Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Århus Sporveje 095

Århus Sporveje 095

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-02-28 17:05)| Link 
Det er med stor vrede, afskyelser og undren at nyheden med Sporvejsmuseet's overtagelse af Århus Sporveje 095, Danmarks SIDSTE og stadig velfungerende Leyland-DAB Serie 4 med .680 motor og 2trins gearkasse og original interiør er blevet købt til OPHUG og brug af reservedele er blevet modtaget! Nu troede jeg endelig at Sporvejsmuseet havde taget kritikken til sig, og endelig taget en rask beslutning om at gemme en noget så sjælen bil (efterhånden) som en Leyland-DAB serie 4, men nej - Heller ikke denne gang.. Jeg har absolut intet tilovers for måden at tingene bliver gjort på, ikke når man vælger at købe en bus der ikke er bevaret, og aldrig vil få chancen for det, og hugger den op mens man har chancen for at bevare et stykke dansk bushistorie! 
Når dette er sagt, vil svaret fra SHS sikkert være at man bare kan melde sig ind i foreningen og dermed opnå at kunne bestemme hvilke ting man skal satse på, og at man bare selv kan oprette en gruppe.. 
Til denne forudsete kommentar vil svaret her blive: Ikke alle mennesker står med 10-20.000 i hånden, og jeg ville personligt ikke bare overveje at melde mig ind i en forening der drager sådanne beslutninger og er drevet af "statsdiktatur"!

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-02-28 17:28)| Link 
Okay - det havde altså været bedre at Ejnar Hessel havde ladet bussen ophugge? På denne måde sikres reservedele som kan være uvurderlige for at holde gamle busser kørende.  
Mht. indmeldelse i SHS så er det korrekt at man kan få medbestemmelse, men hvor du har idéen med at oprette en gruppe fra, ved jeg ikke. Og endeligt; hvor får du de 10-20000 kr. fra? Et medlemsskab koster 350 kr/året, så der er da et stykke vej til bare 10000 kr! 
 
Og så lige en sidste ting: Statsdiktatur; hvordan skal det forstås? Ønsker du at fremsætte injurier mod SHS?

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-02-28 17:32)| Link 
Og så i øvrigt lige en rettelse mht. bussen; den har IKKE kun 2-trins, men derimod 4-trins ZF-gearkasse....

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-02-28 17:33)| Link 
Alle gode gange tre: Bussen fremstår heller ikke længere originalt indvendigt - den er blevet ombygget i skole-tiden.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-02-28 17:49)| Link 
Det har aldrig været planen at bussen skulle ophugges hos Ejnar Hessel, det har hele tiden været meningen at den skulle sælges.. 
"Idéen" om oprettelsen af en gruppe, er erfaringer fra tidligere kommentarer hvor man bliver henvist til "bare at kunne oprette en gruppe selv hvis gerne vil bevare busser som SHS ikke gider at have noget med at gøre".. 
 
Reservedele til gamle busser eller ej, så går det udover serie 4eren, som før sagt er den eneste "stadig kørende" i Danmark - Dermed ophugges og fravælges en unik chance for at gemme noget som står stærkt i de fleste busentuisiasters sind! Jeg formoder at motoren skal gå til 772 - Hvorfor ophugger man ikke den bus som alligevel er udtjent, og lader serie 4eren bevare som en fremragende og ovenikøbet bedre og mere kendt erstatning?.. Jeg går jo heller ikke ned og køber et brugt tv for at tage billederøret til mit andet tv der har sprunget sit billederør - Jeg beholder da det købte tv, og smider det med det ødelagte billederør ud! 
 
Uanset om det så er 2 eller 4trins gearkasse og bussen er lidt ombygget, er den stadig langt mere bevaringsværdig end ophug! Det er komplet uhørt!

 Eilif Petersen (skrevet 2007-02-28 18:02)| Link 
ÅS 095 var sat til ophug. Købet er formidlet via deres ophuggerafdeling, men det er klart, at selv en bus som er beregnet for ophug kan købes.JEg tror næppe der fandtes en vognmand som ville købe bussen. 
 
MVH Eilif Petersen

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-02-28 18:11)| Link 
Ganske rigtig at bussen stod i ophugsafdelingen, men den skulle IKKE ophugges.. Det var blot lettere at køre den til Brande, end til Nordjylland!

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-02-28 18:20)| Link 
Okay - sælges; til hvem kunne du forestille dig? Og at den i givet fald skulle køre videre som skolebus eller lign. et andet sted vil jo heller ikke betyde, at bussen automatisk bliver bevaret for eftertiden.  
 
