HUR-køreplansændringer til januar
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-27 20:23) | | Link | Linje 26 får ny køreplan og mister enkelte afgange i weekenden. Linje 95N omlægges i Kokkedal, så der køres Usserød Kongevej - Højmosen - Ådalsvej - Kokkedal st. - Ådalsvej - Usserød Kongevej - Egedalsvej, og får ny køreplan. Linje 150S udvides med flere afgange i morgenmyldretiden og 10-minuttersdrift mellem Nørreport st. og Nærum st. midt på dagen mellem myldretiderne. Endvidere får linjen nyt stoppested ved Tuborgvej. Linje 191 afkortes, så der kun køres mellem Lyngby st. og Sorgenfri st. Den øvrige strækning overtages af en ny linje 196, der følger linje 191s hidtidige rute. Begge linjerne køres af De Blaa Omnibusser, Holte. Linje 192 får ny køreplan og kører i Holte ad Øverødvej på alle ture. Passagerer til og fra Lion's Park henvises til linje 193/195. Linje 193 og 195 får ny køreplan og kører via Lion's Park på alle ture. Linje 194 får ny køreplan med færre afgange i myldretiderne. Linje 200S får ny udvidet køreplan. Linje 212, 213 og 215 får ændret køreplanen, så der bliver bedre forbindelser til regionaltog på Havdrup, Gadstrup og Viby stationer. Linje 217 får ændret køreplanen, så der bliver bedre forbindelse til S-tog på Veksø st. Linje 218, 219, 224 og 227 omlagdes fra 19.12.2005 og indtil videre i begge retninger ad Elverdamsvej - Bygaden - Kirkevej til den midlertidige busterminal på Præstemarksvej. Linje 219 får ny køreplan og får ny linjeføring i Kirke Hyllinge på visse ture, så der køres ad Vintappervej - Ammershøjvej - Karlebyvej. Linje 300S får ny køreplan med færre afgange mellem Kokkedal st. og Lyngby st. og flere afgange mellem Lyngby st. og Ishøj st. Linje 325 får ny køreplan, og alle ture føres via Sigerslevøster. Linje 363 opdeles i en ny linje 362 mellem Helsinge og Tisvildeleje og linje 363, der kører mellem Gilleleje og Helsinge. Begge linjerne køres af City-Trafik, Helsinge. Linje 375 får ny køreplan og ophører med at betjene Mikkelborg Park. Linje 388 får ny køreplan og ophører med at betjene Fortunen. Linje 575P får flere afgange. Linje 591P kører fremover hvert 10. minut ca. kl. 12.30-16.50; øvrige tid hvert 20. minut. Linje 601 får ændret køreplanen, så der bliver bedre forbindelse fra regionaltog fra København om aftenen og i weekenden. Linje 602 får ændret køreplanen, så der bl.a. bliver bedre spredning i forhold til linje 239 og 230 om aftenen og om søndagen. Linje 604 omlægges ad Københavnsvej - Byageren, så der bliver betjening af indkøbscentret Ro's Torv. Der bliver samtidig samme ruteføring i begge retninger, så der ikke længere køres gennem midtbyen ad Klosterengen > Dronning Margrethes Vej > Sankt Ols Gade > Algade > Allehelgensgade > Jernbanegade i retning mod Roskilde st./Margrethehåb, men ad Jernbanegade - Algade. Endvidere får linjen igen kørsel om aftenen, og strækningen Roskilde st.-Margrethehåb får igen kørsel på søn- og helligdage og lørdag eftermiddag. Sankt Ols Gade og en del af Allehelgensgade har til gengæld ikke længere busbetjening. Endelig sker der en del minuttalsændringer på linjen. Linje 605 får ny endestation ved Handelsskolen i stedet for ved Bakkekammen. Linje 606, Roskilde citybys, nedlægges. Linjen oprettedes i juni 1996 samtidig med at der skete en større omlægning af Roskildes bybusser. Linjen er en ringlinje i Roskilde midtby, der betjenes i 10-minuttersdrift med 2 12 m-busser. Passagertallene har aldrig været de helt store, hvilket formentlig er en medvirkende årsag til nedlæggelsen. Linje 702 forlænges i begge ender, dels fra Sophienborg til Sophienlund og dels fra Fredskovhellet Nord til Ved Store Dyrehave. Linje 734 får ændret køreplanen, så der bliver bedre forbindelse fra tog fra Tisvildeleje. Linje 842 er en ny servicebuslinje mellem Helsingør og Hornbæk over Ålsgårde. Der køres med halvanden times mellemrum mandag-fredag ca. kl. 9-15 og i weekenden ca. kl. 10-13. Linjen køres af Helsingør Turisttrafik, der i forvejen kører linje 840 og 841. Linje 856 udvides til halvtimesdrift mandag-fredag om formiddagen og om lørdagen. Linje 14, 20E, 42, 43, 68, 93N, 119, 121, 126, 127, 128, 132, 136, 143, 165, 170, 