Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Information om Peter Berggrén Brandsen

Information om Peter Berggrén Brandsen

Registreret medlem siden 2. juli 2005.

Peter Berggrén Brandsen har skrevet følgende indlæg i forummet:

 Bussernes fremtid? (2008-05-22 00:07)
I skulle bare se og få jer en hulens masse ledbusser til hovedstadsområdet, ligesom alle andre hovedstæder i resten af verden har masser af! Så kan I være deri... Det er SÅ hul i hovedet at alle folk skal proppes ind i en bagendeproppet bette 13,7er eller 12m.

2008-05-23 00:01 i samme diskussion:
Hvaffor noget vrøvl? (Jo jeg forstår godt, hvad du siger, men er dybt uenig!) Man burde da netop sætte nogle lidt for store busser ind for det første, så er der plads til flere folk. 
 
Der skal squ da nogle ambitioner til for at vinde passagerer tilbage og nye til at blive... Og så går det ikke at indsætte kedelige bette busser, der er irriterende at være passager i (fx bagendeproppede laventre) og altid er aflyste. Ledbusser og komfortable normalgulvsbusser (=højgulvsbusser) ville være udemærkede tiltag i fremtiden. Det med at ledbusser ikke er sagen i dag er 100% forkert - der købes da lige så mange som tidligere... Om end ikke flere. Ganske vist ikke i København, men i resten af verden. Spændende busser, der er komfortable tiltrækker passagerer - og højgulvsbusser, kan der være flere i, de er mere lækre, spændende og ledbusser er bestemt også vejen frem (uanset om I vil påstå det modsatte).

2008-05-24 00:00 i samme diskussion:
De ældre og de blinde i Århus hader vores lavgulvsbusser og laventrebusser... De er alt for upraktisk indrettet pga. det lave gulv, behøver jeg sige mere... Og når en barnevognsfører ikke skal have hjælp til at komme ind og ud af bussen, så mister fælleskabet en ting, nemlig at hjælpe hinanden! Folk bliver mere ligeglade med hinanden og de smiler ikke mere... ond cirkel! 
 
Hvis det var mig der stod for planlægningen af kørsel i Hovedstadsområdet, så kørte der ledbusser mindst på 4A, 5A(!), 6A(!), 150S, 184, 200S, 300S, 400S, samtlige natbusser og selvfølgelig mindst 10-15 linier mere, som jeg ikke kender hele området godt nok til at kunne definere (ved godt 5A har fine nye busser, som ikke er til at klage over, men det har ikke noget med sagen at gøre). Der ville selvfølgelig køre 1-1-0 normalgulvsrutebiler på en masse linier i Nordsjælland. 600S ligeså, evt. 2-2-1, det er småting... 
 
Ind med optimismen og ordentlige arbejdsforhold, ordentlige arbejdsgivere, ordentlige bustyper og vedligeholdte busser i den offentlige transport, så vender passagerflugten.

2008-05-24 19:47 i samme diskussion:
En ledbus er kortere end en 12m bus, ja... Fx B10MA-55 viser jo en kortere afstand mellem akslerne end en B10M-60...

2008-05-26 15:49 i samme diskussion:
Naturligvis skal netop en servicebus ikke være en normalgulvsbus, det siger sig selv, men sådan en bunke fine nye Scania OmnilinE med døre 1-1-0, 2-2-0 eller 2-2-1 kunne i hvertfald gøre underværker ovre i Hovedstadsområdet... 
Som supplemet til sådan en kunne man jo snildt indsætte en lift i en af midterdøren, det kører en del X-busser da kørt rundt og fx også bybusserne i New York... Og den bliver faktisk brugt! 
 
Mon ikke også en bunke ledbusser, fx fra VanHools A300-serie, en Scania OmniCity- eller Omnilink-ledbus, Volvo B9LA eller B12MA, Irisbus Citelis 18, Solaris Urbino 18, MAN-ledbus, Karosa B 961E eller lign. ledbusser kunne redde en del folks dag og vinde nogle passagerer.

 Busbilledesider! (2008-05-06 13:16)
Hahahaha

 ÅS busser med 1-0-1 og 1-2-2? (2008-03-18 23:54)
Klik på data....

 En masse rettelser (2008-03-02 17:20)
7-1800B.... mmmmmmmm det ville ellers passe perfekt til 300S... :-)

 Busentusiasttur i Sydøst- og Sydvestjylland (2008-02-14 01:24)
D. 15. marts 2008 afholdes der en busentusiasttur i Sydøst- og Sydvestjylland! Så meld dig endelig til, hvis det kunne have din interesse at fotografere og se et udvalg af jyske busser i dette område. Turen vil starte i Fredericia og slutte i Vejle, undervejs når vi dog helt til fx Esbjerg og Ribe. 
 
Her er lidt smagsprøver fra området:

Turen vil foregå i en Leyland/DAB 7-1200L fra Ribe Rutebiler (Iversen Busser, Ribe) fra 1986. Undervejs vil vi bl.a. komme forbi City-Trafik i Fredericia, Arriva i Esbjerg og Vejle, De Blå Busser i Esbjerg, Iversen i Ribe, W.M. Buslinier og mindst 4 Thykjær garager. 
 
Vi vil møde en del forskellige busser undervejs - udover en masse Scania OmniLine, OmniLink, Volvo B12BLE-60 og B12M samt DAB og Leyland/DAB i forskellige udformninger, vil vi sandsynligvis møde Volvo B10M-60 med både Vest og Aabenraa, Scania OmniCity, MAN-ledbusser, forskellige turistbusser og flere andre. 
 
Alle de uddybende informationer kan ses her: http://www.omnibusser.dk/marts08/ 
 
Tilmeldinger kan ske via E-mail til mig. Håber vi ses :-)

 Ikke kun Tyske chaufføre hos Arriva.. (2008-02-12 01:55)
Busselskabet Århus Sporveje skulle vistnok også være undervejs med det...

 Vendingen trainsurfing får en helt ny betydning... (2008-02-13 15:17)
Det lyder da meget fedt at både Estland og Lolland er foran DSB og ArrivaTog med den teknologiske passagervelighed - det minder næsten om det med at Odense og Århus har automatisk stoppestedsannoncering med display og tale i en ret stor del af bybusserne, mens at Hovedstadsområdet er langt bagud dermed. Især når DSBs prøve netop kun er en prøve.

 Concordia ny entreprenør i Movia (2008-02-09 00:32)
Jeg kan ikke lade være med at komme med kommentaren: Hvis naboer mv. ikke gider have CO2-forurenende virksomheder i nærheden, hvorfor er der så bilforretninger så mange steder?

2008-02-29 00:50 i samme diskussion:
1. 
Nu ved jeg ikke helt, hvad I definerer som Hovedstaden, men hvis det er det gamle HT-område der er Hovedstaden, så har der da siden 2004 kørt 3 Volvo B12BLE-63/Carrus hos Partner Bus > Netbus. Den du nævner har kørt kortvarigt på 5A kørte tidligere i Skibby og er nu midlertidigt hos Netbus i Århus, hvor den kører som rutebil i forkert farve og indretning... 
 
2. 
I-shift???? I en halv-bybus??? Det vil jeg på det stærkeste fraråde!!! Så vælter alle folk jo rundt i bussen og ingen kan stå op eller høre hvad hinanden siger! Magen til modbydelig gearkasse skal der ledes længe efter - puha! Jeg ved godt at 300S/400S kører delvist på motorvej, men det er absolut ikke en god ting!

 Grimme busser (var: Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden) (2008-02-02 22:00)
En umiddelbar kommentar til det her er da klart, at sidst der blev leveret deciderede komfortable busser i hovedstadsområdet der ovenikøbet også var pæne - det var da der blev leveret DAB 15-1200C sidst...! Hvilket var DAB 15-1200C LPG, gasbusser...

