Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Information om Frank Pedersen

Information om Frank Pedersen

Registreret medlem siden 13. november 2005.

Frank Pedersen har skrevet følgende indlæg i forummet:

 Hvor mange af jer er egentlig buschauffør? (2008-03-04 20:49)
Kører hos Netbus Stamholmen som afløser og er ellers i administrationen hos DSB. I fritiden bliver det til veteranbuskørsel på Sporvejsmuseet..

 Nye busser til 600S fra oktober 2008 (2008-03-18 20:04)
Ja, det er synd at konstatere, at man ikke vælger Volvo igen. Jeg må sandeligt sige, at mine erfaringer fra 5A og Vest-Volvo'erne er positive. Disse er lidt tunge at slæbe rundt på og har en lav gearing, men for pokker et godt optræk. Og rimeligt gode køreegenskaber. 
- Man kan vel sige, at de kører lige så godt, som de ser mærkelige ud! 
Personligt føler jeg med chaufførerne på 600S, at de skal trækkes med flere Jonckheere..

 Vendingen trainsurfing får en helt ny betydning... (2008-02-14 12:06)
DSB forsøger sig med WLAN i enkelte togstammer mellem København H og Korsør, men man skulle efter mine oplysninger have svært ved at holde en konstant forbindelse på sin egen lile 3G-forbindelse, da toget kommer op på hastighed af 180 km/t. Derfor kan togets senderudstyr klare forbindelsen langs strækningen og ned til den enkelte kunde i IR/4-toget, hvorfor TDC/DSB's tilbud er mere stabilt.

2008-02-15 23:03 i samme diskussion:
Det er ikke DSB, der tager sig betalt for Internettet i togene, men derimod TDC. Prisen er ca. halvdelen af normal TDC Hotspot-opkobling, dvs. 50 øre pr. minut. Hvis man skal betale for en opkobling på IC-toget, skal man afregne direkte til TDC og ikke DSB. Ligeledes foregår al support via TDC. 
Som ansat i DSB er det magpåliggende for en gang skyld at forsvare min i forvejen udskældte arbejdsplads og henlede kritkken gå til den retmæssige udbyder. 
Om det så er en fair pris eller ej, blander jeg mig ikke i. Personligt kan jeg sagtens kan undvære sådanne tjenester i de relativt korte tidsintervaller, jeg anvender mig på transportmidler.

2008-02-16 13:53 i samme diskussion:
Det er helt okay med kritikken, Jef! 
Det med pauserne kan måske skyldes, at personalet i dag har skrappe krav til, hvor man skal placere sig i forhold til afgangsproceduren og at det derfor kan blive en renderi for personalet ved, i det ene øjeblik at skulle billettere i en vogn og det næste øjeblik at stå det rigtige sted for at lukke døre. Og ja, det sparer vi stakels chauffører for at tænke på i busserne! 
Det med mine slåfejl i indlægget må jeg selv stramme op på ;-) 
I øvrigt kan jeg runde tråden af med at fortælle, at vi i DSB selv er godt "hegnet" ind med trådløs netforbindelse på det interne netværk og så godt som alle stationer har internt WLAN-forbindelse a.h.t. opdatering af lokoførernes bærbare PC-udstyr med reglementer, cirkulærer m.m. og togpersonalets opdtaering af det bærbare salgsudstyr. Men det kræver jo ikke forbindelse undervejs, men kun ved ophold på stationer. 
Udbredelse af Hotspot i Re- og IC-tog på alle DSB-strækninger har ifølge mine oplysninger en tidshorisont på ca. 1 år fra nu. 
Dermed runder jeg også debatten af :-)

 Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden (2008-02-29 20:31)
Må give Fjord-Jesper ret! 
Man kan ikke så entydigt pege på en enkelt person som ansvarlig for de forringelser, der sker. 
Hsuk f.eks. på, at vi først har set de nedskæringer i den kollektive trafik efter en vis blok i Folketinget bestemte sig for at regulere nogle kommuner og regioner ind med en (underlig) ansvars- og økonomipolitik. Se f.eks. bussernes linjefring til kommunegrænserne og ikke længere: det er kollektiv trafik fra før 1974!! 
Derudover har de sat en grænse for kommunernes økonomiske råderum med skatteloft og en streng styring, som har helt klart har skåret i serviceydelserne i den kollektive trafik.

2008-03-04 20:55 i samme diskussion:
Har tidligere fået at vide, at Netbus' andel af driftsbusser skulle stige fra 43 til 46 busser med de forlængede ture til Lufthavnen. Det var dengang ikke et rygte, men udtalelse fra ledelsen... ;-)

 led bus (2007-07-14 11:34)
Og som gammel Udkørselsmand på Naverland skal jeg hilse at sige, at det kun bliver godt med nyt materiel i stedet for "led-ormene". De har godt givet mangen en disponent og mekaniker grå hår på hovedet og bekymringer over deres driftsstabillitet. De to har givet City-Trafik grå skygger over en ellers gloværdig materielkvalitet og har i de seneste år både i Glostrup og på Naverland været ramt af alt fra små nedbrud, motorhavarier til lange vlrkstedsophold. 
Æret været deres minde! ;-)

 Øresundsudbud afsløres i dag (2007-06-28 10:28)
Kun en dag efter afsløringen, kan man så høre den altid jamrende og uretfærdigt behandlede Arriva-direktør Johnny Hansen vælte ud imod DSB og hyle op om flere møder mellem DSB og Trafikstyrelsen op til tilbudsgivningen og - i dag - mærkelige regnskabsmetoder i tilbudsopgørelsen, Combus-agtige metoder og hvad ved jeg. 
Det er så evigt trættende at høre denne mand hvine op om alle andre virksomheder end lige hans egen. Al fokus skal fjernes på hans egen afviklende forretning og i stedet skal der skydes på alle andre. 
 
