Strejke truer bybustrafikken i Århus
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 09:55) | | Link | Bybuschaufførerne i Århus er sure over en ny overenskomst der er blevet indgået mellem Århus Sporveje og 3F. http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2006/01/12/064449.htm |
Maja (skrevet 2006-01-12 10:04) | | Link | Cristian du kom mig i forkøbet!! |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 10:59) | | Link | Undskyld, Maja! :-) Historien kommer iøvrigt fra Århus Stiftstidende, som kan berette at den nye overenskomst øjensynlig skal sikre dynamik i ÅS så det ikke bliver udkonkurreret af de private selskaber. Er jeg så den eneste der har den opfattelse, til trods for magtskifte i Århus, at bybusserne i min fødeby alligevel skal i offentlig licitation?
|
Maja (skrevet 2006-01-12 11:00) | | Link | Hej Christian det gør ikke noget :D De skal udliciteres, det er korrekt ja. Det har jeg fået bekræftet |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-12 14:17) | | Link | Hvad er det for noget vås?.. Århus Sporveje skal ikke udliciteres foreløbig, Region Midtjylland ønsker at bevare Århus Sporveje som kommunalt selskab, såvidt kommunen selv ønsker det.. I den siddende 'regering' i århus kommune er det desuden stemning for beholde ÅS som det idag.. Det er rygter blandt chaufførene der mener ÅS skal idliciteres.. Jeg trækker selvfølgelig min udtaelse tilbage, hvis der bliver fremlagt bevis på en plan om udlicitering.. |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-12 14:20) | | Link | Ja, det er det gamle byrÃ¥ds beslutninger der ENDNU stÃ¥r ved magt - de nye er jo lige kommet... Overenskomsten er jo heller ikke direkte udliciteringen, men egentlig noget andet. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:14) | | Link | Mener blot at have læst at ÅS ikke skulle være en del af et kommende trafikselskab under Region Midtjylland. Men det er såvidt gisninger, dog tror jeg også på at man fra Bent Hansen og Region Midtjylland såvidt mulig vil undgå lignende konflikter hvis man nu IKKE fra kommunens side vil afholde sig fra at privatisere busdriften i Århus. Det skal lige siges at der står i "Stiften" at man(altså ÅS Busselskabet) er bange for at blive banket af banen af de private selskaber. Det er jo i og for sig bevis nok til at bybusserne skal i udlicitering(som det ser ud lige nu!). Det er rigtig nok at overenskomst er ét og udlictering noget andet, men medierne (især Stiften) har en tendens til at rode det sammen i én pærevælling - derfor stillede jeg det filosofiske spørgsmål. Problemstillingen er vel nok snarere den at der har været "krig" mellem FOA og 3F(før: SiD) i mange år om overenskomsterne for chaufførerne hos ÅS. Under alle omstændigheder så er den aktuelle situation meget spændende at følge med i. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:35) | | Link | Iflg. rådmand Peter Thyssen skal der spares yderligere hos ÅS Busselskabet hvis selskabet skal bevares som et selvstændigt kommunalt busselskab. (Kilde: P4 Østjylland) |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-12 15:45) | | Link | Ja, det er nemlig det - tingene virker lidt sammenblandede... Det de snakker om i dag er overenskomst... ikke udlicitering (selvom det lugter lidt derhen af), men det er ikke udlicitering der snakkes om i dag. |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-12 15:50) | | Link | Mente jeg nok! Der er forresten debat på Østjyllands Radio mellem 3F og FOA. Det sendes kl. 17:10. Lyt med på http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/ For øvrigt melder TV2/Østjylland nu at der ikke bliver strejke i dag blandt chaufførerne selvom der er stadigvæk er uro . |
Mogens (skrevet 2006-01-12 16:01) | | Link | Meget sjovt skilt "3F Chaufførne så kører det af HT" |
Eilif Petersen (skrevet 2006-01-13 00:49) | | Link | Ja- det bliver spændene at se om den sidste kommunale bastion inden for busdrift falder. Om der bliver strejke i Århus må tiden vise, men er de ikke fortsat temlig mange tjenestemænd blandt chaufførene, de kan ikke strejke, så spørgsmålet er hvor effektiv en strejke kan blive. Til spørgsmålet om udlicitering skal nævnes at region midtjylland næppe kan bestemme noget, da lokal bustrafik skal styres af kommunerne, så det bliver formentlig Århus Byråd som selv kommer til at føre kniven. Men spændene bliver det at følge. |
Henning Rye (skrevet 2006-01-26 21:20) | | Link | Ja, der går mange historier om Århus Sporveje. Intet er bestemt, men alle partier i byrådet undt. Ø og SF vil have Sporvejene i udliciteret. Vil du læse hvad 3F har underskrevet, så læs det på http://linie26.dk/ , London tilstande luger lige om hjørnet, der køres for en løn mellem 60 og 120£ alt efter forhandling. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|