Information om Troels Martens
Registreret medlem siden 9. december 2005.
Troels Martens har skrevet følgende indlæg i forummet:
Opsætning af tv-skærme på linie 5A (2008-04-25 16:42) |
Fra markedsføring.dk: "AFA JCDecaux og Link Sign indgår i et nyt partnerskab om digital medieformidling i Movias busser. Startskuddet lyder i linje 5As 43 busser." "Det drejer sig mindre fladskærme, der undervejs på busturen kan informere om stort set alt mellem himmel og jord, men i startfasen holder sig til de mest basale informationer om eks. stoppestedannoncering, rutebeskrivelse og temperaturangivelse." Læs mere på http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/?tx_dmf_pi1%5barticle_id%5d=23267&tx_dmf_pi1%5baffiliate%5d=2 |
300 s og 400 s (2008-05-21 16:08) |
Nu skulle vi godt nok tilbage til busser, men jeg vil da lige nævne at man sagtens kan finde andre eksempler på lovgivning der handler om noget der endnu aldrig har fundet sted. Den eneste jeg lige nu kan komme i tanke om er reglen i konkursloven om tilbagebetaling af afgifter for fx. tobak og spiritus. |
En masse rettelser (2008-03-02 21:12) |
Jef: Hvorfra mener du at kørsel med en bus på 14,7 m. kræver tilladelse fra politiet? Ifølge Færdselsstyrelsen og "Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk" er busser op til 15 meter lovlige. Der er dog krav om godkendelse fra "vejbestyrelsen" når busser over 12 meter skal anvendes til lokal eller regional rutekørsel, men det er der jo ikke tale om ved et par dages prøvekørsel uden passagerer. |
Movias linjeændringer 2008 i Hovedstaden (2008-02-25 12:18) |
Jeg tror højest det er to måneder siden linie 29 ændrede stoppested på Skt. Annæ Plads. Jeg kan da huske for nyligt at have set den holde på det gamle stoppested. |
2008-05-16 11:57 i samme diskussion: |
Da jeg kørte forbi stedet i onsdags var min første tanke også hvor de korte ture på linie 26 mon nu skulle vende? Forslaget om at køre fra Folke Bernadottes Alle til venstre ad Store Kongensgade og til venstre igen ad Grønningen for at komme ned til Folke Bernadottes Alle igen er da en mulighed. Den omfattende trafik på Grønningen og lyskrydset tæt ved tror jeg dog vil gøre det til en lidt farlig manøvre med en 12m. lang bus flere gange om dagen. |
MOVIACHAUFFØREN. (2007-06-24 18:46) |
Man kan naturligvis diskutere det moralsk angribelige i, ikke at ville give personer der ikke er medlem af 3F adgang, men rent juridisk er det fuldt lovligt og ikke i strid med dommen "Sørensen and Rasmussen vs. Denmark" fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der i øvrigt kan findes på domstolens database Hudoc: http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/default.htm |
Utilfredshed med nye servicebusser (2007-05-22 15:46) |
Brugerne af servicebusserne på Frederiksberg er utilfredse med den nye servicebus, 1754: http://myldretid.dk/billeder/vis_bus.php?BusID=1809 Af et debatindlæg i Frederikberg Bladet d. 22. maj 2007 fremgår det bl.a. at den nye bus "kun har fire siddepladser i gulvhøjde" og "kun kan sænke fordøren", hvorimod de ældre DAB servicebusser roses for deres "mange fordele": "Den kan sænkes helt ned og ind til kantstenen,...man kan benytte begge døre til ind- og udstigning,...den har plads til kørestolsbrugere i kørselsretningen." |
cruise gæster i lufthavnen (2007-05-21 21:06) |
På lufthavnens hjemmeside www.cph.dk kan man se hvilke dage der er såkaldte "krydstogtdage" og hvor busserne altså er i trafik. Meningen med programmet er at man kører krydstogtgæsterne fra skibet til den gamle Vilhelm Lauritzen (VL) terminal. Her bliver krydstogtgæsterne chekket ind og afleverer deres bagage hvorefter de bliver kørt i grupper af 30-40 personer tilbage til terminal 2 hvor de går igennem sikkerhedskontrollen og ud til deres fly. |
