Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Århus Sporveje er de dyreste

Århus Sporveje er de dyreste

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-10 21:53)| Link 
MetroExpress idag (Ã…rhus afd.) 
Vær opmærksom pÃ¥ fejl i dokumentet. Det er indscannet. (OCR/I.R.I.S) 
Ã…rhus sporveje er de dyreste 
 
Privatiseringen af busserne fylder i valgkampen. BusrÃ¥dmand gÃ¥r i rette med fagforbund 
 
635 KRONER. SÃ¥ mange penge ko­ster det. hver gang en af de gule busser kører en time rundt i de Ã¥rhusianske gader. 
Det er 1.70 kroner mere, end hvad en times buskørsel i København ko­ster. Og ogsÃ¥ langt mere end lands­gennemsnittet. 
 
Det fastslÃ¥r busrÃ¥dmand Peter 
 
Thyssen (R). der af fagforeningen 
 
FOA har følt sig tvunget til at frem­lægge ikke offentliggjorte tal for 
 
Ã…rhus sporvejes drift. 
 
»NÃ¥r FOA oplyser forkerte tal, mÃ¥ 
 
jeg reagere, siger Peter Thyssen. 
 
Dermed blev busserne omgÃ¥ende 
 
en del af valgets slutfase. For flere 
 
politikere, ikke mindst SF. er imod 
 
udlicitering, mens andre med Peter 
 
Thyssen i spidsen netop er gÃ¥et til 
 
valg pÃ¥ at gøre busdriften billigere. 
 
Og han mener, at FOA mod bedre 
 
vidende fÃ¥r Ã…rhus Sporveje til at se 
 
langt billigere ud i sammenlignin­gen. end selskabet er. 
 
Ni fortalte sÃ¥ sent som pÃ¥ et mø­de i oktober FOA. at den reelle pris er højere. En privat virksomhed 
 
har udgifter til husleje og afskriv­ninger, som vi ikke har. Tager man 
 
højde for det. ender vi pÃ¥ de 635 
 
kroner per vogntime, siger Peter 
 
Thyssen. 
 
FOA har snydt pÃ¥ vægten 
 
Fagforeningen FOA fremlagde i gÃ¥r 
 
i en undersøgelse. at den Ã…rhusian­ske busdrift kunn er en smule dyrere 
 
end den københavnske. men til 
 
gengæld langt bedre. Ifølge FOA er 
 
udlicitering derfor en rigtig dÃ¥rlig 
 
ide. 
 
fOAtøger Tratikministeriet 
 
l FOA afviser Reimar Burgwald, 
 
næstformand i teknik- og service­ 
 
sektoren, Peter Thyssens beskyldninger. 
 
Buskørsel er 170 kroner dyrere i 
 
i Arhus end i København. 
 
 
 
» Det var tydeligt ved det møde, at 
 
man var ude i et politisk ærinde. Vi 
 
gør tallene op, som Trafikministeriet gør det. Og sÃ¥ er det heller ikke 
 
sværere at regne prisen pÃ¥ en vogn­ 
 
time ud,« siger Reimar Burgwald. 
 
FOA tilføjer, at der ikke er grund til at lade private stÃ¥ for Ã…rhus 
 
sporveje for prisens skyld. Det offentlige kan effektivisere, sÃ¥ prisen 
 
kommer ned, mener fagforeningen. 
 
Netop den bemærkning har Ã…rhus sporvejes direktør, Torben Høyer, 
 
bidt mærke i. 
 
