Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > ÅS nye busser i drift.

ÅS nye busser i drift.

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 17:25)| Link 
Af: Rasmus Poulsen 
Så er ÅS (Århus Sporveje) s nye busser i drift. 
Det drejer sig om Volvo B10M 2 Aksers fra Sverige. (Da fabrikken i Aabenrå jo er lukket i 2004) Jeg er busvasker i Garage Syd (Jegstrupvej 4 Århus) og der vaskede jeg dem i dag før de skulle ud at køre! (Bemærk: Nye Busser kører ikke før Søren og mig har haft dem i hænderne!) Busserne har to akser, og har et anderledes lygteparti end storebrødrende på 3 akser. Busserne har intrnr fra: 118 til 130. 
Allerede kl 11:30 (Da jeg havde fyraften) kunne de nye busser med LED skilte spottes på Linie 1 mod Marienlund. Se billeder/Video på www.tnh-satire.dk 
Hilsen Bus Maniac

 Mogens (skrevet 2005-11-24 18:35)| Link 
Hej Rasmus mener du ikke B12M?

 Ronni Bjørn Svensson (skrevet 2005-11-24 18:35)| Link 
Hej 
Hvilke reg.-nr. har de nye busser??? 
Med Venlig Hilsen 
Ronni

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 18:38)| Link 
Breaking news! 
 
Jo, det skal være B12M, 12,7 meter lange med 2 aksler. Hvem kan blive den første med et billede? 
 
Der er en række "gamle" trefarvede busser, som 118-130 erstatter. Hvor hurtigt forlader de driften?

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 19:04)| Link 
1: Thomas, jeg har flere. MANGE endna. 2: Efter nytår 
Ronni: De har fra 118 til 130. 
Mogens: jo! Sorry

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 19:04)| Link 
De er i drift fra IDAG

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 19:41)| Link 
De gamle busser forlader driften i løbet af December-Januar måned, Men en del af dem for nok lov at blive på plader indtil vinteren er slut, de kører jo bedre i sne.. ;)

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 19:48)| Link 
Ved i hvad der gør mig trist? 
AT DE SKAL VÆK!!! Huuuuulk! 
Lad os samle ind og købe en af de gamle sammen!

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 20:07)| Link 
Dén model er netop princippet bag Busbevarelsesgruppen Danmark - se http://busbevarelse.dk/ . 
 
Jeg vil dog lige bemærke, at der faktisk allerede er bevaret en DAB 12-1200B fra ÅS, nemlig vogn 272, der er fra 1990. Det er p.t. Danmarks nyeste museumsbus (busser i drift i Odense er 10 år ældre!). Det er Sporvejshistorisk Selskab/Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der har ÅS 272.

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 20:10)| Link 
Hej Thomas. 
Det er min drøm at gå den lange vej for at bevare en bus. Og have den stående i haven. 
Men bussen skal helst være helt min egen. 
Men man skal skynde sig. For hvis de ryger, ryger det pokkers langt væk! Til Polen/Rusland etc... 
Desværre, en Æra er ved at være slut efterhånden som de forskellige selskaber bare "sender dem væk" 
Hvor er det ærgeligt! 
Jeg kan rigtig godt lide de gamle DAB busser fra ÅS. Det alene kan gøre ÅS bedre end HUR.

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 20:55)| Link 
Thomas, hvad vil det forresten koste at købe jeres ÅS 272? Hehe? 
GasBus Maniac

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 21:18)| Link 
At bevare endnu en DAB Silkeborg 12-1200B fra Århus tror jeg ikke nogen ville klage over?.. Altså, jeg er da fuld interesseret i det hvis man vælger at bevare en.. (:

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 21:21)| Link 
Det tror jeg jeg gør så! :D

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 21:25)| Link 
ÅS 272 er nu ikke "vores", men derimod Sporvejshistorisk Selskabs. Det er en forening med ca. 1300 medlemmer, der i øvrigt også har en ældre Århus-bus, nemlig ÅS 165. Der er mere om foreningen på http://www.sporvejsmuseet.dk/ . 
 