Kommentaren omkring oprettelse af en selvstændig gruppe ved jeg ikke hvorfra du har - i hvert fald næppe fra et SHS-medlem. Alle værende museumsvogne på Sporvejsmuseet ejes af SHS og der er ikke lagt op til, at museumsvogne ejes af private. 
 
Jeg går ud fra at du samme sted som du har læst "nyheden" om, at ÅS 95 skal ophugges har set, at motoren skal være reserve for serie I og II-busserne - og derfor ikke KS 772. KS 772 har en Leyland 600-motor og i øvrigt er den stort set færdig på værkstedet - takket være netop en reservemotor.  
Foretil dig, at man ikke havde haft en reservemotor til KS 772 og man derfor havde måttet lade den ophugge pga. det skadesmæssige beskedne motorhavari. Måske ikke så trist set med dine, "unge" øjne, men folk på 60 år ville da græde - de kan nemlig huske *den* bustype som den, de kørte til skole i. Det samme ville kunne blive konsekvensen en dag hvor f.eks. HT 3078 havarerede og man ikke havde motoren fra ÅS 95. Så var der nok mange entusiaster der ville stille sig op og hyle - forståeligt nok! 
Hvilken baggrund har du for resten for at vurdere om KS 772 er mere eller mindre udtjent end ÅS 95? 
 
Sammenligningen med dit brugte TV vil jeg lige lave lidt om: Hvis vi nu antog, at det var et "museums-tv" og du var tv-entusiast, ville du så også bare smide dit historiske fjernsyn i containeren og blindt erstatte det med en fladskærm? Nej, vel? 
 
Om en DAB serie IV bevares eller ej bringer i hvert fald ikke mit p.. i kog. Nu er designet i det mindste bevaret, idet HT 1501 indgik som museumsvogn.  
Og som det er sagt tidligere, så magter SHS i hvert fald ikke at bevare repræsentanter for hver eneste bustype i Danmark. Men hvis der var en anden gruppe/forening som ville og kunne påtage sig dette, vil jeg blot have stor respekt for det.  
Men med baggrund i ovenstående, ville det så være bedre at lade HT 1501 ophugge og så bevare ÅS 95? Det ER et stort arbejde at bevare busser, især hvis de skal være køreklare, og derfor må man sætte sig nogle begrænsninger. 
 
Hvis du mener at bussen er så bevaringsværdig, hvorfor har du så ikke selv købt bussen og sørget for bevaring? Den har stået hos Ejnar Hessel i op mod et år, så der har da været tid nok til at handle...

