Data på busserne i Københavns Lufthavn
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 21:49) | | Link | Selvom det mestendels er Mercedes'er, kunne jeg godt tænke mig at få lidt overblik over de busser, der anvendes i Københavns Lufthavn, i hvert fald på shuttlebus- og personaleruterne. Kører den tidligere Partner Bus-rutebil og City-Trafik 2307-2308 f.eks. stadig? I dag så jeg følgende busser anvendt:
nr. | reg.nr. | første indreg. | type | chass.nr. | farve
| TR86 | TJ95272 | 22-08-1991 | Mercedes-Benz O.405 | WDB35700413065862 | Pisgul
| TR87 | UK91988 | 22-08-1991 | Mercedes-Benz O.405 | WDB35700413065935 | Kongeblå
| Hvem kan hjælpe med resten, som f.eks. den nyleverede Citaro? |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:01) | | Link | Lige et par ekstra oplysninger: Som det fremgår af http://myldretid.dk/forum/emne/292, ophørte den særlige personalerute 1. maj 2006, således at der nu kun er én rute med 2 busser i dagtimerne. Den tidligere Partner Bus-rutebil, jeg hentyder til oven for, kører/kørte med reg.nr. TX92806 i Lufthavnen og er ex. Partner Bus 8410/MK96396. Bussen er af typen Volvo B10M-60/Aabenraa og har dørarrangement 1-1-0. Har/havde denne bus et TR-nummer i Lufthavnen? |
dfolmann (skrevet 2006-05-10 22:05) | | Link | Citaroen har reg nr UB90298. Men hvad er fortiden så på TR86 og TR87 |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:17) | | Link | De har kørt i Lufthavnen, siden de var nye. Der kom i øvrigt flere, bl.a. TR85, der ikke er indregistreret til at køre på offentlig vej. Der findes et billede af TR85 på http://transport-siden.dk/galleri/displayimage.php?album=143&pos=0. Citaroen har også et TR-nummer, men jeg har ikke kunnet finde nogen billeder, hvor jeg kan læse det (det står bagest på vognsiden). Kender nogen det? Øvrige data på Citaroen og Partner Bus-rutebilen:
nr. | reg.nr. | første indreg. | type | chass.nr. | farve
| | UB90298 | 05-12-2005 | Mercedes-Benz O.530 Citaro | WEB62804513108840 | Kongeblå
| | TX92806 | 27-03-1991 | Volvo B10M-60/Aabenraa | YV31M2B10LA024793 | HT-gul
|
|
dfolmann (skrevet 2006-05-10 22:25) | | Link | De må da så have kørt med andet/andre reg nr igennem tiderne. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:30) | | Link | Busserne kan køre inden for Lufthavnens egne arealer på nogle specielle røde nummerplader. TR85-87 har dog haft almindelige registreringsnumre, jf. nedenstående liste. Busfrontens database har nogle data på busser, Københavns Lufthavnsvæsen har brugt i lidt ældre tid. Følgende busser kendes:
KLV-nr. | reg.nr. | første indreg. | type | chass.nr. | karr.nr.
| 060 | - | 1984 | Neoplan/Aabenraa | WAG...849781 | 1333
| 061 | - | 1985 | Neoplan/Aabenraa | WAG...8410008 | 1341
| 062 | - | 1985 | Neoplan/Aabenraa | WAG...8410009 | 1342
| 063 | - | 1985 | Neoplan/Aabenraa | WAG...849972 | 1343
| 064 | - | 1985 | Neoplan/Aabenraa | WAG...8410362 | 1344
| 065 | - | 1985 | Neoplan/Aabenraa | WAG...849597 | 1345
| 069 | - | 1987 | Neoplan/Aabenraa | WAG...8612913 | 1718
| 070 | - | 1987 | Neoplan/Aabenraa | WAG...8612914 | 1741
| 071 | - | 1987 | Neoplan/Aabenraa | WAG...871306? | 1742
| 77 | OV92963 | 26-06-1997 | Mercedes-Benz O.405 | WDB61201013086573
| | 78 | PZ92506 | 23-06-1999 | Mercedes-Benz O.405 | WEB61201013093282
| | 79 | OE89768 | 24-11-1995 | Mercedes-Benz O.? | WDB61201013081717
| | 80 | NN32405 | -01-1989 | Mercedes-Benz O.405 | WDB357...056853
| | 81 | NN32406 | -01-1989 | Mercedes-Benz O.405 | WDB357...056871
| | 085 | MN97026 | 22-08-1991 | Mercedes-Benz O.405 | WDB35700413065977
| | 086 | MN97027 | 22-08-1991 | Mercedes-Benz O.405 | WDB35700413065862
| | 087 | MN97028 | 22-08-1991 | Mercedes-Benz O.405 | WDB35700413065935
|
|
|