De andre store hold på banen med kollektiv trafik har stort set skiftet deres ledelse ud og satset/tænkt anderledes. Muligis ville det også være tiltrængt, hvis der kommer friske tårekanaler til Arriva's chefgange.. 
 
Øv, hvor er det under alle omstændigheder opslidende at skulle påduttes Johnny Hansens klynkeri i pressen, hver gang der er nogen, som tillader sig at være bedre end Arriva.

 Århus Sporveje 095 (2007-03-01 19:11)
Hmmm! 
 
Måske skal der dømmes time-out på denne tråd. Diskussion er godt, men det er jo regulær mudder-kastning nu. Så den der startede emnet, bør da nu også opsummere og runde af. 
 
Jeg er selv medspiller på Sporvejsmuseet og står 110% fast på beslutningen om bussen. Men det går jo dén, som det går i det virkelige bus-liv: når der er en stærk og attraktiv medspiller på banen, så er det ham,der sætter dagsordenen. Jeg støtter fuldt ud andre initiativer til bevarelse, men face it, der er jo reelt kun SHS/Sporvejsmuseet, der kan og vil, så lad det dog være dermed! Anderledes kan det jo næppe blive.. 
 
Jeg er selv hardcore-entusiast: har snøftet over den sidste tur på linje 5 i Kbh, har været med den sidste Storebæltsfærge og aktiv på et nu hedengangent færgemuseum og har fået den sygeste optur over at have været uddannet i Wilhlem Lauritsens gamle funkis-lufthavnsterminal i Københavns Lufthavn, men det ændrer ikke ved, at historien overalt har sin gang. 
Det har også denne bus og jeg er da også ked af, at den ender sin gang nu. Men stop nu med dét, at bussen var til salg. Den holdt - kraftstejlme - mellem de vildeste trafikuheld og ulykker, jeg har set blandt lastbiler. Bagerst på huggerpladsen blev bussen startet brutalt med dieselstart og banket ud på forpladsen. Mere kærlighed var der altså ikke for bussen. 
 
Men hvis det kan glæde dig, så er jeg da også ked af, at man må hugge danske busser op, men det går jo til redning af nogle andre rariteter for fremtiden. I den forbindelse kan jeg dog kun anbefale at alle busentusiaster at professionelt arbejde med busser: kør dem, skru på dem, følg deres liv på en arbejdsplads i branchen. Man får et mere distanceret forhold til busser og lærer, hvor svært det er at holde bare en enkelt bus i en vis standard. Til tider så svært, at det i dag gav en arbejdsnedlæggelse på min arbejdsplads hos City-Trafik på Naverland, men det har helt været forstummet af diskussionen på denne tråd.  
 
Og dermed tillader jeg mig at runde af. Tak for ordet. 

2007-05-15 02:13 i samme diskussion:
Tillad mig at svare på Flemming Berg Olsens indlæg om Sporvejsmuseet (i skikkelse af privatperson samt medlem af SHS): 
 
Det er helt fint at du synes, at der går for mange Kronprinser og -prinsesser rundt på Sporvejsmuseet og måske synes du også, at der sker for meget drejning om hjørnerne med københavnske busser. 
Men glem ikke, at museet SKAL have flere kunder i butikken og selvfølgelig også gerne deres bidrag i form af entreafgifter m.m. ind for overhovedet at drive museet og glem ikke, at folk i dag vil have sensationer, variationer og oplevelser, hvilket man ikke blot får af at kigge på støvede montre, aflåste vogne og dyb andægtig tavshed, som normalt præger stemningen på flere store museer. På Sporvejsmuseet kan du opleve levende trafik, engageret personale og en drivkraft bag fremstillingen af bytrafikhistorien. Det er påskønnet af forskellige "samfunds-spidser", herunder vores kronprinsefamilie og hvilket bedre stempel, kan man få end det? Sporvejsmuseet er ikke en del af de statsfinansierede museer og skal således leve af sine gæster. Anerkendelsen i at blive besøgt af politikere og andre kendte folk med relation til museet er af afgørende betydning for, hvor mange mennesker der får øjnene op for museet. 
Og omkring københavner-busser må jeg så forsvare min del af landet: København har haft flest busser og i et eller omfang er det vel naturligt, at der således også bevares flere busser i og med, at der også har været flere typer...? 
Og glem nu ikke igen det kendte: Da HT-Museum lukkede, overtog SHS/Sporvejsmuseet ansvaret for samlingen, hvorfor København i samlingen af sporvogne og busser blev mangedoblet. Museet vel ligesom ikke lastes for at have accepteret at overtage denne samling, vel? 
- Lad mig i sammenhæng med det øvrige punkt nævne, at denne udvidelse af sporvogne og busser tillige krævede en forøgelse af SHS' og Sporvejsmuseets udgifter til forsikringer, opbevaring, istandsættelse m.m., hvorfor gæsternes entréindtægter i større grad end tidligere vægter museets budget. 
 
Det er ærgeligt, at ÅS 095 fortsat er et hot-topic, når det nu viser sig, at der ikke er de iværksat de endelige aktiviteter for at bevare denne eller andre lignende busser. Bussen her ER købt og der ER planer for dens fremtid og sådan bliver det. Thomas de Laine har ved flere lejligheder peget på det private alternativ til busbevarelse, hvor man jo også kan fremsætte konkrete idéer om lignende bevarelse op. 
 
Venlig hilsen 
Frank P. 
 
