Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Information om Sennahoj

Information om Sennahoj

Registreret medlem siden 28. januar 2005.

Sennahoj har skrevet følgende indlæg i forummet:

 Chassistyper (2008-05-22 13:16)
Ud fra det opgivne - ja - akselafstanden. 
 

 Movias 3 udbud. (2008-05-23 11:26)
Mugge: 
Mig bekendt er udbudsmaterialet ikke sendt på gaden endnu, så oversigten du har lavet er ikke nødvendigvis det som udbydes i det førstkommende udbud. Jeg tror vi skal vente på det officielle udbudsmateriale, inden vi sætter gættekonkurrencen igang. Din oversigt giver et fingerpeg om hvilke kontrakter som står til udløb efterår 2009.

 Busbilledesider! (2008-05-06 13:13)
Hvem fanden er Thomas Blachman? ;-)

 300 s og 400 s (2008-05-21 01:05)
Apropos tørklæder og lovgivning... 
Er det ikke første gang nogensinde at man lovgiver mod noget som aldrig har fundet sted og kun er en teoretisk mulighed...? Nå - tilbage til busser..!

 DAB 15-1200C på linie 250S (2008-03-21 13:22)
Også CT Borgens egen 2102 er set på linie 250S torsdag.

 Bus amager-hvidovre hospital (2008-03-18 20:26)
En væsentlig forskel på denne nye linie og den gamle linie 51 er dog, at den nye linie er tiltænkt de ansatte på hospitalet. Den gamle linie 51 var tiltænkt besøgende.

 Bus 1867 på Linje 6A (2008-03-04 09:23)
Gladsaxe har gennem lang tid repareret og serviceret busser fra andre garageanlæg. 
Når en "gæstebus" bliver klarmeldt fra værkstedet, har driftkontoret af og til efterfølgende brugt den, inden den er blevet leveret tilbage til sit retmæssige garageanlæg. Således har der i de seneste år ofte kunnet ses Vasbygade-busser på bl.a. linje 10 og 42/43. Denne praksis forsætter efter Arrivas overtagelse af Connex - nu er den endog blevet udvidet, idet Gladsaxe bl.a. nu reparerer for Hillerød som ikke har eget værksted. Det skal nok ikke forventes at se Hillerød-busser på Gladsaxe-linier.

 Nye busser til 600S fra oktober 2008 (2008-03-18 20:35)
Jeg tror nu ikke, at Jonckheere-DAF´erne rent optræksmæssigt står tilbage for Vest-Volvoerne. Men det er meget muligt, at Volvoerne har en mere behagelig og mindre "pludselig" acceleration. Men her skal man nok finde forklaringen i valget af gearkasse. Volvoerne har jo Voith, hvilket gør meget for køreegenskaberne, modsat Jonckheere-DAF´ernes rykkende ZF-gearkasse. 
Volvo eller DAF gør ikke den store forskel - men Voith eller ZF kan gøre hele forskellen!

 Ikke kun Tyske chaufføre hos Arriva.. (2008-02-12 10:47)
Autokraft har også! ;-)

 Concordia ny entreprenør i Movia (2008-02-27 15:44)
Scania var ellers oprindeligt planen

 Rejsekortet (2008-01-30 12:39)
Skal vi nu være helt korrekte, så er der vel tale om plastiC...

 Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden (2008-02-01 10:13)
Michael: 
CT, Arriva, CT, CT

2008-03-02 03:07 i samme diskussion:
Det ser ud til at de var lidt af en overreaktion at omlægge busser ifm. årsdags-demonstartionen for Ungerens rydning. Alt forløb fredeligt og politiet valgte at opføre sig ordentligt. 
Dog var det trist at se alle de mange som stod på Nørrebrogade og spejde efter en 5A eller 350S. Alt fungerede lørdag eftermiddag normalt på Nørrebrogade - biler, cykler, fodgængere og handelsliv - undtagen busserne. De var nemlig omlagt, men det vidste passagererne ikke, for der var ingen information ved stoppestederne :-(

2008-05-06 22:49 i samme diskussion:
Linje 161 blev ændret pr. 16. marts 2008

2008-05-19 01:26 i samme diskussion:
Lars Emerslund: 
Nu skal Arriva jo ikke som en naturlov køre al ekstrakørslen...

2008-05-23 11:29 i samme diskussion:
Linie 6A kører på ferieplan i perioden hvor der forlænges til Buddinge, så der er flere ledige kontraktbusser end Buddinge-forlængelsen vil fordre!

2008-05-23 14:11 i samme diskussion:
Linje 6A bruger 29 driftbusser på hverdagskøreplanen. På sommerferiekøreplanen - incl. forlængelsen til Buddinge - skal anvendes 24 driftbusser. Der er altså 5 busser i overskud.

 A-Bus i Hillerød (2007-12-23 03:06)
Der er ingen kontraktbestemmelser om, at der ikke må køre gasbusser på natlinierne 94N og 95N. Men at man vælger at holde gasbusserne væk fra regionale natlinier, kan der være to gode grunde til: Brændstofkapacitet og passagerkapacitet! 
 
Som kuriøsitet kan nævnes, at mens DAB gasbusserne 1172-1181 kørte i Hillerød fra 1999-2005, kunne de faktisk en meget sjælden gang i mellem opleves på 94N...!

 Arrivas 5A busser (2007-11-23 00:32)
Jeg tror nu ikke, at det er linie 5As "natur" som er den overvejende årsag til bussernes forfald. Linie 5A er såmænd ikke værre end så mange andre store bylinier mht. materielbelastning. Bevares - der er mange passagerer, men der er også mange busser til at flytte dem. 
Gammelt snavs, tjære og olie, "historiske" karosseriskader, defekte/tilstoppede kølere samt punkterede termoruder, har vel ikke så meget med hverken Nørrebro, Amagerbro eller eventuel "stram" køreplan at gøre. 
For en forklaring tror jeg desværre, at vi skal i skuffen og finde ordene "DÅRLIG" og "VEDLIGEHOLDELSE" frem igen... 
Men det har i alt fald pyntet i gadebilledet, at Arrivas 5A´ere er væk. De har været grimme - længe...

 Arrivas nye busser til Ryvang (2007-10-16 11:11)
Morten: 
"85" hhv. "87" angiver forskellen i karosseriopbygning. System2000-karosseriet (Säffle mv.) sælges som Volvo 8500 og Carrus-karosseriet sælges som Volvo 8700. Så det er egentlig ikke en forskel i chassistypen som du skriver.

 Movia´s 1. udbud (2007-10-31 11:06)
Ronni: 
Jeg tror du skal forvente at se Dito´s nye busser med 4-cifret Movia nr. 
 

 Nye VDL Ambassador til Hovedstadsområdet (2007-10-15 22:26)
Den VDL Berkhof som er leveret til De Hvide Busser som 8732 bliver omnummereret til 8715 da Volvo´en med samme nummer fortsat haves...

2007-10-16 16:05 i samme diskussion:
Mugge: 
Beklager - det var jeg ikke klar over. Oplysningen om overvejselserne vedr. omnummerering har jeg dog fra en person i branchen - så jeg er åbenbart ikke den eneste der her er på "vildspor"... 
Men tak for info :-)

 Busulykke... (2007-10-01 16:33)
Nu skal man nok passe på med at blande begreberne "skyld" og "ansvar" sammen. At man som erhvervschauffør altid har det, der lovens forstand kaldes "det objektive ansvar" betyder, at man som udgangspunkt altid er den ansvarlige, hvis ulykken er ude. Men det betyder da bestemt ikke, at man har skylden for ulykken... 
De "bløde trafikanter" har aldrig ansvaret i en ulykke med en "hård" (motoriseret) trafikant, men kan da sagtens have skylden.

 Ang. Partner Bus´ test-kørsel af A-busser (2007-10-18 11:19)
Der er nu leveret to busser med internnr. 8486! Begge er set samtidigt på Netbus´ garageanlæg. Den ene viste sig dog at være 8480, som er blevet fejlnummereret... 

2007-10-23 17:30 i samme diskussion:
Thomas: 
Jeg har hørt, at der skulle stå 3 stk (uden røde hjørner) i Skibby, men at disse har nr. 8487, 8488 og 8489 (!?) 
Kan andre be-eller afkræfte? 

2007-10-25 19:18 i samme diskussion:
Hvor hjælper det dog voldsomt på det ret uheldigt designede Vest-karosseri, at disse sidste 3 busser i serien er malet sorte på panelet under forruden. Ikke at de bliver kønne af det - men det hjælper... 

 Overgangen fra Veolia til Arriva, den 1. sept. (2007-08-28 00:02)
Monteringen af tagkantreklamer på Veolia/Connex´ DAB-gasbusser har absolut INTET som helst med Arrivas køb af Veolia/Connex at gøre.  
Busselskaberne har intet med hverken salg eller montering af busreklamer at gøre.

 CT 2715, 2716 og Arriva 1391 (2007-08-23 13:50)
http://www.myldretid.dk/forum/emne/616#4851

 Ekstrakørsel til Ullerup Marked (2007-08-09 13:14)
Som sædvanlig!?? 
Ja - når det ikke lige er Connex eller De Hvide Busser som udfører det... ;-) 

 led bus (2007-07-13 20:03)
De holder hensat på Glostrup-anlægget i Ejby

 Bussurfing (2007-07-11 10:24)
Farlig sport, ja, men ikke ny...Var i 80´erne og 90´erne en yndet sport blandet skateboardere og rollerskatere ("rulleskøjtere"). Dengang gad medierne måske bare ikke beskæftige sig med den slags "småting"? Men det er da smart at man kan sælge samme "begivenhed" som en nyhed flere gange. Det næste bliver vel, at JP "opdager" at nogle unge er begyndt at male billeder på s-togene om natten, eller at det rent faktisk er udbredt at unge mennesker drikker øl i weekenden ;-)) 

2007-07-11 10:26 i samme diskussion:
LOL Morten...så havde jeg næsten ikke behøvet at skrive mit indlæg (igen)...

 Ekstrakørsel til Roskilde Festival (2007-07-02 22:33)
2024 (DAB 7-1200B) 
2048, 2049, 2052, 2053, 2055, 2057, 2060, 2061 og 2064 (DAB 12-1200B) 
2520, 2521, 2536 og 2541 (Volvo B12BLE-AaK) 

 Berkhof SB220 Til Salg (2007-06-28 11:55)
Bus 5185 har ikke været i drift siden februar 2005, hvor den var offer for en mindre motorbrand. Siden har bussen været under en meget meget langvarig reparation, men er nu færdigrepareret og synet i foråret 2007. 
Sjovt nok har bussen statig sit originale registreringsnummer i behold selvom den har været ude af drift i så lang tid. Busser skal jo synes en gang årligt, hvilket næppe har været muligt i 5185s tilfælde...

