Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Århus Sporveje, serie 6

Århus Sporveje, serie 6

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 11:34)| Link 
Jeg ved det godt, men det for sent nu  
Jeg ved det godt, men det for sent nu  
Jeg ved det egentlig godt men det for sent nu 
(Rugsted/Kreutzfeldt) 
 
Med citatet fra ovenstÃ¥ende danske pop-klassiker undrer det mig hvorfor sÃ¥dan en bus som denne http://ht-busser.dk/billede.php?id=2641 ikke er blevet bevaret,da den jo er udpræget Ã…rhusiansk?(Jeg har ikke set nogen præcis magen til andre steder i DK?) 
 
Mvh Thomas Bruun

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-20 17:14)| Link 
Det kan også kun undre os andre!

 Eilif Petersen (skrevet 2007-01-20 18:40)| Link 
Hejsa 
 
MÃ¥ske er det ikke sÃ¥ underligt. Der er her i Danmark ikke sÃ¥ mange som bevarer busser, og man kan simpelthen ikke fÃ¥ alt. Samtidigt er det ikke helt billigt, nÃ¥r man vælger at gemme en bus for eftertiden, slet ikke hvis den skal være køreklar. Jeg indrømmer blankt, at der ogsÃ¥ er busser jeg gerne havde set gemt, men som er ophugget forlængst. SÃ¥ kan man jo glæde sig over at HT 1501, som ogsÃ¥ er en DAB serie 6 er gemt. 
 
MVH Eilif

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-20 18:58)| Link 
det kan da uden de store problemer godt lade sig gøre at gemme en Å.S. serie 6. der køre stadig en 2.0.0 ( 576 )hos en skole i Århus. Jeg så den for et par måneder siden i Kiel !

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-01-20 19:34)| Link 
Ikke få alt? Nej, men der er kun bevaret 2 busser fra Danmarks anden største by: 165 og 272, det er ikke meget i forhold til de ca 20 fra Hovedstaden. Der er også kun gemt få fra andre danske byer og især rutebiler mangler der seriøst bevarelse på! Det er noget værre københavneri.

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 22:48)| Link 
Lever Ã…S 576 virkelig endnu? Det lyder godt,har du et billede?Men jeg har osse for et par Ã¥r siden set en ex-Ã…S 5xx 2-0-0 blÃ¥ med grønne striber,ved Viby Torv. 
 
Netop en af de gamle rutebiler fra Ã…S med døre 2-0-0 vil da være et oplagt bevarings-emne,selvfølgelig stærkt afhængig af standen. 
Men gamle busser er lunefulde,det ved jeg en del om da jeg har en VW bus 1,6 TD fra 1981 som pt har defekt gearkasse :-(

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 23:14)| Link 
Hmm,Secher´s Rutebiler har Ã¥benbart haft en magen til Ã…S serie 6,men nu ved jeg sÃ¥ ikke om den har en fortid ved Ã…S? 
 
http://ht-busser.dk/billede.php?id=2368

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-21 14:44)| Link 
Jeg kender Sechers vogn 20 ganske godt ....har selv kørt den en del. Det er en serie 4 fra 76 med Wilson gear, som efter en skade fik Århus front. Secher købte den på auktion i Rønde fra Å.S.. Bussen blev solgt via. D.A.B. til Skibby herfra skulle den være solgt til Polen .

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-21 16:45)| Link 
Hej!  
 
Bevarelse af busser stÃ¥r jo frit for enhver.  
Man mÃ¥ have respekt for, at dem der bevarer busser gør det ud fra de kriterier/interesser som de nu engang har.  
Sporvejsmuseets (SHS') primære formÃ¥l er, naturligvis, at bevare sporvogne fra de danske sporvejsbyer, med hovedvægten naturligvis liggende pÃ¥ København, da det var langt den største sporvognsby som har haft over 1000 sporvogne! Til sammenligning har Ã…rhus og Odense *tilsammen* haft omkring 125 vogne - altsÃ¥ en procentuel stor forskel.  
Bevarelse af busser har altid været en mindre del af museet. Derfor kan man vel kun frydes over, at der i dag er bevaret over 30 - temmeligt forskellige - busser til at repræsentere den danske bybus' historie bredt set. Dermed har det aldrig været formÃ¥let at vise alle typer busser fra samtlige danske byer, hvilket jo ogsÃ¥ mÃ¥ siges at være en urealistisk opgave. Udgangspunktet for bevarelse af busser har været de (tidligere) danske sporvejsbyer, hvilket ogsÃ¥ forklarer, at bevarelse af rutebiler ikke rigtigt kommer ind under SHS.  
 
