Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Information om Flemming Berg Olsen

Information om Flemming Berg Olsen

Registreret medlem siden 11. maj 2007.

Flemming Berg Olsen har skrevet følgende indlæg i forummet:

 Århus Sporvejshistorisk forening (2007-05-11 13:49)
Hej debatforum. 
 
Jeg har gået og tænkt over, om vi i Århus skal få lidt mere gang i "nostalgien" - dvs. at værne om de gamle ting fra den kollektive trafik i Århus.  
 
Især i Århus er det nye tider, hvor det gamle, velkendte Århus Sporveje hastigt forsvinder i reformens "kølvand"... 
 
Måske kunne foreningen høre under Sporvejshistorisk selskab, eller også kunne vi danne en helt ny forening, som måske også kan stå for at finde og bevare en museumsbus lokalt i Århus. Vi har ingen museumsbus i dag. Samtidigt kunne vi deltage i renovering og pasning af den gamle sporvogn, som ejes af Bymuseet. 
 
Hvis nogle af jer har gode idéer, så kan I skrive på denne tråd. Min tanke er at samle gamle kolleger fra Århus Sporveje og andre interesserede i Århus.

 Århus Sporveje 095 (2007-05-11 13:30)
Hej alle. 
 
Jeg er ny på dette forum, men har altid været interesseret i busser - specielt dem fra Århus, da jeg er vokset op med dem og har arbjdet hos ÅS i næsten 10 år. Derfor har denne debat været spændende. 
 
Som århusianer er jeg også ked af at ÅS 095 skrottes. Og mht. motor og gearkasse, så studser jeg over, om de passer i ældre og nyere busser. Jeg husker at en Leyland 680 motor lød forskelligt alt efter årgang. En serie 2 og 4 lyder ikke ens. Det sanne gælder gearkassen. En 1978 model lyder helt anderledes end f. eks en DAB serie 15 citybus. Vil det være historisk korrekt med en "forkert" lyd i en museumsbus?  
 
Og da der åbenbart findes Leyland-motorer, både via denne "tråd" og i England, så er det mærkeligt at SHS vil ofre en sjælden bus for at skaffe en "almindelig" motor og gearkasse. Hos DSB kørte motoren også i stort tal i de små Køf traktorer. 
 
Jeg fik svar fra SHS at det vil koste ca. 150.000 kr. at sætte ÅS 095 i stand. Måske skulle vi i Århus lave en "støtte-indsamling" (hvis ikke det er for sent)? Eller skulle vi århusianere danne et lokalt "Århus Sporvejshistorisk Selskab"?Der kan jo godt gå for meget "Kronprinsebesøg og Københavnerbus" i Sporvejemuseet efterhånden. 
 
Hvis der på et tidspunkt dannes en Århus busbevarelses-gruppe, så vil jeg gerne være med, men jeg kan dog ikke køre bus, da jeg er halvblind!

2007-05-15 13:06 i samme diskussion:
Hej Frank. 
 
Jeg forstår fuldt ud at Sporvejmuseet skal tiltrække så mange besøgende som muligt. Og jo flere kendte, jo bedre. Det er et stort plus for museet. Jeg synes blot at kronprinsebesøget har fyldt lidt for meget efterhånden (mest i "Bytrafik"). Og så er det også rigtigt - og helt fint at HT museet er endt hos SHS. Det har givet en stor samleing af københavnsk materiel, incl. flere dubletter. f. eks. HT 322/428 og HT 1057/1501. I alt over 20 vogne, hvorimod der kun er to busser bevaret fra Århus. Derfor grunden til at bevare ÅS 95. 
 
Jeg har været SHS-medlem i ca. fem år, men da jeg bor i Århus og ikke har bil, er det desværre ikke så tit jeg kommer på museet. Jeg forstår godt at ÅS 095 skal skrottes, men kun hvis den er i dårlig stand, Og hvis det kan få f. eks. KS 995 køreklar, så er det måske ikke helt tosset. Jeg så først "nyheden" om ÅS 95 i "Bytrafik", hvorefter jeg "gik i aktion".  
 
Sagen her, har også sat mig igang med at prøve at danne en lokal Århus forening - evt. med lokal busbevaring for øje. (se tråden "Århus Sporvejshistorisk forening").

 Opdateret sidst:
15. maj 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/vis_bruger.php
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.