Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Permanent linjeændring på linje 47

Permanent linjeændring på linje 47

 Thomas de Laine (skrevet 2006-04-11 22:00)| Link 
Linje 47 er fra i går 10. april permanent omlagt ad Tietgensgade - Stormgade - Vindebrogade i begge retninger i stedet for at køre via Diamanten, som hidtil. Linjen blev ved sidste køreplansskift omlagt over Knippelsbro i stedet for Langebro og har hele tiden kørt uden stop på den berørte strækning.

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-11 22:13)| Link 
Undskyld Thomas, men er der stoppesteder på den nye rute?? 
 
Og ved du hvorfor at 47´eren kører den nye vej??

 Thomas de Laine (skrevet 2006-04-11 22:50)| Link 
Jeg kunne forestille mig, at man mener at kunne spare lidt køretid ved at køre ad den nye rute. Der er vist nok tit kø på Christians Brygge, men den nye rute også er godt trafikeret. 
 
Med hensyn til stoppesteder, så har linjen hele tiden kørt uden stop på strækningen, fordi der ikke var køretid nok til at standse (uden at indsætte en bus mere el.lign.). Det argument gælder nok stadig, men der er ikke kommet nyt linjekort på Trafikweb endnu, så jeg vil ikke garantere det. :-)

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-12 13:36)| Link 
OK, Tak 

 MichaelS (skrevet 2006-04-13 11:17)| Link 
Linie 47 holdt i busbanen umiddelbart ført stoppestedet i Stormgade og udlignede igår, så mon ikke der stadig køres uden stop.

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-13 13:53)| Link 
Der kører jo mange linier lige der ved Nationalmuseet og Christiansborg, så 47'eren burde have stoppesteder der.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-13 23:53)| Link 
Ja, men det er sparegrisen HUR der har linjen, så det bliver næppe ændret..

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-14 11:20)| Link 
De er lidt underlige angående den linie.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-14 12:55)| Link 
Jo, men hellere have den gennemkørende på den strækning end at sætte en bus mere ind på ruten. Og desuden er der jo glimrende omstigningssteder ved Hovedbangården og Vesterport St.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-14 14:08)| Link 
Set i lyset af at linjen er en 'erstatning' for linje 76E - så er det glimrende at den ikke standser på den første del af strækningen..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-14 17:41)| Link 
Lige præcis. Og når liniens hovedformål er at fragte passagerer fra Refshaleøen og Amagerværket til de store knudepunkter, så er folk vel også glade over at kunne komme hurtigt igennem istedet for at skulle stoppe ved Christiansborg og Holmens Kanal og fragte turister det sidste stykke vej ind til Hovedbanegården?

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-14 23:58)| Link 
Må jeg spørge, hvor kører Linie 76E, Jef

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-15 02:26)| Link 
Linje 76E var en linje som blev kørt fra midt 80erne til midt 90erne fra Hovedbanegården til Benzinøen.. 
Linjen blev nedlagt og 'erstattet' af linje 47..

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-15 13:18)| Link 
Ok, for der jo også 65E der kører i Stormgade

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-15 14:32)| Link 
Ja, men 65E har ingen tilknytning til linje 47/76E overhovedet..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-15 19:00)| Link 
Hvorfor nævnes 65E pludselig i denne sammenhæng? Jeg tror, at 47/76E har/havde flere passagerer på én tur end 65E har haft i hele sin levetid...! :-p 
Og desuden kører 65E jo til Kvæsthusbroen, 47 til Refshaleøen og Amagerværket og 76E til Prøvestenen. Hvorhenne foregår sammenligningen?

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-15 20:00)| Link 
Ingen steder

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-15 23:29)| Link 
Okay, Sikandar (stavet rigtigt, som du ønsker :-)), jeg skulle bare lige se om jeg havde misset en pointe ét sted... Hehe.

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-16 00:01)| Link 
Godt nok

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-16 04:02)| Link 
Men jeg må nu sige, at jeg altid har været betaget af de "små" ruter der. Som f.eks. 76E. Eller 78E, 72E/79E eller måske 71E. 53 og den helt originale 48 (forgængeren for den nu forgange 534P) er også gode. Det er den slags, der mangler i dag. Vi har et godt trafiknet i hovedstaden, men der er kun grundpillerne, vi mangler de små "fleksible" ruter, der kører lidt på kryds og tværs.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-16 23:57)| Link 
Ja, Amager E-ruterne inkl. 53 var gode tider, og der var brug dem (det er der stadig), men idag eksistere kun linje 75E desværre.. 
 
