje 3 ved Klostertorvet i Århus. Denne bus, nr. 605, er bygget i Aabenraa og er 13,7 meter lang.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 324 ved Klostertorvet, Århus Århus Sporvejes bus 324, DAB 12-1200B årg. 1996, som linje 55 mod Tilst på Klostertorvet i det indre Århus.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Århus Sporveje 343 ved Viby Torv, Århus Århus Sporvejes bus 343 som linje 26 ved Viby Torv. Bussen er en DAB 12-1200B årgang 1997 og fra den sidste levering af typen.

Foto: Thomas de Laine, 30. november 2007

Netbus 11 og 114 på Århus rtb. To af Netbus' MAN Lion's Regio-busser på Århus rutebilstation: Til venstre vogn 11 fra rute 918X og til højre vogn 114 på rute 113. Vogn 11 har endnu PP Busselskabs logo på, mens vogn 114 har fået Netbus-bomærke. En anden forskel er, at vogn 11 er X-Bus, mens 114 er Midttrafik-blå.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Partner Bus 113 ved Århus rtb. En af de MAN Lion's Regio-busser, som Partner Bus 1. maj 2007 overtog med PP Busselskabs rutekørsel ses her svinge ud fra Århus rtb. og op ad Sønder Allé. Vognen - nr. 113, der passende var indsat på rute 113 - bar endnu PP Busselskabs bomærke 8. maj, da billedet blev taget. Kort efter skiftede Partner Bus navn til Netbus, så der kom aldrig til at sidde Partner Bus-logoer på PP Busselskabs busser. Bussen havde i øvrigt heller ikke fået Midttrafik-logo endnu.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. maj 2007

Netbus 111 på Århus rtb. Netbus overtog 1. maj 2007 rutekørslen for Midttrafik fra PP Busselskab. Der er tale om kørsel med 13 busser på ruterne 113, 913X og 918X. En af de overtagne busser er vogn 111, der er en 13,7 m lang MAN N313ÜL fra 2003. Bussen er oprindeligt leveret til Abildskou som vogn 37, men blev overtaget herfra af PP Busselskab sammen med X-Bus-rute 918X ved licitation. Foto på Århus rtb.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Århus Sporvejes Solaris-ledbusser i Garage Nord, Århus Århus Sporveje modtog i november 2006 Danmarks fire første Solaris-busser. Anskaffelsen er, udover mærket, også utraditionel derved, at man nu igen har købt lavgulsbusser. Busserne har numrene 453-456 og er tildelt Garage Nord. Busserne kan ventes i drift i januar 2007. Alle fire busser i Garage Nord.

Foto: Torben V.R. Nielsen, 17. december 2006

Århus Sporveje 454 bagfra Århus Sporveje 454 set bagfra. Busserne er af typen Solaris Urbino 18 og har DAF-motor og Voith-gear. Garage Nord i Århus.

Foto: Torben V.R. Nielsen, 17. december 2006

Interiør af Århus Sporveje 453 Interiør af begenden af en af de nye Solaris-busser til Århus Sporveje: nr. 453. Bussen er opbygget med motoren placeret i bageste venstre hjørne, så der kan blive lavt gulv i hele bussens længde.

Foto: Torben V.R. Nielsen, 17. december 2006

Solaris-ledbus fra Århus Sporveje i Garage Nord, Århus Set fra siden ligner Solaris-ledbusserne meget en MAN- eller Mercedes-ledbus. Garage Nord i Århus.