 Bus brand i Tingbjerg (2007-06-04 18:48)
????? (!)

2007-06-12 11:10 i samme diskussion:
Branden har i alt fald været kraftigst lige bag chaufførrummet - men her er jo også placeret 300 liter brandbar væske i brændstoftanken 

2007-06-15 12:36 i samme diskussion:
Michael: 
6255 har haft røde hjørner siden sommeren 2006..(!) 
 
Jesper: 
Ja - det forlyder det... 

 Movia-busser med EU-flag (2007-05-09 11:14)
Netop i dag den 9. maj kan man således "opleve" busser udstyret med både propaganda for EU og Dansk Folkeparti - samtidigt! Tankevækkende...

2007-05-11 13:57 i samme diskussion:
Nu er montering af selvklæbende folie jo ikke altid "bare lige" - særligt hvis det skal gøres pænt og ensartet. 
Movia har valgt et firma med speciale og ekspertise i denne opgave. Havde man overladt det til entreprenørernes garageanlæg selv at klare opgaven, havde sandsynligheden for "individuelle løsninger" været stor.

 Veolia 5095 (2007-04-24 13:34)
Busserne 5095 og 5098 (Volvo B10BLE-Aak) blev oplakeret og fik LED-skilte i august 2006 i forbindelse med at de indsattes på linie 26. Kort tid efter flyttedes de dog til Køge.

 DAB-busser i Irland (2007-04-19 13:31)
De pågældende ledbusser er ikke leveret til Irland. Busserne blev leveret - 13 stk ialt - i 1985 til South Yorkshire Transport i Sheffield, England. Her kørte busserne frem til sidst i 1990´erne. 
 
Senerehen er et mindre antal (en håndfuld?) eksporteret til videre brug i Irland. Af de resterende ca. 8 busser er halvdelen solgt til videre brug i England og resten er ophugget. 
 
Busserne er naturligt bygget hos DAB, da den danske busfabrik i 1985 var 100% ejet af Leyland, som jo dengang leverede en meget stor del af busserne til det britiske hjemmemarked. Leyland-DAB serie 7 var i 1985 den eneste ledbusmodel i Leylands samlede "varekatalog".

 leyland 680 motor (2007-06-13 19:26)
Mon ikke det optimale vil være at beholde 680´eren... 
Det ry som 680´eren havde som en robust motor i busser, blev jo desværre ikke helt efterlevet på samme måde af 690´eren. 
Men nu er der jo også forskel på en bus og en slæbebåd!

 Buschauffør dræbt i ny ulykke (2007-03-05 16:03)
I almindelige menneskers opfattelse hedder "de der der driver de gule busser" fortsat HT. Det vil de gøre lang tid fremover. 
Desværre ville de som navngav det nye østdanske trafikselskab ikke benytte sig af det stærkeste "brand" til opgaven - så de fravalgte muligheden for at kalde barnet "HT". I stedet valgte man noget, som vil tage generationer at få til at opnå samme "brand-værdi" 
 
(Sorry for at "off-topic´e" tråden fuldstændigt)

 Århus Sporveje 095 (2007-05-11 14:26)
Flemming Berg Olsen: 
Du har ret i, at en Leyland 680 kunne lyde forskelligt. Det knytter sig dog på ingen måde til årgangen, men primært til brændstofpumpe mm. 
KS serie I´ere og serie II´ere havde en helt anden lyd end f.eks Forenede Rutebilers eller LNJs - selvom busserne var bygget samtidigt i årene 1964-70. 
Tilsvarende havde HTs og Århus Sporvejes serie III og serie IV fra perioden 1975-78(LIDRT 6857 og LS 575-680) en helt anden lyd end visse af de private rutebilejeres bybusser og rutebiler.

2007-05-15 16:32 i samme diskussion:
Ja - det ender snart med at Aller eller Bonniers ønsker at købe rettighederne til Bytrafik. På det royale stof er SHS snart en for hård konkurrent for Se&Hør og Billed Bladet ;-) 

 HURs 19. udbud afgjort (2007-01-24 14:56)
Fjord-Jesper: 
Alle bydere havde lov til at fremsætte et alternativt bud på linie 15 - uden dobbeltdækkere. Det har Viola åbenbart gjort i sit vindende tilbud. Det ændrer ikke ved, at Viola bliver ejer af linie 15´s "gamle" dobbeltdækkere, men det står Viola frit for at gøre med dem hvad de vil.

 servicebus ? (2007-01-23 12:22)
Det er kun den ene Mercedes Cito der er kommet til Ballerup, nemlig nr 2067 som nu hedder 1769. Den anden bus (2066) skulle være hensat i Slagelse eller Sorø.

 ML 4901 og 4902 (2007-01-08 23:00)
Hvilke aktiviteter har Arriva i Polen?

 Ledbusser i HT-området (2007-01-07 20:39)
Det må da været ret sent i linie 101´s historie at der har kørt ledbusser på denne linie. Var det ikke Linjebus´ Volvo B10MA-Säffle (6100-02) der kørte der om lørdagen? 
 
Også linie 92N kører med ledbusser. Så sent som denne weekend kørte bus 1983 (Mercedes O.405GN) på linien. 
 
HT-Hillerød havde ledbus 801 (Leyland-Saurer-DAB årg 1977) samt 1528 og 1533 (Volvo B10MA-Aabenraa årg 1984) stationeret fra omkring 1984-89. Kørte disse ikke på linie 733 i denne periode? 
 
Natbus 950 kørte også med natbusser fredage og lørdage. Fra 1984 anvendtes ledbusserne 1529-32 (Volvo B10MA-Aabenraa) på linien. 
 
Linie 300S fik som forsøg allerede ledbusser i 1991. Ledbusserne 805 (Leyland-Saurer-DAB) og 1515-19 (Leyland-DAB 6-31-TL11/5) udlåntes fra Artillerivej til Gladsaxe på hverdage. Det var dog kun to-tre stk. ad gangen at Gladsaxe lånte. 

2007-01-08 19:54 i samme diskussion:
Denborg: 
Nu var pointen mere, at der har kørt ledbusser på linie 950 "fra starten af", idet der jo i tråden var rejst tvivl om hvorvidt ledbusserne overhovedet havde kørt på linien...Så hvis linie 950 først blev oprettet året efter de øvrige regionale natbuslinier - ja så var det 1985 der skulle havde stået i mit indlæg ;-) 

 de blaa omnibusser a/s (2006-12-27 00:20)
Jonckheere Transit-karosserierne bygges også hos Berkhof i Herenveen i Holland. Efter at både Jonckheere (Belgien) og Berkhof (Holland) sammen med DAF Bus blev en del af VDL, er karosseriproduktionen blevet fordelt efter typer/"slags" mellem fabrikkerne og kapaciteten på disse. Om der så står Jonckheere eller Berkhof på det færdige produkt er vist besluttet i salgsafdelingen hos VDL.

2006-12-31 00:54 i samme diskussion:
Lånebusserne 4061-66 (DAF SB200-Berkhof) er alle flyttet til Nykøbing Sj. hvor de fra den 01.01.2007 skal køre som midlertidige busser på de ruter i Odsherred som DitoBus fra årsskiftet overtager fra Arriva. 

 Naturgasbus på prøve (2006-12-01 19:40)
Bussen holdt på Violas anlæg i Gladsaxe søndag den 26. november - dog uden nummerplader.

 MOVIA... (2006-11-24 17:35)
...er hverken navnet på den nye 4x4 fra Mitsubishi, Moldaviens luftfartsselskab, en velduftende deodorant, en mobiltelefon eller en vaffelis....... 
 
Men MOVIA er navnet på det nye Østdanske trafikselskab som overtager de hidtige aktiviteter fra VT, STS og HUR Trafik pr. 1. januar 2007 
 
God weekend..! 

2006-11-24 19:00 i samme diskussion:
Peter BB: 
Retfærdigvis skal det tilføjes, at ordets sproglige oprindelse er sådan set fra latin - som er stamme til mangt og meget i vort og andre sprog.

 300S/400S (suk!!) (2006-11-17 01:14)
Arriva-virkelighed på linie 300S og 400S en torsdag aften: 
 
Kl. 21.30: 
To Falckbiler slæber/eskorterer en nedbrudt bus 1457 (Volvo B10BLE-Aabenraa) hjem ad Motorring 4 mellem Taastrup og Ballerup 
 
Kl. 21.35: 
Bus 1008 (Volvo B10LA-Säffle) holder forladt ved et stoppested på Ring 3 i Ejby og afventer Falck 
 
Hvornår finder man en ordentlig entreprenør til at overtage disse linier. 2008 er bare for længe at vente!

2006-11-17 12:07 i samme diskussion:
Her til formiddag er det bus 1979 (Mercedes O.405GN) der holder nedbrudt ved det stoppested i Ejby hvor bus 1008 holdt i går aftes... 

2006-11-21 00:35 i samme diskussion:
Kl. 20.45 er Arriva-bus 1460 (Volvo B10BLE-Aabenraa) set efterladt med haveriblink i nødsporet ved sammenfletningen Holbækmotorvejen/Motorring IV ved Taastrup. 
 
 

2006-11-24 18:57 i samme diskussion:
Denne fredag aftens Arriva-virkelighed er bus 1974 (Mercedes O.405GN) som holder efterladt med nødblink ved et stoppested i Ejby på Ring 3...

2006-11-29 17:25 i samme diskussion:
I eftermiddag holder 1974 (Mercedes O.405GN) efterladt i nødsporet på motorvejen nær Jyllingevej/Ring 3-krydset... 

2006-11-30 00:51 i samme diskussion:
Nedbrud eller tørløb....? 
Forskellen er vel ens. Begge dele er udtryk for slendrian og manglende overblik. 

2006-12-02 01:59 i samme diskussion:
Hele fredag aften har bus 1341 (Volvo B10BLE-Aabenraa) kørt på 300S. Bussen har hverken blå hjørner eller tagkantsmarkeringer for linie 300S. Bussen havde endvidere mistet al tryk på den bagerste aksel, hvilket dog tilsyneladende ikke forhindrede chaufføren i at fortsætte kørslen, selvom der praktisk talt ingen affjedring var.

2006-12-14 13:08 i samme diskussion:
Er der en der kan forklare mig sammenhængen til linie 300S/400S i de seneste 4 indlæg? 

