Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Connex og Arriva bytter linjer

Connex og Arriva bytter linjer

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-03 13:12)| Link 
Nu er HURs 17. udbud afgjort: 
http://myldretid.dk/nyheder/nr/336 
 
Nu stÃ¥r det jo nok nogenlunde klart, at Arrivas garage i Køge lukker eller overtages af Connex. Men hvor gør Arriva af linje 2A og 350S? Ryvang er jo godt fyldt op, og det er Ballerup vist ogsÃ¥. 
 
Lad os høre folkets kommentarer til afgørelsen!

 Sennahoj (skrevet 2005-05-03 16:09)| Link 
Arriva Ryvang mister linierne 10 og 26 til Connex fra 29.05.05. Derved reduceres busantallet med ca 35. Selvom Ryvang i dag er overfyldt med mere end 200 busser pÃ¥ anlægget, vil linie 2A faktisk godt kunne "mases" ind pÃ¥ Ryvang.  
Tilsvarende vil linie 350S ligeledes kunne "mases" ind pÃ¥ Ballerup-anlægget.  
Linie 117/118/119 kan ogsÃ¥ godt garageres i Roskilde. 
Alternativt skal Arriva ud og etablere sig et nyt sted, men det koster jo. MÃ¥ske man ikke skulle have solgt kapaciteten i Hillerød fra - den stÃ¥r man jo nu og kunne bruge fra præcis den dato, hvor man skal fraflytte anlægget! 
 
Om det sÃ¥ er særligt smart at gøre de store anlæg endnu større, kan jo sÃ¥ godt diskuteres. 
Det er jo ret tydeligt, at Arriva har den dÃ¥rligste "performance" pÃ¥ de store anlæg - Ryvang, Ballerup og Kokkedal - hvorimod de smÃ¥ enheder - Køge og Hillerød - leverer et godt produkt. Køge har man mistet og Hillerød skal fraflytte de velfungerende rammer pÃ¥ Industrivænget. 
Det lader derfor til, at det bliver de store enheder, som nu kan blive endnu større...  
Men det lader Ã¥benbart ogsÃ¥ til, at HUR Trafik er godt tilfreds med den vare Arriva leverer. Ellers havde man vel ikke været sÃ¥ letsindig at give dem mere af det de ikke er sÃ¥ gode til!? 
 
Om Connex kan/vil overtage anlægget i Køge, kommer vel an pÃ¥ ejerskabet af garageanlægget. Er det HUR eller Arriva der ejer det? Hvis det er HUR, vil det vil kun være naturligt, at Connex overtager lejemÃ¥let. 
Om Connex vil opretholde anlægget i Ejby nÃ¥r kun linie 13 og 166 er tilbage med ca 15-20 busser, er vel ogsÃ¥ et spørgsmÃ¥l. Mon ikke linie 13 og 166 flyttes til Gladsaxe? Lukker Connex anlægget i Ejby, sÃ¥ stÃ¥r man kapacitetsmæssigt dog langt svagere mht. fremtidige udbud. 
 
De Hvide Busser - tjah - her gÃ¥r verden videre som altid. Man kan dog spørge sig selv om tiden ikke er kommet til at fraflytte det underdimensionerede "busanlæg" pÃ¥ Ahornvej i Hørsholm. 

 Kim B10M (skrevet 2005-05-03 18:00)| Link 
Connex har ogsÃ¥ genvundet linie 47,67&68. Det stÃ¥r ikke nævnt her pÃ¥ siden.. 
 
Og City-trafik fik ingenting..

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-03 20:17)| Link 
Ups! 47/67/68 mÃ¥ være blevet glemt i pressemeddelelsen. De bliver tilføjet i nyheden i løbet af i aften. 
 
Jeg mener, baseret pÃ¥ min hukommelse om en HT-Ã¥rsberetning fra sent i 1990'erne, at Køge-anlægget dengang var ejet af HT, sÃ¥ det er nok stadig HUR, der ejer det. 
 
Udvidelsesmulighederne for Arrivas garager i og omkring København må vist siges, at være udtømte, hvis de presser 2A og 350S ind i Ryvang og Ballerup - men det gør de jo nok. Det burde bare betyde, at de skal til at oprette en helt ny garage, hvis de vokser bare lidt mere. Endnu mere komisk er det så, hvis Ejby-anlægget skal stå tomt bare 7 år efter, det blev bygget.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-03 20:25)| Link 
En rettelse til mig selv: 47/67/68 var ikke glemt i pressemeddelelsen men af mig selv. I pressemeddelelsen, der kan ses på http://kortlink.dk/hur/s5g , er der i øvrigt oversigter over kørselsandele og udviklingen i bustimepriserne.

 Harald Johnsen (skrevet 2005-05-03 20:32)| Link 
Hvilken trist dag. 
København bedste A-linie skal nu drives af Arriva, der ikke i forvejen kan fÃ¥ deres nuværende A-linier til at fungere. 
Hertil skal 350S ogsÃ¥ til Arriva. Hermed vil der ikke køre nogen busser pÃ¥ Nørrebro, nÃ¥r de har en af ders utallige strejker hos Arriva. 
Oh, hvilken trist dag for busserne i København. Igen er passagererne taberne. 

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-03 21:38)| Link 
kommer lige fra møde i køge.anlægget på tangmosevej 93 ejes af arriva.

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-03 21:55)| Link 
linierne i køge skal køres med 14 stk brugte LPG busser ( berkhof) og 15 nye diesel busser + 4 brugte diesel + reservebusser ?? anlæg i køge søges bevaret af connex (heldigvis).

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-03 22:03)| Link 
Meget interessant. SÃ¥ er det altsÃ¥ endnu engang lykkedes for Connex, at genbruge nogle af deres gasbusser. 
 
Godt at Køge-anlægget bevares, og at linjerne forbliver samlet. Jeg har jo lidt et ømt punkt over for min gamle hjemegn. :-)

 Kim B10M (skrevet 2005-05-03 22:09)| Link 
Skal Køge skal køre med Berkhof busser???????????? Det var godt nok en nyhed!! Nej hvor er det fedt hvis de busser skal ud og køre på landet.. Jeg frygtede at de røg helt ud af trafik i DK. Det er jo så kun halvdelen af dem, jeg må snuse op hvad der bliver af resten. Jeg forventer at de 15 nye busser bliver DAF Jonckheere.. Så bliver Køge en Benelux anlæg :-)

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-03 22:12)| Link 
har du mere om DAF busserne ? hvad er de for nogle??

 Kim B10M (skrevet 2005-05-03 22:21)| Link 
Samme bustype som den de BlÃ¥ Omnibusser har fÃ¥et. 
 
DAF SB 4000 Jonckheere Transit karrosseri. En europæisk standard bus.. 
 
Men det er kun et gæt fra min side. Vi får se.

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-03 22:31)| Link 
jeg syntes at have set et link, et sted fra transport 2005.kan ikke finde det nu.hjælp. tak. ( foto af bussen)

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-03 22:37)| Link 
Her er et link til et billede af De Blaas bus: 
http://www.transport-siden.dk/galleri/displayimage.php?album=35&pos=27 
 
Som det ses ligner den Connex' Berkhof'er en del. (Og de ser sådan her ud: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=38 )

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-03 23:40)| Link 
jeg kan også oplyse at 117 118 119 skal køres med brugte LPG busser 6 stk . og 2A +350s køres med nye 13,7m scania busser 60 stk.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-05-04 00:02)| Link 
Hold da kæft, Hvor er det dejligt med nogle berkhof' Gasbusser pÃ¥ landet... 
Personligt syntes jeg, det er glimrende busser... 
Men nu bliver Køge jo heller ikk så kedelig mere når der kommer DAF Gas-Og Dieselbusser, samt Østtrafik's Leyland serie 7, Scania, Og Van Hool... (:

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-04 08:14)| Link 
Ja, som Kim skriver, bliver Køge et rigtigt Benelex-sted: Jonckheere, Berkhof og Van Hool! Så bliver det bare spændende, om Berkhof'erne kan køre 6 år mere uden at falde helt fra hinanden...

 Sennahoj (skrevet 2005-05-04 11:09)| Link 
Hvis en Volvo B10BLE-Aabenraa Ã¥rg 1993/94 har kunnet klare næsten 12 Ã¥r uden at falde fra hindanden, tror jeg ikke at DAF-Berkhoferne vil fÃ¥ problemer. 
Det bliver jo anderledes "stille og roligt" at være bus i Køge end pÃ¥ linie 2A i København, og sÃ¥ vidt jeg har hørt, har DAF-Berkhoferne aldrig været mere driftsikre end de er netop nu... 

 Kim B10M (skrevet 2005-05-04 15:12)| Link 
I følge Connex selv, sÃ¥ er der kun budt med brugte busser i Køge! 17 DAF Berkhof og 15 Volvo B10BLE. 
 
