Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Ledbusser i HT-området

Ledbusser i HT-området

 Troels Martens (skrevet 2007-01-06 19:11)| Link 
Jeg har fors√łgt at lave en oversigt over hvilke linier i HT-omr√•det der har haft ledbusser siden de f√łrste kom i 1977 og til i dag hvor kun 141, 149, 173E, 300S, 354 og et par natlinier stadig har dem. 
 
Efter hvad jeg kunne finde ud af har der k√łrt ledbusser i st√łrre eller mindre grad p√• disse linier: 
(en enkelt tur eller to p√• en linie er ikke medregnet men ekstrak√łrsel fx i forbindelse med arrangementer er) 
 
3 Ekstrak√łrsel Valbyparken - ?? (m√•ske Hovedbaneg√•rden). I forbindelse med arrangementer (koncerter) i Valbyparken Formentlig omkring 1989 - 92? 
6 Ekstrak√łrsel Hellerup - R√•dhuspladsen eller Hovedbaneg√•rden? I forbindelse med ankomst af f√¶rgen fra Landskrona til Hellerup Havn. Formentlig omkring 1990-92? 
11 T√•rnby/Sundbyvester Pl. - Vesterport St. 1989 -1996 
32H R√•dhuspladsen - Lufthavnen ?? - 1989?? 
33H R√•dhuspladsen - Drag√łr 1982 - 1989 (forl√łber for 75E) 
34 Ekstrak√łrsel til Ullerup Marked 
40 Islands Brygge - Hovedbaneg√•rden - Nordhavn St. (fors√łgsbus Scania CN112A udl√•nt fra Stockholm i sommeren 1988) 
46 Ekstrak√łrsel Bella Center - R√•dhuspladsen/Vesterport St./Hovedbaneg√•rden. I forbindelse med st√łrre arrangementer i Bella Center. 
50E Hovedbaneg√•rden - Hans Knudsens Pl. Duobuslinien. 1993-1994 
75E R√•dhuspladsen - Kokkedal (forl√łber for 173E) 1980/83 - 1987?? 
75E R√•dhuspladsen - Drag√łr 1989 - ?? (afl√łser for 33H) 
84 N√łrreport St. - Lyngby - Kokkedal (forl√łber for 184) 1980/83 - 1987?? 
104 Hovedbaneg√•rden - Kastrup Havn K√łrte kun 1989 
121 Valby - K√łge 1977 - 1983 
122E Valby - K√łge 1977 - 1983 
141 Glostrup - Albertslund 1989?? - endnu 
149 Glostrup - Albertslund ?? - endnu 
150S Hovedbaneg√•rden (senere N√łrreport St.) - Kokkedal St. 1998 ¬Ė endnu 
171E Sj√¶l√łr St. - Lyngby St. 1987? - 1999 
172E Sj√¶l√łr St. ¬Ė Kokkedal 1987? - 1998 
173E R√•dhuspladsen (i en periode N√łrreport St.) - Kokkedal (i perioder Niv√• og Fredensborg) 1987? - endnu 
175E Valby - Gl. Holte (forl√łber for 171E/172E) ?? - 1987? 
184 N√łrreport St. - Kokkedal (senere Holte St.) 1987?? - 2006 
190 Ekstrak√łrsel DTU - Lyngby St. 
250S Lufthavnen - R√•dhuspladsen - Buddinge St. 1996 - 2001 
300S Lyngby St. (i perioder Kokkedal St.) - Hundige St. 1992? - endnu 
353 Lyngby - Helsing√łr ?? - 1996 
354 Holte - Niv√• 1994? - endnu 
359 Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 
359H Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 
549P Glostrup ¬Ė Glostrup 199? - endnu 
 