2008-02-04 21:49 i samme diskussion:
Nærmest alle nye busser er ringere end (flertallet af) busser fra 1980erne og 1990erne busser - så er nemt er det... Nogle småting (fx forureningen og sikkert chaufførpladsen) er blevet bedre, men flere ting bygges ringere i dag.

 Gammel billet fra KS (2008-01-15 20:21)
Nu aner jeg intet om netop denne billet - men der er da flere steder at papirfarven skiftede fra år til år eller måned til måned...

 Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden (2008-01-03 00:42)
Et stort problem ved at ikke have en køreplan er, at man ikke umiddelbart kan se, hvor mange minutter der er fra det stop man stiger på, til det stop man stiger af ved! Dermed kan man overhovedet ikke planlægge sin tur undervejs. Det er megasvært at være spontan/planlægge undervejs uden en samlet køreplan for et større områder, hvis man ikke lige kan huske intervallet på en tilfældig rute og især når man ikke ved hvor længe man skal opholde sig i bussen. 
 
Så kan det godt være man sparer 2 træer-fulde papir på det. Men det redder ikke jordkloden fra oversvømmelse, når polerne smelter, hvis man modarbejder dem der gerne vil benytte bussen og bare ønsker en køreplan for sin rute / linie!

2008-01-17 00:11 i samme diskussion:
Køres der så også 5-7 dage om ugen? Hehe :-p

2008-03-02 17:26 i samme diskussion:
Men derfor er det vel almindeligt hos jer, ligesom alle andre steder, at man hænger røde sedler med "OBS! Omlægning af linie XX - nærmeste stoppested i omlægningsperioden er 600m væk i Xxxxxxgade" op i alle berørte stoppestedsstandere under planlagte omlægninger?

2008-05-24 00:05 i samme diskussion:
Fordi det er bedre at der kommer en bus på linien end den er udgået...

 busselskaber solgt (2007-12-18 00:17)
Vides det hvilken 7-1024´er som er fragået Todbjerg? 
 
Så vidt jeg ved har Todbjerg disse to 1024L´ere pt.: 
207 LV92645 DAB 7-1024L 
202 LT91475 DAB 7-1024L

 Overtagne busser i Silkeborg (2007-12-05 01:26)
8386 kørte også for Pan Bus DB i Silkeborg i mandags. Endvidere kører der en lånebus fra MAN, i form af ex K/S Vendbus 2742.

En ny bus er også kommet i drift - det er en Iveco/Irisbus Arway/Karosa med reg. VS88255

 Pan Bus DB (2007-11-27 01:09)
Haha, hvor er I sjove :-) Godt med noget humor... 
 
Nå, men hvis barnets navn er Pan Bus DB, så vil jeg da blot sige: Fint! Det er da til at forstå. (Og bliv endelig ved med at købe Iveco-Irisbusser, de er dejlig behagelige! - men det var et sidespring)

 miljøvenlige busser (2007-10-28 16:47)
I en af Myldretids billedtekster (http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=1631) står der at Netbus´ nye Volvo B12BLE-63/Vest Center laventrebusser skulle være Danmarks første Euro 5 BYbusser. Det er ikke helt korrekt, eftersom Busselskabet Århus Sporvejes 4 første DAF/Solaris Urbino 18 fra 2006 også er Euro 5. 
 
Mht. Euro 5-normsbusser generelt i Danmark, så var Pan Bus formentlig de første med Euro 5, da 2 af deres 14 Iveco/Irisbus Arway/Karosa er udstyret med det. 
 
Hvor "rene" er Veoliarrivas Volvo B7RLE-60/Säffle egentlig? Udover at det fine Voith-gear skulle være besparende...

 Nye VDL Ambassador til Hovedstadsområdet (2007-10-13 02:41)
Hvilket gear har disse Østtrafik og De Hvide Busser busser?

 Overgangen fra Veolia til Arriva, den 1. sept. (2007-09-01 22:40)
Sidste Veolia bus i drift på Djursland var sjovt nok en tidligere Arriva bus (3233), nemlig 7511 Volvo B10MA-55/Säffle, som kørte natbusture på rute 119, når natturene tælles med (hvilket man jo gør i et driftsdøgn).

 Bent Thykjær bus 155 (2007-08-20 00:39)
Den første Aabenraa-byggede Volvo B10M-60 med system2000 blev leveret i 95 til Voldum Busselskab. Før det blev der leveret både 12 og 18 m Säffle-byggede system2000 B10M-busser til ÅS (18m) og Linjebus (begge dele). Sådan er det... 
 
Hvad al det bavl om fejl har med Enhedslisten eller Kommunisterne at gøre ved jeg dog ikke? Så vidt vides går ingen af disse partier ind for at folk skal være ens eller at de skal lyve... 
 
(Mon ikke det er tid at lukke den her, Thomas?)

 PanBus / AK-busser vinder kørsel i Silkeborg (2007-08-18 23:03)
Det er jo så spørgsmålet, om man også vil bruge Neoplan bybusser på de 7 lokalruter? Det finder vi nok ud af hen af vejen, men i følge udbudsbetingelserne er der svagere krav til oplandsruterne (det er meget skrappe krav til de nye bybusser) og der må absolut gerne indsættes almindelige rutebiler. 
 
Dørsystemet i de nye bybusser skal i øvrigt være 2-2-0 og både bybusserne og oplandsruterne skal være Århus Sporveje gule.

 Chaufførmangel (2007-08-13 15:00)
Veolia aflyste i Østjylland i juli måned ca. 65 rutebilafgange grundet for få chauffører (og ferie blandt dem de havde). 65 er ret mange, når man tænker på at rutebiler har færre afgange end bybusser!

2007-08-31 22:12 i samme diskussion:
Min tidligere kommentar om at Veolia aflyste ca. 65 afgange i Østjylland i juli kan forhøjes til hele 325 i juli!!! Det er det officielle tal! 325!!! Og det er endda efter at bl.a. De Grønne Busser har hjulpet ved at køre omkring 30 timer dagligt for dem! Og flere andre selskaber derudover også... 
 
I august har jeg gået og talt de udgåede Veolia-rutebiler sammen. Det blev til i hvertfald 125 udgåede Veolia-busser! Og det er endda kun for 21 dage (for jeg var på ferie i 10). Jeg har set aflysninger på ruterne 102, 103, 119, 120, 121, 122, 123, 212, 214, 217, 306, 331, 352, 361... En meget stor del af turene. 
 
Nu er der så kun tilbage at ønske Arriva velkommen og håbe at de kan gøre det bedre end Olieklatten, hvilket Arriva gjorde, da de kørte der (ca. 20 aflysninger på 6 måneder)! 
 
For over 450 udgåede ture på 2 måneder... Det kan gøres bedre! Og det bliver det, fx De Grønne Busser (ca. 10 ruter) havde 3 udgåede på 6 måneder og Svidt (4 ruter) havde 1 på 6 måneder. Men sådan går det, når man vælger selskabet som dumpede priserne så langt ned at det ikke kunne/ville gå anderledes. 
 
Farvel Oliaklat - I vil ikke blive savnet! Nu kan vi måske(?) få busser der kører igen og busser der er gjort rene?

2007-09-01 02:14 i samme diskussion:
De daglige brugere er absolut ikke selv ude om det! Vi har ikke valgt at det blev forkert udbudt. Det er bare, kort sagt, moralsk forkert af Veolia at lade så mange ture udgå.

2007-09-03 14:25 i samme diskussion:
Hmm, ja indtil videre har Arriva ikke problemmangel på Veolias ruter. I dag er der i hvertfald mindst 35 udgåede rutebilafgange i Østjylland. Rute 121 og 103 har begge haft hele 8 udgåede i dag! DET her MÅ snart koste! Om ikke andet passagerflugt.

