Information om Christian H. Tarrach Paulsen
Registreret medlem siden 17. februar 2005.
Christian H. Tarrach Paulsen har skrevet følgende indlæg i forummet:
DSB - "Til Salg" (2007-06-29 13:18) |
Iflg. Jyllands-Posten og epn.dk står DSB nu overfor et salg efter den succesfulde licitation over Kystbanen og Øresundstogene. DSBFirst skal køre togene fra 2009 og det får nu politikerne til at sætte gang i planerne om et salg af statsaktieselskabet. Dansk Folkeparti går nu ind for et salg og De Radikales trafikordfører Martin Lidegaard sige ligefrem at han er uideologisk og til at forhandle med. Grunden til salget er den risiko der er forundet med fremtidige licitationer som DSB vil være med. Hvis DSB taber kan det betyde at værdien i selskabet udhules i forbindelse med et salg. Indtil videre arbejder Transport- og energiministeriet med beregninger på hvor meget DSB er værd. Desuden skal man klarelagt en strategi for statens aktiver i DSB og hvordan staten vil trække sig helt ud af selskabet. Kilde: epn.dk (http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article987896.ece) |
2007-06-29 13:49 i samme diskussion: |
Først og fremmest bliver det spændende hvordan konstellationen DSBFirst spænder af fra 2009. Kan de tjene penge så har man forståligt nok en god forretning. Dernæst vil det være nærliggende at privatisere DSB - og lade selskabet køre sammen med First i resten af landet og byde på de kommende licitationer som skulle komme. Nu taler Walther Christophersen fra Dansk Folkeparti at man ligefrem skulle få få fjernstrækningen fra Aalborg til København i udbud, men det tror jeg ikke bliver noget af det som transportministeren vil gøre "lige med det samme". |
Kører Midttrafik med discount busser? (2007-06-28 14:54) |
Nej, mener trafikselskabet selv ifølge en pressemeddelse som blev lagt ud på hjemmesiden i dag. Grunden var en artikel bla. i Jyllands-Posten forleden hvor Jess Abildskou mener at en øget komfort i landets rutebiler kunne få flere til at vælge den kollektive trafik fremfor bilen. Midttrafik skriver i pressemeddelsen at det ikke kan betale sig at lægge aircondition ind i busserne da der er flere stop undervejs. Eneste undtagelse er flybussen mellem Århus og Tirstrup, da den kører uden stop. Desuden er kravene til busserne blevet skærpet ved de to seneste udbud. Det første som gjaldt en stribe ruter i det tidligere Århus Amt og så det seneste udbud med Silkeborg Bybusser. Især gælder det at man kun udskifter busserne med fabriksnye udgaver samt at busserne kun må blive otte år gamle og gennemsnitsalderen seks år. Midttrafik bruger i øvrigt det sidste afsnit i pressemeddelsen på at "daske" kritikken en på siden af knæet: "Jess Abildskou har givetvis indrettet sine busser så de fint passer til den kørsel, Jess Abildskou udfører. Det samme gør Midttrafik." |
2007-06-29 13:42 i samme diskussion: |
Øget komfort bør holde sig til X-busserne og fjernbusserne. Mere benplads, få eller ingen stop undervejs og et lokum man kan benytte fra tid til anden. Derimod kan man godt give lidt mere komfort i regionalbusserne, da de kører over længere stræk, og da trafikselskaberne nu betegner regionalruter som dem der krydser kommunalgrænserne, så kunne man her godt være lidt mere strenge med kvalitetskravene. Lokalruterne derimod er det meningsløst at putte flysæder og computerstik ind i. Bybusserne er gode nok som de er. Man kan naturligvis diskutere endeløst hvorvidt de skal indrettes som ÅS i gamle dage eller som Movia-HUR. Jeg er helt enig med Peter, at MAN-busserne i Østjylland virker forkert på regionalruterne. Nu har Arriva på Fyn valgt at kopierer ideen med at sende en forvoksen turistbus ind på en regionalrute. Laventrebusser er fint nok for mig - folk heroppe er glade for dem, da man lige kan få smækket barnevognen op i bussen og gamle mennesker kan komme op uden problemer. I tilgift bliver man også fri for Volvo B12'ere på disse ruter. (Gad godt at vide hvordan Djursland kommer til at takle Veolia og de nye B12M'ere. :-P ) |
2007-06-29 17:35 i samme diskussion: |
...og jeg har ikke hørt hvor du har hørt det modsatte? |
2007-06-30 07:55 i samme diskussion: |
