Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Ny bus på prøve i HUR.

Ny bus på prøve i HUR.

 Dennis HUR (skrevet 2005-11-30 17:53)| Link 
I december, januar og februar prøvekører Arriva & HUR en 12-meter-bus, der er cirka 20 % lettere end en almindelig bus. 
Bussen er en prøvebus fra Berkhof-fabrikken i Holland.  
En af de store fordele skulle være brændstoføkonomien, som forventes at være langt bedre end pÃ¥ en almindelig bus. NÃ¥r forsøget er afsluttet skal Arriva aflevere en rapport, der bl. a. beskriver driftøkonomien, kundereaktioner og tilfredsheden med bussen blandt Arrivas medarbejdere.  
Bussen bliver i første omgang garageret i Kokkedal, hvor den skal køre pÃ¥ linjerne 340, 345, 346, 347, 803 og 806.  
Bussen bliver vist frem pÃ¥ ToftegÃ¥rds Plads, 
fredag den 2. december 11:30 - 12:30. 

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-30 18:31)| Link 
Heej Dennis :D 
Har du eventuelt et billede af omtalte bus? 
Bus Maniac

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-30 19:33)| Link 
Ellers kommer der grangiveligt billeder ad hoc. Det skulle ikke undre mig (der sidder langt væk fra HUR). :-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-30 19:41)| Link 
Da jeg for tidligt fri på Fredag, regner jeg med at være der for at tage et par billeder.. (:

 Mogens (skrevet 2005-11-30 19:42)| Link 
Hej Dennis er det Den her? http://transport-siden.dk/galleri/albums/userpics/IMG_2557.JPG Hvis det er sådan en er det Berkhof Ambassador

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-30 19:46)| Link 
Berkhof Ambassador' typen er allerede kendt i Danmark, den kører på nakskov bybusser..

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-30 20:02)| Link 
UUUh en fed bus.

 Mogens (skrevet 2005-11-30 20:14)| Link 
Hej Jef der står "Bussen er en prøvebus fra Berkhof-fabrikken i Holland." og ikke at det er den første i Danmark!..

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-30 22:12)| Link 
En Ambassador som den der, er ikke 12 M..

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-02 14:15)| Link 
Bussen er en VDL Berkhof Ambassador 200 med 6 liters Cummins-motor og ZF-gear (af faktaark fremgÃ¥r det dog, at bussen heldigvis ogsÃ¥ kan fÃ¥s med Voith-gear). Hvad det helt nøjagtigt er, der gør den til en letvægtsbus, er jeg ikke helt klar over, men det skulle bl.a. være den lille motorstørrelse og konstruktionen af karrosseriet. Materialet, karrosseriet er bygget af, er dog fortsat rustfrit stÃ¥l. 
 
Prøvebussen er 11,95 m lang (altsÃ¥ det vi kalde en 12 m-bus) med dørarrangement 1-2-0, lille midterperron og 1+2-sædeopstilling i den forreste del af bussen med enkeltsæderne i dørsiden. Skal typen i almindelig drift pÃ¥ Sjælland, vil den fÃ¥ samme dørarrangement, men dog sideperron i stedet for midterperron. 
 
Bussen kører med internnr. 1000, reg.nr. TZ 89 305 og har stelnr. XM6DE02CSOH011642 og karr.nr. 1136-01. Der er kommet bl.a. tavle med pristabel og køreplansholder i bussen. Bussen er bygget i 2004 og er i øvrigt sølvgrÃ¥, og det er jo en meget passende bemaling for en bus i det nordsjællandske, for Hornbækbanen/Helsingør-Bussen kørte jo i sin tid netop med busser i denne farve. 
 
Billeder følger senere på dagen!

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-02 14:40)| Link 
Lige et opfølgende spørgsmÃ¥l til de mest buskyndige: Er der ikke strengt taget tale om et DAF SB200-chassis med Cummins-motor? 
 
Bussen er nu med i Busbasen: 
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?intnr=1000

 Claus Larsen (skrevet 2005-12-02 19:40)| Link 
Ja det bliver jo første gang siden 1983 
at der kommer nyt materiel ud at køre 
i Helsingør omrÃ¥det. 
til dagligt køre jeg hos DBO i Holte 
omrÃ¥det, men har i min tid hos Arriva 
kørt en del i Helsingør, hvor jeg ogsÃ¥ 
bor. 
Min kone glæder sig meget til den nye 
bus og særdeles at den er sølvgrÃ¥ lige 
som busserne i min barndom, gode gam- 
le Carlsen/Volvo B655-57-58, ja det var  
jo tider, og man kan jo hÃ¥be pÃ¥ at nÃ¥r 
HUR bliver nedlagt, at de lokale busser 
igen får et lokalt præg.

 Jakob L. N. Christensen (skrevet 2005-12-04 16:47)| Link 
Hej 
 
Kan det virkelig gÃ¥ an med dør stilling 1-2-0 til HT/HUR. Kan godt se det nok fint vil gÃ¥ an ude pÃ¥ bøh-landet ( hvis det altsÃ¥ findes derover ), men den kan vel leveres med 2-2-1 ellers kan den da umulig gÃ¥ an inde i de større bysamfund, selv her i Vejle ville jeg nødigt køre med en enkelt fordør ( omend jeg sÃ¥ nok kunne bedre tjekke (u)gyldige billetter...) 
 