2007-09-04 15:04 i samme diskussion:
Der er ligeledes ca. 30 udgåede i Østjylland i dag... ("rute-antal udgåede" 119-3, 102-4, 103-7, 121-2, 306-3, 211-3, 331-7)

2007-09-06 23:02 i samme diskussion:
Østjylland i dag: 
 
Veoliarriva aflyste afgange på: 
102-1 
103-7/8 
119-6 
120-2 
121-8/12 
214-2 
306-6 
352-1 
 
Dvs. over 30 afgange! Og for at gøre det værre, blev et tog på Grenaabanen ramt af en lastbil, så denne også blev indstillet mellem Århus H og Århus Ø, samtidig med at hele byens resterende offentlige transport blev kraftigt forsinket pga. et tåbeligt lagt cykelløb i centrale gader i myldretiden. 
 
Og som noget nyt har HHJ(!!!) været indsat istedet for Veoliarriva på rute 103 - i form af annonceret ekstra indsat kapacitet på Odderbanen! (Den var ny). 
 
Desuden er der i den seneste tid set at følgende vognmænd har været indlejet fordi Veoliarriva ikke har ansatte nok: 
Netbus 108 (Scania/DAB Facelift i X-bus bemaling) er set på rute 123 
Netbus 103 (B12M-65/Aak) er set på rute 120 (nok første gang med 13,7m på den kringlede rute) 
Rougsø Bus (Ajokki turistbus) på 121 
Mortens Busser (12-1200B) på rute 121 
De Grønne Busser [flere gange] 

2007-09-07 15:29 i samme diskussion:
Arriva har i dag aflyst: 
21 på rute 103!!! 
2 på rute 119 
2 på rute 121 
8 på rute 306 
2 på rute 352 
 
Der er indsat ekstra togvogne på HHJ som kompensation for 103s udgåede ture... 
 
Århus Sporveje har i dag aflyst: 
12 på linie 12 
 
Midttrafik har annonceret at man forventer at aflysningerne forsætter i 3 måneder endnu, at Arriva mangler 30 chauffører, at der forsøges at hyre andre vognmænd end Arriva til at udføre Arrivas ture og at Arriva og MT forsøger at importere tyskere til Østjylland.

2007-09-07 23:53 i samme diskussion:
Den midterste vogn i dette tog er erstatning for nogle af rute 103s udgåede ture... Er det ikke sært? 

2007-09-08 01:50 i samme diskussion:
Vel talt! 
 
Jeg mener naturligvis at det er et sært syn at "rute 103" nu køres af et tog... 
 
Det er jo også "pudsigt" at det KUN er Veolia/Arriva der mangler rutebilchauffører...

 Fremvisning af Netbus 8444 for Movia (2007-08-13 15:02)
Hvorfor i alverden puttes Møvjer-logoet ikke på den fine store plads der er til det lige nedenunder??? Det ser da helt gak ud.

2007-08-14 22:38 i samme diskussion:
Og de har flyttet Movia-logoet... Det pyntede lidt :-)

 AK Busser (2007-07-29 14:32)
Vil faktisk blive tale om et decideret navneskifte til AK Busser hos Pan Bus? 
 
Siden den blå Midttrafik-farve endnu ikke er bestemt, er det svært at ommale noget som helst. Og hvorfor skulle nogen gøre det, når det ikke er krævet.

2007-08-01 17:04 i samme diskussion:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=376475&r=6

 Kampen for en ren busbillede jagt! (2007-08-23 14:22)
(Der kommer mere af sådanne ting fra Århus på min side snart) 
 
Det er også sjovt med sådanne ting ja. Og billeder af disse steder er absolut interessante! Og der findes masser af det. Linie 11 i Århus kører fx forbi 3 af sine nedlagte endestationer på den nuværende rute. Og jeg tør slet ikke tænke på hvor mange forskellige endestationer linie 3 har haft... mindst 10. Også fx tidligere rutebilstationer (dem er der selvfølgelig færre af).

 Den nye Movia-hjemmeside (2007-07-23 14:57)
Efter at have kigget på siden, efter hvad jeg normalt ville kigge efter, synes jeg absolut der mangler et par ting. Vigtigste fejl er det med at man skal "søge" efter den rute man skal se en køreplan for... Det virker meget ubrugervenligt

 led bus (2007-07-14 14:07)
Men stadig kedeligt at man ikke vælger at benytte andre ledbusser, istedet for busser med lavere kapacitet...

2007-07-14 15:41 i samme diskussion:
Jo der er meget stor forskel, det har vi bevist 100 gange... Åh, skal jeg nu gøre det igen: Det står ikke til diskusion at der er langt større kapacitet i en ledbus. Den lodret forkerte påstand om at 13,7 m er samme længde som 18 m har intet med virkeligheden at gøre. Desuden er der stor forskel på de forskellige typer af ledbusser og 13,7ere. Vores Solaris Urbino 18 ledbusser i Århus har fx en godkendt kapacitet på 40 Siddepladser, 77 Ståpladser = 117. Vores Volvo B10MA-55/Säffle har 41 plus 74 = 115, Mens en Volvo B12M-65/Aabenraa 13,7 bybus kun har 37 plus 63 = 100. 
 
Det vil sige 17 pladser mere! Hvilket er ret mange... Og så er der det med at ledbusser tiltrækker passagere.

 Arriva's opkøb (2007-07-06 00:22)
2002 -> Vestbanen & Vestbus

 Kører Midttrafik med discount busser? (2007-06-29 13:10)
Det kan på ingen måde heller være "sundt for konkurrencen" (som politikkerne elsker at sige) at ET selskab nu kører alle rutebiler på Djursland langs kysterne omkring Århus! 
 
Men omkring det med "kvalitetsbusser", så er der flere måder at definere det på... Øget komfort i rutebiler handler jo faktisk i princippet udelukkende om valg af bustyper! Og til rutebilkørsel er eksperimentale MAN halvturistbusser eller store turistbusser, jo ikke det optimale, hvis det er det Abildskou mener med mere komfort... Rutebilerne ville ikke kunne køres med busser som på 888, fx... (Bare se alle de problemer der er for passagerene med PP/Partner/Netbus´ MANer på 113-913X-918X). Nogle af de ting som Abildskou har nævnt er rigtig nok måske lidt for meget til almindelige rutebiler, men omvendt, så valgte Århus Amt (det gamle, i 4. udbud) jo udelukkende at gå efter billig billig billig, og ikke efter fornuftige busser og fornuftige rigtige vognmænd... Men Midttrafik har lovet at man bentter de andre steder almindelige udbudstildelingskriterier fremover, så vi får at se...

2007-06-29 18:05 i samme diskussion:
Hvorfor skal alle diskusioner om bustyper ende i noget med laventre? Det har intet med noget at gøre og har intet med de rutebilruter at gøre! 
 
Med bustyper mener jeg at vognmænd der vælger behagelige, rigtige rutebiler skal belønnes (tildeles kørsel) og dem der vælger turistbusser eller busser med uhensigtsmæssige indretninger, ubehagelige kørselsegenskaber skal "straffes" (ikke tildeles kørsel)... Man bør da klart vælge vognmænd som vil gøre noget ekstra for busruterne, men ikke vælge dem der "bare vil lade det liiige skralder an" (som Veolia) og heller ikke dem der overdriver med turistbuslignende eller ikke rute-egnede køretøjer...

 cruise gæster i lufthavnen (2008-05-18 02:06)
Til Grønland? Hvor på Grønland?

