Resultatet af HURs 18. udbud
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-14 12:48) | | Link | De Blaa Omnibusser, City-Trafik, Fjord-bus, Arriva og De Hvide Busser er vinderne i 18. udbud. De Blaa bliver endda dobbelt så store. Linjefordelingen kendes endnu ikke. 50 af de 138 udbudte busser bliver nye. |
Bussemand (skrevet 2005-12-14 13:49) | | Link | Vindere er: Arriva: 14, 94N, 114, 115, 358, 142, 145, 151, 155E, 167. De Blaa Omnibusser: 184, 327, 338, 537P, 538P, 333, 334, 385, 585P, 586P. De Hvide Busser: 381, 382E, 384, 353. City-Trafik: 65E, 250S, 97N, 12, 21, 69. Beklager det ikke står i nr.orden, men det er sorteret i enheder. |
Bussemand (skrevet 2005-12-14 13:53) | | Link | Ny entreprenørandel pr. 22.10.2006: Arriva: 41,9% Connex: 24,1% City-Trafik: 19,6% Fjord-Bus: 4,0% De Hvide Busser: 3,1% De Blaa Omibusser: 4,1% Partnerbus: 1,7% Østtrafik: 0,4% Altså fremgang til City-Trafik, De Hvide Busser og De Blaa. Tilbagegang for: Arriva og Fjord-Bus. Resten uændret. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-14 14:26) | | Link | Der er nu en nyhed om resultatet på http://myldretid.dk/nyheder/nr/367. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-14 15:52) | | Link | Jeg tror ikke det kunne være endt bedre.. (: .. - Og så slipper vi endda forhåbentligt for gasbusserne på linje 12, 14, og 69.. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-14 16:07) | | Link | Arriva har tabt 45 busser og skal således mindst reducere vognparken tilsvarende. Dermed forsvinder de resterende busser fra midten af 1990'erne vel (undtagen Mercedes-ledbusserne), og sikkert også mange gasbusser (desværre, efter min mening). Det kunne være interessant at vide, hvilke linjer, de 50 nye busser skal køre på. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-14 16:13) | | Link | Er det så alle DAB 15-1200C Mk. I/III, og 1990-volvo'erne der så vil forsvinde?.. Mon ikke at det er De Blaa Omnibusser, og City Trafik.. Så måske De Hvide Busser og Fjord-Bus med et par enkelte.. |
Mogens (skrevet 2005-12-14 16:24) | | Link | Desværre forsvinder sikkert mange af de gode DAB 15-1200C MK.3 LPG |
lasse Nordestgaard (skrevet 2005-12-14 16:55) | | Link | hej hvad med ledbusser på 184 og 353. kommer der mon nye eller får vi endnu flere triste 13,7M? lasse |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-14 17:28) | | Link | Det må være 13,7 m-busser på linje 184. Muligheden med ledbusser efter forhandling eksisterede vist for at give Arriva mulighed for eventuelt at køre videre med dem, de havde i forvejen. Linje 353 er en 12 m-linje. Linje 354 kører i dag med ledbusser på nogle ture, og denne aftale burde ikke direkte være berørt af 18. udbud. Det er i øvrigt lidt sjovt, at De Blaa Omnibusser med linje 184 kommer til at køre ind i selve København! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-14 17:36) | | Link | Der er vel også nogle af ledbusserne der ryger, hvis ikke man vælger at bruge dem på linje 300S istedet for der udslidte Mercedes'er?.. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-14 18:48) | | Link | Også linje 376, den nye linje i Allerød, der deler vognløb med linje 385 og pendulbusserne, skal køres af De Blaa Omnibusser. Den er også tilføjet i nyheden. |
Bussmicke (skrevet 2005-12-14 20:02) | | Link | Det framgår i meddelandet att 19 dubbeldäckare skall användas på 65E/250S, hur är det med de dubbeldäckare som kör på linje 10 eller om det var linie 11? //MN |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-12-14 20:12) | | Link | Det er ikke de samme dobbeltdækkere, der betjente Linie 10 tidligere. Disse dobbeltdækkere på Linie 65E/250S har lige siden leveringen trafikeret Linie 250S og så tildels de forhenværende Linier 72E og 650S. De dobbeltdækkere, der trafikerede Linie 10 førhen er flyttet over på Linie 15. Linie 11 eksisterer for øvrigt ikke mere. den blev nedlagt ved Linie 2As oprettelse d. 20. oktober 2002. |
Dennis HUR (skrevet 2005-12-14 20:20) | | Link | Mhs. til Fjordbus's andel af udbuddet, så skal de formentlig ud og investere i 7 nye busser, da HUR, under forhandlingerne, ikke var interesseret i at lade DAB serie 15 mark 1 busserne 7432-7438 fortsætte i drift.
