Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Data på busserne i Københavns Lufthavn

Data på busserne i Københavns Lufthavn

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 21:49)| Link 
Selvom det mestendels er Mercedes'er, kunne jeg godt tænke mig at fÃ¥ lidt overblik over de busser, der anvendes i Københavns Lufthavn, i hvert fald pÃ¥ shuttlebus- og personaleruterne. 
 
Kører den tidligere Partner Bus-rutebil og City-Trafik 2307-2308 f.eks. stadig? 
 
I dag sÃ¥ jeg følgende busser anvendt: 
 
nr.reg.nr.første indreg.typechass.nr.farve
TR86TJ9527222-08-1991Mercedes-Benz O.405WDB35700413065862Pisgul
TR87UK9198822-08-1991Mercedes-Benz O.405WDB35700413065935KongeblÃ¥ 
 
Hvem kan hjælpe med resten, som f.eks. den nyleverede Citaro?

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:01)| Link 
Lige et par ekstra oplysninger: 
 
Som det fremgÃ¥r af http://myldretid.dk/forum/emne/292, ophørte den særlige personalerute 1. maj 2006, sÃ¥ledes at der nu kun er én rute med 2 busser i dagtimerne. 
 
Den tidligere Partner Bus-rutebil, jeg hentyder til oven for, kører/kørte med reg.nr. TX92806 i Lufthavnen og er ex. Partner Bus 8410/MK96396. Bussen er af typen Volvo B10M-60/Aabenraa og har dørarrangement 1-1-0. Har/havde denne bus et TR-nummer i Lufthavnen?

 dfolmann (skrevet 2006-05-10 22:05)| Link 
Citaroen har reg nr UB90298. 
 
Men hvad er fortiden så på TR86 og TR87

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:17)| Link 
De har kørt i Lufthavnen, siden de var nye. Der kom i øvrigt flere, bl.a. TR85, der ikke er indregistreret til at køre pÃ¥ offentlig vej. Der findes et billede af TR85 pÃ¥ http://transport-siden.dk/galleri/displayimage.php?album=143&pos=0. 
 
Citaroen har ogsÃ¥ et TR-nummer, men jeg har ikke kunnet finde nogen billeder, hvor jeg kan læse det (det stÃ¥r bagest pÃ¥ vognsiden). Kender nogen det? 
 
Øvrige data pÃ¥ Citaroen og Partner Bus-rutebilen: 
 
nr.reg.nr.første indreg.typechass.nr.farve
UB9029805-12-2005Mercedes-Benz O.530 CitaroWEB62804513108840Kongeblå
TX9280627-03-1991Volvo B10M-60/AabenraaYV31M2B10LA024793HT-gul 

 dfolmann (skrevet 2006-05-10 22:25)| Link 
De må da så have kørt med andet/andre reg nr igennem tiderne.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:30)| Link 
Busserne kan køre inden for Lufthavnens egne arealer pÃ¥ nogle specielle røde nummerplader. TR85-87 har dog haft almindelige registreringsnumre, jf. nedenstÃ¥ende liste. 
 
Busfrontens database har nogle data pÃ¥ busser, Københavns Lufthavnsvæsen har brugt i lidt ældre tid. Følgende busser kendes: 
 
KLV-nr.reg.nr.første indreg.typechass.nr.karr.nr.
060-1984Neoplan/AabenraaWAG...8497811333
061-1985Neoplan/AabenraaWAG...84100081341
062-1985Neoplan/AabenraaWAG...84100091342
063-1985Neoplan/AabenraaWAG...8499721343
064-1985Neoplan/AabenraaWAG...84103621344
065-1985Neoplan/AabenraaWAG...8495971345
069-1987Neoplan/AabenraaWAG...86129131718
070-1987Neoplan/AabenraaWAG...86129141741
071-1987Neoplan/AabenraaWAG...871306?1742
77OV9296326-06-1997Mercedes-Benz O.405WDB61201013086573  
78PZ9250623-06-1999Mercedes-Benz O.405WEB61201013093282  
79OE8976824-11-1995Mercedes-Benz O.?WDB61201013081717  
80NN32405-01-1989Mercedes-Benz O.405WDB357...056853  
81NN32406-01-1989Mercedes-Benz O.405WDB357...056871  
085MN9702622-08-1991Mercedes-Benz O.405WDB35700413065977  
086MN9702722-08-1991Mercedes-Benz O.405WDB35700413065862  
087MN9702822-08-1991Mercedes-Benz O.405WDB35700413065935  

 Kim B10M (skrevet 2006-05-10 22:39)| Link 
B10M bussen har aldrig tilhørt lufthavnen. Det var en privat vognmand som udførte kørslen for CPH. Den kontrakt er nu udløbet. Bussen kører lige nu hos Ørslev.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:40)| Link 
Det bør nok tilføjes, at listen kun indeholder busser nyleveret til Lufthavnen. I 1980'erne anvendte man bl.a. busser, der var lånt hos Odense Bytrafik, ligesom man har brugt HT B59'ere og Büssing-busser fra NESA.