 Tyske busser (var: Autokraft i Danmark) (2006-11-16 12:16)
Oh rædsel...jeg ser straks at en ny invasion af MAN og Mercedes-busser er på vej. Nu havde vi ellers næsten fået dem udryddet i HT-området! Abildskou er jo i forvejen MAN-fan :-(

 Fjord-Bus 7433 bevares (2006-10-26 16:17)
Jeg skal vil ikke kommentere anskaffelsen af bus 7433 andet end jeg håber at det ikke udelukker bevarelse af en DAB serie 15 mk. 3 på et senere tidspunkt. 
 
Jeg vil dog i den grad tillade mig at kommentere Ejlif Petersens udsagn om "at i flere omgange at have set de nævnte mk. 3-busser" 
Ejlif Petersen må enten have forvekslet disse mk. 3´ere med de tilsvarende hjemmehørende i Kokkedal eller Ryvang eller også har Ejlif Petersen ikke set dem særligt grundigt an! 
 
Arriva Hillerøds mk. 3´ere tåler ingen sammeligning med Ryvangs og Kokkedals tilsvarende, og hvis Ejlif Petersen mener at Hillerøds mk.3-vogne er i generelt dårlig stand, må jeg fastslå, at han er oppe mod bedrevidende i den sag!

 Kollektiv transport på Grønland? (2006-10-25 00:26)
Hej Thomas Bruun, 
 
Det med sporvogne på Grønland er helt forkert. Faktisk var der tale om en letbane ligesom den Arriva direktør Hansen forsøger at prakke Københavns amt på mellem Lyngby og - ja - IShøj.

 Hensatte Arriva-vogne (2006-11-14 11:31)
Bus 1730 (Volvo B10BLE-Aak) har kørt i Hillerød siden køreplanskiftet den 22.10.06, da man dagligt mangler een bus i serien 1373-81 som er ude af drift pga rengøring. Det er en MEGET stor opgave at bringe disse tidligere Ryvang-busser op et et acceptabelt niveau, men man har altså valgt at prøve, og man tager derfor busserne ud af drift een ad gangen, "skiller dem ad" indvendigt og gør dem rent som de aldrig har prøvet det før. Samtidig forsøger man at få bussernes ydre tilbage i den HT-gule farve vha. manuel rengøring. 
 
Bus 1349 (Volvo B10BLE-AaK) kører midlertigt i Hillerød pga. at bus 1701 - af samme type - er ude af drift pga. reparation.

 300S med 5-minuttersdrift (2006-10-23 19:02)
Hvor mange af dem kørte uden Falck-bil? ;-) 

 Store skiftedage (2006-10-22 21:09)
Busserne 1963, 1967-70 (DAB 15-1200C mk.3) er som bekendt udlånt til City Trafik Glostrup fra d.d.  
Busserne anvendes på linie 21, men da CT har flettet vognløbene på linie 21 med linie 161 ("busoverførsel" på Rødovre st.), kan 1900-vognene opleves på linie 161 også 
 
Joncheere-busserne 2470-2472 kører fast på linie 21/161 og den eneste årsag til at CT har lånt 1963, 1967-70 er den manglende levering af 5 Volvo B7R til linie 21/161. 
Alle øvrige nye busser til CT (2451-2472) er leveret og sat i drift. 

 DAF Berkhof (2006-10-16 00:22)
Ja - når nu overskiften siger "DAF - Berkhof" virker det sgu´ lidt underligt at det første svar der dukker op handler om Jonckheere-busser...!?? 

 industrispironage??? (2006-10-05 14:10)
Vil det så sige, at billederne må offentliggøres (igen) når Volvo officielt har offentliggjort den "dristige nye model" sidst på måneden?? 

 Net af servicebusser i København (2006-09-28 18:58)
Hold da helt op! 
Er man sikker på, at man har financieringen på plads? Er man helt klar over, at man også står alene med financieringen af den øvrige kollektive bustrafik i kommunen fra 1. januar 2007!? 
Men man vil måske til at tilføre kollektiv trafik FLERE skattemidler? I så fald - hatten af for det!

 "Nye" busser i Køge (2006-09-27 17:45)
Vodka?? Er det ikke det der førhen hed Kånæks? 
 

2006-10-03 13:09 i samme diskussion:
Skal 5095 og 5098 ikke køre som "kampagnebusser" på linie 26?? Eller det var måske kun i sidste måned? 

 "Glad" Engelsk buschauffør laver sin egen videotest af Volvo B10M ! (2006-09-27 17:56)
Morsom ide og sikkert ikke farligere end at tale i håndholdt mobiltlf under kørslen... 
 
Personligt ser jeg frem til 2´eren, hvor man kan håbe på en Leyland Tiger i hovedrollen ;-) 
 

 HUR-linjeændringer 22. oktober 2006 (2006-11-03 13:13)
Ja - ventetiden på 300S kan nu opleves ganske kort. I forgårs f.eks var der kun ca. 1,5 meter mellem busserne på Park Allé i Brøndbyvester. Men det ser nu alligevel imponerende ud med sådan 4 stk. ledbusser i en lang række. Gad vide hvor lang tid der så er gået inden den 5. bus er dukket op...? 

 Fjordbus, 7445/48 (2006-10-05 14:13)
Da alle Frederiksværks busser repareres og serviceres på værkstedet i Slangerup, sker det jo flere gange ugentligt at der optræder "ombyttede" busser mellem de to garager...

 Ny dille (2006-08-03 12:05)
Hverken "trainsurfing" og "bussurfing" er nye fænomener, men der har måske været en pause inden for "sporten" siden den nu anses for ny?  
 
Ihvertfald var det tilbage i 80´erne en sport at stå på pufferne bag på s-togene ligesom det var en sport at stå på rulleskøjter efter busserne, hvilket så kostede mange bøjede nummerplader, da disse blev brugt som håndtag. Om det dengang kostede døde eller kvæstede, ved jeg ikke - men dengang for 15-20 år siden var "verden" jo heller ikke lige så farlig at opholde sig i som i dag ;-) 
 
Arriva overlever jo på medieomtale og den altid sensationslystne presse vil jo gerne bringe den slags "news" - så da man ikke lige har nylakerede busser, alko-låse eller "sorte bokse" at lave pressemeddelelser om, så kan man jo friste pressen med lidt "ungdommen-nu-til-dags". Hvorfor har Arriva ikke et pressebillede af den udbrændte 1158 på deres hjemmeside?? ;-)

2006-08-04 00:31 i samme diskussion:
Selvfølgelig...det havde jeg jo slet ikke tænkt på. Det er jo derfor at Arrivas pressechef er så bekymret for de unge menneskers sikkerhed: Risikoen for at bagklappen falder af med de unge mennesker på - eller endnu værre: Risikoen for at de bliver forgiftet af sod- og oliepartikler... ;-))

 Busbrand (2006-07-26 11:24)
Flere forklaringer, Svend... 
 
Vedligeholdelsen af busserne hos KS/HT var af en noget anden og højere standard end i dag hos eksempelvis Arriva og Viola. Tilsmudsede motorrum hører i højere grad til dagens (u)orden end under KS/HT. Tilgengæld er jeg ret overbevist om at tærede vanger og rådden gulvbelægning var oftere set under KS/HT pga. hyppig rengøring af chassiset. 
 
Moderne lavgulvsbusser er konstrueret anderledes kompakt end eksempelvis en Leyland LIDRT 12 hvor motoren stort set har "frit" til alle sider. En moderne lavgulvs´ motorrum er ofte meget tæt pakket med både ledninger, slanger, rør samt en masse støjisoleringsmateriale - og så forresten også lige motor og gearkasse. Endeligt kan den kompakte konstruktion ikke altid tage nok højde for at seperere rør og slanger med antændelige væsker mest muligt var varme komponenter i motorrummet. 
 
Kombiner selv i alt ovenstående - og du vil vide hvorfor moderne busser oftere brænder.

 350S (2006-08-08 16:30)
Man kunne også sagtens forestille sig, at de allerde leverede busser forlanges ommalet, således at de grå og sorte områder fremtræder gule.  
Jeg er også forundret over, at de relativt store Scania-logoer på bagsiden af busserne endnu ikke er forlangt fjernet. 
Begge forhold er ikke helt i overensstemmelse med HURs designforskrifter.

2006-08-09 18:00 i samme diskussion:
Mht. til ensartet interiør og sædebetræk kan jeg kun tilslutte mig dette tiltag fra HT/HURs side. Faktisk finder jeg de blå, gule og grå nuancer ganske nydelige. Jeg husker med rædsel de interiørtiltag De Hvide Busser og Unibus fremkom med i midten 1990´erne - og så var det jo så at "legetøjet" blev inddraget! 
Ærligt talt tror jeg at passagererne er sk... ligeglade hvad farve bussens betræk har - bare det er nogenlunde rent og pænt - og at bussen kommer til tiden.

2006-08-10 09:57 i samme diskussion:
Jef, skal jeg for en kort stund henlede din opmærksomhed på den virkelige verden, så er det HUR Trafik der bestiller og betaler for kørslen, og derfor også HUR Trafik som definerer kravene til varen de køber. 

 Scania L94UB/Berkhof på 300S (2006-07-24 15:08)
Der var B10L-snigpremiere på linie 300S i fredags (21/7). Her kørte bus 1820 hele dagen på linien. Jeg så bussen hele tre gange - ingen af gangene uden forspændt Falckbil..!

 Voith vs ZF (var: nye busser i Køge) (2006-07-07 16:12)
Så er der oprettet en ny "gearkassetråd" - snoren er klippet! (trommehvirvel...) 

2006-07-07 16:26 i samme diskussion:
Aha! Konklusion: Dvs., at man bare skal kalde sin ZF-befængte Volvo B12BLE eller DAF SB4000 for en turistbus - så kører den som en drøm!?? Edder smart! ;-) 

 Roskilde Festival (2006-06-26 14:12)
City Trafik har planlagt at bruge følgende busser til kørsel i uge 26 på "Festival-ruterne" mellem Roskilde st og Festivalpladsen samt mellem Festival-pladsen og København H: 
 
2024 (DAB 7-1200B) 
2028 (Scania Omnilink) 
2048-2053 (DAB 12-1200B) 
2055-2061 (DAB 12-1200B) 
2064, 2067 (DAB-12-1200B) 
2071 (Leyland-DAB 7-1200L) 
2307-2308 (DAB 15-1200C mk 3)

2006-06-28 09:38 i samme diskussion:
Hvor lidt ved personalet så om busser, hvis man fylder brændstof i motorolien!?! 
Som Kim skriver, er dette sket på serie 12´ere før, men jeg begriber ikke, at det kan lade sig gøre. Godt nok er der 2 låger på siden af en serie 12, men det er sgu´ da ikke så svært hvis man kigger ind ad lågen, og ser hvad der er bagved! 
 
MichaelS: 
2028, 2307 og 2308 er vel ikke "tilføjelser" men en del af den planlagte vognpark, jf. første indlæg i tråden...