2007-06-01 21:32 i samme diskussion: |
I lufthavnen i dag havde vi udover CPHs egen Mercedes-bus og Volvo B12BLE-60 fra City-Trafik bus 4030 fra De Blaa Omnibusser til at køre vores krydstogtgæster ind til terminal 2. |
Linie 18 bliver A-bus - Busplan 2008 (2007-05-16 05:16) |
Under overskriften Mere bus på Frederiksberg bringer Frederiksberg Bladet i går en længere artikel om diverse forbedringer af busdriften på Frederiksberg. Her kan man bl.a. læse at linie 18 skal omdannes til en A-buslinie fra år 2009. Planen er at linien skal gå fra Nordhavn St. ad linie 18's rute til Toftegårds Plads og herefter via Mozarts Plads til Amager (formentlig i stedet for linie 4A - hvad der skal ske med den står der intet om). Derudover er det planen at Linie 250S skal omlægges via Forum Metrostation - formentlig fra år 2008, hvor linie 250S samtidig skal omlægges til Islands Brygge i stedet for lufthavnen. |
2007-05-16 15:32 i samme diskussion: |
Det virker lidt mærkeligt at vælge nr. 8A. Det logiske ville vel enten være 7A, der er det næste ledige nummer i A-busrækken eller 9A hvis man skal se lidt historisk på det - linie 9 kørte trods alt i mange år på en stor del af linie 18's rute. Samtidig er linie 7 nok gledet lidt mere ud af mange menneskers opfattelse (blev jo nedlagt i 1995) mens linie 8 og 9 sikkert stadig ville kunne give anledning til misforståelser. |
Movia-logo (2007-05-10 20:04) |
Begge de to Frederiksberg servicebusser samt nogen gasbusser på linie 14 har også fået Movia-logo på |
DAB-busser i Irland (2007-04-18 21:39) |
Det kan godt være jeg bare ikke har fulgt helt med, men jeg mener nu aldrig at have set eller hørt om at DAB i 1980'erne leverede ledbusser til Irland: http://www.bus-arena.com/allkindsofbendys.htm http://www.photo-transport.co.uk/buses/artic-conquest/syt-2003-c103hdt-sheffield-sep89.JPG (bemærk i øvrigt de noget specielle døre) Årsagen til at busserne blev leveret fra Danmark, skyldes vel formentlig at ingen engelske eller irske karroserifabrikker havde ledbusser i "sortimentet" dengang i 80'erne? Og så var det jo oplagt for Leyland at få busserne lavet hos DAB. |
Billede af duo-bus i drift. (2007-03-10 20:56) |
Jeg kan kun tilbyde dig 3 billeder fra duobussens premiere i 1992. Her holder de dog midt på Rådhuspladsen og har derfor naturligt nok ikke stængerne oppe. |
Movia-linjeændringer (2007-03-07 03:55) |
Linie 18 har været omlagt ad flere forskellige ruter siden sidste torsdag. I perioder med mest uro har den været omlagt via Tagensvej-Hulgårdsvej-Borups Alle-Bispengenbuen, mens den i mere rolige perioder har været omlagt ad Nørrebrogade-Lundtoftegade-Borups Alle. Årsagen til at man nu kører ad Tagensvej og ikke Nørrebrogade tror jeg skyldes de meget lange bilkøer for at svinge fra Jagtvej til Nørrebrogade og omvendt ved Nørrebros Runddel. Fredag og lørdag var alle linier (inkl. natbusser) fra både Nørrebrogade, Rantzausgade og Ågade i en periode i øvrigt omlagt helt ned til Rolighedsvej-Godthåbsvej pga. urolighederne. Fredag d. 2. marts var Hambrosgade åben for gennemkørsel, så omlægningen er vist tidligst startet d. 3. |
2007-03-09 22:19 i samme diskussion: |
Ifølge Københavns Politi blev Jagtvej åbnet igen natten mellem torsdag og fredag, så linie 18 må have fået sin normale linieføring igen fra fredag morgen. |
Træ væltet ned i bus (2007-01-12 21:17) |
Det er dog lykkedes en anden at få taget lidt billeder: http://www.112.region-north.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1395&Itemid=1 |