»Det er meget mere interessant 
 
end at diskutere. hvad en vogntime 
 
koster. SÃ¥ nu har jeg inviteret FOA 
 
til forhandlinger om effektiviseringer. siger Torben Høyer. 
MetroExpress 
Hilsen Rasmus / Bus Maniac

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-16 10:56)| Link 
Efter kommunalvalget så ser det ud til at ÅS stadig vil være blandt de dyreste (hvis vi skal tro den radikale rådmand). Som Peter skrev i et tidligere indlæg, så er det meget lidt sansynligt at bybusserne i Århus bliver udliciteret med det nye røde flertal i byrådet - i hvert fald for den kommende periode. Men nu må vi se. Nicolai skal lige have lov til at hænge kæden på sig og vi skal frem for alt se hvem der får rådmandsjobbet og dermed ansvaret for den kollektive trafik i Århus. Hvem ved - måske kommer der friske bud på hvordan man kan styrke den kollektive trafik i min fødeby. :-)

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-16 11:52)| Link 
Kommunalvalgets resultat er helt sikkert spændende i forhold til, om ÅS bliver udliciteret eller ej. Men den kommende struktur som del af et nyt trafikselskab spiller jo også ind.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-16 12:43)| Link 
Ja, jeg er glad. Kan tilføje at Region Midtjylland ogsÃ¥ blev rød, dog med støtte fra B. SÃ¥ mangler vi bare at B i byrÃ¥det ikke fÃ¥r en teknisk rÃ¥dmandspost og sÃ¥ ser det fint ud :-) 
 
Men Odense blev jo meget mystisk Konservastiv - der kan jo nok ske noget udliciteringsmæssigt så.

 Sennahoj (skrevet 2005-11-16 13:26)| Link 
Ã…rhus Sporveje dyrest..? 
Tjah - der er jo mange forskellige mÃ¥der at opgøre det regnestykke pÃ¥, men skal man underbygge synspunktet, kan man vel blot tilføje.... 
 
Kvalitet koster penge! 
 

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-16 14:37)| Link 
De Radikale får rådmandsposten for teknik og miljø(kilde: DR Nyheder Online). Desuden vil Nicolai Wammen satse på brede forlig - og lur mig om dette ikke også indbefatter den kollektive trafik. Spørgsmålet er så hvordan man præcist vil gribe det an. Jeg tror at man vil omlægge det til en billigere måde(om det medføre udlicitering eller ej - er for tidlig at sige noget om).

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-16 16:01)| Link 
Ja, man bider jo sig selv i halen i Ã…rhus.. 
- Århus Sporveje kan vel gøre det billigere - Men politikerne må jo tage stilling til om de vil havde kvalitet, eller busser som i hovedstaden..

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-16 16:57)| Link 
Er enig med SENNAHOJ 
Jeg mÃ¥ sige at jeg som bÃ¥de busvasker i Garage Syd, og som kunde ved Ã…S er RIGTIG SUPER tilfreds med kvaliteten. Jeg ønsker det IKKE ændret! Hvis bare Ã…S sÃ¥ for pokker ville beholde nogle af deres gamle DAB busser!! 
Suk... Men har lige fÃ¥et af vide, at lige præcis DET nok ikke sker. For jeg var ude at køre med nogle af de nye VOLVO busser der var ankommet her sidste gang! Og de skal i drift fra nytÃ¥r...SÃ¥ hvis vi skal mødes Jeff, med hver vores kamera, skal det være snart. 
Bus Maniac

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-16 16:58)| Link 
Forresten slutter min praktikperiode som busvasker om 9 dage...Desværre.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-16 17:01)| Link 
Jeg er at finde i Århus foreløbig den 21 November, og 27 December.. ;)

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-16 17:22)| Link 
Jamen, jeg tror heller ikke at man bare vil sætte den høje kvalitet over styr. Men Wammen & Co. skal finde penge i budgettet og enten betyder det linienedlæggelser eller hvis det ikke er nok - små(!) udliciteringer. Rigtige store udliciteringer vil det ikke blive til. Det siger sig selv med et rødt flertal. Men der skal findes besparelser og det bliver svært - meget svært!

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-16 18:26)| Link 
Jeff, hvad tid? 
Christian: Lad os se tiden an! Det kan jo være vi er heldige at den høje kvalitet+ÅS stadig bliver. Lad os lave en klub eller noget! Heh.

