Dobbeltdækkere i Kbh
Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
Kirsty Evans (skrevet 2005-02-09 21:11) | | Link | Jeg vil gerne vide, hvad den nuværende situation er angaaende dobbeltdækkere i København. Bliver de, eller ej? Jeg tror, jeg har læst, at de ikke er særlig populære blandt passagerer og skal sælges (til hvem??) Hvilke linier kører de på i øjeblikket og hvor mange er der?
|
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-09 23:20) | | Link | Der er to sæt dobbeltdækkere: 1) Arriva har 14 stk. (nr. 1441-1454) på linie 15, der er på kontrakt 2001-2007 2) City-Trafik har 22 stk. (nr. 2801-2822) på linie 65E og 250S, der er på kontrakt 2000-2006 City-Trafiks kontrakt var den første, og i den kontrakt har HUR pligt til at overtage busserne ved kontraktudløb. Det betyder i praksis, at busserne må forventes at køre en hel 6-årsperiode mere efter 2006. Arrivas dobbeltdækkere er til gengæld deres eget problem, og da det er besluttet, at dobbeltdækkerne skal udfases, skal vi nok ikke regne med at se Arrivas dobbeltdækkere i HUR-trafik efter 2007. Medmindre selvfølgelig Arriva giver et meget billigt tilbud med dem... Men som udgangspunkt ryger de nok ud, og ingen ved i dag, hvad der skal ske med dem. De kan næppe sælges brugt eller bruges til anden kontraktkørsel i Danmark. Mvh Thomas PS! Tak for din julehilsen :-) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-02-10 00:11) | | Link | Jeg vil nu ikke sige at jeg syntes Dobbeltdækkerne er upopulære... Jeg kan nu godt lide at køre i dem, det er måske bare lidt irreterende med ingen stop-knapper ovenpå, og den lave tag-højde i under-etagen... |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-02-10 09:39) | | Link | Det med at der ikke er nogen stopknapper ovenpå er nu ikke helt rigtigt. Den røde linie der løber i loftet på 1. sal er nemlig en stopknap. Den er lavet sådan at man ikke kan sidde ned og trykke på den, så man først rejser sig når bussen holder ved stoppestedet, men istedet skal man trykke på den på vej ned mod dørene. Desværre virker det ikke efter hensigten, da jeg egenhændigt har erfaret, at det faktisk godt kan lade sig gøre at trykke på dem, uden at rejse sig pga. det lave loft. Med hensyn til komforten har jeg hørt fra forskellige chaufførere, at de ikke er så glade for at køre dobbeltdækkerne. Som passager skal man gerne undgå at sidde bagerst om sommeren i gulvplan, da der kan blive frygtelig varmt. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-10 10:48) | | Link | Der har bl.a. været problemer med air-condition i busserne, men det skulle være afhjulpet nu (jeg ved ikke, om det også gælder bagest i gulvplan). Busserne er dog præget af mindre heldig indretning af pasagerkabinen i gulvplan, hvor der også er et ret højt støjniveau. Til gengæld er overetagen ret komfortabel, når man altså først sidder ned - der er ikke højt til loftet. Problemerne med dobbeltdækkerne drejer sig dog også om, at passagererne især på linie 10, hvor Arrivas todækkere kørte 2001-03, ikke var særlig tilbøjelige til at gå ovenpå, og så blev den reelle kapacitet i busserne ret lille. Det gav problemer med at få alle med busserne. Samtidig betød den større kapacitet pr. afgang, at man forøgede intervallet, og denne serviceforringelse har også kostet passagerer. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-02-10 18:47) | | Link | Stopknapperne ovenpå er manglende i nogle af busserne, bla. på nogle af dobbeltdækkerne på linie 65E. |