 Jørgen Krog (skrevet 2007-03-01 08:58)| Link 
Da det her er mit første indlæg i forummet, vil jeg godt have lov til kort at præsentere mig. Jeg er værkstedschef på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og også medlem af Sporvejshistorisk Selskabs bestyrelse. Mit ansvarsområde er sporvognene, men jeg har naturligvis også en stor interesse i vores busser. Mine indlæg her i forummet repræsenterer dog min egen personlige mening, idet jeg dog tager udgangspunkt i Sporvejsmuseets vedtagne bevaringspolitik. 
Når det er sagt, vil jeg godt kommentere de indlæg, der har været i denne tråd. 
Først må jeg sige, at jeg kan blive utroligt forundret over, at nogen der interesserer sig for busser, og gerne ser ældre klassiske busser bevaret, kan fare sådan i flint over, at Sporvejsmuseet gør en aktiv indsats for at langtidssikre sin efterhånden meget store samling af museumsbusser. 
Som det har været omtalt i efterhånden flere tråde i dette forum, kræver det meget at holde en samling museumsbusser aktivt på gaden. De skal både kunne køre, bremse, holde luft og meget andet - og sidst men ikke mindst kunne gå gennem det årlige syn. 
Og det kræver reservedele. 
Da Sporvejsmuseets tidshorisont i princippet er, at en bus, vi har bevaret, skal kunne køre ud i alt fremtid, kræver det en del forudseenhed at sikre reservedele hertil. For om 150 år går man altså ikke bare hen i den første og bedste busforretning og køber en Leylandmotor fra 1978. Den skal sikres nu! 
Og da motorer - og meget andet - er sliddele, kan de ikke holde uendeligt, det er bare nødvendigt at have reservedele. 
Så uanset, at det da også kunne være sjovt at bevare en bus som ÅS 95, så er vi også nødt til at tænke i andre baner, når vi ser en ældre bus. Og som der har været nævnt før i denne tråd, har Sporvejsmuseet bevaret busser med lignende karosserityper. Dels HT 801 og 1501, men også ÅS 165 og 272, der grundlæggende har samme indretning. 
Vi kan - og skal bestemt heller ikke - bevare alt. Det er en umulig opgave. Og heller ikke Sporvejsmuseets formål. Men vi vil gerne bevare en repræsentativ samling af busser fra de dankse sporvejsbyer, og det er det vi prøver på at gøre. 
Jeg har stor respekt for andre, der gerne vil prøve at bevare noget. Men dem, der har prøvet, ved også, at det er ikke let. Det kræver penge og reservedele at holde busser kørende. 
Det korte af det lange er altså, at for at langtidssikre vores over 20 busser store samling af bevarede museumsbusser, må vi nødvendigvis også "ofre" busser for at sikre reservedele. ÅS 95 har en motor, der vil kunne bruges i KS 322, 995 og HT 3078, samt en gearkasse, der kan bruges i HT 1856 og FB 7433. Og det er for os meget værdifuldt. 
I øvrigt er bussen ombygget en del, og i temmelig ringe stand i undervognen. Det vil derfor være meget tvivlsomt, om denne bus nogensinde var kommet ud at køre igen. 
Bemærkningen om, at man da bare kunne have ofret KS 772 er så grotesk, når det kommer fra en, der kalder sig selv busentutiast, at det skriger til himlen. Hvis du - Jef - ikke endnu er klar over det, så er Sporvejsmuseets formål faktisk at bevare vores en gang anskaffede museumsbusser. Ikke at hugge dem op, hvis det skulle gå i stykker - det ville jo ikke være seriøst. Og en bus er altså ikke udtjent blot fordi motoren har et haveri - KS 772 er i øvrigt faktisk i meget god stand, og nyder stor interesse, når vi kører med den! 
Det var et langt indlæg - jeg skal prøve at gøre det kortere i fremtiden. Men det er bare vigtigt for mig at prøve at forklare, at det at Sporvejsmuseet køber en bus til ophugning, ikke er et udtryk for manglende entutiasme, men for en meget seriøst langtidsorienteret bevaringspolitik.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-03-01 10:17)| Link 
Jeg er fuldt ud forstående for at man vælger at ophugge en bus for at bevare en masse andre.. Men lige 095, som er en unik chance forstår jeg ikke.. 1501 har TL11 motor og ligger derfor tættere på en serie 7 end en serie 4, og 801 har Volvo motor, ligger tæt op af serie 4, men er alligevel ikke helt en serie 4.. 
Du skriver at man om 150 år ikke kan skaffe reservedele til en gammel Leyland - Og at de skal skaffes nu.. Det har du godt ret i, men hvorfor søger i så ikke at hente nogle gamle export busser hjem fra Polen? - Hvis de kan komme derned kan de sagtens komme hjemme igen, og jeg er sikker på at prisen skulle være til at overkomme ved en sådan investering.. 
Vedr. KS 772 vil jeg mene at først og fremmest, hvis man græder over en bus, så burde man sætte sig ned og fundere over, om ikke hobbyen bare har taget lidt for meget overhånd - Der er altså en hårfin balance mellem at have en hobby og at hobbyen har en! Derefter konstaterede jeg bare at HVIS valget stod mellem 095 og 772 var jeg klart tilhænger af 095 skulle gemmes.. Men jeg er jo også bare en "Softmore" i busentusiast miljøet - Et til tider sygeligt miljø, men dog med et stort overtal af rare mennesker! 
Hvis vi nu ligger brændslen fra denne debat til tælling - Hvornår vil ophugningen eller plukningen af den serie 4 så finde sted?, således at det evt. ville være muligt at fange et billede af den imens den findes - Jeg ville jo personligt have interesse i det da jeg driver www.dab-silkeborg.dk, og bussen er bygget på dab.. Dog synes jeg at det her ville være grotesk at svare tilbage, at jeg blot kan melde mig ind i SHS hvis jeg ønsker at se den!