 Veolia 5095 (2007-04-27 17:34)
5098 Husum Torv i går 

 
http://www.petersbusside.dk/billede.php?id=595

 DAB-busser i Irland (2007-04-19 01:46)
http://www.skylineaviation.co.uk/buses/beard.html

 Busentusiasttur Østhimmerland & Vendsyssel (2007-03-30 04:28)
Busentusiasttur Østhimmerland & Vendsyssel / Nordjylland - 26. maj 2007  
 
Ja, der kommer her en ekstra entusiasttur her inden sommer! Undertegnede og Jef F. P. Pallavicini har en Vendsyssel og Østhimmerland tur i støbeskeen lørdag d. 26. maj 2007. Turen vil foregå i 2 danskbyggede busser! Den ene er en Leyland/DAB-Silkeborg Serie 6 Type 5 fra 1981 og den anden en Leyland/DAB-Silkeborg 8-1200B fra 1986.  
 
Vi ved godt turene ligger lidt tæt, men det gælder her om at nå turen, inden den ene eller begge turbusser udrangeres!  
 
Detaljer og tilmelding kan ses på:  
http://omnibusser.dk/nordjylland/  

2007-04-16 23:48 i samme diskussion:
Vi har nu flere detaljer om busentusiastturen 26. maj! 
 
Vi kører i Leyland/DAB 8-1200B Århus - Døstrup, hvor der vil være busskifte til Leyland/DAB Serie 6 Type 5 som vi kører rundt i Nordjylland i, hvorefter vi ved anden ankomst til Døstrup kører i Leyland/DAB 8-1200B Døstrup - Århus igen. 
 
Der bliver besøg hos: 
- Døstrup Turistfart 
- John Hansen, Arden (formentlig) 
- City-Trafik, Aalborg 
- Arriva, Aalborg 
- Solsidens Turistfart (formentlig) 
- Tylstrup Busser, Tylstrup 
- Jørns Busrejser, Brønderslev 
- Hjørring Turistfart og Hjørring Citybus 
- Arriva, Hjørring 
- Tylstrup Busser, Dronninglund 
- Thorkild Christensen, Dronninglund 
- City-Tours, Gandrup 
- Døstrup Turistfart 
 
Der er kan ses busser af følgende typer: 
Leyland og DAB serie 4, 6, 7, 8, 12, 15 (mk I, II, III) 
Volvo B10M B10BLE B10L 
Volvo B12M B12BLE B7R 
Scania-DAB L113CLB, L94IB og måske Omniline 
Mercedes, MAN, Iveco og Setra mv... 
 
(Evt. nordjyder kan opsamles ved CT i Aalborg ved henvendelse, men de går så glip af Serie 8 ). 
 
Tilmeldingsfrist 8. maj 
Turdato er 26. maj 
 
Der vil forsat være endnu flere detaljer på: 
http://omnibusser.dk/nordjylland/ 
 
Velkommen

 Automatisk stoppestedsannoncering prøves på 350S (2007-02-21 01:30)
... man kan da også heri Danmark. Odense og Århus har længe haft automatisk stoppestedsannoncering.

 Busudflugt: Tidl. Ringkjøbing Amt - Vest (start/slut Århus) (2007-02-05 01:49)
Undertegnede har sammen med Jef Pallavicini sammensat endnu en busentusiasttur! Denne gang vil turen foregå d. 10. marts 2007 i det vestlige og allervestligste Jylland. Turen følger samme ideer som de sidste to gange vi har lavet ture, så alle interesserede er velkomne. Denne gang er der god plads, eftersom vi skal køre i PP Busselskabs Volvo B10MA-55/Aabenraa fra 1991, en tidligere DSB Busser bus fra Vejle-området, undervejs møder den slægtninge. Der vil blive serveret sodavand og jysk øl. Det er ikke for ingenting vi påstår at vi tager tilbage i tiden. På turen vil vi møde et væld af dejlige, unikke og selskabsbemalede busser. 
 
Detaljer og tilmelding kan ses på:  
http://omnibusser.dk/vestdanmark/  
Der er start og slut er i Århus kl. hhv 10,00 og 18,30.  
 
Der er allerede aftaler med Skave Turistfart, Højmark Turistbusser, Holstebro Turistbusser, Spjald Rutebiler, Folmanns Busser og Møllers Busser, Ringkøbing, så der er bestemt noget at deltage for! Vi regner med at føje et par steder mere til listen.  
 
Der er garanti for at møde fx følgende bustyper på turen: DAB-Silkeborg 12-1200L, Scania Facelift, Scania Omniline samt et større udvalg af Aabenraa-byggede Volvo busser i mange mange varianter! Mindst 2 Volvo ledbusser vil vi møde! For folk, der kan lide det, er der desuden flere Setra turistbusser. Som en specialitet er der en Mercedes-Benz 814/Stautrup rutebil. 
 
Jo flere der tilmelder sig, jo billigere bliver det... Håber at se jer! Frist for tilmelding er 21. februar 2007.

2007-02-18 21:35 i samme diskussion:
Turens endelige program kan nu ses på  
http://omnibusser.dk/vestdanmark/  
 
Vi opfordrer bestemt til tilmelding senest 21/2-07, da jeg/vi bestemmer prisen den dag. Prisen er nu nede på 260 kr., stadig faldende, hvis der kommer flere inden d. 21.! Betaling bedes ske inden 2/3-07.  
 
Vi har planlagt overraskelser undevejs!  
 
Hvis du endnu ikke har modtaget en "kvittering for tilmelding" så skriv til mig.

 Veolia vinder hele Århus-udbuddet (2007-01-27 03:51)
Jeg har lyst til at brække mig :-(

2007-01-28 17:08 i samme diskussion:
Hahaha - Ja, nogen af os skal jo arbejde efter skæve arbejdstider... 
 
Udfaldet af dette udbud er ikke just noget der sikrer de små vognmænds overlevelse! Men der var jo åbenbart en dyrtkostende billiggørende brist i udbudsbetingelserne, som vi daglige passagere så må leve under i 6 år... 
 
Men, MT (som de faktisk kalder sig selv på billetter) "glemte"? at nævne ruterne 211, 361 og 400 i deres pressemeddelelse. Jeg ser at bl.a. i Myldretids nyhed om emnet er der spørgsmålstegn ved rute 361 og 400. Hertil kan forklares: 
 
Rute 400 er en lille sommerrute på Djursland, som betjenes af busser fra 119, der har reduceret drift i juli. 
 
Rute 361 Rønde - Helgenæs overgik i princippet fra at være rutebilrute til at være lokalrute i Syddjurs Kommune pr 1/1-07. (Hvorfor de så havde husket rute 330, som blev lokalrute i Skanderborg Kommune samme dag, tjaaa...) 
 
Rute 211 har de slet ikke nævnt, hvilket nok er en forglemmelse, men dog en mystisk en... Rutens billigste byder var Veolia, men få kroner under var Svidt, som kører den i forvejen.

2007-01-28 17:35 i samme diskussion:
Veolia ved tilsyneladende heller ikke hvilke ruter de har vundet... På deres hjemmeside står hverken 211, 361 eller 400.

2007-01-28 18:36 i samme diskussion:
Eksempel på Århus Sporveje-billet købt i rutebil i Århus Kommune. Man har i MT valgt at bruge lagerne af gamle papirruller op før man køber nye, så vidt jeg har forstået.

 Midttrafik (2007-01-22 02:46)
Ja, der er endnu ikke truffet en officiel beslutning om, hvordan busserne skal designes logomæssigt... Det haster vel heller ikke :-)

 Århus Sporveje, serie 6 (2007-01-20 19:34)
Ikke få alt? Nej, men der er kun bevaret 2 busser fra Danmarks anden største by: 165 og 272, det er ikke meget i forhold til de ca 20 fra Hovedstaden. Der er også kun gemt få fra andre danske byer og især rutebiler mangler der seriøst bevarelse på! Det er noget værre københavneri.