Kirsty Evans (skrevet 2005-02-10 23:23) | | Link | Tak for oplysningerne. Godt du fik kalenderen Thomas. Så der er for mange problemer med dobbeltdækkere i Danmark. Det lyder ret upraktisk med lave lofter og uden stopknapper på øverste etage. Dobbeltdækkere i Nottingham har stopknapper på stolper og øverst på gelænderet,så man kan trykke på knappen i god tid. Men englændere er mere vant til dobbeltdækkere. Modsat er NCTs Scania ledbusser ikke særlig populære på grund af for få siddepladser (for lidt ståplads), ekstra chaufførkøretræning og snævre veje når biler parkeres på begge sider. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-11 14:39) | | Link | Det er nu faktisk muligt at trykke stop overalt i overetagen ved tryk på de langsgående røde microswicth-bånd. Desværre er der ikke rigtig gjort opmærksom på, at båndene fungerer som stoptryk, så mange ved det slet ikke. Jeg skrev tilbage i 2000 en artikel, der sammenlignede de forskellige bustyper med høj kapacitet: http://myldretid.dk/artikler/nr/11 Siden hen har det vist sig, at passagererne ikke var så glade for trapperne på linie 10 men godt vil gå ovenpå i linie 250S - nok pga. længere rejsetid. Samtidig er det vist klart for alle, at 13,7 m-bussen er fremtidens højkapacitetbus i København, idet typen nu nyder stor udbredelse. Med det sagt, så tror jeg - med den mangeårige anvendelse af dobbeltdækkere i forskellige udenlandske storbyer taget i betragtning - at det også i høj grad er et spørgsmål om traditioner eller "kultur", hvilke løsninger på kapacitetsproblemerne man finder mindst problematisk. Til yderligere perspektivering kan det oplyses, at der jo i gamle dage kørte dobbeltdækkersporvogne i København, og i dag anvendes dobbeltdækkertog i regionaltrafikken på Sjælland. København lave broer var dog også dengang et problem. |
Kirsty Evans (skrevet 2005-02-13 12:59) | | Link | Ja, tradition spiller vistnok en stor rolle når det gælder, hvilke bustyper mennesker gerne vil benytte. Samt driftsikkerhed, komfort og rejsetid selvfølgelig! Man vil heller undgå noget, som man mener er ringere end det man havde før. Det er åbenbart tilfældet med dobbeltdækkere. Men forhåbentlig kan jeg nå en vellykket dobbeltdækkertur næste gang jeg er i Kbh. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-02-14 17:08) | | Link | Det er måske også lidt latterligt at indsætte dobbeltdækkere på linie 65E, som endda kører med Blå hjørner.. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-14 20:06) | | Link | Du skal muligvis snarere opfatte det sådan, at det er lidt latterligt, at linie 65E skal køre, bare fordi der skal være et sted at køre med dobbeltdækkere! De blå hjørner er dog pillet af nogle af busserne. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-02-15 00:23) | | Link | Ja, Det er jo ikke ligefrem fordi at linien er en passager-sluger.. ;) |
Kim B10M (skrevet 2005-02-16 17:43) | | Link | I følge 10.udbud har HUR overtagelses-pligt på Arriva DD busser. Så ingen busselskab hænger på dem. |
M Larsen (skrevet 2005-02-17 01:52) | | Link | Mon vi nogensinde ser en dobbeltdækker med røde hjørner? A-buslinierne burde have passagerer nok til at kunne trafikeres af dobbedækkere, især linje 5A. Linje 6A lider også ofte af for få siddepladder fordi linjeføringen forhindrer brug af 13,7 m busser (de kan ikke komme gennem Nørregade), så her ville dobbeltdækkere være oplagt. Og så må intervallerne mellem busserne gerne være højere, hvis der kører dobbeltdækkere op linjen, det gør ikke mig noget. Jeg synes det er enormt ærgerligt hvis dobbeldækkerne skal udfases, komforten i dem er langt bedre end i 13,7 m busserne, men det er vel som tidligere nævnt fordi folk ikke gider sætte sig ovenpå...