 Jørgen Krog (skrevet 2007-03-01 11:28)| Link 
Der er en lang række årsager til, at det nu en gang er blevet 801 og 1501. Umiddelbart vurderer vi, at de to busser bedre repræsenterer den meget lange serie af busser fra DAB, der er leveret fra omkring 1974 og frem til 1983. Det er et valg, og det vil altid kunne diskuteres. 
Du har sikkert ret i, at man vil kunne købe busser i Polen. Men dels er det mere besværligt, og dyrere (transporten især), og dels vil de busser nok også være temmelig nedknoklede. I tilfældet med ÅS 95 så vi en mulighed for at skaffe nogle gode reservedele på nogle fordelagtige vilkår, derfor slog vi til. 
Vi har ikke grædt mere over KS 772's haveri end vi ville have gjort over enhver anden af vores driftsbusser. Men i betragtning af, hvor meget der var lavet på den fra HT-museets tid, og hvad vi så efterfølgende har lavet på den, ja så ville det være ekstra ærgerligt, hvis den ikke kunne køre. At du så bedre kan lide en bus som ÅS 95 er fair nok. Vi har jo alle nogle bustyper eller perioder, som vi holder mere af end andre. Men på Sporvejsmuseet er vi også nødt til at prøve at repræsentere historien bredt. Derfor vil vi have busser, som ikke siger nogen mennesker ret meget, men som til gengæld siger andre rigtig meget. Her kan vi ikke tillade os at gå alt for meget efter vores personlige interesser.  
Hvornår ÅS 95 vil blive hugget op er jeg ikke helt klar over. Men det bliver formentlig tidligst et projekt, der går i gang efter påsken. Så mon ikke, der skulle være en rimelig chance for at få taget et par billeder af den, inden da. Måske ligefrem også, når der er kommet blade på træerne. 
Men det må blive på museet, da bussen ikke er indregistreret, og vi ikke ønsker at køre mere rundt med den end allerhøjst nødvendigt. 
Hvis det ellers er muligt, vil vi dog nok kunne arrangere at køre bussen frem på et mere fotogent sted, end der hvor den står nu. 
Man behøver naturligvis ikke være medlem af SHS for at besøge museet. Der er almindeligt åbent fra 28. april, hvis du da ikke kan få en aftale om besigtigelse med en af os, der har skrevet i tråden. Jeg kan dog ikke selv flyttet på bussen.

 lasse Nordestgaard (skrevet 2007-03-01 11:36)| Link 
Hej Jef 
Så vidt jeg er orienteret holder bussen på sporvejsmuseet, og du behøver ikke være medlem af SHS for at besøge dette. 
Det skal blot betale entré på 70 kr. for voksne eller 35 kr. for børn. 
(jeg ved ikke hvor gammel du er, men med hensyn til dine udtalelser vedr. 772, virker du ikke særlig voksen) 
 
Du kan se åbningstider på www.sporvejsmuseet.dk 
 
Så kan du sikkert også se, hvorfor vi er mange der holder af 772 :-)  
 
Dette er i grunden ikke ment som en provokation, men en pil op til det prioriteringsarbejde som de beslutningstagende i SHS busafdelingen gør. 
Det handler da for alt i verdenen om at fremtidssikre nuværende museumsbusser! 
 
mange hilsner Lasse

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-03-01 17:02)| Link 
TAK Jef :-). Hvis man kun har købt 095 for at bruge motoren kunne man jo inden et så drastisk skridt have efterlyst en sådan eksempelvis her ? så vil jeg have kunnet formidle kontakten til ikke mindre end 2 samt et sæt nye cyl.. Måske er i interesseret i en byttehandel ?

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-03-01 18:42)| Link 
Tak for dit seriøse svar, Jørgen - Jeg vil gøre mit for at få set 095 i tide.. 
 
Lasse, I hvilken position sidder du til at kunne bedømme en persons alder, en sådan udtalelse kunne let få dig i problemer du ikke ønsker.. Jeg ønsker imidlertidigt ikke at svare på dit tåbelige spørgsmål, som iøvrigt ikke er ret voksent skrevet, vel ;) - Men hvis din nysgerrighed virkelig går dig på - og du har jo bevist at du kan læse, så prøv det højre hjørne på http://blog.dab-silkeborg.dk

 Frank Pedersen (skrevet 2007-03-01 19:11)| Link 
Hmmm! 
 
Måske skal der dømmes time-out på denne tråd. Diskussion er godt, men det er jo regulær mudder-kastning nu. Så den der startede emnet, bør da nu også opsummere og runde af. 
 
Jeg er selv medspiller på Sporvejsmuseet og står 110% fast på beslutningen om bussen. Men det går jo dén, som det går i det virkelige bus-liv: når der er en stærk og attraktiv medspiller på banen, så er det ham,der sætter dagsordenen. Jeg støtter fuldt ud andre initiativer til bevarelse, men face it, der er jo reelt kun SHS/Sporvejsmuseet, der kan og vil, så lad det dog være dermed! Anderledes kan det jo næppe blive.. 
 