Ledbusser i HT-området (2007-01-06 19:11) |
Jeg har forsøgt at lave en oversigt over hvilke linier i HT-området der har haft ledbusser siden de første kom i 1977 og til i dag hvor kun 141, 149, 173E, 300S, 354 og et par natlinier stadig har dem. Efter hvad jeg kunne finde ud af har der kørt ledbusser i større eller mindre grad på disse linier: (en enkelt tur eller to på en linie er ikke medregnet men ekstrakørsel fx i forbindelse med arrangementer er) 3 Ekstrakørsel Valbyparken - ?? (måske Hovedbanegården). I forbindelse med arrangementer (koncerter) i Valbyparken Formentlig omkring 1989 - 92? 6 Ekstrakørsel Hellerup - Rådhuspladsen eller Hovedbanegården? I forbindelse med ankomst af færgen fra Landskrona til Hellerup Havn. Formentlig omkring 1990-92? 11 Tårnby/Sundbyvester Pl. - Vesterport St. 1989 -1996 32H Rådhuspladsen - Lufthavnen ?? - 1989?? 33H Rådhuspladsen - Dragør 1982 - 1989 (forløber for 75E) 34 Ekstrakørsel til Ullerup Marked 40 Islands Brygge - Hovedbanegården - Nordhavn St. (forsøgsbus Scania CN112A udlånt fra Stockholm i sommeren 1988) 46 Ekstrakørsel Bella Center - Rådhuspladsen/Vesterport St./Hovedbanegården. I forbindelse med større arrangementer i Bella Center. 50E Hovedbanegården - Hans Knudsens Pl. Duobuslinien. 1993-1994 75E Rådhuspladsen - Kokkedal (forløber for 173E) 1980/83 - 1987?? 75E Rådhuspladsen - Dragør 1989 - ?? (afløser for 33H) 84 Nørreport St. - Lyngby - Kokkedal (forløber for 184) 1980/83 - 1987?? 104 Hovedbanegården - Kastrup Havn Kørte kun 1989 121 Valby - Køge 1977 - 1983 122E Valby - Køge 1977 - 1983 141 Glostrup - Albertslund 1989?? - endnu 149 Glostrup - Albertslund ?? - endnu 150S Hovedbanegården (senere Nørreport St.) - Kokkedal St. 1998 endnu 171E Sjælør St. - Lyngby St. 1987? - 1999 172E Sjælør St. Kokkedal 1987? - 1998 173E Rådhuspladsen (i en periode Nørreport St.) - Kokkedal (i perioder Nivå og Fredensborg) 1987? - endnu 175E Valby - Gl. Holte (forløber for 171E/172E) ?? - 1987? 184 Nørreport St. - Kokkedal (senere Holte St.) 1987?? - 2006 190 Ekstrakørsel DTU - Lyngby St. 250S Lufthavnen - Rådhuspladsen - Buddinge St. 1996 - 2001 300S Lyngby St. (i perioder Kokkedal St.) - Hundige St. 1992? - endnu 353 Lyngby - Helsingør ?? - 1996 354 Holte - Nivå 1994? - endnu 359 Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 359H Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 549P Glostrup Glostrup 199? - endnu Natbusser 93N Rådhuspladsen - Roskilde/Gevninge 1998 - endnu 94N Rådhuspladsen - Hillerød/Gilleleje 1998 - endnu 95N Rådhuspladsen - Kokkedal/Helsingør 1998 - endnu 97N Rådhuspladsen - Køge/Herfølge 1998 - 2001 921 Rådhuspladsen Køge 1984? - 1998 923 Rådhuspladsen Roskilde 1984? - 1998 959 Rådhuspladsen Frederikssund 1984? - 1998 985 Rådhuspladsen Hillerød 1984? - 1998 953 Rådhuspladsen Helsingør 1984? 1998
|
Gratis busser i København (2006-12-19 00:43) |
Københavns Kommune overvejer nu at indføre gratis busser i indre by: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=840330/ Om ideen bliver til noget må tiden jo vise, men i udlandet ses lignende praktiseret flere steder. I Stockholm kører der en særlig "shopping-bus" gratis rundt i centrum, finansieret af de lokale butikker, og i flere amerikanske byer, bl.a. Seattle og Portland, er kørsel med bybusserne indenfor et afgrænset område af centrum gratis. Derudover leder ideen jo tankerne tilbage til Citybus - forsøget i København i 1981: http://www.hps.dk/citybus/index.htm |
Det nye trafikselskab (2006-12-07 21:58) |
