Ny bus på prøve i HUR.
Dennis HUR (skrevet 2005-11-30 17:53) | | Link | I december, januar og februar prøvekører Arriva & HUR en 12-meter-bus, der er cirka 20 % lettere end en almindelig bus. Bussen er en prøvebus fra Berkhof-fabrikken i Holland. En af de store fordele skulle være brændstoføkonomien, som forventes at være langt bedre end på en almindelig bus. Når forsøget er afsluttet skal Arriva aflevere en rapport, der bl. a. beskriver driftøkonomien, kundereaktioner og tilfredsheden med bussen blandt Arrivas medarbejdere. Bussen bliver i første omgang garageret i Kokkedal, hvor den skal køre på linjerne 340, 345, 346, 347, 803 og 806. Bussen bliver vist frem på Toftegårds Plads, fredag den 2. december 11:30 - 12:30.
|
Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-30 18:31) | | Link | Heej Dennis :D Har du eventuelt et billede af omtalte bus? Bus Maniac |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-30 19:33) | | Link | Ellers kommer der grangiveligt billeder ad hoc. Det skulle ikke undre mig (der sidder langt væk fra HUR). :-) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-30 19:41) | | Link | Da jeg for tidligt fri på Fredag, regner jeg med at være der for at tage et par billeder.. (: |
Mogens (skrevet 2005-11-30 19:42) | | Link | Hej Dennis er det Den her? http://transport-siden.dk/galleri/albums/userpics/IMG_2557.JPG Hvis det er sådan en er det Berkhof Ambassador |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-30 19:46) | | Link | Berkhof Ambassador' typen er allerede kendt i Danmark, den kører på nakskov bybusser.. |
Mogens (skrevet 2005-11-30 20:14) | | Link | Hej Jef der står "Bussen er en prøvebus fra Berkhof-fabrikken i Holland." og ikke at det er den første i Danmark!.. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-02 14:15) | | Link | Bussen er en VDL Berkhof Ambassador 200 med 6 liters Cummins-motor og ZF-gear (af faktaark fremgår det dog, at bussen heldigvis også kan fås med Voith-gear). Hvad det helt nøjagtigt er, der gør den til en letvægtsbus, er jeg ikke helt klar over, men det skulle bl.a. være den lille motorstørrelse og konstruktionen af karrosseriet. Materialet, karrosseriet er bygget af, er dog fortsat rustfrit stål. Prøvebussen er 11,95 m lang (altså det vi kalde en 12 m-bus) med dørarrangement 1-2-0, lille midterperron og 1+2-sædeopstilling i den forreste del af bussen med enkeltsæderne i dørsiden. Skal typen i almindelig drift på Sjælland, vil den få samme dørarrangement, men dog sideperron i stedet for midterperron. Bussen kører med internnr. 1000, reg.nr. TZ 89 305 og har stelnr. XM6DE02CSOH011642 og karr.nr. 1136-01. Der er kommet bl.a. tavle med pristabel og køreplansholder i bussen. Bussen er bygget i 2004 og er i øvrigt sølvgrå, og det er jo en meget passende bemaling for en bus i det nordsjællandske, for Hornbækbanen/Helsingør-Bussen kørte jo i sin tid netop med busser i denne farve. Billeder følger senere på dagen! |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-02 14:40) | | Link | Lige et opfølgende spørgsmål til de mest buskyndige: Er der ikke strengt taget tale om et DAF SB200-chassis med Cummins-motor? Bussen er nu med i Busbasen: http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?intnr=1000 |
Claus Larsen (skrevet 2005-12-02 19:40) | | Link | Ja det bliver jo første gang siden 1983 at der kommer nyt materiel ud at køre i Helsingør området. til dagligt køre jeg hos DBO i Holte området, men har i min tid hos Arriva kørt en del i Helsingør, hvor jeg også bor. Min kone glæder sig meget til den nye bus og særdeles at den er sølvgrå lige som busserne i min barndom, gode gam- le Carlsen/Volvo B655-57-58, ja det var jo tider, og man kan jo håbe på at når HUR bliver nedlagt, at de lokale busser igen får et lokalt præg. |