Inden overtagelsen af HT's samling var fordelingen af bevarede busser i SHS-regi seks københavner-busser og fem ikke-københavner-busser. AltsÃ¥ temmeligt ligeligt.  
Ved overtagelsen kom sÃ¥ yderligere 11 københavner-busser, hvorfor fordelingen naturligvis blev temmelig skæv.  
 
I sidste ende kan jeg ogsÃ¥ blot konstatere, at det - som sædvanligt - er nemt at sidde bag sin skærm og kværulerer om "hvorfor bevarede man ikke den og den bus/sporvogn?" Til det har jeg kun en mening, nemlig, at ønsker man at have indflydelse pÃ¥ hvad der bevares for eftertiden, mÃ¥ man ogsÃ¥ selv deltage aktivt. Og sÃ¥ er jeg ligeglad om foreningen hedder SHS, BHS, Busbevarelse Danmark eller noget helt femte! 
 
Mvh 
Morten 
Medarbejder på Sporvejsmuseet

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-21 18:33)| Link 
blot til orientering er vi faktisk et par stykker af ovenstående der allerede har gemt nogle busser.

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-21 19:07)| Link 
Hej Klaus! 
 
Det er ogsÃ¥ godt at høre, og du kommer sÃ¥ ind under "noget helt femte" i min opremsning;-)  
SÃ¥ at en bus er bevaret privat er da ligesÃ¥ godt som hvis den bevares af en forening.  
 
Og nÃ¥r det drejer sig om bevarelse af busser, sÃ¥ bør det ikke være et spørgsmÃ¥l om hvad der bevares af hvem, men derimod hvem der bevarer hvad! 
 
Mvh  
Morten

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-21 19:31)| Link 
Her er Ã…S 576 i drift:http://www.petersbusside.dk/billede.php?id=53 
 
Jeg prøver lige sende N.J.Fjordsgades Skole en mail,den kunne jo være et bevarings-objekt. Jeg lover ikke noget,men stay tuned :-) 
 
Og hvis hr.Gotschalk har billeder af ÅS 576 eller lignende så bring dem gerne her!

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-21 20:28)| Link 
Jeg kan ikke se nogen grund til, at skulle kontakte N.J.Fjordsgades skole før man har samlet en gruppe der kan varetage en bus.. Det er altså ikke en billig omgang, med sådan en ;)

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2007-01-21 22:42)| Link 
Thomas Bruun: 
 
Det er godt nok ikke en Ã…rhus-bus, men Busbevarelsesgruppen Danmark har en tidl. bybus fra Hjørring som kandidat til bevarelse som museumsbus. 
 
Se mere pÃ¥ http://busbevarelse.dk/standardside.php?sidenavn=hp20 . 
 

 Eilif Petersen (skrevet 2007-01-22 12:41)| Link 
Hejsa 
 
Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke vidste der endnu kørte Ã…S serie 6 busser rundt, og det skal da være en glæde hvis nogen har mulighed for at bevare den. Men inden man kaster sig over projektet skal man gøre sig klart hvad det vil indebære, bÃ¥de i tid og penge. Vi taler om en bus, ikke et stykke legetøj. Hvis man vil sikre bussen en lang levetid, skal man sikre opbevaring indendørs, det koster. Hvis man ogsÃ¥ ønsker at bevare bussen køreklar, ja - sÃ¥ bliver regningen ikke sÃ¥ lidt større. Jeg kender ikke den omtalte Ã…S 576, men kan næppe forestille mig, at vedligeholdelsen hos en skole er den samme som hos Ã…S, desuden - hvilke ombygninger er der foretaget. En del busser som havner hos skoler, bliver udsat for væsentlige ombygninger. Men held og lykke til dem som vil tage opgaven op. 
Med hensyn til busbevarelse pÃ¥ Sporvejsmuseet,kan jeg i tillæg til Morten Egeskov Storgaards indlæg fortælle, at en af grundene til at Ã…S og Odense ikke er bedre repræsenteret pÃ¥ museet, ogsÃ¥ skyldes at busafdelingen i mange Ã¥r var en biting pÃ¥ museet, og var drevet af museets værkstedschef, som bÃ¥de skulle arbejde med sporvogne og busser, derfor var der ikke meget overskud til busserne.Først de senere Ã¥r, er busserne udskilt som en selvstændig afdeling med egen ledelse, og derfor er der nu mere fokus pÃ¥ busserne end før. da mange af medarbejderne og de besøgende kommer fra København, er det naturligt at man kiggede efter busser i københavnsomrÃ¥det. Da vi skulle finde repræsentanter for 1980´erne og 90´erne valgte vi bl.a. en bus fra Ã…rhus - Ã…S 272 - da Ã…rhus var underrepræsenteret. Vi kan pÃ¥ sporvejsmuseet ikke gemme alt, selvom det kunne være sjovt, sÃ¥ vi mÃ¥ se pÃ¥ hvad der er repræsentativt for en periode, og fakta er, at busser i Ã…rhus har været stort set ens i mere en 50 Ã¥r. Selvfølgelig har karrosseriet ændret sig, men selve opbygningen af busserne er identisk om man ser pÃ¥ en volvo B655 fra 1950´erne og 60´erne eller en Volvo B12M fra 2006. Derimod har man i København varieret sine busser meget mere far frontmotor over midtmotor, via hækmotor til lavgulvsbusser. Men som det ogsÃ¥ er nævnt tidligere i debatten, sÃ¥ gælder det om hvem som bevare hvad. Jo flere som løfter, jo mere kan v løfte. 
 