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-16 20:08)| Link 
Selv om jeg syntes at Ã…S har nogle 
rigtige flotte busser, muglgvis ogsÃ¥  
levere en god kvalitet,( hvilket jeg 
jo ikke kan bekræfet da jeg bor i 
Helsingør), kan jeg sige at lade de 
Mindre private vognmænd prøve, og jeg tror 
det kan fungere.

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-16 20:16)| Link 
Jeg køre bus hos De Blaa Omnibusser i 
Holte som tabte sin kørsel Bus DK, 
senere Arriva, og idag er passagerne 
rigtig glade for de De Blaa Omnibusser, 
busserne er rene og pæne, og ingen 
buler, og og vi har en gammel bus, 4030 
som er tild. Arriva 1041, maen den flot ingen ridser o.s.v., sÃ¥ min pointe 
er at privatisering er ikke altid til den 
ringe side, men det er spørgsmÃ¥l om vogn- 
mandens holdning.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-16 20:48)| Link 
Jeg er enig med Claus i at privatisering ikke behøver at være så skidt endda. Hvis man laver "pluk-udlicitering" og det er mindre vognmænd der får kørselen(Connex og Arriva er nok for dyre anyway) så tror jeg også at kvalitet, glade buspassagere samt rene ubulede busser også kan eksistere på private hænder.

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-16 21:06)| Link 
Ja Christian, der er det idet at PV som 
ejer min arbejdsplads, han siger jo  
længere en bus køre rundt med en banal 
fegl lille eller stor, jo længere bussen 
køre uden at udbedre den jo dyre bliver 
den. 
Og det er klart et stort selskab med masser 
af material at tage (fra tabte udbud)ja de 
køre til at det skal køres hjem med Falck 
og sÃ¥ koster det penge, hvor min vognmand  
ja han laver det med det samme til alles 
tilfredshed.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-16 22:04)| Link 
De Blaa Omnibusser er et særtilfælde i HUR, nÃ¥r det gælder gode busser.. 
De Blaa Omnibusser, Fjord-Bus, Og Partner Bus er selskaber som har forholdsvis fÃ¥ ruter pÃ¥ landet og i omegnsbyerne.. De gør det godt!.. 
 
En udlicitering af Århus Sporveje ville ikke være godt, og til en masse små vognmænd ville det bare blive skide forvirrende - Så skulle man også begynde at betale ekstra for bla. Ekstrakørsel, og dublering..

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-16 22:56)| Link 
Kære Jeff ja du har muligvis ret 
men nu skal du høre. 
Hos de Blaa Omnibusser har vi linie 
191 som køer pÃ¥ hardtcore linien 
191 mellem Hellerup-Sorgenfri 
Den tager normalt 1,5 t pr.om- 
gang men i myldretiden + 15 Min. 
men det sjove er kunderne spørger 
aldrig, fordi de er vant til at  
bussen er forsinket.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-16 23:06)| Link 
I Ã…rhus kører busserne heller ikk altid til tiden i myldretiden, men folk ved at den næste bus kommer indenfor kort tid, og derfor har man sÃ¥dan et stabilt system i Ã…rhus.. 
Århus Sporveje gør det godt, og intet kan erstatte sådan et godt system..

 Sennahoj (skrevet 2005-11-17 15:28)| Link 
Jeg kan ikke lige følge argumenterne i denne trÃ¥d. Man vil gerne have udlicitering og dermed lade markedskræfterne fÃ¥ indflydelse pÃ¥ hvem der skal køre busserne, men man vil samtidig helst kun have at de smÃ¥ vognmænd vinder kørslen... 
 
Jeg tror ikke det er sÃ¥ vigtigt om selskabet der vinder kørslen er De Blaa Omnibusser eller Arriva. De vigtige er den lokale organisation og dennes ansvarlighed og mulighed for at træffe beslutninger.  
 
