Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Ledbusser i HT-området

Ledbusser i HT-området

 Troels Martens (skrevet 2007-01-06 19:11)| Link 
Jeg har forsøgt at lave en oversigt over hvilke linier i HT-området der har haft ledbusser siden de første kom i 1977 og til i dag hvor kun 141, 149, 173E, 300S, 354 og et par natlinier stadig har dem. 
 
Efter hvad jeg kunne finde ud af har der kørt ledbusser i større eller mindre grad på disse linier: 
(en enkelt tur eller to på en linie er ikke medregnet men ekstrakørsel fx i forbindelse med arrangementer er) 
 
3 Ekstrakørsel Valbyparken - ?? (måske Hovedbanegården). I forbindelse med arrangementer (koncerter) i Valbyparken Formentlig omkring 1989 - 92? 
6 Ekstrakørsel Hellerup - Rådhuspladsen eller Hovedbanegården? I forbindelse med ankomst af færgen fra Landskrona til Hellerup Havn. Formentlig omkring 1990-92? 
11 Tårnby/Sundbyvester Pl. - Vesterport St. 1989 -1996 
32H Rådhuspladsen - Lufthavnen ?? - 1989?? 
33H Rådhuspladsen - Dragør 1982 - 1989 (forløber for 75E) 
34 Ekstrakørsel til Ullerup Marked 
40 Islands Brygge - Hovedbanegården - Nordhavn St. (forsøgsbus Scania CN112A udlånt fra Stockholm i sommeren 1988) 
46 Ekstrakørsel Bella Center - Rådhuspladsen/Vesterport St./Hovedbanegården. I forbindelse med større arrangementer i Bella Center. 
50E Hovedbanegården - Hans Knudsens Pl. Duobuslinien. 1993-1994 
75E Rådhuspladsen - Kokkedal (forløber for 173E) 1980/83 - 1987?? 
75E Rådhuspladsen - Dragør 1989 - ?? (afløser for 33H) 
84 Nørreport St. - Lyngby - Kokkedal (forløber for 184) 1980/83 - 1987?? 
104 Hovedbanegården - Kastrup Havn Kørte kun 1989 
121 Valby - Køge 1977 - 1983 
122E Valby - Køge 1977 - 1983 
141 Glostrup - Albertslund 1989?? - endnu 
149 Glostrup - Albertslund ?? - endnu 
150S Hovedbanegården (senere Nørreport St.) - Kokkedal St. 1998 – endnu 
171E Sjælør St. - Lyngby St. 1987? - 1999 
172E Sjælør St. – Kokkedal 1987? - 1998 
173E Rådhuspladsen (i en periode Nørreport St.) - Kokkedal (i perioder Nivå og Fredensborg) 1987? - endnu 
175E Valby - Gl. Holte (forløber for 171E/172E) ?? - 1987? 
184 Nørreport St. - Kokkedal (senere Holte St.) 1987?? - 2006 
190 Ekstrakørsel DTU - Lyngby St. 
250S Lufthavnen - Rådhuspladsen - Buddinge St. 1996 - 2001 
300S Lyngby St. (i perioder Kokkedal St.) - Hundige St. 1992? - endnu 
353 Lyngby - Helsingør ?? - 1996 
354 Holte - Nivå 1994? - endnu 
359 Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 
359H Ballerup - Frederikssund 1980/83 - 1989?? 
549P Glostrup – Glostrup 199? - endnu 
 
Natbusser 
 
93N Rådhuspladsen - Roskilde/Gevninge 1998 - endnu 
94N Rådhuspladsen - Hillerød/Gilleleje 1998 - endnu 
95N Rådhuspladsen - Kokkedal/Helsingør 1998 - endnu 
97N Rådhuspladsen - Køge/Herfølge 1998 - 2001 
921 Rådhuspladsen – Køge 1984? - 1998 
923 Rådhuspladsen – Roskilde 1984? - 1998 
959 Rådhuspladsen – Frederikssund 1984? - 1998 
985 Rådhuspladsen – Hillerød 1984? - 1998 
953 Rådhuspladsen – Helsingør 1984? – 1998 

 Kim Andersen (skrevet 2007-01-06 19:44)| Link 
Der har også kørt ledbusser som ekstra busser på linie 388 fra Klampenborg til Lyngby St. ved Bakkens lukning kl. 24. Engang i starten af 1990´erne så jeg en bus i serien 1292-1301 (HT DAB-ledbusser fra 1979-80 med 2-1/1-0 døre) som ekstrabus.

 Jodleren (skrevet 2007-01-06 20:56)| Link 
Hejsa! 
 
