Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Nye billeder på Myldretid, Kurt W Knudsen nr 5

Nye billeder på Myldretid, Kurt W Knudsen nr 5

 Sennahoj (skrevet 2006-01-18 23:14)| Link 
Spændende nye billeder fra en svunden tid pÃ¥ Myldretid.dk 
Som det nævnes i billedteksten til Kurt W. Knudsen nr 5, senere Linjebus nr. 6549 overgik denne bus til bevaring i Bushistorisk Selskabs regi i 1995. Der nævnes ogsÃ¥, at der ofredes en del istandsættelse pÃ¥ køretøjet, inden man opgav og lod det ophugge. 
Det er første gang, at jeg pÃ¥ skrift kan læse, at bussen faktisk blev ophugget efterfølgende. Jeg har hørt mange rygter om 6549, men aldrig fÃ¥et bekræftet mine værste anelser om at bussen led sÃ¥ krank en skæbne. 
For de medlemmer af Bushistorisk Selskab som interesserer sig mindst lige sÃ¥ meget for penge som for busser, mÃ¥ det ærgre yderligere, at man incl. de 10.000 kroner anskaffelsen androg, faktisk brugte mellem 40 og 50.000 kroner pÃ¥ istandsættelse af bussen i Ã¥rene 1996-99. 
Men som bekendt skal man jo ikke græde over spildt mælk...

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-19 11:37)| Link 
Det bør nok for en ordens skyld siges, at jeg ikke ved med sikkerhed, at bussen blev ophugget. 
 
Jeg ved, at bussen blev overladt til Torben Sørensen (VT-entreprenør i Skælskør), og jeg har fÃ¥et at vide og senere bekræftet, at det var for indvending af en TL11-motor (som KWK 5/Linjebus 6549 jo var udstyret med). Jeg gik blot ud fra, at bussen sÃ¥ ogsÃ¥ blev ophugget, hvilket stemmer meget godt overens med, at ingen har set den i to Ã¥r. 
 
Bussens kranke skæbne er også ærgerlig set i det lys, at en del af pengene til istandsættelsen, så vidt jeg er orienteret, faktisk var sponsorater eller støtte til den konkrete bus fra en eller flere virksomheder. Det ødelægger jo lidt troværdigheden i forhold til fremtidige sponsorater o.lign.

 Kim B10M (skrevet 2006-01-19 14:58)| Link 
Nå nu emnet er kommet op. Så blev bussen lige pludselig afskaffet, og uden af medlemmerne af BHS og den tidligere ejer blev adviseret og tilbudt denne semi-renoveret museumsbus! Efterfølgende stod der heller ikke noget om afskaffelsen og grunden til det i deres medlemsblad, i hvertfald ikke i den tid jeg var medlem af denne forening. Siden da har de dog adviseret når man har afskaffet de busser som man ikke interesserede sig for = alle busser efter 1960 eller busser med motoren placeret i midten eller bagi i bussen! Nu vil denne forening også skaffe sig af med deres Aalborg Volvo B59.. Busser fra 1970-80'erne er stadigvæk i stort undertal i Danmark med henblik på bevarelse. Hvis SHS (som efterhånden er de eneste der har busser gemt fra denne periode) skulle indtage samme holdning som BHS, så ville disse årtier med de bustyper som mange af os er vokset op med kun være at finde i vores fotoalbum.

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-01-19 15:57)| Link 
Jeg tror nu ingen behøver at være nervøse for, at vi i SHS opgiver vores "moderne" museumsbusser. Faktisk er vi pt. ved at istandsætte HT 1388 (Scania BR112, 1982). 
 
Mvh. 
Morten E. Storgaard 
Sporvejsmuseet Busafdeling

 Svend Christensen (skrevet 2006-01-20 10:29)| Link 
Det er den overordnede politik for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, at vi skal bevare en karakteristisk bus fra hvert tiÃ¥r. Det skal jo nok betragtes som et munimum i praksis, thi vi har da efterhÃ¥nden fÃ¥et i alt 7 busser fra perioden 1972 -1990. En 9,8 meter bus, en 18 meter ledbus og 5 12 meter-vogne. Disse vogne vil alle blive bevaret. 
 
Vi kan ikke love, at vi kan bevare tilsvarende mængder fra senere tider, da vi har et krav om indendørs garage, ligesom vi helst skulle kunne oparbejde flest mulige vogne til køreklar stand hed ad vejen.  
 
AltsÃ¥ - hellere et mindre antal restaurerede vogne end en stor mængde skrot. Mængden af køretøjer, som museet har mÃ¥ttet sige "nej tak" til er faktisk langt større end de vogne vi faktisk har nu.  
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen 
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

 Henning Rye (skrevet 2006-01-26 21:52)| Link 
Dette billede taget i Helsingør af en SFL bus, mener jeg er en tidligere bus fra De Blå Omnibusser. Kan det bekræftes? http://busexplorer.com/PHP/MidPage.php?id=2235

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. januar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/242
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.