Der skal nye DAF Jonckheere busser pÃ¥ linie 13,47,67&68. 
 
Mere kunne jeg ikke få ud af dem i dag!!

 Jesper (skrevet 2005-05-04 19:36)| Link 
ja så har ARRIVA jo fået en A-bus linje mere til samlingen og det er jo dejligt at DAF-Berkhoferne forsætter i Trafik jeg elsker de busser!

 Bonne (skrevet 2005-05-04 21:28)| Link 
i en tidligere trÃ¥d skrives at Arriva har haft utallige strejker. 
 
jeg mener nu at huske at de sidste 4-5 arbejdsnedlæggelser netop har været på Galdsaxe anlægget og derfor linie 350 S

 Jens (skrevet 2005-05-04 21:49)| Link 
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at se resultatet pÃ¥ skrift .... ikke en gennemsnitlig vogntimepris, men en beregningsmodel som viser at den vægtningsgrad HUR har publiceret at de vil bruge, ogsÃ¥ i virkeligheden er blevet brugt. 
 
For en udenforstÃ¥ende almindelig borger, viser et resultat som det netop fremkomne, og for den sags skyld de forud overstÃ¥ede udbud, at vægtningsgraderne pÃ¥ de pÃ¥stÃ¥ede 40/35/35 nærmere ligner 135/-35/0.. 
 
Det er ret betænkeligt, at HUR gang pÃ¥ gang vælger "De to store", nÃ¥r det samtidig er de to selskaber som viser den suverænt dÃ¥rligste performance, men det mÃ¥ vel være fordi de (HUR) budgetterer med kvalitetsbrister, og at de ved at de ikke vil kunne holde budgettet hvis de vælger entreprenører med bedre performance end nu. 
 
Jens

 Jens (skrevet 2005-05-04 21:52)| Link 
Ja... det er naturligvis 40/35/25 ... og ikke den regnefejl ovenfor 
 
JEns

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-04 22:06)| Link 
Jeg hører jævnligt diverse kommentarer om, hvordan Arriva og Connex kan vinde kørsel, nÃ¥r de nu sÃ¥ "Ã¥benlyst" ikke leverer særlig god kvalitet. Det er der et par ting at bemærke til. 
 
For det første, har der næppe været særligt mange bydere at vælge imellem. For flere udbudsenheder har det mÃ¥ske alene været valget mellem Arriva eller Connex. 
 
For det andet er HUR sÃ¥dan set bundet af de kriterier, der er beskrevet i udbudsmaterialet. Man kan ikke bare lave dem om, nÃ¥r man har set tilbuddene, og man er nødt til at forholde sig til det, der er dokumenteret, dvs. mængden af indberettede udgÃ¥ede ture, busalder og den slags. Det er ikke tilstrækkeligt, at man har mistanke om problemer, man ikke kan dokumentere, f.eks. flere udgÃ¥ede ture, end der er indberettet. 
 
For det tredje udbetales der mere i kvalitetsbonus, end der inddrives i bøder, sÃ¥ kvalitetssystemet er altsÃ¥ ikke nogen nettoindtægt for HUR. 
 
Systemet med vægtning af pris og kvalitet indebærer jo i øvrigt også, at en lav pris til en vis grad kan retfærdiggøre en lavere kvalitet.

 Jens (skrevet 2005-05-04 22:35)| Link 
Der har nok ikke været særligt mange om buddet i flere tilfælde, det er sikkert sandt nok, især for de tunge byliniers vedkommende. Der har dog været flere end de to som "er kommet til fadet", det er et faktum. Det er ogsÃ¥ et faktum at _alle_ pakkerne, har haft _mindst_ 3 bydere, hvoraf linierne i "land-kommunerne" temmeligt sikkert har haft flere end det. 
 
For at skulle opveje elendig kvalitet er man nødt til at dumpe prisen. At køre en vogntime for 448,- er ret tæt pÃ¥ at være under omkostningerne for overhovedet at sende bussen pÃ¥ gaden. 
 
At et firma dumper priserne til et niveau, hvor det er direkte uforsvarligt - økonomisk set - overhovedet at lade busserne køre, burde være ulovligt. 
 
Hvor svært er det iøvrigt at holde kontrol med om en entreprenør kører det de skal ? De er store, de er gule, og vejer 10-18 tons - de kan ikke helt skjule sig i gadebilledet.... Og selv Fru Jeppesen pÃ¥ Dag Hammerskjölds Alle ved, at nÃ¥r hun mÃ¥ vente mere end 20 minutter pÃ¥ sin bus, sÃ¥ er der nok et vognløb der ikke kører som det skal... 
 
Næh du..... HUR Passagerer mÃ¥ efterhÃ¥nden finde sig i, at de skal bumle rundt i nogle gamle skrammelkasser, som i bund og grund er i dÃ¥rligere stand end de busser vi selv har sendt til Polen i de seneste Ã¥r. 
 
At fortsætte med Gasdrevne busser er ligeledes økonomisk tÃ¥beligt, da det forhøjer brændstofpriser/brug ganske betragteligt. 
 
I virkeligheden, sÃ¥ bryster HUR sig med at de "højner kvalitetsniveauet"... Samtidig med at de gang pÃ¥ gang vælger diamentralt modsat af hvad de tør sige offentligt.. 
 
Ikke mere plapren.... mene jeg kunne blive ved.. 
 
Jens

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-04 22:42)| Link 
Hvor ved du fra, at der er mindst 3, der har budt pÃ¥ det hele? 
 
Kontrol med, om busserne kører eller ej, er ganske vist simpelt, men det er også dyrt. Skal man sende en mand ud at tælle busser på en linje, skal han alligevel have sin timeløn, og man skal tælle ofte, hvis det ikke skal kunne betale sig at undlade indberetning af udgåede ture. Fru Jeppesen klager kun én ud af 100 gange, bussen ikke kommer. Test dig selv: Hvornår sendte du sidst en klage til HUR?

 Jens (skrevet 2005-05-04 22:50)| Link 
HvornÃ¥r sendte jeg sidst en klage til HUR .... Det er nemt nok, i forgÃ¥rs .... Eller - jeg ringede og spurgte om de havde hørt om nogen havde stjÃ¥let en bus, for ham som kørte linie 69 kørte sÃ¥dan ..... Jeg er ret pernittengryn i den retning og nægter at accptere at folk kastes rundt i bussen... 
 
Iøvrigt klager jeg ofte, og gør det gerne .. Som kunde vil jeg have hvad jeg har ret til, et velfungerende offentligt transportsystem, men det er kun velfungerende hvis alle led er velsmurte. 
 
Hvor ved jeg det fra ..... Lad mig sige det sÃ¥dan, jeg kender antallet af tilbud en af byderne har udarbejdet og afleveret. Ud over det, sÃ¥ hverken kan eller vil jeg fortælle offentligt hvor min viden kommer fra... Spørger du i en email, sÃ¥ vil det mÃ¥ske ændre sig :) 
 
Jens

 Jens (skrevet 2005-05-04 22:59)| Link 
Ud over det. 
 
Hvis Fru Jeppesen statistisk set klager 1 ud af 100 gange, sÃ¥ bør man vel samle Ã¥rets klager, dele dem ud pr. entreprenør og gange antallet med 100, og ud fra det danne sig et billede af hvor stor en grad det er skadeligt at have en rent ud sagt elendig entreprenør til at køre for sig .... 
 
NÃ¥r et mastodontselskab som Connex bliver taget i at snyde med indberetningerne, sÃ¥ løfter man pegefingeren og siger "fyyh", De lover sÃ¥ bod og bedring, og i næste udbudsrunde forhøjer man deres kørselsandel aneeligt .... Hvor hænger det sammen henne ? ... Ja, jeg spørger bare ... 
 
Jens 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-04 23:15)| Link 
Ok. Jeg regnede heller ikke med at se din kilde til antallet af bydere offentliggjort her, hvis du rent faktisk havde noget at have det i... 
 
Min pointe med det med klagerne var blot, at kun de færreste klager, når det kommer til stykket. HUR kan så bare gætte på, hvor meget, der i virkeligheden sker, men det er kun toppen af isbjerget, der bliver klaget over. Noget helt andet er så, at det jo kan være sin sag at få enteprenøren til at anerkende, at klageren har ret. Man skal heller ikke være bleg for, at der sikkert også er nogle klagere, der smører lige lovlig tykt på, når de rent faktisk klager. Så klager er, alt taget i betragtning, ikke verdens mest pålidelige kilde.

 Kim B10M (skrevet 2005-05-05 00:18)| Link 
Mht. økonomien i det, sÃ¥ ved jeg at City-trafik har budt pÃ¥ flere at de "pakker" der var, og at de ikke var i nærheden af at kunne komme i betraktning til at fÃ¥ en bid af kagen.. Selv Connex er overrasket over at Arriva kan fÃ¥ økonomien til hænge sammen som de Ã¥benbart har budt pÃ¥ fx. 2A & 350S. 
 
