Fjord-Bus 7433 bevares
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-10-25 22:54) | | Link | Hej! Dd. har undertegnet hentet Fjord-Bus 7433, en DAB serie 15 mk. I leveret i februar 1993 til Birkerød Bus Compagni. Bussen er en gave fra Fjord-Bus til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. På trods af bussens lave alder, vil den indtil videre forblive indregistreret og skal bl.a. bruges ved buskørslen til Hvalsø i weekenden 9.-10. december, hvor Sporvejsmuseet holder juletræssalg. Mvh Morten Egeskov Storgaard Sporvejsmuseets Busafdeling |
Kim B10M (skrevet 2006-10-26 11:04) | | Link | Et meget besynderligt valg. En tidlig DAB 15-1200C mk.1 er en dårlig konstrueret bus, med dårlige køreegenskaber, kendt for at knække div. steder i karrosseriet og dem der kører i Polen, nu også i chassisrammen! Arriva har lige udrangeret sine sidste DAB 15-1200C mk.3 dieselbusser i serien HT 1946-1970. Her findes busser i bedre stand, og bedre konstruktion, og man ville ved at gemme én af disse kunne sætte et punktum for busser bestilt af og leveret til KS/HT (busdivision). Men jeg er sikker på af der er en ganske fornuftig forklaring bag hvorfor en trist mk.1 fra et busselskab de færreste københavnere nogensinde har set en bus fra skal bevares, og ikke en Arriva mk.3 eller måske City-trafik mk.3? Men måske kan vi glæde os over at få at vide at sådan en også bliver bevaret?? |
Eilif Petersen (skrevet 2006-10-26 11:34) | | Link | Hejsa Begrundelsen for en DAB 15 - 1200C mk. 1, var at vi kunne få en flot bus, i teknisk god stand som gave fra Fjord-Bus A/S. En DAB 15-1200C mk. 3 har været overvejet, men de der er/var i drift hos Arriva ser just ikke pæne ud, og virker ikke overbevisende rent driftsmæssigt. City-trafiks virker generelt bedre, men mange skal endnu kører 4 - 6 år, og så er spørgsmålet hvilken stand de så er i. På busmarkedet sker der meget på 4-6 år. Vi har derfor valgt Fjord-Bus 7433, ex. Birkerød Buskompagni 63, da denne bus opfylder de kriterier som museet har stilt til en 90´er bus. At bussen ikke kommer fra de centrale København, ser vi ikke som et problem, da vi også viser busser fra københavnsområdet, f.eks. Forenede Rutebiler/HT 3078 og De Blå Rutebiler 624. Desuden bustypen den samme som har kørt i København og på museet viser vi typer af køretøjer og ikke nødvendigvis "det" køretøj. Jeg har også hørt om forskellige skavanker, men at chassisrammen er knækket på vogne som er eksporteret til Polen forstyrrer ikke min nattesøvn, da jeg vil tro vejnet og køremåde adskiller sig en del i forhold mellem Danmark og Polen. Så jeg synes at man som busentuistiast, bør glæde sig over at endnu en bus er bevaret for eftertiden, så man kan se den udvikling der har været i dansk busbygning. Eilif Petersen Busafdelingen - Sporvejsmuseet |
Kim B10M (skrevet 2006-10-26 11:48) | | Link | Jeg tror så ikke at i har været hos Arriva i Hillerød og se de mk.3 busser der kørte deroppe! Mht. til CT's mk.3, så udløber kontrakterne på deres i 2008/2009, altså 2-3 år og ikke 4-6 år som du skriver. Ligesom at du sover godt om natten, så har jeg svært ved at glæde mig over at denne bus er bevaret. Det kan selvfølgelig være at jeg med tiden indser at udtrykket "Hvis man ikke kan få den man elsker, må man elske den man kan få" er godt nok! Over and out. |
Eilif Petersen (skrevet 2006-10-26 12:12) | | Link | Hejsa Nej - vi har ikke været på studie-besøg hos Arriva i Hillerød, men jeg har i flere omgange set de nævnte mk. 3 busser, og synes stadig at vi har bevaret en fornuftig bus på den baggrund. Jeg beklager min fejl, ang. kontraktlængder hos City-Trafik. Hvis Hr. Kim Løvenskjold ikke bryder sig om 7433, skal han da være velkommen til at bevarer en DAB 15-1200C mk. 3 i eget regi, jeg kan kun hilse bevarelse af busser velkommen, uanset hvem som står bag. Om der kommer en mk. 3 til Sporvejsmuseet er ikke planlagt, men jeg udtaler mig helst ikke om hvad fremtider byder på, men det er dog ikke tanken som det ser ud nu. De bedste hilsner til alle Eilif Petersen |
