Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Ny telebuslinje i Birkerød

Ny telebuslinje i Birkerød

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-13 22:55)| Link 
Der har siden søndag 5. februar kørt en telebuslinje i Birkerød. Linjen hedder 838 og kører alle dage kl. 11.00-15.00 og 21.00-23.30. Linjen har fem faste stoppesteder i Birkerød og fem faste afgange. Fra Birkerød st. køres over MantziusgÃ¥rden, Majpladsen, Teglporten og til Apoteket, men telebusomrÃ¥det er hele Birkerød Kommune. Ruten er et 4-Ã¥rigt forsøgsprojekt, der skulle have været undervejs i fem Ã¥r, og køres i øvrigt af Jensens Rute (Jensens Turisttrafik) i Ringsted. 
 
Den bus, der anvendes, kan medtage 15-16 passagerer, og det er første gang, der i HUR-omrÃ¥det etableres telebus i et byomrÃ¥de, oplyser Frederiksborg Amts Avis' hjemmeside 1. februar 2006 (http://kortlink.dk/dagbladetonline/2enf). Det ser med andre ord ud til, at Finn Sørensens gamle idé om telebus i Birkerød (jf. Kim Thinggaards bøger om Birkerød Bus Compagni) endelig bliver til virkelighed! 
 
HUR oplyser foreløbigt kun om ruten på tekst-tv, men mon ikke, der snart er en køreplan på vej på http://trafikinfo.hur.dk/ ?

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-17 14:09)| Link 
Ja, så er det fredag og der er stadig ikke skyggen af køreplan på HURs hjemmeside. I artiklen fra Frederiksborg Amts Avis vil de gerne have, at telebuslinien bliver integreret i borgernes "trafik-hukommelse", hivs man kan sige det sådan og så ville det da hjælpe gevaldigt, hvis HUR da lavede en køreplan. Så godt som man nu kan lave en køreplan til en telebus. ;-)

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-17 17:34)| Link 
Taget i betragtning af, at tekst-tv henviser til at læse mere på hjemmesiden, og at ruten nu har kørt i 12 dage, så er det ved at være på tide!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-17 23:20)| Link 
Ja, det skulle man mene. Når linien trods alt har kørt så længe, så burde en køreplan være tilgængelig for den. Der plejer jo trods alt være nye køreplaner 14 dage før et køreplansskift, så det er 26 dage over tiden fra HURs side. Trods alt er de for det meste forsinkede, men det her må da være rekord, selv for dem.

 Mugge (skrevet 2006-02-18 12:01)| Link 
Selvom jeg afviger fra overskriften, så syntes jeg også, det virker mystisk, at 806 ikke længere indgår i køreplanen, for Helsingør og omegn, og hvis man tager bus fra Rungsted, kan man få bekræftet at 383 ikke er død endnu:D

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-18 19:14)| Link 
Kan man få det forklaret nærmere, Mugge?

 Mugge (skrevet 2006-02-19 08:14)| Link 
Hvis det er mht. 383, så er der et fint skilt på rungsted kyst st., hvor der står alle busserne, incl 383, til trods for at den blev nedlagt, for en del måneder siden. Endnu et eksempel på HUR's arbejdstempo.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 12:21)| Link 
Er du nu helt sikker på, at det er HUR, der står for det pågældende skilt? Hvis det er et af dem med blå baggrund inde på selve stationen, perronerne eller gangbroen, så er det mig bekendt DSB, der skal skifte brikkerne med linjenumre ud.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 14:17)| Link 
Njah, sÃ¥ kan man jo sÃ¥ diskutere det med at de bliver skiftet ud. PÃ¥ Valby Station kan man pÃ¥ perronerne stadig tydeligt se, at Linie 171E har trafikeret der. Der er sÃ¥mænd bare sat et blÃ¥t klistermærke over. Man havde nok ikke taget højde for, at tallene i rutenumrene buler lidt ud. 
 
Og også på broen ved Valby Station ved tavlen med henvisning til, hvor de forskellige linier kører har jeg også kigget efter et skilt, der fortalte mig, hvor Linie 133 mod Avedøre Station holdt, men på trods af at ruten har halvttimes-drift på hverdage, så er den altså ikke vigtig nok til at blive medtaget på oversigten, men det er derimod 133 mod Mozrts Plads.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 14:31)| Link 
Jeg tror, skilteforvirringen pÃ¥ stationerne bunder i, at ansvaret for busskiltene ligger lidt i ingenmandsland. 
 