Nu har laventrebusser rent faktisk noget med komfort at gøre. Man kan så diskuterer om det så oveni også har noget med begrebet discount at gøre. ;-) Jeg tror at alle vognmænd vil gøre alt for at putte noget ekstra ind i busserne, men at det skal falde sammen med trafikselskabets ønske om den 'billigste' pakke. I det tilfælde skal der ikke megen fantasi til at forestille sig hvad der så kommer ud af det. Jeg skal ikke afgøre om Veolia har underbudt eller ej. Men de har jo i høj grad taget Midttrafik på ordet og sætter altså Säffle-byggede Volvo B12'ere ind fra i morgen. Det afgørende er, når man udliciterer busruter, at økonomien hænger sammen. Både for vognmanden som skal sørge for de antal busser som trafikselskabet kræver det - og så selve trafikselskabet som ligesom alt andet er underlagt det diletantiske skattestop. Der er derfor ikke ret mange alternative til de "skrappede" bustyper som findes i dag. Eller for den slags skyld om simpel vedligeholdelse. Jeg synes det er fint hvis Midttrafik lover at gå væk fra øko-discount-udgaven af licitationsmodellen og blander kvalitet ind i det igen. Det kan forhåbentlig få flere mindre entreprenører på banen igen - flere "anstændige" vognmænd, om man vil. |
Øresundsudbud afsløres i dag (2007-06-27 09:56) |
Der er kamp til stregen inden vinderen udpeges i dag kl. 13. Både DSB og Arriva lover bedre tog med mere benplads og højere komfort, men det bliver formentlig DSB og SJ som vinder udbuddet, vurderer trafikforsker Alex Landex overfor DR Penge her til morgen. Af forbedringer vil DSB f. eks. leverer tv i togene, flere togvogne i tilfælde af ahem....forsinkelser, oplyste stationer, vægtere på perronerne og en stribe andre forbedringer som professor Carsten Greve fra Handelhøjsskolen i København bedømmer til en mærkbar forbedring. (kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/06/27/061828.htm)
|
2007-06-28 13:34 i samme diskussion: |
Sådan er konkurrencen! Bliver man ikke nr. 1 i udbud, så bliver man nr. 1 i klagesang. I hvert fald er pendlerne tilfredse men de ser gerne de lovede forandringer komme fra dag 1. Mon ikke Arriva eller SJ-MFR(var det ikke forkortelsen for den omdiskuterede paraplyvaccine som man giver små børn?) ville have problemer med at opfylde pendlernes krav på den front? |
2007-06-29 13:02 i samme diskussion: |
Måske går den kære skotøjshandler med for små - eller for store sko! ;-) |
Trist ulykke: (2007-06-26 13:58) |
Det er under alle omstændigheder tale om en af de Volvo'er som Arriva importerede fra Vejle/Kolding-kanten. Der er desværre ikke megen hjælp at hente fra tv2regionerne.dk. I klippet fra TV 2 Nord kan man hverken se reg. plade eller internnummer. Det var alene udfra de mørkeblå hjørner og baglygternes placering at jeg kunne bedømme bussens oprindelse. Ja, herfra kondoleres også... Det er en af den slags ulykker som kunne have gået rivende galt. Iflg. Hjørring Politi var det et held at der ikke var passagerer tilstede i bussen. |
2007-06-26 14:36 i samme diskussion: |
Iflg. DR Nordjylland har der tidligere været problemer med svinget hvor dødsulykken foregik. Det var ikke første gang med den slags ulykker, men første gang at det var to store tunge køretøjer. Beboere på Hallundvej er ikke trygge ved at sende deres børn med skolebussen eller selv alene kører ud fra deres ejendomme. Kommunens tekniske udvalg er nu sat på sagen og de vil i august se på trafikforholdende. Bla. indgår planer fra vejbump til at svinget skal rettes mere op. |
MOVIACHAUFFØREN. (2007-06-19 17:09) |
Hmmm...man skal være chauffør for at være med i Webchauffør ellers skal man ansøge om at få gæstelogin. Jeg synes det lyder ret kompliceret - så medmindre nogle kan forklare mig det lidt tydeligere, så foretrækker jeg CafeBus. ;-) |
2007-06-24 08:35 i samme diskussion: |
Jeg tror den gode hr. Hoffgaard Møller glemmer en dom ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg sidste år. En dom som var ret klar! Ingen diskrimination, tak! |
2007-06-24 14:49 i samme diskussion: |
Mon dog...i så fald må det være udenfor LO's indflydelse - som de "ikke-røde" medlemmer åbenbart stadig mener er ensformig og gammeldags. Men det fjerner ikke fokus fra den diskriminering som "Moviachaufføren" udviser i en klar overtrædelse af dommen fra Strasbourg. |
2007-06-24 16:31 i samme diskussion: |
Bare for at præciserer mine indlæg - på den korte måde. ;-) At man opretter et webgroup hvor man som Movia-buschauffør kun kan få login hvis man er både 3F'er - er problematisk og diskriminerende. Det minder meget om de eksklusiv aftaler som blev erklæret ulovlige i Strasbourg sidste år. Fint nok at man gerne vil have forum fri for uvedkommende busnørders indtrængen - men en chauffør er nu en gang en chauffør - om han/hun så er medlem af 3F, FOA, Kristelige osv. eller ej. |
2007-06-24 19:28 i samme diskussion: |