Jakob

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-04 17:09)| Link 
PÃ¥ grund af det er en demobus, har Arriva fÃ¥et en dispencation til at køre med 1-2-0 døre.. 
Den skal jo køre på linje 340, 345, 346, og 347 som tildels kører i byområder, mens 803 og 806 er decideret bybusser..

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 17:29)| Link 
Jeg mener faktisk, at typen hverken kan leveres med bagdør eller med dobbelt fordør. Dog er fordøren cirka halvanden dørbredde - lidt som en serie 15 mark I. 
 
Bustypen er selvfølgelig bedst egnet til bøhlandet, og den vil først blive aktuel i det nye trafikselskab (den kan f.eks. ikke køre i 18. udbud, der får virkning fra oktober 2006). Til den tid, vil der jo være meget bøhland i både VT- og STS-området (undskyld til alle, der bor på Restsjælland). Desuden er der i yderområderne i det nuværende HUR-område også en del bøhland, f.eks. deroppe, hvor bussen bliver prøvekørt.

 René Thaulov (skrevet 2005-12-04 18:17)| Link 
Den kan godt leveres med dobbelt fordør, og er tilsyneladende blevet det til Connexxion i Holland. Se blot VDL Berkhofs produktside: 
http://www.vdlberkhof.nl/UK/products/p_product2.htm

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 18:35)| Link 
Connexxions har ganske vist 2-fløjsdør, men bredden er ikke større. 
 
Her er et billede af en af Connexxions busser med enkeltfløjsdør, som Kim Løvenskjold har taget i Amsterdam 24. oktober 2005: 

Jeg tror sÃ¥dan set ikke, bussen er tænkt anvendt pÃ¥ Sjælland som bybus, men snarere som en form for rutebil eller nærtrafikbus. 
 
Angående mit eget spørgsmål længere oppe, så ER der tale om et DAF SB200-chassis, men altså med Cummins-motor.

 Claus Frost (skrevet 2005-12-04 21:54)| Link 
Det kan da godt være nogle syntes at det skørt med fÃ¥ døre, personligt føler jeg det fuldstændigt gak i hovedet, at man kører rundt pÃ¥ landevejene omkring Køge med bybusser med dørstilling 2-2-1. En landevejsbus skal da ikke have alle de døre ? Eksempelvis linjen fra Borup til Solrød Strand. En decideret landrute, som partout skal befares af halvgamle bybusser. 
 
StÃ¥r jeg alene med det synspunkt ? 
 
PS: Prøv engang for sjov at gÃ¥ pÃ¥ rejseplanen.dk og søge pÃ¥ strækningen Borup til Solrød Strand....... Det tager ca. 8 timer via Skive. Det er sq en omvej der vil noget. (Ved godt der ogsÃ¥ ligger et Borup ved Skive, men et sjovt eksempel er det, idet Borup pÃ¥ Sjælland slet ikke foreslÃ¥s som startpunkt. 
 
Med venlig hilsen 
 
Claus Frost

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-04 22:15)| Link 
PÃ¥ linje 246 kan man klart nøjes med færre døre. Busser med 2-2-0-døre er vist ogsÃ¥ sÃ¥ smÃ¥t pÃ¥ vej ind igen. F.eks. kunne man byde pÃ¥ visse linjer i 17. udbud med denne dørkombination. Det var der dog ingen, der valgte, og det hænger formentlig ogsÃ¥ sammen med, at brugtmarkedet for lavgulvsbusser trods alt er bedre, hvis de har 2-2-1-døre, ligesom de lettere kan omplaceres i andre kontrakter. Det sidste er jo ogsÃ¥ netop, hvad der skete med de busser, der nu kører pÃ¥ linje 246. 
 
Lavgulvsbusser er i reglen bybusser, og i HUR har man for efterhÃ¥nden mange Ã¥r siden valgt, at alle busser skal være lavgulvsbusser. Men mon ikke, der slækkes pÃ¥ sÃ¥vel lavgulvs- og dørkravene i forbindelse med sammenlægningen af de sjællandske trafikselskaber? 
 
Ang. Rejseplanen: BÃ¥de ja og nej. Hvis du skriver Borup med markeringen "Alle typer" eller "Station/stop" fÃ¥r du en liste, hvor du skal vælge mellem flere forskellige steder, der hedder Borup. Det er kun, hvis du tager den øverste, "Borup", og ikke nummer to, "Borup st", at du fÃ¥r den lange tur. Rejseplanen kan jo sÃ¥dan set ikke vide, hvilken af dem, du mener. 
 
