Århus Sporveje, serie 6
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 11:34) | | Link | Jeg ved det godt, men det for sent nu Jeg ved det godt, men det for sent nu Jeg ved det egentlig godt men det for sent nu (Rugsted/Kreutzfeldt) Med citatet fra ovenstående danske pop-klassiker undrer det mig hvorfor sådan en bus som denne http://ht-busser.dk/billede.php?id=2641 ikke er blevet bevaret,da den jo er udpræget Århusiansk?(Jeg har ikke set nogen præcis magen til andre steder i DK?) Mvh Thomas Bruun |
Eilif Petersen (skrevet 2007-01-20 18:40) | | Link | Hejsa Måske er det ikke så underligt. Der er her i Danmark ikke så mange som bevarer busser, og man kan simpelthen ikke få alt. Samtidigt er det ikke helt billigt, når man vælger at gemme en bus for eftertiden, slet ikke hvis den skal være køreklar. Jeg indrømmer blankt, at der også er busser jeg gerne havde set gemt, men som er ophugget forlængst. Så kan man jo glæde sig over at HT 1501, som også er en DAB serie 6 er gemt. MVH Eilif |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-20 18:58) | | Link | det kan da uden de store problemer godt lade sig gøre at gemme en Å.S. serie 6. der køre stadig en 2.0.0 ( 576 )hos en skole i Århus. Jeg så den for et par måneder siden i Kiel ! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-01-20 19:34) | | Link | Ikke fÃ¥ alt? Nej, men der er kun bevaret 2 busser fra Danmarks anden største by: 165 og 272, det er ikke meget i forhold til de ca 20 fra Hovedstaden. Der er ogsÃ¥ kun gemt fÃ¥ fra andre danske byer og især rutebiler mangler der seriøst bevarelse pÃ¥! Det er noget værre københavneri. |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 22:48) | | Link | Lever ÅS 576 virkelig endnu? Det lyder godt,har du et billede?Men jeg har osse for et par år siden set en ex-ÅS 5xx 2-0-0 blå med grønne striber,ved Viby Torv. Netop en af de gamle rutebiler fra ÅS med døre 2-0-0 vil da være et oplagt bevarings-emne,selvfølgelig stærkt afhængig af standen. Men gamle busser er lunefulde,det ved jeg en del om da jeg har en VW bus 1,6 TD fra 1981 som pt har defekt gearkasse :-( |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-20 23:14) | | Link | Hmm,Secher´s Rutebiler har åbenbart haft en magen til ÅS serie 6,men nu ved jeg så ikke om den har en fortid ved ÅS? http://ht-busser.dk/billede.php?id=2368 |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-21 14:44) | | Link | Jeg kender Sechers vogn 20 ganske godt ....har selv kørt den en del. Det er en serie 4 fra 76 med Wilson gear, som efter en skade fik Århus front. Secher købte den på auktion i Rønde fra Å.S.. Bussen blev solgt via. D.A.B. til Skibby herfra skulle den være solgt til Polen . |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-21 16:45) | | Link | Hej! Bevarelse af busser står jo frit for enhver. Man må have respekt for, at dem der bevarer busser gør det ud fra de kriterier/interesser som de nu engang har. Sporvejsmuseets (SHS') primære formål er, naturligvis, at bevare sporvogne fra de danske sporvejsbyer, med hovedvægten naturligvis liggende på København, da det var langt den største sporvognsby som har haft over 1000 sporvogne! Til sammenligning har Århus og Odense *tilsammen* haft omkring 125 vogne - altså en procentuel stor forskel. Bevarelse af busser har altid været en mindre del af museet. Derfor kan man vel kun frydes over, at der i dag er bevaret over 30 - temmeligt forskellige - busser til at repræsentere den danske bybus' historie bredt set. Dermed har det aldrig været formålet at vise alle typer busser fra samtlige danske byer, hvilket jo også må siges at være en urealistisk opgave. Udgangspunktet for bevarelse af busser har været de (tidligere) danske sporvejsbyer, hvilket også forklarer, at bevarelse af rutebiler ikke rigtigt kommer ind under SHS. Inden overtagelsen af HT's samling var fordelingen af bevarede busser i SHS-regi seks københavner-busser og fem ikke-københavner-busser. Altså temmeligt