Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Busbrand

Busbrand

 Dennis HUR (skrevet 2006-07-25 16:48)| Link 
Arriva´s bus 1158 (Scania L94UB-Berkhof 2000NKF) brændte hertil eftermiddag på motorvejen mellem Høje Tåstrup og Ballerup. Iflg. Arriva skulle bussen være så medtaget at den allerede er afskrevet.

 Dennis HUR (skrevet 2006-07-25 18:58)| Link 
Det kan herved bekræftes at 1158 er færdig som HUR-bus, den er totalt udbrændt. (Det skete på Helgehøj Allé i Tåstrup og ikke motorvejen.) 
 

 Thomas de Laine (skrevet 2006-07-25 19:46)| Link 
Bussen må ganske rigtigt siges at være temmelig medtaget. Man kan dog stadig læse reklamen på vinduessiden, hvor der står "Someone on this bus forgot to put on deodorant this morning". Så dét er åbenbart forklaringen!

 Kim B10M (skrevet 2006-07-25 21:17)| Link 
Jeg går ud fra at bussen har kørt linie 154E ? Det er første gang at en Berker Scania er smeltet.. ikke dårligt.

 Svend Christensen (skrevet 2006-07-26 10:59)| Link 
Er der nogen forklaring på, at moderne busser brænder så ofte. Jeg har ingen erindring om at eksempelvis Københavns Sporveje nogen sinde måtte udrangere en bus på grund af brand bortset fra to, der stod på et eksternt værksted, hvor bygningen brændte.  
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen 

 Sennahoj (skrevet 2006-07-26 11:24)| Link 
Flere forklaringer, Svend... 
 
Vedligeholdelsen af busserne hos KS/HT var af en noget anden og højere standard end i dag hos eksempelvis Arriva og Viola. Tilsmudsede motorrum hører i højere grad til dagens (u)orden end under KS/HT. Tilgengæld er jeg ret overbevist om at tærede vanger og rådden gulvbelægning var oftere set under KS/HT pga. hyppig rengøring af chassiset. 
 
Moderne lavgulvsbusser er konstrueret anderledes kompakt end eksempelvis en Leyland LIDRT 12 hvor motoren stort set har "frit" til alle sider. En moderne lavgulvs´ motorrum er ofte meget tæt pakket med både ledninger, slanger, rør samt en masse støjisoleringsmateriale - og så forresten også lige motor og gearkasse. Endeligt kan den kompakte konstruktion ikke altid tage nok højde for at seperere rør og slanger med antændelige væsker mest muligt var varme komponenter i motorrummet. 
 
Kombiner selv i alt ovenstående - og du vil vide hvorfor moderne busser oftere brænder.

 MichaelS (skrevet 2006-07-29 14:56)| Link 
Der kan ses billeder af 1158 her 
http://www.beredskabsinfo.com/indsatsfoto/thumbnails.php?album=30

 MichaelS (skrevet 2006-07-29 14:59)| Link 
Fandt et bedre link: 
http://www.denernem.dk/2006/g-juli/250706kl1510BrandibusHelgeshjAlleiTstrup/index.htm 

 Kim B10M (skrevet 2006-08-01 13:02)| Link 
Måske genopstår 1158 igen. Det viser sig nemlig at 1157 & 1158 er blevet "forvekslet ved fødslen".

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
1. august 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/369
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.