Natbusser 
 
93N R√•dhuspladsen - Roskilde/Gevninge 1998 - endnu 
94N R√•dhuspladsen - Hiller√łd/Gilleleje 1998 - endnu 
95N R√•dhuspladsen - Kokkedal/Helsing√łr 1998 - endnu 
97N R√•dhuspladsen - K√łge/Herf√łlge 1998 - 2001 
921 R√•dhuspladsen ¬Ė K√łge 1984? - 1998 
923 R√•dhuspladsen ¬Ė Roskilde 1984? - 1998 
959 R√•dhuspladsen ¬Ė Frederikssund 1984? - 1998 
985 R√•dhuspladsen ¬Ė Hiller√łd 1984? - 1998 
953 R√•dhuspladsen ¬Ė Helsing√łr 1984? ¬Ė 1998 

 Kim Andersen (skrevet 2007-01-06 19:44)| Link 
Der har ogs√• k√łrt ledbusser som ekstra busser p√• linie 388 fra Klampenborg til Lyngby St. ved Bakkens lukning kl. 24. Engang i starten af 1990¬īerne s√• jeg en bus i serien 1292-1301 (HT DAB-ledbusser fra 1979-80 med 2-1/1-0 d√łre) som ekstrabus.

 Jodleren (skrevet 2007-01-06 20:56)| Link 
Hejsa! 
 
Det er korrekt at 33H k√łrte med ledbusser, men den ordin√¶re linie 33 har ogs√• k√łrt med ledbusser. 
Linie 101 Kbh H-City 2. 
Linie 102 eller 103 - der var en linie ud over 104 til kastrup. Kan ikke huske hvilken. 
Og evt 384? Jeg ved det ikke, men g√¶tter. Hvis 84 og 184 har k√łrt med ledbusser, s√• kan 384 ogs√• have gjort det. 
Desuden har jeg set 953E (til kokkedal) med ledbusser (har nogen et billede af denne linie?). 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 21:55)| Link 
Det var 102, der var makkeren til 104. 103, der senere kom til at hedde 26E, var en linje mellem Hovedbaneg√•rden og Havnegade. 
 
Ogs√• linje 144 (nedlagt 1996) har k√łrt med ledbusser. 
 
Jeg kender ikke til en linje 953E, kun 953. Det kan m√•ske have v√¶ret en fejlskiltning, eller m√•ske en natbusafgang, der har v√¶ret t√¶t besat og derfor blev dubbleret af en bus, der sprang stoppesteder p√• den inderste del af str√¶kningen over (derfor E'et). 
 
STS-ruten 256, tidligere 552, der kommer ind i det gamle HT-omr√•de, har ogs√• k√łrt med ledbusser - prim√¶rt p√• s√łndage.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 21:55)| Link 
97N havde kun ledbusser til 2000, hvor City-Trafik tog over.

 Jesper KD (skrevet 2007-01-06 22:04)| Link 
Fin liste, Troels! 
Jeg mener f√łrst, at linje 11 fik ledbusser i 1991. 
75E R√•dhupladsen-Kokkedal fik ledbusser 8.7.80. 
101 Kbh H-Ikea (ikke City 2!) k√łrte 1992-96. 
Det var 102, der k√łrte til Kastrup - dels 1988-89, dels 1991. Ved ikke hvorn√•r ledbusserne k√łrte. 
104 k√łrte ogs√• somrene 1990 og 1991 - ved ikke om det var med ledbusser. 
Det var i 1991, at 175E (oprettet 1987) blev √¶ndret til 171E og 172E, hvorimod 75E rigtig nok blev til 173E i 1987. 84 (og til dels 384) blev til 184 i 1987. 
359H blev nedlagt i 1989, da S-banen kom til Frederikssund. 359 blev f√łrst til 302 i 1990, men det lyder sandsynligt, at ledbusserne forsvandt i 1989. 
De regionale natbusser 923 etc. blev rigtignok oprettet 1984 (ved HT's 10 √•rs f√łdselsdag). 
Jeg mener ogs√•, at 950 k√łrte med ledbusser til Farum (og m√•ske 96N), men er ikke helt sikker?!