NÃ¥r det sÃ¥ er sagt, sÃ¥ er det jo ikke ulovligt at være en dÃ¥rlig forretningsmand, hvis det altsÃ¥ skulle vise sig for fx. Arriva at økonomien ikke hænger sammen for dem. De har jo lovet at leve op til hvad der stÃ¥r i kontrakten, og de er en erfaren virksomhed, sÃ¥ HUR har vel sit pÃ¥ det tørre?! 
 
Og igen, det er altsÃ¥ kun de store tunge i branchen der kan køre busserne sÃ¥ billigt. Der har jo tidligere været bud fra mindre vognmænd, jeg mener at Therkildsen og en eller to andre smÃ¥ firma har budt pÃ¥ fx. linie 5 & 350S før, men det er (næsten)altid kun de store selskaber som vinder kontrakterne, mÃ¥ske fordi at de har kapaciteten og anlæg osv. til at køre det billigere pga. "stordrift". 
 
Conny Didriksen (sikkert stavet forkert) tidligere i HT's bestyrelse mener jeg, udtalte i 1992 at man ved at privatisere busdrften kunne man fÃ¥ en højere standard og bedre service. Hun blev efterfølgende stillet det spørgsmÃ¥l om det ikke bare ender med at det er 2-3 store selskaber som vinder kørslen, hvortil hun svarede; nej selvfølgelig ikke, sÃ¥ vil der jo ingen mening være med at udlicitere driften :-) Godnat og sov godt! 
 

 Jens (skrevet 2005-05-05 11:34)| Link 
"Selv Connex er overrasket" .... Med tanke pÃ¥ at Connex for et lille Ã¥r siden til et infomøde offentliggjorde at deres strategi var 20 Ã¥rs underskud for at "slÃ¥ de smÃ¥ af pinden", for derefter at lade buspriserne finde sit eget naturlige niveau .... At priserne gennemsnitligt ligger smÃ¥ 100,- under hvad de gjorde for bare 10 Ã¥r siden viser jo bare hvor alvorligt de mener deres ord. 
 
Man kan jo sÃ¥ kun gisne om hvor pengene til vedligeholdelse skal komme fra, og stakkels dem som skal overtage en buspark som er vedligeholdt efter den sÃ¥kaldte højere standard som "Conny Dideriksen" lovede ... 
 
Lavere pris, dÃ¥rligere service ... det ses jo overalt, ikke kun i busbranchen ... Det er jo stort set dagligt man kommer ud for at skulle acceptere "Ventemuzak" i telefonen. 
 
Var et af formÃ¥lene med at udlicitere busdrift højere serviceniveau og bedre kvalitet, sÃ¥ har man forfejlet sit mÃ¥l med flere busparklængder, og undren over passagerflugt mÃ¥ henvises til manglende intelligens. 
 
Jens 

 Lars Emerslund (skrevet 2005-05-05 20:20)| Link 
har hørt at 2a og 350 s skal placeres på ballerup anlæget gu ved hvor de vil stille de busser har de plads til dem ??

 Bonne (skrevet 2005-05-06 18:57)| Link 
det er rigtigt at vi i Ballerup er udset til at have begge nyvundne linier men der er mange historier og muligheder ude i øjeblikket. 
 
det hele bliver afgjort efter et driftschefsmøde den 12-05-2005.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-08 12:24)| Link 
Hermed en opsummering af, hvordan det ser ud: 
 
VinderLinjerMaterielAntal kontraktbusserForv. garage
Connex13, 47, 67, 68?? stk. DAF/Jonckheere (nye)15?
Connex16E, 22?8?
Connex121 m.fl17 stk. DAF/Berkhof-gasbusser, 15 stk. Volvo/Aabenraa (alle brugte)33Tangmosevej 93, Køge (nuv. Arriva-anlæg)
Arriva2A, 81N, 350S60 stk. 13,7 m Scania OmniLink (nye)60Ballerup
Arriva117, 118, 1196 stk. DAF/DAB-gasbusser (brugte)6?
Arriva701 m.fl.?9Hillerød?
De Hvide Busser375, 377, 388?11Hillerød (375, 377), Hørsholm (388) 
 
 
Kørslen overtages pr. 23. oktober 2005 - den præcise dato manglede i nyheden.

 Frank Sørensen (skrevet 2005-05-08 13:03)| Link 
ifølge en direktør i connex,som tillidsmand og driftschef arriva køge, var i kontakt med D 3/5. var pakken med bla.121 vundet med nye busser. det var den meldning vi fik til mødet 3/5.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-08 14:01)| Link 
Ja. Jeg lagde godt mærke til, at der var modstridende meldinger, hvad det angik. Jeg baserede tabellen i det forrige indlæg pÃ¥ Kims indlæg (http://myldretid.dk/forum/emne/125#515 ) - han plejer at have godt styr pÃ¥ den slags ting... 
 
Jeg vil dog ikke udelukke, at det kan være rigtigt, hvad du har fået at vide i Køge. Hvis du får mere at vide, så post det endelig her i forummet. :-)

 Kim Andersen (skrevet 2005-05-13 11:43)| Link 
Hvad blev afgørelsen af driftchefsmødet d. 12/5 iht. http://myldretid.dk/forum/emne/125#533

 Bonne (skrevet 2005-05-13 19:17)| Link 
Der er intet sluppet ud endnu men jeg skal nok være på pletten straks det kommer

 Steen (skrevet 2005-05-15 08:03)| Link 
Udemærket oversigt, du har lavet Thomas.´ 
 
Men de 60 nye busser til Arriva nÃ¥r jo ikke at blive klar til driftsstart. 
 
Er der nogen der ved, hvilke vogne der skal anvendes på 2A & 350S indtil man modtager de nye vogne?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-15 11:44)| Link 
Det mÃ¥ nok blive et antal ældre 12 m-dieselbusser, der bliver tilovers andre steder fra. Et bud er ca. 30 fra Køge og ca. 30, der frigøres ved flytning af gasbusser til ældre kontrakter. 
 
Bybusserne i Hillerød skal i øvrigt køres med Volvo B10BLE.

 Skolevogn (skrevet 2005-05-25 21:02)| Link 
Hermed lidt nyt om specielt Arriva´s nye linier fremover. 
 
Der planlægges nyt anlæg til samlet 2A + 350S + evt. 5A i glostrupomrÃ¥det. 
 
Man overtager ikke Connex´s ejby anlæg, da prisen er for høj. 
 
De nyvundne linier i Høje TÃ¥strup bliver muligvis ikke kørt med gasbusser, da man har "glemt" frihøjden i Østby (hedehusene). Her kan gasbusserne ikke kommer under broen. Lidt amatøragtig:-). 
 
Hillerød bybusser bliver nok kørt fra det "gamle" Arriva nalæg, der er solgt, men hvor man vil leje sig ind. 
 
De resterende linier pÃ¥ Connex´s ejby-anlæg skulle flytte til gladsaxe. Anlægget er ihvertfald til salg. 
 
Og så lige De hvide Busser; 375 + 377 ER flyttet til garagen i Hørsholm, da man overtog linier i Birkerød/Farum i 2002/3.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-05-31 12:32)| Link 
Linje 117/118 og 119 kører ikke til Hedehusene, og der er vist heller ikke noget, der hedder Østby dér. Desuden har linje 123 ofte kørt med gasbusser gennem Hedehusene i 1998-2004, sÃ¥ jeg tror ikke, det er der, problemet ligger... 
 
Syd for City 2, hvor linjerne kører, ligger der noget, der hedder Østerby. Det må vist være det, der er tale om. Jeg kender dog ikke området, så jeg ved ikke, hvilken bro, det er.

 Lars Elmvang (skrevet 2005-05-31 14:01)| Link 
i Nørreby er der en 3,4 meter bro iflg Kraks Kort 
 
Eneste bro i Hedehusene med busser passerende under med en højde på under 4,2 meter er Hovedgaden under jernbanen, som iflg Kraks Kort er 4,0

 Bonne (skrevet 2005-05-31 23:53)| Link 
på vej hjem fra en ferie i Polen ahr jeg idag fået en bekræftelse på at linie 350S fra den 3 oktober køres fra Ballerup anlægget.

 Frank Sørensen (skrevet 2005-06-02 16:58)| Link 
kim B10M fik ret... 13 berkhof LPG og 20 brugt volvo B10BLE til køge 23/10.

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-02 17:29)| Link 
hvad skal der sÃ¥ egentlig ske med de nye Jonckheere-busser, som Connex har fÃ¥et leveret til oktober? 
Tild en tid skal busserne fra 2A jo køre i stedet for disse busser, så skal Jonckheere-busserne bare bruges til at smide en masse gamle busser ud med?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-06-02 17:42)| Link 
Nogle af dem skal vist køre på 13, 47, 67 og 68, så i den forstand skal de fortrænge "gamle" busser.