Linje 48 kørte da Isafjordsgade-Refshaleøen i den tid på dagen hvor 125E/145E (nedlagt før 125E) ikke kørte derud.. 
Linje 534P, overtog de ekstrature som linje 34 havde på strækningen Vesterport-Universitetet i sin tid..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-17 01:29)| Link 
Der var da også en tid, hvor 48 kørte til Universitetet fra Byen af eller er det bare mig, der husker forkert? 
 
Det var dengang, ja. Og dengang man kunne kalde terminalen på Rådhuspladsen for Amager-Terminalen

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-04-17 11:39)| Link 
Ja, man har brug for "korte ruter" til at køre rundt i byen.

 Lars Elmvang (skrevet 2006-04-17 12:51)| Link 
Hej Sebastian 
Nej, 48'eren har ikke kørt mellem Universitetet og City 
Det eneste den har kørt i København var i den korte overgang efter linie 8 var blevet lukket, hvor den kørte mellem Refshaleøen og Vanløse. 
 
Og Amagerterminalen var ret beset "skråparkeringen" mellem Rådhuspladsen og Studiestræde langs HC Andersens Boulevard ;)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-17 15:01)| Link 
Meget sjovt, at den eneste linje fra amager-terminal tiden der stadig holder der, er den linje der ikke kørte til amager, Linje 173E..

 Troels Martens (skrevet 2006-04-17 15:02)| Link 
Linie 48 erstattede nu kun linie 8 mellem Refshaleøen og Rådhuspladsen. På resten af strækningen til Tingbjerg blev den erstattet af 2A, 12 og 69.

 Lars Elmvang (skrevet 2006-04-17 19:14)| Link 
Jef, linie 33 holder der nu også i dag ;) 
 
Troels, linie 48 kørte skam helt til Bellahøj før den afveg fra 8'erens rute, så 12 og 69 erstattede ikke direkte linie 8, men snarere linie 48

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-17 19:26)| Link 
Ja, men det er ikke DEN linje 33 som dengang det var amager-terminalen.. 
Det er erstatningen for linje 31, som jo kørte en helt helt anden rute dengang.. (:

 Troels Martens (skrevet 2006-04-17 19:39)| Link 
Udover min egen hukommelse (der jo kunne svigte) har jeg fundet to gode kilder til at 48'eren aldrig har kørt til Bellahøj eller Vanløse: 
 
http://www.hur.dk/kalender/trafikudvalg?MeetingID=403&AgendaIndex=4 
 
http://myldretid.dk/nyheder/nr/247

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-17 20:19)| Link 
I køreplanen '47, 48' fra December 2003 til Maj 2004 der kører linje 48 Refshaleøen-Rådhuspladsen..

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-17 20:37)| Link 
Jo, men før den Linie 48, der kørte til Refshaleøen har der også kørt en anden Linie 48, det er måske en 10 år siden.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-04-17 21:23)| Link 
Ja, det var den jeg nævnte ovenfor.. 
Linje 48: Isafjordsgade-Refshaleøen

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-04-17 22:24)| Link 
Jo jo, Jef, det så jeg også godt, men der var nogle andre, der nævnte dén, der kørte mellem Rådhuspladsen og Refshaleøen. :-)

 Lars Elmvang (skrevet 2006-04-18 11:41)| Link 
argh, og for P da også 
 
Nu hvor jeg har læst alle de gamle bunker af noter igennem var det ikke linie 48, der kørte til Vanløse, men linie 8, der blev omlagt(2002). Den blev så senere (2003) afkortet og omdøbt til linie 48. 
 
Ak ja, alderen trykker..... ;)

 Jesper KD (skrevet 2006-04-18 23:50)| Link 
Nu hvor linje 48 er oppe at vende er her historien fra første gang den fandtes: 
15.4.84 Oprettet forsøgsvist i sommerhalvåret (marts-okt.) alle dage uden for myldretiderne; HT Artillerivej: 
48 Amagerfælledvej/Amager Boulevard-Amagerfælledvej-Christmas Møllers Pl.-Vermlandsgade-Kløvermarksvej-Forlandet-Refshalevej-Refshaleøen 
30.3.85 Permanent og forlænget ad Amagerfælledvej-Njalsgade til Islands Brygge, Njalsgade/Isafjordsgade. 
18.3.89 Omlagt så ej Kløvermarksvej i begge retninger men Herjedalgade>Vermlandsgade mod Islands Brygge. 
2.6.96 Nedlagt og delvist erstattet af ny linje 47 Vesterport st.-Amagerværket. 

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
18. april 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/299
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.