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 22:17)| Link 
Jeg mener stadig, 96N k√łrer med ledbusser p√• gode n√¶tter. Den har i hvert fald gjort det tidligere. Arriva f√•r dog vist kun betaling for at bruge 12 m-busser, men inds√¶tter st√łrre busser, herunder ofte 13,7 m-busser, af og til, da det passer med vognl√łb med s√•danne busser.

 Lars Elmvang (skrevet 2007-01-07 00:20)| Link 
96N har k√łrt med ledbus i hvert fald s√• sent som nyt√•rsnat - og faktisk siden starten i 1998

 Niels-Henrik Hertz (skrevet 2007-01-07 10:43)| Link 
Linje 127 k√łrte ogs√• med ledbusser 1982 i visse faste extra l√łb fra Ish√łj Station til Industrikvarteret med mange EFG-elever 
 
Linje 46 f√łrste gang jeg s√• ledbusser p√• linje 46 var 9/2-1985 (1516 + 1518) i√łvrigt kunne de ikke k√łre normal rute fra Endestationen ved Vesterport over banegraven ved Kampmannsgade''s forl√¶ngelse, men tog turen helt frem til Gyldenl√łvesgade.

 MJ (skrevet 2007-01-07 17:17)| Link 
Som j√¶vnlig "kigger" i forummet, faldt jeg over din oplistning af 50S "Hovedbaneg√•rden (senere N√łrreport St.) - Kokkedal St. 1998 ¬Ė endnu". Da ruten i en periode har haft endestation ved Fisketorvet, b√łr det vel v√¶re med i tekseten. 
Hilsen 
MJ  
 

 Sennahoj (skrevet 2007-01-07 20:39)| Link 
Det m√• da v√¶ret ret sent i linie 101¬īs historie at der har k√łrt ledbusser p√• denne linie. Var det ikke Linjebus¬ī Volvo B10MA-S√§ffle (6100-02) der k√łrte der om l√łrdagen? 
 
Ogs√• linie 92N k√łrer med ledbusser. S√• sent som denne weekend k√łrte bus 1983 (Mercedes O.405GN) p√• linien. 
 
HT-Hiller√łd havde ledbus 801 (Leyland-Saurer-DAB √•rg 1977) samt 1528 og 1533 (Volvo B10MA-Aabenraa √•rg 1984) stationeret fra omkring 1984-89. K√łrte disse ikke p√• linie 733 i denne periode? 
 
Natbus 950 k√łrte ogs√• med natbusser fredage og l√łrdage. Fra 1984 anvendtes ledbusserne 1529-32 (Volvo B10MA-Aabenraa) p√• linien. 
 
Linie 300S fik som fors√łg allerede ledbusser i 1991. Ledbusserne 805 (Leyland-Saurer-DAB) og 1515-19 (Leyland-DAB 6-31-TL11/5) udl√•ntes fra Artillerivej til Gladsaxe p√• hverdage. Det var dog kun to-tre stk. ad gangen at Gladsaxe l√•nte. 

 Jesper KD (skrevet 2007-01-08 02:06)| Link 
Sennah√łj, linje 950 blev f√łrst oprettet 29.9.85 - et √•r efter de andre regionale natlinjer - s√• ledbusserne har i hvert fald tidligst k√łrt p√• denne linje fra dette tidspunkt.

 Henning Larsen (skrevet 2007-01-08 09:20)| Link 
"549P Glostrup ¬Ė Glostrup 199? - endnu" 
Der k√łrer ikke ledbus p√• linie 549P, 
Med venlig hilsen 
Chauff√łren

 MichaelS (skrevet 2007-01-08 09:52)| Link 
Kan tilf√łje at ledbusserne blev afskaffet fra 548P+549P da linie 141+149 blev flyttet fra CT Aved√łre til Glostrup i 2003

 Svend Christensen (skrevet 2007-01-08 10:15)| Link 
N√•r der nu drejer sig om ledbusser i HT-omr√•det (og ikke hos HT) skal man vel have med at K√łbenhavns Sporveje omkring 1963 l√•nte to ledbusser i L√ľbeck, en Setra og en Mercedes. De blev som fors√łg indsat p√• linje 38, R√•dhuspladsen - Gladsaxe Trafikplads, linje 29, Kongens Nytorv - Vanl√łse Station og linje 3, Strandboulevarden - Mozarts Plads. Ledbusserne var indrettet til tomandsbetjening. 
 