Det er korrekt at 33H kørte med ledbusser, men den ordinære linie 33 har også kørt med ledbusser. 
Linie 101 Kbh H-City 2. 
Linie 102 eller 103 - der var en linie ud over 104 til kastrup. Kan ikke huske hvilken. 
Og evt 384? Jeg ved det ikke, men gætter. Hvis 84 og 184 har kørt med ledbusser, så kan 384 også have gjort det. 
Desuden har jeg set 953E (til kokkedal) med ledbusser (har nogen et billede af denne linie?). 

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 21:55)| Link 
Det var 102, der var makkeren til 104. 103, der senere kom til at hedde 26E, var en linje mellem Hovedbanegården og Havnegade. 
 
Også linje 144 (nedlagt 1996) har kørt med ledbusser. 
 
Jeg kender ikke til en linje 953E, kun 953. Det kan måske have været en fejlskiltning, eller måske en natbusafgang, der har været tæt besat og derfor blev dubbleret af en bus, der sprang stoppesteder på den inderste del af strækningen over (derfor E'et). 
 
STS-ruten 256, tidligere 552, der kommer ind i det gamle HT-område, har også kørt med ledbusser - primært på søndage.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 21:55)| Link 
97N havde kun ledbusser til 2000, hvor City-Trafik tog over.

 Jesper KD (skrevet 2007-01-06 22:04)| Link 
Fin liste, Troels! 
Jeg mener først, at linje 11 fik ledbusser i 1991. 
75E Rådhupladsen-Kokkedal fik ledbusser 8.7.80. 
101 Kbh H-Ikea (ikke City 2!) kørte 1992-96. 
Det var 102, der kørte til Kastrup - dels 1988-89, dels 1991. Ved ikke hvornår ledbusserne kørte. 
104 kørte også somrene 1990 og 1991 - ved ikke om det var med ledbusser. 
Det var i 1991, at 175E (oprettet 1987) blev ændret til 171E og 172E, hvorimod 75E rigtig nok blev til 173E i 1987. 84 (og til dels 384) blev til 184 i 1987. 
359H blev nedlagt i 1989, da S-banen kom til Frederikssund. 359 blev først til 302 i 1990, men det lyder sandsynligt, at ledbusserne forsvandt i 1989. 
De regionale natbusser 923 etc. blev rigtignok oprettet 1984 (ved HT's 10 års fødselsdag). 
Jeg mener også, at 950 kørte med ledbusser til Farum (og måske 96N), men er ikke helt sikker?!

 Thomas de Laine (skrevet 2007-01-06 22:17)| Link 
Jeg mener stadig, 96N kører med ledbusser på gode nætter. Den har i hvert fald gjort det tidligere. Arriva får dog vist kun betaling for at bruge 12 m-busser, men indsætter større busser, herunder ofte 13,7 m-busser, af og til, da det passer med vognløb med sådanne busser.

 Lars Elmvang (skrevet 2007-01-07 00:20)| Link 
96N har kørt med ledbus i hvert fald så sent som nytårsnat - og faktisk siden starten i 1998

 Niels-Henrik Hertz (skrevet 2007-01-07 10:43)| Link 
Linje 127 kørte også med ledbusser 1982 i visse faste extra løb fra Ishøj Station til Industrikvarteret med mange EFG-elever 
 
Linje 46 første gang jeg så ledbusser på linje 46 var 9/2-1985 (1516 + 1518) iøvrigt kunne de ikke køre normal rute fra Endestationen ved Vesterport over banegraven ved Kampmannsgade''s forlængelse, men tog turen helt frem til Gyldenløvesgade.

 MJ (skrevet 2007-01-07 17:17)| Link 
Som jævnlig "kigger" i forummet, faldt jeg over din oplistning af 50S "Hovedbanegården (senere Nørreport St.) - Kokkedal St. 1998 – endnu". Da ruten i en periode har haft endestation ved Fisketorvet, bør det vel være med i tekseten. 
Hilsen 
MJ  
 

 Sennahoj (skrevet 2007-01-07 20:39)| Link 
Det må da været ret sent i linie 101´s historie at der har kørt ledbusser på denne linie. Var det ikke Linjebus´ Volvo B10MA-Säffle (6100-02) der kørte der om lørdagen? 
 
Også linie 92N kører med ledbusser. Så sent som denne weekend kørte bus 1983 (Mercedes O.405GN) på linien. 
 
HT-Hillerød havde ledbus 801 (Leyland-Saurer-DAB årg 1977) samt 1528 og 1533 (Volvo B10MA-Aabenraa årg 1984) stationeret fra omkring 1984-89. Kørte disse ikke på linie 733 i denne periode? 
 
Natbus 950 kørte også med natbusser fredage og lørdage. Fra 1984 anvendtes ledbusserne 1529-32 (Volvo B10MA-Aabenraa) på linien. 
 
Linie 300S fik som forsøg allerede ledbusser i 1991. Ledbusserne 805 (Leyland-Saurer-DAB) og 1515-19 (Leyland-DAB 6-31-TL11/5) udlåntes fra Artillerivej til Gladsaxe på hverdage. Det var dog kun to-tre stk. ad gangen at Gladsaxe lånte. 