173E, 179, 182, 183, 184, 190, 208, 209, 210, 216, 223E, 224, 225, 226, 227, 229E, 230, 232, 239, 246, 305, 306, 317, 318, 322, 323, 324, 327, 336, 338, 339, 340, 347, 353, 354, 356, 358, 360, 361, 367, 377, 381, 384, 500S, 501, 502, 537P, 538P, 549P, 603, 701, 706, 736, 802, 803, 805, 817, 818 og 840 får nye køreplaner. For en del linjers vedkommende skyldes dette, at S-togene samtidig får ny køreplan. S-togene får ny køreplan med ændrede minuttal, så forsinkelser bedre kan indhentes. Ændringerne er forholdsvis omfattende, idet over halvdelen af stationerne vil opleve ændrede minuttal. Linje A+ forlænges mandag-fredag i dagtimerne til Buddinge med stop ved alle stationer. Lørdag køres der fortsat kun til Østerport st. Linje Ex afkortes til gengæld til Østerport st. Linje Bx "holder pause" i 2006 pga. bl.a. infrastrukturarbejder, og linje F+ forlænges derfor igen til Klampenborg mandag-fredag i dagtimerne. Bemærk, at linje Ex dermed er den eneste tilbageværende x-linje på S-banen. Kilder: Trafikinfo.hur.dk, dsb.dk, linjekort fra HUR mv. |
Sennahoj (skrevet 2005-12-28 02:25) | | Link | Vedr. den nye køreplan for linie 300S: Jeg har set denne på HURs hjemmeside. Hvad er det nye rent frekvensmæssigt? Der køres da fortsat 10-minuttersdrift mellem Lyngby og Ishøj, og køretiden ser ud til at være uændret på denne strækning, selvom både HUR og Arriva indrømmer at køreplanen ikke kan overholdes i myldretiderne...!? |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-01 13:00) | | Link | Jeg har funderet lidt over, hvad grundlaget for en opdeling af Linie 363 kan være, og der kan nogle af jer måske hjælpe mig? For så vide jeg kan se i de nye planer, så er det, nogle enkelte ture om morgenen og om aftenen undtaget, den samme bus, der ankom på Helsinge st. som Linie 362, der fortsætter fra Helsinge st. som Linie 363 og omvendt. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-02 00:10) | | Link | Et historisk øjeblik: Netop nu er der ingen omlægninger af HURs linjer ifølge tekst-tv. Dog er der en snevejrsrelateret ændring på linje 601. Til gengæld har linje 304 fået E'et tilbage på tekst-tv. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-02 02:57) | | Link | Linje 173E får ikke bare ny køreplan, men mister de to afgange om morgenen fra Gl. Holte.. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-02 13:01) | | Link | Har den fået E'et tilbage?! Det var da utroligt! Det er nok et nytårsforsæt fra DRs side... |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-02 13:14) | | Link | Undskyld mig Thomas, men jeg gik selv ind nu og kiggede efter E'et. Det er der ikke. Der er ingen med bogstaver mellem Linie 300S og Linie 309E. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-02 14:49) | | Link | Linje 377 har da ingen ændringer fået i køreplanen?.. Man kan kun lavet en time-tabel istedet for hvert enkelt klokkeslet i eftermiddagsmyldretiden.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-02 15:16) | | Link | Jeg kan heller ikke umiddelbart få øje på forskellene på den gamle og nye køreplan for linje 300S og 377. Det er muligt, der viser sig noget, hvis man gennemgår dem meget minutiøst (det er hurtigt overstået for linje 377' vedkommende...). |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-02 15:35) | | Link | Det var lige det jeg gjorde.. Det ser overhovedet ikke uændret ud.. For linje Ex vedkomne - Så får den nye returture Østerport-København H om morgenen.. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-02 19:10) | | Link | Ændringer i Linie 377's plan er som følger; Afgangene lørdag, søndag og helligdage i retning mod Kokkedal st. ved Blåbærhaven er rykket 1 minut bagud og ved Holmegårdsskolen er de rykket 2 minutter bagud. Og på Linie 300S er der mange små ændringer i afgangstiderne alle dage. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-02 19:31) | | Link | Så fik vi det opklaret mht. linje 377, men linje 300S skulle også have fået flere afgange mellem Lyngby og Ishøj. Forresten er det Sankt Peder Stræde - Hersegade og ikke Sankt Ols Gade - Allehelgensgade, som jeg har skrevet, der mister betjeningen i Roskilde i forbindelse med omlægningen af linje 604. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-02 20:03) | | Link | Det var da heller ikke på tide at de rykkede de tider.. Er det en fejl i køreplanen, eller betjener linje 375 Mikkelborg Park i den ene retning - Dette står nemlig i køreplanen.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-02 20:12) | | Link | Ifølge det nye linjekort pr. 8. januar er der ens rute i begge retninger: http://trafikweb.hur.dk/KIa/linjekort_ny/pdf/375.pdf |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-02 22:03) | | Link | Jo, det er rigtigt.. Køreplanen ser bare således ud: http://www1.hur.dk/koreplan/pdf/ny/375_2674.pdf |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-03 00:21) | | Link | Jeg tror, I begge to har ret, Jef og Thomas mht. Linie 375. Jeg har siddet og kigget på forskellige kort og jeg tror jeg har fundet ud af det. I køreplanen er der sat to forskellige destinationer, den ene er Strandhuse, Lågegyde og den anden er Mikkelborg Park. Men samtidig er linien sat til at køre samme rute begge retninger, nemlig ligeud ad Rungsted Strandvej og det er såe simpelt; Mod Enghaven er Mikkelborg Park noteret, dette er stoppested nummer 4759 på kortet. Mod Rungsted Kyst st. er Strandhuse, Lygegåde noteret, dette er stoppested nummer 4779 på kortet. Altså, linien trafikerer både som på kortet og i planen, men bare med forskellige udgangspunkter, den ene som Mikkelborg Park og den anden som Strandhuse, Lågegyde. For selv om Linie 375 ikke kører ind i selve Mikkelborg Park er vejen, der går fra Mikkelborg Park ud til Rungsted Kongevej, lige under stoppested nummer 4759, også kaldet Mikkelborg Park. Derfor er stoppestedet noteret Mikkelborg Park. Mht. Strandhuse, ligger dette ved enden af Lågegyde, hvor Linie 375 holder, og derfor hedder dette stop så Strandhuse, Lågegyde. Hvorfor det så ikke bare kunne være Mikkelborg Park, der var brugt i begge retninger i køreplanen er så stadig lidt uklart, men det er vel bare et af HUR's mysterier... ;-) |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-10 16:42) | | Link | Fra min vinduesplads: Udover de oven for nævnte ændringer på linje 604 er linjen også forlænget nogle hundrede meter, så der køres et stykke længere ud ad Nordens Parkvej i Trekroner til en sandsynligvis midlertidig vendeplads i form af en ekstra stor buslomme. Der er oprettet nyt busstoppested i denne og et nyt busstoppested i nordgående retning ved Munksøgård. |
Sennahoj (skrevet 2006-01-11 16:06) | | Link | Jeg efterlyser een som kan forklare mig hvor det er, at linie 300S har fået forøget frekvensen... Jeg kan få øje på de nye minuttal, men jeg kan intet sted se, at der køres med mere end 10-minuttersdrift...!? (Jeg bøjer mig naturligvis i forlegenhed hvis det mine trætte gamle øjne som ikke længere magter at læse en køreplan!) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-11 16:45) | | Link | Lørdag! - Der er 15 minutters drift, istedet for 20 minutters mellem 16 og 18 på strækningen Lyngby og Ishøj.. Mellem Ishøj og Lyngby er det 10 miutters drift fra 8:37, hvor det før var 9:19.. |
Sennahoj (skrevet 2006-01-11 22:53) | | Link | Tak Jef! Det havde jeg aldrig gættet selv. Jeg kiggede selvfølgelig kun på hverdage da jeg - dum som jeg er - troede, at man havde forbedringer i vente til os der bare skal på arbejde og dagligt må leve med en ikke-eksisterende overholdelse af køreplanen i myldretiderne. Der er tydeligvis ikke nok køretid på linien, og der mangler en aktiv indsats på trafikstyringssiden, så der ikke opstår situationer hvor to-tre busser kører næsten i halen på hinanden....og at der dermed går 25-30 minutter inden den næste bus kommer! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-11 23:13) | | Link | Selv tak.. (: .. Det er også lige en hård nød at knække når det drejer sig om så lidt.. Selvom linje 300S, og 174E kører på samme strækning, så syntes jeg det glider bedre med linje 174E.. Men det er vel bare mig?.. HUR-Ideologien omkring 174E, og 300S er jo at de skal køre samme tid, og have for lidt tid langs hele ruten - Sådan så at folk skal vente endnu længere, og så blive forsinket.. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|