Linje 38 var en hurtigbuslinje med f√• stop og k√łrsel p√• Hareskovvej, der dengan vel ikke officielt var motorvej, men fungerede som en s√•dan i praksis. Linje 29 var dengang tomandsbetjent og k√łrte bl.a. ad de smalle gader mellem Kongens Nytorv og R√•dhuspladsen. 
Linje 3 var dengang betjent med sporvogne, men k√łrte - bortset fra meget sm√• forl√¶ngelser i begge ender - ad samme str√¶kning som den nuv√¶rende linje 3A. dog k√łrtes mod √ėsterbro ad √Öboulevard - Bl√•g√•rdsgade - F√¶lledvej. 
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen

 Sennahoj (skrevet 2007-01-08 19:54)| Link 
Denborg: 
Nu var pointen mere, at der har k√łrt ledbusser p√• linie 950 "fra starten af", idet der jo i tr√•den var rejst tvivl om hvorvidt ledbusserne overhovedet havde k√łrt p√• linien...S√• hvis linie 950 f√łrst blev oprettet √•ret efter de √łvrige regionale natbuslinier - ja s√• var det 1985 der skulle havde st√•et i mit indl√¶g ;-) 

 Mugge (skrevet 2007-01-09 17:35)| Link 
173E k√łrer stadig med ledbusser Fredensborg-R√•dhuspladsen, alle ture k√łrer i √łvrigt hele str√¶kningen, de korte ture blev lagt over p√• 150S

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2007-01-17 12:55)| Link 
Sennahoj, da du taler om 733, er det så 733E, du taler om? For der kan da ikke komme en ledbus rundt på de små landeveje, især ikke på dens lille omfartsvej omkring Humlebæk St. Der kan knap nok komme en almindelig 12 meter rundt.

 Mugge (skrevet 2007-01-17 17:19)| Link 
Omfartsvej? Hvis det er Teglg√•rdsvej du mener, s√• er det ikke en omfartsvej, bare en blind vej hvor 35% af byens indbyggere bor. 
Hvis det er vejen op til Humleb√¶k st. du mener, s√• burde du kigge forbi Humleb√¶k en tur.  
 
Lige netop Humleb√¶k st. er et af de steder p√• ruten hvor der er bedst plads. 
 
Til geng√¶ld kan de ikke g√• rundt i vendepladsen ved Dagel√łkkeparken. 
 
Jvf. tr√•den om Hiller√łd's landbuslinier, s√• st√•r der at 733, f√łr hen k√łrte Hiller√łd-Als√łnderup, og alts√• ikke til Fredensborg-Humleb√¶k, det kan have v√¶ret helt tilbage til den tid at der k√łrte ledbus, p√• 733.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-10-13 14:34)| Link 
Til listen kan f√łjes linje 187, som if√łlge Arne Madsen i en periode havde en tur med ledbus af hensyn til en skole eller et gymnaisum el.lign.

 claus larsen (skrevet 2007-10-13 17:43)| Link 
Jeg har faktisk selv k√łrt med ledbus p√• linie 187 (Lyngby st.-R√•dvad) MAN nr.1898,1904,1906 1904 var i√łvrigt S bus, 
grunden til at vi k√łrte med dem p√• 187 var bestemt ikke kapasitetsproblemer men snare Arrivas selvvanlige materiel mangel.

 Morten Hay (skrevet 2007-10-14 12:03)| Link 
Linie 305 blev k√łrt fast med bus 1529, dengang der var noget der hed BusDanmark i Gilleleje. N√•r den var p√• v√¶rksted i Kokkedal, l√•nte de en anden bus i serien, 1528, 1530-1533.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
14. oktober 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/485
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.