Kim B10M (skrevet 2006-05-10 22:39) | | Link | B10M bussen har aldrig tilhørt lufthavnen. Det var en privat vognmand som udførte kørslen for CPH. Den kontrakt er nu udløbet. Bussen kører lige nu hos Ørslev. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-10 22:40) | | Link | Det bør nok tilføjes, at listen kun indeholder busser nyleveret til Lufthavnen. I 1980'erne anvendte man bl.a. busser, der var lånt hos Odense Bytrafik, ligesom man har brugt HT B59'ere og Büssing-busser fra NESA. |
Kim Andersen (skrevet 2006-05-10 22:47) | | Link | UB90298 05-12-2005 Mercedes-Benz O.530 Citaro WEB62804513108840 Kongeblå har internt nr. TR 80
|
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-05-10 23:12) | | Link | Det kunne være man skulle bide de 4 kilometer i sig, og tage ud og tage de billeder i Ørslev på søndag.. (: |
Frank Sørensen (skrevet 2006-05-11 13:47) | | Link | hvis der er interesse for det, vil jeg gerne lave en dataliste, for samtlige busser i lufthavnen!! og evt foto. vi har 10 stk mercedes citaro 15m pÃ¥ airside. og 3 stk mobilaunce. til pass.transport. |
Claus Frost (skrevet 2006-05-11 14:33) | | Link | Lyder herligt Frank. Vil se frem til det Hilsen Claus Frost |
Frank Pedersen (skrevet 2006-05-11 19:34) | | Link | Hej Frank! Er de nye mobil lounges ikke kun et flop? Jeg har i min tid i CPH ikke oplevet busserne i drift. Det må være en kæmpe udgift at have de enorme "lastvogns-busser" stående og afvente passagerer i disse sparetider i Lufthavnen.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-11 19:41) | | Link | Det ville være dejligt med data på de busser, Lufthavnen anvender i dag. Lufthavnen har, udover de ovennævnte busser, også benyttet følgende brugtanskaffede busser i tidens løb: Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 59) Indreg. 18-07-1963 1974 til KLV 1974 afbrændt Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 60) Indreg. 18-07-1963 1974 til KLV 1977 til SHS, reservedele Büssing Senator 12R/Nordisk 1-2-0 (ex. NESA 61) Indreg. 18-07-1963 1974 til KLV 1974 afbrændt Scania B86S/Ørum-P. (chass.nr. 1800070, karr.nr. 3120) 1-0-0 (ex. Henry Rønberg, Struer, senere Holstebro Bybusser - 15) Indreg. 06-07-1978 1986 til KLV via Aabenraa Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00035) 2-2-0 (ex. HT 543) Indreg. 26-04-1972 1986 til KLV 079/EE 98 136 1988 udr. Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00039) 2-2-0 (ex. HT 535) Indreg. 09-05-1972 1986 til KLV 1987 udr. Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00045) 2-2-0 (ex. HT 547) Indreg. 16-05-1972 1986 til KLV 077 Senere til SHS, ophugget 2005 Volvo B59-59/Aabenraa (chass.nr. 00080) 2-2-0 (ex. HT 571) Indreg. 04-09-1972 1986 til KLV 078/KX 97 275, senere EE 98 135 Senere til SHS som museumsbus Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02896) 1½-0-2 (OB 71) Indreg. 27-08-1971 1986 til KLV som lånebus BJ88007 1989 (senest) udr. Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02894) 1½-0-2 (OB 72) Indreg. 16-09-1971 1986 til KLV som lånebus BJ94904 1989 (senest cirka) udr. Volvo B58-60/Aabenraa (chass.nr. 02895) 1½-0-1 (OB 73) Indreg. 16-09-1971 1986 til KLV som lånebus BJ94905 1989 (senest cirka) udr. |
Kim B10M (skrevet 2006-05-11 20:38) | | Link | Er det med vilje at De Laine blander låne og leje busser sammen med de busser som KLV rent faktisk har haft ejerskab over? I så fald er der rigtig mange busser der skal på denne liste. Der blev lejet mange Volvo B59 af HT, der blev lånt busser af Aabenraa karrosserifabrik, fx. Scania Ørum P, men også Volvo B58 & B9M rutebiler. Af HT busser har vogn 358,360,372,582,584,585,586,674,689,690 været udlejet i kortere eller længere perioder. Det er HT 545 KLV købte til reservedele i 1987, og ikke HT 535. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-11 20:43) | | Link | Oplysningerne stammer fra Busfrontens database. |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-05-11 22:51) | | Link | Hej! Jeg kan tilføje, at KLV 077 blev overtaget af SHS i 1997, altså passende med, at nummeret blev overgivet til den ny Mercedes. For KLV 078 gælder, at bussen blev overtaget af SHS i 1999, hvilket igen passer med, at nummeret blev overgivet til den ny Mercedes. Mvh. og god weekend Morten |