P.S.! Jeg synes ikke, at jeg har set dit navn nævnt på min gang rundt som medarbejder på Sporvejsmuseet, men skulle dette alligevel indtræffe eller skulle du have lyst til at få et indblik i det temmeligt omfattende arbejde med at have driftsklare museumsbusser, vil jeg eller de øvrige medarbejdere på busserne gerne indvige dig i de spændende arbejdsopgaver samt høre nærmere om dine tanker. 
 
P.P.S! Dette indlæg er skrevet på egen foranledning og udtrykker således ikke SHS'/Sporvejsmuseets holdning i øvrigt.

2007-05-17 22:09 i samme diskussion:
Kære Jeff Pallavicini! 
 
 
Vil du være rar at revurdere dine fuldstændigt overdrevne og helt vanvittige udtalelser, hvor du blander noget så uforståelige ord som "nazistiske opførsler" og "hetz" i din omtale af SHS og Sporvejmsuseet. 
 
Du er efterhånden så grov i dine beskyldninger, om alt det frivillige, hårde og ulønnede hobbyarbejde, der bliver foretaget på Sporvejsmueet og SHS, at jeg håber de fleste af myldretid.dk's gode og fornuftige brugere må tage afstand til dette forsøg på at være argumenterende på en meget ringeagtig facon. 
 
Jeg har tidligere forsøgt at holde mig ude fra at trække mig ned på dit plan, men nu føler jeg simpelthen, at bunden er nået. 
Det er i orden at have en mening om museet og det busbevarelse og især lade det komme til orde i dette forum. Men ligefrem at være så nedrig i sit sprogbrug og tillige nedgøre hundredevis af aktive medarbejdere samt over tusinde medlemmers trofaste støtte til foreningens virksomhed, er alt for galt. Især er det for galt, at vi aktive forum-medlemmer evigt og hver gang skal sables ned for at forsvare vores meninger og vores gøren. 
 
Tilsyneladende må vi kun debattere en vej og der til din fordel.. 
 
Jeg ville dog være rart at få uddybet, hvorfor jeg og andre skal kategoriseres som "nazister"? For det er præcist, hvad du siger. Og det er vel lidt på grænsen af, hvad man tillade sig jvf. gældende dansk lovgivning? 
 
Og måske skulle tråden overvejes afsluttet af webmasteren, da det er kommet noget ud over emnet... Igen! 
 
 
Slut herfra.. 
Frank Pedersen

 Movia-linjeændringer (2007-01-14 19:16)
Også linje 12 var omlagt 8.-9.1.07 i Kastrup i retning mod Lufthavnen ad Saltværksvej - Kastruplundgade - Skøjtevej pga. sprængt vandrør på Amager Strandvej.

 Krav om nye busser?! (2006-12-23 13:25)
Eftersom det er CT Glostrup, som garagerer linje 21, kan der ikke køres med 100% DAB Mk 3'ere. 
En del af Glostrup's DAB Mk 3'ere gik jo med til CT Naverland sammen med linjerne 153E og 154E. På sidstnævnte linjer gælder kontrakten jo kun få år fremud, hvorfor man næppe kunne have forestillet sig, at Glostrup havde beholdt alle Mk 3'erne og efterfølgende indsat spritnye busser på Naverlands E-buslinjer, som i forvejen ikke giver den store kontraktindtægt. 
Således mit bud på spørgsmålene!

 Underskud hos ÅS (2006-12-13 13:06)
Der er for mig at se gået lidt for høj inflation i at bedømme trafikselskaberne for at være inkompetente, dårligt ledet eller hvad der nu kan bruges af ord, uden at have direkte beviser på samme. Det er helt i sin orden at have en mening om andre og måden, virksomheder bliver drevet på, men det som jeg kalder udfald mod ansatte, der i god tro går på arbejde hver dag for at tjene deres arbejdsgiver bør hverken kaldes det ene eller andet negative, blot fordi de ikke kan svare på, hvor busserne er i drift! 
Det lyder længere nede i tråden nærmere som om, at ÅS hellere vil bruge deres energi på at få dækket nogle køreture end som Thomas de Laine skriver det: "det lyder ellers som en fin service for os nørder, at man kan ringe ind til ÅS og høre, hvor busserne kører henne den pågældende dag". 
En diskussion må være velbegrundet og saglig underbygget, så kom nu med insider-beviserne på den dårlige ledelse i ÅS, HUR eller hvem som helst, så også vi andre "uindviede" kan danne os en reel mening. Og ikke kun udfra en tabloidagtig-lysavis-overskrift af et udsagn. 
Til Fjord-Jesper: husk på, at bestilleren af buskørsel ikke skal tænke på den enkelte buschauffør, men kun overordnet udbyde trafikken til et selskab, som så igennem virksomheds-værdier, overenskomster, medarbejderpolitikker m.m. kan gøre noget for chaufføren. Derfor kan du ikke beskylde bestilleren for dårlig ledelse i den påstand, da det er de EU-regulerede kontraktvilkår!

 MOVIA... (2006-11-29 12:30)
Meget er sagt om det nye navn for selskabet og jeg er selv dagligt beskæftiget på den anden side af "HUR-bordet", nemlig hos en af busentreprenørerne, men det krænker lige lovligt min bevidsthed, at HUR's medarbejdere kaldes "inkompentente" og sammenlignes med "en døgninstitution for mindre begavet (korrekt: begavede) mennesker". Det er fair nok at have en mening om HUR's generelle arbejde og deres ansatte, men husk på, at de ikke er bedre end den politiske styrelse, som udstykker regler og politikker for forretningsgangen derinde. 
Beskyldningerne, synes jeg, er i dele af denne tråd trukket i en temmelig useriøs og dadlende retning!