Jeg er selv hardcore-entusiast: har snøftet over den sidste tur på linje 5 i Kbh, har været med den sidste Storebæltsfærge og aktiv på et nu hedengangent færgemuseum og har fået den sygeste optur over at have været uddannet i Wilhlem Lauritsens gamle funkis-lufthavnsterminal i Københavns Lufthavn, men det ændrer ikke ved, at historien overalt har sin gang. 
Det har også denne bus og jeg er da også ked af, at den ender sin gang nu. Men stop nu med dét, at bussen var til salg. Den holdt - kraftstejlme - mellem de vildeste trafikuheld og ulykker, jeg har set blandt lastbiler. Bagerst på huggerpladsen blev bussen startet brutalt med dieselstart og banket ud på forpladsen. Mere kærlighed var der altså ikke for bussen. 
 
Men hvis det kan glæde dig, så er jeg da også ked af, at man må hugge danske busser op, men det går jo til redning af nogle andre rariteter for fremtiden. I den forbindelse kan jeg dog kun anbefale at alle busentusiaster at professionelt arbejde med busser: kør dem, skru på dem, følg deres liv på en arbejdsplads i branchen. Man får et mere distanceret forhold til busser og lærer, hvor svært det er at holde bare en enkelt bus i en vis standard. Til tider så svært, at det i dag gav en arbejdsnedlæggelse på min arbejdsplads hos City-Trafik på Naverland, men det har helt været forstummet af diskussionen på denne tråd.  
 
Og dermed tillader jeg mig at runde af. Tak for ordet. 

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-03-01 19:56)| Link 
Først OT: Jef, du lever fantastisk godt op til det ordsprog der siger "Det bedste forsvar er et angreb". Lasse antyder - for mig at se mest i sjov - at du ikke virker særligt gammel og det benytter du så til selv at "nedgøre" ham, idet du hånligt skriver f.eks. "du har jo bevist at du kan læse" og måske dermed prøver at gøre ham til "lille". Jeg ønsker ikke hermed at videreføre denne temmeligt afsporede debat, men håber blot at du tænker dig lidt mere om en anden gang - og opfører dig voksent;-) 
MEN! Jeg vil imidlertid igen bede dig om at forklare hvad du mener, når du skriver at SHS drives af "Statsdiktatur"; du kan svare mig privat på mail hvis du ønsker. I modsætning til Lasses indlæg, som byggede på en antagelse, og nok i sjov, så har du her decideret fremsat injurier. Og DET kan få konsekvenser for DIG, som du næppe heller ønsker. Endnu en gang ønsker jeg ikke at true el.lign. men vil nøjes med at bruge ordsproget "Lad være med at kaste med sten, når du selv bor i et glashus!" - det skulle vidst være klart nok.  
 
Og for så at komme tilbage til idéen med mit indlæg, og trådens formål, så glæder det mig da, at du omsider har set fornuften og grunden til, at visse busser må "slagtes" til fordel for andre.  
I samme ombæring vil jeg sige til Klaus, at jeg er glad for at han har mulighed for at hjælpe ved bevarelsen af busser for eftertiden. Jeg skriver en mail direkte til dig, Klaus 
Jeg kan bekræfte Jørgens antagelse, idet bussen ikke vil blive påbegyndt ophugget før efter Påsken. Du er derfor velkommen til at rette henvendelse til en af os fra Sporvejsmuseet der har skrevet i denne debat og så kan vi nok arrangere, at du kan få nogle gode fotos af bussen inden den bliver plukket.  
 
Til sidst vil jeg i øvrigt lige oplyse, at Bushistorisk Selskab fortsat - i følge deres hjemmeside - har en Leyland serie IV fra Svendborg i deres samling. Så ÅS 95 er altså ikke den sidste Leyland serie IV med 680-motor - heldigvis, da... :-) 

 Mick Bruce (skrevet 2007-03-01 23:16)| Link 
Perhaps the whole Danish bus preservation movement has a lot to learn from the success of the English movement, where even within large collections certain individuals have personal responsibility for individual vehicles.There are more than 1000 preserved buses in the UK, mostly owned by private persons,with great passion and enjoyment, little worry or stress. 
Provided secure parking is available,the best way to secure engines and gearboxes longterm is to leave them fitted to the driveable donor bus until they are actually needed,which can also be enjoyed for years until spare parts are required. 
The other issue is money -last summer somebody sold Volvo B59 ex HT695 to a country gent that I know for 8500kr , who used 2 weeks of his spare time to fill 3 containers with scrap and 1 with rubbish and earn himself nearly 40,000 kr from 695, such is the price of Aluminium scrap these days- do the math for an 8000kg bus! Thankfully most English buses are steel framed so not worth much as scrap.Vertical Leyland 680 engines are still easy to find in Yorkshire- take a van and stock up on cheap bits while you can.I owned my own London Transport bus for 10 years and never had anything more serious go wrong than flat batteries- drink with the right people (like active or retired London Transport mechanics) and you can find all the help you need without resorting to professionals who do want 1000kr per hour who dont have personal knowledge and passion for your Leylands like a certain Copenhagen company who made a hash of a Bristol VRT with engine trouble a couple of years ago and still presented a bill in excess of 10,000kr for a bus they couldnt repair

 ole marius hansen (skrevet 2007-03-17 20:15)| Link 
passager bus købes:  
volvo eller leyland med underfloor motor ! 
mvh ole hansen 22 400 441 ps. skal være kørende evt. synet men ikke nødvendigt