 Kim B10M (skrevet 2005-06-02 18:01)| Link 
Alle Jonckheere busser skal køre 17.udbud pÃ¥ linie 13,47,67,68 + 16E & 22. 
 
Fordi at antallet af Jonckheere busser er reduceret fra 32 til 24 går det lige op med det antal Connex skal bruge i de nye kontrakter.

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-02 23:43)| Link 
Tak skal I have Thomas og Kim :-) 
 
Så blev jeg også klogere i dag ;)

 Bussemand (skrevet 2005-06-03 21:11)| Link 
Sidste nyt fra Arriva: 
 
350S kommer til Ballerup 
 
2A + en del fra eksisterende Roskilde anlæg kommer til nyt anlæg i Glostrup-omrÃ¥det. 
 
Den lejede "mercedes"-plads i roskilde er opsagt pr. 30/11 2005 og efterlader ca. 35 overskydende busser i Roskilde. 
 
Man forventer at flytte servicebusser (rødovre, greve, glostrup og roskilde) samt 113, 114, 115, 117, 118, 119 + evt. 216 og 217 til det nye anlæg.

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-04 09:07)| Link 
skal 216 så ikke have vognløb fælles med 603, eller rykker den med? eller nøjes man bare med 217 for at få de Taastrup-kørende linier sammen?

 Bussemand (skrevet 2005-06-05 22:39)| Link 
det er endnu ikke afgjort hvilke linier der helt præcis skal flyttes med, med roskilde garage SKAL nedskæres til max. 50 busser, sÃ¥ nogen linier skal flyttes. 
Økonomisk set er der ingen fordel i en 603 fra et glostrup-anlæg, men det kræver som nævnt ny planer. 
 
Linier med overvægt af kørsel i TÃ¥strup og Gundsø kommune vil være de oplagte at flytte. + En del af servicebusserne. 
 
Vender tilbage så snart noget mere konkret er på plads.

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-06 11:24)| Link 
Linie 123 er vel også i spil så......

 Bo Johansen (skrevet 2005-06-15 01:35)| Link 
Jeg ved ikke, om dette er det rette forum, men jeg vover det ene øje. 
 
Hvis der laves et nyt anlæg i Glostrup, vil Arriva mon sÃ¥ vælge 3F eller TF overenskomst? 
 
Skolevogn og Bussemand: Hvor har I jeres informationer fra? Det undrer mig nogle gange, at folk herinde ved ting, som jeg, som medarbejder i Arriva, ikke engang ved :) 
 

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-15 09:34)| Link 
De skal vel vælge den overenskomst de ansatte, som man overtager allerede har.....

 Bo Johansen (skrevet 2005-06-17 00:26)| Link 
NÃ¥ nÃ¥, sÃ¥ det "skal de vel..."? 
 
Da os pÃ¥ linje 100S blev overdraget fra Connex til linje 4A hos Arriva, blev vi tilbudt overenskomst med TF, som praktisk talt alle sagde ja tak til. 
 
Så jeg gentager mit spørgsmål, mon Arriva vil satse på en 3F eller en TF overenskomst på et nyt anlæg i Glostrup?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-06-17 11:05)| Link 
Ifølge virksomhedsoverdragelsesloven skal den overtagende virksomhed tilbyde chaufførerne ansættelse pÃ¥ vilkÃ¥r, der svarer til de hidtidige (indtil overenskomstperiodens udløb). 
 
Men Ryvang er mig bekendt overvejende et TF-anlæg, og TF-overnskomsten er vist mere fordelagtig for chaufførerne, så det er vel derfor, det store flertal sagde ja.

 Bonne (skrevet 2005-06-18 15:37)| Link 
Vagtplaner og tilbud er udarbejdet efter 
en 3F overenskomst

 Lars Elmvang (skrevet 2005-06-19 00:41)| Link 
sÃ¥ er det store spørgsmÃ¥l vel bare hvad man har pÃ¥ 2A, 81N og 350S i dag... 
 
umiddelbart tror jeg det er en SiD/3F man har i øjeblikket (uden at jeg ved det med sikkerhed)

 Kim B10M (skrevet 2005-06-19 13:04)| Link 
Ja, det er selvfølgelig SID/3F på 2A,81N og 350S. TF er en "ren Arriva Ryvang ting". Det var dog sådan at de chauffører som Linjebus/Connex overtog fra Bus.Dk/Arriva i sin tid med linje 5 & 350S med flere, ikke kunne tvinges over på SID overenskomst og derfor var der TF og SID vagter på disse ruter, men jeg mener at det kun var en overlapningsperiode at der var dette system, derefter skulle chaufførerne skifte til SID da der ikke blev lavet flere TF vagter til dem. læs = De var stadigvæk TF'ere men kørte SID vagter. De der ikke ville finde sig i det flyttede tilbage til Arriva Ryvang.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-06-19 13:08)| Link 
Blandingen af TF og SiD hos Connex i Gladsaxe gav i øvrigt anledning til, at det ved arbejdsnedlæggelser somme tider kun var nogle af chaufførererne, der ikke kørte, så f.eks. Ballerup-linjerne (143, 156 m.fl.) var helt aflyst, mens 5 og 350S kørte uregelmæssigt, dvs. med færre afgange.

 Kim B10M (skrevet 2005-06-21 20:22)| Link 
Sidste nyt fra Connex-fronten er at ALLE DAF Berkhof LPG busser bliver genbrugt efter deres tid pÃ¥ 2A er slut. 
 
Fordelingen skulle være sÃ¥ledes: 
 
Køge 13 styk + reserve 4 styk. 
 
Vasbygade 13 styk. 
 
Gladsaxe 4 styk. 
 
Dette betyder at Connex vælger at beholde Berkhof LPG busser frem for DAB LPG. Man skal derfor nok forvente stort frafald af DAB LPG busser fra efterÃ¥ret. 
 

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-08-31 00:22)| Link 
De Hvide Busser, skal have splinter nye DAF/Jonckheere busser til linje 375, 377, og 388.. 
Dermed skal Volvo/Aabenraa M94 busserne så udskiftes, Om 8724 stadig bliver i selskabet efter den 23 Oktober er stadig uvis.. (:

 Thomas de Laine (skrevet 2005-09-23 09:48)| Link 
SÃ¥ er der lidt mere nyt: Connex overtager alligevel ikke Arrivas anlæg pÃ¥ Tangmosevej i Køge. I stedet vil man lave en grusplads-garage i Ølby-omrÃ¥det. 
 
Tangmosevej ophører derfor som busanlæg efter 27 års drift. Ironisk nok erstattede netop dette anlæg en række små opstillingspladser i Køge, Jersie, Solrød og Hundige, som HT overtog fra DSB i 1974. Nu går man således tilbage til gruspladser. Historien gentager sig selv...!

 Bussemand (skrevet 2005-09-25 19:05)| Link 
Og lidt nyt om 2A busserne. 
 
32 busser er færdige og holder klar i polen, men arriva prøver at fastholde planen med "midertidige" busser frem til januar. 
 
Er det god kundeservice at "sylte" busser der er færdige bare fordi det ikke passer i arrivas afskrivningsplan?.  
Hvad mon HUR ville sige hvis de vidste de blev snydt?

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-09-25 19:55)| Link 
Hej alle 
 
Hvis det er sandt at busserne er klar til 2A, skal jeg med glæde spørge HUR om de bliver klar til den 23. oktober, jeg bruger dagligt linien og den trænger til de nye busser. 
 
De nuværende bliver ikke mere vedligeholdt og det kan mærkes.  
 
PS jeg hÃ¥ber ikke at der er mange bakker i Køge, at de har meget svært ved at køre op ad bakke. 
 
mvh 
 
martin

 Thomas de Laine (skrevet 2005-09-25 20:28)| Link 
Som jeg læser Bussemands indlæg, kommer busserne netop IKKE i drift 23. oktober, fordi Arriva først vil have dem til januar for at opnÃ¥ en fordel i forbindelse med afskrivningerne. 
 
Som redaktør kender jeg Bussemands identitet, og jeg vil mene, at der er god grund til at tro, at han ved, hvad han taler om. 
 
Nu er det vist på tide, at HUR stiller Arriva nogle kritiske spørgsmål!

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-09-25 21:35)| Link 
Jeg prøver at kontakte HUR i morgen! 
 
 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-09-25 22:13)| Link 
Jeg er ret sikker pÃ¥, at HUR vil svare dig, at busserne ikke bliver klar til 23. oktober. Det var allerede i forbindelse med afgørelsen af 17. udbud klart, at busserne ikke forventedes indsat allerede ved kontraktbegyndelsen. Se evt. 
http://myldretid.dk/nyheder/nr/336. 
 
Det "nye" er, at de måske godt kunne have været det alligevel, jf. Bussemands indlæg.

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-10-03 10:06)| Link 
Jeg snakkede med HUR, de sagde, at de ogsÃ¥ havde læst rygterne her pÃ¥ siden. 
 