2006-06-28 20:54 i samme diskussion:
Da det åbenbart ikke er de skarpeste knive i skuffen som skal tanke brændstof på CTs busser under Roskilde Festival, er man nu begyndt at montere en metalplade hen over klappen til motoroliepåfyldningen på serie 12´erne. Man ønsker naturligvis ikke at episoden med 2061 gentager sig... 

2006-06-29 21:42 i samme diskussion:
"Veteranen" bus 2071 er set i drift i dag...

2006-07-01 13:06 i samme diskussion:
MichaelS: 
OK - det vidste jeg så ikke. Men vil det så sige, at det er lykkedes en af "de dygtige medarbejdere" at hælde brændstof på ved en låge som er blevet popnittet fast og tydeligt bærer inskriptionen "MOTOROLIE".  
I så fald er de pågældende altså mindre opvakte end jeg hidtil har indkeret i mine indlæg i denne tråd! 

 Hvad er vigtigst?? (2006-06-21 11:31)
Seriøst svar så: 
 
Helt klart et fadølsanlæg! 
 
:-)

2006-06-22 16:58 i samme diskussion:
Ja - læskurene langs 300S vil pga. af ventetiden til næste bus hurtigt udarte sig til rene drukbuler!

 Nye busser i Køge ? (2006-06-30 15:28)
Med risiko for at virke påståelig (!), vil jeg mene, at Voith er langt mere "standard" end ZF i B7RLE-modellen. 
OK - B7RLE er ikke særligt udbredt - heller ikke Storbritannien hvor jeg ofte træder mine sko. Men alle de B7RLE-busser jeg har "mødt" derovre, har alle haft Voith. Men igen - Voith er generelt mere udbredt i UK end herhjemme, så det kan jo skyldes en generel begejstring for denne gearkasse - selv de fleste nye DAF (VDL) har Voith derovre. 
Jeg kørte faktisk med en helt ny MAN 14.220 i Edinburgh for 2 måneder siden. "Crap!" - tænkte jeg da den rullede ind ved stoppestedet....men jeg var sgu´ lige ved at begynde at holde af den, da jeg konstaterede hvor godt den kørte (og lød) takket være Voith-gearkassen! 
 
Det er vel lige før, at der er ved at være basis for en Voith-fanklub herhjemme? ;-)

2006-07-07 16:09 i samme diskussion:
Jesper: Nu har denne tråd jo faktisk aldrig (specifikt) handlet om Jonckheere-busser, men vi flytter gerne Voith/ZF-debatten over i en ny tråd hvis du synes - no problem. 

2006-07-24 15:13 i samme diskussion:
Nu er bus 6226 godt nok en Vasbygade-bus, men fint med et billede som dokumentation alligevel...

2006-11-17 13:57 i samme diskussion:
Så er Viola klar med en pressemeddelelse om de nye Volvo-busser i Køge. 
Ret fantastisk, at man kan få så mange ord ud af noget så almindeligt. Jeg mener - at busserne har luftdyser over passagersæderne? Det havde HT-busser i 1976 altså også. At der er lavt gulv? Ja - det har været standard siden 1993. Og resten af alle de "fantastiske" nyheder er enten foranlediget af EU-lovgivning (miljø) eller almindelige HUR-kontraktkrav (kamera, dørlys og LED-skilte)... 
Men når nu Viola skriver at man har langsigtede planer om at forbedre busstandarden i HUR-området, så må DET da være det eneste nyskabende i pressemeddelelsen. Der er også nok at tage fat på for Viola. Vi håber planerne omfatter mere end blot pressemeddelelsen og de 15 nye busser i Køge! 
God arbejdslyst til Viola... 
 
 
Men læse selv "the breaking news": ;-) 
 
Passagererne i Køge får nye busser  
 
16-11-2006 
 
 
Passagererne i Køge får nye og forbedrede busser, som både tager højde for komfort og rummelighed.  
 
Pressemeddelelse: 
 
Indsættelsen af de nye busser er et led i Veolia Transport Danmark A/S’ langsigtede planer om at forbedre buskvaliteten i HUR-trafikken. Fem af busserne er allerede sat i drift, og inden for de kommende uger bliver yderligere 10 busser indsat på buslinjerne i Køge.  
 
Foruden flere sidde- og ståpladser er de nye Volvo-bussers rygsæder høje, hvilket gør busrejsen mere behagelig. Ventilatorer placeret over hvert bussæde gør det muligt for passagerne at tilpasse lufttilførslen til individuelle behov.  
 
De nye busser er indrettet, så de er handicapvenlige. Det lave gulv i midten af busserne, er på niveau med fortovskanten, og gør det nemt for bevægelseshæmmede, ældre og børn at stige ud af busserne.  
 
Lys ved dørene, som først slukker når chaufføren sætter bussen i gang, samt en ekstra lukke- og åbne mekanisme ved dørene sikrer, at kørestolsbrugere og passagerer med barnevogne trygt kan stige af bussen.  
Dertil kommer gode læsbare destinationsskilte, som gør det nemt for lettere synshæmmede og øvrige passagerer at orientere sig om bussens endestation.  
 
Samtlige busser er udstyret med ekstra sikkerhedsudstyr, som øger sikkerheden for såvel chauffører som for passagerer og øvrige trafikanter.  
 
Foruden at være forsynet med op til fem indvendige kameraer til forebyggelse af bl.a. voldsepisoder, er samtlige busser udstyret med IDS, Intelligent Driver Support. Systemet registrerer via udvendige kameraer bussens udsving og giver dermed chaufføren, via en indvendig overvågningsskærm, et bedre udsyn til blinde og kritiske vinkler i trafikken. 
 
Busserne opfylder Euro 4-emmissionsnormen og nedbringer derfor udslippet af partikler til gavn for omgivelserne. 
 
Indsættelsen af de nye og forbedrede busser, som er på forkant med udviklingen, er et led i Veolia Transports servicekvalitetsambition.  
 

 Bornholm efter udbudet (2006-06-06 13:04)
...i så fald er NS96200 en Leyland-DAB 7-1200L og på ingen måde en 12-1200L 

2006-06-07 12:00 i samme diskussion:
Jef; 
Lige netop emblemerne på bussen skal du nok ikke regne med. Stort set alle 7-1200 som blev handlet via DAB i perioden 1991-95 mistede deres Leyland-emblemer til fordel for DAB-Silkeborg. Af den simple grund, at de på afstand så lignede fabriksnye 12-1200!  
Kig efter akselnav (hvis ikke bussen har heldækkende hjulkapsler), instrumentering, gearvælgertype mm. Endeligt vil den indvendige aptering - og så selvfølgelig ikke mindst lyden - kunne give dig et hint om hvilken model der er tale om. 
Men selvfølgelig - ser du bussen i fart på landevejen, er det ikke så let...

 Metrobusser Christianshavn-Lergravsparken i hele tredje kvartal (2006-06-27 00:28)
Ja - men til gengæld bor stakkels 1969 hos Arriva Kokkedal - og den ligner derfor noget der er meeeeeget gammelt! 

 Bus mod bygning igen.... (2006-06-01 17:00)
Utroligt - nu har serien 1172-1181 kørt 6 år i Hillerød uden "komplikationer" af større art. Nu er det lykkedes for Ryvang at afskrive to af dem på under ½ år... 
 
Trist! R.I.P 1178 :-( 

2006-06-02 15:28 i samme diskussion:
Jeg lod jo nok den "negative begejstring" løbe af med mig, da jeg anså 1178 for "død". Når nu jeg ser billederne, er det jo faktisk ikke så slemt med skaderne. 
 
En interessant detalje er den manglende rude i venstre side. 
Lur mig om det ikke er en af de evigt action-hungrende redningsfolk som har skulle den vej ind for at redde alle "ofrene" - i stedet for bare at bruge dørene!!?

2006-06-03 16:24 i samme diskussion:
Utvivlsomt - men igen havde det både været hurtigere, sikrere og nemmere bare at bruge dørene. 
 
Jeg lod mig bare inspirere af et ubetydeligt sammenstød i Glostrup for et par måneder siden, hvor Falck lige skulle teste deres karosseri-klipper og ødelagde biler for flere hundrede tusinde kroner fordi der sad "ofre" i bilerne. 
Ja - bilejerne var gået tilbage til deres biler for at varme sig, fordi Falck var lidt længe undervejs. Da Falck dukkede op blev bilejerne beordret til ikke at røre sig, og vupti klippede man lige tagene af bilerne og løftede folk ud... 
Jov-jov - lissom i de amerikanske dokumentarfilm, hvor redningsfolkene også kører i store SUV-biler med alu-fælge ;-)

2006-06-27 00:25 i samme diskussion:
Så er 1178 på gaden igen - med nylakeret forende...

 Veolia (2006-05-31 12:02)
Viola har taget flg. DAB 15-1200C mk 3 LPG ud af drift: 5066 (Gladsaxe) og 5070 (Vasbygade). Begge skulle efter sigende allerede være ude af landet! 
 
Hos Viola Gladsaxe er 5088 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) tilbage i drift efter at have afventet motorreparation siden november 2005. 
Busserne 5082 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) og 5099 (Volvo B10BLE-Aabenraa) er ligeledes ude af drift pga. motorhaveri i december 2005. Begge busser er fortsat under reparation. 
Bus 5131 (Volvo B10BLE-Aabenraa) har ligeledes heller ikke været i drift siden omkring januar 2006. Bussen afventer reparation. 
 
Busserne 5159 og 5173 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) har i en kortere periode ultimo maj 2005 været udlånt fra Vasbygade til Gladsaxe, mens bus 6337 (Volvo B12BLE-Aabenraa) har været udlånt den anden vej. 

2006-07-12 11:59 i samme diskussion:
Busserne 5160, 5164, 5166 og 6248 (DAB 15-1200C mk3 LPG) er alle overflyttet fra Vasbygade til Gladsaxe primo juli (6248 dog allerede fra medio juni). 
 
Gladsaxe har fortsat en hel del busser ude af drift (langtids), hvorfor busser må tilføres midlertidigt fra Vasbygade.

2006-07-14 15:35 i samme diskussion:
Ooops - glemte jo lige... 
I forlængelse af mit seneste indlæg i denne tråd, glemte jeg at nævne, at bus 5151 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) også er overflyttet fra Vasbygade til Gladsaxe.

2006-07-17 11:03 i samme diskussion:
Al den vognombytning mellem Gladsaxe og Vasbygade er dårligt til at følge med i... 
 
5151, 5160, 5164 og 5166 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) er tilsyneladende tilbage på Vasbygade. Til gengæld er 5158 - af samme type - nu i Gladsaxe. 

