Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Vendingen trainsurfing får en helt ny betydning...

Vendingen trainsurfing får en helt ny betydning...

 Mugge (skrevet 2008-02-08 11:21)| Link 
Lollandsbanen, der kører mellem Nakskov og Nykøbing Falster vil fra 1. juni 2008 tilbyde alle sine rejsende gratis trÃ¥dløst internet. Det bliver den første strækning i Danmark, hvor internettet vil være gratis.  
 
Tilbuddet kommer som et samarbejde mellem bÃ¥de Lollandsbanen, trafikselskabet Movia og Region Sjælland samt udbyderne Butlernetworks og NoPayNet. Det betyder, at du blot skal medbringe din bærbare computer med trÃ¥dløst netværk, og sÃ¥ kan du kvit og frit koble pÃ¥ nettet og arbejde, tjekke mail eller blot surfe, mens du sidder i toget pÃ¥ vej til din destination.  
 
Kilde: Gratisting.dk

 Jodleren (skrevet 2008-02-13 09:00)| Link 
DSB har haft et forsøg med internet, men ellers er det da endnu ikke almindeligt i Danmark endnu? 
DSB's forsøg er vist ogsÃ¥ kun pÃ¥ en delstrækning, men begrænset hastighed? 
 
I Estland har et stor del af togene mellem byerne, gratis internet og har haft det i den hel del Ã¥r, hvilket har trukket mange kunder til. Og sÃ¥ vidt jeg ved, sÃ¥ har der ikke været problemet med hastigheden eller noget. 
Ligeledes har S-tog omkring Tallinn gratis internet (dog kun i en vogn) samt nogle fjernbusser.

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2008-02-13 09:22)| Link 
Nej, det er kun DSB som tilbyder det mellem København og Korsør. End ikke Arriva Tog har planer om at lancere trådløs internet. Spørgsmålet er jo også om folk her til lands gider delvist statsfinanseret Wi-Fi i togene, når man snildt kan have sin egen lille Turbo-3G-dongle med. I modsætning til alm. Wi-Fi skal donglen bare puttes i USB-stikket på den bærbare og *vupti* så er man på nettet.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-02-13 15:17)| Link 
Det lyder da meget fedt at både Estland og Lolland er foran DSB og ArrivaTog med den teknologiske passagervelighed - det minder næsten om det med at Odense og Århus har automatisk stoppestedsannoncering med display og tale i en ret stor del af bybusserne, mens at Hovedstadsområdet er langt bagud dermed. Især når DSBs prøve netop kun er en prøve.

 Frank Pedersen (skrevet 2008-02-14 12:06)| Link 
DSB forsøger sig med WLAN i enkelte togstammer mellem København H og Korsør, men man skulle efter mine oplysninger have svært ved at holde en konstant forbindelse på sin egen lile 3G-forbindelse, da toget kommer op på hastighed af 180 km/t. Derfor kan togets senderudstyr klare forbindelsen langs strækningen og ned til den enkelte kunde i IR/4-toget, hvorfor TDC/DSB's tilbud er mere stabilt.

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2008-02-14 14:01)| Link 
Koster det noget at være koblet op pÃ¥ Hotspot i toget mellem København og Korsør? 
 
Jeg har også hørt, at Turbo-3G-donglerne(mest Telias!) skulle være ret ustabile, idet man deler en mere spinkel forbindelse ift. de kendte WLAN-forbindelser. Men omvendt er folk stærkt begejstrede for de små plasticdimser fra 3 og Telia. De kan jo bruges til andre ting, iflg. en 3-teaser på TV3. ;-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2008-02-14 16:45)| Link 
Ja, DSB tager en god pris pr. minut for internet mellem Kbh og Korsør.