 Flemming Berg Olsen (skrevet 2007-05-11 13:30)| Link 
Hej alle. 
 
Jeg er ny på dette forum, men har altid været interesseret i busser - specielt dem fra Århus, da jeg er vokset op med dem og har arbjdet hos ÅS i næsten 10 år. Derfor har denne debat været spændende. 
 
Som århusianer er jeg også ked af at ÅS 095 skrottes. Og mht. motor og gearkasse, så studser jeg over, om de passer i ældre og nyere busser. Jeg husker at en Leyland 680 motor lød forskelligt alt efter årgang. En serie 2 og 4 lyder ikke ens. Det sanne gælder gearkassen. En 1978 model lyder helt anderledes end f. eks en DAB serie 15 citybus. Vil det være historisk korrekt med en "forkert" lyd i en museumsbus?  
 
Og da der åbenbart findes Leyland-motorer, både via denne "tråd" og i England, så er det mærkeligt at SHS vil ofre en sjælden bus for at skaffe en "almindelig" motor og gearkasse. Hos DSB kørte motoren også i stort tal i de små Køf traktorer. 
 
Jeg fik svar fra SHS at det vil koste ca. 150.000 kr. at sætte ÅS 095 i stand. Måske skulle vi i Århus lave en "støtte-indsamling" (hvis ikke det er for sent)? Eller skulle vi århusianere danne et lokalt "Århus Sporvejshistorisk Selskab"?Der kan jo godt gå for meget "Kronprinsebesøg og Københavnerbus" i Sporvejemuseet efterhånden. 
 
Hvis der på et tidspunkt dannes en Århus busbevarelses-gruppe, så vil jeg gerne være med, men jeg kan dog ikke køre bus, da jeg er halvblind!

 Sennahoj (skrevet 2007-05-11 14:26)| Link 
Flemming Berg Olsen: 
Du har ret i, at en Leyland 680 kunne lyde forskelligt. Det knytter sig dog på ingen måde til årgangen, men primært til brændstofpumpe mm. 
KS serie I´ere og serie II´ere havde en helt anden lyd end f.eks Forenede Rutebilers eller LNJs - selvom busserne var bygget samtidigt i årene 1964-70. 
Tilsvarende havde HTs og Århus Sporvejes serie III og serie IV fra perioden 1975-78(LIDRT 6857 og LS 575-680) en helt anden lyd end visse af de private rutebilejeres bybusser og rutebiler.

 Frank Pedersen (skrevet 2007-05-15 02:13)| Link 
Tillad mig at svare på Flemming Berg Olsens indlæg om Sporvejsmuseet (i skikkelse af privatperson samt medlem af SHS): 
 
Det er helt fint at du synes, at der går for mange Kronprinser og -prinsesser rundt på Sporvejsmuseet og måske synes du også, at der sker for meget drejning om hjørnerne med københavnske busser. 
Men glem ikke, at museet SKAL have flere kunder i butikken og selvfølgelig også gerne deres bidrag i form af entreafgifter m.m. ind for overhovedet at drive museet og glem ikke, at folk i dag vil have sensationer, variationer og oplevelser, hvilket man ikke blot får af at kigge på støvede montre, aflåste vogne og dyb andægtig tavshed, som normalt præger stemningen på flere store museer. På Sporvejsmuseet kan du opleve levende trafik, engageret personale og en drivkraft bag fremstillingen af bytrafikhistorien. Det er påskønnet af forskellige "samfunds-spidser", herunder vores kronprinsefamilie og hvilket bedre stempel, kan man få end det? Sporvejsmuseet er ikke en del af de statsfinansierede museer og skal således leve af sine gæster. Anerkendelsen i at blive besøgt af politikere og andre kendte folk med relation til museet er af afgørende betydning for, hvor mange mennesker der får øjnene op for museet. 
Og omkring københavner-busser må jeg så forsvare min del af landet: København har haft flest busser og i et eller omfang er det vel naturligt, at der således også bevares flere busser i og med, at der også har været flere typer...? 
Og glem nu ikke igen det kendte: Da HT-Museum lukkede, overtog SHS/Sporvejsmuseet ansvaret for samlingen, hvorfor København i samlingen af sporvogne og busser blev mangedoblet. Museet vel ligesom ikke lastes for at have accepteret at overtage denne samling, vel? 
- Lad mig i sammenhæng med det øvrige punkt nævne, at denne udvidelse af sporvogne og busser tillige krævede en forøgelse af SHS' og Sporvejsmuseets udgifter til forsikringer, opbevaring, istandsættelse m.m., hvorfor gæsternes entréindtægter i større grad end tidligere vægter museets budget. 
 