Jeg ser at vi bund og grund er enige. Måske ikke lige med begrundelsen... "End of discussion!" :-) |
2007-06-25 17:36 i samme diskussion: |
Jeg er helt enig med dig, Jakob. Det var bestemt ikke for at markere en fornærmelse over ikke at blive inviteret med til "de riges bord". Selvfølgelig skal I have et forum for jer selv. Det var bare bemærkningen om at det kun var 3F-chauffører, som klang forkert. :-) PS: Jeg er nu ikke meget for hul i udstødningen - uanset om det gælder en Leyland eller andre busmærker. ;-) |
Nye busser ved Abildskou (2007-06-17 10:45) |
Der skulle være modtaget to Volvo 9700 HD(a la billedet på Abildskous hjemmeside). Yderligere tre styks dukker frem til næste år. Samtidig udrangeres i hvert fald et par af de rædselsvækkende Neoplan busser. |
2007-06-17 11:38 i samme diskussion: |
I så fald bør passagerer huske høreværn. I-shift gearsystemet kan muligvis have sine fordele, men støjniveauet er absolut uacceptabelt - især hvis man skal høre på det fra Aalborg til Valby i 4½ timer! |
2007-06-17 18:56 i samme diskussion: |
Udfra et - ikke særligt godt - billede på Bus Center Vest' hjemmeside så er det 128(?)og 150 der er sat til salg. |
2007-06-18 13:05 i samme diskussion: |
Nu var det støjniveauet ved I-Shift som er for meget - resten er okay med hensyn til gearskifte osv. Men nu får vi at se...det er jo heldigvis ikke hver dag man skal "overthere". ;-) |
2007-06-23 15:46 i samme diskussion: |
Se evt. Jens Christesens site: http://www.stadtbus-flensburg.de/abildskou.html |
Chaufførerne hos Tylstrup Busser strejker (2007-06-12 14:27) |
Det er Dronninglund som strejker pga. en chauffør har fået 20 dagbøder af 200 kr. plus en betinget frakendelse af kørekortet. Chaufføren fik dommen pga. en påkørsel ved Dronninglund Busterminal i januar mdr. Pga. mørke havde chaufførern ikke bemærket af han havde påkørt og dræbt en ældre kvinde på vej ind mod busterminalen. Efterfølgende har chaufførens kollegaer hos Tylstrup Busser klaget over manglende belysning ved terminalen. Manglende belysning som Brønderslev Kommune efterfølgende havde lovet at kigge nærmere på. Ruterne 74/75, 213, 215 og 216 er berørt af arbejdsnedlæggelsen, oplyser Nordjyllands Trafikselskab. (kilde: TV2 Nord, Nordjyllands Trafikselskab) |
2007-06-12 15:48 i samme diskussion: |
Arbejdet blev genoptaget ved middagstid i dag, oplyser TV2 / Nord. |
transport-siden.dk nedlagt? (2007-06-11 14:36) |
Nu må vi se om TP-s.dk vender tilbage. I modsat fald findes der et væld af busfora. Brug dem! Busfronten, TNH-Satire's busforum og dette forum. Jeg er måske lidt ked af det personligt, at det ikke lykkedes mig at slå rekorden med 1000 indlæg på det gamle forum. ;-) |
2007-06-11 21:25 i samme diskussion: |
Rent faktisk synes jeg at det vil være meget synd hvis transport-siden.dk lukkede helt. Såvidt jeg ved så var det eneste sted som samlede alle slags "transportnørder" eet sted. Sådan som jeg ser det, så var der - og er der - grundlag for et forum for alle slags entusiaster af enhver "transport-art". Så det vil være meget "sur røv" hvis det ikke bliver til noget. |
Interesant tekst på dette billede. (2006-04-14 10:46) |
Sikander: Igen...du har ikke rettigheder til billedet, så derfor må du ikke uploade det! Kun lave et link til billede. |
NTs 11. udbud afgjort (2006-03-03 19:55) |
Connex glider ud efter otte år, mens Arriva overtager rollen som altdominerende busselskab. I hvert fald så er det sikkert et hedt debatemne om hvordan trafikselskaberne udvælger vinderne af de forskellige udbud, nu hvor NT træder udenfor ved at vælge Arriva fremfor at lade forskellige entreprenører overtage kørslen på A-kontrakterne. |
2006-03-03 23:50 i samme diskussion: |
Wulff har overhovedet ikke budt, så det er Arriva(moderselskabet) der har budt og vundet bl. a. de fleste af de ruter der i dag køres af Wulff. Wulff glider dermed sammen med Connex ud som entreprenør. |
2006-03-04 10:08 i samme diskussion: |
Iflg. Nordjyske Stiftstidende så indsætter Arriva 83 busser med kameraovervågning og en "black box" som fungerer som dem der er i flyene i tilfælde af uheld. Amtsborgmester Orla Hav afviser at Arrivas tilbud skulle være dumpingtilbud. - Vi er ikke interessede i at få det billigste mulige tilbud, hvis ikke også vi fuldt og fast tror på, at tilbuddet er det bedste. Vores vurdering af Arrivas stærke position er, at selskabet har placeret sin ledelse i Nordjylland, og at det har en god profil i forhold til medarbejderene. Det har givet den kvalitet, tror vi, som sammen med den gode pris betyder, at det nu bliver den største spiller på markedet i landsdelen, siger Orla Hav til NORDJYSKE. |