Foto: Torben V.R. Nielsen, 17. december 2006

Syddjurs Bussers serie 7-bus i Århus Syddjurs Busser stod for transporten ved en udflugt for businteresserede i Østjylland 18. marts 2006. Til opgaven benyttedes denne Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983. Bussen er oprindeligt leveret til Rougsø Ruterne i december 1983.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Udsnit af vognparken hos Connex i Skejby Connex' garageanlæg i Skejby rummer et stort antal ældre rutebiler, der benyttes som skolebusser i Århus-området. Vognsamlingen er ikke helt uinteressant, og rummer bl.a. et par ledbusser og en del tidligere DSB-rutebiler mv. Her ses et større udsnit af vognparken 18. marts 2006. De fleste vogne overtoges fra Combus i maj 2001. Fra venstre mod højre er det følgende busser: 8284 (DAB 12-1200L årg. 1993, opr. Faber, Randers, vogn 63, i 1995 til Dania Bustrafik og i 1998 til Combus), 2424 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1994, opr. DSB busser 2424), 8300 (Scania L113CLB/DAB årg. 1995, opr. Dania Bustrafik 3392, i 1998 til Combus), 2192 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1989, opr. DSB 192), 8372 (DAB 12-1200L årg. 1995, opr. Vagn Nielsen, Skjød, vogn 15, i 1999 til Combus ved licitation), 7300 (DAB 12-1200L årg. 1992, opr. Ruth Tramm, Tønder, i 1995 til Gudhjem Bus og i 1999 til Linjebus ved licitation), 8311 (Leyland-DAB 7-1200L årg. 1987, opr. Nordfjends Rutebiler, senere til Oluf Christensen, Bønnerup Strand, i 1998 til Combus), 2101 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 101), 2100 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 100), 2502 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, opr. DSB busser 2502), 2191 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1989, opr. DSB 191), 2290 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1992, opr. DSB 290), 2099 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 099), 2146 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, opr. DSB 146) og 2504 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, opr. DSB busser 2504).

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Connex 8050 og 2198 på busanlægget i Skejby ved Århus Bus 8050 (tv.) er en Leyland-DAB 7-1200L fra 1989, som i sin tid blev bygget til Dito's Turistfart i Ugerløse som vogn 235. Ved VTs 1. udbud i 1995 overgik bussen til DSB busser, hvor den fik nr. 8050, og den er 1. maj 2001 fulgt med over i Connex. Bussen er nu blå og gul og anvendes som skolebus i Århus-området. Bus 2198 (th.) er næsten jævnaldrende med 8050, idet den er indregistreret blot to dage tidligere. Bussen er en Volvo B10M-60/DAB-rutebil, der blev nyleveret til DSB i Viborg som vogn 198 i 1989. Også denne bus er fulgt med i Connex 1. maj 2001. Busserne ses her på Connex' busanlæg i Skejby.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Connex 8074 på busanlægget i Skejby ved Århus Som skolebus i Århus-området anvender Connex bl.a. denne DAB 12-1800L-ledbus fra 1991. Bussen er leveret til Hjørring Privatbaner som nr. 58, men kom i 1995 til DSB busser i forbindelse med NTs 2. udbud. Bussen fulgte med Combus ind i Connex 1. maj 2001 og fremstår nu i Connex/Veolias egne farver, nemlig blå og gul. Bussen står her på busanlægget i Skejby, hvor skolebusserne holder.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Connex 2101 og 2100 på busanlægget i Skejby ved Århus DSB fik leveret et stort antal Volvo B10M-60/DAB-rutebiler i årene 1985-1995. To af disse var nr. 100 og 101, der leveredes til DSB i Århus i august 1987. Busserne har overlevet navneskift fra DSB til DSB busser til Combus og overdragelse til Connex samt licitationer og fremstår stadig i DSB-rød bemaling - dog med Connex-logoer på. Siden billedet blev taget har bussernes ejer endnu en gang skiftet navn, denne gang til Veolia. Connex i Skejby, marts 2006.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

De Grønne Busser 41 i Århus Denne bus er en 13,7 m lang Scania L94IB/Lahti Flyer 520 årgang 2001. Bussen er oprindeligt anskaffet af Connex til kørslen for Århus Amt, men den er senere overgået til De Grønne Busser som vogn 41. Billedet er taget ved Bilka i Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. april 2006

Århus Sporveje 350 i Århus Nogle få morgenture på Århus Sporvejes linje 91 kører helt til Maersk-terminalen. ÅS 350, Volvo B10M/Aabenraa, ses her på en af disse ture.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006

Århus Sporveje 411 ved krydset Åby Ringvej/Jernaldervej Århus Sporveje nr. 411 er en DAB 12-1800B-ledbus med det gamle dørarrangement 2-2/1-1. Bussen er her fotograferet ved krydset Åby Ringvej/Jernaldervej i Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. april 2006