Tilsvarende gælder S-togsinformation på regionaltogsstationer. Der findes tudsegamle S-togskort på flere stationer, der kun betjenes af regionaltog. Det er vist nok på Gadstrup eller Ll. Skensved station, at der indtil for kort tid siden hang - eller stadig hænger - et S-togskort med linje L (1993 omdøbt til B+)!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 15:07)| Link 
Hvad er da ogsÃ¥ idéen med et S-togskort pÃ¥ de stationer, der aldrig har været (og aldrig vil blive!) trafikeret med S-tog? 
 
Og opdateringen 14 dage efter T-dag (Telebusdag) er, at Linie 838 stadigvæk ikke er blevet oprettet på HURs hjemmeside.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 15:19)| Link 
Ã…rk' Gamle S-togs og buskort hænger alle steder.. 
I Skive dukkede en plakat op fra dengang man introducerede InterCity Lyn togene.. 
I Nykøbing Falster stÃ¥r linje 41 Marielyst, 47 Rødby Færge og flere bybusser der ikke kører længere stadig nævnt pÃ¥ et kort.. 
I Roskilde hænger der vist stadig et kort i tunnelen fra starten af 90'erne med HT busser.. 
 
NÃ¥, men det var linje 838?.. (;

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 15:22)| Link 
Vi skulle mÃ¥ske lave et væddemÃ¥l om, hvornÃ¥r linje 838 bliver tilføjet pÃ¥ skiltene pÃ¥ Birkerød st.? 
 
Ideen med et S-togskort på regionaltogsstationerne kender jeg ikke, men når de nu er der, bør de efter min mening også være korrekte. Altså burde man have taget de gamle ned, da man valgte ikke længere at sætte nye op.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 15:27)| Link 
De burde holdes ved lige, ja. Man går vel ikke bare og husker på, hvor de er opsat, i hovedet? Det må da være skrevet ned et eller andet sted og derved burde man kunne tjekke om de var opdaterede eller ej.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-19 16:24)| Link 
SÃ¥vidt jeg ved, sÃ¥ er det kun pÃ¥ Trafikinfo at man kan læse lidt - meget overfladisk - om den nye telebuslinie. 
 
OT: Næste gang I kommer til Aalborg, så tag turen igennem tunnelen. Der kan man se rigtig gamle plakater(dog ikke fra krigens tid).

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-19 16:24)| Link 
Jeg mener: Tunnelen ved banegården! :-)

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:44)| Link 
Hvor ser du det, Christian? Så vidt jeg kan se er den hverken nævnt under fanen "Telebusser" eller blandt køreplanerne. Men måske er det bare mig, der har stirret mig blind på det... :-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 16:46)| Link 
Altså, den trykte køreplan fik jeg allerede i Januar..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:48)| Link 
838 er med pÃ¥ terminalkortet for Birkerød st.! Se http://trafikweb.hur.dk/KIa/terminaler/pdf/Birkerød.pdf 
 
Dette er dog kun tilgængeligt på den lidt interne Trafikweb-side. På http://trafikinfo.hur.dk/ er de ingen information om linje 838, og der er heller ingen køreplaner, linjekort eller kommende linjekort for 838 på Trafikweb.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:52)| Link 
Nej da! Lad os opsummere;  
Nu ved vi, hvor den holder pÃ¥ Birkerød Station. Det er ikke mange, der ved det, men vi gør, sÃ¥ det er lidt en "intern-bus". Vi ved, hvor den trafikerer, det gør alle. Vi ved ikke, hvilken rute den kører pÃ¥ de faste afgangen og vi ved heller ikke hvornÃ¥r de faste afgange er. 
Hmm... Det er 2 ud af 4. Det er godt gået af HUR. Det kan være vi får de to sidste i julegave! :-p

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:55)| Link 
Hvem ved, måske findes der andre af sådanne "hemmelige" buslinjer rundt omkring!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:58)| Link 
Der er da muligheden... Hehe. Man kunne ihvertfald godt savne en "hemmelig" buslinie på Nordre Fasanvej på Frederiksberg når 4A er fyldt. Eller en ringlinie inde i byen. Kunne da være fedt med hemmelige buslinier. :-) Eller for at drive emnet videre; Hemmelige dubleringsafgange! "Ja HUR, pas I bare på, nu kommer Myldretids Forum og afslører jer!" ;-)

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:59)| Link 
Hemmelige dubbleringsafgange findes allerede! Se http://myldretid.dk/forum/emne/97!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 17:02)| Link 
Jo jo, den har jeg læst, men der må være flere...