I følge deres kontrakt med Arriva skulle de nye busser begynde at blive indsat fra den 1. november og det forventer de stadigvæk. 
 
De har møde med Arriva i denne uge, hvor det det vil blive afklaret. 
 
mvh 
 
martin 

 Kim B10M (skrevet 2005-10-03 12:20)| Link 
Det har hele tiden været meningen at de skulle leveres fra November til slutningen af Januar, sÃ¥ det er der ikke noget nyt i. Sagen er at de fleste af busserne godt kunne have været leveret til tiden, men at Arriva ikke har ønsket det! 
 
Det har nok noget med regnskaber at gøre! 
 
Og sÃ¥ kan man juridisk set ikke gøre noget ved det da HUR jo allerede har accepteret at det bliver sÃ¥dan. 
 
Men fremover kunne det være at HUR skulle kommunikere med bus-leverandørene..  
 
HUR fremstår hos mig som meget naive.

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-10-03 20:33)| Link 
Det undre mig at kontrakterne udbydes med så kort frist, at man ikke kan når at købe nyt materiel, det virker ikke særligt professionelt.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-03 20:47)| Link 
I dette tilfælde er sagen jo tilsyneladende netop, at Arriva godt kunne nÃ¥ at fÃ¥ leveret nye busser (i hvert fald delvist), men med vilje forsøger at udskyde leveringen! 
 
Dét skyldes ikke længden af perioden fra udbuddets afgørelse til kontraktbegyndelse (i dette udbud mere end 5 måneder).

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-10-22 20:59)| Link 
jeg kørte ind af Køge bugt motorvejen her til middag og sÃ¥ flere busser fra 2A pÃ¥ vej mod køge. 
 
Er der nogen der kender status? 
 
Starter de nye Scania på 2A i morgen?

 Lars Emerslund (skrevet 2005-10-22 21:21)| Link 
nej de nye scania til 2a kommer først senere 
de starter op med gamle busser de ny scaniaer kommer dryphvis frem til jul

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-22 21:45)| Link 
Med hensyn til busserne i Køge: se Dennis' indlæg fra tidligere pÃ¥ dagen pÃ¥ http://myldretid.dk/forum/emne/185#1062. 
 
Linje 2A skulle foreløbigt komme til at køre med følgende busser: 1032, 1033, 1034, 1036, 1045, 1148, 1149, 1150, 1153, 1823, 1824, 1859, 1862, 1865, 1927, 1928, 1929, 1930, 1932, 1933, 1990, 1991 og 1999. Alle disse busser er Volvo B10BLE med Aabenraa/Säffle-karrosseri med undtagelse 1823-1824, 1862 og 1999, der er DAB 15-1200C, og 1859, der er en Volvo B10L/Aabenraa. Hertil kommer tre af Køge-vognene, bl.a. 1710-1711, der har fået påsat røde hjørner.

 Mogens (skrevet 2005-10-23 11:46)| Link 
Arrivas Scaniaer er begyndt at dukke op i trafik, Jeg har i dag set 1510-1529 pÃ¥ 2A, og Chaufførene kører i A-Bus uniform!! 

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-10-23 13:44)| Link 
Er der flere detaljer om de to Scania'er, som du har set?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-23 18:23)| Link 
Serien begynder først ved 1518. Jeg har i dag set følgende busser i drift pÃ¥ linje 2A: 
 
1518TX 92 484
1519TX 92 485
1522TX 92 488
1524TX 92 523
1525TX 92 524
1528TX 92 527
1529TX 92 528 
 
Alle disse busser er af typen Scania CL94UB 6x2/Slupsk, ogsÃ¥ kendt som OmniLink. I forhold til de tidligere leverede busser af samme type adskiller de nye busser sig useendemæssigt ved at have LED-skilte og ved, at ruderne i dørene er trukket helt ned. Billeder følger. 
 
Desuden sÃ¥s 
1045 (Volvo B10BLE/Säffle, 1998) 
1149 1150 1153 1928 (Volvo B10BLE/Aabenraa, 1994) 
1184 1709 1710 1711 (Volvo B10BLE/Aabenraa, 1999) 
1999 (DAB 15-1200C, 1997) 
 
Alle er blevet forsynet med røde hjørner. 
 
Herudover har andre set følgende nye busser: 
 
1520TX 92 486
1521TX 92 487 
 
Alle data kommer naturligvis i Busbasen inden for nogle dage. 
 
På linje 350S anvendtes i dag udelukkende Volvo B10BLE/Aabenraa-busser overført fra Køge, nemlig vognene 1720-1732.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-23 18:24)| Link 
Jeg glemte denne bus, der ogsÃ¥ er set: 
 
1526TX 92 525 

 Mogens (skrevet 2005-10-23 21:02)| Link 
Undsklyld...Det var 1518

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2005-10-23 22:06)| Link 
Det var flot at se de nye busser. 
 
Der var dog langt imellem dem efter middag. Jeg ventede 20 minutter ved Grøndal station, men sÃ¥ kom der tilgengæld 3 nye og en gammel lige efter hinanden. 
 
Lad os hÃ¥be at det er begynder vanskelighedder. 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-23 22:12)| Link 
Jeg oplevede ogsÃ¥, at 2A'erne klumpede sig sammen i grupper i dag. 
 
En del af problemet er nok, at de midlertidige busser ikke har A-bus-IT-udstyr. Det betyder, at chaufføren ikke - som normalt - kan se pÃ¥ en skærm, hvor tæt han er pÃ¥ den forankørende og den bagvedkørende bus pÃ¥ linjen. Derved er det vanskeligere at tilpasse kørslen, sÃ¥ bussen kører midt mellem den forrige og den næste bus. Denne øvelse gÃ¥r ogsÃ¥ under navnet "aktiv trafikstyring". 
 
Af samme grund kan man for tiden ikke se, hvor mange minutter, der er til næste bus, pÃ¥ linje 2A. 
 
I den forbindelse hjælper det ikke så meget, at der kører et antal nye busser på linjen, der har udstyret, for systemet er ikke til at stole på, før (næsten) alle busser på linjen er med IT-udstyr.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-23 23:14)| Link 
Og her er sÃ¥ én af de nye busser, vogn 1525: 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-25 16:09)| Link 
De fleste omflytninger af linjer og busser og udrangeringer af busser pr. 23. oktober fremgÃ¥r nu af Busbasen. Dog mangler endnu ændringerne hos De Hvide Busser. 
 
Connex i Køge har følgende vogne: 
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?gar=K%F8 
 
Arriva i Glostrup har følgende vogne: 
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?gar=Gp 
 
Rettelser og supplerende oplysninger modtages meget gerne!

 Thomas de Laine (skrevet 2005-10-25 17:36)| Link 
SÃ¥ er De Hvide Bussers nye busser ogsÃ¥ kommet med: 
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?ejer=De%20Hvide%20Busser&chasstp=DAF%20SB4000

 Bussemand (skrevet 2005-10-25 22:39)| Link 
Sikke en start med 2A... 
ja, der har været meget "klump"kørsel; en del busnedbrud pÃ¥ det midlertidige materiel og manglende abit er nok forklaringen. 
1709-1710-1711 bliver de 3 12 meter busser der skal køre fast pÃ¥ 2a. Der er kontrakt med 29 13,7 og 3 12 m. (sÃ¥ er der 3 13,7 i reserve). 
 
Til dato er 1518 til 1529 leveret og i drift og 4 nye kommer til hver uge. (Betyder at 4 gamle forsvinder hver uge)

 Thomas Weidekamp (skrevet 2005-11-01 21:15)| Link 
Jeg har set at 350S 'erne er blevet begavet med de gode gamle Unibus busser, dem der i sin tid kørte som  
linje 2 & 6. Jeg troede ikke de kunne mere, men der er åbenbart stadig liv i de gamle DAB busser.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-05 20:54)| Link 
1530 og 1533 er set i drift pÃ¥ linje 2A i eftermiddag. 
 
Her er et billede af den "rigtige" bus 1533 i Tallinn, juli 2005: 

 Flemming Nielsen (skrevet 2005-11-06 08:03)| Link 
Hej - kan supplere med flg nye 2A'ere 
1531 TX 92 570 
1532 TX 92 571 
1534 TX 92 615 
1535 TX 92 616

 Flemming Nielsen (skrevet 2005-11-06 08:17)| Link 
Og her er den anden 1533, pÃ¥ GodthÃ¥bsvej, Frederiksberg 05.11.05: 

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-06 21:08)| Link 
Der er ikke udelt begejstring over Connex i Køge: 
 
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Andet/2005/11/06/173812.htm

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-06 21:22)| Link 
Thomas: Det er vel ikke GASBUSSER det drejer sig om? :P

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-06 21:27)| Link 
Tja, det står der jo egentlig ikke noget om i artiklen... Men eftersom de andre busser er magen til dem, Arriva kørte med, så må det jo næsten være gasbusserne, der er problemet.