Nu må man jo gå ud fra at "Movia" kun skal anvendes i Danmark. Derfor er det for så vidt uden betydning at flere udenlandske firmaer benytter navnet. Den copyright-beskyttelse de måtte have er ikke til hinder for at et firma i Danmark kan hedde det samme. |
2006-12-12 23:22 i samme diskussion: |
Det vi skal have fat i her er Varemærkelovens kapitel 1, §4: § 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn,(15) hvis 1) tegnet er identisk med varemærket og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller(16) 2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket(17) og varerne eller tjenesteydelserne er af samme(18) eller lignende art,(19) såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.(20) Stk. 2. (21) Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art,(22) hvis varemærket er velkendt(23) her i landet og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renomme eller skade særpræget eller renommeet.(24) Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig(25) anses 1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,(26) 2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det pågældende tegn,(27) 3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn(28) eller 4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed.(29) Som det fremgår af § 4, stk. 1 gælder en beskyttelse kun hvis man bruger et varemærke til et produkt der "er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet". I en afgørelse i 2004 slog Sø- og Handelsretten (Ugeskrift for retsvæsen s. 610) fast at to firmaer der arbejde inden for forskellige dele af medicinal-branchen gerne måtte benytte hhv. navnene Medicon og Mediconnect, da man ikke henvendte sig til samme målgruppe og havde forskellige produkter. |
2006-12-13 12:01 i samme diskussion: |
Du har ret i at der i stk. 2 er en undtagelse. Hvorvidt navnet Movia er "velkendt" som andet end det nye trafikselskab kan diskuteres. EF-domstolen har udtalt at mærket "skal være kendt af en betydelig del af den offentlighed, der er relevant for de varer eller tjenesteydelser, der er dækket af mærket". Men det væsentlige her er også den næste sætning i stk. 2: "brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renomme eller skade særpræget eller renommeet". For at man kan benytte denne undtagelse stilles der krav om at "omsætningskredsen forveksler mærkerne og derved bibringes den opfattelse, at de under mærket forhandlede varer udgår fra samme virksomhed" som Karnov skriver i deres kommentar. Jeg tvivler på at HUR m.fl. har haft de nævnte firmaer i tankerne, og uagtet at busserne måtte være forsinkede, beskidte og meget andet er det næppe tale om "utilbørlig udnyttelse" eller "skade særpræget eller renommeet". |
300S/400S (suk!!) (2007-01-20 23:55) |
Ja, mens Mercedes - ledbusserne stadig var på 250S har jeg da oplevet at "pinden" til at åbne og lukke dørene simpelthen knækkede af midt på turen... Chf gloede først lidt mærkeligt på den, nu løse, pind han havde i hånden, hvorefter han jo desværre måtte bede passagerene om at stå af og tage den næste bus... |
Net af servicebusser i København (2006-09-28 20:02) |
Så skulle der været et link til busplan 2007 fra Københavns Kommune: http://www.kbhbase.kk.dk/of/Dagsorden.nsf/fd66641360f2c84ec125685000342cef/5f3258ca07829f44c12571ce00492b23/$FILE/_u89qn6s3cc5n34c1g6tfmus3ci5ji0qjldhkj0dg_.pdf |
Linie 5A gik i stå - et rigtig godt sted (2006-07-26 12:20) |
Arriva 1386 Volvo B10BLE på linie 5A gik i går aftes i stå midt på HC Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen i København. Sådan en 13,7 m. bus kan faktisk spærre det meste af den brede gade, og politiet måtte ud og dirigere færdslen indtil en Arriva bil og Falck i fællesskab fik bussen væk.
