Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Information om Eilif Petersen

Information om Eilif Petersen

Registreret medlem siden 6. december 2005.

Eilif Petersen har skrevet følgende indlæg i forummet:

 En masse rettelser (2008-03-02 15:45)
Hejsa 
 
Ikke fordi jeg skal forsvarer nogen, da jeg ikke selv har læst det omtalte busblad, men ifølge den post på myldretid der omhandler linieændringer i Movia,kan man læse at Københavns Borgerrepræsentation på deresmøde 10/1-2008 har vedtaget at Linie 5A skal forlænges fra Husum Torv til Husum St. og linie 33 bytter rute med linie 77/78, på en delaf strækningen, så linie 33 skal køre ad bl.a. Englandsvej. Begge ændringer skulle træde ikraft til oktober. 
 
MVH Eilif

 Concordia ny entreprenør i Movia (2008-02-10 14:00)
Hejsa 
 
Blåt bevis bliver ikke et problem for Concordia Bus, da det afskaffes pr. 10. september 2008. Herefter skal alle som kører erhvervskørsel med bus på 5 dage efteruddannelse hvert 5.år. 
 
MVH Eilif

2008-03-25 08:57 i samme diskussion:
Hejsa 
 
Ja garagen ligger ikke dårligt for Concordia, og det er ikke nemt at bygge nye garager nogen steder.  
Med hensyn til uddannelsescenteret, så er det flyttet til Mileparken 12A i Skovlunde. 
 
MVH Eilif

 Ledbusserne lever endnu! (2007-11-29 16:14)
Det er det ikke. Billederne på buscenters vests hjemmeside viser City-Trafiks 2 ledbusser 2701 og 2702, hvilket der også står øverst i salgsteksten. Desuden er de gul/grønne farver på sæderne kendetegnene for city-trafik. 
 
MVH Eilif

 Ændring af nummer på vogn 3050-3071 (2007-11-03 14:45)
Hejsa 
 
Numrene 30xx skyldes at busserne oprindeligt er leveret til Wulff-bus som vandt en del kørsel i Roskilde og omegn. Dette firma overtog Arriva, men busserne fortsatte med deres oprindelige intern-numre. Jeg formoder at man har valgt at omnummerer dem nu, da man alligevel er igang med omnummerering af alle veolias vogne. 
 
MVH Eilif

 Vagter i bussen mellem køge og herfølge: (2007-11-01 10:41)
Hvis man bruger adressen: www.dagbladet-online.dk kan man finde artiklen hvis man søger under dagbladet køge i toppen og vælger kommune - Køge. Og man skal ikke være medlem eller betale. 
 
MVH Eilif

 Århus Sporveje 095 (2007-02-28 18:02)
ÅS 095 var sat til ophug. Købet er formidlet via deres ophuggerafdeling, men det er klart, at selv en bus som er beregnet for ophug kan købes.JEg tror næppe der fandtes en vognmand som ville købe bussen. 
 
MVH Eilif Petersen

 Århus Sporveje, serie 6 (2007-01-20 18:40)
Hejsa 
 
Måske er det ikke så underligt. Der er her i Danmark ikke så mange som bevarer busser, og man kan simpelthen ikke få alt. Samtidigt er det ikke helt billigt, når man vælger at gemme en bus for eftertiden, slet ikke hvis den skal være køreklar. Jeg indrømmer blankt, at der også er busser jeg gerne havde set gemt, men som er ophugget forlængst. Så kan man jo glæde sig over at HT 1501, som også er en DAB serie 6 er gemt. 
 