2006-11-29 19:00 i samme diskussion:
At have ret i en udtalelese om at kalde en samlet medarbejderkreds for inkompetent, er simpelthen for ejendommeligt småligt for min forståelse, ud fra påståede syv ord i en tale. 
Således at kunne stemple hele medarbejderkredsen på Toftegårds Plads med et sådan prædikat. - Det er for tyndt og underlødigt et argument. Jeg vælger at tolke lignende udtalelser som direkte årsag til, at flere af dette forums tråde ofte ryger helt af sporet m.h.t. meninger og saglighed. 
Lad os hellere udveksle gode infos om busser og bustrafik i stedet for at smide rundt med så vage argumenter om andre folks arbejde.

 300S/400S (suk!!) (2006-11-21 22:13)
...og i dag kl. 10:15, passerede jeg ARRIVA's ledbus nr. 1977 (Mercedes-Benz O.405GN) på linje 300S, der var brudt ned ved Ejby Industrivej og fik hjælp fra en værkstedsvogn!

2006-11-21 22:31 i samme diskussion:
Til indlægget fra Ib Thomsen: 
 
Jeg kan delvist give dig ret i, at det er entreprenørens pligt at sørge for driftsstabilliteten på sine busser, men jeg kan bl.a. nævne, at vi i City-Trafik kort tid efter overtagelsen, oplevede alvorlige problemer med de helt spritnye Jonckheere-busser (DAF SB4000). At startermotoren dør på to busser, at defroster- og air condition-anlægget brænder sammen på tre busser og diverse føler-fejl på handicap-ramper og klemsikringer rammer bredt i busflåden kan - på så nye busser - ikke forudses og det har ofte givet meget svære situationer, hvor forsinkelser og irritationer for kunder og personale har præget kørslen. 
Jeg ved, at der fra alle sider bliver gjort alt for at udrede problemerne, men det er svært, når så mange busser brækker ned på én gang. Til sidst kan man nærmest kun give op.. 
Til historien hører jo tillige at fortælle, at der jo i Danmark også er mangel på arbejdskraft blandt storvognsværkstederne, så busserne bliver langt fra repareret på den ønskelige tid, ganske simpelt fordi, at der mangler mekanikere og andre fagfolk!! 
Med dette indlæg ønsker jeg blot at nuancere billedet af nedbrud på en sådan måde, at man ikke ukritisk kan dunke entreprenørene oven i hovedet, når det ikke lige kører kontraktmæssigt korrekt. 
 
Hilsener 
Frank

 Berkhof gasbusser tilbage i København (2007-05-07 23:04)
...husker desværre ikke hvornår, men så for ca. en måned siden en Berkhof på linje 40 i Farimagsgade.

 City-Trafik linje 154E (2006-10-30 22:18)
...og så kan jeg spæde til historien, at jeg i dag kørte med selvsamme bus (nr. 2057) på linje 153E på et enkelt returløb mellem Gladsaxe Trafikplads og Ballerup st. Den hurtige indsættelse skyldtes, at der manglede busser af den nyligt leverede Jonckheere-model på linje 12, hvilket 2057 således kunne frigive fra den korte E-buslinje. 
Og ja: det er da lidt sjovt at få lov til at skifte destinationsskilte i hånden igen!

 Store skiftedage (2006-11-08 23:24)
Kan oplyse, at City-Trafik Naverland har Scania "Smiley" nr. 2028 som reservebus for alle linjer fra Naverland. Bussen kendes bl.a. fra Roskilde Festival og transitruten i Københavns Lufthavn. Tirsdag 7/11-06 kunne denne således opleves i nogle løb på linje 12, da bus nr. 2453 havde fået smadret ruden i fordøren. 
Bus nr. 2057 har fået "karantæne" og må fremover kun indsættes - i yderste nødstilfælde - i det korteste løb på Naverland, som er på linje 154E.

 Ekstrabusserne til Ullerup Marked (2006-08-12 02:33)
...og ganske som jeg tidligere har nævnt i andre tråde her på forummet, så blev nogle af busserne også denne gang udsat for unge vandalisters hærgen: to busser fik trykket sideruder ud på Tømmerupvej hhv. Amager Landevej! 
Jeg fik desværre ikke numrene på de ramte busser, men kløgtigt gættet, så ser vi dem næppe i lørdagens scenarie af Ullerup-kørslen. 
Ja, de unge mennesker var lige syge oven i roen som altid, dog satte et talstærkt politi samt en velkommen regnsilen sine dæmper på "festlighederne".

2006-08-16 19:47 i samme diskussion:
Lidt sent i denne tråd kan jeg dog fortælle, at i alt 5 busser nåede at blive udsat for hærværk og vandalisme, hvoraf bus 2056 blev hærget værst. Kan desuden nævne, at to af de sidste busser fra markedspladsen, som blev ødelagte lørdag aften, blev tømt af Politiet hhv. chaufføren godt ude på Amagers landboprægede områder og ingen af de efterfølgende busser to grupperne af 'hærgere' op. Så kan de f..... lære det!

 Ny dille (2006-08-03 17:12)
Godt skrevet, Sennahoj! 
 
Ingen tvivl om, at hvis jeg ligger bagved en bus, hvor de "surfer" på den forankørende, skal jeg ikke forspilde chancen for at køre min bus helt op i r.... op i deres bus. Sådan bare for lige at puffe lidt til de unge herrer med vinduesviskeren! 
 
Det må kurere de skidte tendenser... 
 
Hilsen 
Frank P

2006-08-05 15:06 i samme diskussion:
Gode indslag i denne tråd... 
 