ligeligt. Ved overtagelsen kom så yderligere 11 københavner-busser, hvorfor fordelingen naturligvis blev temmelig skæv. I sidste ende kan jeg også blot konstatere, at det - som sædvanligt - er nemt at sidde bag sin skærm og kværulerer om "hvorfor bevarede man ikke den og den bus/sporvogn?" Til det har jeg kun en mening, nemlig, at ønsker man at have indflydelse på hvad der bevares for eftertiden, må man også selv deltage aktivt. Og så er jeg ligeglad om foreningen hedder SHS, BHS, Busbevarelse Danmark eller noget helt femte! Mvh Morten Medarbejder på Sporvejsmuseet |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-21 18:33) | | Link | blot til orientering er vi faktisk et par stykker af ovenstående der allerede har gemt nogle busser. |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-21 19:07) | | Link | Hej Klaus! Det er også godt at høre, og du kommer så ind under "noget helt femte" i min opremsning;-) Så at en bus er bevaret privat er da ligeså godt som hvis den bevares af en forening. Og når det drejer sig om bevarelse af busser, så bør det ikke være et spørgsmål om hvad der bevares af hvem, men derimod hvem der bevarer hvad! Mvh Morten |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-21 19:31) | | Link | Her er ÅS 576 i drift:http://www.petersbusside.dk/billede.php?id=53 Jeg prøver lige sende N.J.Fjordsgades Skole en mail,den kunne jo være et bevarings-objekt. Jeg lover ikke noget,men stay tuned :-) Og hvis hr.Gotschalk har billeder af ÅS 576 eller lignende så bring dem gerne her! |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-21 20:28) | | Link | Jeg kan ikke se nogen grund til, at skulle kontakte N.J.Fjordsgades skole før man har samlet en gruppe der kan varetage en bus.. Det er altså ikke en billig omgang, med sådan en ;) |
Keld H. Mikkelsen (skrevet 2007-01-21 22:42) | | Link | Thomas Bruun: Det er godt nok ikke en Århus-bus, men Busbevarelsesgruppen Danmark har en tidl. bybus fra Hjørring som kandidat til bevarelse som museumsbus. Se mere på http://busbevarelse.dk/standardside.php?sidenavn=hp20 . |
Eilif Petersen (skrevet 2007-01-22 12:41) | | Link | Hejsa Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke vidste der endnu kørte ÅS serie 6 busser rundt, og det skal da være en glæde hvis nogen har mulighed for at bevare den. Men inden man kaster sig over projektet skal man gøre sig klart hvad det vil indebære, både i tid og penge. Vi taler om en bus, ikke et stykke legetøj. Hvis man vil sikre bussen en lang levetid, skal man sikre opbevaring indendørs, det koster. Hvis man også ønsker at bevare bussen køreklar, ja - så bliver regningen ikke så lidt større. Jeg kender ikke den omtalte ÅS 576, men kan næppe forestille mig, at vedligeholdelsen hos en skole er den samme som hos ÅS, desuden - hvilke ombygninger er der foretaget. En del busser som havner hos skoler, bliver udsat for væsentlige ombygninger. Men held og lykke til dem som vil tage opgaven op. Med hensyn til busbevarelse på Sporvejsmuseet,kan jeg i tillæg til Morten Egeskov Storgaards indlæg fortælle, at en af grundene til at ÅS og Odense ikke er bedre repræsenteret på museet, også skyldes at busafdelingen i mange år var en biting på museet, og var drevet af museets værkstedschef, som både skulle arbejde med sporvogne og busser, derfor var der ikke meget overskud til busserne.Først de senere år, er busserne udskilt som en selvstændig afdeling med egen ledelse, og derfor er der nu mere fokus på busserne end før. da mange af medarbejderne og de besøgende kommer fra København, er det naturligt at man kiggede efter busser i københavnsområdet. Da vi skulle finde repræsentanter for 1980´erne og 90´erne valgte vi bl.a. en bus fra Århus - ÅS 272 - da Århus var underrepræsenteret. Vi kan på sporvejsmuseet ikke gemme alt, selvom det kunne være sjovt, så vi må se på hvad der er repræsentativt for en periode, og fakta er, at busser i Århus har været stort set ens i mere en 50 år. Selvfølgelig har