Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Fjord-Bus 7433 bevares

Fjord-Bus 7433 bevares

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-10-25 22:54)| Link 
Hej! 
 
Dd. har undertegnet hentet Fjord-Bus 7433, en DAB serie 15 mk. I leveret i februar 1993 til Birkerød Bus Compagni. 
Bussen er en gave fra Fjord-Bus til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.  
 
PÃ¥ trods af bussens lave alder, vil den indtil videre forblive indregistreret og skal bl.a. bruges ved buskørslen til Hvalsø i weekenden 9.-10. december, hvor Sporvejsmuseet holder juletræssalg.  
 
Mvh 
Morten Egeskov Storgaard 
Sporvejsmuseets Busafdeling

 Kim B10M (skrevet 2006-10-26 11:04)| Link 
Et meget besynderligt valg. En tidlig DAB 15-1200C mk.1 er en dÃ¥rlig konstrueret bus, med dÃ¥rlige køreegenskaber, kendt for at knække div. steder i karrosseriet og dem der kører i Polen, nu ogsÃ¥ i chassisrammen! 
 
Arriva har lige udrangeret sine sidste DAB 15-1200C mk.3 dieselbusser i serien HT 1946-1970. Her findes busser i bedre stand, og bedre konstruktion, og man ville ved at gemme én af disse kunne sætte et punktum for busser bestilt af og leveret til KS/HT (busdivision). 
Men jeg er sikker på af der er en ganske fornuftig forklaring bag hvorfor en trist mk.1 fra et busselskab de færreste københavnere nogensinde har set en bus fra skal bevares, og ikke en Arriva mk.3 eller måske City-trafik mk.3? Men måske kan vi glæde os over at få at vide at sådan en også bliver bevaret??

 Eilif Petersen (skrevet 2006-10-26 11:34)| Link 
Hejsa 
 
Begrundelsen for en DAB 15 - 1200C mk. 1, var at vi kunne fÃ¥ en flot bus, i teknisk god stand som gave fra Fjord-Bus A/S. En 
DAB 15-1200C mk. 3 har været overvejet, men de der er/var i drift hos Arriva ser just ikke pæne ud, og virker ikke overbevisende rent driftsmæssigt. City-trafiks virker generelt bedre, men mange skal endnu kører 4 - 6 Ã¥r, og sÃ¥ er spørgsmÃ¥let hvilken stand de sÃ¥ er i. PÃ¥ busmarkedet sker der meget pÃ¥ 4-6 Ã¥r. Vi har derfor valgt Fjord-Bus 7433, ex. Birkerød Buskompagni 63, da denne bus opfylder de kriterier som museet har stilt til en 90´er bus. At bussen ikke kommer fra de centrale København, ser vi ikke som et problem, da vi ogsÃ¥ viser busser fra københavnsomrÃ¥det, f.eks. Forenede Rutebiler/HT 3078 og De BlÃ¥ Rutebiler 624. Desuden bustypen den samme som har kørt i København og pÃ¥ museet viser vi typer af køretøjer og ikke nødvendigvis "det" køretøj. 
Jeg har ogsÃ¥ hørt om forskellige skavanker, men at chassisrammen er knækket pÃ¥ vogne som er eksporteret til Polen forstyrrer ikke min nattesøvn, da jeg vil tro vejnet og køremÃ¥de adskiller sig en del i forhold mellem Danmark og Polen. 
SÃ¥ jeg synes at man som busentuistiast, bør glæde sig over at endnu en bus er bevaret for eftertiden, sÃ¥ man kan se den udvikling der har været i dansk busbygning. 
 
Eilif Petersen 
Busafdelingen - Sporvejsmuseet

 Kim B10M (skrevet 2006-10-26 11:48)| Link 
Jeg tror så ikke at i har været hos Arriva i Hillerød og se de mk.3 busser der kørte deroppe! Mht. til CT's mk.3, så udløber kontrakterne på deres i 2008/2009, altså 2-3 år og ikke 4-6 år som du skriver. Ligesom at du sover godt om natten, så har jeg svært ved at glæde mig over at denne bus er bevaret. Det kan selvfølgelig være at jeg med tiden indser at udtrykket "Hvis man ikke kan få den man elsker, må man elske den man kan få" er godt nok! Over and out.

 Eilif Petersen (skrevet 2006-10-26 12:12)| Link 
Hejsa 
 
Nej - vi har ikke været pÃ¥ studie-besøg hos Arriva i Hillerød, men jeg har i flere omgange set de nævnte mk. 3 busser, og synes stadig at vi har bevaret en fornuftig bus pÃ¥ den baggrund. Jeg beklager min fejl, ang. kontraktlængder hos City-Trafik. 
Hvis Hr. Kim Løvenskjold ikke bryder sig om 7433, skal han da være velkommen til at bevarer en DAB 15-1200C mk. 3 i eget regi, jeg kan kun hilse bevarelse af busser velkommen, uanset hvem som stÃ¥r bag. Om der kommer en mk. 3 til Sporvejsmuseet er ikke planlagt, men jeg udtaler mig helst ikke om hvad fremtider byder pÃ¥, men det er dog ikke tanken som det ser ud nu. 
 