Og i stil med "bag-bussen-surfing" kan man i den næste weekend opleve ekstrakørslen af folk og fæ til og fra Ullerup Marked på Amager. Her foregår en delvist kontrolleret transport af samme elementer fra surfing-grupperne, dog inden i busserne. Går det som det plejer, vil man som chauffør med garanti inden midnat have oplevet følgende: 
 
* Sporadisk rygning i busserne 
* Ølsjatter, opkast og affald der slås om gulvpladsen 
* Nødåbning på dørene, som tages konstant 
* Folk, der hænger i sidespejlene, vinduesviskere og anden pyntebeklædning på bussen, når Markedet er lukket og selssamme idioter skal videre og ikke har fået plads indenfor i den proppede bus 
* Mindst 3 busser får trykket ruderne ud. 
 
Så den nye dille vil absolut kunne opleves på Tømmerupvej 11/8 - 13/8. Kom og kør med. Hvis der er optaget i bussen, tager vi da bare de bagerste pladser på konfangeren til hjælp! 
 
Hilsen 
Frank P

 Efterlysning af byggeplader (2006-05-25 21:43)
Kære busentusiaster! 
 
Hvis nogen af Jer er i besiddelse af, eller kender til, byggepladerne til to af vores museumsbusser: 
* HT 1388 (Scania-DAB BR112) samt 
* HT 1501 (Leyland-DAB serie 6, mk. II) 
må I gerne give undertegnede eller Sporvejsmuseet besked, da begge busser ved overtagelse ikke havde deres byggeplader. Pladerne findes i alle DAB-busser monteret på de indvendige frontpaneler ved forreste trinkasse. Byggepladerne indeholder oplysninger om motortype, byggeår, chassisnummer m.m. 
 
På forhånd tak for hjælpen! 
 
Mange hilsener 
 
Frank Pedersen 
Busafdelingen, Sporvejsmuseet

 City-Trafiks nye busser og garage (var: Hvilken bus) (2006-05-17 11:22)
Som jeg har forstået det, så bliver City-Trafiks nye anlæg med følgende linjer: 
12, 69, 97N, 141, 149, 153E og 154E. 
97N kommer fra CT Borgen og kørslen med Scania N113CLL (Lathi) slutter således på denne linje.

 Data på busserne i Københavns Lufthavn (2006-05-11 19:34)
Hej Frank! 
Er de nye mobil lounges ikke kun et flop? Jeg har i min tid i CPH ikke oplevet busserne i drift. Det må være en kæmpe udgift at have de enorme "lastvogns-busser" stående og afvente passagerer i disse sparetider i Lufthavnen..

2006-05-12 08:24 i samme diskussion:
...og når vi nu er ved korrektionerne: Københavns Lufthavne A/S forkortes i firmanavn som "CPH" og ikke "KLV", som er den gamle betegnelse for Københavns Lufthavnsvæsen. Det er nogle år siden, at selskabsformen tillige navnet ændredes. 
Så skulle den lille finesse være på plads.

2006-05-14 23:01 i samme diskussion:
Har undersøgt lidt i brugen af CPH's Mobil Lounges (ML) og de bliver p.t. ikke anvendt, da primært SAS ikke ønsker at benytte denne facillitet. CPH er dog i dialog med flere af luftfartsselskaberne om anvendelse af ML og de forventes for alvor at komme igang til efteråret. Alt i tråd med at flere fly (grundet nye luftfartsselskaber) vil blive hensat på standpladser udenfor gaterne, hvorfor passagerene skal køres til og fra terminalerne. 
Indtil videre kan det oftest lade sig gøre at se de løftede ML fra Amager Strandvej på broen over Øresundsmotorvejen (ved afkørsel 16). Hvis man kigger over terminalbygningen fra broen, skimter man de kæmpe CPH-logoer på vognsiderne.

 Bus 2801 - Linje 250S på afveje (2006-05-09 00:12)
Jeg kan til interesserede oplyse, at der i hver af dobbeldækker-busserne hos City-Trafik findes en mappe med alternativer, hvis den normale rute på linje 250S skal omlægges. Den skal i sagens natur følges, men ellers koordineres alle omlægninger ml. HUR og bagvagten hos entreprenøren. Især i området omkring Bispeengen og Hillerødgade er det en kendt problem ved omlægninger på grund af brohøjder.

 CPH ændrer buskørsel (2006-03-27 16:43)
Københavns Lufthavne A/S (CPH) har informeret, at den særlige buskørsel mellem personaleparkeringen på Kystvejen - kendt som P15 - og passagerterminalerne ophører d. 31. maj 2006 om morgenen. 
Det er bestemt, at den gratis transitbus mellem Terminal 1 og Terminal 2/3 herefter skal udvides til også at køre til personaleparkeringen. Der skal i dagtimerne være 2 busser i drift til den samlede kørsel af både passagerer og personale. 
 
Det må betyde, at der sættes punktum for kørslen med de to indlejede busser fra City-Trafik, nr. 2307 og 2308. 
Om der kommer endnu en blå Citaro i drift, melder historien p.t. ikke noget om. 
Indstillingen af SAS Ground Services drift med de to CT-busser er i tråd med CPH's nye politik om at insource netop de arbejdsområder til egen virksomhed, der er økonomi i.

2006-03-27 17:36 i samme diskussion:
Ja, det er mig der har set fejl. Ændringen sker selvfølgelig fra 1. maj 2006 kl. 4:30 for at være helt præcis. 
Beklager fejlen, men tak - Frank - for oplysningen!

2006-06-22 08:58 i samme diskussion:
5 minutters-drifen stoppede, da CPH overtog kørslen på daværende linje 38 fra HUR. (den præcise dag for HUR's sidste dag, må du med lethed kunne fremskaffe internt, Jesper!) Herefter kørtes der kun hvert 10. minut i hele driftsperioden med transitbusserne i CPH-regi. 
 