2006-03-05 14:47 i samme diskussion: |
Det bliver så lidt spændende hvor de 18 metrobusser så skal hen. Skal de blive stående ved den gamle godsbanegård eller flyttes ud til Arrivas garageanlæg i Aalborg Øst? |
Pas på derude... (2006-02-26 21:04) |
Det kan bare være mig der ikke lige fattede alle disse - klodsede opstillede URL's. Kun den sidste virkede og den var sjov. Men de to andre ender enten i "ingemandsland" eller hos Microsoft. |
2006-02-23 14:46 i samme diskussion: |
Ja. Tænk bare på dem der kørte i Aalborg. En gik op i røg - mens resten (i fin stand) kom til Italia. De kunne såmænd have klaret nogle år til heroppe, men sådan tænker Arriva åbenbart ikke. |
"Fremmede" HUR vogne (2006-02-21 15:14) |
Med hensyn til M-betegnelsen, så har det tidligere været oppe i en anden debat: http://www.myldretid.dk/forum/emne/168#938 |
Ny telebuslinje i Birkerød (2006-02-19 16:24) |
Såvidt jeg ved, så er det kun på Trafikinfo at man kan læse lidt - meget overfladisk - om den nye telebuslinie. OT: Næste gang I kommer til Aalborg, så tag turen igennem tunnelen. Der kan man se rigtig gamle plakater(dog ikke fra krigens tid). |
2006-02-19 16:24 i samme diskussion: |
Jeg mener: Tunnelen ved banegården! :-) |
2006-02-20 09:21 i samme diskussion: |
Flg. er at læse på trafikinfo.dk --> Bus: "Fra d.5/2-06 begynder der en ny telebuslinje 838 at køre i Birkerød. Linjen kører alle dage mellem 11:00 og 15:00 og om aftenen mellem 21:00 og 23:00 Der er fem faste stop i Birkerød Bymidte, hvorfra der også er fem faste afgange hver dag.Bussen kører og kan bestilles i hele kommunens område og skal bestilles mindst en time før den ønskede afgang." Det findes under linierne 327, 338, 537P og 538P. |
Connex skifter navn (2006-01-29 11:46) |
Hmmm...det nye navn er ikke så mundret som Connex. Veolia skal man helt klart vende sig til. Nu må vi se hvor meget Connex kommer til at bruge det nye navn f. eks. her i Nordjylland. |
2006-01-29 11:50 i samme diskussion: |
Jeg har lige tjekket Connex' hjemmeside, og naturligvis(kunne man fristes til at sige) var der intet om navneskift til Veolia. |
2006-01-29 19:48 i samme diskussion: |
Mogens, det ville komme bag på mig hvis Connex når at skifte navn heroppe i Nordjylland. ;-) |
2006-01-30 15:50 i samme diskussion: |
Efter at have studeret tilbuddene til NT's 11. udbud, så står Connex - ikke overraskende - svagt. Så det bekræfter min formodning, om at vi heroppe nok ikke kommer til at lægge mærke til at Connex bliver til Veolia. |
Irisbusser til Danmark (2006-01-25 09:44) |
Faktisk en pæn bus! Jeg fandt en hjemmeside om denne Irisbus: http://kortlink.dk/irisbus/2ckz |
2006-01-25 11:43 i samme diskussion: |
Den hjemmeside som jeg linkede op til(og som ikke virker) handlede om de mange forskellige modeller som Irisbus tilbyder. Arway fås udover 12,0 og 12,8 meter-modellen - også i én 15 meter udgave som både leveres med automat-Voith og automat-ZF. Vides det hvor de fem Irisbus'er, som Bent Thykjær har bestilt, skal hen? |
Buskanon (2006-01-25 11:45) |
Man kunne have lavet en "trafikkanon". Ellers ville det jo drukne i en "bilkanon", "skibskanon", "flykanon" og en "færgekanon". Men spændende initiativ alligevel! :-) |
Busulykken i Kolding (2006-01-24 22:11) |
Man kan endnu se indslaget om de to slemme B12BLE'ere på http://www.tv2regionerne.dk/ Eller hvis man er så fornem at have et abonnement på Sputnik(ikke den gamle sovjetiske rumfartøj, men TV2's!), så kan man også se et lille klip. http://sputnik.dk Lad mig supporte Mogens, så er emnet blevet debatteret livligt på Busfrontens debatforum. Her vil du også kunne læse at de to - 6339 og 6340 - skal genopbygges. |
2006-01-24 22:15 i samme diskussion: |
Genvej til indslaget fra TV Syd: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/video.aspx?Id=274354 |
Strejke truer bybustrafikken i Århus (2006-01-12 09:55) |
Bybuschaufførerne i Århus er sure over en ny overenskomst der er blevet indgået mellem Århus Sporveje og 3F. http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2006/01/12/064449.htm |
2006-01-12 10:59 i samme diskussion: |
Undskyld, Maja! :-) Historien kommer iøvrigt fra Århus Stiftstidende, som kan berette at den nye overenskomst øjensynlig skal sikre dynamik i ÅS så det ikke bliver udkonkurreret af de private selskaber. Er jeg så den eneste der har den opfattelse, til trods for magtskifte i Århus, at bybusserne i min fødeby alligevel skal i offentlig licitation?