Jeg ville dog heller ikke afvise at gå med ind i et bevaringsprojekt, men måske bussen så ikke skulle være magen til 272...

 Frank Pedersen (skrevet 2005-11-24 21:37)| Link 
Hej! 
 
Jeg er med i Busgruppen på Sporvejsmuseet og skal til dette indlæg hilse at sige, at vores bus ÅS 272 fortsat kører helt perfekt. - Vi passer rigtig godt på bussen! 
For Jer, der vil opleve bussen i sjællandsk drift kan jeg oplyse, at vi indsætter den i kørsel (med andre museumsbusser) mellem Hvalsø station og Sporvejsmuseet i.f.m. veterantogskørsel fra København d. 10. og 11. december 2005. 
Det er Sporvejsmuseets årlige julearrangement, der løber af stablen i de nævnte dage. 
 
Med venlig hilsen 
Frank Pedersen

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-24 21:43)| Link 
Hej Frank, 
Hvad ville det koste at købe bussen af jer? Som  
Kolleger? 
Hilsen GasBus Maniac

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 21:52)| Link 
Jeg tror næppe SHS vil af med 272.. 
 
Men man mangler nu stadig en Odense Volvo M73, og så en ekstra Serie 12.. (:

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 21:53)| Link 
Jeg beklager at skulle spamme, men så først dit indlæg nu Thomas.. 
Man kunne evt. når tiden kom, prøve at bevare en af de serie 12'ere i ny farve hos ÅS?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 22:08)| Link 
Der er jo faktisk mere end farven til forskel på de tidlige og de sidste serie 12'ere. De sidste fik samme motor som serie 15. ÅS 346, der er indregistreret for 8 år siden netop i dag, er i øvrigt den sidste serie 12'er, der er bygget. En mere dristig mulighed kunne dog også være en 12-1800B, altså en ledbus. 
 
En Odense-busgruppe med en Volvo B10M/Aabenraa ville være meget oplagt. Der burde klart gemmes sådan en bus. Desuden er der ikke bevaret for mange Odense-busser i forvejen. Det sidste har Kim og jeg talt om før. 
 
Hvis der er nogen, der måske ville være interesseret i at deltage i sådan en Odense-busgruppe, vil jeg meget gerne høre (uforpligtende) fra dem.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 22:17)| Link 
Arr ja, en 12-1800B ville da også være noget at bevare.. (:, Det kunne være rigtig fedt.. 
Ligeledes med 346, desuden er alle 340'erne leveret med en DAF GS 200 M motor.. 
 
Jeg er da klart interesseret i Odense gruppen, men er det klart om det bliver en M73, M85, eller en "M88"?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 22:33)| Link 
Nej, det kræver nok en "interesserunde" blandt potentielle deltagere. 
 
Så man må altså meget gerne prioritere mellem de tre muligheder (M73, M85 eller "M88") eller nævne, hvad man evt. ikke vil være med til.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-24 22:50)| Link 
Det ville selvfølgelig være fedest med en M73, men så skal der reageres hurtigt.. 
- Ellers en "M88", den er lidt federe end M85..

 Sennahoj (skrevet 2005-11-24 22:59)| Link 
"Sjovt" nok at ÅS 346 - den sidste serie 12 - åbenbart har 8 års fødselsdag i dag... 
Det har den sidste rigtige serie 15-1200C (diesel) nemlig også...Arriva-HT nr 1999. 
 
Det er da lidt for pudsigt hvis både den sidste serie 12 og den sidste serie 15 (diesel) er leveret den 24.11.1997! 
 
Kommende national helligdag?? Måske i mit stille sind...

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2005-11-24 23:19)| Link 
ÅS 346 er da vist ikke den sidste leverede højgulvsbus. 
 