2007-01-22 19:06 i samme diskussion:
Tidl. ÅS 576 er ikke malet ÅS-gul mere, det gule er erstattet af en mørkeblå. Ellers fremstår den vist næsten som i ÅS-tiden. 
 
Venlig Hilsen 
Peter Berggrén Brandsen 
Busbevarelsesgruppen Danmark

 Kruse (2007-10-02 20:07)
Interessant, hvis der faktisk er logik bag Mercedesbetegnelserne. Skulle en Mercedes-Benz Integro O.550 så være en 5 tons bus, altså lettere end en minibus?

2007-10-02 21:56 i samme diskussion:
Nej vel... hehe, men fx O.405 og O.550 må da egentlig betyde noget? Tallene må vel have en betydning? Eller vælger tyskerne bare "sjove" tal? 
 
Ligesom man også kan overveje en manglende logik i MANs talbetegnelser...

 Underskud hos ÅS (2006-12-13 00:13)
Et underskud er klart, da de mange aflysninger i første halvdel af året (ikke de ganske få arbejdsnedlæggelser) skræmte nogle kunder væk. Aflysningerne skyldes stadig IKKE sygdom, som der siges, men derimod for få ansatte og især dårlig planlægning af turene for chaufførene. 
 
I dag er der dog så godt som ingen aflysninger mere (1-2 ture ugentligt tipper jeg på), men det er udelukkende fordi chaufførenene tager overarbejde i kæmpemængder! 
 
I fald ÅS' anlæg kaldes "imponerende" vil jeg kalde det en overdrivelse. I forhold til visse københavnske bus"garager" er de da meget pæne, men de er tilgængæld også lavmålet af busdrift! I forhold til andre arbejdspladser er ÅS da sikkert et fint nok sted, med motionsrum mv., mekanikkere der reparerer før bussen bryder sammen mv., men det er jo ikke noget der skal væk, bare fordi at "i det meste af HUR-området lader vi busserne brænde eller bryde sammen før de bliver kommer forbi busdoktoren". [Ja, det vil jeg tillade mig at sige]

2006-12-13 20:04 i samme diskussion:
Uanset hvad, så er det dårlig ledelse/organisation at have for få chauffører og så dermed at give chaufførene lange vagter på over 10 timer og uoverskuelige delevagter. Med overarbejde (som de jo nærmest bliver nødt til at tage, for ikke at blive totalt upopulære over aflysninger) arbejder nogle op til 13 timer om dagen! 
 
Det er ikke god ledelsesstil!!! 
 
Jeg er i øvrigt uenig i at der er for mange ansatte i administrationenerne... Det er altid dumt at folk skal løbe hurtigere, som der er en trend i samfundet med i disse år. Mere vil jeg så ikke sige dertil.

 Uregelmæssigheder ved Driften på Linie 6A (2006-12-08 01:43)
Det er da utroligt at hovedstadsområdets mærkelige ideer kan blive ved med at småoverraske... Menes der faktisk seriøst (???) at busserne holder stille ekstra længe ved stoppesteder for at "det opleves som perler på en snor for passagerene"? For DET er simpelthen for åndsvagt. Det ikke kun forsinker passagerene i busserne (og så det virker som om det tager endnu længere tid gennem en alt for bilfyldt by), det skader også miljøet at holde stille ekstra længe med motoren tændt uden trafikmæssig grund. Selvom det nok for nogle passagere ville være bedre at SE A-busserne komme med et præcist fx 4½ minuts mellemrun - så er dette da hul i hovedet såvel som ozonlaget! Næh løsningen er og bliver aldrig stambusser med ekstrem tæt mellem afgangene. Løsningen er flere linier på samme sted mod flere forskellige steder, da passagere naturligvis aldrig skal præcis det samme sted hen!

 MOVIA... (2006-11-24 18:26)
Er Movia ikke en biograf? 
 
Nej, nej, nej... Tænk jeg troede vi boede i Danmark og ikke i et engelsktalende land. Men hvis Sjælland vil melde sig ud af landet og tilslutte sig Wales eller Nordirland, så er det her da en start. 
 
Det poppede navn Movia kommer vel fra noget med at flytte folk "move", på dansk kan vi vel kalde det "flyt dig". At flytte folk gøres vel ikke alle steder i Østdanmarks Trafikselskabs område - nogle steder har dårlig betjening, andre steder er trafikselskabet ligeglad med at alle busserne bryder ned... 
 
Movia vil af en lidt ældre dansker nok blive til "Møv dig ja" - hvilket vel betyder "flyt dig"? 
 
Så velkommen til "Møvdig" - og flyt jer så

2006-11-24 19:56 i samme diskussion:
Det bliver med Movia som med Veolia... Ingen vil udtale det ordentligt. Det lyder som om, at Sjælland og omegn endnu engang skulle overgå resten af landet, dennegang med trafikselskabers navne, og være lidt finere og mærkeligere. 

2006-11-24 20:01 i samme diskussion:
Logoet er vist okay - det ligner en sammentrækning af << og >> fra videofjernbetjeninger: Kør frem og kør tilbage, hvilket er hvad man gør med folk.

 Veolia står til sejr i Århus Amt (2006-11-23 03:22)
Lad nu den stakkels gamle høne stå i gården og vente lidt endnu... 
 
Jeg synes vi skylder at huske at "Århus Amt vil se bort fra urealistiske bud eller bud fra entreprenører, som skønnes ikke at kunne udføre opgaven." 
Nogle bud er meget meget lave og jeg vil skønne urealistiske. Om Veolia kan udføre opgaven???? Tja, de er den entreprenør der oftest (som den eneste!!!) har udgåede ture i amtet, så vidt jeg kender til. 
 
Desuden skal selskabet jo opfylde en masse krav og kvalitetskrav, som måske Veolia sikkert kan få svært ved at opfylde. 
 
Og husk nu de vigtige regler om at busser SKAL overdrages, og der SKAL være højt gulv og midterdør i bussen. Århus Amt plejer at vælge dem med lidt højere kvalitet, når det er muligt for få kroner. Det vil de uden tvivl gøre denne gang alligevel, så jeg tror Svidt får en enkelt og måske Centrum en ekstra rute og Malling et par ruter. 
 
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på Combus' prisdumpning ligesom Veolia gør nu. I Århus Amt er de den direkte arvtager dertil! 
 
Veolia er ikke bedre end Arriva i AAA, her er det delvist omvendt.

 Tyske busser (var: Autokraft i Danmark) (2006-11-16 14:00)
:-( Jeg ønsker ikke flere lortebusser i mit amt, især ikke flere Integro eller Setra, de er simpelthen så ringe. 101 busser er der i spild i Århus Amt... Jeg håber de får 0, sålænge der er tale om lortebusser. 
 
Jesper - som sædvanlig synes du det lyder skønt med nye Mercedes... Men husk at det er rutebiler og bybusser der her tales om, ikke deres turistbusser, som du vel elsker - og her må du simpelthen tage vores andres ord for at de er noget LORT! Sæderne er forfærdelige, lyden er forfærdelig, bussen er brandfarlig, den er billig på den dårlige måde og åhh. 
 
Århus Amt / Midttrafik kan vente mange klager hvis disse busser får udbredelse! Jeg vil knibe mindst en tåre, hvis der ikke vælges rigtige lokale vognmænd...

2006-11-16 14:19 i samme diskussion:
Nu er det jo ikke dig der evt. skal køre i dem, hver dag, hvis det er i Århus Amt... 
 