MVH Eilif Petersen 
Buskoordinator - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-22 18:43)| Link 
Hej. 
 
Som ejer af en VW bus fra 1981 er jeg helt indforstÃ¥et med at en gammel bus kræver vedligeholdelse m.m  
 
Ã…S 576 kan ikke være i helt hÃ¥bløs tilstand,hvis man sender den helt til Kiel pÃ¥ tur.Men hvis det bliver aktuelt og jeg skal ud og kigge den nøje igennem,bliver det sammen med en mekaniker selvfølgelig 
 
Jeg finder netop ÅS 576 meget interessant,da den er udpræget århusiansk på flere fronter,stadig fremstår i ÅS-okkergul og nok er den sidste "runde" DAB i drift.Samtidig var 2-0-0 rutebilerne ved ÅS min favorit-bus,de var jo lidt anderledes end bybusserne.Jeg har tæt kontakt til en sponsor der vil være med til at bevare ÅS 576 i privat regi. I skal nok få en tur,hvis det hele falder på plads :-)

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-01-22 19:06)| Link 
Tidl. Ã…S 576 er ikke malet Ã…S-gul mere, det gule er erstattet af en mørkeblÃ¥. Ellers fremstÃ¥r den vist næsten som i Ã…S-tiden. 
 
Venlig Hilsen 
Peter Berggrén Brandsen 
Busbevarelsesgruppen Danmark

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 19:59)| Link 
der er jo også muligheder i Polen hvis nogle af de herre gerne vil gemme en Å.S. serie 6. 576 er indv. som den var hos Å.S. dog er hattehylderne flyttet over i sporvejenes nuværende "turistvogn". Skjern tekniske skole skulle i øvrigt ha` en Århus serie 4 !

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 20:07)| Link 
 
iøvrigt er 576 en smule ombygget. Da den blev omreg. til turist fik den en ekstra bagagerums låge monteret a la serie 7 på højre side . Senere fik den et rigtigt landevejs bagtøj. Den første turisttur gik i øvrigt til Sønderborg med sporvejsorkesteret.

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-22 20:13)| Link 
Ja Skjern Tekniske Skole har ex-Ã…S 095,men jeg tror det er en "elev-opgave" der gør at den ikke har samme forlygter som da den var i drift ved Ã…rhus Sporveje (tydelige svejsninger omkring forlygter) 
 
I drift ved Ã…S:http://ht-busser.dk/billede.php?id=1437 
 
Ved Skjern Tekniske Skole:http://jakob-christensen.fotopic.net/p36563749.html  
 
Bemærk:Samme nummerplade!

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-22 20:58)| Link 
Thomas; jeg tror ikke der er tale om svejsninger, da lygtehjørnerne er af glasfiber. Der er nok snarere bare klæbet en tilpasset plade af glasfiber henover og sÃ¥ efterfølgende gjort hul til de runde lygter:-) 
 
Mvh 
Morten

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 21:30)| Link 
pps. måske Jef vil fortælle om de 3 Å.S. serie 6 på køreteknisk i Ålborg ? ;-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-22 23:53)| Link 
Ja, udover 576, så har KTA Ålborg 107, 142 og 145..

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:01)| Link 
ÅS 576 kan ses på her luft-foto http://www.fjordsgades-skole.dk/Infoweb/Designskabelon8/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id= Jeg synes den ser ÅS-gul ud,men jeg ved heller ikke hvornår billedet er taget eller hvornår bussen er blevet omlakeret.Den var da ÅS-gul i starten?

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:04)| Link 
http://www.fjordsgades-skole.dk/Infoweb/Designskabelon8/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id=

 Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:11)| Link 
Vejledning: Klik på "om skolen" og dernæst "generel information" så kommer billedet.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-26 21:40)| Link 
Ã…S serie 4 hos Skjern Tekniske Skole er solgt til Ejnar Hessel, afdeling for ophug af lastbiler i Brande..

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
26. januar 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/496
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.