MVH Eilif

2007-01-22 12:41 i samme diskussion:
Hejsa 
 
Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke vidste der endnu kørte ÅS serie 6 busser rundt, og det skal da være en glæde hvis nogen har mulighed for at bevare den. Men inden man kaster sig over projektet skal man gøre sig klart hvad det vil indebære, både i tid og penge. Vi taler om en bus, ikke et stykke legetøj. Hvis man vil sikre bussen en lang levetid, skal man sikre opbevaring indendørs, det koster. Hvis man også ønsker at bevare bussen køreklar, ja - så bliver regningen ikke så lidt større. Jeg kender ikke den omtalte ÅS 576, men kan næppe forestille mig, at vedligeholdelsen hos en skole er den samme som hos ÅS, desuden - hvilke ombygninger er der foretaget. En del busser som havner hos skoler, bliver udsat for væsentlige ombygninger. Men held og lykke til dem som vil tage opgaven op. 
Med hensyn til busbevarelse på Sporvejsmuseet,kan jeg i tillæg til Morten Egeskov Storgaards indlæg fortælle, at en af grundene til at ÅS og Odense ikke er bedre repræsenteret på museet, også skyldes at busafdelingen i mange år var en biting på museet, og var drevet af museets værkstedschef, som både skulle arbejde med sporvogne og busser, derfor var der ikke meget overskud til busserne.Først de senere år, er busserne udskilt som en selvstændig afdeling med egen ledelse, og derfor er der nu mere fokus på busserne end før. da mange af medarbejderne og de besøgende kommer fra København, er det naturligt at man kiggede efter busser i københavnsområdet. Da vi skulle finde repræsentanter for 1980´erne og 90´erne valgte vi bl.a. en bus fra Århus - ÅS 272 - da Århus var underrepræsenteret. Vi kan på sporvejsmuseet ikke gemme alt, selvom det kunne være sjovt, så vi må se på hvad der er repræsentativt for en periode, og fakta er, at busser i Århus har været stort set ens i mere en 50 år. Selvfølgelig har karrosseriet ændret sig, men selve opbygningen af busserne er identisk om man ser på en volvo B655 fra 1950´erne og 60´erne eller en Volvo B12M fra 2006. Derimod har man i København varieret sine busser meget mere far frontmotor over midtmotor, via hækmotor til lavgulvsbusser. Men som det også er nævnt tidligere i debatten, så gælder det om hvem som bevare hvad. Jo flere som løfter, jo mere kan v løfte. 
 
MVH Eilif Petersen 
Buskoordinator - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

 Fjord-Bus 7433 bevares (2006-10-26 11:34)
Hejsa 
 
Begrundelsen for en DAB 15 - 1200C mk. 1, var at vi kunne få en flot bus, i teknisk god stand som gave fra Fjord-Bus A/S. En 
DAB 15-1200C mk. 3 har været overvejet, men de der er/var i drift hos Arriva ser just ikke pæne ud, og virker ikke overbevisende rent driftsmæssigt. City-trafiks virker generelt bedre, men mange skal endnu kører 4 - 6 år, og så er spørgsmålet hvilken stand de så er i. På busmarkedet sker der meget på 4-6 år. Vi har derfor valgt Fjord-Bus 7433, ex. Birkerød Buskompagni 63, da denne bus opfylder de kriterier som museet har stilt til en 90´er bus. At bussen ikke kommer fra de centrale København, ser vi ikke som et problem, da vi også viser busser fra københavnsområdet, f.eks. Forenede Rutebiler/HT 3078 og De Blå Rutebiler 624. Desuden bustypen den samme som har kørt i København og på museet viser vi typer af køretøjer og ikke nødvendigvis "det" køretøj. 
Jeg har også hørt om forskellige skavanker, men at chassisrammen er knækket på vogne som er eksporteret til Polen forstyrrer ikke min nattesøvn, da jeg vil tro vejnet og køremåde adskiller sig en del i forhold mellem Danmark og Polen. 
Så jeg synes at man som busentuistiast, bør glæde sig over at endnu en bus er bevaret for eftertiden, så man kan se den udvikling der har været i dansk busbygning. 
 
Eilif Petersen 
Busafdelingen - Sporvejsmuseet

2006-10-26 12:12 i samme diskussion:
Hejsa 
 
Nej - vi har ikke været på studie-besøg hos Arriva i Hillerød, men jeg har i flere omgange set de nævnte mk. 3 busser, og synes stadig at vi har bevaret en fornuftig bus på den baggrund. Jeg beklager min fejl, ang. kontraktlængder hos City-Trafik. 
Hvis Hr. Kim Løvenskjold ikke bryder sig om 7433, skal han da være velkommen til at bevarer en DAB 15-1200C mk. 3 i eget regi, jeg kan kun hilse bevarelse af busser velkommen, uanset hvem som står bag. Om der kommer en mk. 3 til Sporvejsmuseet er ikke planlagt, men jeg udtaler mig helst ikke om hvad fremtider byder på, men det er dog ikke tanken som det ser ud nu. 
 
