Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Bussernes fremtid?

Bussernes fremtid?

 Jodleren (skrevet 2008-05-20 11:03)| Link 
http://www.berlingske.dk/article/20080520/danmark/805200336/ 
http://politiken.dk/indland/article511107.ece 
http://politiken.dk/indland/article511083.ece 
 
Hvad er bussernes fremtid? 
Man kan her læse, at folk stÃ¥r af bussen. Hvorfor gør jeg selv det? Fordi den kører for sjældent, og servicen er blevet dÃ¥rligere. Jeg foretrækker selv at køre med bus, jeg kan slappe af undervejs, lege med min mobil eller læse avis. 
Men ser man pÃ¥ andre ting - bybus hver halve time eller sjældenere - sÃ¥ gider jeg heller ikke vente mere. Fjernbussen venter jeg lidt længere pÃ¥. 
Man taler om mere offentlig og grøn trafik, men skærer samtidig ned. Den evige debat om at mindre trafik give færre passagerer, som igen giver mindre trafik osv.... skruen uden ende. Kan det vendes? 
SÃ¥ længe kommunerne ikke kan samarbejde, sÃ¥ bliver det slet ikke bedre. Hvorfor er politikere idioter? De er valgt til en ledende stilling, men mangler totalt overblikket? 
Ideen om rette linier ud er en vej frem - at komme hurtigere frem. Men mon ikke en enkelt kommune vil ødelægge det? Vil folk acceptere at skulle gÃ¥ længere - det tager mere tid, men bussen kører hurtigere. Vinder jeg tid ved det? 
Et eksempel pÃ¥ meningsløshed er metroen - hvad rager det mig, at metroen kører hvert 2. sekund, nÃ¥r min bus videre kører en gang i timen? Ideen i den ene ende er fin, men hele ideen falder i den anden. 
Næh, lad mig få mig en Hummer, så skal jeg nok kommer frem!

 Kim Edeltorp (skrevet 2008-05-21 03:06)| Link 
Ak ja. Men kan man ikke bare se over Sundet?? Derovre kan de da sagtens finde ud af det. Og hvad er så forskellen? Det var noget med at chaufførerne er mere høflige derovre.. Hmm, nu kører jeg i København, og er aldeles altid høflig, har altid for mange passagerer, kører i for lille bus, så den med passagerflugt kender jeg slet ikke noget til. - Desuden prøver man da herovre noget lignende, der er vist noget med at chaufførerne får bonus hvis der kommer flere med 150S og 173E. Om dagen kan jeg ikke lige se hvordan der KAN komme flere ind i 150S. - Linie 173E kan folk jo ikke finde ud af. Den kører 5 gange om formiddagen og 5 gange om eftermiddagen og det er så det. - Det der ser pærenemt ud på et skrivebord, kan være hammersvært ude i marken for den almindelige kunde. ;)

 UlrikS (skrevet 2008-05-21 19:13)| Link 
Det kunne jo ogsÃ¥ tænkes man skulle fÃ¥ sæderne tilbage i busserne. 
 
Da jeg var barn kørte AP hansen ud til Ã…gerup (ved Roskilde) hvor mine forældre stadig bor 
 
Da havde busserne 2 døre og 54 sæder 
Siden 4 døre og 45 sæder 
 
I dag har busserne 5 døre og 32 sæder 
 
Der kører ikke flere busser end dengang. 
 
SÃ¥ der kan jo ikke være lige sÃ¥ mange i busserne, sÃ¥ nÃ¥r frekvensen er uændret viser det et mindre brug 
 
For man kan ikke forvente folk vil stå op, dag efter dag

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-05-22 00:07)| Link 
I skulle bare se og få jer en hulens masse ledbusser til hovedstadsområdet, ligesom alle andre hovedstæder i resten af verden har masser af! Så kan I være deri... Det er SÅ hul i hovedet at alle folk skal proppes ind i en bagendeproppet bette 13,7er eller 12m.

 Christian Paulsen (skrevet 2008-05-22 17:11)| Link 
Der var engang hvor ledbusser bare var sagen! Det tror jeg bare ikke nødvendigvis pÃ¥ i dag. 
 
På den måde som folk suser fra bus til bil, så bliver det sikkert sådan at en 9,5 meter bus vil kunne måles volumemæssigt ift. nutidens 18 meter ledbus. Det går desværre den vej!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-05-23 00:01)| Link 
Hvaffor noget vrøvl? (Jo jeg forstÃ¥r godt, hvad du siger, men er dybt uenig!) Man burde da netop sætte nogle lidt for store busser ind for det første, sÃ¥ er der plads til flere folk. 
 
