Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Strejke truer bybustrafikken i Århus

Strejke truer bybustrafikken i Århus

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 09:55)| Link 
Bybuschaufførerne i Ã…rhus er sure over en ny overenskomst der er blevet indgÃ¥et mellem Ã…rhus Sporveje og 3F. 
 
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2006/01/12/064449.htm

 Maja (skrevet 2006-01-12 10:04)| Link 
Cristian du kom mig i forkøbet!!

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 10:59)| Link 
Undskyld, Maja! :-) 
Historien kommer iøvrigt fra Ã…rhus Stiftstidende, som kan berette at den nye overenskomst øjensynlig skal sikre dynamik i Ã…S sÃ¥ det ikke bliver udkonkurreret af de private selskaber. Er jeg sÃ¥ den eneste der har den opfattelse, til trods for magtskifte i Ã…rhus, at bybusserne i min fødeby alligevel skal i offentlig licitation? 

 Maja (skrevet 2006-01-12 11:00)| Link 
Hej Christian det gør ikke noget :D 
De skal udliciteres, det er korrekt ja. Det har jeg fået bekræftet

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 13:13)| Link 
Er det så efter den plan som det gamle byråd har (om jeg så at sige) har vedtaget?

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-12 14:17)| Link 
Hvad er det for noget vÃ¥s?.. 
Ã…rhus Sporveje skal ikke udliciteres foreløbig, Region Midtjylland ønsker at bevare Ã…rhus Sporveje som kommunalt selskab, sÃ¥vidt kommunen selv ønsker det.. 
I den siddende 'regering' i Ã¥rhus kommune er det desuden stemning for beholde Ã…S som det idag.. Det er rygter blandt chaufførene der mener Ã…S skal idliciteres.. 
Jeg trækker selvfølgelig min udtaelse tilbage, hvis der bliver fremlagt bevis på en plan om udlicitering..

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-12 14:20)| Link 
Ja, det er det gamle byråds beslutninger der ENDNU står ved magt - de nye er jo lige kommet... Overenskomsten er jo heller ikke direkte udliciteringen, men egentlig noget andet.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:14)| Link 
Mener blot at have læst at Ã…S ikke skulle være en del af et kommende trafikselskab under Region Midtjylland. Men det er sÃ¥vidt gisninger, dog tror jeg ogsÃ¥ pÃ¥ at man fra Bent Hansen og Region Midtjylland sÃ¥vidt mulig vil undgÃ¥ lignende konflikter hvis man nu IKKE fra kommunens side vil afholde sig fra at privatisere busdriften i Ã…rhus. 
Det skal lige siges at der stÃ¥r i "Stiften" at man(altsÃ¥ Ã…S Busselskabet) er bange for at blive banket af banen af de private selskaber. Det er jo i og for sig bevis nok til at bybusserne skal i udlicitering(som det ser ud lige nu!). 
Det er rigtig nok at overenskomst er ét og udlictering noget andet, men medierne (især Stiften) har en tendens til at rode det sammen i én pærevælling - derfor stillede jeg det filosofiske spørgsmÃ¥l. 
Problemstillingen er vel nok snarere den at der har været "krig" mellem FOA og 3F(før: SiD) i mange Ã¥r om overenskomsterne for chaufførerne hos Ã…S. 
Under alle omstændigheder så er den aktuelle situation meget spændende at følge med i.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:35)| Link 
Iflg. rÃ¥dmand Peter Thyssen skal der spares yderligere hos Ã…S Busselskabet hvis selskabet skal bevares som et selvstændigt kommunalt busselskab. 
(Kilde: P4 Østjylland)

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-12 15:45)| Link 
Ja, det er nemlig det - tingene virker lidt sammenblandede... Det de snakker om i dag er overenskomst... ikke udlicitering (selvom det lugter lidt derhen af), men det er ikke udlicitering der snakkes om i dag.

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:50)| Link 
Mente jeg nok!  
Der er forresten debat pÃ¥ Østjyllands Radio mellem 3F og FOA. Det sendes kl. 17:10. Lyt med pÃ¥ http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/ 
For øvrigt melder TV2/Østjylland nu at der ikke bliver strejke i dag blandt chaufførerne selvom der er stadigvæk er uro .

 Mogens (skrevet 2006-01-12 16:01)| Link 
Meget sjovt skilt "3F Chaufførne så kører det af HT"

 Eilif Petersen (skrevet 2006-01-13 00:49)| Link 
Ja- det bliver spændene at se om den sidste kommunale bastion inden for busdrift falder. Om der bliver strejke i Århus må tiden vise, men er de ikke fortsat temlig mange tjenestemænd blandt chaufførene, de kan ikke strejke, så spørgsmålet er hvor effektiv en strejke kan blive. Til spørgsmålet om udlicitering skal nævnes at region midtjylland næppe kan bestemme noget, da lokal bustrafik skal styres af kommunerne, så det bliver formentlig Århus Byråd som selv kommer til at føre kniven. Men spændene bliver det at følge.

 Henning Rye (skrevet 2006-01-26 21:20)| Link 
Ja, der går mange historier om Århus Sporveje. Intet er bestemt, men alle partier i byrådet undt. Ø og SF vil have Sporvejene i udliciteret. Vil du læse hvad 3F har underskrevet, så læs det på http://linie26.dk/ , London tilstande luger lige om hjørnet, der køres for en løn mellem 60 og 120£ alt efter forhandling.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. januar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/236
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.