ÅS 345, 347, 348 og 349 er mig bekendt først indreg. den 1/12 1997.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-24 23:28)| Link 
Keld har ret: 349 er den sidste. 
 
ÅS 349 er indreg. 1. december 1997 og har også det højeste stelnr. for en serie 12 (VBDA3102). 
 
Angående en evt. Odense-busgruppe, så er der nu oprettet en side på http://busbevarelse.dk/standardside.php?sidenavn=odense-bussen .

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-25 00:49)| Link 
I kan regne med mig 100% med en DAB 12-1800B fra ÅS! Jeg elsker de krabater, og jeg vil med glæde bruge tid/penge på sådan en ledbus. Men det farlige spørgsmål er jo så om det skal være en 2-2+1-1 eller 2-2+2-0. Jeg vil mene at 2-2+1-1 er den mest specielle og mest spændende type, der er pt 408-411 tilbage af den type v. ÅS. 
 
En Odense kan jeg bestemt også være med på gerne en af de ældste.

 Svend Christensen (skrevet 2005-11-25 11:18)| Link 
Kære Rasmus (og eventuelle andre interesserede)! 
 
Sporvejsmuseet har fået ÅS 272 af Århus Sporveje. ÅS kunne vel elers nok have fået el lille slat penge for bussen hos en eller anden jysk bus-krejler, men netop fordi vognen er overdraget til et museom kunne vi få den gratis. Det betyder, at den aldrig må sælges. Museer må generelt ikke sælge ud af museumsgenstandene. Du kan altså heller ikke købe fregatten "Jylland" og så slå dig ned som sørøverkaptajn ud for Afrikas kyst. 
 
Til gengæld lover Sporvejsmuseet at passe på bussen, som er indregistreret, og som derfor kører med passagerer lejlighedsvis. Da bussen jo er ret ny som museumsvogn, bruger vi den dog ikke så meget som de lidt ældre vogne, som de fleste af passagererne foretrækker. Det er nok kun busentusiaster, der kan se noget særligt i bussen, så længe den ikke er ældre.  
 
Det er erfaringsmæssigt svært for små grupper, at vedligeholde busser, selv Bushistorisk Selskab har måtte skille sig af med mange busser, som man gennem en kortere årrække havde samlet. Vor Odense-bus OO 15, Volvo 1949 kommer således nok til at koste over 500.000 kr. at restaurere, men den er allerede nået ganske langt. 
 
Alle er imidlertid velkomne til at indgå i arbejdet med busserne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vi har 10 indregistrerede busser ud af 25 benzin- og dieselbusser. Vi har også et par hestebusser og en af vore trolleybusser er køreklar og indregistreret, så kom med et par krikker elelr de nødvendige ledninger, så kører vi! 
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen 
Sporvejshistorisk Selskabs bestyrelse.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-25 11:50)| Link 
Vel skrevet, Svend! 
 
Både Jef og Peter kender til Busbevarelsesgruppen Danmark i forvejen, men det er værd at nævne, at det går ud på, at deles om udgifterne til at bevare en bus. 
 
Hvis det skal kunne holde, skal det helst være en bus, der overtages mere eller mindre fra driften og som ikke har store defekter (så man ikke skal kastes direkte ud i en 500.000 kroners renovering). Derved bliver det overkommeligt at få lavet forskellige ting ved bussen over en længere periode. Det er desuden nødvendigt at få stablet på benene, at bussen bliver luftet nogle gange hver måned. Busser har meget dårligt af at stå stille! 
 
De udgifter, deltagerne deles om, drejer sig altså især om leje af plads til bussen på den ene eller anden form (helst indendørs) og vedligeholdelse/reparation. Der vil også være nogle opstartsudgifter relateret til overtagelse og transport af bussen. 
 
Det kan være svært at budgettere i forhold til reparation/vedligeholdelse, da eventuelle defekter jo ikke opstår efter en fast køreplan, men her må der så indgås en samarbejdsaftale mellem deltagerne om, hvordan den slags håndteres, så vi undgår det dybe vand... Det er min erfaring fra tidligere projekter, at det er reparations- og vedligeholdelsesarbejder, der kan være svære at overskue økonomisk og nå til enighed om.