2006-07-24 15:11 i samme diskussion:
Ja - der er tydeligvis tale om korttidslån. Bus 5158 (DAB 15-1200C mk 3 LPG) er således heller ikke i Gladsaxe længere. Kun bus 6248 ser ud til at være flyttet hertil permanent.

 Mindre busbrand (2006-05-30 13:10)
Branden i bus 1947 må siges at være ret begrænset, og der er således intet til hinder for, at bussen kommer på gaden igen. Det er så spørgsmålet om Arriva vil ofre de (små-?)penge det koster at reparere den, når den alligevel er blandt de busser som skal tages ud af drift til oktober 2006.

2006-06-05 22:39 i samme diskussion:
1947 er ved at være frisk igen. Bussen forventes på gaden igen i løbet af denne uge.

2006-06-21 11:55 i samme diskussion:
1947 er tilbage i daglig drift efter den meget lille brand den var udsat for i maj måned. Bussen var uden af drift i godt en uge. 
 
1963 er tilbage i drift og er således repareret efter brandskaderne som var mere omfattende end på 1947. 
 
1966 er med al tydelighed opgivet. Hvor bussen er kommet hen ved jeg ikke. 
 
1969 er tilbage i drift efter endt motorreparation. 
 
Så dermed kører alle "Nord"´s 1900-vogne igen - lige bortset fra 1966 

 HUR-linjeændringer (2006-08-07 19:26)
Skolesommerferien er vist ikke helt slut før fra på mandag (14/8) - dog naturligvis med forbehold for lokale forskelligartetheder.

 300S busser til "Rebus" (2006-05-10 14:42)
Bus 1979 (Mercedes O.405GN) holdt efterladt med nødblink på Sdr. Ringvej i Brøndbyvester i går eftermiddags...

2006-05-11 00:12 i samme diskussion:
Her til aften var bus 1411 (Volvo B10BLE-AaK) efterladt med nødblink på Ndr. Ringvej ved Ejby. 
Falck sås trække af med den efter nogen tid. Angiveligt skulle 1978 (Mercedes O.405GN) være brudt ned på ruten tidligere på dagen også. 

2006-05-11 17:34 i samme diskussion:
....og fra nu af tilbage til indlæg vedrørende busserne på linie 300S!

2006-05-19 14:27 i samme diskussion:
Bus 1982 (Mercedes O.405GN) holdt efterladt med nødblink på Gladsaxe Ringvej ved Gladsaxe Trafikplads i går eftermiddags...

2006-05-31 16:46 i samme diskussion:
Bus 1976 (Mercedes O.405GN) blev slæbt hjem af Falck efter nedbrud på ruten onsdag den 24. maj. 
Bus 1571 (Scania Omnilink) kørte som "kvalitetsbristbus" hele aftenen på linie 300S den 30. maj.

 Kastrup Lufthavn's Transit busser (2006-04-26 23:59)
Jeg har set en anden bus ude i lufthavnen i dag. Den var hvid og blå og hed noget med A320. Den havde meget små vinduer, men der var til gengæld masser af dem. Selvom hjulene ikke var ret store, tror jeg nu alligevel ikke, at bussen kan komme frem på alt for smalle gader! 

 Nye busser til Fynbus (2006-04-26 23:52)
Jef: Der er ikke noget karosseri der hedder "Slupsk". Karosseriet du velsgtens tænker på hedder "Omnilink"...

 bus Brande1!!! (2006-03-30 10:32)
Når man alligevel vil udrangere alle DAB 15-1200C mk 3 (1946-70) til efteråret 2006, vil det måsk også være tosset at bruge penge på at lave 1966. 
 
Claus: 
1966 - problembus? Hvordan kan den være andet med den vedligeholdelsesstandard man har hos Arriva Kokkedal. Prøv at sammenligne standen på Hillerøds og Kokkedals mk 3´ere....skræmmende!

 Metrobusser i næste uge (2006-03-22 11:07)
Nu er der jo flere eksempler på, at busser som er solgt til VB fortsat anvendes i drift, selvom ejerskabet formelt er skiftet. 
 
Noget helt andet er dog, at det næppe ville kunne betale sig for hverken VB, Arriva eller nogen anden at "genoplive" eks. de i Holbæk, Hedensted mm. hensatte gamle Unibus DAB´er, B10L´er eller noget andet for EEN uges togerstatningskørsel.

2006-03-29 11:19 i samme diskussion:
...Og når nu vi er ved betegnelserne: 
 
Kan man ikke bare benytte betegnelsen "Scania Omnilink" i stedet for "Scania Slupsk" eller "Scania Katrineholm". Hvorvidt bussen er bygget på den ene eller anden fabrik er vel mindre interssant i forhold til oplysning om hvilken busmodel der faktisk er tale om, ikk´sandt!? 

2006-03-30 10:37 i samme diskussion:
Øh - Jef...nu er det jo dig der sammenblander æbler og pærer! 
 
En Aabenraa og en DAB vil jo aldrig være samme busmodel, selvom de er bygget på samme type chassis. En Scania Omnilink er sgu´ en Scania Omnilink uanset hvilken af Scanias fabrikker den er bygget på ;-) 

 Anna Phil (2006-03-08 13:00)
City Trafik 2419 - Scania N113-Lahti

 "Fremmede" HUR vogne (2006-02-16 19:09)

1765 PC95879 (ex 2058 PC95879 Slagelse)  

 
-har aldrig kørt i Slagelse, men jeg ved selvfølgelig ikke lige hvad du mener præcist med de bynavne du nævner i parantes...

2006-02-16 23:04 i samme diskussion:
Bus Danmark 2058 kørte fra Nyk. Sj. Bussen nåede aldrig svjh. at køre for Arriva med dette nummer.

2006-02-21 13:25 i samme diskussion:
Kim: Ikke helt enig ang. "M"-betegnelserne. Der er bygget både "M82" og "M85"-karosserier på både DAF og Scania-chassiser (og sågar en AEC "M61"). 
Da "M"-betegnelserne er uofficielle og kun vejledende, er der jo ingen problemer at bruge dem ifm. andet end Volvo B58 og B10M.

 Buskanon (2006-01-26 13:04)
Faktisk er de første DAB 15-1200C mk 3 (Arriva 1946-70) indrettet som mark 2´ere indvendigt, hvilket måske antyder, at mark 2 og mark 3 er lige meget laventre som lavgulv.  
Gulvhøjden/sædehøjden er den samme i både mark 2 og mark 3. Forskellen ligger blot i at mark 2 (+ 1946-70) har skrånende midtergang uden trin mellem midterdør og bagdør hvor mark 3´ere bygget efter ca. januar 1996 har trin og plant gulv mellem disse. 
Mark 2´ere må nok derfor også opfattes i samme kategori som mark 3´ere.

 Connex DAB LPG (2006-02-03 16:00)
Connex fik "på papiret" 50 gasbusser i overskud ved køreplanskiftet i oktober 2005. De fleste busser er DAB 15-1200C - resten DAF SB220/Berkhof. 
Der har været planer om at ombytte DAB-gasbusser med Berkhof-gasbusser i eksisterende kontrakter, men intet konkret er vist sket på den front. 
Der er tilgengæld byttet lidt rundt på hvilke busser som er aktive og hvilke som er passive, hvorfor de numre som er nævnt i den konkrete liste ovenfor ikke nødvendigvis alle er "passive"... 
 
Men det forlyder, at der skulle være solgt 49 DAB 15-1200C mk 3 LPG - så 30 stk kan vist ikke helt gøre det... 

 Nye billeder på Myldretid, Kurt W Knudsen nr 5 (2006-01-18 23:14)
Spændende nye billeder fra en svunden tid på Myldretid.dk 
Som det nævnes i billedteksten til Kurt W. Knudsen nr 5, senere Linjebus nr. 6549 overgik denne bus til bevaring i Bushistorisk Selskabs regi i 1995. Der nævnes også, at der ofredes en del istandsættelse på køretøjet, inden man opgav og lod det ophugge. 
Det er første gang, at jeg på skrift kan læse, at bussen faktisk blev ophugget efterfølgende. Jeg har hørt mange rygter om 6549, men aldrig fået bekræftet mine værste anelser om at bussen led så krank en skæbne. 
For de medlemmer af Bushistorisk Selskab som interesserer sig mindst lige så meget for penge som for busser, må det ærgre yderligere, at man incl. de 10.000 kroner anskaffelsen androg, faktisk brugte mellem 40 og 50.000 kroner på istandsættelse af bussen i årene 1996-99. 
Men som bekendt skal man jo ikke græde over spildt mælk...

 13,7 Meter busser på 150S (2006-01-11 15:58)
Scandia?? 
De plejede da ellers at bygge tog...men det er måske en Scandia skinnebus du har set - og så endda på Lundtoftebanen som aldrig blev til andet end linie 150S... 

 HUR-køreplansændringer til januar (2005-12-28 02:25)
Vedr. den nye køreplan for linie 300S: 
 
Jeg har set denne på HURs hjemmeside. Hvad er det nye rent frekvensmæssigt? Der køres da fortsat 10-minuttersdrift mellem Lyngby og Ishøj, og køretiden ser ud til at være uændret på denne strækning, selvom både HUR og Arriva indrømmer at køreplanen ikke kan overholdes i myldretiderne...!?

2006-01-11 16:06 i samme diskussion:
Jeg efterlyser een som kan forklare mig hvor det er, at linie 300S har fået forøget frekvensen... 
Jeg kan få øje på de nye minuttal, men jeg kan intet sted se, at der køres med mere end 10-minuttersdrift...!? 
 
(Jeg bøjer mig naturligvis i forlegenhed hvis det mine trætte gamle øjne som ikke længere magter at læse en køreplan!)

2006-01-11 22:53 i samme diskussion:
Tak Jef! 
Det havde jeg aldrig gættet selv. Jeg kiggede selvfølgelig kun på hverdage da jeg - dum som jeg er - troede, at man havde forbedringer i vente til os der bare skal på arbejde og dagligt må leve med en ikke-eksisterende overholdelse af køreplanen i myldretiderne. Der er tydeligvis ikke nok køretid på linien, og der mangler en aktiv indsats på trafikstyringssiden, så der ikke opstår situationer hvor to-tre busser kører næsten i halen på hinanden....og at der dermed går 25-30 minutter inden den næste bus kommer!