Arrivas nye struktur med smÃ¥ garageanlæg er mÃ¥ske den rette vej. Det kræver nok blot, at man er villig til at uddelegere en passende portion ansvar og beslutningskompetance til de smÃ¥ enheder...og her er det sÃ¥ lige min bekymring melder sig! 

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-17 16:33)| Link 
Min pointe er at det sansynligvis kunne være de små vognmænd der fik muligheden, idet Arriva, City-Trafik og Connex sikkert også meget gerne vil til rattet i bybusserne i Århus, men derimod tager sig godt betalt. Desuden kunne man fra byrådet have øget tilsyn med entreprenørerne, så man sikre sig at busserne ser herrens ud samt at arbejdsmiljøet er stabilt. Små udlicititeringer er bedre end hvis man udliciterer hele dynen på én gang. Det kan da være mange og store vanskeligheder (herunder farven på flertallet i byrådet).

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-17 18:10)| Link 
Det lyder lidt som om, at du (Christian) opfatter Arriva og Connex som "mærkevarer", man mÃ¥ betale lidt ekstra for. 
 
Jeg er ikke helt sikker på, det billede er korrekt. Prøv evt. at kigge på priserne, når de forskellige trafikselskaber offentliggør oversigter over modtagne tilbud ved licitationerne.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-17 19:29)| Link 
Min overbevisning er, at uanset om det er Arriva, Connex, City Trafik, Eller for den sags skyld Centrum Turist der skulle køre busserne i Ã…rhus Sporveje ville kvalitetsnivauet falde, og derefter en passagerflugt.. 
Ã…rhus ByrÃ¥d, og Region Midtjylland laver vel forhÃ¥bentlig ikke en idiotisk parodi pÃ¥ en HT model - som nu er blevet til HUR og endnu mere elendig!.. 
 
Hvis Ã…rhus Sporveje bliver som det er idag, sÃ¥ er der intet at bekymre sig om.. 
 
Og både Arriva, og Connex er billige i udlicitationer - Det afspejles jo så i matriellets tilstand, og chaufførenes ve og vel..

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-18 11:43)| Link 
Hmmm...mÃ¥ske opfatter jeg Arriva, Connex og City-trafik som "mærkevarer", der er lidt dyrere.  
Som Jef er inde pÃ¥, sÃ¥ er Arriva og Connex billige, men sÃ¥ fÃ¥r man absolut heller ikke "det ekstra" med nÃ¥r man køber bybuskørsel hos dem. 
Men det er et faktum at der er andre der er billigere end Arriva, Connex m. fl.  
Da NT offentliggjorde (tror at det var deres 9. licitation i 2004) sÃ¥ var der stor prisforskel mellem Arriva, Connex og en lidt mindre entreprenør som Bent Thykjær og Tylstrup Busser. Det er bÃ¥de hvad angÃ¥r direkte busoverdragelse eller at selskabet selv kommer med nye busser. 
 
Dermed ikke være sagt at man ikke kan få noget ud af det hvis man lader Arriva eller Connex drive bybuskørselen, men kvaliteten vil falde når det gælder om service, bussernes udseende og økonomi. Trods det mulige økonomiske gevinst, så tror jeg at der er mange solide knaster som en teknikrådmand og et byråd skal have ryddet af vejen inden man får videre planlagt hvad der skal ske med bybusserne i Århus. For faktum er at selvom man har stabilt rutenet så bliver der hele tiden nedlagt eller beskåret linier - og hvad er så alternativet for et rødt flertal der gerne vil tilbyde et kollektivt trafiksystem til århusianerne og som byrådet stadig kan/vil finansere?