I øvrigt kan jeg nævne, at der for nyligt var trafikkaos et par morgener i rundkørslen ved Ellehammersvej/Amager Strandvej/Kystvejen. Så ufremkommeligt blev det, at CPH valgte at køre 5 morgen-busser med personale fra P15 til terminalområderne på airside d.v.s. igennem vagterne og forbi fly-forpladsen.

 Sammenklumpning på 2A (2006-02-21 00:13)
Denne diskussion kan lukkes hurtigt af: 
 
1. HUR vil kun yderst sjældent acceptere, at en bus sætter kunderne af på ruten for at vende afgangen. Det er at opfatte som ringe kundeservice overfor de kunder, som nu engang har plads i den pågældende bus. 
2. Entreprenørerne må ikke længere tage den selvstændige beslutning at lade bussen vende undervejs, da det i så fald betragtes som, at hele afgangen er udgået og dermed ikke kørt, med bodskrav til følge. 
 
Jeg har ikke taget parti for hverken det ene eller andet. Men jeg har selv stået i samme tvivl i tilfælde, hvor vi har kørt 3-4 busser "i snor" efter hinanden. 
Ingen vil tage ansvaret for de eventuelle klager, der måtte komme ved at vende undervejs. Da entreprenøren som sagt ikke længere må tage denne beslutning, bliver situationen oftest som beskrevet på linje 2A.

2006-02-22 23:06 i samme diskussion:
Jeg værdsætter alle de konstruktive forslag om at vende busser undervejs, men det ændrer ikke på mit føromtalte faktum, at HUR ikke vil have, at man vender afgangene undervejs af servicehensyn. Og chaufførerne råber og skriger på denne mulighed, hver evigt eneste gang, der er de omtalte problemer. 
Desuden vil entreprenørerne ikke tillade, at chaufførerne ligger og eksperimenterer med at vende busser på pladser og torve, rundt omkring i København. Igen skal HUR's vagthavende i samråd med entreprenørens bagvagt godkende en ruteomlægning eller vendemulighed for busserne. Og så er det dér, alle busser skal køre. Det er et klart spørgsmål om, at ansvaret for en dispensation fra det aftalte kontraktkørsel gives af kontraktudbyderen og ikke af andre! 
Dette, med at vende i små gader og på pladser, er så et spørgsmål om, at man ikke vil have skader og ødelæggelser på kørsel i risiko-fyldte områder.

 Ny telebuslinje i Birkerød (2006-02-20 01:18)
Apropos hemmelige busafgange, så husker jeg, at vi hos CT en overgang (og måske endda stadig) kører en "hemmelig" HUR-afgang på linje 77 fra Lergravsparken st. til Sundbyvester Plads som dublering med afgang fra Lergravsparken st. - vist nok - kl. 7:38. Dette af hensyn til det store antal børn, som går på nogle privatskoler på Østamager... 
Det var således blot en behagelig orientering i en sidetråd til en T-buslinje!

2006-02-21 00:27 i samme diskussion:
Nå, men omkring dubleringen på linje 77 er der gået mig noget med annocering forbi. Som busnørdet, chaufførramt amagerkaner burde jeg vel have set det, men pyt... 
Lige omkring 77/78, så er der faktisk sket en del. Hensigten med - primært - at transportere ældre borgere rundt mellem plejehjem, ældrecentre, indkøbsfacilliteter m.m. ser ud til efterhånden at lykkes. Der er afgange midt på dagen, som er fyldt pænt op med passagerer. 
Der er især træk af passagerer til/fra Sundbyv. Pl. og Hedegårdsvej, der er en del fra de nye erhvervsområder på Østamager til/fra Lergravsparken og sidst fra Peder Lykkes Vej til/fra Amager Centret. 
Jeg tror, at den nye Amager Strandpark vil trække buskunder til, men jeg frygter samtidigt at Jef's oversigt over ændringer på buslinjerne i de seneste år, også vil ramme 77/78 om føje tid, når kontrakterne skal genudbydes. Trods alt blev linjerne jo - så vidt vides - oprettet som kompensation til noget tabt kørsel for entreprenøren (?)

 UddannelsesCentrets vogn 16 (2006-02-09 18:12)
De er jo næsten med tårer i øjnene at tænke på den nu hedengangne Scania/Ringsted, som i sin sidste tid hos UC udgjorde min køreprøve :-) Den kørte udmærket til det sidste, men var vist så syg i karossen, at den til sidst måtte skrottes.

 Buskanon (2006-01-26 01:07)
Kære alle! 
 
Det er en cadeaux til os aktive i SHS og på Sporvejsmuseet, at vores bevarelsespolitik ligger meget tæt op af den "kanon", som Thomas de Laine lægger op til. Ligeledes er det da rart at læse, at mange af debatdeltagerne bakker op om samme. 
Nu vil jeg jo for god ordens skyld nævne, at der jo også findes andre gode foreninger os initiativer, som bevarer busser for eftertiden udover SHS. Det er samtidigt en opfordring til, at også andre grupper af businteresserede hjælper med til at løfte denne store opgave! Det burde jo ikke handle om, hvem der bevarer hvad, men nærmere om hvad, der bevares af hvem... 
 
Jeg kan desværre ikke komme nærmere på SHS' planer for fremtidig busankaffelse, men at vi selvfølgelig gerne ser 1990'erne præsenteret i vores samling. Vi er nu en del aktive i Busafdelingen på Sporvejmuseet til at tænke tanker om fremtiden. 
 
Samtidigt må jeg også notere mig den voksende hjælpsomhed og betænksomhed, SHS og Sporvejsmuseet modtager fra privatpersoner og firmaer til vores museumsbusser. Bliv ved med at bakke os op, da jeg klart kan sige, at Sporvejsmuseet tager bussernes del af trafikhistorien alvorligt! 
 