 Endnu en DAF Jonckheere på vej (2006-01-13 11:30)
Sjov klaprende motorlyd på Scania´en? Tjah - smag og behag er forskellig, men jeg kan nu meget godt lide "rytmen"...Minder en smule om dengang der var ordentlige dieselmotorer til...! 
Jeg vil nu ikke ligefrem kalde Scania Omnilink "fascinerende", men jeg er enig i, at det nok er noget af det bedste der er tilgængeligt på det danske marked pt. At det så ikke siger så frygteligt meget, er en anden sag! 
Det umiddelbart bedste ved Omnilink´en er karosseriet, som heldigvis både på design og konstuktionssiden er meget DAB´sk. Det værste ved Omnilink´en er den skrækkelige ZF-gearkasse - men den skæbne deler den jo med både Volvo B12BLE og DAF SB4000. Alle tre ville uden tvivl køre bedre med en Voith gearkasse. 
Jeg mener - prøv en 10 år gammel DAB 15-1200C mk3 med DAF-motor og Voith D851 gearkasse. Mere perfekt gearskifte og behagelige nedgearinger findes vist ikke i nogen HT-bus...

 Arriva bus 7154 (2005-12-05 11:28)
Der står under "opdateringer af busbasen" at bus 7154 er flyttet fra Hillerød til Ballerup... 
Vel næppe den vildeste nyhed, da bussen flyttedes fra Hillerød helt tilbage i 2002! 
 
;-))) 

 Ny bus på prøve i HUR. (2005-12-05 11:25)
En DAF SB 200 har Cummins-motor som standard, da DAF ikke laver så små motorer. Modellen er ret udbredt i UK, hvor 11 ud af 10 har Voith-gear. Selvfølgelig skal man til det danske marked absolut prøvekøre den med den ukomfortable ZF-gearkasse! 

 DAB-gasbusser til Sibirien (var: Så er det sket) (2005-11-30 13:03)
Hvilken sammenhæng skulle det indlæg have været en del af? 
Jeg efterlyser at man bare er en anelse mere uddybende. Ovenstående indlæg forekommer mig fuldstændigt meningsløst... 

2005-11-30 14:47 i samme diskussion:
Sebastian, 
Jeg kan også godt lide gasbusser, men Rasmus´ tråd giver stadig ingen mening. 
Skal der være en smule seriøsitet i et forum må man forklare hvad man mener, eller skrive hvad man henviser til.

2005-11-30 14:52 i samme diskussion:
OK Sebastian, 
Glem hvad jeg skrev. Jeg har været på hjemmesiden og fik derved en forklaring... 
 
mvh 

 1001-1013 (2005-11-28 00:06)
Sebastian: 
 
HUR??? Du mener vel Arriva!?

2005-11-28 10:49 i samme diskussion:
Bus Danmark - ja....Som var ejet af Hovedstadsområdets Trafikselskab. 
Men at kalde Bus Danmark for HUR svarer vel lidt til at kalde en Scania Omnilink for en Leyland-DAB....

 ÅS nye busser i drift. (2005-11-24 22:59)
"Sjovt" nok at ÅS 346 - den sidste serie 12 - åbenbart har 8 års fødselsdag i dag... 
Det har den sidste rigtige serie 15-1200C (diesel) nemlig også...Arriva-HT nr 1999. 
 
Det er da lidt for pudsigt hvis både den sidste serie 12 og den sidste serie 15 (diesel) er leveret den 24.11.1997! 
 
Kommende national helligdag?? Måske i mit stille sind...

 Nyt Trafikselskab (2005-11-17 15:09)
Beslutningen om at HUR Trafik, VT og STS sammenlægges til eet trafikselskab fra 01.01.2007 blev vel endeligt besluttet og offentliggjort omkring 1. juni 2005....såååeeh...den helt vilde nyhed kan man vel ikke kalde det.

 Århus Sporveje er de dyreste (2005-11-16 13:26)
Århus Sporveje dyrest..? 
Tjah - der er jo mange forskellige måder at opgøre det regnestykke på, men skal man underbygge synspunktet, kan man vel blot tilføje.... 
 
Kvalitet koster penge! 
 

2005-11-17 15:28 i samme diskussion:
Jeg kan ikke lige følge argumenterne i denne tråd. Man vil gerne have udlicitering og dermed lade markedskræfterne få indflydelse på hvem der skal køre busserne, men man vil samtidig helst kun have at de små vognmænd vinder kørslen... 
 
Jeg tror ikke det er så vigtigt om selskabet der vinder kørslen er De Blaa Omnibusser eller Arriva. De vigtige er den lokale organisation og dennes ansvarlighed og mulighed for at træffe beslutninger.  
 
Arrivas nye struktur med små garageanlæg er måske den rette vej. Det kræver nok blot, at man er villig til at uddelegere en passende portion ansvar og beslutningskompetance til de små enheder...og her er det så lige min bekymring melder sig! 

 Øvrige busser i HUR der ikke længere er udrangerede (2005-10-28 21:28)
6265 har ikke været udrangeret. Den blev i overensstemmelse med det planlagte flyttet - sammen med tilsvarende vogne 6252, 6253 og 6259 - til linie 10 ved planskiftet i søndags... 
 

2005-10-31 22:04 i samme diskussion:
DAB 15-1200C LPG mk 3-busserne 6252, 6253, 6257, 6259 og 6265 er alle blevet oplakeret HT-gule og kører primært på linie 10. 
 
Busserne 5066 og 6254 (med blå S-bus hjørner) af samme type kører som "midlertidige" busser i Gladsaxe, da Volvo B10BLE-busserne 5125, 5126, 5127 og 5128 for øjeblikket sendes til oplakering efter tur. 
 
I øvrigt anvendtes DAB 15-1200C LPG mk3-busserne 5181, 5196, 5197 og 5198 i et kort periode i drift efter køreplanskiftet, men er så vidt vides alle taget ud af drift igen (i Gladsaxe i hvertfald)

 De Hvide Busser's nye DAF (2005-10-26 11:23)
De Hvide Bussers nye DAF´er er (om)nummereret og registreret således: 
 
8769 - TY 92.904 
8770 - TY 92.906 
8771 - TY 92.908 
8772 - TY 92.907 
8773 - TY 92.905 

 city trafik i jylland (2005-10-10 11:57)
City Trafik har aldrig kørt som VT-entreprenør, man CT købte i 1997 (?) selskabet Sydtrafik som kørte på VT-ruterne 12, 30, 31, 36, 361 og 362. 
Sydtrafiks busser blev nummereret i en 500-serie. Sydtrafik ophørtr som VT-entreprenør pr. 31.12.97

 Fælles busbenyttelse linie 2A og linie 6A (2005-09-26 22:58)
Har netop læst nedenstående billedtekst her på myldretid.dk: 
 
"Linje 2A har i perioden 2002-05 kørt med DAF/Berkhof-gasbusser suppleret med Volvo B10BLE/Aabenraa som reserve. Mens linje 2A og 6A begge var stationeret på Connex' Gladsaxe-anlæg skete det, at linje 6As busser optrådte på linje 2A, men det var slut med det, da linje 2A blev flyttet til Ejby-garagen. I september 2005 har bus 6332 fra Gladsaxe og linje 6A dog været i trafik på linje 2A, idet Ejby åbenbart har lånt vognen. Årsagen til lånet kan meget vel være, at en del af Ejbys DAF/Berkhof-gasbusser var ved at blive gjort klar til deres nye opgaver fra køreplansskiftet i oktober. Bussen, der er en Volvo B12BLE/Aabenraa fra 2003, ses her på Frederikssundsvej i Brønshøj som linje 2A." 
 
Mig bekendt har linie 2A og linie 6A aldrig været stationeret i Gladsaxe samtidigt. Linie 2A flyttede med DAF-Berkhof-busserne til Ejby ved køreplanskiftet i maj 2003. Ved samme køreplanskift vandt Connex den "nye" linie 6A som man stationerede i Gladsaxe. 
Ejby har dog i perioder lånt 6A-busser i Gladsaxe til at køre linie 2A med... 

 DAF Jonckheere busser til De Hvide Busser (2005-08-31 17:40)
8716 (DAB 12-1200B) holder som oftest indendørs på anlægget i Hørsholm. Denne bus anvendes - så vidt jeg ved - fortsat til skolebuskørsel for Karlebo kommune.  
8723 (DAB 7-1200B ex Unibus ex BBC) haves endvidere også. Denne bus er garageret i Hillerød. 
Ingen af busserne anvendes normalt til kørsel for HUR Trafik. 
 
Omkring DHBs valg af nye busser: 
Selvfølgelig spiller det ind, at den tidligere Volvo-sælger har knyttet personlige kontakter, som han har fået "med over" til VDL... 
Men det spiller vel også ind, at Volvos kvalitet ikke længere er, hvad den har været. 
Elektriske fejl og brande på de sidste årgange Volvo B10BLE fik mange kunder til at ytre skepsis... 
Efterfølgeren Volvo B12BLE (og B12M for den sags skyld) har vist jaget de sidste tro Volvo-kunder en skræk i livet. 
 
Personligt har jeg kun hørt knoppede ord fra busselskaber (mekanikere såvel som værkstedsadministratorer) omkring Volvo B12-serien. 
 
Bemærk at Volvo ikke skal levere een eneste bus til det kommende planskifte/kontraktskifte i HUR - måske en tilfældighed?

2005-09-01 13:31 i samme diskussion:
Nuvel - muligvis er Volvo B10BLE en bedre bus end Volvo B12BLE, men B10BLE´eren har virkelig voldt mange værksteder kvaler mht. elfejl (Thoreb). I følge mekanikere hos hhv. Arriva og Connex oplever man faktisk flere elfejl på Volvo´erne end på DAB´erne. Så ud fra de udsagn jeg har mødt, så ER der flere elfejl... 
Mht. til brande, er der faktisk mange B10BLE´ere som er brændt i en foruroligende ung alder. Fjordbus 7491 er et eksempel herpå, men Arrivas fra linie 300S har også flere brande bag sig - 1401 og 1402 er vel blevet "slukket" omkring 3-4 gange hver. En mekaniker fra Arriva Ballerup viste mig engang hvad det var som man mente var årsagen til brandene - en detalje som Volvo ikke uden modstand ville erkende som en konstruktionsfejl... 
 
Volvo B10BLE er repræsenteret i et højt antal på det danske marked, og naturligvis er modellen derfor stærkt repræsenteret i brand-statistikken.  
Der er dog bygget flere DAB 15-1200C (incl. gasbusser) og af disse har færre været udsat for totalskadebrande. 
Men taler vi MAN eller Mercedes så har disse mærke vel fortsat en klar %-vis førerposition mht. totalskadebrande. 
 
Ja - Connex har sikkert givet "fuld pris" for 6374-77...men de kunne jo også få dem leveret med det samme. De havde jo holdt "klar" i flere måneder. 
 
Mht. til "billige alternativer" og "mærkevarer", så hører både DAF/VDL og Mercedes da hjemme i sidstnævnte kategori - næppe i den førstnævnte. 
 