De bedste hilsner til alle 
 
Eilif Petersen

 Kim B10M (skrevet 2006-10-26 13:06)| Link 
Jeg takker Hr. Eilif Petersen for hans morale støtte til at jeg kan gemme en DAB 15-1200C mk-3. Nu tager jeg jo kun udgangspunkt i hvad D'herrer fra SHS jo selv har haft som plan at bevare; netop en Mk.3 fra City-Trafik. Ja selv City-Trafik er bekendt med dette ønske og derfor er det ikke kun mig som er blevet overrasket over at SHS vælger andet køretøj. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt. Og så har SHS jo også fået sig en gratis driftklar køretøj til kørslen i julen som man jo stod og manglede ;-) Så på kort sigt var det sikkert en fornuftig beslutning. Tillykke med bussen, må den holde i mange år. (SHS medlem 1028)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-10-26 14:08)| Link 
Kim har ret i at Arriva busserne fra Hillerød var i perfekt stand.. De er alle blevet hovedrenoveret med ny motor for 2 Ã¥r siden, de ser perfekt ud indvendig, og de gÃ¥r rigtig godt i gearene.. 
Man kan da hÃ¥be pÃ¥ at man maler 7433 tilbage som BBC 63, hvis den altsÃ¥ forventes brugt efter julearrangementet! 

 Sennahoj (skrevet 2006-10-26 16:17)| Link 
Jeg skal vil ikke kommentere anskaffelsen af bus 7433 andet end jeg hÃ¥ber at det ikke udelukker bevarelse af en DAB serie 15 mk. 3 pÃ¥ et senere tidspunkt. 
 
Jeg vil dog i den grad tillade mig at kommentere Ejlif Petersens udsagn om "at i flere omgange at have set de nævnte mk. 3-busser" 
Ejlif Petersen mÃ¥ enten have forvekslet disse mk. 3´ere med de tilsvarende hjemmehørende i Kokkedal eller Ryvang eller ogsÃ¥ har Ejlif Petersen ikke set dem særligt grundigt an! 
 
Arriva Hillerøds mk. 3´ere tåler ingen sammeligning med Ryvangs og Kokkedals tilsvarende, og hvis Ejlif Petersen mener at Hillerøds mk.3-vogne er i generelt dårlig stand, må jeg fastslå, at han er oppe mod bedrevidende i den sag!

 Fjord-Jesper (skrevet 2006-10-26 18:42)| Link 
I Modsætning til visse andre synes jeg det er en God Idé at bevare en Mk.I!, Og 33 er jo også nylakeret!. (74)33 er en fin "gammel" bus

 Torsten Nilson (skrevet 2006-10-27 20:43)| Link 
Ideen med at bevare en bus fra en Ã¥rrække er da en genial ide. 7433 er, som Fjord-Jesper skriver, en fin gammel bus. Den blev lettere renoveret og malet op helt fra bunden for ca 2 Ã¥r siden og har holdt sig ganske flot siden, og hvis nogen er i tvivl om BBC-farverne, sÃ¥ var den HT-gul, da den i tidernes morgen startede som bus 63 i BBC. SÃ¥ kan det da vel være underordnet om MK 1 -modellerne knækker eller hvad de gør, sÃ¥ længe der er nogen, der interesserer sig for at bevare køretøjerne. Det er da en fed følelse at gense et køretøj, man engang selv har kørt i. 
 
mvh. Torsten Nilson 
tidligere FjordBus chauffør

 Eilif Petersen (skrevet 2006-10-29 11:57)| Link 
Hejsa 
 
Nej -jeg har ikke nærstuderet Arrivas mk.3-busser og det er muligt jeg har forvekslet med nogen fra Ryvang eller Kokkedal. Vi har ganske rigtigt pÃ¥ Sporvejsmuseet overvejet hvilkenbus somkunne repræsenterer 90´erne, og i den forbindelse har indgÃ¥et mange muligheder, der iblandt ogsÃ¥ mk. 3 fra City-Trafik,men vi har aldrig ført forhandlinger om overtagelse af en sÃ¥dan bus fra City-Trafik. Men som tidligere skrevet sÃ¥ planlægges ikke med flere 90´er busser,men ingen ved hvad fremtiden byder. Jeg takker for de pæne tilkendegivelser,som er kommet om vores overtagelse af 7433 her til sidst i denne trÃ¥d. 
Eilif Petersen - Sporvejsmuseet

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
29. oktober 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/435
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.