 Jesper (skrevet 2005-11-25 11:53)| Link 
Hej Thomas!..Jeg er også interesseret i Odense gruppen Self. M73 Vil sgu være sejest ,og så M85 de kører som en drøm! og så M88

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-25 12:04)| Link 
Jesper, vi er selvfølgelig glade for interessen, men det er altså hverken lovligt eller ansvarligt at indgå en økonomisk forpligtende aftale med én, der ikke er ældre, end du er. Beklager.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-25 12:48)| Link 
Det er fuldstændig rigtig Thomas.. 
Det er derfor også en rask beslutning at se hvem der er med i en evt. Odense gruppe, så man kan se om det kan blive aktuelt. 
Desuden er det vigtig at folk der er med i en sådan gruppe ikke er bange for at bruge hænderne, Det nytter jo ikke noget hvis man er 15 mand om en bus og ingen tør røre ved noget fordi man ikke vil have beskidte hænder. 
Det er også vigtig at lave en aftale vedr. økonomi ved nedbrud og andet, samt med opstart af bussen.

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-25 18:19)| Link 
Hvorom alting er (ikke for at skifte emne) vil der i løbet af weekenden blive sat billeder af de nye ÅS B12M (Intrnr: 118 - 130) senest lørdag aften. I er velkomne til at lægge klager/kommentarer (håber ikke i har klager, hehe) i gæstebogen i finder i knap nr 2 på www.tnh-satire.dk 
GasBus Maniac.

 Frank Pedersen (skrevet 2005-11-26 13:59)| Link 
Hej alle! 
 
I forlængelse af Svend Christensens og Thomas de Laines indslag, kan jeg kun samtykke, at vi fortsat kan bruge arbejdskraft til busserne på Sporvejsmuseet og gerne folk med teknisk indsigt i køretøjerne. Samtidigt vil jeg også gerne understrege, at det er MEGET dyrt at drive busser i privat regi. Vi har på Sporvejsmuseet ofte måtte revidere vores opfattelse af at "lave noget selv" og få lavet dele eller arbejde ude i byen. 
Derfor kan jeg ikke sige det tydeligt nok, at I, der ønsker at bevare en bus som gemmeobjekt, skal overveje nøje, om I ønsker at have bilen kørende eller blot stående (uindregistreret). I skal have gode kontakter med fagfolk på busser, gode reservedelsfabrikanter og gerne gode relationer til busselskaber, der kan hjælpe Jer med råd og vejledning. 
Det er let at "knække nakken" på en gemme-bus, da det - igen - er kostbart at eje og drive busser. Tænk det godt igennem, inden I kaster Jer ud i det, men alt mulig held og lykke!! 
 
Mange hilsener 
Frank Pedersen

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-26 14:45)| Link 
Tak Frank. Og i lige måde med ÅS 272. Jeg kommer og kigger en dag 
 
Nu er det spændede øjeblik oprindet - Billederne fra ÅS B12M er kommet ud på www.tnh-satire.dk 
Gå ind og kig - hvad venter i på!? :P

 Jakob L. N. Christensen (skrevet 2005-11-27 02:34)| Link 
Hej 
 
Jeg sidder og småhygger griner. Der er jo som skrevet, en del der skal pudses og plejes og det kan hurtigt løbe op og blive surt. 
Mens jeg sad og læste de indlæg der har været, kom jeg til at tænkte på da Thomas de Laine og jeg sad i mørket på E20 ved Odense - vores bus var løbet tør for strøm - det var træls men godt vi havde en mobil med så vi kunne trække på viden fra nogen med forstand på busser.... 
Ak ja sikke en dag - men et par måneder senere fik vi den bakset til Sjælland, hvor den siden også forlod denne verden, netop fordi den ville blive for dyr at gøre i stand 
 
Jakob 
www.123hjemmeside.dk/bussen

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-27 12:52)| Link 
Jeg husker det kun alt for tydeligt. Man lærer nok en hel del af sin første bus!