Århus Sporveje 619 ved Charlottehøj, Århus Vogn 619 fra Århus Sporveje er en 13,7 m Volvo B12M-65/Aabenraa fra 2003. Den forlader her endestationen ved Charlottehøj som linje 7.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 127 ved Nydamsvej-endestationen i Århus Århus Sporvejes bus 127 er en af de nye 12,7 m-busser. Lørdag 18. marts 2006 var den i trafik på linje 3, og den ses her ved Nydamsvej-endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 502 og 287 på Garage Nord i Århus To af Århus Sporvejes herlige serie 12'ere side om side på Garage Nord. Bus 502 til venstre er tidligere nr. 297, der er ændret til "turistbus" til brug på byens turistlinje, mens bus 287 bare ligner sig selv. Busserne er type DAB 12-1200B fra 1992 hhv. 1991.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 502 på Garage Nord, Århus Ændringerne på bus 297 består, udover heloplakering i den nye helgule bemaling, blandt andet i, at bussen har fået monteret mere komfortable turistbusagtige stole. Samtidig blev internnummeret ændret til 502. 500-nummerserien anvendes også af en anden "turistbus", og tidligere blev den brugt til Århus Sporvejes rutebiler. Bus 502, der her ses på Garage Nord, er i øvrigt også speciel ved at være stationeret "skævt", idet lige vognnumre i de fleste tilfælde hører til på Garage Syd.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 287 på Garage Nord i Århus Bus 287 er en af de få almindelige 12 m-busser tilbage i Århus med den gamle gule, hvide og grå bemaling. Denne og mange andre ældre ÅS-busser er i øvrigt blevet efterudstyret med punktmatrixskilte, hvilket tager sig lidt sjovt ud! Århus Sporvejes Garage Nord.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 501 på Garage Nord i Århus Hvis der er en af Århus Sporvejes busser, der skiller sig ud fra mængden, må det være nr. 501. Det er en Volvo B10M/Carrus-rutebil med dørarrangement 1-1-0 fra 1995. Bussen fungerer som "turistbus" på turistlinjen. Den ses her på Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 369 på Garage Nord, Århus Den dominerende bustype i Århus er i dag Volvo B10M-60/Aabenraa med Säffle System 2000-karrosseri. Efter i mange år at have været fast DAB-kunde indgik Århus Sporveje i midten af 1990'erne aftale med Volvo om en meget stor leverance over flere år. Busserne er til gengæld forholdsvis enestående for deres årgange ved at være højgulvsbusser. Næsten alle bybusser i Danmark har været lavgulvsbusser siden omkring 1994.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 369 set fra siden på Garage Nord, Århus Århus Sporveje er nok de eneste i Danmark, der har modtaget System 2000-busser med dørarrangement 2-0-2. Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 408 på Garage Syd i Århus I Århus kører man med ledbusser i stort omfang. DAB 12-1800B-bybus nr. 408 er blandt de første leveringer af ledbusser til Århus, hvilket er tydeligt ved valget af dørarrangement: 2-2/1-1. I Århus går man ind af bussens anden dør, ikke bare den bageste. Det vil sige, at man stiger ind ad forvognens midterdøre, mens alle andre døre er reserveret til udstigning. Tidligere har reglerne været anderledes, således at man gik ind af bagvognens bagdør og forvognens midterdøre og ud ad bussens øvrige døre. Ikke overraskende har det været nødvendigt at markere med røde og grønne striber langs dørene, hvilke døre, man må bruge. Bus 408 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 416 på Garage Syd i Århus På de lidt senere leverede DAB-ledbusser til Århus Sporveje gik man over til det mere konventionelle 2-2/2-0-dørarrangement. Dørene i det bageste led er dog stadig placeret noget længere fremme end hos de fleste andre busselskaber. Bus 416 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 419 på Garage Nord i Århus I 1994 fik Århus Sporveje for første gang leveret ledbusser fra Volvo. Baggrunden var, at man denne gang havde sendt ordren i licitation, og Volvo var lidt billigere end den traditionelle leverandør DAB. Der leveredes 13 stk. Volvo B10MA-55 med karrosseri fra den svenske fabrik Säffle. Volvo havde samme år købt Aabenraa Karrosserifabrik, og da forholdene for at bygge ledbusser i Aabenraa ikke var ideelle, gik man over til at bygge ledbusser til Danmark i Säffle. Busserne var dog ikke de første af typen i Danmark: Linjebus havde 1992-96 tre Volvo/Säffle-ledbusser kørende på kontrakt for HT. Den første Volvo-ledbus hos ÅS, nr. 419, ses her på Garage Nord.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 600 på Garage Syd i Århus Århus Sporveje har ikke anskaffet ledbusser for nylig. I stedet har man købt 13,7 m lange Volvo B12M-65/Aabenraa-busser. Her er den første af slagsen, nr. 600, fra efteråret 2002. Århus Sporveje forventer dog igen at anskaffe ledbusser. Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 114 i Garage Syd, Århus Lavgulvsbusserne slog aldrig igennem i Århus. I 2001 modtog sporvejene en leverance på 20 Scania OmniLink, som ikke får lov til at løse de tunge opgaver i byen. Det er højgulvsbusser fra første del af 1990'erne bedre til! Bus 114 på Århus Sporvejes Garage Syd.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 120 i Garage Syd, Århus Århus Sporveje har i slutningen af 2005 modtaget et antal nye Volvo B12M/Säffle-busser. Busserne er 12,7 m lange, hvilket ikke er så udbredt her i landet. Desværre betyder leverancen også, at der nu er mere end langt mellem 12 m-busser i de gamle farver i Århus. Bus 120 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus-sporvogn nr. 18 i Garage Nord, Århus Bybusserne i Århus køres af Århus Sporveje, og historien bag navnet er selv sagt, at man kørte med sporvogne en gang. I Århus skete overgangen til busdrift i 1971 på begge de to linjer. En del af materiellet overgik ved den lejlighed til bevarelse. På Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kan man f.eks. opleve en Århus-motorvogn i drift på den metersporede strækning. Knap så kendt er det, at sporvejene selv har bevaret et par vogne, nemlig motorvogn nr. 18 og bivogn nr. 55, der er henstillet i Garage Nord. Her er det motorvognen, nr. 18.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus-bivogn nr. 55 i Garage Nord, Århus Århus-sporvognene har en vis lighed med de københavnske scrap-vogne. Det er ingen tilfældighed, idet de er bygget næsten samtidig og designet af Københavns Sporveje. Århus Sporveje fik nemlig ødelagt hele sin vognpark under krigen og fik derfor bygget omkring 20 ens vogntog i midten af 1940'erne. Århus-bivogn nr. 55 i Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006