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-20 16:52)| Link 
Faktum er, at der i den snart sluttende byrÃ¥dsperiode, er der blevet beskÃ¥ret sÃ¥ kraftigt i linierne i Ã…rhus, at det ikke er set siden 2. verdenskrig! Ellers har man ikke lavet sÃ¥ store beskærelser pÃ¥ sÃ¥ kort tid. Bare pÃ¥ de 4 sidste Ã¥r er 51, 59, 71, 72, 75 & 77 nedlagt. 74, 2 & 53 har fÃ¥et skÃ¥ret dele af linien af. Bl.a. linie 1, 10, 18 & 56 har fÃ¥et færre afgange. Over 20 smÃ¥ byer har mistet deres eneste busforbindelse! FÃ¥rup, Kvottrup, Geding, Yderup, Tingvad, Kasted, Brendstrup, Terp, Lemming, Edslev, Testrup, Mustrup, Tander, Tulstrup, Pederstrup, Løjenkjær, Ask, Ask Ballen, Astrup, Bøgeskov, Onsted, Kanne, Hvilsted og Lethenborg har ingen busforbindelse mere!!! Og ligesÃ¥ mange har fÃ¥et væsentlig dÃ¥rligere betjening. 
 
Selvom Peter thyssen (B) igen har fÃ¥et busrÃ¥dmandsposten er der et rødt byrÃ¥dsflertal og Keld Hvalsø NedergÃ¥rd (Ø) bliver formand for Teknikudvalget i byen. SÃ¥ de udliciteringsvenlige fÃ¥r ikke noget at sige: 
 
Bent Hansen (A) kommende formand for Region Midtjylland har udtalt, at han ikke ønsker at ødelægge Ã…S som vi kender det i dag. 
 
A-Ø-F har alle meldt ud at de ikke støtter en udlicitering af ÅS.

 Tom Ewald Fantoni (skrevet 2006-02-20 17:51)| Link 
hej jeg er helt ny her i dette forum men jeg kan genkende nogle jeg har arbejdet sammen med i ARRIVA Kokkedal først lidt om mig selv jeg er næsten født ind i busbranchen min afdøde far har kørt bus en hel menneskealder både for salemo, poul knudsen (far til finn knudsen de hvide busser) og sluttede i det tidligere birkerød bus compani hvor jeg selv startede i 1987 og som mange af jer siger et lille selvskab giver en bedre kvalitet men en ting forstår jeg ikke til dig claus mener du at det er vognmandens holning til at udbedre skader og jeg vil give dig ret i at hos arriva har vi mange skader men er sandheden ikke den at i et større selskab med mange enheder er det sværre at opdage skader og holningen hos chauffører er de opdager ikke hvem der har lavet denne skade så jeg melder den ikke hvis du gør det samme hos PV i de blå omnibusser så tror jeg ikke du bliver gammel i gårde for med få enheder er risikoen for at blive opdaget større og når jeg tænker tilbage på da bus danmark fik linierne i 1998, jeg selv kom med birkerødlinierne fra det daværende linjebus gik der ikke mange måneder før man kunne se de første skader på de splinter nye busser og du får ikke mig til at tro på at fordi DBO har fået linierne tilbage så er de samme chauffører ligepludselig blevet meget bedre til at køre i området og uden at bule busserne næ min ven det er nok frygt for at blive opdaget men er mere forsigtig og et lille selskab har nok lettere ved at få gode chauffører og behøver ikke krontolere folk i H og R og ikke som arriva er nødt til at tage nyuddannede chaufører fra uddanelsescentret som måske ikke har nogen erfærring men kommer lige fra gaden eller er sendt på centret af en eller anden myndighed for at blive pladseret et eller andet sted i systemet. til orientering har jeg selv været chauffør indenlands og exsportchauffør fra marts 1970 til jeg i 1987 hendvendte mig til finn sørensen i bbc og fik ham til at betale for mit erhverskort da jeg af familiemæssige orsager ville stoppe det raggerliv det er at køre nær og fjerntransport

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
20. februar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/196
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.