De bedste hilsner til alle 
 
Eilif Petersen

2006-10-29 11:57 i samme diskussion:
Hejsa 
 
Nej -jeg har ikke nærstuderet Arrivas mk.3-busser og det er muligt jeg har forvekslet med nogen fra Ryvang eller Kokkedal. Vi har ganske rigtigt på Sporvejsmuseet overvejet hvilkenbus somkunne repræsenterer 90´erne, og i den forbindelse har indgået mange muligheder, der iblandt også mk. 3 fra City-Trafik,men vi har aldrig ført forhandlinger om overtagelse af en sådan bus fra City-Trafik. Men som tidligere skrevet så planlægges ikke med flere 90´er busser,men ingen ved hvad fremtiden byder. Jeg takker for de pæne tilkendegivelser,som er kommet om vores overtagelse af 7433 her til sidst i denne tråd. 
Eilif Petersen - Sporvejsmuseet

 Kronprinseparret og busser (2006-04-21 22:50)
Det bliver ikke kørt med flag på, da det ikke er en officiel flagdag, ligesom der heller ikke flages på regentparrets bryllupsdag

 Bakken - Omlægning (2006-03-28 17:52)
Omlægninger ved Hovedbanegården skyldes formentlig at det bulgarske præsidentpar, sammen med Dronningen og Prinsgemalen skal med kongevognen til Århus og retur den 30/3-06. Jeg vil tro at man gerne ser busserne væk når de konglige og deres gæster ankommer til hovedbanegården. 

 Veteranbuskørsel i København (2006-03-26 13:10)
Det bliver KS 772 som skal ud at rulle den 22/4 i anledning af slangerupbanens 100 års jubilæum. 
Eilif Petersen 
Buskoordinator Sporvejsmuseet

 Hjælp til gamle busser (2006-03-14 20:23)
Uden at have set billedet, vil jeg næsten tro det er NESA 34, som er en trolley-bus fra 1953. Den var i trafik til 1971.

 UddannelsesCentrets vogn 16 (2006-02-09 20:04)
Den gamle Van Hool, der har været i brug gennem de seneste år har intern nr. 14 og jeg mener at Scania/Ringsted-bussen havde intern nr. 13. Den manglende plads til kobling i vogn 12, skyldes en skrå fodplade til chaufførens venstrefod. Ja man sad ret mærkligt med venstrefoden.

 Opdeling af Ryvang i tre små garager (2006-01-30 23:33)
Det lyder jo spændene. Det er jo ikke første gang Arriva kommer med de tanker, og metoden med opsplitning i mindre enheder er brugt før. Da Post Danmark havde problemer i område Vesterbro i København, delte man området op i Vesterbro og Frederiksberg. Derved blev det vanskeligere for personalet at organiserer arbejdsnedlæggelser. Men vi må jo se hvad der sker

 Strejke truer bybustrafikken i Århus (2006-01-13 00:49)
Ja- det bliver spændene at se om den sidste kommunale bastion inden for busdrift falder. Om der bliver strejke i Århus må tiden vise, men er de ikke fortsat temlig mange tjenestemænd blandt chaufførene, de kan ikke strejke, så spørgsmålet er hvor effektiv en strejke kan blive. Til spørgsmålet om udlicitering skal nævnes at region midtjylland næppe kan bestemme noget, da lokal bustrafik skal styres af kommunerne, så det bliver formentlig Århus Byråd som selv kommer til at føre kniven. Men spændene bliver det at følge.

 A tribute to Olsen Banden (2006-04-13 10:18)
Filmen er Olsenbandens sidste bedrifter (film nr. 6) og bussen er KS 551, en Volvo B59. Bussen bruges senere i filmen i et kup på knippelsbro.

 Linje 19-bog (2005-12-06 12:15)
Den nye linie 19 bog er en ny udgivelse i liniebogsseien. Den forventes atblive trykt inden for den allernærmeste fremtid, og vil forhåbentlig være klar til salg i løbet af 1 til 2 uger. 
 
MVH Eilif Petersen 
Bestyrelsesmedlem Sporvejsmuseet

 Connex og Arriva bytter linjer (2006-02-14 22:34)
Jeg kunne ikke være mere enig med Frank. Blot må man ikke glemme at HUR ikke kan udskrive skatter, de er derfor afhængig af penge fra amter og kommuner når der skal købes offentlig trafik. Hvis pengene er få, ja så vælger man de billige selskaber. 
Jeg tror ikke på at Arriva eller Connex bliver opsagt, der findes ingen anden entrepernør som kan gå ind og sikre kørslen. De busser som idag bruges ejes af de enkelte selskaber, så hvilke busser skal bruges hvis man "fyrer" Arriva og Connex?? Men der er næppe tvivl om at både Connex og Arriva sikkert må til rivegilde hos HUR og der er næppe bonus denne gang.

 Opdateret sidst:
25. marts 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/vis_bruger.php
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.