Nej, det er ikke okay - Jeg giver ikke min mening om dem, jeg fortæller sandheden. Integro er en forfærdelig bus. Passagersæderne er ikke gode, det er et faktum. Der går ild i dem, det er et faktum. De er billigere på den dårlige måde og er noget plastiknoget. Det er et faktum. Min mening om dem, er meget værre og den vil jeg skåne jer for! Jeg vil dog sige at jeg ville være meget ked af at se mine mange Scania'er, DABs og Volvoer (endda B12M) blive skiftet ud med Integro! Jeg afskyr sæderne! 
 
Jeg har prøvet en Mercedes Citaro ledbus i Oslo i Norge... Det minder om en Mercedes Cito i kæmpeudgave. Mercedes Cito som i Danmark kaldes mandagsbusser af chauffører flere steder (altså de går i stykker igen allerede mandag)

 Kollektiv transport på Grønland? (2006-10-26 21:17)
Nuuks nyere B12M er sammenlignelige med Århus Sporvejes B12M...

 400 eller 400S (2006-10-20 01:08)
Bare rolig, hvis HUR bestod om 3 år ville alle hovedstadens busser sikkert køre rundt med matrixskiltlignende forender, så de kan "vende" fronthjørne fra gul til blå eller rød...

 Lidt om momsfidusen ved at lease busser i Tyskland (2006-09-28 00:52)
De nuværende ministre lover mange ting... 
 
(Hilsen fra RevolutionsÅrhus)

 350S (2006-08-09 14:21)
Hvorfor skal vinduesglasset ikke males gult og de røde baglygter ikke være gule? Eller udstødningsrøgen være gul? 
 
Måske skulle man tænke over om folk faktisk flygter fra busserne af kedsomhed over bussernes ensartethed eller stirilitet! Der er da ikke noget bedre end at komme ind i en bus med et spændende interiør og blive overrasket, istedet for at ens transportverden skal være i kun en farve og med kun et sædebetræk. Gaaaab

 Hvad er vigtigst?? (2006-06-22 15:41)
Jeg ville vente ekstra længe, hvis der er fadølsanlæg... Især i weekenden. Er der også saltstænger?

 Skiftedage i Amterne M.M (2006-06-18 12:34)
Nej de 7 af Pan Bus I/S´ nye busser er altså 12,8 m og ikke 13,7 m.

 Nye busser i Køge ? (2006-07-01 15:49)
Problemerne med ZF er så absolut størst/stort i de Volvo B12M-busser som har det nye ZF! De er meget ubehagelige, når de sænker farten! Virkelig træls og ubehagelig at føle og høre på!!!  
 
Bare spørg mig i Århus har ÅS over 60 B12M med ZF og flere amtslige entreprenørere også - det har faktisk hjulpet noget at nogle af af de nyeste ÅS'ere har Voith! Det er behageligere at være passager, når ZF'en ikke er der

2006-11-02 05:24 i samme diskussion:
Så er de sagnopspundne B7RLE fra Säffle snart på vej mod jer Københavnere. 31/10-06 sås to styks komme fra Grenaa igennem NordÅrhus, hvilket (som det plejer med Säffle-busser) må betyde at de er sejlet Varberg - Grenaa, nu skal til Aabenraa, og så over til Køge. Går jeg ud fra... Busserne var HUR-melonengelb havde svenske prøvenummerplader og lød forbavsende anderledes (måske bedre) end B12BLE. 

http://www.petersbusside.dk

2006-11-02 16:06 i samme diskussion:
Lyder som om du kender mig, Thomas ;-) 
 
Jeg kan ikke sige om det var Voith / ZF i disse to - de kørte forbi uden at sænke farten.

2006-11-14 22:33 i samme diskussion:
Hvor er det dog rart at se, at rutenummeret i en ordentlig, fornuftig og "rigtig" størrelse, også er nået til HUR-området på de nye Køge B7RLE'ere!

 Bornholm efter udbudet (2006-06-03 23:38)
Volvo B10M-60/Van Hool bussen skulle være fra 1984. Deres DAB er nu en 12-1200L... 
 
Alle de 4 busser hos Aakirkeby Lokaltrafik er nogle af de fedeste, som længe er set køre! Selv den lille (normalt ikke særlig skønne Mercedes type) var faktisk både flot og ganske i orden at være i. 
 
BAT er i øvrigt virkelig et velfungerende trafikselskab! Alt fungerer. Alle chaufførere var glade, og opstod der en mindre forsinkelse, så ringede straks til de andre busser, som de havde forbindelse til og sagde "Jeg har to til dig, venter du ikke lige i Xxxxby". Virkelig service - og det blev set flere gange.

 Århus busser kører igen (2006-04-27 00:37)
Busserne startede med at køre tirsdag kl 1415 efter at der skulle være nye forhandlinger, som dog først ville starte i det øjeblik de satte gang i busserne... Så alle kørte fra garagerne kl 1415. Som Christian siger så er man glad for den såkaldte udenbys indblanding. 
 
Det indtryk jeg har fået fra alle århusianere, er en støtte til chaufførenes kamp for bare nogenlunde fornuftige arbejdsplaner. Ingen, som jeg har talt med, siger at ledelsens plan er fornuftig, men derimod at de naturligvis heller ikke ville arbejde fx 11 timer i træk flere dage i træk, og alt det andet som det var foreslået. 
 
I Århus får man i øvrigt en ekstra dag, for hver af strejkedagene ved køb af abonnementskort, hvis man havde et gyldigt kort på strejkedagene.

 Kronprinseparret og busser (2006-04-22 22:06)
Hold da op, sikke en masse dage I flager på derovre. Til sammenligning: Århus Sporveje flager sådan i 2006: 
 
30. marts - Bulgariens Præsident Georgi Parvanov og fru Zorka på statsbesøg i Århus. 
16. april - Påskedag & Dronning Magrethe II´s fødselsdag  
5. juni - Grundlovsdag  
15. juni - Valdemarsdag og Genforeningsdag  
2.-10. september - Århus Festuge  

 Hjælp til gamle busser (2006-03-01 00:12)
Dejlige billeder :-) Fantastisk samling.

 Hvor er flg busser henne nu (2006-02-10 19:04)
Arriva 1777 & 1778 er overflyttet til Silkeborg i 2005, her er billeder fra Sommeren 2005: 
 

2006-02-10 20:50 i samme diskussion:
Det samme i Odder... 1766=1766 

2006-02-13 21:18 i samme diskussion:
Igen - det er 1766 i Odder! PJ89239

 UddannelsesCentrets vogn 16 (2006-02-10 18:15)
Nu er der faktisk ikke et eneste sted i denne tråd nævnt hvilket Uddannelsescenter der er tale om... Så som ikke-sjællænder vil jeg da gerne vide hvilket vi taler om? Især med alle de fede gamle busser der tales om...

 Buskanon (2006-01-25 19:56)
Vi kunne jo tilføje DAB serie 10..

 Connex DAB LPG (2006-01-21 18:19)
Vides det hvor i Ungarn busserne ender?

 Strejke truer bybustrafikken i Århus (2006-01-12 14:20)
Ja, det er det gamle byråds beslutninger der ENDNU står ved magt - de nye er jo lige kommet... Overenskomsten er jo heller ikke direkte udliciteringen, men egentlig noget andet.

2006-01-12 15:45 i samme diskussion:
Ja, det er nemlig det - tingene virker lidt sammenblandede... Det de snakker om i dag er overenskomst... ikke udlicitering (selvom det lugter lidt derhen af), men det er ikke udlicitering der snakkes om i dag.

 Julekalenderen (2005-12-23 00:56)
Gives der erstatning ved større forsinkelser, ligsom DSB måske engang vil give... 
Bare lidt dum transport-humor :-) Glædelig jul

 Resultatet af HURs 18. udbud (2005-12-15 01:03)
Det er mig en gåde, hvorfor der i vores hovedstad nu kommer til at køre endnu færre ledbusser rundt. Ved godt at fx kbhs komm. er imod dem af uforståelige årsager, men der kan da ikke være SÅ få passagere med busserne derovre, at 13,7ere er nok overalt! De har en langt lavere kapacitet, især ståpladsmæssigt, men såmænd også siddepladsmæssigt. Men fint med "blå" omnibusser i den indre stad.