 Kim Andersen (skrevet 2006-05-10 22:47)| Link 
UB90298 05-12-2005 Mercedes-Benz O.530 Citaro WEB62804513108840 KongeblÃ¥ har internt nr. TR 80 

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-05-10 23:12)| Link 
Det kunne være man skulle bide de 4 kilometer i sig, og tage ud og tage de billeder i Ørslev på søndag.. (:

 Frank Sørensen (skrevet 2006-05-11 13:47)| Link 
hvis der er interesse for det, vil jeg gerne lave en dataliste, for samtlige busser i lufthavnen!! og evt foto. vi har 10 stk mercedes citaro 15m på airside. og 3 stk mobilaunce. til pass.transport.

 Claus Frost (skrevet 2006-05-11 14:33)| Link 
Lyder herligt Frank. Vil se frem til det 
 
Hilsen 
 
Claus Frost

 Frank Pedersen (skrevet 2006-05-11 19:34)| Link 
Hej Frank! 
Er de nye mobil lounges ikke kun et flop? Jeg har i min tid i CPH ikke oplevet busserne i drift. Det må være en kæmpe udgift at have de enorme "lastvogns-busser" stående og afvente passagerer i disse sparetider i Lufthavnen..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-11 19:41)| Link 
Det ville være dejligt med data pÃ¥ de busser, Lufthavnen anvender i dag. Lufthavnen har, udover de ovennævnte busser, ogsÃ¥ benyttet følgende brugtanskaffede busser i tidens løb: 
 
Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 59) 
Indreg. 18-07-1963 
1974 til KLV 
1974 afbrændt 
 
Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 60) 
Indreg. 18-07-1963 
1974 til KLV 
1977 til SHS, reservedele 
 
Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 61) 
Indreg. 18-07-1963 
1974 til KLV 
1974 afbrændt 
 
Scania B86S/Ørum-P. (chass.nr. 1800070, karr.nr. 3120) 1-0-0 (ex. Henry Rønberg, Struer, senere Holstebro Bybusser - 15) 
Indreg. 06-07-1978 
1986 til KLV via Aabenraa 
 
Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00035) 2-2-0 (ex. HT 543) 
Indreg. 26-04-1972 
1986 til KLV 079/EE 98 136 
1988 udr. 
 
Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00039) 2-2-0 (ex. HT 535) 
Indreg. 09-05-1972 
1986 til KLV 
1987 udr. 
 
Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00045) 2-2-0 (ex. HT 547) 
Indreg. 16-05-1972 
1986 til KLV 077 
Senere til SHS, ophugget 2005 
 
Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00080) 2-2-0 (ex. HT 571) 
Indreg. 04-09-1972 
1986 til KLV 078/KX 97 275, senere EE 98 135 
Senere til SHS som museumsbus 
 
Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02896) 1½-0-2 (OB 71) 
Indreg. 27-08-1971 
1986 til KLV som lÃ¥nebus BJ88007 
1989 (senest) udr. 
 
Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02894) 1½-0-2 (OB 72) 
Indreg. 16-09-1971 
1986 til KLV som lÃ¥nebus BJ94904 
1989 (senest cirka) udr. 
 
Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02895) 1½-0-1 (OB 73) 
Indreg. 16-09-1971 
1986 til KLV som lÃ¥nebus BJ94905 
1989 (senest cirka) udr.

 Kim B10M (skrevet 2006-05-11 20:38)| Link 
Er det med vilje at De Laine blander lÃ¥ne og leje busser sammen med de busser som KLV rent faktisk har haft ejerskab over? I sÃ¥ fald er der rigtig mange busser der skal pÃ¥ denne liste. Der blev lejet mange Volvo B59 af HT, der blev lÃ¥nt busser af Aabenraa karrosserifabrik, fx. Scania Ørum P, men ogsÃ¥ Volvo B58 & B9M rutebiler. 
 
Af HT busser har vogn 358,360,372,582,584,585,586,674,689,690 været udlejet i kortere eller længere perioder. 
 
Det er HT 545 KLV købte til reservedele i 1987, og ikke HT 535.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-11 20:43)| Link 
Oplysningerne stammer fra Busfrontens database.

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-05-11 22:51)| Link 
Hej! 
 
Jeg kan tilføje, at KLV 077 blev overtaget af SHS i 1997, altsÃ¥ passende med, at nummeret blev overgivet til den ny Mercedes. 
 
For KLV 078 gælder, at bussen blev overtaget af SHS i 1999, hvilket igen passer med, at nummeret blev overgivet til den ny Mercedes. 
 