|
Jesper (skrevet 2005-12-14 23:18) | | Link | Det hviste jeg godt!...min kontakt i Fjord-Bus fortalte mig at 7432-7438 ska skiftes ud!...Ironisk nok er det 7432-7435 der er blevet shinet op |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-15 00:04) | | Link | Det bliver vel ikk til 7 nye busser nu når de har mistet linje 333.. ;) |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-15 00:25) | | Link | Linje 333 kræver, så vidt jeg kan se, 2 busser. Det svarer også meget godt til en reduktion i Fjord-bus' kørselsandel med 0,3 pct. Med hensyn til nye busser generelt må regnestykket vist se nogenlunde således ud: Fjord-bus: 5 stk. De Blaa Omnibusser: 20 stk. (heraf 5 13,7 m til linje 184) City-Trafik: 27 stk. Det giver 52 stk., så et eller andet passer ikke. City-Trafik kunne dog muligvis godt have søgt at genbruge et par overflødige busser, så vi rammer de 50. Alle de busser, Arriva har vundet med, er nok brugte. Men jeg mener, at også De Hvide Busser måske kunne skulle indsætte nye busser. De får ganske vist nogle tilovers, men det kunne de jo ikke vide, da de bød. Så måske fordeler tingene sig anderledes... |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-12-15 01:03) | | Link | Det er mig en gÃ¥de, hvorfor der i vores hovedstad nu kommer til at køre endnu færre ledbusser rundt. Ved godt at fx kbhs komm. er imod dem af uforstÃ¥elige Ã¥rsager, men der kan da ikke være SÃ… fÃ¥ passagere med busserne derovre, at 13,7ere er nok overalt! De har en langt lavere kapacitet, især stÃ¥pladsmæssigt, men sÃ¥mænd ogsÃ¥ siddepladsmæssigt. Men fint med "blÃ¥" omnibusser i den indre stad. |
Claus Larsen (skrevet 2005-12-15 09:50) | | Link | Da jeg køre hos De Blaa, hvor der natuligvis var fest dag igår, kan jeg forttælle at vi skal have 22 nye busser fra VDL Jonkchere. 5 13,7 m + 1 reserve. 15 12 m + 1 reserve. Så vi kommer op på 43 busser ialt, d.v.s. 37 driftbusser samt 6 reserve/tælle busser, så der bliver trængt på Skovlytoften. Hilsen claus. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-15 11:38) | | Link | De Blaas resultat må uden tvivl siges at være flot - især taget i betragtning af, at selskabet var helt uden kontraktkørsel i 6 år (bortset fra lidt skolebuskørsel). Det bliver også morsomt at se Jonckheere-busserne i 13,7 m-udgave! (Tænk, hvis De Blaa endda ville købe busser med Voith-gear...) Til Peter: 13,7 m- vs. ledbusser har været diskuteret før, se evt. http://myldretid.dk/forum/emne/82#182, http://myldretid.dk/artikler/nr/11 og http://myldretid.dk/artikler/nr/13. Generelt kan der på papiret være lige mange passagerer i en 13,7 m-bus som i en ledbus, og så er sidstnævnte type både dyrere i anskaffelse og vedligeholdelse. Hertil kommer Københavns Kommunes modstand mod typen. Alt i alt betragtes 13,7 m-bussen som fremtiden i Hovedstadsområdet. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-15 18:40) | | Link | Vedr. Ledbusser og de 54 ståpladser - Så vil jeg lige sige af erfaring at der kan stå en god snes flere i dem.. Både på linje 12 (ÅS), Linje 62 (STS), og Linje 150S (HUR)har jeg oplevet at der godt kan være langt flere, selvom det selvfølgelig ikke er 'lovligt'.. Hvis De Blaa Omnibusser køber DAF busserne med Voith gear, burde det næsten markeres som national helligdag - Den slags ting sker jo kun i Odense nuomstånder.. |