|
2006-01-12 13:13 i samme diskussion: |
Er det så efter den plan som det gamle byråd har (om jeg så at sige) har vedtaget? |
2006-01-12 15:14 i samme diskussion: |
Mener blot at have læst at ÅS ikke skulle være en del af et kommende trafikselskab under Region Midtjylland. Men det er såvidt gisninger, dog tror jeg også på at man fra Bent Hansen og Region Midtjylland såvidt mulig vil undgå lignende konflikter hvis man nu IKKE fra kommunens side vil afholde sig fra at privatisere busdriften i Århus. Det skal lige siges at der står i "Stiften" at man(altså ÅS Busselskabet) er bange for at blive banket af banen af de private selskaber. Det er jo i og for sig bevis nok til at bybusserne skal i udlicitering(som det ser ud lige nu!). Det er rigtig nok at overenskomst er ét og udlictering noget andet, men medierne (især Stiften) har en tendens til at rode det sammen i én pærevælling - derfor stillede jeg det filosofiske spørgsmål. Problemstillingen er vel nok snarere den at der har været "krig" mellem FOA og 3F(før: SiD) i mange år om overenskomsterne for chaufførerne hos ÅS. Under alle omstændigheder så er den aktuelle situation meget spændende at følge med i. |
2006-01-12 15:35 i samme diskussion: |
Iflg. rådmand Peter Thyssen skal der spares yderligere hos ÅS Busselskabet hvis selskabet skal bevares som et selvstændigt kommunalt busselskab. (Kilde: P4 Østjylland) |
2006-01-12 15:50 i samme diskussion: |
Mente jeg nok! Der er forresten debat på Østjyllands Radio mellem 3F og FOA. Det sendes kl. 17:10. Lyt med på http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/ For øvrigt melder TV2/Østjylland nu at der ikke bliver strejke i dag blandt chaufførerne selvom der er stadigvæk er uro . |
Din mening! (2005-12-30 09:46) |
Hej - og godt nytår! Jeg synes afgørende at den gamle inddeling er bedst pt. Den nye skal man scrolle meget ned for at komme ned til de enkelte steder osv. Kunne man evt. inddele "Efter type" på en mere hensigtsmæssig måde, så dette kan undgås? |
2005-12-30 09:49 i samme diskussion: |
Plus at bookmarks ikke dutter på Mozilla. :-( |
A tribute to Olsen Banden (2005-12-26 18:25) |
Køb dem alle - så er du forbedredt! :-) Afsnittet i "Huset På Christiansborg" hvor der indgår HT-bus hedder "Kvindens Plads og Olsens". Mere info hér: http://www.tvidanmark.dk/huset_paa_christianshavn_54.htm |
Gid det var min DAB (Rød) (2005-12-24 16:45) |
Hmmm...hvilket juletræ? Dét på Rådhuspladsen? :-) Personligt ønsker jeg mig den sorte HT-busterminal under mit træ, så er københawnerne jo fri for den. ;-) |
2005-12-25 11:11 i samme diskussion: |
Arh, Claus. Tror vi sætter den ovenpå den største øjebæ i Aalborg - Kennedy Arkaden. De klæ'r sgu hinanden. ;-) |
2005-12-26 15:45 i samme diskussion: |
Synes mere at det er synd for aalborgenserne at de skal trækkes med en himmelhøj lyserødt uhyre. Lidt sort oppe foroven vil klæde den unægteligt. :-) |
2005-12-27 15:43 i samme diskussion: |
Jeg vil ikke under nogle omstændigheder købe mine julegaver hos hverken Arriva eller Connex. Not for a penny! |
2006-02-27 19:29 i samme diskussion: |
Hvordan pokker kan en Citröen have noget at gøre med en ÅS-bus? |
2006-02-27 21:03 i samme diskussion: |
Enten har den været "halvdagsbus" eller også har den svævet 10 cm. over jorden. Kunne være en tyrkfjel. |
BAT vælger Connex fra! (2005-12-22 18:04) |
Så har BAT afgjort 2. udbud af buskørselen på solskinsøen. Connex taber buskørsel til Ribe Rutebiler A/S. http://www.bornholm.nu/?Id=4652 |
Julekalenderen (2005-12-16 18:34) |
Ellers får vi dobbelt-op i morgen. ;-) |
2005-12-16 20:08 i samme diskussion: |
Lyder godt, Thomas! Julekalenderen skulle nødig blive den anden, som kæntrer inden den 24. |
2005-12-17 09:55 i samme diskussion: |
Ja. Desværre skyldes dén kæntring tekniske problemer med uploads. :-( Surt show, fordi det var også en rigtig god julekalender.
|
2005-12-17 19:02 i samme diskussion: |
Tror at vi bare må have tålmodighed. Alle har meget travlt - selv Myldretid's webmaster. ;-) |
2006-01-29 11:44 i samme diskussion: |
De oplukkelige sidevinduer har vi også heroppe i Aalborg. De har den ulempe at man kan risikere at få træk i nakken. Hvilket er ret træls(som vi siger i Jylland)! |
HURs 18. udbud og VATs 7. udbud (var: HUR 18) (2005-12-12 22:47) |
Vi andre heroppe nordpå glæder os til januar, så vil det sige sig hvem der har budt på hvad. Og så skal vi bare vente til marts! Jeg vil give Jef ret i det fuldstændige urimelige i at små veldrevne busselskaber "skubbes" tilsiden af et efterhånden temmelig stort busselskab - Bent Thykjær, som jeg ikke er i tvivl om fortsætter "festen" i NT's 11. udbud. Men der er lang tid endnu - I know. |
2005-12-14 00:10 i samme diskussion: |
Helt klart. De er da pænt dyre nu. |
2005-12-19 17:17 i samme diskussion: |
Bliver det fremtiden for Wulff Busser, at navnet udfases, så det hele på et tidspunkt kommer til at hedde Arriva? Lidt underligt med rutebilerne, idet de først var under Arriva, men senere blev til Wulff Busser og iklædt de grønne farver. Og så igen skal direkte ind under Arriva. Hmmm... "Meget irriterende" som en vis Asger Lesniak vil have sagt det. ;-) |