Nå - nu kom denne tråd vist lidt langt væk fra det direkte emne i overskriften... 

 Arrivas overtallige gasbusser (2005-06-30 11:06)
1100 og 1106 genindsattes i drift primo juni 2005 i forbindelse med at busserne 1770 og 1771 (Volvo B10BLE) blev sendt til Jylland. 

 Nymaling af HUR busser (2005-06-29 13:01)
Bus 5105 har ikke tidligere været oplakeret. Det er først nu - i forbindelse med at denne (og andre af typen) skal bruges i 17. udbud fra oktober 2005. 
 
Når en bus er blevet lakeret (eller nyleveret), har I normalt 6 uger til at "være hurtig" med kameraet. 
Busserne får efter planen 6 uger til at "hærde" inden der sættes reklamer på igen. 
 
Af Gladsaxes Volvo B10BLE er det følgende som er blevet heloplakeret i 2003 ifm. kørslen på linie 169/179, 182/183, 590P: 
5099, 5100, 5102, 5104, 5107, 5113, 5114, 5119, 5120, 5121, 5122, 5123, 5130, 5131, 5134, 5136 
 
Følgende busser - som pricipielt derfor kører på linierne 22 og 68 er ikke oplakeret: 5024, 5025*, 5101, 5103, 5112, 5132, 5133, 5266 
 
*oplakeret i 2004 ifm skade. 
 
Ud over oplakering omfatter "opgraderingen" også montering af bakalarm, videoovervågning af døre, samt montering af 2 informationsskilterammer med køreplanholdere ved midterdørene.

 Roskilde Festival (2005-06-24 12:46)
City Trafik kører igen i år festivalruten mellem Roskilde og festivalpladsen. 
 
Busserne 218, 2045 (Volvo B10M-Aak), 2024 (DAB 7-1200B), 2048-53, 2055, 2057-61, 2064 og 2067 (DAB 12-1200B) er planlagt anvendt til formålet fra på mandag den 28. juni. 

 LED skilte (2005-10-15 01:41)
Min lokale tankstation er også gået over til LED-skilte...

2005-10-16 03:30 i samme diskussion:
HAHAHAHA!!!!!!!!! 
Virkeligt godt fundet på, Thomas! 
Det er simpelthen for sjovt **ggg** 

 Connex i fremtiden (København) (2005-06-20 11:49)
...og Vasbygade er ca. 30 busser mindre end Gladsaxe...! 

2006-06-09 21:07 i samme diskussion:
Viola´s hovedkontor flyttede til Ejby allerede den 01.05.2006 - postadressen gjorde ihvertfald...

 Arriva i fremtiden (2005-06-16 17:54)
Jeg har sjovt nok hørt tilsvarende historie fra helt anden side (dog en ansat i branchen) for nogle dage siden.  
At Arriva vil sælge sine anlæg er dog ingen nyhed. Hillerød og Vejle er jo allerede solgt sidste år. 
Så mon ikke de små endheder, er en del af strategien for fremtiden. Man kan jo ikke just kalde Arrivas nuværende store enheder for succes... 
 
Fra samme "rygte" forlyder det, at Arriva vil afvikle sin egen værkstedsvirksomhed (har man været i gang længe..?? hehe) og fremover kun selv stå for ren-og klargøring. Al reparations-og servicearbejde skulle i så fald foretages hos busleverandørerne på deres værksteder. 
 
Vi får se... 

2005-06-17 00:30 i samme diskussion:
Nu er det jo ikke nogen helt urealistisk måde at drive busdrift på. 
Både Volvo og Scania tilbyder "TotalService" af hele vognparker. I Storbritannien "driver" Volvo bybusserne i hhv. York og Aberdeen i samarbejdskontrakt med busgiganten "First". Volvo leverer busser, mekanikere og i et vist omfang værksteder...First leverer chauffører, køreplaner og opstillingsplads til busser. Så kører vi! 
 
Om rygterne taler helt eller delvist sandt mht. til Arriva..tjah? Men der går jo ofte røg af en brand! 
 

 busser i københavns lufthavn (2005-06-03 14:52)
Der haves et antal Mercedes Citaro i 15-meter udgave og Mercedes O.405 i alm. 12-meter udgave. O.405´erne er bestemt ikke O.405N - de er ikke lavgulvsbusser... 

 Data på de nye Connex-busser (2005-06-21 01:11)
....."Kilde"... 
 
(Skååål, drenge..!) *ggg* 

2005-06-21 11:32 i samme diskussion:
Vel talt, Thomas! 

 Connex 6374-77 (2005-05-30 11:46)
Connex 4 nye Volvo B12BLE er rigtig nok de 4 busser som skulle have være leveret til Wulff/Arriva i Roskilde, men som i sidste øjeblik blev afbestilt. 
Busserne er således bygget i Aabenraa og er mig bekendt verdens sidste Aabenraa-busser. 
Busserne er således bygget engang i 2004, men er først blevet indregistreret i maj 2005: 
6374 - TS 94.592 
6375 - TS 94.593 
6376 - TS 94.594 
6377 - TS 94.595 
 

2005-06-02 00:44 i samme diskussion:
Du har ret Lars - tak for det. 
Jeg har åbenbart ikke magtet at læse mine notater. Beklager fejlen! 

 Connex - efter 16. HUR udbud (2005-05-25 16:38)
I forbindelse med HURs 16. udbud og køreplanskiftet på søndag den 29. maj 2005 indsætter Connex 28 fabriksnye busser: 
24 stk. DAF SB4000–Jonckheere (nr. 6350-6373) og 4 stk. Volvo B12BLE (nr. 6374-6377) 
 
DAF´erne leveres alle til Vasbygade og indsættes på linie 18, linie 26, linie 30-36 og linie 32-33. Kun 15 af busserne vil være klar fra på søndag – resten dukker op i løbet af juni 2005.  
 
Volvo´erne – som meget tyder på er identiske med de tidligere afbestilte busser fra Arriva/Wulff i Roskilde - leveres til Gladsaxe og indsættes på linie 10. 
Til linie 10 får Connex Gladsaxe endvidere tilført 10 stk. DAB 15-1200C mk 3 LPG fra Vasbygade. 
 
Som ”stand-in”-busser hen over sommeren mens de resterende DAB 15-1200C mk 3 LPG-busser bliver oplakeret og frem til de resterende DAF SB4000-busser er leveret, bruges de overtallige Volvo B10BLE-Aabenraa nr. 5023, 5105/09/10/24/29. Endvidere bliver der benyttet busser som er ledige frem til august pga. sommerkøreplaner på andre linier i København. 
 
Fordeling af busserne på de nyvundne linier i 16 udbud i øvrigt (sommerkøreplan frem til august):  
 
Linie 10 (Gladsaxe): 5168/78/80/82/83/92/93, 5204/05/06, 6374-77 
Linie 18 (Vasbygade): 5059/64/65, 5153/58, 5161-66, 5201/07, 6350/51/52  
Linie 26 (Vasbygade): 5194, 6353-64 
Linie 30/36 (Vasbygade): 5060/61/62/68, 5151/73/74/79, 6365-69 
Linie 32/33 (Vasbygade): 5167/71/95/99, 5200/02/03/08, 6370-73 
Linie 75E (Vasbygade): 5159/60/69 

2005-05-27 22:23 i samme diskussion:
Nåh - når nu alligevel denne tråd har bevæget sig meget langt væk fra overskriften (skete vel egentligt allerede efter 1. indlæg), så lad os da snakke passagerkapaciet: 
I 1995 indsatte Linjebus Scania 113-Katrineholm på linie 123 med en passagerkapacitet på 32 siddende og 24 stående. De afløste Leyland og Volvo-DAB busser med en kapacitet på 45 siddende og 40 stående. Altså en teoretisk mindre kapacitet på 29 pladser pr bus! 
Antallet af ståpladser i en bus bestemmes ud fra antallet af holdepunkter for stående i bussen samt bussens maksimalt godkendt akseltryk, og det kan derfor godt være en lidt teoretisk størrelse... 
Det samlede antal pladser pr bus blev kraftigt reduceret ifm. indsættelse af lavgulvsbusser op gennem 90´erne. Ved efterfølgende at indsætte 13,7-meterbusser på flere linier, er man efterhånden nået op på en kapacitet som minder om den der kunne tilbydes i busser med normalt gulv. Men samtidig væsentligt flere tons "hardware" for at flytte den samme mængde kunder...

2005-05-31 18:19 i samme diskussion:
Nej - nej...skam ikke DAB serie II´erne. Dem med matrix-skilte kom jo oprindeligt fra Stephansen i Ordrup. Alle de andre blev jo solgt til Hvidovre Rutebiler, da der ikke måtte køre busser med bagdør på linie 732 på grund af den lave bro ved Søborg Hovedgade. 
Mere overraskende er det alligevel nok at to af dem beholdt den blå farve helt frem til i dag - og i øvrigt nåede jeg lige at se internnr. på en af dem, nemlig 5348,2½.  

 Flag? (2005-05-20 18:46)
Jeg læser følgende billedtekst her på myldretid.dk : 
 
Kun én gang tidligere er det sket, at busserne har kørt med to forskellige flag, nemlig under 'Norsk uge' tilbage i 1960'erne. Men i anledning af Hans Kongelige Højhastighed Kromprins Fredehik og Mary Donaldsons bryllup den 14. maj 2004 kørte HUR-busserne med et flag for hver af brudeparrets lande. 
 
OK - måske når vi taler om nationale flag, men i maj 1985 kørte HT-busserne faktisk også med to forskellige flag samtidig i anledning af 50-års dagen for afslutningen på 2. verdenskrig i Danmark. Ud over Dannebrog var frihedskæmperbevægelsens blå flag på den "modsatte" flagholder...

2005-05-23 10:48 i samme diskussion:
Sorry skrivefejl - jeg mener 40-årsdag i maj 1985...

 Connex Jonckheere Busser.. (2005-05-17 11:48)
Gislinge Turisfart i Fårevejle har bestilt 4 stk til levering 01.01.2005 til ruterne 651-654 

 Overvurderet frekvens (2005-05-18 10:53)
Hmmmm....det er meget godt altsammen, men med et så lavt renteniveau som vi har oplevet i de senere år, kan det jo dårligt betale sig ikke at købe en ny bil. Værditilvæksten på ejerboligmarkedet er enorm (særligt i byerne) og friværdierne bliver jo belånt og brugt til forbrug...Det er ikke busbilletter folk køber for pengene! 
Benzinpriserne...tjaaah....en liter benzin kostede i 1987 omkring 7,70 kr hvilket vil tilsvare en pris på omkring 13-14 kr pr liter, hvis benzinpriserne havde fulgt den øvrige prisudvikling. På nær en 50 øre, koster en liter benzin altså det samme som den gjorde for 18 år siden, og tager man løn og prisudviklingen i betragtning - ja så koster den kun knapt det halve! 
 
