Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Kører Midttrafik med discount busser?

Kører Midttrafik med discount busser?

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-28 14:54)| Link 
Nej, mener trafikselskabet selv ifølge en pressemeddelse som blev lagt ud pÃ¥ hjemmesiden i dag. 
Grunden var en artikel bla. i Jyllands-Posten forleden hvor Jess Abildskou mener at en øget komfort i landets rutebiler kunne fÃ¥ flere til at vælge den kollektive trafik fremfor bilen. 
Midttrafik skriver i pressemeddelsen at det ikke kan betale sig at lægge aircondition ind i busserne da der er flere stop undervejs. Eneste undtagelse er flybussen mellem Ã…rhus og Tirstrup, da den kører uden stop. 
Desuden er kravene til busserne blevet skærpet ved de to seneste udbud. Det første som gjaldt en stribe ruter i det tidligere Ã…rhus Amt og sÃ¥ det seneste udbud med Silkeborg Bybusser.  
Især gælder det at man kun udskifter busserne med fabriksnye udgaver samt at busserne kun mÃ¥ blive otte Ã¥r gamle og gennemsnitsalderen seks Ã¥r. 
 
Midttrafik bruger i øvrigt det sidste afsnit i pressemeddelsen på at "daske" kritikken en på siden af knæet: "Jess Abildskou har givetvis indrettet sine busser så de fint passer til den kørsel, Jess Abildskou udfører. Det samme gør Midttrafik."

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-06-29 12:21)| Link 
Hahaha.. Ã…rhus Amt er efter udviddelsen til hele Midtjylland godt nok gÃ¥et hen og blevet noget af en HUR-Wannabe.. 
Aircondition og øget komfort er guld værd for et trafikselskab, de ville helt klart fÃ¥ flere passagerer over i bussen, og nÃ¥r Jess Abildskou udtaler sig, sÃ¥ er det fordi han har en pointe - Han har mange Ã¥rs erfaring med rutebilkørsel! 
 
Det, som man nu har valgt at gøre, med at tage Veolia ind som entreprenør vil kun forværre situationen - Ikke pga. selskabet som helhed, men pga. den lave kontraktpris - For de penge som Veolia har sagt de kan kører for, kan de KUN kører - Der er altså ikke råd til det store inden for værkstedssektoren - Vi må bare håbe at de har noget blåt gaffatape ;)

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-06-29 13:10)| Link 
Det kan pÃ¥ ingen mÃ¥de heller være "sundt for konkurrencen" (som politikkerne elsker at sige) at ET selskab nu kører alle rutebiler pÃ¥ Djursland langs kysterne omkring Ã…rhus! 
 
Men omkring det med "kvalitetsbusser", så er der flere måder at definere det på... Øget komfort i rutebiler handler jo faktisk i princippet udelukkende om valg af bustyper! Og til rutebilkørsel er eksperimentale MAN halvturistbusser eller store turistbusser, jo ikke det optimale, hvis det er det Abildskou mener med mere komfort... Rutebilerne ville ikke kunne køres med busser som på 888, fx... (Bare se alle de problemer der er for passagerene med PP/Partner/Netbus´ MANer på 113-913X-918X). Nogle af de ting som Abildskou har nævnt er rigtig nok måske lidt for meget til almindelige rutebiler, men omvendt, så valgte Århus Amt (det gamle, i 4. udbud) jo udelukkende at gå efter billig billig billig, og ikke efter fornuftige busser og fornuftige rigtige vognmænd... Men Midttrafik har lovet at man bentter de andre steder almindelige udbudstildelingskriterier fremover, så vi får at se...

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-29 13:42)| Link 
Øget komfort bør holde sig til X-busserne og fjernbusserne.  
Mere benplads, fÃ¥ eller ingen stop undervejs og et lokum man kan benytte fra tid til anden. 
 