2005-12-16 01:22 i samme diskussion:
Ja undskyld, men det er lodret forkert at en 13,7m har højere/samme kapacitet som en 18m, så kan papiret "lyve" alt det det vil. Det er såmænd simpel matematik: 
ca 2,5m * 13,7m = 34,25m2 
ca 2,5m * 18m = 45m2 
Der ER naturligvis mere plads i en ledbus. Der må være tale om dårlig indretning i lavgulvsledbusser. Eksempel: Wulff i Århus Amt har 13,7m busser med 45 siddepladser og en ledbus med 71 siddepladser! En ny ledbus har selvfølgelig lidt færre, men stadig. I rest my case. 13,7ere fylder desuden mere når de kører om hjørner... Jeg vil også mene en ledbus er væsentlig mere behagelig end en 13,7. Især end en laventre 13,7, som er proppede bagi.

 HURs 18. udbud og VATs 7. udbud (var: HUR 18) (2005-12-13 01:31)
Mht. hvad Thomas sagde, så er der mange forskellige gule busfirmaer, og både nogen der leverer højere og lavere kvalitet end BentT. 
 
Og set udfra et passagermæssigt synspunkt er en B12M da ikke en forbedring, næsten uanset hvad der kørte før, vil jeg mene. Jeg hader at køre i Wulffs 3 B12M-65 på AAA-rute 122/123. Sæderne er ubekvemme, bussen/motoren larmer, den bremser hårdt og inventaret knirker. Men det er selvfølgelig tildels et indretningsspørgsmål... 
 
Kunne man mon nærmest sige at VATs kontraktfarve i de næste år er Bent Ts? For den bliver da så absolut dominerende! Det ændrer sig måske med regionsoprettlesen?

 Voith vs. ZF (2006-01-18 16:14)
Grunde: 
1: For at prøve noget nyt 
2: De bremser meget "hårdt" de nyere busser med ZF....

 ÅS nye busser i drift. (2005-11-25 00:49)
I kan regne med mig 100% med en DAB 12-1800B fra ÅS! Jeg elsker de krabater, og jeg vil med glæde bruge tid/penge på sådan en ledbus. Men det farlige spørgsmål er jo så om det skal være en 2-2+1-1 eller 2-2+2-0. Jeg vil mene at 2-2+1-1 er den mest specielle og mest spændende type, der er pt 408-411 tilbage af den type v. ÅS. 
 
En Odense kan jeg bestemt også være med på gerne en af de ældste.

2005-12-02 03:23 i samme diskussion:
Må altså rette det som flere gange i denne tråd er blevet nævnt: De nye ÅS busser får numrene 117-136! (ikke kun 118-130). Der er 19 nye!

2005-12-02 03:42 i samme diskussion:
Eller okay, nu skal jeg jo også tælle rigtigt, 117-135, må det være :-)

 Rekorder (2005-11-18 00:36)
Nej 948 må være før begge...

 Nyt Trafikselskab (2005-11-17 00:24)
Så vidt jeg har forstået får Region Midtjylland ET trafikselskab, som skal koordinere alle busser samt VLTJ, HHJ samt fremtidige sporvogne i Århus (og eventuelt Grenaabanen, hvilket dog er uafklaret endnu). Det er endnu ikke besluttet noget om evt. bemaling og placering af hovedkvarter (Ringkøbing, Århus, Viborg og Silkeborg er de 4 kandidater til det).

 Århus Sporveje er de dyreste (2005-11-16 12:43)
Ja, jeg er glad. Kan tilføje at Region Midtjylland også blev rød, dog med støtte fra B. Så mangler vi bare at B i byrådet ikke får en teknisk rådmandspost og så ser det fint ud :-) 
 
Men Odense blev jo meget mystisk Konservastiv - der kan jo nok ske noget udliciteringsmæssigt så.

2005-11-20 16:52 i samme diskussion:
Faktum er, at der i den snart sluttende byrådsperiode, er der blevet beskåret så kraftigt i linierne i Århus, at det ikke er set siden 2. verdenskrig! Ellers har man ikke lavet så store beskærelser på så kort tid. Bare på de 4 sidste år er 51, 59, 71, 72, 75 & 77 nedlagt. 74, 2 & 53 har fået skåret dele af linien af. Bl.a. linie 1, 10, 18 & 56 har fået færre afgange. Over 20 små byer har mistet deres eneste busforbindelse! Fårup, Kvottrup, Geding, Yderup, Tingvad, Kasted, Brendstrup, Terp, Lemming, Edslev, Testrup, Mustrup, Tander, Tulstrup, Pederstrup, Løjenkjær, Ask, Ask Ballen, Astrup, Bøgeskov, Onsted, Kanne, Hvilsted og Lethenborg har ingen busforbindelse mere!!! Og ligeså mange har fået væsentlig dårligere betjening. 
 
Selvom Peter thyssen (B) igen har fået busrådmandsposten er der et rødt byrådsflertal og Keld Hvalsø Nedergård (Ø) bliver formand for Teknikudvalget i byen. Så de udliciteringsvenlige får ikke noget at sige: 
 
Bent Hansen (A) kommende formand for Region Midtjylland har udtalt, at han ikke ønsker at ødelægge ÅS som vi kender det i dag. 
 
A-Ø-F har alle meldt ud at de ikke støtter en udlicitering af ÅS.

 Ingen gevinst (2005-11-10 02:03)
Ej, de klager altså ikke "hver" dag i Stiftstidende (ved godt overdrivelse fremmer forståelsen, meeeen). Forøvrigt er det især i den seneste (heldigvis snart sluttende)byrådsperiode at chaufførene er begyndt at få dårligere vagtplaner/ansættelsesforhold v. Århus Sporveje. I denne periode, hvor Peter Thyssen (B) har været Busrådmand i Århus og Venstre har siddet på borgmesterposten har de skåret ned på såvel køreplanerne for os passagere, som på ansættelsesvilkårerne for chaufførene. 
 
Mht. omtalte rapport, vil jeg, uden at have læst et ord af den, i hvertfald give den ret i sin overskrift. Der er INGEN gevinst ved udlicitering! Man får ikke FLERE passagere og GLADERE passagere ved at have dårligt vedligeholdte busser, ingen stoppesteds annoncering i højtalerne, dårligt betalte chauffører og dårlige vagter for samme, hvilket oftest er hvad man får ved udliciteringer. Og busdrift handler ikke bare om størst muligt overskud - det handler om at transportere glade kunder (i hvertfald i Århus). 
 
I Randers har Randers Bus-Trafik aldrig haft så bulede bybusser som efter Connex vandt her (ikke et ondt ord sagt om Fårup Rute- og turistbusser eller Råsted turistbusser, derimod).

2005-11-10 02:03 i samme diskussion:
Det med at Århus Sporveje har opkøbt små vognmænd er over 25 år siden, så det har jo intet med i dag at gøre. Fakta er at Århus har den bedste bybusdrift i Danmark, set udfra både kunder og chauffører, selvom det selvfølgelig altid kan blive bedre :-) 
 
I øvrigt er det overdrevet at Århus Sporveje skulle være på vej til at forsvinde. Det er der ingen planer om. Det er planen at Århus Sporveje, Trafikselskabet bliver en del af Region Midtjyllands Trafikselskab og at Århus Sporveje Busselskabet faktisk OGSÅ skal overdrages til regionen eller evt. forsat Århus Kommune selv. Regionen kommer nok til at køre det, ligesom de skal med VLTJ og HHJ. Og udliciteringsplanerne er 100% afhængige af flertallet i byrådet (og regionsrådet) efter 15. november, hvis A, F & Ø får flertal bliver der ingen udlicitering.

