Øresundsudbud afsløres i dag
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-27 09:56) | | Link | Der er kamp til stregen inden vinderen udpeges i dag kl. 13. Både DSB og Arriva lover bedre tog med mere benplads og højere komfort, men det bliver formentlig DSB og SJ som vinder udbuddet, vurderer trafikforsker Alex Landex overfor DR Penge her til morgen. Af forbedringer vil DSB f. eks. leverer tv i togene, flere togvogne i tilfælde af ahem....forsinkelser, oplyste stationer, vægtere på perronerne og en stribe andre forbedringer som professor Carsten Greve fra Handelhøjsskolen i København bedømmer til en mærkbar forbedring. (kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/06/27/061828.htm)
|
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-06-27 16:28) | | Link | Og det blev DSB First der vandt både det danske og svenske udbud... :-) Mvh Morten |
Frank Pedersen (skrevet 2007-06-28 10:28) | | Link | Kun en dag efter afsløringen, kan man så høre den altid jamrende og uretfærdigt behandlede Arriva-direktør Johnny Hansen vælte ud imod DSB og hyle op om flere møder mellem DSB og Trafikstyrelsen op til tilbudsgivningen og - i dag - mærkelige regnskabsmetoder i tilbudsopgørelsen, Combus-agtige metoder og hvad ved jeg. Det er så evigt trættende at høre denne mand hvine op om alle andre virksomheder end lige hans egen. Al fokus skal fjernes på hans egen afviklende forretning og i stedet skal der skydes på alle andre. De andre store hold på banen med kollektiv trafik har stort set skiftet deres ledelse ud og satset/tænkt anderledes. Muligis ville det også være tiltrængt, hvis der kommer friske tårekanaler til Arriva's chefgange.. Øv, hvor er det under alle omstændigheder opslidende at skulle påduttes Johnny Hansens klynkeri i pressen, hver gang der er nogen, som tillader sig at være bedre end Arriva. |
Thomas de Laine (skrevet 2007-06-28 13:18) | | Link | SJ er også på banen med undren over prisniveauet. Ifølge Ingeniøren skulle næstbedste tilbud have været fra DB. Et par artikler om emnet: http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article986407.ece http://ing.dk/artikel/79623 http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2007/06/28/072114.htm http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=912990 http://borsen.dk/nyhed/111867/ |
Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2007-06-28 13:34) | | Link | Sådan er konkurrencen! Bliver man ikke nr. 1 i udbud, så bliver man nr. 1 i klagesang. I hvert fald er pendlerne tilfredse men de ser gerne de lovede forandringer komme fra dag 1. Mon ikke Arriva eller SJ-MFR(var det ikke forkortelsen for den omdiskuterede paraplyvaccine som man giver små børn?) ville have problemer med at opfylde pendlernes krav på den front? |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-06-29 12:26) | | Link | Som Frank er inde på, så er det da meget synd for Arriva at den store stygge DSB kommer og vinder noget over Arriva - Nu havde man ellers lige gjort det så godt og sendt en "We are so great" avis ud på samtlige stationer langs hele kystbanen.. Øv bøv :( - Men hvis DSB byder med Combus priser igen igen, så kan vi da håbe, at det får den blinde trafikminister til at finde ud af, at udliciteringsreglerne og fordelingen måske skal laves bare lidt om. Der skal være mindre koncentrering omkring penge! |
Fjord-Jesper (skrevet 2007-07-08 04:02) | | Link | DSBFirst..Hmm..De lavede en "Combus" og jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå når man har underbudt de andre |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-08 19:51) | | Link | Jamen, der er ingen tvivl om at det var vigtigt at DSB skulle vinde Øresundsudbuddet! Alt i alt handler det jo om at DSB skal sælges med den største gevinst for staten. Tænk bare på samme model som man har bygget om salget af et andet statsaktieselskab - TV 2. Derfor skal vi nok se flere tilbud fra DSBFirst i fremtiden - også på fjernnettet. |