Århus Sporveje 331 ved City vest Jef Pallavicini har igen været en tur i Århus, og har med hjælp fra Peter Berggrén Brandsen - som han gerne vil benytte lejligheden til at takke - fået taget en stribe billeder af ÅS-busser og amtsrutebiler i Århus. Her er det Århus Sporveje nr. 331, en DAB 12-1200B fra 1996, ved City vest i Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 411 ved Egå Strandvej Århus Sporvejes ledbus 411 blev for nogle år siden ramt af et tog. Bussen blev dog genopbygget (derfor RT-nummerpladen) under anvendelse af sæder fra en ældre bus, der blev kasseret. Bussen er en DAB 12-1800B-ledbus fra 1991 og i øvrigt den sidst leverede ledbus med det gamle dørarrangement for ÅS-ledbusser, dvs. 2-2/1-1.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 292 i Marienlund, Århus Efter nytåret 2005/06 vil Århus Sporveje nr. 292-296 være de eneste 12 m-busser tilbage i den gamle bemaling. Nr. 292-296 er leveret i 1992, og de ældre vogne skal på udskiftningsbænken. Bus 292 i Marienlund, Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 291 og 321 i Hasle, Århus Århus Sporveje 291 er blandt de busser, der snart bliver udrangeret. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1991. I midten af 1990'erne gik ÅS over til at anskaffe Volvo/Aabenraa-singlebusser og Volvo/Säffle-ledbusser. Et eksempel på en Volvo-singlebus fra 1996 er nr. 321, der ses til højre i billedet. Busserne er fotograferet i Hasle ved Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 102 ved Skejby Sygehus I Århus kan man ikke lide lavgulvsbusser! Derfor benyttes Scania OmniLink-laventrébusserne fra 2001 på de linjer og afgange, der har færrest passagerer. Som her linje 26 ved Skejby Sygehus. Bussen har nr. 102.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 417 i Vejlby Vest, Århus Århus Sporveje var landets eneste større aftager af serie 12-ledbusser. Denne DAB 12-1800B er fra 1993. De senere eksemplarer fik dørarrangement 2-2/2-0, altså noget mere traditionelt, men fortsat lidt anderledes (vi er jo i Århus!) med dørene i det bageste led placeret lige efter leddet.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 278 på Århus Havn ÅS' vogn 278 er en DAB 12-1200B fra 1990, og den har kun kort tid tilbage i trafik i Århus. Billedet her er taget helt ude ved Maersk-containerterminalen i Århus Havn, hvor linje 91 har endestation.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Arriva 2456 på Århus rtb. 30. oktober 2005 har X-Bus 10 års jubilæum, og dagen fejres med gratis kørsel. X-Bus var en videreførelse af det jyske E-Bus-samarbejde, der opbyggedes gradvist fra 1991. Arrivas bus 2456, der her ses som rute 952X på Århus rtb., er leveret som ny til X-Bus-premieren i 1995. Premieren blev faktisk udsat fra slutningen af september til slutningen af oktober 1995, fordi de nye busser ikke var klar før da. Typen, den faceliftede Scania-DAB SC-1200L, er i øvrigt leveret første gang netop til X-Bus-premieren. 2456 begyndte sin karriere hos Combus, men har siden 2001 tilhørt Arriva.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Bendt Krogh-bus på Århus rtb. På X-Bus-ruterne forekommer der også busser i trafikselskaberne og vognmændenes egne bemalinger. Her er det nærmest en blanding, idet VAFT-entreprenøren Bendt Krogh har indsat en Volvo B12B-59/Carrus-rutebil i VAFT-design på rute 914X. "Blandingen" består i, at VAFT-designets grundfarve er forskellig fra entreprenør til entreprenør, idet farven ligger tæt op ad entreprenørens egen farve. De sorte og hvide striber er fælles for alle VAFT-busser, mens den orange farve kun benyttes af nogle - heriblandt Bendt Krogh. Mon denne praksis overlever strukturreformen? Bussen er i øvrigt ret ny, idet den er indregistreret lillejuleaften 2004.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Connex 2445 på Århus rtb. Denne Volvo B10M-60/Aabenraa, Connex nr. 2445, er af den sidste årgang af Aabenraas eget karrosseri. Bussen er nemlig leveret til Combus i 1995. Det var samme år, Aabenraa gik over til at bygge Säffle System 2000-karrosserier. Bussen fremtræder nu i Århus Amt-design og er indsat på rute 107, der er lidt speciel derved, at den betjenes med ret forskellige bustyper, f.eks. også ledbusser og Scania'er.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005