2005-11-10 02:33 i samme diskussion:
Det hjælper jo heller ikke, at man igen og igen og på uigenkendelige tidspunkter hele tiden ændrer linierne i HUR-området - og at man ikke kan få en samlet køreplan for busserne. 
 
Nææh for at man skal kunne benytte bussen, skal den køre "som den plejer", forstået på den måde at man selvfølgelig godt kan ligge den om for at lave en bedre betjening af område X, men da ikke ændre linier til ukendelighed som man hele tiden gør i HUR.  
 
Tag fx linie 8 i Århus - 99% uændret siden oprettelsen i år 1949! Linie 1 kører også ligesom den gjorde i 1904, med få undtagelser - og så er den jo blevet dobbelt så lang. Det er godt nok ekstremerne - men alligevel. 
 
Man bliver, som århusianer, forbløffet over hvorfor folk finder sig i den dårlige service der er andre steder. Fx er det jo stort set kun Århus der annoncerer stoppesteder. Hvis min 56er en dag kom kørende som en bulet B10BLE med melonengelb stænger og standard-HUR sæder og et Connex-logo på siden - ville jeg godt nok blive sur, skuffet!

2005-11-11 00:16 i samme diskussion:
I fald det umulige sker i Århus vil der uden tvivl komme strejker både fra passagere og chaufførerne!!! Jeg skal nok tage fri og stå på Rådhuspladsen...

2005-11-14 00:05 i samme diskussion:
Det er dit gæt at ÅS privatiseres - det er ikke noget jeg tror på. Jeg er optimist, man ødelægger ikke noget godt, når det virker bedre end alternativet. Wammen/Gade siger du... jaah, så er det godt, der er andre partier. Men både A, F, Ø, M og flere andre småpartier har lovet ikke at gøre udlicitere, og de får NOK flertal, sååå. 
 
Mener dog at Aalborgs nye busnet er en forbedrelse, men det har nu ikke så meget med udlicitering at gøre.

 Kunstbusser (2005-08-08 15:42)
Børnebussen er nummer 629, fra 2003. Som det kan ses er det en Volvo B12M-65/Aabenraa. Den har kørt rundt sådan ca. siden leveringen. 

 
Der vil i øvrigt i følge et program for Festugen blive to ÅS-busser, som vil blive pakket ind i folie med H.C.Andersen-børnetegninger. (HCA=årets tema) Inde i busserne skal der køre noget relateret i højtalerne (stakkels chauffør)...

2005-08-24 02:38 i samme diskussion:
Så er der kommet en køreplan for de to Festugebusser. De er indsat på de normale linier 1, 4, 5 & 7. Se link på ÅS' forside eller tryk her (.pdf): http://www.sporveje.dk/forside/eventyr.pdf 
Sikke en service for os der vil fotografere dem :-)

2005-09-02 23:56 i samme diskussion:
Og her er så en af de to festugebusser. Det er nr. 647 på billedet og den anden er 646 (samme type). Inden i busserne er der bl.a. turkis gardin i loftet, marokkopuder på bagperronen, alle sæder er pakket ind i stof sat på med gaffatape og selvfølgelig står der en krukke med "guld" ved chaufføreren. På gulvet er der gulvtæppe og små tyrkiske tæpper eller hvad man kalder dem. Og ja, man kan godt kigge ud af vinduerne. 

 Connex 4000-serie (2005-07-02 00:35)
I Århus Amt har Connex i hvertfald 2 4000-busser: 
4020 - PJ97721 - Volvo B10M-60/Aak 
4030 - PL97732 - Volvo B10MA-55 
Begge er selvfølgelig Århus Amt-blå. 4030 er lidt speciel og har bl.a. gul matrixskilt og det jeg vil kalde bybussæder. Den bruges normalt på rute 107. 4020 tror jeg bruges på Samsø på rute 131.

2005-07-02 19:57 i samme diskussion:
Ja absolut, det er det A'et i B10MA-55 betyder. Det passer fint med at den er kommet til Århus Amt i 2004, jeg vil tro i efteråret.

 LED skilte (2005-10-03 23:33)
Århus Sporveje har INGEN LED-skilte!

2005-10-04 00:17 i samme diskussion:
Mht. den omtale Connex 2991 tror jeg der er tale om 2910. Så vidt jeg ved er der kun følgende busser i Århus Amt med LED-skilte: 
Connex 2910 TR95130 Flybus-blå Scania Omniline Flybus 1-1-0 
Connex 2694 TP93418 århusblå Scania Lahti 520 L94IB årg2005 aa107,orangeLED 1-1-0 
Connex 2695 TP93419 århusblå Scania Lahti 520 L94IB årg2005 aa107,orangeLED 1-1-0 
Wulff 3317 (1155) TM88210 århusblå Scania Omniline aa119-123 LED-sign 1-1-0 
Wulff 3318 (1156) TM88211 århusblå Scania Omniline aa119-123 LED-sign 1-1-0 
Wulff 3319 (1157) TM88212 århusblå Scania Omniline aa119-123(238) LED-sign 1-1-0 
Og så er der Bendt Krogh 106 som kommer af og til... 

2005-10-04 13:04 i samme diskussion:
Nåh ja ups - selvfølgelig :-) 
 
Arriva 2890 århusblå TT 88 270 Scania Omniline LED-sign 1-1-0 
Arriva 2891 århusblå TT 88 410 Scania Omniline LED-sign 1-1-0

 Connex og Arriva bytter linjer (2006-02-14 17:21)
Mon ikke det egentlig ville kunne betale sig at fyre fx Connex i Køge... Forstået på den måde, at hvis en ny bedre entreprenør (ja det vælger jeg at kalde det) vinder erstatningsudbuddet, kunne det potentielt få så mange kunder til at tilvælge busserne (som det jo handler om) at det kunne betale sig at droppe den gamle, dårlige, misvedligeholdende og upopulære entreprenør. Det her er jo netop problemet med at de store bliver for store, så forsvinder mange af de mindre, og så der er kun få der kan vælges imellem - her har de store så på papiret nogle fordele, men i virkeligheden er det ofte omvendt.

2006-02-16 00:54 i samme diskussion:
Hvis en bus ikke kan varme er den jo i stykker, og bør straks blive skiftet ud af en medarbejder i garagen! Gør man ikke det i HUR? Bor I virkelig i et uland (pænt ment) arbejdsmiljømæssigt? Det lyder utroligt.

2006-02-16 12:48 i samme diskussion:
Slet ingen reservevogne lyder utroligt... Jeg synes mine antiudliciteringsmeninger bliver mere og mere begrundede! Odense og Århus (samt mange mindre private entreprenørere for den sags skyld) har da masser af reserver... 
 
For at konkludere: Gal, galere, Connex

2006-02-16 13:05 i samme diskussion:
I jeres del af dette land, hvis jeg må tilføje... De fleste østjyske entreprenørere (som er dem jeg kender) har da reservebusser (i korrekt bemaling) og alting af egen vilje. Selv dem der kører med kun 2 busser har da... 
 
Og nej, det er da ikke noget, der kan blive ilde set i driftsledelsen?!? Det er da en selvfølge at det skal indberettes til garagen/værkstedet, hvis noget ikke virker - og det bør de da være glade for man gør, så det hurtigst muligt kan blive rettet! 
 
I fald I nærmest får skæld ud over at I gør jeres arbejde - er fagforening, politianmeldelse og entreprenørafskedigelse jo næste skridt. Der er noget der hedder arbejdsmiljø...

 Opdateret sidst:
26. maj 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/vis_bruger.php
Copyright © 1999-2019 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.