Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Ingen gevinst

Ingen gevinst

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-09 12:45)| Link 
Hej alle sammen! Fra tv´s teksttv s. 133: 
Ingen gevinst ved private busselskaber: 
Besparelsen ved at lade private busselskaber køre hovedstadens busruter er stort set forsvundet skriver Politiken. Samtidig svigter passagererne og taksterne stiger, viser en rapport fra fagforbundet FOA, som er lavet i samarbejde med konsulentfirmaet Tetraplan. 
Det er omvendt(!) i Århus hvor busselskabet er kommunalt. (Århus Sporveje) Her er 75 % af borgerne tilmed tilfredse med busdriften mod kun 60% i København. "Udliciteringer kan give besparelser i starten men det bliver dyrere når først de private er inde på markedet" siger Reiner Bur Wald, Foa. 
^^^^

 Thomas de Laine (skrevet 2005-11-09 13:59)| Link 
Det er på mange måder en interessant rapport, som i øvrigt kan læses på http://www.foa.dk/sw137707.asp. 
 
Jeg har ikke haft tid til at kigge nærmere på den, men det ser dog ud til, at påstanden om, at besparelsen er forsvundet, er baseret på, at de nuværende priser svarer til 1992-niveauet, som rapporten tager som udgangspunkt i stedet for 1989/90, hvor udliciteringen begyndte. I forhold til prisniveauet i 1989/90, er der stadig tale om en besparelse, og den skyldes formentlig til en vis grad effektiviseringspresset pga. truslen om privat overtagelse. At besparelsen er væk, mener jeg derfor ikke er korrekt. 
 
Rapporten kræver dog en nærmere gennemlæsning, inden jeg vil stå fast på dén påstand...

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-09 15:41)| Link 
Også DR Nyheder Online har en artikel om rapporten (meget passende under kategorien "Kommunalvalg 05"): 
 
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV05/2005/11/09104342.htm

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-09 18:25)| Link 
Århus har generelt også mere glade chaufføre, og bedre busser end bla. hos Arriva, Connex, Og City Trafik i HUR.. 
 
Nu håber vi så at Århus Sporveje og Odense Bytrafik får lov at blive ved at eksistere.. 
Det bliver nok kun et håb ved sidstnævnte..

 Rasmus Poulsen (skrevet 2005-11-09 19:01)| Link 
Jeff, som jeg oplever det er chaufførene meget søde ved Århus Sporveje. Så, ja du har ret. Men de tror ikke selv på at ÅS eksisterer i lang tid endnu. Søren (Min arbejdsgiver) har f.eks været der i snart 20 år. Så det er sørgeligt den dag det slutter. Men som han siger: Nyd det så længe det varer.

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-09 20:26)| Link 
Jeg arbejder hos en lille vongmand 
(De Blaa Omnibusser) og er meget 
tilfeds, for før var jeg hos Arriva 
og de vil kontrolere deres ansatte 
i h & r men vil ikke give noget ved 
siden af. 
Og så skal man jo ikke glemme at Århus 
Sporveje har opkøbt en masse små vognmænd 
for at få den størrelse de har i dag, samt 
at chaufførene stort set dagligt klager over 
køretider, vagtplaner m.m. i Århus-stift 
tidende.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-10 02:03)| Link 
Ej, de klager altså ikke "hver" dag i Stiftstidende (ved godt overdrivelse fremmer forståelsen, meeeen). Forøvrigt er det især i den seneste (heldigvis snart sluttende)byrådsperiode at chaufførene er begyndt at få dårligere vagtplaner/ansættelsesforhold v. Århus Sporveje. I denne periode, hvor Peter Thyssen (B) har været Busrådmand i Århus og Venstre har siddet på borgmesterposten har de skåret ned på såvel køreplanerne for os passagere, som på ansættelsesvilkårerne for chaufførene. 
 