karrosseriet ændret sig, men selve opbygningen af busserne er identisk om man ser på en volvo B655 fra 1950´erne og 60´erne eller en Volvo B12M fra 2006. Derimod har man i København varieret sine busser meget mere far frontmotor over midtmotor, via hækmotor til lavgulvsbusser. Men som det også er nævnt tidligere i debatten, så gælder det om hvem som bevare hvad. Jo flere som løfter, jo mere kan v løfte. MVH Eilif Petersen Buskoordinator - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-22 18:43) | | Link | Hej. Som ejer af en VW bus fra 1981 er jeg helt indforstået med at en gammel bus kræver vedligeholdelse m.m ÅS 576 kan ikke være i helt håbløs tilstand,hvis man sender den helt til Kiel på tur.Men hvis det bliver aktuelt og jeg skal ud og kigge den nøje igennem,bliver det sammen med en mekaniker selvfølgelig Jeg finder netop ÅS 576 meget interessant,da den er udpræget århusiansk på flere fronter,stadig fremstår i ÅS-okkergul og nok er den sidste "runde" DAB i drift.Samtidig var 2-0-0 rutebilerne ved ÅS min favorit-bus,de var jo lidt anderledes end bybusserne.Jeg har tæt kontakt til en sponsor der vil være med til at bevare ÅS 576 i privat regi. I skal nok få en tur,hvis det hele falder på plads :-) |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2007-01-22 19:06) | | Link | Tidl. Ã…S 576 er ikke malet Ã…S-gul mere, det gule er erstattet af en mørkeblÃ¥. Ellers fremstÃ¥r den vist næsten som i Ã…S-tiden. Venlig Hilsen Peter Berggrén Brandsen Busbevarelsesgruppen Danmark |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 19:59) | | Link | der er jo også muligheder i Polen hvis nogle af de herre gerne vil gemme en Å.S. serie 6. 576 er indv. som den var hos Å.S. dog er hattehylderne flyttet over i sporvejenes nuværende "turistvogn". Skjern tekniske skole skulle i øvrigt ha` en Århus serie 4 ! |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 20:07) | | Link | iøvrigt er 576 en smule ombygget. Da den blev omreg. til turist fik den en ekstra bagagerums låge monteret a la serie 7 på højre side . Senere fik den et rigtigt landevejs bagtøj. Den første turisttur gik i øvrigt til Sønderborg med sporvejsorkesteret. |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-22 20:13) | | Link | Ja Skjern Tekniske Skole har ex-ÅS 095,men jeg tror det er en "elev-opgave" der gør at den ikke har samme forlygter som da den var i drift ved Århus Sporveje (tydelige svejsninger omkring forlygter) I drift ved ÅS:http://ht-busser.dk/billede.php?id=1437 Ved Skjern Tekniske Skole:http://jakob-christensen.fotopic.net/p36563749.html Bemærk:Samme nummerplade! |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2007-01-22 20:58) | | Link | Thomas; jeg tror ikke der er tale om svejsninger, da lygtehjørnerne er af glasfiber. Der er nok snarere bare klæbet en tilpasset plade af glasfiber henover og så efterfølgende gjort hul til de runde lygter:-) Mvh Morten |
Klaus Gotschalk (skrevet 2007-01-22 21:30) | | Link | pps. måske Jef vil fortælle om de 3 Å.S. serie 6 på køreteknisk i Ålborg ? ;-) |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:01) | | Link | ÅS 576 kan ses på her luft-foto http://www.fjordsgades-skole.dk/Infoweb/Designskabelon8/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id= Jeg synes den ser ÅS-gul ud,men jeg ved heller ikke hvornår billedet er taget eller hvornår bussen er blevet omlakeret.Den var da ÅS-gul i starten? |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:04) | | Link | http://www.fjordsgades-skole.dk/Infoweb/Designskabelon8/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id= |
Thomas Bruun (skrevet 2007-01-23 20:11) | | Link | Vejledning: Klik på "om skolen" og dernæst "generel information" så kommer billedet. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-01-26 21:40) | | Link | Ã…S serie 4 hos Skjern Tekniske Skole er solgt til Ejnar Hessel, afdeling for ophug af lastbiler i Brande.. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|