Ny telebuslinje i Birkerød
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-13 22:55) | | Link | Der har siden søndag 5. februar kørt en telebuslinje i Birkerød. Linjen hedder 838 og kører alle dage kl. 11.00-15.00 og 21.00-23.30. Linjen har fem faste stoppesteder i Birkerød og fem faste afgange. Fra Birkerød st. køres over Mantziusgården, Majpladsen, Teglporten og til Apoteket, men telebusområdet er hele Birkerød Kommune. Ruten er et 4-årigt forsøgsprojekt, der skulle have været undervejs i fem år, og køres i øvrigt af Jensens Rute (Jensens Turisttrafik) i Ringsted. Den bus, der anvendes, kan medtage 15-16 passagerer, og det er første gang, der i HUR-området etableres telebus i et byområde, oplyser Frederiksborg Amts Avis' hjemmeside 1. februar 2006 (http://kortlink.dk/dagbladetonline/2enf). Det ser med andre ord ud til, at Finn Sørensens gamle idé om telebus i Birkerød (jf. Kim Thinggaards bøger om Birkerød Bus Compagni) endelig bliver til virkelighed! HUR oplyser foreløbigt kun om ruten på tekst-tv, men mon ikke, der snart er en køreplan på vej på http://trafikinfo.hur.dk/ ? |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-17 14:09) | | Link | Ja, så er det fredag og der er stadig ikke skyggen af køreplan på HURs hjemmeside. I artiklen fra Frederiksborg Amts Avis vil de gerne have, at telebuslinien bliver integreret i borgernes "trafik-hukommelse", hivs man kan sige det sådan og så ville det da hjælpe gevaldigt, hvis HUR da lavede en køreplan. Så godt som man nu kan lave en køreplan til en telebus. ;-) |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-17 17:34) | | Link | Taget i betragtning af, at tekst-tv henviser til at læse mere på hjemmesiden, og at ruten nu har kørt i 12 dage, så er det ved at være på tide! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-17 23:20) | | Link | Ja, det skulle man mene. Når linien trods alt har kørt så længe, så burde en køreplan være tilgængelig for den. Der plejer jo trods alt være nye køreplaner 14 dage før et køreplansskift, så det er 26 dage over tiden fra HURs side. Trods alt er de for det meste forsinkede, men det her må da være rekord, selv for dem. |
Mugge (skrevet 2006-02-18 12:01) | | Link | Selvom jeg afviger fra overskriften, så syntes jeg også, det virker mystisk, at 806 ikke længere indgår i køreplanen, for Helsingør og omegn, og hvis man tager bus fra Rungsted, kan man få bekræftet at 383 ikke er død endnu:D |
Mugge (skrevet 2006-02-19 08:14) | | Link | Hvis det er mht. 383, så er der et fint skilt på rungsted kyst st., hvor der står alle busserne, incl 383, til trods for at den blev nedlagt, for en del måneder siden. Endnu et eksempel på HUR's arbejdstempo. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 12:21) | | Link | Er du nu helt sikker på, at det er HUR, der står for det pågældende skilt? Hvis det er et af dem med blå baggrund inde på selve stationen, perronerne eller gangbroen, så er det mig bekendt DSB, der skal skifte brikkerne med linjenumre ud. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 14:17) | | Link | Njah, så kan man jo så diskutere det med at de bliver skiftet ud. På Valby Station kan man på perronerne stadig tydeligt se, at Linie 171E har trafikeret der. Der er såmænd bare sat et blåt klistermærke over. Man havde nok ikke taget højde for, at tallene i rutenumrene buler lidt ud. Og også på broen ved Valby Station ved tavlen med henvisning til, hvor de forskellige linier kører har jeg også kigget efter et skilt, der fortalte mig, hvor Linie 133 mod Avedøre Station holdt, men på trods af at ruten har halvttimes-drift på hverdage, så er den altså ikke vigtig nok til at blive medtaget på oversigten, men det er derimod 133 mod Mozrts Plads. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 14:31) | | Link | Jeg tror, skilteforvirringen på stationerne bunder i, at ansvaret for busskiltene ligger lidt i ingenmandsland. Tilsvarende gælder S-togsinformation på regionaltogsstationer. Der findes tudsegamle S-togskort på flere stationer, der kun betjenes af regionaltog. Det er vist nok på Gadstrup eller Ll. Skensved station, at der indtil for kort tid siden hang - eller stadig hænger - et S-togskort med linje L (1993 omdøbt til B+)! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 15:07) | | Link | Hvad er da også idéen med et S-togskort på de stationer, der aldrig har været (og aldrig vil blive!) trafikeret med S-tog? Og opdateringen 14 dage efter T-dag (Telebusdag) er, at Linie 838 stadigvæk ikke er blevet oprettet på HURs hjemmeside. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 15:19) | | Link | Årk' Gamle S-togs og buskort hænger alle steder.. I Skive dukkede en plakat op fra dengang man introducerede InterCity Lyn togene.. I Nykøbing Falster står linje 41 Marielyst, 47 Rødby Færge og flere bybusser der ikke kører længere stadig nævnt på et kort.. I Roskilde hænger der vist stadig et kort i tunnelen fra starten af 90'erne med HT busser.. Nå, men det var linje 838?.. (; |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 15:22) | | Link | Vi skulle måske lave et væddemål om, hvornår linje 838 bliver tilføjet på skiltene på Birkerød st.? Ideen med et S-togskort på regionaltogsstationerne kender jeg ikke, men når de nu er der, bør de efter min mening også være korrekte. Altså burde man have taget de gamle ned, da man valgte ikke længere at sætte nye op. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 15:27) | | Link | De burde holdes ved lige, ja. Man går vel ikke bare og husker på, hvor de er opsat, i hovedet? Det må da være skrevet ned et eller andet sted og derved burde man kunne tjekke om de var opdaterede eller ej. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-19 16:24) | | Link | Såvidt jeg ved, så er det kun på Trafikinfo at man kan læse lidt - meget overfladisk - om den nye telebuslinie. OT: Næste gang I kommer til Aalborg, så tag turen igennem tunnelen. Der kan man se rigtig gamle plakater(dog ikke fra krigens tid). |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:44) | | Link | Hvor ser du det, Christian? Så vidt jeg kan se er den hverken nævnt under fanen "Telebusser" eller blandt køreplanerne. Men måske er det bare mig, der har stirret mig blind på det... :-) |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:48) | | Link | 838 er med på terminalkortet for Birkerød st.! Se http://trafikweb.hur.dk/KIa/terminaler/pdf/Birkerød.pdf Dette er dog kun tilgængeligt på den lidt interne Trafikweb-side. På http://trafikinfo.hur.dk/ er de ingen information om linje 838, og der er heller ingen køreplaner, linjekort eller kommende linjekort for 838 på Trafikweb. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:52) | | Link | Nej da! Lad os opsummere; Nu ved vi, hvor den holder på Birkerød Station. Det er ikke mange, der ved det, men vi gør, så det er lidt en "intern-bus". Vi ved, hvor den trafikerer, det gør alle. Vi ved ikke, hvilken rute den kører på de faste afgangen og vi ved heller ikke hvornår de faste afgange er. Hmm... Det er 2 ud af 4. Det er godt gået af HUR. Det kan være vi får de to sidste i julegave! :-p |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:55) | | Link | Hvem ved, måske findes der andre af sådanne "hemmelige" buslinjer rundt omkring! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 16:58) | | Link | Der er da muligheden... Hehe. Man kunne ihvertfald godt savne en "hemmelig" buslinie på Nordre Fasanvej på Frederiksberg når 4A er fyldt. Eller en ringlinie inde i byen. Kunne da være fedt med hemmelige buslinier. :-) Eller for at drive emnet videre; Hemmelige dubleringsafgange! "Ja HUR, pas I bare på, nu kommer Myldretids Forum og afslører jer!" ;-) |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 16:59) | | Link | Hemmelige dubbleringsafgange findes allerede! Se http://myldretid.dk/forum/emne/97! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 17:15) | | Link | Og hvis der er hemmelige dubleringsafgange og hemmelige busruter, så må der jo også være hemmelige busser! For hvis de hemmelige dubleringsafgange og hemmelige buslinier skal kunne køre, må de jo også have busser og med henblik på indlægget http://www.myldretid.dk/forum/emne/125, så er der jo ingen ikke-hemmelige busser til førnævnte... |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 18:21) | | Link | Det første år linje 113 var dekraderet fra almindelig rute til skolebus var den også "hemmelig", nu udkommer der køreplaner for linjen.. Vedr. Dublering er der meget hemmeligt.. (: .. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:06) | | Link | Ja, det er rigtigt, Linie 113 var en "fy-linie"...! Man kan vel så gætte sig til, om det var fordi de skammede sig over den, at de ikke turde vedkende sig den. Hehe. Så kan det da være, at om en 5-10 år, så får vi dubleringsafgangene tilføjet i køreplanen, næsten ligesom man kender det fra Linie 243 i dag. Der er vel ikke brug for hemmelige dubleringsafgange på den, de er jo allerede medtaget! Jævnfør http://trafikinfo.hur.dk/30C1761D-9674-4189-B84D-B9AFE7D8AA4B.W5doc?mid=5F136C9B-783A-41EF-80DE-FD634312FDE2&ID=241# |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 19:10) | | Link | Sådan har det ikke altid været mht. linje 243. De første år var den også halv-hemmelig, og tilbage i 1998/99, hvor jeg dyrkede ekstrakørslen i Køge-området lidt, var det ikke alle turene med få minutters mellemrum, der stod i køreplanen. Det er så senere ændret - måske fordi linjen nu også henvender sig til "almindelige" buspassagerer til og fra Skandinavisk Transport Center. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:15) | | Link | Ja, sådan var det. Men Linie 243 har nu altid været lidt af en "sær" rute, hvis man kan udtrykke det sådan. Men hvad er så baggrunden for ikke at fortælle om ekstraafgangene på f.eks. Linie 600S? Den betjener da "almindelige" buspassagerer. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-19 19:20) | | Link | Måske er det ekstraafgange, der kun kører på skole-/undervisningsdage. Når de ikke står i køreplanen, behøver man ikke aflyse dem over for offentligheden på ikke-skoledage, så som efterårsferier o.lign. Det daværende Bus Danmarks personaleavis Bus Stop ville dog vide, at man i efterårsferien 1995 eller 1996 alligevel udførte samtlige ture på den dengang stadig småhemmelige linje 243 til og fra Handelsskolen i Ølby! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 19:25) | | Link | Jo, men hvad så med Kirke Hyllinge-linierne? Såsom 218, 221, 224 osv. De har jo "officielle" afgange, der for det meste kun kører på skoledage... |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-19 20:27) | | Link | En af grundende til dublering ikke står i køreplanene er at de som sagt ikke altid kører, derudover kan de indsættes/afskrives hvis der er brug for dem/ikke er brug for dem.. I andre dele af landet står det meste dublering nu også i køreplanen, og det er for at spare penge.. Fordi når en dublering bliver en 'ekstra afgang', så falder timeprisen fra ca. 600 kroner til det aftalte kontraktbeløb på ca. 400 kroner.. |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-19 20:28) | | Link | Ja. Og det mærkeligste er, at den stadig er noteret på side 443 under busoversigtet, hvor der stadigvæk er en henvisning til side 445, hvor der intet står. Så nu er 838 da virkelig blevet hemmelig! |
Dennis HUR (skrevet 2006-02-19 23:46) | | Link | For det første er der ingen "hemmelige" linjer. De ekstra-afgange der ikke er nævnt i HURs køreplaner, er som regel afgange der er aftalt mellem HURs trafiktjeneste og entreprenøren. De er mange gange heller ikke omfattet af en egentlig kontrakt med fast materiel til rådighed, det vil sige at entreprenøren kan bruge til en hver tid rådigt materiel. Da disse aftaler i mange tilfælde har korte varigheder vil det ikke kunne betale sig for HUR at få dem med i en egentlig køreplan, da der hele tiden vurderes om turene skal køres. Til gengæld vil disse ture i langt de fleste tilfælde annonceres på eks.større arbejdspladser hvis i såfald at disse ture falder uden for den ordinære køreplan, det vil sige at kører der en ekstra-afgang med et par