Mht. omtalte rapport, vil jeg, uden at have læst et ord af den, i hvertfald give den ret i sin overskrift. Der er INGEN gevinst ved udlicitering! Man får ikke FLERE passagere og GLADERE passagere ved at have dårligt vedligeholdte busser, ingen stoppesteds annoncering i højtalerne, dårligt betalte chauffører og dårlige vagter for samme, hvilket oftest er hvad man får ved udliciteringer. Og busdrift handler ikke bare om størst muligt overskud - det handler om at transportere glade kunder (i hvertfald i Århus). 
 
I Randers har Randers Bus-Trafik aldrig haft så bulede bybusser som efter Connex vandt her (ikke et ondt ord sagt om Fårup Rute- og turistbusser eller Råsted turistbusser, derimod).

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-10 02:03)| Link 
Det med at Århus Sporveje har opkøbt små vognmænd er over 25 år siden, så det har jo intet med i dag at gøre. Fakta er at Århus har den bedste bybusdrift i Danmark, set udfra både kunder og chauffører, selvom det selvfølgelig altid kan blive bedre :-) 
 
I øvrigt er det overdrevet at Århus Sporveje skulle være på vej til at forsvinde. Det er der ingen planer om. Det er planen at Århus Sporveje, Trafikselskabet bliver en del af Region Midtjyllands Trafikselskab og at Århus Sporveje Busselskabet faktisk OGSÅ skal overdrages til regionen eller evt. forsat Århus Kommune selv. Regionen kommer nok til at køre det, ligesom de skal med VLTJ og HHJ. Og udliciteringsplanerne er 100% afhængige af flertallet i byrådet (og regionsrådet) efter 15. november, hvis A, F & Ø får flertal bliver der ingen udlicitering.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-10 02:33)| Link 
Det hjælper jo heller ikke, at man igen og igen og på uigenkendelige tidspunkter hele tiden ændrer linierne i HUR-området - og at man ikke kan få en samlet køreplan for busserne. 
 
Nææh for at man skal kunne benytte bussen, skal den køre "som den plejer", forstået på den måde at man selvfølgelig godt kan ligge den om for at lave en bedre betjening af område X, men da ikke ændre linier til ukendelighed som man hele tiden gør i HUR.  
 
Tag fx linie 8 i Århus - 99% uændret siden oprettelsen i år 1949! Linie 1 kører også ligesom den gjorde i 1904, med få undtagelser - og så er den jo blevet dobbelt så lang. Det er godt nok ekstremerne - men alligevel. 
 
Man bliver, som århusianer, forbløffet over hvorfor folk finder sig i den dårlige service der er andre steder. Fx er det jo stort set kun Århus der annoncerer stoppesteder. Hvis min 56er en dag kom kørende som en bulet B10BLE med melonengelb stænger og standard-HUR sæder og et Connex-logo på siden - ville jeg godt nok blive sur, skuffet!

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-10 11:02)| Link 
Ja du har ret i at det med at ændre 
ruteføringen på mange af HURs linier 
er et maridt for kunderne, tag f.eks. 
de ruter jeg køre på dem ænderet man i 
2004 (193-194-195) og folk kan stadig 
ikke finde ud af det, så du har i aller 
højeste grad ret i det med Århus.

 Claus Larsen (skrevet 2005-11-10 11:27)| Link 
Jeg vil iøvrigt give Peter ret i at 
busserne i Århus er meget flotte ingen 
buller eller skræmmer, jeg var der ovre i  
sommers, på det tidspunkt kørte jeg hos 
Arriva,og da jeg kom hjem fra ferie 
blev jeg helt flov da jeg kiggede på  
vores ledbusser på linie 184