Derimod kan man godt give lidt mere komfort i regionalbusserne, da de kører over længere stræk, og da trafikselskaberne nu betegner regionalruter som dem der krydser kommunalgrænserne, sÃ¥ kunne man her godt være lidt mere strenge med kvalitetskravene. 
Lokalruterne derimod er det meningsløst at putte flysæder og computerstik ind i.  
 
Bybusserne er gode nok som de er. Man kan naturligvis diskutere endeløst hvorvidt de skal indrettes som Ã…S i gamle dage eller som Movia-HUR. 
 
Jeg er helt enig med Peter, at MAN-busserne i Østjylland virker forkert pÃ¥ regionalruterne. Nu har Arriva pÃ¥ Fyn valgt at kopierer ideen med at sende en forvoksen turistbus ind pÃ¥ en regionalrute. 
Laventrebusser er fint nok for mig - folk heroppe er glade for dem, da man lige kan få smækket barnevognen op i bussen og gamle mennesker kan komme op uden problemer. I tilgift bliver man også fri for Volvo B12'ere på disse ruter. (Gad godt at vide hvordan Djursland kommer til at takle Veolia og de nye B12M'ere. :-P )

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-06-29 17:23)| Link 
Jeg elsker dit glade budskab om laventrébusserne i Nordjylland hvor alle barnevogne kan være i.... Hov, vent - Der er netop kun plads til EN enkelt barnevogn, hvis man er heldig. Busserne (læs: scania hhv. lahti scala og omnilink) er en plage for alle nordjyder, chauffører som passagere med eller uden barnevogn! 
Jeg aner ikke hvor du har hørt modsat?

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-29 17:35)| Link 
...og jeg har ikke hørt hvor du har hørt det modsatte?

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-06-29 18:05)| Link 
Hvorfor skal alle diskusioner om bustyper ende i noget med laventre? Det har intet med noget at gøre og har intet med de rutebilruter at gøre! 
 
Med bustyper mener jeg at vognmænd der vælger behagelige, rigtige rutebiler skal belønnes (tildeles kørsel) og dem der vælger turistbusser eller busser med uhensigtsmæssige indretninger, ubehagelige kørselsegenskaber skal "straffes" (ikke tildeles kørsel)... Man bør da klart vælge vognmænd som vil gøre noget ekstra for busruterne, men ikke vælge dem der "bare vil lade det liiige skralder an" (som Veolia) og heller ikke dem der overdriver med turistbuslignende eller ikke rute-egnede køretøjer...

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-30 07:55)| Link 
Nu har laventrebusser rent faktisk noget med komfort at gøre. Man kan sÃ¥ diskuterer om det sÃ¥ oveni ogsÃ¥ har noget med begrebet discount at gøre. ;-) 
 
Jeg tror at alle vognmænd vil gøre alt for at putte noget ekstra ind i busserne, men at det skal falde sammen med trafikselskabets ønske om den 'billigste' pakke. I det tilfælde skal der ikke megen fantasi til at forestille sig hvad der sÃ¥ kommer ud af det. 
Jeg skal ikke afgøre om Veolia har underbudt eller ej. Men de har jo i høj grad taget Midttrafik pÃ¥ ordet og sætter altsÃ¥ Säffle-byggede Volvo B12'ere ind fra i morgen. 
Det afgørende er, nÃ¥r man udliciterer busruter, at økonomien hænger sammen. BÃ¥de for vognmanden som skal sørge for de antal busser som trafikselskabet kræver det - og sÃ¥ selve trafikselskabet som ligesom alt andet er underlagt det diletantiske skattestop.  
Der er derfor ikke ret mange alternative til de "skrappede" bustyper som findes i dag. Eller for den slags skyld om simpel vedligeholdelse. 
 
Jeg synes det er fint hvis Midttrafik lover at gå væk fra øko-discount-udgaven af licitationsmodellen og blander kvalitet ind i det igen. Det kan forhåbentlig få flere mindre entreprenører på banen igen - flere "anstændige" vognmænd, om man vil.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
30. juni 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/601
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.