Information om Dennis HUR
Registreret medlem siden 18. juni 2005.
Dennis HUR har skrevet følgende indlæg i forummet:
Bussernes fremtid? (2008-05-24 11:58) |
Der er ingen tvivl om at den store passagere flugt er af flere grunde, men en af de væsentligste er ikke at forglemme de manglende siddepladser i busserne. Kunderne gider ikke at stå op i en overfyldt bus - specielt ikke hvis de skal transporteres over nogen længere strækninger. Derfor tilslutter jeg mig gerne Peter's forslag om at "genindføre" højgulvsbussen. De er meget mere komfortable og har langt flere siddepladser - men der skal også andre tiltag til, bla. skal bussen have bedre fremkommeligheds muligheder i byerne. Mere plads til dem - flere busbaner mm.
|
2008-05-25 11:01 i samme diskussion: |
Det kan godt være at Hr. Christian Poulsen har en anden oplevelse af verden i det nordlige og mørke Jylland, men sandheden og factsene er at højgulvsbussen rent faktisk både er billigere i indkøb og billigere i drift og vedligeholdelse. Dvs. at trafikselskaberne ville kunne få mere busdrift for de penge man i dag giver ud. Sum og sumarum er også at højgulvsbusserne har flere siddepladser - som igen er lig med at der kan være flere tilfredse passagerer i busserne. Jeg har dermed ikke sagt at der kun skal være højgulvsbusser - i de tæt befolkede storbyer ser jeg dem som supplement til laventrebusserne - specielt i myldretiderne hvor de kan fragte langt flere kunder fra A til B. Men udenfor storbyerne bør de være første alternativ. |
Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden (2008-04-08 19:51) |
Da jeg i sin var ansat hos Connex (& Linjebus) Gladsaxe gjorde vi meget ud af at fortælle chaufførerne hvorledes de skulle kører omlægningerne i København (bla. omlægning i forbindelse med Bakkens åbning/lukning), desuden lavede vi kort over København, som blev lagt i hver bus, og tegnet ruten ind på dette kort - alligevel kørte flere busser en gal vej. Så uanset hvordan man vender og drejer det vil der altid være nogen i feltet der ikke kan finde ude af det. Selv hvis du står ude på gaden (som jeg flere gange har gjort iforb. med linjetilsyn) kører mange forkert. Så det har intet med Movia (eller daværende HUR) at gøre. Desuden kan der jo også være de tilfælde hvor rent faktisk bussens radio ikke virker i et bestemt område, så de måske ikke får opkaldet. Så der er mange faktorer der spiller ind. Jeg tror uanset hvad du stiller op er der altid nogen der kører deres egne veje.
|
Movia´s 1. udbud (2007-10-11 15:43) |
Nye miljøvenlige busser i Holbæk og Slagelse Movia har nu afgjort det første udbud af almindelig buskørsel, efter at de tre trafikselskaber på Sjælland og øerne er blevet til ét trafikselskab. Det første udbud drejede sig om, hvilke operatører, der skal køre bybusserne i Holbæk og Slagelse og dele af kørselen i områderne omkring Slagelse, Ringsted, Sorø og Kalundborg. Udbuddet drejede sig om 30 busser fordelt på 24 buslinjer i området. Den lokale operatør DitoBus A/S vandt kørslen i Holbæk, og den lokale operatør Torbens Rute- og Turistbusser fra Skælskør vandt kampen om buslinjerne 313 og 503 i Slagelse-området. En af de store operatører fra hovedstadsområdet, City-Trafik A/S, er ny på banen i Vestsjælland. De skal fremover blandt andet køre bybusserne i Slagelse. Busserne i de to byer bliver i dag kørt af Arriva Skandinavien A/S. Høj, miljømæssig standard på busserne Operatørerne havde mulighed for at give tilbud med nye letvægtsbusser, der bruger op til 20 procent mindre brændstof. Busserne lever til fulde op til de miljømæssige krav fra EU, da de har en såkaldt Euro 5-motor. De nye busser er derfor miljømæssigt fremtidssikrede, da Euro 5 først bliver lovkrav fra oktober 2009. De miljøvenlige letvægtsbusser bliver en del af gadebilledet i både Holbæk og Slagelse fra 1. april næste år. Det er meget glædeligt, at bybus-kunderne kan se frem til helt nye og meget miljøvenlige busser, og alle borgere i Holbæk og Slagelse kan glæde sig over, at deres bybusser får en meget høj, miljømæssig standard, siger områdechef for Movia i Sorø, Jeppe Gaard. Samtlige busser i udbuddet opfylder alle de miljømæssige krav, der bliver stillet til blandt andet en lav udledning af dieselpartikler. Kvalitetsmålinger i busserne I fremtiden vil buskunderne i de større byer i området også kunne møde en af trafikselskabets kvalitetsmålere. Når udbuddet træder i kraft vil der løbende blive lavet kundeinterviews på de store buslinjer i området. Kunderne vil blandt andet blive spurgt, om de er tilfredse med rengøringen af bussen og chaufførens kørsel. Resultaterne af disse kundeinterviews vil Movia bruge i samarbejde med operatørerne for at sikre kunderne god service og høj kvalitet. Målingerne er et forsøgsprojekt, og hvis det bliver positivt modtaget og brugt effektivt til at sikre kvaliteten, vil målingerne blive en del af de kommende udbud. Når den udbudte buskørsel kommer på vejene den 1. april 2008, vil alle busserne på de 24 buslinjer være Movia-gule. Fakta: Følgende operatører er blevet tildelt kørsel: Linjerne 42, 49, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 112, 247, 248, 249, 415 og 417 tildeles DitoBus A/S Linjerne 301, 302, 303, 320, 330, 331, 332 og 333 tildeles City-Trafik A/S Linjerne 313, 503 tildeles Torbens Rute- & Turistbusser Kilde: Pressemeddelelse fra Movia.