Med venlig hilsen 
Frank Pedersen (Sporvejsmuseet) 

 Endnu en DAF Jonckheere på vej (2005-12-23 16:47)
Hej! 
 
Da jeg var besøg hos City-Trafik på Borgen , torsdag d. 22/12-05 om eftermiddagen, var den samlede ledelse ude at kigge på en opstillet DAF Jonckheere fra De Hvide Busser. Måske skal også CT til at køre med disse på de nyvundne linjer? 
 
Er nogen i bedre orientering end mig? 
 
Mange julehilsener 
Frank Pedersen

2006-01-11 21:05 i samme diskussion:
Jeg har ikke selv kørt en af Jonckheere'ne endnu, men som passager i bussen, er man plaget af en nærmest eksploderende trykluftlyd under dørmanøvrering, en gennemtrængende biplyd ved døralarmerne og en mærkbar blinklys-biplyd. For ikke at nævne motorstøjen bagest i bussen. 
Så vel er bussen pæn, lys (mht. store vinduer) og flot designet, men lydchikane er meget dominerende for egenskaberne og det trækker, i min vurdering af en bus, meget nedad. 
Selv i vor tidsalder med discount-økonomi på busfremstilling, må det kunne laves mere komfortabelt! - Trods alt...

2006-01-12 20:07 i samme diskussion:
Nu skal jeg ikke tvære dette emne mere ud end højst nødvendigt, men jeg bliver nødt til at forsvare Scania's busmodeller, som jeg generelt er meget fascineret af. Det kan godt være, at CL94UB har en sjov klaprende motorlyd, men døralarmerne finder jeg OK og lyden fra overtryksventilen kan man da kun høre udenfor! Jeg synes absolut ikke, at en Scania CL94UB tåler at blive sammenlignet med dårligdomme overfor en Jonckheere. - Her må jeg klart opponere!! Men når det er sagt, er det også med smil på læberne, da diskussionen - som nævnt i starten - nu må være på sidste vers...

 Voith vs. ZF (2005-12-08 21:05)
Hej! 
 
Kan kun tilslutte mig Kim's indlæg om ZF-gear og deres ringe funktion. Det er som chauffør et træls gearsystem, som netop hakker og hugger under kørsel ved alle hastigheder. Har tit oplevet, at der er fejl ved gearsystemet i forskellige busser: går ikke i gear efter at have haft systemet i "N" Neutral, skifter ikke op i gear under acceleration og kobler ikke gearet ud i moderne busser ved trukket håndbremse m.m. 
 
Voith derimod virker faktisk hver gang og under alle kørselsforhold. De kan "tæskes" og gearet følger bare med! Og så har Voith den lækre nørd-detalje, at de lyder sk... godt og f.eks. DAB serie 15. Det er næsten ligesom busser for 15 år siden! 
 
 
Mange hilsener 
Frank Pedersen

 ÅS nye busser i drift. (2005-11-24 21:37)
Hej! 
 
Jeg er med i Busgruppen på Sporvejsmuseet og skal til dette indlæg hilse at sige, at vores bus ÅS 272 fortsat kører helt perfekt. - Vi passer rigtig godt på bussen! 
For Jer, der vil opleve bussen i sjællandsk drift kan jeg oplyse, at vi indsætter den i kørsel (med andre museumsbusser) mellem Hvalsø station og Sporvejsmuseet i.f.m. veterantogskørsel fra København d. 10. og 11. december 2005. 
Det er Sporvejsmuseets årlige julearrangement, der løber af stablen i de nævnte dage. 
 
Med venlig hilsen 
Frank Pedersen

2005-11-26 13:59 i samme diskussion:
Hej alle! 
 
I forlængelse af Svend Christensens og Thomas de Laines indslag, kan jeg kun samtykke, at vi fortsat kan bruge arbejdskraft til busserne på Sporvejsmuseet og gerne folk med teknisk indsigt i køretøjerne. Samtidigt vil jeg også gerne understrege, at det er MEGET dyrt at drive busser i privat regi. Vi har på Sporvejsmuseet ofte måtte revidere vores opfattelse af at "lave noget selv" og få lavet dele eller arbejde ude i byen. 
Derfor kan jeg ikke sige det tydeligt nok, at I, der ønsker at bevare en bus som gemmeobjekt, skal overveje nøje, om I ønsker at have bilen kørende eller blot stående (uindregistreret). I skal have gode kontakter med fagfolk på busser, gode reservedelsfabrikanter og gerne gode relationer til busselskaber, der kan hjælpe Jer med råd og vejledning. 
Det er let at "knække nakken" på en gemme-bus, da det - igen - er kostbart at eje og drive busser. Tænk det godt igennem, inden I kaster Jer ud i det, men alt mulig held og lykke!! 
 
Mange hilsener 
Frank Pedersen

 Connex i fremtiden (København) (2006-06-22 09:08)
Til Lars Elmvang: 
 
City-Trafik har ikke længere pladsen på Artillerivej (tidligere kendt som "Bryggen"), som mig bekendt faktisk var ejet af Københavns Kommune. Der ligger i dag en børneinstitution på området. 
 
I øvrigt vil rygter vide, at CT allerede har forsøgt sig med at finde en plads til busanlæg på Amager til erstatning for Borgen. Men dette blev opgivet, da ingen ville have et busanlæg liggende. - Det blev som bekendt i stedet fundet i Glostrup.. Ergo er selskaberne tvunget længere ud i forstæderne, når der skal findes ledig plads til busserne.