Næh - markedsføring hjælper ikke den kollektive trafik. I tider med velstand har kollektiv trafik det altid svært. En rask lille krise eller lidt roadpricing - så skal i bare se! 

 Connex og Arriva bytter linjer (2005-05-03 16:09)
Arriva Ryvang mister linierne 10 og 26 til Connex fra 29.05.05. Derved reduceres busantallet med ca 35. Selvom Ryvang i dag er overfyldt med mere end 200 busser på anlægget, vil linie 2A faktisk godt kunne "mases" ind på Ryvang.  
Tilsvarende vil linie 350S ligeledes kunne "mases" ind på Ballerup-anlægget.  
Linie 117/118/119 kan også godt garageres i Roskilde. 
Alternativt skal Arriva ud og etablere sig et nyt sted, men det koster jo. Måske man ikke skulle have solgt kapaciteten i Hillerød fra - den står man jo nu og kunne bruge fra præcis den dato, hvor man skal fraflytte anlægget! 
 
Om det så er særligt smart at gøre de store anlæg endnu større, kan jo så godt diskuteres. 
Det er jo ret tydeligt, at Arriva har den dårligste "performance" på de store anlæg - Ryvang, Ballerup og Kokkedal - hvorimod de små enheder - Køge og Hillerød - leverer et godt produkt. Køge har man mistet og Hillerød skal fraflytte de velfungerende rammer på Industrivænget. 
Det lader derfor til, at det bliver de store enheder, som nu kan blive endnu større...  
Men det lader åbenbart også til, at HUR Trafik er godt tilfreds med den vare Arriva leverer. Ellers havde man vel ikke været så letsindig at give dem mere af det de ikke er så gode til!? 
 
Om Connex kan/vil overtage anlægget i Køge, kommer vel an på ejerskabet af garageanlægget. Er det HUR eller Arriva der ejer det? Hvis det er HUR, vil det vil kun være naturligt, at Connex overtager lejemålet. 
Om Connex vil opretholde anlægget i Ejby når kun linie 13 og 166 er tilbage med ca 15-20 busser, er vel også et spørgsmål. Mon ikke linie 13 og 166 flyttes til Gladsaxe? Lukker Connex anlægget i Ejby, så står man kapacitetsmæssigt dog langt svagere mht. fremtidige udbud. 
 
De Hvide Busser - tjah - her går verden videre som altid. Man kan dog spørge sig selv om tiden ikke er kommet til at fraflytte det underdimensionerede "busanlæg" på Ahornvej i Hørsholm. 

2005-05-04 11:09 i samme diskussion:
Hvis en Volvo B10BLE-Aabenraa årg 1993/94 har kunnet klare næsten 12 år uden at falde fra hindanden, tror jeg ikke at DAF-Berkhoferne vil få problemer. 
Det bliver jo anderledes "stille og roligt" at være bus i Køge end på linie 2A i København, og så vidt jeg har hørt, har DAF-Berkhoferne aldrig været mere driftsikre end de er netop nu... 

2006-01-11 22:55 i samme diskussion:
Alle Mercedes-busserne 8743-8748 har været i Hillerød siden køreplanskiftet i oktober 2005. 

2006-02-13 03:35 i samme diskussion:
Ja - eller Thorkils Rutebiler.... 
 
(blot for at overgå Holst´ underlige bemærkning!)

2006-02-16 19:16 i samme diskussion:
...og da de store busselskaber er styret af økonomer og bogholdere, så er det lettere at få øje på hvor "frygteligt dyrt" det er både at have både et velfungerende værksted og en fornøden park af reservebusser.  
Afstanden mellem ledelsen og "driften" i de store busselskaber er efterhånden meget stor. Men det er trafikselskaberne heldigvis ved at få øje på, så man kan jo håbe, at tingene ændrer sig...

 Busser, linjer og garager (2005-04-28 18:19)
Pr. 5/9-2004 flyttedes linierne 340, 345, 346, 347, 731, 732 og 806 fra Hillerød til Kokkedal. 
Busserne 1780, 1781, 1782, 1915, 1916, 1956, 1959, 1960, 1961 og 1962 flyttedes med linierne. 

2005-05-09 23:20 i samme diskussion:
Nåh ja..: Linierne og busserne som blev i Hillerød:  
Busserne 1172-1181 (linie 701-703, 705, 706) og busserne 1946-1950, 1955, 1957, 1958 og 1999 (linierne 94N, 575P, 704 og 733E). Bus 1914 blev også i Hillerød, men har ikke været i egentlig trafik siden efteråret 2004.

2005-05-09 23:30 i samme diskussion:
Jeg glemte 1965! 
Den kører fortsat også i Hillerød.

2005-05-31 21:02 i samme diskussion:
Hvad så med dit liv, Benni..? Det lader ikke til at have været så påvirkeligt dengang i skolen, da der blev undervist i brugen af store hhv. små bogstaver...!? 

 Ny bus til De Blaa Omnibusser i Holte (2005-04-11 12:01)
Så er den nye bus til De Blaa Omnibusser i Holte omsider leveret: 
 
Bus 4029 med reg. nr. TR 96.453 er en DAF SB4000 med Jonckheere Transit-karosseri. Bussen er efter almindelige HUR-Trafik specifikationer og afslører et vist slægtskab med Connex´ DAF SB220-Berkhof fra 1999/2000. 
 
Connex har 30 tilsvarende vogne i ordre til levering dette forår til fordeling mellem Vasbygade og Gladsaxe. 

2005-04-12 11:58 i samme diskussion:
Ja og nej, Jef, 
 
Det firma som sælger busprodukter fra DAF, Bova, Jonckheere, Berkhof mm. og som står for leveringen af den nye bus til DBO i Holte hedder VDL Bus. 
Fabrikatet af det chassis som bussen er bygget på hedder stadig DAF... 
DAF bygger stadig buschassiser men lader alt salg forgå gennem selskabet VDL. 
 
Du vil jo også finde VDL-emblemer på en Volvo med Jonckheere- eller Berkhof-karosseri, hvilket jo ikke ændrer at chassiset er en Volvo. 
 

2005-04-14 10:59 i samme diskussion:
Bussen til DBO har ZF-gearkasse. Jeg havde dog personligt håbet på Voith... 
Måske vi er mere "heldige" med busserne til Connex? 

2005-04-18 12:12 i samme diskussion:
Denne tråd har nu 16 indlæg (ekskl. dette). De 7 af indlæggene har relevans iht. overskriften. Kan vi ikke enes om at lave en ny tråd, når vi bevæger os væk fra det oprindelige emne? 
 
Hvorvidt der er leveret en Solaris-bus til nogensomhelst kan man jo lave en selvstændig tråd om... 
 

 Nye problemer i metroen (2005-04-07 11:14)
Situationen er vel den, at der er tale om konfliktramt arbejde. I Danmark har en tradition for at holde "nallerne" væk. Det svarer lidt til en situation, hvor Arrivas chauffører i Ballerup strejker pga. et eller andet lokalt problem. I mellemtiden entrerer HUR Trafik med Connex og City Trafik til at opretholde kørslen på Ballerups linier. Sådan gør vi altså ikke i Danmark...(endnu?)... 
Hvis Metroens personale strejker, så er det helt naturligt, at buschaufførerne ikke udfører Metrobus-kørsel.  
 
 

 DAB busser (2005-04-14 11:17)
Det kan vi godt blive enige om Jef, men en 7-1200B lyder bedre....for slet ikke at tale om en LIDRT 6857/3... ;-)

 Mystik på linje 600S (2005-06-06 11:43)
Vedr. VT-rute 252: 
 
Turen fra Ringsted kl. 7.00 mod Køge. Her dubleres turen planmæssigt kl. 7.15 fra Slimminge. Bussen på 252 som er ankommet til Køge kl. 6.55 kører "tom" til Slimminge og dublerer den næste tur. I dette tilfælde er ikke tale om "ekstrakørsel" med en "planlagt dublering". Der kan således planmæssigt opleves to busser på turen som ankommer til Køge kl. 7.42 
 
 

 Forhenværende gasbus 5267 (2005-03-11 13:08)
Jesper: 
 
Nu er smag og behag forskellig, men kan du ikke lige forklare hvad det er der gør, at du finder bussen meget grim. Er den grimmere end 7439-7441, 1946-1970 etc ? 
(Ja - forruden/dstinationskilt er anderledes og opbygningen til tagkøleren er højer...men ellers?) 
 
 
 
 

 Ældre City-Trafik-busser (2005-03-07 14:49)
2056 er stationeret i Helsinge og bruges som "turistbus" og dubleringsbus. 
2067 bruges ligesom 2061 på Uddannelsescentret.

2005-03-17 14:46 i samme diskussion:
2071 hører rigtig nok hjemme på Thorvald Borgs Gade ("Borgen"). Islands Brygge ("Bryggen") blev lukket i 2003 
 

2005-03-21 12:16 i samme diskussion:
Øøøh - jeg refererede såmænd blot til de to garageanlægs "officielle" betegnelser, hvorfor "Islands Brygge" og "Thorvald Borgs Gade" bestemt IKKE er det samme sted. Thats all folks! 

 Brændte busser 1997-2005 (2005-03-03 16:38)
Resterne af 1046 er nu hensat ved siden den totalskadede bus 1111 på Arrivas busanlæg i Holbæk 

 Arriva 1001-1013 (2005-02-25 17:06)
På Arrivas garageanlæg i Kokkedal eller i Hillerød. I "værkstedsrækken" eller inde på værkstedet er der størst chance for at se disse højst upålidelige busser...

2005-02-28 17:08 i samme diskussion:
Jef: 
 
Busserne er da ret ofte at finde på Hillerød-anlægget. F.eks. har 1001 og 1008 været der de sidste ca. 3 uger - hhv. under og afventende reparation. 
 
Hillerød-anlægget lukker til oktober 2005 i form af det funktionelle HT-anlæg på Industrivænget. 
Men det er ikke Arrivas plan at afvikle Hillerød som udkørselssted. Man leder blot efter en anden adresse, hvor man under billigere og mere primitive forhold kan leje sig ind... 

 Dobbeltdækkere i Kbh (2005-06-03 14:49)
Der kører jo masser af sænkede BMW´er på Nørrebro. Hvorfor så ikke også sænkede Volvo B7L´ere ?? 
 

 A-busser (2005-01-28 12:57)
Linie 3A: 
5042-5054 
5056-5057 
5071-5073 
 

 Opdateret sidst:
23. maj 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/vis_bruger.php
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.