Århus Sporveje 279 og 343 i garagen på Bryggervej, Århus Århus Sporveje nr. 279 (tv.) og 343 (th.) er begge af typen DAB 12-1200B men fra 1991 hhv. 1997. Sidstnævnte bus adskiller sig ikke kun ved at være helt i gul, men også ved at have samme DAF-motortype som DABs serie 15-lavgulvsbusser. Bus 343 er i øvrigt blandt de aller senest byggede serie 12-busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005

Århus Sporveje 267 i garagen på Bryggervej, Århus Århus Sporvejes bus 267 er en DAB 12-1200B fra 1990. Udrangeringerne er nu nået til disse busser, og som det ses på billedet fra garagen på Bryggervej, har 267 både mistet navnetræk, internnummer og nummerplader.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005

Århus Sporveje 310 i Frydenlund, Århus I 1995 fik Århus Sporveje (ÅS) en serie DAB 12-1200B-bybusser, der adskiller sig fra den store serie tidligere leverede ved at have den nye bemaling, hvor bussen er helt gul. Billedet er taget i Frydenlund ved Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005

Århus Sporveje 414 i Marienlund, Århus I Århus gør de mange ting anderledes. Århus Sporvejes ledbus nr. 414, en DAB 12-1800B fra 1992, er således spækket med Århus-specifikke detaljer: Bemærk f.eks. destinationsskiltet over midterdøren i det forreste led og de lodrette grønne striber omkring denne dør, der markerer, at hér stiger man ind. Udstigningsdørene (det er bussens øvrige døre) er tilsvarende flankeret af røde striber, der indikerer forbud mod indstigning. Dobbeltdøren i det bageste led er også placeret helt fremme ved leddet i modsætning til DAB-ledbusser til andre modtagere. Bussen har også reklamer i tagkanten og en særlig stoletype mv. Foto i Marienlund, Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005

De Grønne Busser 25 på Århus rtb. Denne Scania-DAB SC-1200L tilhører De Grønne Busser som nr. 25/OS 89 125 og er fra 1996. Her ses bussen på Århus rtb. i forbindelse med kørsel på rute 114 mellem Århus og Hammel. Busser i kontrakt for Århus Amt skal være himmelblå fra top til tå, så De Grønne er altså ret så blå... Bemærk i øvrigt den farvemæssige lighed med X-bussen i baggrunden. X-busser i hele Jylland er himmelblå med store hvide X'er på. X-bussen er for øvrigt en MAN.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005

Nøgleord med lignende billeder:   Århus Sporveje   DAB   2006   DAF   Volvo   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
15. oktober 2016

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.