 Connex og Arriva bytter linjer (2006-02-13 20:11)
Må kun give Sennahoj's indlæg et skulderklap: det er da en ejendommelig glæde for det altdominerende ARRIVA, der qua de sidste mange arbejdsnedlæggelser i sandelighed fremstår som en værdig arbejdsgiver, hvor medarbejderne virkeligt glæder sig over hver arbejdsdag med en ny "storhedstid". Jeg må ligefrem sige: Hvad sker der for HUR, som brokker sig over Connex' manglende buskørsel i Køge? Skulle det ikke nærmere være en fokus på ARRIVA og deres arbejdsforhold, der kan bringe busserne tilbage på vejbanerne???

2006-02-14 17:21 i samme diskussion:
Min holdning er helt i tråd med Christian Paulsen og Thomas' indlæg. 
 
Det er åbenlyst, at HUR må reagere, men det er svært at se, hvorledes en anden entreprenør skulle kunne tage over. Spørgsmålet er, om det overhovedet vil være en løsning med nye enteprenører eller simpelthen blot at få tilrettet kontrakterne således, at der kommer mere konkrete krav til miljø, arbejdsforhold og ikke mindst velfærd for ALLE ansatte. Der har været rejst lignende spørgsmål omkring multinationale firmaers brug af leverandører i U-landene og derfor må det kunne lade sig gøre på kontrakter om buskørsel i København. 
 
Det er mig så uforstående, at de to største busselskaber i Danmark kan blive så store, at jo faktisk dominerer buskørslen og trafikselskabernes indflydelse. ARRIVA - især - har jeg som chauffør længe hørt mange negative rygter om, fra nuværende og tidligere ansatte i branchen og det understreges af de seneste arbejdsnedlæggelser i København. 
 
Når selskaberne får en dominans, hvor de tromler og overhører medarbejdernes ønsker og behov, må HUR stadig have en forpligtelse som gammel arbejdsgiver for chauffører og som kontraktansvarlig for samfundet (dermed kunderne i busserne), at velfærden sættes i højsædet! En synlig velfærd hos en ansvarlig arbejdsgiver vil resultere i bedre kundeorientering, større loyalitet og et sikkert engagement i bedre busser! Det er HUR - og kun HUR - som sidder med den tykke ende af rebet, når kontrakterne skal laves, indgås og honoreres med bonus...

2006-02-16 12:52 i samme diskussion:
"Man skulle ikke have solgt DAB'erne": Nej, det er vi da enige om, men hvis kontraktudbyderen (i dette tilfælde HUR) ikke stiller krav til, at entreprenøren skal have reservevogne, er det da lallende naivt at tro, at et selskab vil holde værkstedsreserver for egne midler. Så KIM har ret: der er IKKE krav om reservebusser og det kommer heller ikke!! 
Hvis du en gang har prøvet at få skiftet en bus ud i HUR-området for en fejl, som ikke vedrører det at bussen kan køre - f.eks. skiltefejl, belysning, varme og klippeautomat - vil du straks mærke, at du er ilde set i driftsledelsen. Så Peter Berggrén: det ER i dag den sande ulykkelige virkelighed i dette land!

2006-02-17 00:14 i samme diskussion:
Tja... Jeg kan sagtens nævne tilfælde, hvor jeg må vente på, at natbusserne skulle komme hjem på anlægget fra tur, førend jeg kunne få byttet bussen ud p.g.a. manglende varme. Og det er IKKE et enkeltstående tilfælde!! 
Jeg ved ikke, om der virkeligt er forskel på landsdelene m.h.t. reservemateriel og personalets indstilling, men i den københavnske busverden skal du ikke have for mange sygedage eller kundeklager eller beklagelser over materiellets standard, inden din plads bag rattet er skiftet ud med en ny, billigere arbejdskraft. Det er de barske realiteter og uden at nævne firmanavne, så foregår det bredt over hele linjen! 
Selv er jeg kun chaufførafløser og tjener ikke buskørslen som hovedhverv, men har alligevel i mine 5 år set mange gode kolleger komme og forsvinde fra arbejdspladsen, fordi de påtalte fejl og mangler. 
Sådan ER forholdene bare og det ER vilkårerne i kontraktkørsel anno 2006! Som jeg ser det, er trafikselskaberne desværre ikke ved at få øjnene op for dette problem, for som jeg tidligere har nævnt i indlæg, så vil udbyderne ikke blande sig i dette, da det kan betyde ændringer i kontraktvilkår og den endelige økonomi. 
Man kan vælge at være med på disse forhold eller ej - og længere er den sådan set ikke!

2006-02-17 00:25 i samme diskussion:
...Og Peter Berggrén: forestil dig en chaufføransat, der er omkring 50 år gammel, måske enkeltforsørger og kun har erfaring fra buserhvervet. Hvis han bliver fyret, skal han forsøge at finde et andet arbejde og der skal nogte af en indtægt til, for at bo i Københavnsområdet. 
Hvis en sådan mand trækker fagforeningen, en politianmeldelse og presser en entreprenørafskedigelse frem, er manden bandlyst fra at få arbejde som chauffør. Jeg ved, at busselskaberne ringer til hinanden, når en chauffør prøver at søge over til et andet firma, for at høre, om den "gamle" arbejdsgiver kan anbefale ham. 
Hvis han har påtalt fejl: hvor stor tror du, at hans chancer for at få nyt arbejde er? 
Arbejdsmiljøet er faktisk blevet en stor taber i den udliciterede københavnske bustrafik. Det er faktum! 
Jeg er helt enig i dine holdninger, men jeg prøver bare at anskueliggøre, hvor svært det er at påtale fejl og mangler. Og når der så sjældent er materiel at bytte med og når kontraktudbyderen ser den anden vej.. Ja, så er det svært at finde løsningen!

 Opdateret sidst:
18. marts 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/vis_bruger.php
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.