Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Sammenklumpning på 2A

Sammenklumpning på 2A

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2006-02-20 20:00)| Link 
Generelt er 2A blevet en stabil rute efter de nye Scania er kommet i drift, men nÃ¥r vejret driller sker der en sammenklumpning ud pÃ¥ eftermiddagen. 
 
Hvorfor prøver man ikke at vende nogle af de busser der kører i r.... af hinanden, inden de nÃ¥r endestationen?  
 
Det ser faktisk lidt sjovt ud når op til 5 busser kører lige efter hinanden ud mod Tingbjerg.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-20 20:23)| Link 
Har selv stået med den tanke nogle gange, men det kan nok ikke lykkes i praksis. Vender man en bus kan der jo også ske sammenklumpning mod den endestation den nu er på vej til. Endvidere ville det skabe store problemer med hensyn til, hvor busserne så ville befinde sig og også med at holde intervallet, der jo på forhånd er planlagt.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-20 20:45)| Link 
Jeg vil ikke gøre mig klog pÃ¥ det generelt, men her er et par mulige Ã¥rsager: 
 
1. Det kan være svært at finde et fornuftigt sted at vende en stor bus. 
 
2. Hvis man vender før endestationen, har man to udgÃ¥ede delafgange. 
 
3. Som Sebastian nævner, kan det nok være vanskeligt at indpasse bussen, der vendes, fornuftigt i rytmen i den modsatte retning. 
 
4. Med færre afgange pÃ¥ en del af linjen opstÃ¥r der mÃ¥ske kapacitetsproblemer pÃ¥ denne del. 
 
5. Chaufføren skal mÃ¥ske give bussen videre til en anden chauffør ved endestationen, f.eks. i Tingbjerg. I det hele taget skal det helst passe med vagtplanerne. 
 
Det er muligt at positionere A-busserne ret præcist takket være GPS-udstyret (noget tilsvarende er muligt for alle busser med det nye radiosystem). Desuden er der "aktiv trafikstyring", hvilket vist nok giver nogle ekstra frihedsgrader i forhold til styringen af driften. Disse forhold kan måske modvirke årsag nr. 2 og 3.

 Troels Martens (skrevet 2006-02-20 23:44)| Link 
I London er det meget anvendt at vende busserne inde i byen før de nÃ¥r endestationen. PÃ¥ visse linier virker det næsten til at være mere reglen end undtagelsen, men uden at der tale om noget der er planlagt og indpasset i køreplanen. 
Som eksempler hvis nogen skulle kende lidt til ruterne i London, vælger man fx at slutte linie 15 på Oxford Circus i stedet for Paddington stationen, linie 12 ligeledes på Oxford Circus i stedet for helt ud til Notting Hill eller linie 9 på Piccadilly Circus i stedet for Aldwych.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-21 00:13)| Link 
Denne diskussion kan lukkes hurtigt af: 
 
1. HUR vil kun yderst sjældent acceptere, at en bus sætter kunderne af pÃ¥ ruten for at vende afgangen. Det er at opfatte som ringe kundeservice overfor de kunder, som nu engang har plads i den pÃ¥gældende bus. 
2. Entreprenørerne mÃ¥ ikke længere tage den selvstændige beslutning at lade bussen vende undervejs, da det i sÃ¥ fald betragtes som, at hele afgangen er udgÃ¥et og dermed ikke kørt, med bodskrav til følge. 
 
Jeg har ikke taget parti for hverken det ene eller andet. Men jeg har selv stÃ¥et i samme tvivl i tilfælde, hvor vi har kørt 3-4 busser "i snor" efter hinanden. 
Ingen vil tage ansvaret for de eventuelle klager, der måtte komme ved at vende undervejs. Da entreprenøren som sagt ikke længere må tage denne beslutning, bliver situationen oftest som beskrevet på linje 2A.

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2006-02-21 20:21)| Link 
Det kan kun undre mig at HUR ikke har interesse i dette. 
 
Det jeg kunne forestille mig var naturligvis at det var en koordineret aktion, hvor man over radioen planlagde at alle busserne stoppede ved samme stoppested og man sÃ¥ bad passagerne gÃ¥ over i en eller to udvalgte busser. Resten kunne sÃ¥ vende og indgÃ¥ rettidig i deres køreplan i den modsatte retning. 
 
Man kan pÃ¥ forhÃ¥nd udvælge bestemte steder hvor man rent fysisk kan vende bussen evt. med udarbejdelse af kort. 
 
Hvor svær kan det være? J  

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-21 22:35)| Link 
Linje 2A kunne mÃ¥ske vendes enten i Lergravsparken, eller ved Hedegaardsvej.. 
Der er ikke forfærdelig mange pÃ¥ strækningen fra Lergravsparken til Kastrup, Alléen.. 
 
Men jeg ved ikke hvor rentabelt det ville være?, man kunne vel højst spare 1-2 busser væk (set fra HUR's synspunt).. 
 
På den anden side er jeg egentlig glad for at den kører hyppigt, trods der ikke er så mange med - Så skal man da ikke vente længe..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-02-21 23:14)| Link 
Det er ogsÃ¥ et spørgsmÃ¥l om vejanlæggene de pÃ¥gældende steder. Er der en vendesløjfe, en rundkørsel, en oplagt rute at vende bussen ad o.lign.? PÃ¥ linje 2As Sjællandsdel er det vist lidt begrænset. Brønshøj Torv burde dog kunne anvendes. 
 