Lars Elmvang (skrevet 2007-07-09 02:09) | | Link | Christian, hvis det skulle passe kan man jo undre sig over at svenskerne også valgte DSB/First så :P |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-09 15:48) | | Link | Hvorfor undre sig? DSBFirst havde det bedste tilbud på begge sider af sundet. Uanset hvordan man vender og drejer situationen, så er DSBFirst delvist ejet af staten. Hvis det modsatte er tilfældet og det kan bevises så er jeg naturligvis overbevidst.;-) |
Lars Elmvang (skrevet 2007-07-09 16:09) | | Link | Det er korrekt. Virker bare som om du i dit forrige indlæg kommer med antydning af at DSB vinder fordi staten siger de skal. Og her anfægter jeg så det faktum at det kan Skånetrafikken da være pænt ligeglade med ;) |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-09 20:00) | | Link | Ja, som udgangspunkt er DSBFirst bare et godt tilbud for Skånetrafikken. Ingen tvivl om det! Det har dog været vigtigt for DSB - og altså den danske stat - at man vandt udbuddet. Derfor kunne man nu forestille sig nu, at det bliver DSBFirst som kommer til at byde ind på kommende licitationer af jernbanenettet i Danmark. DSBFirst er absolut et stærkt og kompetant kort på hånden for moderselskabet i de kommende kampe mod konkurrenten og den formentlig interesserede køber af DSB - nemlig Arriva. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-07-09 21:43) | | Link | Det kan da ikke være solstik du er blevet ramt af! Det er lidt af en påstand, at staten/DSB for hver en pris skulle vinde udbuddet.. Ingen tvivl om at Kystbanen er en vigtig strækning for DSB, men der er ikke brugt hverken "Combus" metoder eller statssnyd for at vinde de kontrakter.. Skånetrafiken har valgt et godt, og ikke for urealistisk tilbud, og de har så vurderet, at DSBs tilbud ikke var urealistik. Arrivas firmapolitik er godt nok "If you can't beat them, buy them" - Det er bevist med både Wulff Bus og Veolia.. De er sikkert også parat til at købe DSB, men tror du skal kigge længe efter Arriva som køber af DSB! |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-10 11:46) | | Link | Nej, jeg har ikke sagt at staten ville vinde strækningen for enhver pris. Men at det var vigtigt at man havde strækningen. Der er altså en forskel, og man behøver ikke være ramt af noget alvorligt - endsige solstik - for at komme med denne konklusion. Mht. DSB så er alt muligt. Vurderingen pt. fra trafikeksperter m. v. er at Arriva er i spil som køber af DSB. Dermed ikke være sagt at det bliver en anden køber som kunne komme i spil. Andre nævner eks. Deutsche Bahn som en mulig køber. Så hr. Paulsens ord behøver ikke at blive lov en skønne dag. ;-) |
Kristian Jakobsen (skrevet 2007-07-10 21:06) | | Link | Jeg mener staten burde sælge DSB på borsen fx 49% som så er frit ude på marked, ville gøre dsb kunne blive endnu mere værd, men stadig med staten bag, ville personligt ihverfald godt smide nogen penge efter dsb aktier.. |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-13 09:03) | | Link | Arriva og SJ har nu klaget over afgørelsen. Klagen bliver sendt til to instanser. Lensretten i Skåne og det danske Klageretten for Udbud. Det er særlig SJ som er ude med riven. I en pressemeddelse udtaler selskabet: »Konkurrence må ske på lige vilkår, og DSB er anmeldt til EU-Kommissionen for at modtage ulovlige statstilskud. SJ klager derfor over, at DSB fik lov til at deltage i udbuddet,« I kan læse mere på http://www.business.dk/article/20070712/transport/107130868/
|
Thomas de Laine (skrevet 2007-07-13 13:06) | | Link | Det er Klagenævnet for Udbud (http://www.klfu.dk/), man er gået til. Fra Udbudsportalen.dk: "Klagenævnets sanktionsmuligheder er: - at tillægge en klage opsættende virkning (standse en udbudsforretning) - at konstatere, at udbudsreglerne er overtrådt - at annullere en beslutning om at indgå kontrakt - at pålægge lovliggørelse af en udbudsproces - at tilkende klageren en erstatning - at tilkende klageren dennes sagsomkostninger Klagenævnet kan derimod ikke beslutte, hvem der skal vinde udbudet, eller annullere en kontrakt, der allerede er indgået." |
Christian Hebell Paulsen (skrevet 2007-07-13 13:10) | | Link | Jeg beklager at jeg fik rodet navnet sammen. Såvidt Berlingske skriver, så har DSB da også fået en "midlertidig" kontrakt indtil en afgørelse er truffet. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|