 Kim B10M (skrevet 2005-11-27 19:41)| Link 
Det skal nu ikke skræmme nogen væk fra idéen i at bevare en bus. Det er dog vigtigt at bussen man køber/overtager er i køreklar stand, helst direkte fra drift.  
 
En Odense eller Århus Sporveje bus ville jeg ikke være bange for at bevare så længe at den kommer direkte fra drift. 
 
Bare 6-12 måneder bussen har holdt stille kan koste mange penge og skabe store problemer. Jeg taler af erfaring! 
 
Det er dyrt legetøj, det skal man huske på.. Men det er tit pengene værd. 
 

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-27 20:46)| Link 
Er FULDSTÆNDIG enig med Kim! Det kunne ikke være beskrevet bedre (ikke engang af mig, hehe)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-27 21:45)| Link 
Rigtig nok, og især da Odense Bytrafik, og Århus Sporveje passer specielt godt på deres busser ville det være mindre omkosteligt at få en bus derfra direkte fra driften.. 
Men nu må tiden jo vise hvad det bliver til.. (:

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-12-02 03:23)| Link 
Må altså rette det som flere gange i denne tråd er blevet nævnt: De nye ÅS busser får numrene 117-136! (ikke kun 118-130). Der er 19 nye!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-12-02 03:42)| Link 
Eller okay, nu skal jeg jo også tælle rigtigt, 117-135, må det være :-)

 Thomas Bruun (skrevet 2006-10-21 21:24)| Link 
Som den lykkelige ejer af en VW Caravelle 1,6 TD årg. 1981 kan jeg vist godt snakke med om ´hvad det vil sige at være ejer af en ældre bus - gamle busser har bedst af at køre lange ture så dieselmotoren kan få lov til at arbejde og de må ikke stå stille i for lang tid!Min VW minibus er stadig i "daglig drift" da jeg kører i den til og fra arbejde hver dag.I den tid jeg har haft bussen har jeg måtte udskifte flg.: Batteri,starter,generator,få lavet styretøj og et nyt forhjulsleje,alt sammen sikkert pga bilens alder.Så det er lidt dyrt legetøj,men virkelig dejligt når det virker ;-) og en VW dieselmotor kan (næsten) ikke slides op. 
 
Jeg kunne godt tænke mig at gå med i gruppen omkring bevarelsen af Fris-ledbussen da jeg selv har kørt med den ud og hjem fra min mor i Søby ved Hornslet sammen med mine nu afdøde bedsteforældre så det vækker minder om "gamle dage".Men jeg er lidt skeptisk over at den har stået ubenyttet hen i Polen i længere tid?Det er altså træls at "strande" på der autobahn ;-) 
 
Mvh Thomas Bruun

 Kim B10M (skrevet 2006-10-21 23:23)| Link 
Og jeg havde lige glædet mig til at høre om nye busser i Århus :-/ !

 Thomas Bruun (skrevet 2006-10-22 10:03)| Link 
Det kommer du nok osse snart til igen,Kim - der er vist ikke lang tid til Solaris-busserne kommer til Århus.Jeg ved så ikke lige hvornår de bliver sat i drift?

 Fjord-Jesper (skrevet 2006-10-22 11:22)| Link 
Det må jeg faktisk give dig ret, Kim!...Det havde jeg også!

 Thomas de Laine (skrevet 2006-10-22 11:50)| Link 
Det er da glædeligt med flere potentielle deltagere til en Fris-ledbusgruppe, men sagen har altså intet at gøre med dette emnes overskrift "ÅS nye busser i drift". 
 
Hvis man vil begynde et nyt emne, skal man bruge linket i den grå spalte til højre.

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
22. oktober 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/203
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.