Det er ærgeligt, at ÅS 095 fortsat er et hot-topic, når det nu viser sig, at der ikke er de iværksat de endelige aktiviteter for at bevare denne eller andre lignende busser. Bussen her ER købt og der ER planer for dens fremtid og sådan bliver det. Thomas de Laine har ved flere lejligheder peget på det private alternativ til busbevarelse, hvor man jo også kan fremsætte konkrete idéer om lignende bevarelse op. 
 
Venlig hilsen 
Frank P. 
 
P.S.! Jeg synes ikke, at jeg har set dit navn nævnt på min gang rundt som medarbejder på Sporvejsmuseet, men skulle dette alligevel indtræffe eller skulle du have lyst til at få et indblik i det temmeligt omfattende arbejde med at have driftsklare museumsbusser, vil jeg eller de øvrige medarbejdere på busserne gerne indvige dig i de spændende arbejdsopgaver samt høre nærmere om dine tanker. 
 
P.P.S! Dette indlæg er skrevet på egen foranledning og udtrykker således ikke SHS'/Sporvejsmuseets holdning i øvrigt.

 Flemming Berg Olsen (skrevet 2007-05-15 13:06)| Link 
Hej Frank. 
 
Jeg forstår fuldt ud at Sporvejmuseet skal tiltrække så mange besøgende som muligt. Og jo flere kendte, jo bedre. Det er et stort plus for museet. Jeg synes blot at kronprinsebesøget har fyldt lidt for meget efterhånden (mest i "Bytrafik"). Og så er det også rigtigt - og helt fint at HT museet er endt hos SHS. Det har givet en stor samleing af københavnsk materiel, incl. flere dubletter. f. eks. HT 322/428 og HT 1057/1501. I alt over 20 vogne, hvorimod der kun er to busser bevaret fra Århus. Derfor grunden til at bevare ÅS 95. 
 
Jeg har været SHS-medlem i ca. fem år, men da jeg bor i Århus og ikke har bil, er det desværre ikke så tit jeg kommer på museet. Jeg forstår godt at ÅS 095 skal skrottes, men kun hvis den er i dårlig stand, Og hvis det kan få f. eks. KS 995 køreklar, så er det måske ikke helt tosset. Jeg så først "nyheden" om ÅS 95 i "Bytrafik", hvorefter jeg "gik i aktion".  
 
Sagen her, har også sat mig igang med at prøve at danne en lokal Århus forening - evt. med lokal busbevaring for øje. (se tråden "Århus Sporvejshistorisk forening").

 Sennahoj (skrevet 2007-05-15 16:32)| Link 
Ja - det ender snart med at Aller eller Bonniers ønsker at købe rettighederne til Bytrafik. På det royale stof er SHS snart en for hård konkurrent for Se&Hør og Billed Bladet ;-) 

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-05-15 17:59)| Link 
Hej Flemming!  
 
Det er da rigtigt, at Kronprinsbesøget sidste år fyldte meget i Bytrafik, men det skal samtidig ses som en påskønnelse af det store arbejde, som heldigvis flere og flere engagerede medarbejdere lægger dernede. - Jeg tror derfor heller ikke at vi behøver at frygte, at Bytrafik købes af Aller eller Bonniers pga. det royale stof;-) 
 
Som det har været omtalt flere gange her på forumet er der da et overtal af københavner-busser efter overtagelsen af HT-museet, men faktisk er det kun KS 322 og HT 428 som er egentlige dubletter. HT 1057 er kun overtaget med henblik på ophugning for indvinding af reservedele til bl.a. HT 1501. Så det er altså også københavner-busser det "går ud over" en gang i mellem;-) 
Måske havde der været en bedre chance for ÅS 95, såfremt den var "opdaget" førend HT 1501? Det er svært at spå om nu, men hertil skal det så også siges, at ÅS 95 er i meget ringe stand; og det er vel heller ikke så underligt efter ca. 28 år på landevejene - vel egentligt ret godt klaret!? 
 