|
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-17 13:01) | | Link | Jeg må erkende, at ham Volvo-manden har ret: Der står faktisk i udbudsmaterialet til 10. udbud, at HUR har pligt til at overtage dobbeltdækkerne dér også. Med hensyn til dobbeltdækkere på A-buslinierne, så er det formentlig en farlig idé. Når folk ikke vil gå ovenpå, betyder det reelt bare, at bussen har endnu lavere kapacitet. Det vil være en voldsom serviceforringelse, med store passagertab til følge, at indsætte dobbeltdækkere på en A-buslinie. Det sås f.eks. på linie 10, da dobbeltdækkerne kørte dér, og blev også konstateret af HUR. Det er en af grundene til, at HUR ikke vil have flere dobbeltdækkere. Det hjælper ikke bare at forvente, at folk ændrer adfærd. Folk gik ikke ovenpå i linie 10, selvom bussen var nødt til at efterlade passagerer ved stoppestederne.
|
Kirsty Evans (skrevet 2005-02-17 16:49) | | Link | Hvis det ikke allerede er tilfældet, skal HUR snart overveje, hvordan den kan anvende alle dobbeltdækkerne, den skal overtage. Det ser ud til at være meget begrænset, hvor de kan bruges. Især hvis den vil beholde passagerere. (Jeg undsylder min misbrug af det danske sprog!)
|
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-17 19:29) | | Link | Man har tidligere fundet ud af, at de udover linie 15, 65E og 250S også kan køre problemfrit på både linie 19 og 34! |
Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-02-21 09:57) | | Link | Desværre tror jeg ikke lige HUR tænkte sig nok om da de købte dobbeltdækkerne ind, meget beklageligt, men de kan jo ikke indsættes på særlig mange linier og det er jo, som det tidligere er blevet nævnt, ikke særlig smart at bruge dem på 65E, der er jo næsten ingen med. Mht. til kørsel på linie 34 og 19, tror jeg ikke de bliver sat ind der pga. det forholdvis begrænsede passagertal, og dog, når de kan finde på at indsætte dem på 65E, så hvorfor ikke på de to andre. Det ærgrer mig dog man ikke ser flere ledbusser i trafik, de kunne sagtens køre rundt i KBH for nogle år siden, så hvorfor ikke nu, der havde man dem jo bla. på den tids linie 11, de kunne sagtens køre på linie 2A måske eller en anden, Den har jo ikke de store sving, og det er jo reelt muligt at vende med dem ude i Kastrup, Ved Stationen. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-21 10:40) | | Link | Københavns Kommune er ikke så glade for ledbusser, og alle de lange busser kræver en godkendelse fra kommunen for at blive brugt. At man vendte blikket mod dobbeltdækkere hænger bl.a. sammen med, at Københavns Kommune ikke ville give tilladelse til flere ledbusser på Amagerbrogade. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-02-21 11:50) | | Link | Nu vi snakker ledbusser, er det lidt synd at Hur ikke vil have flere, for der er da et par linier der efterhånden har virkelig brug for ledbusser, og man kan ikke bare erstatte dem med 13,7 Meter busser... Desuden er det noget pjat at sige at folk ikke sidder sig bag i en ledbus, for det gør de... |
Thomas de Laine (skrevet 2005-02-21 12:30) | | Link | Ledbusser er dyrere i både anskaffelse og vedligeholdelse end de andre store busser. Desuden har en ledbus ikke flere siddepladser end en 13,7 m-bus. Endelig kan der, som nævnt, ikke indsættes flere ledbusser uden kommunernes samtykke, og Københavns Kommune er ikke glade for ledbusser. Jeg har endnu ikke hørt nogen påstå, at folk ikke vil benytte bagenden af en ledbus, og jeg tror da også, ledbusser reelt er typen med den største kapacitet, men af ovennævnte grunde er typen på vej ud af HUR-området. |