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-06 21:28)| Link 
ØV!!! 
Har du forresten fået de mails jeg har sendt?? De sidste 3 mener jeg?

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-06 21:33)| Link 
Der er nu ingen grund til at sige "øv". Gasbusserne er pÃ¥ kontrakt i 6 Ã¥r, sÃ¥ de kommer altsÃ¥ bare til at vænne sig til dem i Køge. Det er i øvrigt DAF/Berkhof-gasbusser, der er tale om, ikke DAB-typen, sÃ¥ din yndlingsmodel er ikke i fare. :-) 
 
Angående e-mails: Du er desværre ikke den eneste, der har svar til gode, men det kommer altså!

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-06 21:39)| Link 
Pyyyha, blev helt bange et øjeblik. Jeg er forresten godt igang med at oprette en ONLINE bus-chat pÃ¥ min hjemmeside...www.tnh-satire.dk 
Men sig til når dine mails "virker" igen... Godnat herfra.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-06 21:41)| Link 
Jeg kan desværre ikke skyde skylden pÃ¥ noget teknisk. Jeg har bare ikke fÃ¥et svaret pÃ¥ dem endnu. 
 
Sov godt!

 Flemming Nielsen (skrevet 2005-11-26 23:39)| Link 
en af de seneste til 2A, set idag 261105: 
1545 TZ 89 232

 Thomas Weidekamp (skrevet 2005-12-11 15:44)| Link 
SÃ¥ har jeg set de første nye busser pÃ¥ 350S. 
Flotte ser de jo ud.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-11 15:27)| Link 
Traditions tro, kom de nye busser hos De Hvide Busser ud pÃ¥ linje 388.. 
Dog er de en enkelt gang spottet pÃ¥ linje 377.. 
Men sidste weekend var 5 ud af 6 busser DAF/Jonkcheere, mens linje 375 og 377 nu betjenes af Volvo System busserne..

 Mugge (skrevet 2006-01-11 18:53)| Link 
377, Betjenes ofte med en DAF, mens 353 ofte bliver betjent med Volvo B10BLE/aak M94 busserne. Så vidt jeg kan se findes 8732, i Hillerød, og 8738-42 hos Hørsholm. Hvis en af busserne 8738-8742 skal ses i drift, er afgangene om morgenen på 353, ganske sikre fuldtræffere.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-11 19:07)| Link 
Er alle Mercedes Busserne sÃ¥ flyttet til Hillerød?.. 
Og jeg går udfra at linje 353, og 388 således ikke deler vongløb mere?..

 Sennahoj (skrevet 2006-01-11 22:55)| Link 
Alle Mercedes-busserne 8743-8748 har været i Hillerød siden køreplanskiftet i oktober 2005. 

 Mugge (skrevet 2006-01-12 17:45)| Link 
Mercedes busserne er som oftes at finde i Birkerød og Allerød. 8733-37 deles Ã¥benbart mellem Hillerød og Hørsholm , da f.eks 8733 kørte 353 i fredags, og 306 om søndagen. 
 
En lille ting til, nogen der ved hvad 1358(Arriva Kokkedals Volvo B10BLE-60/aak,) lavede pÃ¥ Humlebæk station i gÃ¥r morges, Den holdte ved det gamle stoppested pÃ¥ østsiden, og havde ingen luft pÃ¥...  
Skiltet "ikke i rute"?

 Claus Larsen (skrevet 2006-01-12 20:56)| Link 
At 1358 har holdt pÃ¥ Humlebæk øst, kunne jeg forestille mig at det skyldes at den har kørt pÃ¥ 731 som køres af Arriva i Kokkedal, og med garanti har 1915-1916 (Dab mk.1-1500) været i udu, og 1358 mulgvis reservevogn. 
Ang MB O405N fra de hvide busser køre pÃ¥ bÃ¥de 353-306 i Week-enden, skyldes at nogle af week-end vagterne deles af begge anlæg, d.v.s. at man typisk køre et par omgange t.eks. 353, derfra til hillerød og køre 306 eller omvendt, men har tisyneladende den samme vogn hele dagen. 
Hilsen Claus.

 Mugge (skrevet 2006-01-13 20:18)| Link 
Nu er det sådan at 731 ender på Vest-siden, og at der ikke længere er ture som kun kører til Humlebæk st. For det var nemlig også min første tanke at den havde været nedbrudsrerserve. Men fik så lige tjekket nogle køreplanen, og fandt ud af at turen som ender på Humlebæk st. Blev sløjfet i maj 05.

 Mugge (skrevet 2006-01-13 20:22)| Link 
Fik ikke lige det med DHB, med i sidste indlæg, men 8733-37 er Volvo B10BLE'ere fra 2000, og de eneste vognløb som deles er, når 331 ankommer til Helsingør, så passer det med en tur til Rungsted og retur på 388, og det sker kun lørdag og søndag.

 Mugge (skrevet 2006-01-14 09:44)| Link 
En ægte fredagsbommert, 731 ender på ØST-siden, og 1358 holdt på VEST-siden. Beklager fejlen

 Holst (skrevet 2006-02-12 22:17)| Link 
Nu Truer HUR med at opsige Connex/Veolia i Køge...Det går Godt!

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-12 22:30)| Link 
Mon dog...

 Holst (skrevet 2006-02-12 23:32)| Link 
Det er Rigtigt thomas Tjeck http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=25148&

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-12 23:50)| Link 
Det er helt rigtigt, at HUR har "truet" med at sætte Connex fra bestillingen. Min skepsis gÃ¥r pÃ¥, hvor realistisk det er, at Connex rent faktisk skulle blive fyret. 
 
Det fremgik nok ikke tydeligt af mit forrige indlæg... Men jeg har skam set linket, og tv-udgaven, i Busfrontens forum.

 Holst (skrevet 2006-02-13 00:00)| Link 
Jeg håber på at det sker!...Så kan ARRIVA få sin storhedstid i Køge Tilbage!

 Sennahoj (skrevet 2006-02-13 03:35)| Link 
Ja - eller Thorkils Rutebiler.... 
 
(blot for at overgå Holst´ underlige bemærkning!)

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-13 13:54)| Link 
Jeg må ærligt talt sige, at jeg er noget overrasket at det er kommet så langt. Jeg er i lighed med Thomas lidt skeptisk om HUR har noget at have det i mht. Connex's bybuskørsel i Køge.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-13 20:11)| Link 
Må kun give Sennahoj's indlæg et skulderklap: det er da en ejendommelig glæde for det altdominerende ARRIVA, der qua de sidste mange arbejdsnedlæggelser i sandelighed fremstår som en værdig arbejdsgiver, hvor medarbejderne virkeligt glæder sig over hver arbejdsdag med en ny "storhedstid". Jeg må ligefrem sige: Hvad sker der for HUR, som brokker sig over Connex' manglende buskørsel i Køge? Skulle det ikke nærmere være en fokus på ARRIVA og deres arbejdsforhold, der kan bringe busserne tilbage på vejbanerne???

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-13 21:06)| Link 
Helt enig, Frank! Jf. strejken hos Arriva i Ballerup i dag. Det ville da også være komisk hvis det kommer så langt ud, at HUR fyrer Connex og sætter Arriva til at køre busserne i Køge. Man må i dette tilfælde konkludere at HUR har HU(R)mor.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-14 09:04)| Link 
Sandelig om ikke Arriva Ballerup fortsætter strejken i dag. Baggrunden er den samme som den strejke der berørte Connex' busser i den sydlige del af København. Kolde busser, der ikke kan bremse. 
Så hvis HUR vil fyre Connex i Køge, så kunne de lige så godt fyre Arriva i Ballerup. What a comedy!

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-14 09:30)| Link 
Og det er lige hvad de truer med iflg. DR København. Jajaja....hvad siger I?

 Lars Emerslund (skrevet 2006-02-14 11:53)| Link 
hej  
det kan da godt være de truer med at fyrre connex i køge og arriva i ballerup men har de nogen der kan overtage kørslen??

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-14 13:21)| Link 
Hvis de beslutter sig for at ophæve kontrakten med Arriva og Connex, skal sÃ¥ kørselen i udbud? Jeg skal sÃ¥ ikke sige om bybusserne i Køge kan overdrages til anden entreprenør uden udbud, men det er da sikkert nogle der ved.  
Men under alle omstændigheder så er det en speciel situation at TO entreprenører står med en fyring(ganske vist tvivlsom...) over hovederne.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-14 16:48)| Link 
DR København omtaler de seneste "fyringstrusler" fra HUR her: 
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Erhverv/2006/02/14/063306.htm 
 
Hvis HUR ophæver kontrakten med entreprenørerne skal kørslen i givet fald genudbydes. 
 