Kim B10M (skrevet 2006-10-26 13:06) | | Link | Jeg takker Hr. Eilif Petersen for hans morale støtte til at jeg kan gemme en DAB 15-1200C mk-3. Nu tager jeg jo kun udgangspunkt i hvad D'herrer fra SHS jo selv har haft som plan at bevare; netop en Mk.3 fra City-Trafik. Ja selv City-Trafik er bekendt med dette ønske og derfor er det ikke kun mig som er blevet overrasket over at SHS vælger andet køretøj. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt. Og så har SHS jo også fået sig en gratis driftklar køretøj til kørslen i julen som man jo stod og manglede ;-) Så på kort sigt var det sikkert en fornuftig beslutning. Tillykke med bussen, må den holde i mange år. (SHS medlem 1028) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-10-26 14:08) | | Link | Kim har ret i at Arriva busserne fra Hillerød var i perfekt stand.. De er alle blevet hovedrenoveret med ny motor for 2 år siden, de ser perfekt ud indvendig, og de går rigtig godt i gearene.. Man kan da håbe på at man maler 7433 tilbage som BBC 63, hvis den altså forventes brugt efter julearrangementet!
|
Sennahoj (skrevet 2006-10-26 16:17) | | Link | Jeg skal vil ikke kommentere anskaffelsen af bus 7433 andet end jeg håber at det ikke udelukker bevarelse af en DAB serie 15 mk. 3 på et senere tidspunkt. Jeg vil dog i den grad tillade mig at kommentere Ejlif Petersens udsagn om "at i flere omgange at have set de nævnte mk. 3-busser" Ejlif Petersen må enten have forvekslet disse mk. 3´ere med de tilsvarende hjemmehørende i Kokkedal eller Ryvang eller også har Ejlif Petersen ikke set dem særligt grundigt an! Arriva Hillerøds mk. 3´ere tåler ingen sammeligning med Ryvangs og Kokkedals tilsvarende, og hvis Ejlif Petersen mener at Hillerøds mk.3-vogne er i generelt dårlig stand, må jeg fastslå, at han er oppe mod bedrevidende i den sag! |
Fjord-Jesper (skrevet 2006-10-26 18:42) | | Link | I Modsætning til visse andre synes jeg det er en God Idé at bevare en Mk.I!, Og 33 er jo også nylakeret!. (74)33 er en fin "gammel" bus |
Torsten Nilson (skrevet 2006-10-27 20:43) | | Link | Ideen med at bevare en bus fra en årrække er da en genial ide. 7433 er, som Fjord-Jesper skriver, en fin gammel bus. Den blev lettere renoveret og malet op helt fra bunden for ca 2 år siden og har holdt sig ganske flot siden, og hvis nogen er i tvivl om BBC-farverne, så var den HT-gul, da den i tidernes morgen startede som bus 63 i BBC. Så kan det da vel være underordnet om MK 1 -modellerne knækker eller hvad de gør, så længe der er nogen, der interesserer sig for at bevare køretøjerne. Det er da en fed følelse at gense et køretøj, man engang selv har kørt i. mvh. Torsten Nilson tidligere FjordBus chauffør |
Eilif Petersen (skrevet 2006-10-29 11:57) | | Link | Hejsa Nej -jeg har ikke nærstuderet Arrivas mk.3-busser og det er muligt jeg har forvekslet med nogen fra Ryvang eller Kokkedal. Vi har ganske rigtigt på Sporvejsmuseet overvejet hvilkenbus somkunne repræsenterer 90´erne, og i den forbindelse har indgået mange muligheder, der iblandt også mk. 3 fra City-Trafik,men vi har aldrig ført forhandlinger om overtagelse af en sådan bus fra City-Trafik. Men som tidligere skrevet så planlægges ikke med flere 90´er busser,men ingen ved hvad fremtiden byder. Jeg takker for de pæne tilkendegivelser,som er kommet om vores overtagelse af 7433 her til sidst i denne tråd. Eilif Petersen - Sporvejsmuseet |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|