 Frank Pedersen (skrevet 2008-02-15 23:03)| Link 
Det er ikke DSB, der tager sig betalt for Internettet i togene, men derimod TDC. Prisen er ca. halvdelen af normal TDC Hotspot-opkobling, dvs. 50 øre pr. minut. Hvis man skal betale for en opkobling pÃ¥ IC-toget, skal man afregne direkte til TDC og ikke DSB. Ligeledes foregÃ¥r al support via TDC. 
Som ansat i DSB er det magpÃ¥liggende for en gang skyld at forsvare min i forvejen udskældte arbejdsplads og henlede kritkken gÃ¥ til den retmæssige udbyder. 
Om det så er en fair pris eller ej, blander jeg mig ikke i. Personligt kan jeg sagtens kan undvære sådanne tjenester i de relativt korte tidsintervaller, jeg anvender mig på transportmidler.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2008-02-16 11:10)| Link 
Nu var det ikke for at genere din arbejdsplads, Frank (; . Men det er korrekt og mildt sagt hvis man siger DSB er udskældt. Klagesystemet er som en by i.. efter strenge ordre.. alle andre lande end Rusland. 
Men min erfaring med DSB personale er positiv. Dog holder de meget pause pÃ¥ sydbanen (; . Men alt respekt for, at man gider ha med sÃ¥dan en masse halvhjerner at gøre til daglig! 
.. Og sÃ¥ lad os hylde buschaufførene samtidig. 
 
Og så er vi udenfor emnet. Beklager (:

 Frank Pedersen (skrevet 2008-02-16 13:53)| Link 
Det er helt okay med kritikken, Jef! 
Det med pauserne kan mÃ¥ske skyldes, at personalet i dag har skrappe krav til, hvor man skal placere sig i forhold til afgangsproceduren og at det derfor kan blive en renderi for personalet ved, i det ene øjeblik at skulle billettere i en vogn og det næste øjeblik at stÃ¥ det rigtige sted for at lukke døre. Og ja, det sparer vi stakels chauffører for at tænke pÃ¥ i busserne! 
Det med mine slÃ¥fejl i indlægget mÃ¥ jeg selv stramme op pÃ¥ ;-) 
I øvrigt kan jeg runde trÃ¥den af med at fortælle, at vi i DSB selv er godt "hegnet" ind med trÃ¥dløs netforbindelse pÃ¥ det interne netværk og sÃ¥ godt som alle stationer har internt WLAN-forbindelse a.h.t. opdatering af lokoførernes bærbare PC-udstyr med reglementer, cirkulærer m.m. og togpersonalets opdtaering af det bærbare salgsudstyr. Men det kræver jo ikke forbindelse undervejs, men kun ved ophold pÃ¥ stationer. 
Udbredelse af Hotspot i Re- og IC-tog pÃ¥ alle DSB-strækninger har ifølge mine oplysninger en tidshorisont pÃ¥ ca. 1 Ã¥r fra nu. 
Dermed runder jeg også debatten af :-)

 lasse Nordestgaard (skrevet 2008-02-18 11:05)| Link 
Selvom Frank har afsluttet debatten, tillader jeg mig lige at tilføje, at visse bybusser i Odense i efterhÃ¥nden et pænt stykke tid, har forsøgt sig med trÃ¥dløst internet. 
Er ikke klar over om det er en gratis ydelse her? 
 
Har dog hørt fra folk som har prøvet det, at det ikke er en alt for stabil forbindelse man fÃ¥r. 
 
lasse

 lasse Nordestgaard (skrevet 2008-02-18 11:06)| Link 
glemte lige linket, hvis der skulle være nogle interesserede: 
http://www.fynbus.dk/wm140764 
 
lasse

 Jodleren (skrevet 2008-02-25 09:59)| Link 
Bemærkede her til morgen, at bybus i Tallinn linie K31 eller K32 nu også har wifi :-)

 Jodleren (skrevet 2008-05-26 12:49)| Link 
Hermed bevist, at DSB er dybt bagud :-) 
http://politiken.dk/tjek/rejser/danmark/article513973.ece 

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. maj 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/754
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.