Jesper (skrevet 2005-03-11 14:42) | | Link | enten forsætter de i kbh ellers kommer de til sverige (men jeg ved ikke hvor) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-03-11 22:23) | | Link | Til Jesper: Endnu engang, vil jeg bede dig om at uddybe dine svar - Som sagt i debatten om A-Busserne... Det er da utroligt med den gang nonsens.. |
Rasmus (skrevet 2005-03-18 11:55) | | Link | Til gengæld har dobbeltdækker-busserne i mine øjne været en utvetydig succes på linje 250S - bortset fra de perioder hvor der var problmer med klimaanlægget. Det var mit helt klare indtryk både da jeg boede på Amager og nu hvor jeg bor i Gladsaxe. Det er mit helt klare indtryk at folk ikke har noget problem med at gå ovenpå i 250S - dog naturligvis ikke dem der kun skal kortere rejser. Men på denne rute er der netop mange der skal længere ture, f.eks. lidt længere ud på Amager (Sundbyvester Plads etc. - dem der rejser til det nordlige Amager tager ofte metroen eller A-busserne) eller til Høje Gladsaxe. Jeg forstår derfor ikke hvorfor man fremfor helt at skrotte dobbeltdækker-busserne, vælger kun at benytte dem på de ruter hvor en del rejser over længere afstande, og hvor det naturligvis er muligt for dem at køre. Jeg ved godt det sidste sætter en del begrænsninger, men f.eks. på 250S kan jeg ikke se nogen grund til at man på noget tidspunkt skulle gå tilbage til de langt mindre bekvemme og 13,7M-busser. |
Thomas de Laine (skrevet 2005-03-18 19:37) | | Link | Ja, på 250S går det vist meget godt. Antalsmæssigt svarer dobbeltdækkerne nogenlunde til, at de kunne køre på 150S og 250S. Begge er linjer, hvor mange kører forholdsvis langt (150S har dog en del lokale rejser mellem Nørreport og Hans Knudsens Plads), og hvor man derfor kan forvente at slippe nogenlunde godt fra det. |
Jesper (skrevet 2005-05-15 00:22) | | Link | hvorfor prøver hur ikke at lave en ny a-bus linje hvor man ved at der kommer mange med? |
Lars Elmvang (skrevet 2005-05-30 12:45) | | Link | Du synes ikke der er mange passagerer med linie 5A fx? |
Jesper (skrevet 2005-06-03 12:25) | | Link | Dobbelt dækkerne i KBH kunne jo også lige så godt køre på linje 5A |
Lars Elmvang (skrevet 2005-06-03 13:11) | | Link | Jomen, hvad har det at gøre med at du vil have lavet en ny linie? |
Kim B10M (skrevet 2005-06-03 13:35) | | Link | Jesper har jo allerede fortalt os tidligere at der snart kommer en linie 7A.. Det kan være at Jesper har mere nyt om den. Indtil da kan vi jo så høre om hvordan Jesper forstiller sig at man hæver Nørrebro station mindst én meter så DD busserne kan komme under broen? Måske en lille tunnel kan gøre det? |
Sennahoj (skrevet 2005-06-03 14:49) | | Link | Der kører jo masser af sænkede BMW´er på Nørrebro. Hvorfor så ikke også sænkede Volvo B7L´ere ??
|
Frank Sørensen (skrevet 2005-06-03 14:59) | | Link | var det ikke unibus der engang kørte taget af en turistbus i hundige ved stationen.sÃ¥ de var eksperter. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-06-03 23:27) | | Link | Hvad med smarte sideskørter og en god subwoofer til? ;-)Så kan det måske blive helt cool at køre i bus på Nørrebro! :-) |
Lars Elmvang (skrevet 2005-06-04 09:08) | | Link | t hansens auto udtyr og reservedele.... SÅ kører det for dig..... |
Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|