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 17:15)| Link 
Og hvis der er hemmelige dubleringsafgange og hemmelige busruter, så må der jo også være hemmelige busser! For hvis de hemmelige dubleringsafgange og hemmelige buslinier skal kunne køre, må de jo også have busser og med henblik på indlægget http://www.myldretid.dk/forum/emne/125, så er der jo ingen ikke-hemmelige busser til førnævnte...

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 18:21)| Link 
Det første Ã¥r linje 113 var dekraderet fra almindelig rute til skolebus var den ogsÃ¥ "hemmelig", nu udkommer der køreplaner for linjen.. 
 
Vedr. Dublering er der meget hemmeligt.. (: ..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:06)| Link 
Ja, det er rigtigt, Linie 113 var en "fy-linie"...! Man kan vel sÃ¥ gætte sig til, om det var fordi de skammede sig over den, at de ikke turde vedkende sig den. Hehe. 
 
Så kan det da være, at om en 5-10 år, så får vi dubleringsafgangene tilføjet i køreplanen, næsten ligesom man kender det fra Linie 243 i dag. Der er vel ikke brug for hemmelige dubleringsafgange på den, de er jo allerede medtaget! Jævnfør http://trafikinfo.hur.dk/30C1761D-9674-4189-B84D-B9AFE7D8AA4B.W5doc?mid=5F136C9B-783A-41EF-80DE-FD634312FDE2&ID=241#

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 19:10)| Link 
Sådan har det ikke altid været mht. linje 243. De første år var den også halv-hemmelig, og tilbage i 1998/99, hvor jeg dyrkede ekstrakørslen i Køge-området lidt, var det ikke alle turene med få minutters mellemrum, der stod i køreplanen. Det er så senere ændret - måske fordi linjen nu også henvender sig til "almindelige" buspassagerer til og fra Skandinavisk Transport Center.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:15)| Link 
Ja, sådan var det. Men Linie 243 har nu altid været lidt af en "sær" rute, hvis man kan udtrykke det sådan. Men hvad er så baggrunden for ikke at fortælle om ekstraafgangene på f.eks. Linie 600S? Den betjener da "almindelige" buspassagerer.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 19:20)| Link 
MÃ¥ske er det ekstraafgange, der kun kører pÃ¥ skole-/undervisningsdage. NÃ¥r de ikke stÃ¥r i køreplanen, behøver man ikke aflyse dem over for offentligheden pÃ¥ ikke-skoledage, sÃ¥ som efterÃ¥rsferier o.lign. 
 
Det daværende Bus Danmarks personaleavis Bus Stop ville dog vide, at man i efterårsferien 1995 eller 1996 alligevel udførte samtlige ture på den dengang stadig småhemmelige linje 243 til og fra Handelsskolen i Ølby!

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:25)| Link 
Jo, men hvad så med Kirke Hyllinge-linierne? Såsom 218, 221, 224 osv. De har jo "officielle" afgange, der for det meste kun kører på skoledage...

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 20:24)| Link 
SÃ¥ er linje 838 forsvundet fra tekst-tv!

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 20:27)| Link 
En af grundende til dublering ikke stÃ¥r i køreplanene er at de som sagt ikke altid kører, derudover kan de indsættes/afskrives hvis der er brug for dem/ikke er brug for dem.. 
 
I andre dele af landet står det meste dublering nu også i køreplanen, og det er for at spare penge.. Fordi når en dublering bliver en 'ekstra afgang', så falder timeprisen fra ca. 600 kroner til det aftalte kontraktbeløb på ca. 400 kroner..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 20:28)| Link 
Ja. Og det mærkeligste er, at den stadig er noteret på side 443 under busoversigtet, hvor der stadigvæk er en henvisning til side 445, hvor der intet står. Så nu er 838 da virkelig blevet hemmelig!

 Dennis HUR (skrevet 2006-02-19 23:46)| Link 
For det første er der ingen "hemmelige" linjer. De ekstra-afgange der ikke er nævnt i HURs køreplaner, er som regel afgange der er aftalt mellem HURs trafiktjeneste og entreprenøren. De er mange gange heller ikke omfattet af en egentlig kontrakt med fast materiel til rÃ¥dighed, det vil sige at entreprenøren kan bruge til en hver tid rÃ¥digt materiel.  
Da disse aftaler i mange tilfælde har korte varigheder vil det ikke kunne betale sig for HUR at fÃ¥ dem med i en egentlig køreplan, da der hele tiden vurderes om turene skal køres. Til gengæld vil disse ture i langt de fleste tilfælde annonceres pÃ¥ eks.større arbejdspladser hvis i sÃ¥fald at disse ture falder uden for den ordinære køreplan, det vil sige at kører der en ekstra-afgang med et par min. mellemrum til den ordinære, vil de ikke blive annonceret nogen steder, da de i sÃ¥fald betragtes som dublering. Det modsatte er at sige om f.eks. ekstra afgangene pÃ¥ linje 358 om morgenen, de ligger fast i køreplan og har ogsÃ¥ en ændret rute i forhold til ordinær linje 358. 
 