|
Trist ulykke: (2007-06-26 14:02) |
Det lader til at at være Arriva 2535. Prøv selv at se her: http://112-nord.dk/fuhhallundvejoesterbroenderslev.htm
|
Bus brand i Tingbjerg (2007-06-12 18:27) |
Ifølge kilder skulle branden være opstået, som følge af ildpåsættelse, omkring midten af bussen . |
HUR/Movia´s realtids-tjenester og modernisering af busserne på linje 123 (2007-02-14 10:43) |
Det er korrekt at der somme tider på vores webapplikation kan vises realtid for alle buslinjer. Det er den nye busradio - kaldet fase 2 - der har indbygget gps/data som derved kan vise disse. Samtlige (Movia-kontrakt-)busser i Hovedstadsområdet (undtagen Østtrafik & telebusser indtil videre) kan vise disse data. Det er meningen at samtlige busser på Sjælland/Lolland og Falster ligeledes skal have systemet implementeret omkring slutningen af 2007 starten af 2008. Det er ligeledes korrekt at systemet er fra Hogia, og at det rent faktisk blev start implementeret i 2005/06 på visse garager/busser. |
MOVIA... (2006-11-24 19:34) |
Navnet Movia er en sammentrækning af de latinske ord Moveo (betyder bevægelse og mobilitet) og Via (betyder vej, rute, distance eller rejse). Navnet udtales Mo-ví-a med tryk på anden stavelse. |
2006-11-24 19:39 i samme diskussion: |
Her et foreløbige billede af det nye logo på busserne:
|
City-Trafik linje 154E (2006-10-25 18:46) |
I dag hertil morgen var der glædeligt gensyn med højgulvsbus på linje 154E - Nemlig i form af bus 2057 (DAB Silkeborg 12-1200B, årg.92). Så glædeligt at det ikke er helt slut med de gode "gamle". |
HT-busser.dk (2006-07-30 17:50) |
En ny busbillede-site har set dagens lys: http://www.ht-busser.dk Sitet vil, som navnet antyder, hovedsageligt beskæftige sig med HTs egne busser (1974-1995), men der vil også være mulighed for at kigge på HT-entreprenørenes busser. Derudover vil sitet byde på billeder fra andre dele af landet samt udlandet. God fornøjelse.
|
Busbrand (2006-07-25 16:48) |
Arriva´s bus 1158 (Scania L94UB-Berkhof 2000NKF) brændte hertil eftermiddag på motorvejen mellem Høje Tåstrup og Ballerup. Iflg. Arriva skulle bussen være så medtaget at den allerede er afskrevet. |
2006-07-25 18:58 i samme diskussion: |
Det kan herved bekræftes at 1158 er færdig som HUR-bus, den er totalt udbrændt. (Det skete på Helgehøj Allé i Tåstrup og ikke motorvejen.)
|
Veolia (2006-06-13 17:08) |
6379 (Volvo B12BLE-Carrus) er ankommet til Gladsaxe igår mandag. Det er dog ikke meningen at den skal blive her - Den skal til Vasbygade og indsættes i drift på Amagerlinjerne. Lige efter sommeren ankommer der nye Volvo B7BLE-Carrus busser til linje 18 - de skal her erstatte DAB gasbusserne, der i stedet skal erstatte de gasbusser der i dag kører på linje 3A - de skulle nemlig efter sigende allerede være solgt (Ungarn?).
|
Mindre busbrand (2006-05-22 20:39) |
Endnu en mindre brand: Denne gang gik det udover Arriva's bus 1947 hertil aften. En defekt brændstofsslange var årsagen til branden der udviklede sig i motorrummet. Bussen brændte ved Dageløgepakken i Humlebæk i drift på linje 733E.