Jakob L. N. Christensen (skrevet 2005-12-04 16:47) | | Link | Hej Kan det virkelig gå an med dør stilling 1-2-0 til HT/HUR. Kan godt se det nok fint vil gå an ude på bøh-landet ( hvis det altså findes derover ), men den kan vel leveres med 2-2-1 ellers kan den da umulig gå an inde i de større bysamfund, selv her i Vejle ville jeg nødigt køre med en enkelt fordør ( omend jeg så nok kunne bedre tjekke (u)gyldige billetter...) Jakob |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-04 17:09) | | Link | På grund af det er en demobus, har Arriva fået en dispencation til at køre med 1-2-0 døre.. Den skal jo køre på linje 340, 345, 346, og 347 som tildels kører i byområder, mens 803 og 806 er decideret bybusser.. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 17:29) | | Link | Jeg mener faktisk, at typen hverken kan leveres med bagdør eller med dobbelt fordør. Dog er fordøren cirka halvanden dørbredde - lidt som en serie 15 mark I. Bustypen er selvfølgelig bedst egnet til bøhlandet, og den vil først blive aktuel i det nye trafikselskab (den kan f.eks. ikke køre i 18. udbud, der får virkning fra oktober 2006). Til den tid, vil der jo være meget bøhland i både VT- og STS-området (undskyld til alle, der bor på Restsjælland). Desuden er der i yderområderne i det nuværende HUR-område også en del bøhland, f.eks. deroppe, hvor bussen bliver prøvekørt. |
René Thaulov (skrevet 2005-12-04 18:17) | | Link | Den kan godt leveres med dobbelt fordør, og er tilsyneladende blevet det til Connexxion i Holland. Se blot VDL Berkhofs produktside: http://www.vdlberkhof.nl/UK/products/p_product2.htm |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 18:35) | | Link | Connexxions har ganske vist 2-fløjsdør, men bredden er ikke større. Her er et billede af en af Connexxions busser med enkeltfløjsdør, som Kim Løvenskjold har taget i Amsterdam 24. oktober 2005: Jeg tror sådan set ikke, bussen er tænkt anvendt på Sjælland som bybus, men snarere som en form for rutebil eller nærtrafikbus. Angående mit eget spørgsmål længere oppe, så ER der tale om et DAF SB200-chassis, men altså med Cummins-motor. |
Claus Frost (skrevet 2005-12-04 21:54) | | Link | Det kan da godt være nogle syntes at det skørt med få døre, personligt føler jeg det fuldstændigt gak i hovedet, at man kører rundt på landevejene omkring Køge med bybusser med dørstilling 2-2-1. En landevejsbus skal da ikke have alle de døre ? Eksempelvis linjen fra Borup til Solrød Strand. En decideret landrute, som partout skal befares af halvgamle bybusser. Står jeg alene med det synspunkt ? PS: Prøv engang for sjov at gå på rejseplanen.dk og søge på strækningen Borup til Solrød Strand....... Det tager ca. 8 timer via Skive. Det er sq en omvej der vil noget. (Ved godt der også ligger et Borup ved Skive, men et sjovt eksempel er det, idet Borup på Sjælland slet ikke foreslås som startpunkt. Med venlig hilsen Claus Frost |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 22:15) | | Link | På linje 246 kan man klart nøjes med færre døre. Busser med 2-2-0-døre er vist også så småt på vej ind igen. F.eks. kunne man byde på visse linjer i 17. udbud med denne dørkombination. Det var der dog ingen, der valgte, og det hænger formentlig også sammen med, at brugtmarkedet for lavgulvsbusser trods alt er bedre, hvis de har 2-2-1-døre, ligesom de lettere kan omplaceres i andre kontrakter. Det sidste er jo også netop, hvad der skete med de busser, der nu kører på linje 246. Lavgulvsbusser er i reglen bybusser, og i HUR har man for efterhånden mange år siden valgt, at alle busser skal være lavgulvsbusser. Men mon ikke, der slækkes på såvel lavgulvs- og dørkravene i forbindelse med sammenlægningen af de sjællandske trafikselskaber? Ang. Rejseplanen: Både ja og nej. Hvis du skriver Borup med markeringen "Alle typer" eller "Station/stop" får du en liste, hvor du skal vælge mellem flere forskellige steder, der hedder Borup. Det er kun, hvis du tager den øverste, "Borup", og ikke nummer to, "Borup st", at du får den lange tur. Rejseplanen kan jo sådan set ikke vide, hvilken af dem, du mener. Du kan i øvrigt slippe for mellemtrinnet, hvor du skal vælge den rigtige Borup, ved at skrive "Borup st.!" allerede i det første skærmbillede. Det tilsvarende, "jeg ER idiot-tegn" er "?". Hvis man sætter ?-tegn bagpå noget, der normalt automatisk genkendes, fremtvinger man en liste over valgmuligheder. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-04 22:37) | | Link | Jeg må indrømme at det ville være meget sjovt at se mine lokale og regionale linjer blive kørt med 2-2-1, når de normalt er 1-1-0/1-0-1.. Selv bybusserne her i STS (Undt. Næstved) er 1-0-0/1-1-0, så det kan lade sig gøre.. |
