Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Øresundsudbud afsløres i dag

Øresundsudbud afsløres i dag

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-27 09:56)| Link 
Der er kamp til stregen inden vinderen udpeges i dag kl. 13. 
BÃ¥de DSB og Arriva lover bedre tog med mere benplads og højere komfort, men det bliver formentlig DSB og SJ som vinder udbuddet, vurderer trafikforsker Alex Landex overfor DR Penge her til morgen. 
 
Af forbedringer vil DSB f. eks. leverer tv i togene, flere togvogne i tilfælde af ahem....forsinkelser, oplyste stationer, vægtere pÃ¥ perronerne og en stribe andre forbedringer som professor Carsten Greve fra Handelhøjsskolen i København bedømmer til en mærkbar forbedring. (kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/06/27/061828.htm) 

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-06-27 16:28)| Link 
Og det blev DSB First der vandt bÃ¥de det danske og svenske udbud... :-) 
 
Mvh 
Morten

 Frank Pedersen (skrevet 2007-06-28 10:28)| Link 
Kun en dag efter afsløringen, kan man sÃ¥ høre den altid jamrende og uretfærdigt behandlede Arriva-direktør Johnny Hansen vælte ud imod DSB og hyle op om flere møder mellem DSB og Trafikstyrelsen op til tilbudsgivningen og - i dag - mærkelige regnskabsmetoder i tilbudsopgørelsen, Combus-agtige metoder og hvad ved jeg. 
Det er sÃ¥ evigt trættende at høre denne mand hvine op om alle andre virksomheder end lige hans egen. Al fokus skal fjernes pÃ¥ hans egen afviklende forretning og i stedet skal der skydes pÃ¥ alle andre. 
 
De andre store hold pÃ¥ banen med kollektiv trafik har stort set skiftet deres ledelse ud og satset/tænkt anderledes. Muligis ville det ogsÃ¥ være tiltrængt, hvis der kommer friske tÃ¥rekanaler til Arriva's chefgange.. 
 
Øv, hvor er det under alle omstændigheder opslidende at skulle påduttes Johnny Hansens klynkeri i pressen, hver gang der er nogen, som tillader sig at være bedre end Arriva.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-06-28 13:18)| Link 
SJ er ogsÃ¥ pÃ¥ banen med undren over prisniveauet. Ifølge Ingeniøren skulle næstbedste tilbud have været fra DB. 
 
Et par artikler om emnet: 
 
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article986407.ece 
http://ing.dk/artikel/79623 
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2007/06/28/072114.htm 
http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=912990 
http://borsen.dk/nyhed/111867/

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-28 13:34)| Link 
SÃ¥dan er konkurrencen! Bliver man ikke nr. 1 i udbud, sÃ¥ bliver man nr. 1 i klagesang. 
 
I hvert fald er pendlerne tilfredse men de ser gerne de lovede forandringer komme fra dag 1.  
Mon ikke Arriva eller SJ-MFR(var det ikke forkortelsen for den omdiskuterede paraplyvaccine som man giver små børn?) ville have problemer med at opfylde pendlernes krav på den front?

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-06-29 12:26)| Link 
Som Frank er inde pÃ¥, sÃ¥ er det da meget synd for Arriva at den store stygge DSB kommer og vinder noget over Arriva - Nu havde man ellers lige gjort det sÃ¥ godt og sendt en "We are so great" avis ud pÃ¥ samtlige stationer langs hele kystbanen.. 
 
Øv bøv :( 
 
- Men hvis DSB byder med Combus priser igen igen, så kan vi da håbe, at det får den blinde trafikminister til at finde ud af, at udliciteringsreglerne og fordelingen måske skal laves bare lidt om. Der skal være mindre koncentrering omkring penge!

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-29 13:02)| Link 
Måske går den kære skotøjshandler med for små - eller for store sko! ;-)

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-07-08 04:02)| Link 
DSBFirst..Hmm..De lavede en "Combus" og jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå når man har underbudt de andre

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-08 19:51)| Link 
Jamen, der er ingen tvivl om at det var vigtigt at DSB skulle vinde Øresundsudbuddet! 
Alt i alt handler det jo om at DSB skal sælges med den største gevinst for staten. Tænk bare pÃ¥ samme model som man har bygget om salget af et andet statsaktieselskab - TV 2. 
Derfor skal vi nok se flere tilbud fra DSBFirst i fremtiden - også på fjernnettet.