Frank Pedersen (skrevet 2006-05-12 08:24) | | Link | ...og når vi nu er ved korrektionerne: Københavns Lufthavne A/S forkortes i firmanavn som "CPH" og ikke "KLV", som er den gamle betegnelse for Københavns Lufthavnsvæsen. Det er nogle år siden, at selskabsformen tillige navnet ændredes. Så skulle den lille finesse være på plads. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-12 19:17) | | Link | Københavns Lufthavne forkortes retteligt CPH, som Frank skriver. KLV bruges jo af Dansk Ordblinde Forening... |
Thomas de Laine (skrevet 2006-05-13 12:27) | | Link | Som det fremgår af Busfronten 193, der netop er udkommet, har den nye Citaro følgende data:
| UB90298 | 05-12-2005 | Mercedes-Benz O.530 Citaro | WEB62804513108840 | Kongeblå
|
|
Frank Sørensen (skrevet 2006-05-14 12:02) | | Link | Transitbussen kører om dagen 4.30-23.30 med bus TR80-TR87. og om natten 23.30-4.30 med TR86 .alle udstyret med PGS. sÃ¥ man pÃ¥ en storskærm pÃ¥ P15 kan se bussernes position. Mobil lounges busserne kører rigtigt nok ikke meget fortiden,men vi hÃ¥ber at de til efterÃ¥ret fÃ¥r mere at lave. fakta om mobil lounce busserne:150-170 passagerer. vægt tom 55tons . vægt max 70 tons.8 store hjul 1,70 m høje.kan hæve og sænke sig efter størrelse pÃ¥ fly og gate.størrelse som et MZ lokomotiv. |
Frank Pedersen (skrevet 2006-05-14 23:01) | | Link | Har undersøgt lidt i brugen af CPH's Mobil Lounges (ML) og de bliver p.t. ikke anvendt, da primært SAS ikke ønsker at benytte denne facillitet. CPH er dog i dialog med flere af luftfartsselskaberne om anvendelse af ML og de forventes for alvor at komme igang til efteråret. Alt i tråd med at flere fly (grundet nye luftfartsselskaber) vil blive hensat på standpladser udenfor gaterne, hvorfor passagerene skal køres til og fra terminalerne. Indtil videre kan det oftest lade sig gøre at se de løftede ML fra Amager Strandvej på broen over Øresundsmotorvejen (ved afkørsel 16). Hvis man kigger over terminalbygningen fra broen, skimter man de kæmpe CPH-logoer på vognsiderne. |
Frank Sørensen (skrevet 2006-06-15 18:37) | | Link | data til nummermændene. mercedes citaro 530L 15 m. TR 60 RF 22622 WBE 62814513103062 TR 61 RF 22186 WBE 62814313103326 TR 62 RF 22103 WBE 62814513102282 TR 64 RF 29069 WBE 62814513100972 TR 65 RF 22070 WBE 62814513100971 TR 66 kommer senere TR 67 RF 21930 WBE 62810013098168 TR 68 RF 21931 WBE 62810013098170 TR 69 RF 22622 WBE 62814313108935 |
Keld H. Mikkelsen (skrevet 2007-07-10 23:08) | | Link | Der er angivet samme reg.nr. (RF22622) for både TR 60 og TR 69....? Hvad er dørstillingen på disse 15 meter lange Citaro? |
Frank Sørensen (skrevet 2007-07-10 23:14) | | Link | dørstillingen pÃ¥ MB citaro 530L er 2-2-2. der kommer en ny citaro 530 til september pÃ¥ transitbussen.
|
Frank Sørensen (skrevet 2007-07-30 22:41) | | Link | den nye MB citaro o.530, pÃ¥ terminalbussen er kommet i drift i dag. TR 81. den har nyt design for og bag. og sæderækker der er forskudt i højden!!!!!har ikke set det før!! |
Troels Martens (skrevet 2007-07-31 11:42) | | Link | Så må man jo se om man kan nå en tur med den når man skal på arbejde på fredag. Ved du så om TR87 bliver skrottet/solgt eller malet tilbage i gul og brugt andre steder fx. til kørsel mellem terminalerne og hangar 145? |
Frank Sørensen (skrevet 2007-07-31 16:03) | | Link | TR 87 bliver fast natvogn, og reservebus ved nedbrud. kørsel til hangar 145 ved vi ikke sÃ¥ meget om nu, bliver først aktuelt nÃ¥r "csar" omrÃ¥det bliver flytter til hovedvagten. |
Troels Martens (skrevet 2007-07-31 18:51) | | Link | Tak for det. Med hensyn til hangar 145 er det da planen at køre cruise-gæsterne til terminalen via airside? |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|