Hvad angår "korte" og "lange" ture i den almindelige køreplan, så mener jeg, at man netop undgår for meget af den slags for A-bussernes vedkommende, for at rute og køreplan skal være overskuelige (der er dog korte og lange ture på både linje 4A og 6A).

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-22 09:25)| Link 
Der er jo altid sløjfen ved Lergravsparken st. og så ved Brønshøj Torv. Og så er der også muligheden lige ved Grøndal Station, men der har man brug for en chauffør med gode køreegenskaber. Ellers må man kunne lægge hver anden afgang omkring Sundbyvester Plads. Så måtte man desværre opgive pause der, for der er ikke rigtig plads til at holde nogen steder.

 Troels Martens (skrevet 2006-02-22 11:25)| Link 
Også 1A, 2A og 5A har ture der kun kører en del af strækningen. For 2A og 5A's vedkommende er det dog rimeligt få afgange hovedsageligt om morgenen, men på 5A også en gang imellem som ekstrature om aftenen efter kl. 20 kun mellem Husum Torv og Rådhuspladsen.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-22 16:31)| Link 
Brønshøj Torv sløjfen eksistere ikke mere, nu er det bare et stort Torv.. 
 
Lergravsparken (som jeg selv foreslog) har vist kun en holdeplads i sløjfen, som jo er brugt af linje 4A 
 
Ved Grøndal Station kan man heller ikke vende, men strækningen Tingbjerg-Lergravsparken er nok den mest benyttet del.. 
 
På Hedegaardsvej, der vender linje 12 jo inde ved SAS - Altså når bussen ankommer holder den ved det originale Hedegaardsvej stop (som nu er nedlagt), og vender derefter på pladsen og kører ned og starter fra Engvej - Dette ville jo være 'optimalt' for linje 2A, dog er der ingen chauffør-faciliteter, såvidt jeg ved..

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-02-22 16:43)| Link 
Det er korrekt at Brønshøj Torv efter ombygningen ikke længere rummer en egenlig bus-sløjfe, men der kan dog alligevel sagtens vendes i sløjfe rundt om pladsen, ved at svinge retur ad Brønshøjvej i stedet for at fortsætte ud ad Frederikssundsvej mod Tingbjerg. 
 
Mvh 
Morten

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-02-22 16:45)| Link 
NÃ¥, jo - Det er rigtig nok.. 
Jeg havde lige glemt at vejene på hver side af Torvet var ensrettet.. (:

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-02-22 16:48)| Link 
Der kan godt, så vidt jeg husker vendes ved Grøndal Station. Der findes et lille torv mellem Stationen og næste stop mod Tingbjerg, hvor der kunne vendes.

 Martin Messer Thomsen (skrevet 2006-02-22 19:56)| Link 
Det er rigtigt at det kan være svært at finde, mine tanker går kun på de dage hvor trafikken eller vejret driller meget.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-02-22 23:06)| Link 
Jeg værdsætter alle de konstruktive forslag om at vende busser undervejs, men det ændrer ikke pÃ¥ mit føromtalte faktum, at HUR ikke vil have, at man vender afgangene undervejs af servicehensyn. Og chaufførerne rÃ¥ber og skriger pÃ¥ denne mulighed, hver evigt eneste gang, der er de omtalte problemer. 
Desuden vil entreprenørerne ikke tillade, at chaufførerne ligger og eksperimenterer med at vende busser pÃ¥ pladser og torve, rundt omkring i København. Igen skal HUR's vagthavende i samrÃ¥d med entreprenørens bagvagt godkende en ruteomlægning eller vendemulighed for busserne. Og sÃ¥ er det dér, alle busser skal køre. Det er et klart spørgsmÃ¥l om, at ansvaret for en dispensation fra det aftalte kontraktkørsel gives af kontraktudbyderen og ikke af andre! 
Dette, med at vende i små gader og på pladser, er så et spørgsmål om, at man ikke vil have skader og ødelæggelser på kørsel i risiko-fyldte områder.

 Troels Martens (skrevet 2006-02-23 18:23)| Link 
Det med at alle omlægninger skal godkendes var vist ikke helt gået op for en chauffør jeg kørte med på 550S for en par år siden. Vindebrogade foran Christiansborg var spærret pga asfaltarbejde, og alle andre linier på strækningen undtagen 550S var omlagt omkring Kalvebod Brygge. Men linie 550S kørte frem til Stormbroen, hvorfra der var spærret. Chaufføren var ikke videre stedkendt, og jeg anbefalede ham at tage turen op ad Nørregade og via Gothersgade tilbage på ruten. Men nej, nej han kunne sagtens vende der. Så han tog den ned ad Frederiksholms Kanal og rundt om Nationalmuseet, hvor gaderne er mere end almindeligt smalle og de parkerede biler holder tæt og langt ude i hjørnerne. Næppe nogen gader HUR ville godkende til buskørsel...

 Sikandar Sahil (BusTrafikken) (skrevet 2006-03-12 20:29)| Link 
2a kan vende ved fuglegavl eller en af de andre. Jeg er selv flyttet der fra.

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-03-12 23:32)| Link 
NÃ¥ ja, men at vende kun et par stoppesteder fra selve endestationen gavner ikke rigtigt noget. :-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-03-13 07:55)| Link 
Det eneste jeg faktisk har set pÃ¥ linje 2A, det er at enkelte busser kører direkte af Terrasserne, ned til Ã…kandevej - Men det var i forbindelse med at Langebro havde været oppe, og der kom 4 x Linje 2A busser.. 
Den ene kørte så normal rute, mens den anden åbenbart var så forsinket at den skulle overhale på den måde..

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
13. marts 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/277
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.