Med hensyn til linje 838: Der annonceres kun på tekst-tv (side 444 og 445) i maksimalt 14 dage efter en evt.oprettelse/ændring. Dette af hensyn til den begrænset plads til rådighed. Køreplaner på HUR.dk opdateres af vores køreplanafdeling mens Tekst-TV opdateres løbende af HURs Trafik-IT gruppe, derfor kan der være uoverstemmelser siderne imellem. Jeg kan dog ikke finde nogen logisk forklaring på hvorfor vores køreplan-afdeling ikke har uploadet linje 838's køreplan.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-20 01:18)| Link 
Apropos hemmelige busafgange, sÃ¥ husker jeg, at vi hos CT en overgang (og mÃ¥ske endda stadig) kører en "hemmelig" HUR-afgang pÃ¥ linje 77 fra Lergravsparken st. til Sundbyvester Plads som dublering med afgang fra Lergravsparken st. - vist nok - kl. 7:38. Dette af hensyn til det store antal børn, som gÃ¥r pÃ¥ nogle privatskoler pÃ¥ Østamager... 
Det var således blot en behagelig orientering i en sidetråd til en T-buslinje!

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-20 03:02)| Link 
Den afgang på linje 77 blev da annonceret diverse steder mener jeg?.. (:

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-20 08:18)| Link 
Jeg mener også at have hørt om den hemmelige dubleringsafgang på Linie 77 før.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-20 09:21)| Link 
Flg. er at læse pÃ¥ trafikinfo.dk --> Bus: 
"Fra d.5/2-06 begynder der en ny telebuslinje 838 at køre i Birkerød. 
Linjen kører alle dage mellem 11:00 og 15:00 og om aftenen mellem 21:00 og 23:00 
Der er fem faste stop i Birkerød Bymidte, hvorfra der også er fem faste afgange hver dag.Bussen kører og kan bestilles i hele kommunens område og skal bestilles mindst en time før den ønskede afgang." Det findes under linierne 327, 338, 537P og 538P.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-20 11:55)| Link 
NÃ¥... Jeg troede du mente Trafikinfo.hur.dk. Lidt pinligt, taget i betragtning af, at det er mig, der er redaktør pÃ¥ Trafikinfo.dk. 
 
Tænk, at der køres dubblering på linje 77. Der er da mange ture på den linje, der kunne køres med minibus uden at give overfyldningsproblemer.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-20 16:17)| Link 
Ja, HUR har fuldstændig dræbt bustraffiken pÃ¥ amager.. 
Jeg har forresten lavet en meget 'fin' statestik over hvordan linjerne nu er ændret fra 1996 til 2006.. 
http://transport-siden.dk/forum/viewtopic.php?t=191

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-21 00:27)| Link 
NÃ¥, men omkring dubleringen pÃ¥ linje 77 er der gÃ¥et mig noget med annocering forbi. Som busnørdet, chaufførramt amagerkaner burde jeg vel have set det, men pyt... 
Lige omkring 77/78, sÃ¥ er der faktisk sket en del. Hensigten med - primært - at transportere ældre borgere rundt mellem plejehjem, ældrecentre, indkøbsfacilliteter m.m. ser ud til efterhÃ¥nden at lykkes. Der er afgange midt pÃ¥ dagen, som er fyldt pænt op med passagerer. 
Der er især træk af passagerer til/fra Sundbyv. Pl. og HedegÃ¥rdsvej, der er en del fra de nye erhvervsomrÃ¥der pÃ¥ Østamager til/fra Lergravsparken og sidst fra Peder Lykkes Vej til/fra Amager Centret. 
Jeg tror, at den nye Amager Strandpark vil trække buskunder til, men jeg frygter samtidigt at Jef's oversigt over ændringer på buslinjerne i de seneste år, også vil ramme 77/78 om føje tid, når kontrakterne skal genudbydes. Trods alt blev linjerne jo - så vidt vides - oprettet som kompensation til noget tabt kørsel for entreprenøren (?)

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-28 23:44)| Link 
Bedre sent end aldrig: køreplanen for linje 838! 
 
http://kortlink.dk/hur/2g35

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-03-07 19:05)| Link 
Tænk, at den var så svær at lave, så den tog så lang tid...

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
7. marts 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/272
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.