 Lars Elmvang (skrevet 2007-07-09 02:09)| Link 
Christian, hvis det skulle passe kan man jo undre sig over at svenskerne også valgte DSB/First så :P

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-09 15:48)| Link 
Hvorfor undre sig? DSBFirst havde det bedste tilbud på begge sider af sundet. Uanset hvordan man vender og drejer situationen, så er DSBFirst delvist ejet af staten. Hvis det modsatte er tilfældet og det kan bevises så er jeg naturligvis overbevidst.;-)

 Lars Elmvang (skrevet 2007-07-09 16:09)| Link 
Det er korrekt. Virker bare som om du i dit forrige indlæg kommer med antydning af at DSB vinder fordi staten siger de skal. Og her anfægter jeg så det faktum at det kan Skånetrafikken da være pænt ligeglade med ;)

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-09 20:00)| Link 
Ja, som udgangspunkt er DSBFirst bare et godt tilbud for SkÃ¥netrafikken. Ingen tvivl om det! 
Det har dog været vigtigt for DSB - og altsÃ¥ den danske stat - at man vandt udbuddet.  
Derfor kunne man nu forestille sig nu, at det bliver DSBFirst som kommer til at byde ind på kommende licitationer af jernbanenettet i Danmark. DSBFirst er absolut et stærkt og kompetant kort på hånden for moderselskabet i de kommende kampe mod konkurrenten og den formentlig interesserede køber af DSB - nemlig Arriva.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-07-09 21:43)| Link 
Det kan da ikke være solstik du er blevet ramt af! 
Det er lidt af en pÃ¥stand, at staten/DSB for hver en pris skulle vinde udbuddet.. Ingen tvivl om at Kystbanen er en vigtig strækning for DSB, men der er ikke brugt hverken "Combus" metoder eller statssnyd for at vinde de kontrakter.. 
SkÃ¥netrafiken har valgt et godt, og ikke for urealistisk tilbud, og de har sÃ¥ vurderet, at DSBs tilbud ikke var urealistik. 
 
Arrivas firmapolitik er godt nok "If you can't beat them, buy them" - Det er bevist med bÃ¥de Wulff Bus og Veolia.. 
De er sikkert også parat til at købe DSB, men tror du skal kigge længe efter Arriva som køber af DSB!

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-10 11:46)| Link 
Nej, jeg har ikke sagt at staten ville vinde strækningen for enhver pris. Men at det var vigtigt at man havde strækningen. Der er altsÃ¥ en forskel, og man behøver ikke være ramt af noget alvorligt - endsige solstik - for at komme med denne konklusion. 
 
Mht. DSB sÃ¥ er alt muligt. Vurderingen pt. fra trafikeksperter m. v. er at Arriva er i spil som køber af DSB. Dermed ikke være sagt at det bliver en anden køber som kunne komme i spil. Andre nævner eks. Deutsche Bahn som en mulig køber. 
 
Så hr. Paulsens ord behøver ikke at blive lov en skønne dag. ;-)

 Kristian Jakobsen (skrevet 2007-07-10 21:06)| Link 
Jeg mener staten burde sælge DSB på borsen fx 49% som så er frit ude på marked, ville gøre dsb kunne blive endnu mere værd, men stadig med staten bag, ville personligt ihverfald godt smide nogen penge efter dsb aktier..

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-13 09:03)| Link 
Arriva og SJ har nu klaget over afgørelsen. Klagen bliver sendt til to instanser. Lensretten i SkÃ¥ne og det danske Klageretten for Udbud. 
 
Det er særlig SJ som er ude med riven. I en pressemeddelse udtaler selskabet: »Konkurrence mÃ¥ ske pÃ¥ lige vilkÃ¥r, og DSB er anmeldt til EU-Kommissionen for at modtage ulovlige statstilskud. SJ klager derfor over, at DSB fik lov til at deltage i udbuddet,« 
 
I kan læse mere pÃ¥ http://www.business.dk/article/20070712/transport/107130868/ 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-07-13 13:06)| Link 
Det er Klagenævnet for Udbud (http://www.klfu.dk/), man er gÃ¥et til. 
 
Fra Udbudsportalen.dk: 
 
"Klagenævnets sanktionsmuligheder er:  
 
- at tillægge en klage opsættende virkning (standse en udbudsforretning)  
- at konstatere, at udbudsreglerne er overtrÃ¥dt  
- at annullere en beslutning om at indgÃ¥ kontrakt  
- at pÃ¥lægge lovliggørelse af en udbudsproces  
- at tilkende klageren en erstatning  
- at tilkende klageren dennes sagsomkostninger 
 
Klagenævnet kan derimod ikke beslutte, hvem der skal vinde udbudet, eller annullere en kontrakt, der allerede er indgået."

 Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-13 13:10)| Link 
Jeg beklager at jeg fik rodet navnet sammen. 
Såvidt Berlingske skriver, så har DSB da også fået en "midlertidig" kontrakt indtil en afgørelse er truffet.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
13. juli 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/595
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.