|
HUR-linjeændringer (2006-07-12 22:16) |
Er der nogen der har en ide om hvorfor man samtidig med omlægningen ved Rådhuspladsen har etableret et afsætningsstoppested for linie 10 i Vester Voldgade mellem Studiestræde og Rådhuspladsen (lige inden Klasselotteriets hjørnebutik)? Den eneste bus der to gange har holdt ved stoppestedet har været en 6A ikke i rute. |
Data på busserne i Københavns Lufthavn (2007-07-31 11:42) |
Så må man jo se om man kan nå en tur med den når man skal på arbejde på fredag. Ved du så om TR87 bliver skrottet/solgt eller malet tilbage i gul og brugt andre steder fx. til kørsel mellem terminalerne og hangar 145? |
2007-07-31 18:51 i samme diskussion: |
Tak for det. Med hensyn til hangar 145 er det da planen at køre cruise-gæsterne til terminalen via airside? |
Bus 2801 - Linje 250S på afveje (2006-05-08 15:45) |
Årsagen skal formentlig findes i et voldsomt færdselsuheld i krydset Jagtvej/Falkoner Alle/Ågade i dag, mandag, omkring kl. 15. Det skabte angiveligt lange køer hvorfor det sikkert har været hurtigere at kører ad Nørrebrogade. |
6A på afveje (2006-04-13 00:52) |
Efter et færdselsuheld onsdag d. 12. april var Tagensvej i København spærret mellem Tuborgvej og Lygten. Inden HUR havde udsendt omlægninger havde enkelte chauffører på linie 6A og 69 taget sagen i egen hånd som det ses på billederne, hvor en 6A har taget vejen ned af den smalle Statholdervej.
|
Permanent linjeændring på linje 47 (2006-04-17 15:02) |
Linie 48 erstattede nu kun linie 8 mellem Refshaleøen og Rådhuspladsen. På resten af strækningen til Tingbjerg blev den erstattet af 2A, 12 og 69. |
2006-04-17 19:39 i samme diskussion: |
Udover min egen hukommelse (der jo kunne svigte) har jeg fundet to gode kilder til at 48'eren aldrig har kørt til Bellahøj eller Vanløse: http://www.hur.dk/kalender/trafikudvalg?MeetingID=403&AgendaIndex=4 http://myldretid.dk/nyheder/nr/247 |
2006-04-02 19:18 i samme diskussion: |
Bortset fra torsdag har jeg set den på linie 19 hver dag i denne her uge. (jeg arbejder nemlig lige på dens rute, så det er svært at undgå at se den...) |
Sammenklumpning på 2A (2006-02-20 23:44) |
I London er det meget anvendt at vende busserne inde i byen før de når endestationen. På visse linier virker det næsten til at være mere reglen end undtagelsen, men uden at der tale om noget der er planlagt og indpasset i køreplanen. Som eksempler hvis nogen skulle kende lidt til ruterne i London, vælger man fx at slutte linie 15 på Oxford Circus i stedet for Paddington stationen, linie 12 ligeledes på Oxford Circus i stedet for helt ud til Notting Hill eller linie 9 på Piccadilly Circus i stedet for Aldwych. |
2006-02-22 11:25 i samme diskussion: |
Også 1A, 2A og 5A har ture der kun kører en del af strækningen. For 2A og 5A's vedkommende er det dog rimeligt få afgange hovedsageligt om morgenen, men på 5A også en gang imellem som ekstrature om aftenen efter kl. 20 kun mellem Husum Torv og Rådhuspladsen. |
2006-02-23 18:23 i samme diskussion: |
Det med at alle omlægninger skal godkendes var vist ikke helt gået op for en chauffør jeg kørte med på 550S for en par år siden. Vindebrogade foran Christiansborg var spærret pga asfaltarbejde, og alle andre linier på strækningen undtagen 550S var omlagt omkring Kalvebod Brygge. Men linie 550S kørte frem til Stormbroen, hvorfra der var spærret. Chaufføren var ikke videre stedkendt, og jeg anbefalede ham at tage turen op ad Nørregade og via Gothersgade tilbage på ruten. Men nej, nej han kunne sagtens vende der. Så han tog den ned ad Frederiksholms Kanal og rundt om Nationalmuseet, hvor gaderne er mere end almindeligt smalle og de parkerede biler holder tæt og langt ude i hjørnerne. Næppe nogen gader HUR ville godkende til buskørsel... |
Sidste Routemaster-dobbeltdækker i London kører fredag (2005-12-09 11:34) |
En anden god side, med en lidt mere kritisk holdning til emnet er "London Bus Page", der bl.a. har en artikel om de nye "Disney"-ruter, som siden kalder de nye speciel linier: http://www.londonbuspage.com/051114.htm Fra mit nylige besøg i London, kan jeg berette at busserne på de to nye linier, næsten kører tomme rundt, da de kører som supplement til de normale busser, og derfor næsten altid ender med at kører lige bagved en moderne bus på samme linie. |
|