Der skal squ da nogle ambitioner til for at vinde passagerer tilbage og nye til at blive... Og så går det ikke at indsætte kedelige bette busser, der er irriterende at være passager i (fx bagendeproppede laventre) og altid er aflyste. Ledbusser og komfortable normalgulvsbusser (=højgulvsbusser) ville være udemærkede tiltag i fremtiden. Det med at ledbusser ikke er sagen i dag er 100% forkert - der købes da lige så mange som tidligere... Om end ikke flere. Ganske vist ikke i København, men i resten af verden. Spændende busser, der er komfortable tiltrækker passagerer - og højgulvsbusser, kan der være flere i, de er mere lækre, spændende og ledbusser er bestemt også vejen frem (uanset om I vil påstå det modsatte).

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2008-05-23 10:31)| Link 
Peter, jeg holder med dig i det med ledbusserne, men højgulvsbussernes tid er ved at svinde. Der kan selvfølgelig være flere passagerer i dem, men barnevogne, kørestole, gangbesværede mm. har det meget svært med højgulvsbusser og derfor vil der blive købt færre og færre af dem.

 Mugge (skrevet 2008-05-23 12:49)| Link 
Jeg mÃ¥ sÃ¥ kalde mig stor tilhænger af Peter, ledbusser er uden tvivl vejen frem. Det ville eksempelvis kunne genvinde passagerne 150S og 184. (det er blot min teori).  
 
18 højgulvsledbusser på 150S, ville uden tvivl være noget der kunne ses på pass. tallet :-D

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2008-05-23 13:13)| Link 
Ledbusser pÃ¥ 150S ville kun være pÃ¥ sin plads. Bussen er for det meste allerede proppet med folk fra Nørreport. Og hvis man bliver efterladt af en bus dag for dag, sÃ¥ gider man heller ikke. 
Men det bliver ikke bedre. Københavns kommune vil ikke hav ledbusser, det har Movia videreført til resten af hovedstadsomrÃ¥det fordi at 13,7 meter busser - pÃ¥ papiret - kan have ligesÃ¥ mange passagere som en ledbus. 
Den nye kommunalreform, der gør at kommunerne skal betille og betale for kørslen, har gjort at mange kommuner vælger at spare der hvor de kan: Transport, skoler, ældre. Derfor bliver det ikke bedre, medmindre man gÃ¥r tilbage til et andet fællessystem + betalingszoner, p+r anlæg osv. 
Hvis ikke det efterhÃ¥nden er for sent... 
 
Man ødelægger jo allerede steder hvor bussen fungere rigtig godt. Bla i år på Kongelundsvej hvor 33 er gået ned med halvdelen af antal afgange syd for Finderupvej - netop der hvor metroen IKKE kører.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-05-24 00:00)| Link 
De ældre og de blinde i Ã…rhus hader vores lavgulvsbusser og laventrebusser... De er alt for upraktisk indrettet pga. det lave gulv, behøver jeg sige mere... Og nÃ¥r en barnevognsfører ikke skal have hjælp til at komme ind og ud af bussen, sÃ¥ mister fælleskabet en ting, nemlig at hjælpe hinanden! Folk bliver mere ligeglade med hinanden og de smiler ikke mere... ond cirkel! 
 
Hvis det var mig der stod for planlægningen af kørsel i HovedstadsomrÃ¥det, sÃ¥ kørte der ledbusser mindst pÃ¥ 4A, 5A(!), 6A(!), 150S, 184, 200S, 300S, 400S, samtlige natbusser og selvfølgelig mindst 10-15 linier mere, som jeg ikke kender hele omrÃ¥det godt nok til at kunne definere (ved godt 5A har fine nye busser, som ikke er til at klage over, men det har ikke noget med sagen at gøre). Der ville selvfølgelig køre 1-1-0 normalgulvsrutebiler pÃ¥ en masse linier i Nordsjælland. 600S ligesÃ¥, evt. 2-2-1, det er smÃ¥ting... 
 
Ind med optimismen og ordentlige arbejdsforhold, ordentlige arbejdsgivere, ordentlige bustyper og vedligeholdte busser i den offentlige transport, så vender passagerflugten.

 Kim Edeltorp (skrevet 2008-05-24 03:10)| Link 
Til Peter: Whauw! Vil gerne se ledbusser på 6A ned ad Nørregade! Eller bare 13,7-busser. Det varer ganske kort, så er alt brudt sammen! TSK! Desuden er der for mange SKARPE sving på 5A til det vil være en god ide med ledbusser der. Ledbusser på 4A? Hmm. Der er ikke plads ved stoppestederne, hvis der skulle komme 2 busser efter hinanden. 2 af de nuværende kan LIGE presse sig ind, så trafikken ikke bryder sammen.