Du kan i øvrigt slippe for mellemtrinnet, hvor du skal vælge den rigtige Borup, ved at skrive "Borup st.!" allerede i det første skærmbillede. Det tilsvarende, "jeg ER idiot-tegn" er "?". Hvis man sætter ?-tegn bagpå noget, der normalt automatisk genkendes, fremtvinger man en liste over valgmuligheder.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-04 22:37)| Link 
Jeg mÃ¥ indrømme at det ville være meget sjovt at se mine lokale og regionale linjer blive kørt med 2-2-1, nÃ¥r de normalt er 1-1-0/1-0-1.. 
Selv bybusserne her i STS (Undt. Næstved) er 1-0-0/1-1-0, så det kan lade sig gøre..

 Dennis HUR (skrevet 2005-12-05 00:57)| Link 
Lad os håbe på at det nye trafikselskab ikke får overvejende "HUR-idéer" mhs. til bustyper og dørarrangement. Det er stadig fuldstændig tosset at kører rundt i lavgulvs-slæder ude på landet. Lad os håbe på højgulven´s indtog igen med deraf følgende bedre kriterier: Flere siddepladser, bedre komfort og bedre økonomi (værkstedsbesøg for en lavgulv er både besværligere at reparere og dyrere). En 12 m højgulv (eks.på linje 600S) kunne havde klaret samme siddeplads-antal som de 13,7 m laventrébusser og havde både været billigere i indkøb og billigere i drift, og mere holdbar. Forsøgte at få HUR med på idéen sidste år, om at igen at prøvekører en højgulv med lav bagperron, men i sidste øjeblik sprang man fra, med begrundelse at det var så tæt på et ny trafikselskab, at man ville vente. Da man i sin tid prøvekørte en 12 m højgulv m/lav-bagperron hos Linjebus i Gladsaxe, var der overvejende stor tilfredshed med den (undertegnede stod for undersøgelsen hos Linjebus), både blandt publikum og chauffører. Og da Arriva havde nogle tilsvarende i drift i Gilleleje var publikum/chauffører meget kede af at skulle af med dem. Desværre fravalgte HT bustypen på baggrund af deres egen undersøgelse. Linjebus' egen undersøgelse blev ikke brugt i HT-rapporten om bustypen.

 Claus Larsen (skrevet 2005-12-05 10:24)| Link 
Jeg kan godt tilslutte mig at lavgulvs 
busser er noget møj at køre med pÃ¥ lan- 
det tag f.eks. 347 nÃ¥r det rigtigt sner 
og fyr mellem Hornbæk-Borsholm- 
Horserød, der er temmeligt Ã¥bent  
(nordsjællandsk bøhl...) sÃ¥ er det ikke 
sjovt at køre i en mk.III (dab) den skøj- 
ter rundt fordi at en lavgulvs bus har  
et højt tyngdepunkt, sÃ¥ det er tungen lige 
i munden, og hold godt fast i rattet. 
Jeg er ogsÃ¥ spændt pÃ¥ hvordan Berkhoffen 
vil klare de store afgange fra Helsingør 
st. til gymnasiet, der er som regel 
fyldt til renden, sÃ¥ det tager sin tid  
at tømme den. 
Ps. den skulle være i drift fra i dag 
på 346-345-347

 Sennahoj (skrevet 2005-12-05 11:25)| Link 
En DAF SB 200 har Cummins-motor som standard, da DAF ikke laver sÃ¥ smÃ¥ motorer. Modellen er ret udbredt i UK, hvor 11 ud af 10 har Voith-gear. Selvfølgelig skal man til det danske marked absolut prøvekøre den med den ukomfortable ZF-gearkasse! 

 Claus Frost (skrevet 2005-12-05 15:39)| Link 
Thomas, jeg er godt klar over de features du nævner.  
 
Jeg forsøgte bare at vise et sjovt tilfælde.... 
 
Med venlig hilsen 
 
Claus Frost 

 Mugge (skrevet 2005-12-05 20:02)| Link 
Bus 1000, kørte til morgen på 346, kun 10-15 min forsinket pga dårlig instruktion til chaufføren, har i nogensinde, køre med 346-45 om morgen... der er dør 1-2-0 noget rigtigt skidt.

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-05 22:49)| Link 
Indlæggene i dette emne om Voith- vs. ZF-gearkasser er flyttet til et nyt emne på http://myldretid.dk/forum/emne/216.

 Mugge (skrevet 2005-12-06 19:14)| Link 
Ingen dag, uden en tur i en VDL bus...:D, i dag tog vi den med "kun" 12 minutters forsinkelse, den eneste bustype som jeg har kørt med på 346, som kan overholde køreplanen er: DAB serie 15, Mk 3 busserne, mystisk nok, men sandt. Men for ikke at springe væk fra emnet, VDL bussen er faktisk ganske behagelig at være passagerer i, og den lyder præcis som DHB vogn 8769-72.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-06 19:55)| Link 
Vognene til de hvide busser er leveret med DAF Motor, prøve bussen er med Cummins.. 
SÃ¥vidt jeg ved skulle de ikke lyde ens?

 Mugge (skrevet 2005-12-07 07:22)| Link 
Efter at have tilbragt flere timers kørsel i begge typer, syntes jeg de lyder meget ens under kørsel.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
7. december 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/210
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.