Man ophæver dog ikke en kontrakt bare sÃ¥dan - der skal alvorlige misligholdelser til. Jeg føler mig ikke overbevist om, at problemerne i Køge og Ballerup er store nok til det. Skulle HUR gøre det alligevel risikerer, de erstatningssager fra entreprenørerne. 
 
Et frisk eksempel er Københavns Kommunes ophævelse af kontrakten om lønudbetalinger med Accenture: selvom der har været alvorlige problemer med lønudbetalingerne i adskillige mÃ¥neder, er det muligt, Accenture anlægger en erstatningssag mod kommunen, som Accenture mÃ¥ske kan vinde. (Jeg skal tilføje, at jeg ikke har information nok til at udtale mig om, hvorvidt Accenture selv var skyld i problemet, eller hvor store deres chancer i en retssag er.) 
 
Og som Lars Emerslund er inde pÃ¥: Hvis Arriva og Connex ikke kan være HUR-entreprenører, hvem skal sÃ¥ træde i stedet? Det vil i hvert fald betyde et stærkt reduceret konkurrencepres og dermed højere bustimepriser. 
 
Det ville i øvrigt, mig bekendt, være første gang siden licitationerne begyndte, at en entreprenør bliver fyret af et dansk trafikselskab pga. misligholdelse. ES Bus og Larsen Turistbusser er tidligere blevet sagt op, men det drejede sig om betalingsstandsninger af andre årsager i disse selskaber.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-02-14 17:21)| Link 
Mon ikke det egentlig ville kunne betale sig at fyre fx Connex i Køge... Forstået på den måde, at hvis en ny bedre entreprenør (ja det vælger jeg at kalde det) vinder erstatningsudbuddet, kunne det potentielt få så mange kunder til at tilvælge busserne (som det jo handler om) at det kunne betale sig at droppe den gamle, dårlige, misvedligeholdende og upopulære entreprenør. Det her er jo netop problemet med at de store bliver for store, så forsvinder mange af de mindre, og så der er kun få der kan vælges imellem - her har de store så på papiret nogle fordele, men i virkeligheden er det ofte omvendt.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-14 17:21)| Link 
Min holdning er helt i trÃ¥d med Christian Paulsen og Thomas' indlæg. 
 
Det er Ã¥benlyst, at HUR mÃ¥ reagere, men det er svært at se, hvorledes en anden entreprenør skulle kunne tage over. SpørgsmÃ¥let er, om det overhovedet vil være en løsning med nye enteprenører eller simpelthen blot at fÃ¥ tilrettet kontrakterne sÃ¥ledes, at der kommer mere konkrete krav til miljø, arbejdsforhold og ikke mindst velfærd for ALLE ansatte. Der har været rejst lignende spørgsmÃ¥l omkring multinationale firmaers brug af leverandører i U-landene og derfor mÃ¥ det kunne lade sig gøre pÃ¥ kontrakter om buskørsel i København. 
 
Det er mig sÃ¥ uforstÃ¥ende, at de to største busselskaber i Danmark kan blive sÃ¥ store, at jo faktisk dominerer buskørslen og trafikselskabernes indflydelse. ARRIVA - især - har jeg som chauffør længe hørt mange negative rygter om, fra nuværende og tidligere ansatte i branchen og det understreges af de seneste arbejdsnedlæggelser i København. 
 
Når selskaberne får en dominans, hvor de tromler og overhører medarbejdernes ønsker og behov, må HUR stadig have en forpligtelse som gammel arbejdsgiver for chauffører og som kontraktansvarlig for samfundet (dermed kunderne i busserne), at velfærden sættes i højsædet! En synlig velfærd hos en ansvarlig arbejdsgiver vil resultere i bedre kundeorientering, større loyalitet og et sikkert engagement i bedre busser! Det er HUR - og kun HUR - som sidder med den tykke ende af rebet, når kontrakterne skal laves, indgås og honoreres med bonus...

 Eilif Petersen (skrevet 2006-02-14 22:34)| Link 
Jeg kunne ikke være mere enig med Frank. Blot mÃ¥ man ikke glemme at HUR ikke kan udskrive skatter, de er derfor afhængig af penge fra amter og kommuner nÃ¥r der skal købes offentlig trafik. Hvis pengene er fÃ¥, ja sÃ¥ vælger man de billige selskaber. 
Jeg tror ikke på at Arriva eller Connex bliver opsagt, der findes ingen anden entrepernør som kan gå ind og sikre kørslen. De busser som idag bruges ejes af de enkelte selskaber, så hvilke busser skal bruges hvis man "fyrer" Arriva og Connex?? Men der er næppe tvivl om at både Connex og Arriva sikkert må til rivegilde hos HUR og der er næppe bonus denne gang.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-15 14:26)| Link 
Jeg mindes den tidl. amtsborgmester i Nordjyllands Amt og bestyrelsesformand for NT, Søren Madsen som sÃ¥ sig sÃ¥ sur pÃ¥ AOS da chaufførerne var gÃ¥et i strejke for 117. gang i slutningen af 90'erne, at han ville ophæve kontrakten med selskabet nærmest pÃ¥ stedet hvis selskabet ikke kunne fÃ¥ gang i busserne. Men en trussel om en voldgift fra AOS - og nok ogsÃ¥ Combus som havde aktiemajoriteten i selskabet - fik ham pÃ¥ andre tanker. Enden blev at NT lagde op til man burde dele bybuskørselen op i to. 
Jeg tror at det er de tomme blikdåser der er fundet frem af HUR, som så buldrer løs på dem for at Arriva og Connex nu får styr på forpligtelser og først og fremmest får busserne på gaden og derved lever op til HUR's krav. Men der er ingen tvivl om at de to skal grave dybt i lommerne for at betale en klækkelig bod til HUR.

 Claus Larsen (skrevet 2006-02-15 20:28)| Link 
Alt den ballade handler om politik og penge.For det første må og skal HUR sætte hårdere krav til entreppernørene om materiellet standard samt om chaufførenes ve og vel, og det er klart det er ikke sjovt at sidde i en bus 8 timer uden varme, selv passasgerne bliver sure, og det ikke sjovt når HURs traffiktjeneste har været inde i din bus, og kommer og siger at de lige har bonnede den for 3500,- og du muligvis skal til samtale hos cheffen , men da bøderne jo går på skader, samt vedlighold ja så bliver chaufførre frustreret og nedlægger arbejdet.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-02-16 00:54)| Link 
Hvis en bus ikke kan varme er den jo i stykker, og bør straks blive skiftet ud af en medarbejder i garagen! Gør man ikke det i HUR? Bor I virkelig i et uland (pænt ment) arbejdsmiljømæssigt? Det lyder utroligt.

 Ole Hansen (skrevet 2006-02-16 07:02)| Link 
Connex er nu så trætte af berkhof LPG busserne, at de alle er solgt til holland.hvad man så skal køre med i køge ,er et stort ??? man har nu også som eneste garage i dk ,direkte radio fra bus til driftkontor,så alle udgåede ture hurtigt kan meldes.

 Kim B10M (skrevet 2006-02-16 08:55)| Link 
Att: Peter. Hvad skal medarbejderen i garagen skifte den defekte bus ud med?? Der er INGEN reservevogne så der er ikke noget at bytte med! Ja, det er et uland.. Det troede jeg at alle vidste ;-)

 dfolmann (skrevet 2006-02-16 09:57)| Link 
man skulle ikke have været så hurtige til sælge dab`erne

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-02-16 12:48)| Link 
Slet ingen reservevogne lyder utroligt... Jeg synes mine antiudliciteringsmeninger bliver mere og mere begrundede! Odense og Ã…rhus (samt mange mindre private entreprenørere for den sags skyld) har da masser af reserver... 
 
For at konkludere: Gal, galere, Connex

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-16 12:52)| Link 
"Man skulle ikke have solgt DAB'erne": Nej, det er vi da enige om, men hvis kontraktudbyderen (i dette tilfælde HUR) ikke stiller krav til, at entreprenøren skal have reservevogne, er det da lallende naivt at tro, at et selskab vil holde værkstedsreserver for egne midler. SÃ¥ KIM har ret: der er IKKE krav om reservebusser og det kommer heller ikke!! 
Hvis du en gang har prøvet at få skiftet en bus ud i HUR-området for en fejl, som ikke vedrører det at bussen kan køre - f.eks. skiltefejl, belysning, varme og klippeautomat - vil du straks mærke, at du er ilde set i driftsledelsen. Så Peter Berggrén: det ER i dag den sande ulykkelige virkelighed i dette land!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-02-16 13:05)| Link 
I jeres del af dette land, hvis jeg mÃ¥ tilføje... De fleste østjyske entreprenørere (som er dem jeg kender) har da reservebusser (i korrekt bemaling) og alting af egen vilje. Selv dem der kører med kun 2 busser har da... 
 
Og nej, det er da ikke noget, der kan blive ilde set i driftsledelsen?!? Det er da en selvfølge at det skal indberettes til garagen/værkstedet, hvis noget ikke virker - og det bør de da være glade for man gør, sÃ¥ det hurtigst muligt kan blive rettet! 
 