Nettbus i Danmark? (2005-12-10 12:24) |
Kunne det evt.(!) tænkes at næste køb som Nettbus foretager sig - er Connex? Jvf. de rygter om at Connex Danmark skulle øjensynligt være til salg. |
Ny bus på prøve i HUR. (2005-11-30 19:33) |
Ellers kommer der grangiveligt billeder ad hoc. Det skulle ikke undre mig (der sidder langt væk fra HUR). :-) |
Ritt freder foreløbig HT-Terminal (2005-11-16 21:03) |
Det har du rent faktisk ret i, Socialdemokraten! Jeg tror snart ikke mine egne ord, men når man har vænnet sig til "kassen" så er den faktisk ikke helt så dum - arkitektonisk. Den ligger muligvis bare lidt forkert. At så Ritt udtaler dette til TV 2/NYHEDERNE (husk lige kildeangivelse til en anden gang, Rasmus) indikerer blot at der er stadig er gang i debatten om busterminalen, selvom den har stået der i nogen tid nu. Link til artikel: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3198946 |
Nyt Trafikselskab (2005-11-16 20:50) |
At BAT ikke skal være med - er en af pudsighederne ved den nye strukturreform. Er der ikke også andre trafikselskaber som undgår nedlæggelse/sammenlægning til trods for deres belægning? |
2005-11-17 14:32 i samme diskussion: |
Mht. ny bemaling af busserne så har VAFT i sit seneste udlicitering taget højde for en (evt.) anden bemaling, hvilket kan tages for en helgardering fra selskabets side. Og mon ikke man vil finde ud af det samme hos andre af de - snart - gamle trafikselskaber. At NT udvider til at omfatte Thy og Mors er nyt for mig, men strengt taget logisk pga. de nye regionsgrænser. |
Århus Sporveje er de dyreste (2005-11-16 10:56) |
Efter kommunalvalget så ser det ud til at ÅS stadig vil være blandt de dyreste (hvis vi skal tro den radikale rådmand). Som Peter skrev i et tidligere indlæg, så er det meget lidt sansynligt at bybusserne i Århus bliver udliciteret med det nye røde flertal i byrådet - i hvert fald for den kommende periode. Men nu må vi se. Nicolai skal lige have lov til at hænge kæden på sig og vi skal frem for alt se hvem der får rådmandsjobbet og dermed ansvaret for den kollektive trafik i Århus. Hvem ved - måske kommer der friske bud på hvordan man kan styrke den kollektive trafik i min fødeby. :-) |
2005-11-16 14:37 i samme diskussion: |
De Radikale får rådmandsposten for teknik og miljø(kilde: DR Nyheder Online). Desuden vil Nicolai Wammen satse på brede forlig - og lur mig om dette ikke også indbefatter den kollektive trafik. Spørgsmålet er så hvordan man præcist vil gribe det an. Jeg tror at man vil omlægge det til en billigere måde(om det medføre udlicitering eller ej - er for tidlig at sige noget om). |
2005-11-16 17:22 i samme diskussion: |
Jamen, jeg tror heller ikke at man bare vil sætte den høje kvalitet over styr. Men Wammen & Co. skal finde penge i budgettet og enten betyder det linienedlæggelser eller hvis det ikke er nok - små(!) udliciteringer. Rigtige store udliciteringer vil det ikke blive til. Det siger sig selv med et rødt flertal. Men der skal findes besparelser og det bliver svært - meget svært! |
2005-11-16 20:48 i samme diskussion: |
Jeg er enig med Claus i at privatisering ikke behøver at være så skidt endda. Hvis man laver "pluk-udlicitering" og det er mindre vognmænd der får kørselen(Connex og Arriva er nok for dyre anyway) så tror jeg også at kvalitet, glade buspassagere samt rene ubulede busser også kan eksistere på private hænder. |
2005-11-17 16:33 i samme diskussion: |
Min pointe er at det sansynligvis kunne være de små vognmænd der fik muligheden, idet Arriva, City-Trafik og Connex sikkert også meget gerne vil til rattet i bybusserne i Århus, men derimod tager sig godt betalt. Desuden kunne man fra byrådet have øget tilsyn med entreprenørerne, så man sikre sig at busserne ser herrens ud samt at arbejdsmiljøet er stabilt. Små udlicititeringer er bedre end hvis man udliciterer hele dynen på én gang. Det kan da være mange og store vanskeligheder (herunder farven på flertallet i byrådet). |
2005-11-18 11:43 i samme diskussion: |
Hmmm...måske opfatter jeg Arriva, Connex og City-trafik som "mærkevarer", der er lidt dyrere. Som Jef er inde på, så er Arriva og Connex billige, men så får man absolut heller ikke "det ekstra" med når man køber bybuskørsel hos dem. Men det er et faktum at der er andre der er billigere end Arriva, Connex m. fl. Da NT offentliggjorde (tror at det var deres 9. licitation i 2004) så var der stor prisforskel mellem Arriva, Connex og en lidt mindre entreprenør som Bent Thykjær og Tylstrup Busser. Det er både hvad angår direkte busoverdragelse eller at selskabet selv kommer med nye busser. Dermed ikke være sagt at man ikke kan få noget ud af det hvis man lader Arriva eller Connex drive bybuskørselen, men kvaliteten vil falde når det gælder om service, bussernes udseende og økonomi. Trods det mulige økonomiske gevinst, så tror jeg at der er mange solide knaster som en teknikrådmand og et byråd skal have ryddet af vejen inden man får videre planlagt hvad der skal ske med bybusserne i Århus. For faktum er at selvom man har stabilt rutenet så bliver der hele tiden nedlagt eller beskåret linier - og hvad er så alternativet for et rødt flertal der gerne vil tilbyde et kollektivt trafiksystem til århusianerne og som byrådet stadig kan/vil finansere? |