Idéen omkring en Århus-forening (evt. under SHS) til evt. bevarelse af en Århus-bus er god og jeg påskønner en hver form for initiativ i den retning. Busbevarelsesgruppen er et godt eksempel herpå.  
 
Mvh 
Morten

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-05-16 21:34)| Link 
Det kunne da være at man ville få flere kunder i butikken hos Sporvejsmuseet, hvis man stoppede sine smaa halv nazistiske opfoersler hver gang der er et arrangement - Dette er naturligvis min egen opfattelse af tingene, og jeg er allerede godt forberedt paa den naturlige hetz der vil komme fra SHS-medlemmerne. 
 
Vedr. 095 saa er 150.000 vist nok lige lovlig meget, især fordi de købte den i fin stand for lidt over/under 1/10 af prisen. 
For 150.000 kr kan man få hele bussen renoveret. 
Mhb. på bevarelse, har det hele tiden været SHS holdning at den absolut skulle skrottes, ikke bevares.

 NielsHertz (skrevet 2007-05-17 15:02)| Link 
jeg kender dig ikke, men et pænere sprog vil helt afgjort løfte debatten.

 Frank Pedersen (skrevet 2007-05-17 22:09)| Link 
Kære Jeff Pallavicini! 
 
 
Vil du være rar at revurdere dine fuldstændigt overdrevne og helt vanvittige udtalelser, hvor du blander noget så uforståelige ord som "nazistiske opførsler" og "hetz" i din omtale af SHS og Sporvejmsuseet. 
 
Du er efterhånden så grov i dine beskyldninger, om alt det frivillige, hårde og ulønnede hobbyarbejde, der bliver foretaget på Sporvejsmueet og SHS, at jeg håber de fleste af myldretid.dk's gode og fornuftige brugere må tage afstand til dette forsøg på at være argumenterende på en meget ringeagtig facon. 
 
Jeg har tidligere forsøgt at holde mig ude fra at trække mig ned på dit plan, men nu føler jeg simpelthen, at bunden er nået. 
Det er i orden at have en mening om museet og det busbevarelse og især lade det komme til orde i dette forum. Men ligefrem at være så nedrig i sit sprogbrug og tillige nedgøre hundredevis af aktive medarbejdere samt over tusinde medlemmers trofaste støtte til foreningens virksomhed, er alt for galt. Især er det for galt, at vi aktive forum-medlemmer evigt og hver gang skal sables ned for at forsvare vores meninger og vores gøren. 
 
Tilsyneladende må vi kun debattere en vej og der til din fordel.. 
 
Jeg ville dog være rart at få uddybet, hvorfor jeg og andre skal kategoriseres som "nazister"? For det er præcist, hvad du siger. Og det er vel lidt på grænsen af, hvad man tillade sig jvf. gældende dansk lovgivning? 
 
Og måske skulle tråden overvejes afsluttet af webmasteren, da det er kommet noget ud over emnet... Igen! 
 
 
Slut herfra.. 
Frank Pedersen

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-05-19 13:55)| Link 
Beklager, det var ikke nazistiske men derimod fascistiske jeg skulle have fat i.. 
Jeg kan sagtens forstå hvis man ikke selv har øjnene oppe for hvordan det er, men det er min klare opfattelse og oplevelse at SHS er at lige med en fascistisk bevægelse, hvor man med stor autoritær styring organisere foreningens interesser, uden hensyn til andre - inkl. busbevarelsesfonder.. 
 
Alle har ret til en mening, nogle har bare anderledes ordbrug end andre.. Og hver gang der kommer en udtalelse som min, så agere flere SHS medlemmer som soldater, hvor det bare gælder om at respektere autoriteten, og ikke sige den 'styrende magt' imod.. 
 
Hvis man selv giver lussinger ud, må man kunne klare at modtage dem selv. Og flere SHS har på ingen måde kunne klare min kritik af styringen - Og der kommer hetz'en ind. 
 
Jeg er glad for at nogen bevare busser, det er godt at nogen arbejder med busserne, og ikke bare betaler til den og håber den så kan forblive kørende.. Jeg er selv med i flere projekter, og bruger gerne weekender på at rode med dem hvis det kræves. 
 
Nu mhb. på debatten så er det bare noget pis i en hat at fortælle 095 ville koste 150.000 at sætte i stand. For den sum kan man ornde ALT - Motor, gearkasse, interiør, chassisramme, farve osv.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-05-19 16:38)| Link 
Denne diskussion lukkes her, for den fører vist ingen fornuftige steder hen.

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
19. maj 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/524
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.