 Dennis HUR (skrevet 2008-05-24 11:58)| Link 
Der er ingen tvivl om at den store passagere flugt er af flere grunde, men en af de væsentligste er ikke at forglemme de manglende siddepladser i busserne. Kunderne gider ikke at stÃ¥ op i en overfyldt bus - specielt ikke hvis de skal transporteres over nogen længere strækninger. Derfor tilslutter jeg mig gerne Peter's forslag om at "genindføre" højgulvsbussen. De er meget mere komfortable og har langt flere siddepladser - men der skal ogsÃ¥ andre tiltag til, bla. skal bussen have bedre fremkommeligheds muligheder i byerne. Mere plads til dem - flere busbaner mm. 
 

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2008-05-24 12:06)| Link 
Kim: Øhh.. 6A op ad Nørregade. Tror du ikke mere det er et chaufførspørgsmÃ¥l om bussen bliver smadret? (: . 
4A og 5A skulle da ikke være et problem! Hvis en 13,7er kan svinge, sÃ¥ kan en ledbus ihvertfald ogsÃ¥. Du skal regne med at en ledbus er 10 meter + 7,995 meter. En 13,7er er en hel bus, mens en ledbus er delt op i to. Dermed skulle de sagtens kunne klare svingene, uden problemer. 
Der er da også fordele med at to ledbusser holder ved samme stoppested. Så kan bilisterne lærer at holde tilbage når bussen skal ud! (;

 Jesper KD (skrevet 2008-05-24 13:22)| Link 
Prøvekørsler i sin tid har i hvert fald vist, at svingene ved Vandkunsten var for skarpe til, at 6A kunne få 13,7'ere. Mht. ledbusser er der først og fremmest problemet, at Københavns Kommune ikke vil ha' dem (eller var det kun på veje uden cykelsti?)

 Christian Paulsen (skrevet 2008-05-24 18:03)| Link 
Nu ved jeg ikke helt hvorfor flertallet igen vil have højgulvsbusser i byerne. De højgulvbusser som kører rundt udenfor byerne er ved den søde grød ikke et slaw bedre end laventre/lavgulv. 
Trafikselskabernes fornemste opgave er at betjene skatteborgerne og sÃ¥ hjælper det ikke at man skal adræt til bens for at tage med bussen. Herved sparker man cykelholdet og de gamle "ud af bussen". 
 
NORDJYSKE skriver i dag om at NT sammen med de øvrige trafikselskaber vil abe efter Helsingborg. AltsÃ¥ belønne busselskaberne efter mængden af passagerer. Idéen bliver dog kun halvhjertet, da man ikke har planer om flere busbaner i kommunen. 
I stedet for fortsætter Aalborg Kommune slÃ¥skampene med staten om et muligt ansvar istedet for at komme i gang med nogle gode og sunde initiativer. 
Artiklen beretter ogsÃ¥ om strengere krav for nye bybusser i Aalborg til det næste udbud i 2009. SÃ¥dan forstÃ¥et at bybusserne skal overholde de samme miljøkrav som man skal i HUR-omrÃ¥det. Lur mig om kommunen kaster hele bybustrafikken i hænderne pÃ¥ City-Trafik og Arriva som kvitterer med nok en gang elendig bybuskørsel og en højere regning til NT som i forvejen skal finde 38 millioner kroner i budgettet hvis man skal præstere samme rutetilbud. 
 
Som sagt sÃ¥ finder jeg højgulvsbussen som et dÃ¥rligt alternativ til laventre/lavgulv.  
De højgulvsbusser som stadig kører rundt heroppe - er hverken pip eller pap! De kører ligesÃ¥ dÃ¥rlige som lavgulv/laventrebusserne.  
Derfor er jeg i princippet revende ligeglad med om der er trin eller ej. Jeg er derimod ikke ligeglad med om den kommer til tiden eller ej. Derfor hilser jeg det nye initiativ fra trafikselskaberne velkommen! En gulerod til busselskaberne vil kunne gøre underværker - men ogsÃ¥ trafikselskaberne mÃ¥ tage et ansvar og lave køreplanerne sÃ¥ realistiske at chaufførerne ikke skal køre med halsen ud af munden for ikke at komme bagud køreplanen. 
 