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-10 14:01)| Link 
Jeg tror grunden til at man vil udliciterer i Århus er det enorme pres og interresse fra store busentreprenører + gode gamle borgerlig snusfornuft om udlicitering passer til kommunens pengepung. 
Måske ud fra et idealistisk synspunkt, men muligvis ikke fra et pragmatisk. 
Alle ved at Connex, Arriva og andre af "de store" fattes penge og derfor ikke er nogen god forretning at sætte til at køre busserne i Århus. 
For man kan risikere at århusianerne "springer ud" af bussen og ta'r bilen, og deraf skal der investeres penge i den kollektive trafik med dertil hørende projekter som stambusser(som i Kbh. og Aalborg), servicebusser og andre trafikmæssige foranstalninger. Det betyder at det nydelige liniesystem(som Peter skriver om i sit indlæg) bliver forplumret.  
Jeg synes at det er fedt at der trods alt er et sted hvor man altid - hele livet - kan tage den samme linie og være sikker på at man når frem til den destination som man nu skal hen til. 
Om Århus går fri af udliciteringen eller ej afhænger af hvordan det går på tirsdag og det videre forløb. 
Jeg tror at man kan have godt af udlicitering i Århus.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-10 19:59)| Link 
Århus ville ikke have godt af udlicitering, det ville betyde dårligere service, dårligere busser, faldende passagertal, strammere vognplaner, og det ville sikkert også betyde at der ville kommende svingene bystyper, dermed ville vi i værste stræksenarium se en Arriva Volvo B10B-LE 59 på linje 1 til Marienlund.. 
 
Bare se på linjerne i København.. Idag på linje 2A trods at linjen kørte stærkt reduceret, var det muligt klokken 14:00 fra Hovedbanegården at køre uden at bussen var fyldt.. 
En ting jeg aldrig har oplevet før.. 
I Aalborg er tingene også blevet forringet, Det er ikke til at finde ud af hvem der kører hvilke linjer på hvilke afgange..

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-11 00:16)| Link 
I fald det umulige sker i Århus vil der uden tvivl komme strejker både fra passagere og chaufførerne!!! Jeg skal nok tage fri og stå på Rådhuspladsen...

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-11-11 14:30)| Link 
Det er jeg fuldstændig enig i.. 
Århus skal ikke privatiseres, og så fald ville chaufførene stræjke..

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-13 22:53)| Link 
I hvilken grad at tingene er blevet ringe heroppe i Aalborg kan altid diskuteres. Engang var det værre! I gamle dage strejkede chaufførene hos AOS for et godt ord, hvilket fik den gamle amtsborgmester til at true med at dele bybusserne i flere dele næste gang der skulle udlicitering. Her var problemet at det kommunale/private aktieselskab havde underbudt de andre private selskaber og slækket på kvaliteten af busserne i en sådan grad at NORDJYSKE kunne fylde avisen i flere dage om busser der fik klippet nummerpladerne, om busser der ikke kunne bremse og om MEGET stor utilfredshed med den daværende buschef der bla. beskyldt for at give en meget dårlig behandling af chaufførene. 
 
Jeg tror at tirsdagen er afgørende for OM Århus' bybusser bliver privatiseret. Men ét er sikkert: De store bybusselskaber får ikke lov til at sætte Århus Sporveje's gode ry overstyr.  
Mon ikke at politikerne i Århus finder ud af at bevare den høje kvalitet i den kollektive trafik. Udlicteringen kommer til Århus - før eller siden. Århus Kommune fattes penge, forstås! Gade/Wammen eller ej.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2005-11-14 00:05)| Link 
Det er dit gæt at ÅS privatiseres - det er ikke noget jeg tror på. Jeg er optimist, man ødelægger ikke noget godt, når det virker bedre end alternativet. Wammen/Gade siger du... jaah, så er det godt, der er andre partier. Men både A, F, Ø, M og flere andre småpartier har lovet ikke at gøre udlicitere, og de får NOK flertal, sååå. 
 
Mener dog at Aalborgs nye busnet er en forbedrelse, men det har nu ikke så meget med udlicitering at gøre.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2005-11-14 22:29)| Link 
Det er rigtig at det er et gæt. Men Århus kommune fattes penge og det ved Wammen-fløjen ligeså meget som den borgelige fløj. Spørgsmålet tror jeg mere bliver hvor hurtig/langsomt det går med at privatisere bybusserne i Århus eller om det er noget som Region Midtjylland skal ordne. Alle døre står åbne for hvad der skal ske med Århus Sporveje.  
Som sagt - vi bli'r klogere fra tirsdag aften eller først i løbet af den kommende uges tid - hvis prognoserne holder stik.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
14. november 2005

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/195
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.