Ingen gevinst (2005-11-09 15:41) |
Også DR Nyheder Online har en artikel om rapporten (meget passende under kategorien "Kommunalvalg 05"): http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV05/2005/11/09104342.htm |
2005-11-10 14:01 i samme diskussion: |
Jeg tror grunden til at man vil udliciterer i Århus er det enorme pres og interresse fra store busentreprenører + gode gamle borgerlig snusfornuft om udlicitering passer til kommunens pengepung. Måske ud fra et idealistisk synspunkt, men muligvis ikke fra et pragmatisk. Alle ved at Connex, Arriva og andre af "de store" fattes penge og derfor ikke er nogen god forretning at sætte til at køre busserne i Århus. For man kan risikere at århusianerne "springer ud" af bussen og ta'r bilen, og deraf skal der investeres penge i den kollektive trafik med dertil hørende projekter som stambusser(som i Kbh. og Aalborg), servicebusser og andre trafikmæssige foranstalninger. Det betyder at det nydelige liniesystem(som Peter skriver om i sit indlæg) bliver forplumret. Jeg synes at det er fedt at der trods alt er et sted hvor man altid - hele livet - kan tage den samme linie og være sikker på at man når frem til den destination som man nu skal hen til. Om Århus går fri af udliciteringen eller ej afhænger af hvordan det går på tirsdag og det videre forløb. Jeg tror at man kan have godt af udlicitering i Århus. |
2005-11-13 22:53 i samme diskussion: |
I hvilken grad at tingene er blevet ringe heroppe i Aalborg kan altid diskuteres. Engang var det værre! I gamle dage strejkede chaufførene hos AOS for et godt ord, hvilket fik den gamle amtsborgmester til at true med at dele bybusserne i flere dele næste gang der skulle udlicitering. Her var problemet at det kommunale/private aktieselskab havde underbudt de andre private selskaber og slækket på kvaliteten af busserne i en sådan grad at NORDJYSKE kunne fylde avisen i flere dage om busser der fik klippet nummerpladerne, om busser der ikke kunne bremse og om MEGET stor utilfredshed med den daværende buschef der bla. beskyldt for at give en meget dårlig behandling af chaufførene. Jeg tror at tirsdagen er afgørende for OM Århus' bybusser bliver privatiseret. Men ét er sikkert: De store bybusselskaber får ikke lov til at sætte Århus Sporveje's gode ry overstyr. Mon ikke at politikerne i Århus finder ud af at bevare den høje kvalitet i den kollektive trafik. Udlicteringen kommer til Århus - før eller siden. Århus Kommune fattes penge, forstås! Gade/Wammen eller ej. |
2005-11-14 22:29 i samme diskussion: |
Det er rigtig at det er et gæt. Men Århus kommune fattes penge og det ved Wammen-fløjen ligeså meget som den borgelige fløj. Spørgsmålet tror jeg mere bliver hvor hurtig/langsomt det går med at privatisere bybusserne i Århus eller om det er noget som Region Midtjylland skal ordne. Alle døre står åbne for hvad der skal ske med Århus Sporveje. Som sagt - vi bli'r klogere fra tirsdag aften eller først i løbet af den kommende uges tid - hvis prognoserne holder stik. |
2. udbud på Bornholm (2005-11-07 19:29) |
Ribe Rutebiler?? Det må jeg sige! :-O Men det undrer mig mere hvorfor Arriva ikke byder på BAT-ruter. |
Hvorfor lige 1518? (2005-10-05 21:12) |
De gør det fordi: A) Det er morsomt. B) De har ikke lært systematisk talrække (Vi starter med 1; de starter med 1518) C) De ikke vidste hvor de startede og derfor kiggede på klokken som tilfældigvis stod på 15:18. |
Kunstbusser (2005-08-08 14:28) |
Er der nogen der har data om bussen. Det er lidt svært at identificere bussen på billederne på sporveje.dk. |
2005-08-10 14:42 i samme diskussion: |
Tak for oplysningen, Peter! :-) Tjah...heroppe i Aalborg har vi endnu ikke oplevet disse glæder med "børnetegnede" busser. Sidst der kørte kulørte bybusser rundt var ved byens jubilæum i 1992. Hvem ved, det kunne være at en kommunal børnehave fik lov til at tegne på en af bybusserne én dag. Jeg håber forresten ikke, at ÅS' chauffører skal læse eventyrer op i busserne - mens de skal kører. Det bli'r da noget rod. ;-) |
Connex 4000-serie (2005-07-02 18:06) |
Hej! Kan det tænkes at 4030 er ledbus. I så fald har den kørt på rute 58 fra 1998 til 2004 hvor den blev indsat på rute 200E her i Nordjylland. |
2005-07-03 10:55 i samme diskussion: |
Takker for oplysningen. Så ved jeg det til en anden gang. :-) |
LED skilte (2005-08-13 15:19) |
I NT-regi er der også dukket et par stykker op med LED-display. Det drejer sig om et par Volvo Carrus-busser ejet af Tylstrup og så er der en gammel kending i form af en X-bus Scania/Vest-bus hos Wulff/Arriva. Så det er da på vej heroppe i det "kolde" nord. :-) |