|
Ny telebuslinje i Birkerød (2006-02-19 23:46) |
For det første er der ingen "hemmelige" linjer. De ekstra-afgange der ikke er nævnt i HURs køreplaner, er som regel afgange der er aftalt mellem HURs trafiktjeneste og entreprenøren. De er mange gange heller ikke omfattet af en egentlig kontrakt med fast materiel til rådighed, det vil sige at entreprenøren kan bruge til en hver tid rådigt materiel. Da disse aftaler i mange tilfælde har korte varigheder vil det ikke kunne betale sig for HUR at få dem med i en egentlig køreplan, da der hele tiden vurderes om turene skal køres. Til gengæld vil disse ture i langt de fleste tilfælde annonceres på eks.større arbejdspladser hvis i såfald at disse ture falder uden for den ordinære køreplan, det vil sige at kører der en ekstra-afgang med et par min. mellemrum til den ordinære, vil de ikke blive annonceret nogen steder, da de i såfald betragtes som dublering. Det modsatte er at sige om f.eks. ekstra afgangene på linje 358 om morgenen, de ligger fast i køreplan og har også en ændret rute i forhold til ordinær linje 358. Med hensyn til linje 838: Der annonceres kun på tekst-tv (side 444 og 445) i maksimalt 14 dage efter en evt.oprettelse/ændring. Dette af hensyn til den begrænset plads til rådighed. Køreplaner på HUR.dk opdateres af vores køreplanafdeling mens Tekst-TV opdateres løbende af HURs Trafik-IT gruppe, derfor kan der være uoverstemmelser siderne imellem. Jeg kan dog ikke finde nogen logisk forklaring på hvorfor vores køreplan-afdeling ikke har uploadet linje 838's køreplan. |
Buskanon (2006-01-25 22:46) |
Mhs. til Laventré kontra Lavgulv er definitionen iflg. notater og de fleste amtskommunle trafikselskaber og HUR er flg.: En laventré-bus har lavt gulv fra fordørene til omtrent midten af bussen (altså til og med midterdøre), herefter højt gulv bagtil (inkl.trin i bus). En lavgulvs-bus har lavt gulvt i hele bussens længde, men kan godt være udstyret med trin ved bagdøre. Derfor er en DAB serie 15 mk I lavgulv mens en mk III er laventré. |
Busulykken i Kolding (2006-01-24 19:19) |
Billeder af de to Connex-busser (den ene 6339 - der har kørt på linje 6A i HUR-kontrakt) der forulykkede den 18.januar kan ses her: http://www.112-kolding.dk:8080/xampp/photogallery.php?album=39
|
2006-01-24 21:06 i samme diskussion: |
Det kan godt være at du/eller andre i forummet har vidst dette, men det er jo ikke ensbetydende med at alle er bekendt med hvilken to busser det drejede sig om, og hvor de kunne finde billeder af busserne! Dette er jo IKKE kun et forum for dig! Sorry til dig! |
De "gamle" kan endnu... (2006-01-17 21:44) |
I dag måtte fjordbus i arkivet for at kunne opretholde driften: 7425 (Volvo B10M60-Aabenraa, årg. 86) blev fundet frem og kørte hele 2 omgange på linje 309E. I forrige uge var 7427 (DAB 12-1200B) på 600S og 7426 (DAB 7-1200B) også ude at blive luftet på de ordinære linjer. Herligt at disse "biler" stadigvæk kan opleves af og til. |
Gid det var min DAB (Rød) (2005-12-26 20:21) |
Volvo B10L-60 Aabenraa!!!! Uha uha jeg er sikker på at hvis du spørger pænt Connex så kan de nok grave 6224 frem til dig, men husk at få en abonnement hos Falck!!!!
|
Resultatet af HURs 18. udbud (2005-12-14 20:20) |
Mhs. til Fjordbus's andel af udbuddet, så skal de formentlig ud og investere i 7 nye busser, da HUR, under forhandlingerne, ikke var interesseret i at lade DAB serie 15 mark 1 busserne 7432-7438 fortsætte i drift.