Mvh. og god weekend 
Morten

 Frank Pedersen (skrevet 2006-05-12 08:24)| Link 
...og nÃ¥r vi nu er ved korrektionerne: Københavns Lufthavne A/S forkortes i firmanavn som "CPH" og ikke "KLV", som er den gamle betegnelse for Københavns Lufthavnsvæsen. Det er nogle Ã¥r siden, at selskabsformen tillige navnet ændredes. 
Så skulle den lille finesse være på plads.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-12 19:17)| Link 
Københavns Lufthavne forkortes retteligt CPH, som Frank skriver. KLV bruges jo af Dansk Ordblinde Forening...

 Thomas de Laine (skrevet 2006-05-13 12:27)| Link 
Som det fremgÃ¥r af Busfronten 193, der netop er udkommet, har den nye Citaro følgende data: 
 
UB9029805-12-2005Mercedes-Benz O.530 CitaroWEB62804513108840KongeblÃ¥ 

 Frank Sørensen (skrevet 2006-05-14 12:02)| Link 
Transitbussen kører om dagen 4.30-23.30 med bus TR80-TR87. og om natten 23.30-4.30 med TR86 .alle udstyret med PGS. sÃ¥ man pÃ¥ en storskærm pÃ¥ P15 kan se bussernes position. 
Mobil lounges busserne kører rigtigt nok ikke meget fortiden,men vi hÃ¥ber at de til efterÃ¥ret fÃ¥r mere at lave. 
fakta om mobil lounce busserne:150-170 passagerer. vægt tom 55tons . vægt max 70 tons.8 store hjul 1,70 m høje.kan hæve og sænke sig efter størrelse på fly og gate.størrelse som et MZ lokomotiv.

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-05-14 12:52)| Link 
Hvor lange er Mobil Lounge busserne?

 Christian H. Paulsen (skrevet 2006-05-14 14:49)| Link 
PGS? Er det ikke GPS du mener, Frank?

 Frank Pedersen (skrevet 2006-05-14 23:01)| Link 
Har undersøgt lidt i brugen af CPH's Mobil Lounges (ML) og de bliver p.t. ikke anvendt, da primært SAS ikke ønsker at benytte denne facillitet. CPH er dog i dialog med flere af luftfartsselskaberne om anvendelse af ML og de forventes for alvor at komme igang til efterÃ¥ret. Alt i trÃ¥d med at flere fly (grundet nye luftfartsselskaber) vil blive hensat pÃ¥ standpladser udenfor gaterne, hvorfor passagerene skal køres til og fra terminalerne. 
Indtil videre kan det oftest lade sig gøre at se de løftede ML fra Amager Strandvej på broen over Øresundsmotorvejen (ved afkørsel 16). Hvis man kigger over terminalbygningen fra broen, skimter man de kæmpe CPH-logoer på vognsiderne.

 Frank Sørensen (skrevet 2006-06-15 18:37)| Link 
data til nummermændene.  
mercedes citaro 530L 15 m. 
TR 60 RF 22622 WBE 62814513103062 
TR 61 RF 22186 WBE 62814313103326 
TR 62 RF 22103 WBE 62814513102282 
TR 64 RF 29069 WBE 62814513100972 
TR 65 RF 22070 WBE 62814513100971 
TR 66 kommer senere 
TR 67 RF 21930 WBE 62810013098168 
TR 68 RF 21931 WBE 62810013098170 
TR 69 RF 22622 WBE 62814313108935

 Frank Sørensen (skrevet 2006-06-15 20:08)| Link 
TR 63 RF 22102 WBE 62814513102292.

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2007-07-10 23:08)| Link 
Der er angivet samme reg.nr. (RF22622) for bÃ¥de TR 60 og TR 69....?  
 
Hvad er dørstillingen på disse 15 meter lange Citaro?

 Frank Sørensen (skrevet 2007-07-10 23:14)| Link 
dørstillingen pÃ¥ MB citaro 530L er 2-2-2. 
der kommer en ny citaro 530 til september pÃ¥ transitbussen. 
 
 

 Frank Sørensen (skrevet 2007-07-30 22:41)| Link 
den nye MB citaro o.530, på terminalbussen er kommet i drift i dag. TR 81. den har nyt design for og bag. og sæderækker der er forskudt i højden!!!!!har ikke set det før!!

 Troels Martens (skrevet 2007-07-31 11:42)| Link 
SÃ¥ mÃ¥ man jo se om man kan nÃ¥ en tur med den nÃ¥r man skal pÃ¥ arbejde pÃ¥ fredag. 
 
Ved du så om TR87 bliver skrottet/solgt eller malet tilbage i gul og brugt andre steder fx. til kørsel mellem terminalerne og hangar 145?

 Frank Sørensen (skrevet 2007-07-31 16:03)| Link 
TR 87 bliver fast natvogn, og reservebus ved nedbrud. kørsel til hangar 145 ved vi ikke så meget om nu, bliver først aktuelt når "csar" området bliver flytter til hovedvagten.

 Troels Martens (skrevet 2007-07-31 18:51)| Link 
Tak for det. Med hensyn til hangar 145 er det da planen at køre cruise-gæsterne til terminalen via airside?

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
31. juli 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/327
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.