Connex - efter 16. HUR udbud (2005-05-30 09:17) |
Jesper, Kim har ret. Du behøver ikke at uploade billedet to(!) gange. Vi ved, hvad du mener. |
2005-05-30 09:17 i samme diskussion: |
Og dit indlæg ligner meget: http://myldretid.dk/forum/emne/133#627 |
Flag? (2005-05-21 14:36) |
Mener du ikke maj 1995? |
Hvor mange Aalborg-bybusser er der i Kbh.? (2005-05-15 15:07) |
Hey! Jeg ved at der heroppe i Aalborg kører flere bybusser hos både Arriva, City-Trafik, Connex og Solsidens Turist som tidligere har haft en karriere i det københavnske. MEN...jeg tænkte på hvor mange bybusser der n u kører rundt i København og omegn har tidligere kørt i Aalborg? |
2006-02-13 13:54 i samme diskussion: |
Jeg må ærligt talt sige, at jeg er noget overrasket at det er kommet så langt. Jeg er i lighed med Thomas lidt skeptisk om HUR har noget at have det i mht. Connex's bybuskørsel i Køge. |
2006-02-13 21:06 i samme diskussion: |
Helt enig, Frank! Jf. strejken hos Arriva i Ballerup i dag. Det ville da også være komisk hvis det kommer så langt ud, at HUR fyrer Connex og sætter Arriva til at køre busserne i Køge. Man må i dette tilfælde konkludere at HUR har HU(R)mor. |
2006-02-14 09:04 i samme diskussion: |
Sandelig om ikke Arriva Ballerup fortsætter strejken i dag. Baggrunden er den samme som den strejke der berørte Connex' busser i den sydlige del af København. Kolde busser, der ikke kan bremse. Så hvis HUR vil fyre Connex i Køge, så kunne de lige så godt fyre Arriva i Ballerup. What a comedy! |
2006-02-14 09:30 i samme diskussion: |
Og det er lige hvad de truer med iflg. DR København. Jajaja....hvad siger I? |
2006-02-14 13:21 i samme diskussion: |
Hvis de beslutter sig for at ophæve kontrakten med Arriva og Connex, skal så kørselen i udbud? Jeg skal så ikke sige om bybusserne i Køge kan overdrages til anden entreprenør uden udbud, men det er da sikkert nogle der ved. Men under alle omstændigheder så er det en speciel situation at TO entreprenører står med en fyring(ganske vist tvivlsom...) over hovederne. |
2006-02-15 14:26 i samme diskussion: |
Jeg mindes den tidl. amtsborgmester i Nordjyllands Amt og bestyrelsesformand for NT, Søren Madsen som så sig så sur på AOS da chaufførerne var gået i strejke for 117. gang i slutningen af 90'erne, at han ville ophæve kontrakten med selskabet nærmest på stedet hvis selskabet ikke kunne få gang i busserne. Men en trussel om en voldgift fra AOS - og nok også Combus som havde aktiemajoriteten i selskabet - fik ham på andre tanker. Enden blev at NT lagde op til man burde dele bybuskørselen op i to. Jeg tror at det er de tomme blikdåser der er fundet frem af HUR, som så buldrer løs på dem for at Arriva og Connex nu får styr på forpligtelser og først og fremmest får busserne på gaden og derved lever op til HUR's krav. Men der er ingen tvivl om at de to skal grave dybt i lommerne for at betale en klækkelig bod til HUR. |
2006-02-20 14:46 i samme diskussion: |
Kan være at Connex synes at Berkhof'erne kan sælges som de er. Jeg synes at det er frækt af selskabet at bruge de mørke timer på at hænge en chauffør op på et ret alvorligt problem. Bussen må under ingen omstændigheder køre hvis der er fejl/problemer med bremserne. Jf. Færdselsloven. |
NT's 10. bud (2005-03-13 18:23) |
Hej! Nordjyllands Trafikselskab har netop afgjort det 10. udbud af regionale- og lokalruter. Bent Thykjær: 57, 108, 109, 111, 112 og 113. Tylstrup Busser: 60E, 74/75, 102, 213, 215, 216, 621 og 622. Sidstenævnte to lokalruter køres i Pandrup kommune. Skivum Taxi og Busser: 110 i Aars kommune 520, 521 og 522 i Farsø Kommune Jørns Busrejser: 642, 643, 645, 646 og 647 i Brønderslev Kommune. Hans O. Burskov og Thorkild Christensen: 682, 683, 684 og 685 i Dronninglund kommune. Se hele pressemeddelsen her: http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/aktuelt/udbud/pressen10.pdf |
Ældre City-Trafik-busser (2005-05-06 16:13) |
Mener at der kører mindst fire eks. af DAB serie 15/Mk3 hos City-Trafik i Aalborg. To af dem som alm. gule bybusser. De andre i den røde Metrobus-farve. Mener at 2104 er i den sidstnævnte kategori. Muligvis er de to andre under "Ukendt" heroppe i Aalborg. |
Brændte busser 1997-2005 (2005-04-03 23:11) |
Billederne er kommet på kjmfoto.dk Læg mærke til reklamen på siden af bussen. "Der Untergang"! :-) |
Dobbeltdækkere i Kbh (2005-06-03 23:27) |
Hvad med smarte sideskørter og en god subwoofer til? ;-)Så kan det måske blive helt cool at køre i bus på Nørrebro! :-) |
Lysdiodeskilte (2005-02-17 01:58) |
Hej! De to B10L busser (1820-1822) må have fået installeret lysdiodedestanation efter at de forlod Arriva's afdeling i Aalborg. Da de stadig kørte heroppe i Aalborg (tror at de blev pillet ud i 2002 da Arriva indsatte de nye norske busser) havde de gamle rulledestinationsskilte installeret. Så jeg kan ikke tro andet at de er kommet på i forbindelse med en omfattende renovering inden de blev sat i trafik i Kbh. |
|