Claus Larsen (skrevet 2005-12-15 21:14) | | Link | Ja Jeff der tror jeg at vi kan blive enige omkring gearkassen, men jeg hved ikke hvad gear de kommer med. Med hensyn til ledbusser har HUR tilsyneladende stik mod andre storbyer fundet ud af at 13,7 m. er mere fleksible fylder mindre og kan "næsten have det samme antal passaseger", derfor 13,7 m. Men en ledbus er lettere at komme rundt med og den køre mere behagligt. Hilsen Claus. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-15 21:41) | | Link | Ja, vognmændende må da vel efterhånden fundet ud af at det kan bedre kan betale sig komfortmæssigt at køre med Voith gearkasse, Men nu må vi jo se hvad det bliver til.. (: .. Generalt syntes jeg i Århus der er mere plads i en ledbus, end i en 13,7 meter.. |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-12-16 01:22) | | Link | Ja undskyld, men det er lodret forkert at en 13,7m har højere/samme kapacitet som en 18m, sÃ¥ kan papiret "lyve" alt det det vil. Det er sÃ¥mænd simpel matematik: ca 2,5m * 13,7m = 34,25m2 ca 2,5m * 18m = 45m2 Der ER naturligvis mere plads i en ledbus. Der mÃ¥ være tale om dÃ¥rlig indretning i lavgulvsledbusser. Eksempel: Wulff i Ã…rhus Amt har 13,7m busser med 45 siddepladser og en ledbus med 71 siddepladser! En ny ledbus har selvfølgelig lidt færre, men stadig. I rest my case. 13,7ere fylder desuden mere nÃ¥r de kører om hjørner... Jeg vil ogsÃ¥ mene en ledbus er væsentlig mere behagelig end en 13,7. Især end en laventre 13,7, som er proppede bagi. |
Dennis HUR (skrevet 2005-12-22 22:27) | | Link | Fjordbus udrangerer 7432-7438 (DAB serie 15 mk 1) til oktober 2006. Da firmaet samtidig bliver en lille smule mindre end i dag, betyder det at man skal ud og investere i 4 nye busser. Efter sigende ligger valget formentlig på DAF-Jonckheere. Mhs. til 7426 (DAB 7-1200B) og 7427 (DAB 12-1200B) fremtid, håber man at man stadig kan gøre brug af dem til den kørsel de kører i dag. Altså hovedsageligt om morgenen på ekstrakørslen på linje 229Ex, 575Px, 307x og 308x. Bus 7426 kørte iøvrigt i dag på linje 600S pga. mange nedbrud af de ordinære 13,7 m. I mandags var det 7457 (Scania L94UB-Lathi) der besøgte 600S af samme årsag. |
Kim B10M (skrevet 2005-12-23 17:03) | | Link | Busserne til DBO bliver (desværre) med ZF gearkasse, for det mærke fortrækker VDL Danmark! Hvis kunden råber og skriger længe nok kan han sikkert godt få en Voith i sin nye DAF VDL, men sandsynligheden er nok under 1%. I Holland er Voith forøvrigt det fortrukne mærke i DAF VDL busser (!) |
Dennis HUR (skrevet 2006-01-28 08:17) | | Link | Det kan hermed bekræftes at Fjordbus får 4 DAF-Jonckheere til indsættelse i 18.udbud. Derudover vil alle busser hos Fjordbus i 18.udbud blive udstyret med partikelfiltre, samt vil der blive installeret aircondition på Volvo B12BLE-busserne i Frederiksværk. (Aircon: Er ikke noget HUR har krævet.) |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-28 19:09) | | Link | Det er måske rimelig hårdt, men det burde faktisk være et krav til busserne, at de har air-condition i, både til gavn for chaufføren og passagerne. På en juli-dag i en bus, hvor der er 50 andre mennesker kan der blive rimelig varmt. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-01-28 22:11) | | Link | Air-condition er selvfølgelig en rar ting, hvis det altså virker. Men de oplukkelige sideruder, der har været et krav siden 5. udbud/1996, er netop tænkt som en løsning på det problem, du nævner. Og de virker hver gang. :-) |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-28 22:33) | | Link | Ja, det er rigtigt, men hvis bussen er fyldt og man ikke lige står ved siden af sådan et vindue, så mærker man ikke meget til luften udefra. |
Claus Larsen (skrevet 2006-01-28 22:42) | | Link | Aircondition er en ganske udemærket ting, den har bare det problem at i bybusser som hos De blaa omnibusser (mit job) hvor vi tit i myldretiden er inde og ude af rigtigt mange stoppesteder, kan den ikke følge med så er side vinduerne bedre. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-29 11:44) | | Link | De oplukkelige sidevinduer har vi også heroppe i Aalborg. De har den ulempe at man kan risikere at få træk i nakken. Hvilket er ret træls(som vi siger i Jylland)! |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|