 Jesper KD (skrevet 2007-01-08 02:06)| Link 
Sennahøj, linje 950 blev først oprettet 29.9.85 - et år efter de andre regionale natlinjer - så ledbusserne har i hvert fald tidligst kørt på denne linje fra dette tidspunkt.

 Henning Larsen (skrevet 2007-01-08 09:20)| Link 
"549P Glostrup – Glostrup 199? - endnu" 
Der kører ikke ledbus på linie 549P, 
Med venlig hilsen 
Chaufføren

 MichaelS (skrevet 2007-01-08 09:52)| Link 
Kan tilføje at ledbusserne blev afskaffet fra 548P+549P da linie 141+149 blev flyttet fra CT Avedøre til Glostrup i 2003

 Svend Christensen (skrevet 2007-01-08 10:15)| Link 
Når der nu drejer sig om ledbusser i HT-området (og ikke hos HT) skal man vel have med at Københavns Sporveje omkring 1963 lånte to ledbusser i Lübeck, en Setra og en Mercedes. De blev som forsøg indsat på linje 38, Rådhuspladsen - Gladsaxe Trafikplads, linje 29, Kongens Nytorv - Vanløse Station og linje 3, Strandboulevarden - Mozarts Plads. Ledbusserne var indrettet til tomandsbetjening. 
 
Linje 38 var en hurtigbuslinje med få stop og kørsel på Hareskovvej, der dengan vel ikke officielt var motorvej, men fungerede som en sådan i praksis. Linje 29 var dengang tomandsbetjent og kørte bl.a. ad de smalle gader mellem Kongens Nytorv og Rådhuspladsen. 
Linje 3 var dengang betjent med sporvogne, men kørte - bortset fra meget små forlængelser i begge ender - ad samme strækning som den nuværende linje 3A. dog kørtes mod Østerbro ad Åboulevard - Blågårdsgade - Fælledvej. 
 
Med venlig hilsen 
Svend Christensen

 Sennahoj (skrevet 2007-01-08 19:54)| Link 
Denborg: 
Nu var pointen mere, at der har kørt ledbusser på linie 950 "fra starten af", idet der jo i tråden var rejst tvivl om hvorvidt ledbusserne overhovedet havde kørt på linien...Så hvis linie 950 først blev oprettet året efter de øvrige regionale natbuslinier - ja så var det 1985 der skulle havde stået i mit indlæg ;-) 

 Mugge (skrevet 2007-01-09 17:35)| Link 
173E kører stadig med ledbusser Fredensborg-Rådhuspladsen, alle ture kører i øvrigt hele strækningen, de korte ture blev lagt over på 150S

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2007-01-17 12:55)| Link 
Sennahoj, da du taler om 733, er det så 733E, du taler om? For der kan da ikke komme en ledbus rundt på de små landeveje, især ikke på dens lille omfartsvej omkring Humlebæk St. Der kan knap nok komme en almindelig 12 meter rundt.

 Mugge (skrevet 2007-01-17 17:19)| Link 
Omfartsvej? Hvis det er Teglgårdsvej du mener, så er det ikke en omfartsvej, bare en blind vej hvor 35% af byens indbyggere bor. 
Hvis det er vejen op til Humlebæk st. du mener, så burde du kigge forbi Humlebæk en tur.  
 
Lige netop Humlebæk st. er et af de steder på ruten hvor der er bedst plads. 
 
Til gengæld kan de ikke gå rundt i vendepladsen ved Dageløkkeparken. 
 
Jvf. tråden om Hillerød's landbuslinier, så står der at 733, før hen kørte Hillerød-Alsønderup, og altså ikke til Fredensborg-Humlebæk, det kan have været helt tilbage til den tid at der kørte ledbus, på 733.

 Thomas de Laine (skrevet 2007-10-13 14:34)| Link 
Til listen kan føjes linje 187, som ifølge Arne Madsen i en periode havde en tur med ledbus af hensyn til en skole eller et gymnaisum el.lign.

 claus larsen (skrevet 2007-10-13 17:43)| Link 
Jeg har faktisk selv kørt med ledbus på linie 187 (Lyngby st.-Rådvad) MAN nr.1898,1904,1906 1904 var iøvrigt S bus, 
grunden til at vi kørte med dem på 187 var bestemt ikke kapasitetsproblemer men snare Arrivas selvvanlige materiel mangel.

 Morten Hay (skrevet 2007-10-14 12:03)| Link 
Linie 305 blev kørt fast med bus 1529, dengang der var noget der hed BusDanmark i Gilleleje. Når den var på værksted i Kokkedal, lånte de en anden bus i serien, 1528, 1530-1533.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
14. oktober 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/forum/emne/485
Copyright © 1999-2022 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.