Ja, lad os fÃ¥ busserne store nok sÃ¥ alle kan fÃ¥ en siddeplads. Led- eller 13,7 meter lange busser. Otte busser eller bare en i timen. Strukturen og udbuddet skal være alsidig sÃ¥ samfundet kan hænge sammen og der er et alternativ til bilen. 
Det er dog glædeligt at man tilpasser den kollektive trafik til de miljøhensyn som alle har så travlt at tale om. Om det hjælper i den sidste ende - må fremtiden vise.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-05-24 19:47)| Link 
En ledbus er kortere end en 12m bus, ja... Fx B10MA-55 viser jo en kortere afstand mellem akslerne end en B10M-60...

 Dennis HUR (skrevet 2008-05-25 11:01)| Link 
Det kan godt være at Hr. Christian Poulsen har en anden oplevelse af verden i det nordlige og mørke Jylland, men sandheden og factsene er at højgulvsbussen rent faktisk både er billigere i indkøb og billigere i drift og vedligeholdelse. Dvs. at trafikselskaberne ville kunne få mere busdrift for de penge man i dag giver ud. Sum og sumarum er også at højgulvsbusserne har flere siddepladser - som igen er lig med at der kan være flere tilfredse passagerer i busserne. Jeg har dermed ikke sagt at der kun skal være højgulvsbusser - i de tæt befolkede storbyer ser jeg dem som supplement til laventrebusserne - specielt i myldretiderne hvor de kan fragte langt flere kunder fra A til B. Men udenfor storbyerne bør de være første alternativ.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2008-05-25 19:56)| Link 
Nu rejser jeg rigtig meget i nordjylland og der er intet værre end at tilbringe over 1½time i en super lækker Scania "shake snail" scala. Nej tak! 
Hvis de ældre kunne gÃ¥ op af trapperne i 1990, sÃ¥ kan de det vel ogsÃ¥ nu? (: . 
Man kan desuden aldrig lave dem lave nok. Jeg husker en tur på 302 i en DAB s. 15 der kunne sænkes, det var sku stadig ikke nok. Så.. Det er nok bare mere hvad man er vant til, og ikke hvad der er bedst!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2008-05-26 00:37)| Link 
Ikke nødvendigvis, Jef. Det er derfor, Servicebusserne er lavgulv og aldrig nogensinde har været højgulv. 
 
Og hvis man havde en barnevogn, kørestol, brugte krykker eller på nogen anden måde er besværet, så er lavgulvsbusser at foretrække. Derimod kan jeg godt lide Dennis' forslag med at indsætte højgulvsbusser på myldretidsafgange, så folk med barnevogne eller folk, der er gangbesværede, stadig har mulighed for at komme med en lavgulvsbus.

 Jodleren (skrevet 2008-05-26 08:55)| Link 
Jeg er enig. Det her fÃ¥r mig til at tænke pÃ¥ den gamle linie 71E - jeg husker den som højgulvbusser. PÃ¥ et tidspunkt var der nogle større omlægninger i HT omrÃ¥det, og det kom "nye" busser - fra tidl bla linie 281 (der var gamle køreplaner for 281 i busserne). Forskellen var at linie 281 havde røde stof-sæder med nakkestøtte; og var meget behagelige - omend de gamle var ikke dÃ¥rlige. Det gode var, at man kunne "sove videre" i de 21 min det tog til RÃ¥dshuspl. 
Siden kom Citytragik til - med Silkeborg-lavgulvsbusser. Sæderne var værre, men det værste var motoren. Den larmede markant mere end i Volvoerne (motorens type eller placering?), og man kunne glemme alt om at sove. 
Kort efter kørte jeg ikke mere med den.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2008-05-26 15:49)| Link 
Naturligvis skal netop en servicebus ikke være en normalgulvsbus, det siger sig selv, men sÃ¥dan en bunke fine nye Scania OmnilinE med døre 1-1-0, 2-2-0 eller 2-2-1 kunne i hvertfald gøre underværker ovre i HovedstadsomrÃ¥det... 
Som supplemet til sÃ¥dan en kunne man jo snildt indsætte en lift i en af midterdøren, det kører en del X-busser da kørt rundt og fx ogsÃ¥ bybusserne i New York... Og den bliver faktisk brugt! 
 
Mon ikke også en bunke ledbusser, fx fra VanHools A300-serie, en Scania OmniCity- eller Omnilink-ledbus, Volvo B9LA eller B12MA, Irisbus Citelis 18, Solaris Urbino 18, MAN-ledbus, Karosa B 961E eller lign. ledbusser kunne redde en del folks dag og vinde nogle passagerer.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. maj 2008

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/832
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.