min. mellemrum til den ordinære, vil de ikke blive annonceret nogen steder, da de i såfald betragtes som dublering. Det modsatte er at sige om f.eks. ekstra afgangene på linje 358 om morgenen, de ligger fast i køreplan og har også en ændret rute i forhold til ordinær linje 358. Med hensyn til linje 838: Der annonceres kun på tekst-tv (side 444 og 445) i maksimalt 14 dage efter en evt.oprettelse/ændring. Dette af hensyn til den begrænset plads til rådighed. Køreplaner på HUR.dk opdateres af vores køreplanafdeling mens Tekst-TV opdateres løbende af HURs Trafik-IT gruppe, derfor kan der være uoverstemmelser siderne imellem. Jeg kan dog ikke finde nogen logisk forklaring på hvorfor vores køreplan-afdeling ikke har uploadet linje 838's køreplan. |
Frank Pedersen (skrevet 2006-02-20 01:18) | | Link | Apropos hemmelige busafgange, så husker jeg, at vi hos CT en overgang (og måske endda stadig) kører en "hemmelig" HUR-afgang på linje 77 fra Lergravsparken st. til Sundbyvester Plads som dublering med afgang fra Lergravsparken st. - vist nok - kl. 7:38. Dette af hensyn til det store antal børn, som går på nogle privatskoler på Østamager... Det var således blot en behagelig orientering i en sidetråd til en T-buslinje! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-20 03:02) | | Link | Den afgang på linje 77 blev da annonceret diverse steder mener jeg?.. (: |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-20 08:18) | | Link | Jeg mener også at have hørt om den hemmelige dubleringsafgang på Linie 77 før. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-02-20 09:21) | | Link | Flg. er at læse på trafikinfo.dk --> Bus: "Fra d.5/2-06 begynder der en ny telebuslinje 838 at køre i Birkerød. Linjen kører alle dage mellem 11:00 og 15:00 og om aftenen mellem 21:00 og 23:00 Der er fem faste stop i Birkerød Bymidte, hvorfra der også er fem faste afgange hver dag.Bussen kører og kan bestilles i hele kommunens område og skal bestilles mindst en time før den ønskede afgang." Det findes under linierne 327, 338, 537P og 538P. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-20 11:55) | | Link | Nå... Jeg troede du mente Trafikinfo.hur.dk. Lidt pinligt, taget i betragtning af, at det er mig, der er redaktør på Trafikinfo.dk. Tænk, at der køres dubblering på linje 77. Der er da mange ture på den linje, der kunne køres med minibus uden at give overfyldningsproblemer. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-20 16:17) | | Link | Ja, HUR har fuldstændig dræbt bustraffiken på amager.. Jeg har forresten lavet en meget 'fin' statestik over hvordan linjerne nu er ændret fra 1996 til 2006.. http://transport-siden.dk/forum/viewtopic.php?t=191 |
Frank Pedersen (skrevet 2006-02-21 00:27) | | Link | Nå, men omkring dubleringen på linje 77 er der gået mig noget med annocering forbi. Som busnørdet, chaufførramt amagerkaner burde jeg vel have set det, men pyt... Lige omkring 77/78, så er der faktisk sket en del. Hensigten med - primært - at transportere ældre borgere rundt mellem plejehjem, ældrecentre, indkøbsfacilliteter m.m. ser ud til efterhånden at lykkes. Der er afgange midt på dagen, som er fyldt pænt op med passagerer. Der er især træk af passagerer til/fra Sundbyv. Pl. og Hedegårdsvej, der er en del fra de nye erhvervsområder på Østamager til/fra Lergravsparken og sidst fra Peder Lykkes Vej til/fra Amager Centret. Jeg tror, at den nye Amager Strandpark vil trække buskunder til, men jeg frygter samtidigt at Jef's oversigt over ændringer på buslinjerne i de seneste år, også vil ramme 77/78 om føje tid, når kontrakterne skal genudbydes. Trods alt blev linjerne jo - så vidt vides - oprettet som kompensation til noget tabt kørsel for entreprenøren (?) |
Thomas de Laine (skrevet 2006-02-28 23:44) | | Link | Bedre sent end aldrig: køreplanen for linje 838! http://kortlink.dk/hur/2g35 |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-03-07 19:05) | | Link | Tænk, at den var så svær at lave, så den tog så lang tid... |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|