I fald I nærmest får skæld ud over at I gør jeres arbejde - er fagforening, politianmeldelse og entreprenørafskedigelse jo næste skridt. Der er noget der hedder arbejdsmiljø...

 Kim B10M (skrevet 2006-02-16 14:08)| Link 
Nu bliver min ord vejet lidt forkert. Selvfølgelig har alle busselskaber reservevogne, ogsÃ¥ i København. Men antallet af reservevogne svarer sjældent til det aktuelle behov. 
 
Reservevogne er ikke kontraktvogne, derfor har busselskaberne så få af dem som muligt.

 Sennahoj (skrevet 2006-02-16 19:16)| Link 
...og da de store busselskaber er styret af økonomer og bogholdere, sÃ¥ er det lettere at fÃ¥ øje pÃ¥ hvor "frygteligt dyrt" det er bÃ¥de at have bÃ¥de et velfungerende værksted og en fornøden park af reservebusser.  
Afstanden mellem ledelsen og "driften" i de store busselskaber er efterhånden meget stor. Men det er trafikselskaberne heldigvis ved at få øje på, så man kan jo håbe, at tingene ændrer sig...

 Claus Larsen (skrevet 2006-02-16 21:13)| Link 
Ja selv i mit lille firma De Blaa Omnibusser i Holte hvor vi har 17 kontrakt busser har vi sammenlagt 4 reservevogne, det er på vognmandens regning og dog for den ene er tællebus og den mener jeg at HUR skal betale for, men da vores vognpark er iorden så køre de her reservebusser ogsom skolebusser e.t.c.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-17 00:14)| Link 
Tja... Jeg kan sagtens nævne tilfælde, hvor jeg mÃ¥ vente pÃ¥, at natbusserne skulle komme hjem pÃ¥ anlægget fra tur, førend jeg kunne fÃ¥ byttet bussen ud p.g.a. manglende varme. Og det er IKKE et enkeltstÃ¥ende tilfælde!! 
Jeg ved ikke, om der virkeligt er forskel pÃ¥ landsdelene m.h.t. reservemateriel og personalets indstilling, men i den københavnske busverden skal du ikke have for mange sygedage eller kundeklager eller beklagelser over materiellets standard, inden din plads bag rattet er skiftet ud med en ny, billigere arbejdskraft. Det er de barske realiteter og uden at nævne firmanavne, sÃ¥ foregÃ¥r det bredt over hele linjen! 
Selv er jeg kun chaufførafløser og tjener ikke buskørslen som hovedhverv, men har alligevel i mine 5 Ã¥r set mange gode kolleger komme og forsvinde fra arbejdspladsen, fordi de pÃ¥talte fejl og mangler. 
SÃ¥dan ER forholdene bare og det ER vilkÃ¥rerne i kontraktkørsel anno 2006! Som jeg ser det, er trafikselskaberne desværre ikke ved at fÃ¥ øjnene op for dette problem, for som jeg tidligere har nævnt i indlæg, sÃ¥ vil udbyderne ikke blande sig i dette, da det kan betyde ændringer i kontraktvilkÃ¥r og den endelige økonomi. 
Man kan vælge at være med på disse forhold eller ej - og længere er den sådan set ikke!

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-17 00:25)| Link 
...Og Peter Berggrén: forestil dig en chaufføransat, der er omkring 50 Ã¥r gammel, mÃ¥ske enkeltforsørger og kun har erfaring fra buserhvervet. Hvis han bliver fyret, skal han forsøge at finde et andet arbejde og der skal nogte af en indtægt til, for at bo i KøbenhavnsomrÃ¥det. 
Hvis en sÃ¥dan mand trækker fagforeningen, en politianmeldelse og presser en entreprenørafskedigelse frem, er manden bandlyst fra at fÃ¥ arbejde som chauffør. Jeg ved, at busselskaberne ringer til hinanden, nÃ¥r en chauffør prøver at søge over til et andet firma, for at høre, om den "gamle" arbejdsgiver kan anbefale ham. 
Hvis han har pÃ¥talt fejl: hvor stor tror du, at hans chancer for at fÃ¥ nyt arbejde er? 
Arbejdsmiljøet er faktisk blevet en stor taber i den udliciterede københavnske bustrafik. Det er faktum! 
Jeg er helt enig i dine holdninger, men jeg prøver bare at anskueliggøre, hvor svært det er at påtale fejl og mangler. Og når der så sjældent er materiel at bytte med og når kontraktudbyderen ser den anden vej.. Ja, så er det svært at finde løsningen!

 Ole Hansen (skrevet 2006-02-17 08:19)| Link 
virkeligheden i connex køge, er nu den at chaufførene skal stille til balle hos chefen, hvis de har sendt en bus hjem med fejl. (defekte bremser. dørfejl.varmeproblemer) så connex tørre problemerne af på chaufførene.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-17 13:59)| Link 
Det er fuldstændig sindsygt at det er sÃ¥dan, sÃ¥dan kan man ikke behandle sine medarbejdere, og matriel.. 
I VAFT omrÃ¥det hos Pan Bus, der kører bybusserne i Viborg bla. Der var der 2 reservebusser, og 3 alm. Reservebusser hjemme pÃ¥ anlægget i Viborg.. 
Hos De Blaa Busser var der pÃ¥ de 4 bybusser, 2 reservebusser - Som endda var betalt af VAFT.. 
SÃ¥dan er tendensen normalt i Jylland.. 
Det er ikke blot i HUR området at selskaberne 'tørrer det af på chaufførene', I STS og VT området er de også gode til det - Således er vognparken generelt i disse trafikselskaber også meget misvedligeholdt..

 dfolmann (skrevet 2006-02-17 22:14)| Link 
Fra hvornår er Berkhof`erne solgt.?

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-20 08:28)| Link 
Og igen strejker chaufførerne hos Connex i Køge. Ja, da HUR er kommet med truslen om at inddrage buskørslen i Køge, hvis Connex ikke fik styr på kørslen i løbet af februar måned kan det ikke være en tom trussel mere, som der ellers er blevet snakket om herinde. Det ville undergrave HURs autoritet fuldstændigt, hvis de alligevel lod Connex slippe på trods af HURs advarsel.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-20 11:57)| Link 
Chaufførerne i Køge mødtes til fagligt møde i morges. Driften er dog nu genoptaget.

 Ole Hansen (skrevet 2006-02-20 13:32)| Link 
Årsagen til strejken er at connex igen har tørret problemer af på chaufførene....denne gang efter en alvorlig påkørsel af en personbil ved handelskolen..pga af defekte bremser.bussen skulle have været til teknisk undersøgelse hos bilsyn.men blev ved en fejl kørt til connex garage.bremse problemerne forsvandt i nattens løb....så nu hænger chaufføren på den.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-20 13:35)| Link 
Er der forresten ikke noget med, at alle Køges Berkhofer skulle have været til syn januar?

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-20 14:46)| Link 
Kan være at Connex synes at Berkhof'erne kan sælges som de er. Jeg synes at det er frækt af selskabet at bruge de mørke timer på at hænge en chauffør op på et ret alvorligt problem. Bussen må under ingen omstændigheder køre hvis der er fejl/problemer med bremserne. Jf. Færdselsloven.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-20 16:10)| Link 
AltsÃ¥, nu mÃ¥ i lige huske at busserne kørte pÃ¥ linje 2A.. Hverken sæder, holdestænger eller døre hang særlig meget fast pÃ¥ noget - Alt i bussen var løst.. 
 
De fleste af busserne var mig bekendt i Maribo?, Blev de ikke fikset dernede?.. 
 
I den sidste ende er det her måske er råb om at prisen i udbud er for lav - Og der er ikke overskud til at kunne reparere sine busser, holde dem i stand m.m

 Kim B10M (skrevet 2006-02-20 17:34)| Link 
Nu må jeg altså rette jer. De Berkhof som Connex vil sælge er busserne 6283-6299. Derfor er disse busser ikke som tidligere planlagt indsat på linie 3A, man afventer svar fra Holland.

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2006-02-20 19:54)| Link 
jeg er meget glad for jeres debat, dÃ¥rligt arbejdsmiljø hører ingen steder hjemme, derfor er det godt at det kommer frem. 

 Ole Hansen (skrevet 2006-03-15 21:19)| Link 
Så er det ganske vist..alle connex berkhof busser er solgt.senest til maj.bliver erstattet af volvo og scania busser 1 til 2 år gamle og 13,7 m busser til 501 -502 by busserne i køge.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-03-16 15:02)| Link 
Hvor skal Connex fÃ¥ erstatningsbusserne fra? 
 
Jeg mener ikke, de har sådan nogle busser, som du beskriver (1-2 år gamle Volvo og Scania og 13,7 m-bybusser), på nuværende tidspunkt.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
16. marts 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/125
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.