Dennis HUR (skrevet 2005-12-05 00:57) | | Link | Lad os håbe på at det nye trafikselskab ikke får overvejende "HUR-idéer" mhs. til bustyper og dørarrangement. Det er stadig fuldstændig tosset at kører rundt i lavgulvs-slæder ude på landet. Lad os håbe på højgulven´s indtog igen med deraf følgende bedre kriterier: Flere siddepladser, bedre komfort og bedre økonomi (værkstedsbesøg for en lavgulv er både besværligere at reparere og dyrere). En 12 m højgulv (eks.på linje 600S) kunne havde klaret samme siddeplads-antal som de 13,7 m laventrébusser og havde både været billigere i indkøb og billigere i drift, og mere holdbar. Forsøgte at få HUR med på idéen sidste år, om at igen at prøvekører en højgulv med lav bagperron, men i sidste øjeblik sprang man fra, med begrundelse at det var så tæt på et ny trafikselskab, at man ville vente. Da man i sin tid prøvekørte en 12 m højgulv m/lav-bagperron hos Linjebus i Gladsaxe, var der overvejende stor tilfredshed med den (undertegnede stod for undersøgelsen hos Linjebus), både blandt publikum og chauffører. Og da Arriva havde nogle tilsvarende i drift i Gilleleje var publikum/chauffører meget kede af at skulle af med dem. Desværre fravalgte HT bustypen på baggrund af deres egen undersøgelse. Linjebus' egen undersøgelse blev ikke brugt i HT-rapporten om bustypen. |
Claus Larsen (skrevet 2005-12-05 10:24) | | Link | Jeg kan godt tilslutte mig at lavgulvs busser er noget møj at køre med på lan- det tag f.eks. 347 når det rigtigt sner og fyr mellem Hornbæk-Borsholm- Horserød, der er temmeligt åbent (nordsjællandsk bøhl...) så er det ikke sjovt at køre i en mk.III (dab) den skøj- ter rundt fordi at en lavgulvs bus har et højt tyngdepunkt, så det er tungen lige i munden, og hold godt fast i rattet. Jeg er også spændt på hvordan Berkhoffen vil klare de store afgange fra Helsingør st. til gymnasiet, der er som regel fyldt til renden, så det tager sin tid at tømme den. Ps. den skulle være i drift fra i dag på 346-345-347 |
Sennahoj (skrevet 2005-12-05 11:25) | | Link | En DAF SB 200 har Cummins-motor som standard, da DAF ikke laver så små motorer. Modellen er ret udbredt i UK, hvor 11 ud af 10 har Voith-gear. Selvfølgelig skal man til det danske marked absolut prøvekøre den med den ukomfortable ZF-gearkasse!
|
Claus Frost (skrevet 2005-12-05 15:39) | | Link | Thomas, jeg er godt klar over de features du nævner. Jeg forsøgte bare at vise et sjovt tilfælde.... Med venlig hilsen Claus Frost
|
Mugge (skrevet 2005-12-05 20:02) | | Link | Bus 1000, kørte til morgen på 346, kun 10-15 min forsinket pga dårlig instruktion til chaufføren, har i nogensinde, køre med 346-45 om morgen... der er dør 1-2-0 noget rigtigt skidt. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-12-05 22:49) | | Link | Indlæggene i dette emne om Voith- vs. ZF-gearkasser er flyttet til et nyt emne på http://myldretid.dk/forum/emne/216. |
Mugge (skrevet 2005-12-06 19:14) | | Link | Ingen dag, uden en tur i en VDL bus...:D, i dag tog vi den med "kun" 12 minutters forsinkelse, den eneste bustype som jeg har kørt med på 346, som kan overholde køreplanen er: DAB serie 15, Mk 3 busserne, mystisk nok, men sandt. Men for ikke at springe væk fra emnet, VDL bussen er faktisk ganske behagelig at være passagerer i, og den lyder præcis som DHB vogn 8769-72. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-06 19:55) | | Link | Vognene til de hvide busser er leveret med DAF Motor, prøve bussen er med Cummins.. Såvidt jeg ved skulle de ikke lyde ens? |
Mugge (skrevet 2005-12-07 07:22) | | Link | Efter at have tilbragt flere timers kørsel i begge typer, syntes jeg de lyder meget ens under kørsel. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|