|
2005-12-22 22:27 i samme diskussion: |
Fjordbus udrangerer 7432-7438 (DAB serie 15 mk 1) til oktober 2006. Da firmaet samtidig bliver en lille smule mindre end i dag, betyder det at man skal ud og investere i 4 nye busser. Efter sigende ligger valget formentlig på DAF-Jonckheere. Mhs. til 7426 (DAB 7-1200B) og 7427 (DAB 12-1200B) fremtid, håber man at man stadig kan gøre brug af dem til den kørsel de kører i dag. Altså hovedsageligt om morgenen på ekstrakørslen på linje 229Ex, 575Px, 307x og 308x. Bus 7426 kørte iøvrigt i dag på linje 600S pga. mange nedbrud af de ordinære 13,7 m. I mandags var det 7457 (Scania L94UB-Lathi) der besøgte 600S af samme årsag. |
2006-01-28 08:17 i samme diskussion: |
Det kan hermed bekræftes at Fjordbus får 4 DAF-Jonckheere til indsættelse i 18.udbud. Derudover vil alle busser hos Fjordbus i 18.udbud blive udstyret med partikelfiltre, samt vil der blive installeret aircondition på Volvo B12BLE-busserne i Frederiksværk. (Aircon: Er ikke noget HUR har krævet.) |
Ny bus på prøve i HUR. (2005-11-30 17:53) |
I december, januar og februar prøvekører Arriva & HUR en 12-meter-bus, der er cirka 20 % lettere end en almindelig bus. Bussen er en prøvebus fra Berkhof-fabrikken i Holland. En af de store fordele skulle være brændstoføkonomien, som forventes at være langt bedre end på en almindelig bus. Når forsøget er afsluttet skal Arriva aflevere en rapport, der bl. a. beskriver driftøkonomien, kundereaktioner og tilfredsheden med bussen blandt Arrivas medarbejdere. Bussen bliver i første omgang garageret i Kokkedal, hvor den skal køre på linjerne 340, 345, 346, 347, 803 og 806. Bussen bliver vist frem på Toftegårds Plads, fredag den 2. december 11:30 - 12:30.
|
2005-12-05 00:57 i samme diskussion: |
Lad os håbe på at det nye trafikselskab ikke får overvejende "HUR-idéer" mhs. til bustyper og dørarrangement. Det er stadig fuldstændig tosset at kører rundt i lavgulvs-slæder ude på landet. Lad os håbe på højgulven´s indtog igen med deraf følgende bedre kriterier: Flere siddepladser, bedre komfort og bedre økonomi (værkstedsbesøg for en lavgulv er både besværligere at reparere og dyrere). En 12 m højgulv (eks.på linje 600S) kunne havde klaret samme siddeplads-antal som de 13,7 m laventrébusser og havde både været billigere i indkøb og billigere i drift, og mere holdbar. Forsøgte at få HUR med på idéen sidste år, om at igen at prøvekører en højgulv med lav bagperron, men i sidste øjeblik sprang man fra, med begrundelse at det var så tæt på et ny trafikselskab, at man ville vente. Da man i sin tid prøvekørte en 12 m højgulv m/lav-bagperron hos Linjebus i Gladsaxe, var der overvejende stor tilfredshed med den (undertegnede stod for undersøgelsen hos Linjebus), både blandt publikum og chauffører. Og da Arriva havde nogle tilsvarende i drift i Gilleleje var publikum/chauffører meget kede af at skulle af med dem. Desværre fravalgte HT bustypen på baggrund af deres egen undersøgelse. Linjebus' egen undersøgelse blev ikke brugt i HT-rapporten om bustypen. |
Connex i Køge. (2005-10-22 11:23) |
Således skulle vognfordelingen se ud pr.23/10 på Køge-anlægget. Linje 121-126-127: 5108-5109-5110-5111-5112-5115-5116-5117-5118-5124-6266-6267-6268. Linje 128-208-209-210-225-501-502: 5009-5023-5024-5025-5100-5101-5102-5103-5104-5105-5266-6269-6270-6271-6272-6279. Linje 243x-501-502-526: 6273-6274-6275-6276-6277-6278-6280. |
De Hvide Busser's nye DAF (2005-10-21 13:56) |
DAF-Jonckheere busserne der er leveret til De Hvide Busser (8738-8742) har fået påsat forkerte busnumre, de skal rettelige hedde 8769-8773. Man regner med at inden busserne forlader garagen på mandag at de rettet. |
Connex i fremtiden (København) (2006-06-09 19:24) |
Busanlægget på Gl.Køge Landevej (Connex tidligere busanlæg Valby) genopstår til oktober. Her vil en del af Vasbygades aktiviteter flyttes til. Desuden flytter Veolia's hovedkontor fra Vandtårnsvej til Connex's tidligere busanlæg, Ejby - samtidig oprettes her "busbank" for udrangeret materiel. |
Arriva i fremtiden (2005-06-18 22:01) |
Det kan bekræftes at Arriva's store anlæg skal splittes ind i små dele. Således er det meningen at Arriva fremover har små anlæg bestående udelukkende af enten S-busser,A-busser eller "alm." busser. Derudover er Arriva igang med at se på grunde bla. i Helsingør, hvor man afventer kommunens tilladelse til at opføre et nyt garageanlæg, der kun skal huse Helsingør bybusser. Således kommer der igen busanlæg til byen, omend i et noget andet kriterie og størrelse. |
|