Underskud hos ÅS
Thomas de Laine (skrevet 2006-12-12 11:34) | | Link | SĂĄ er der underskud hos Ă…rhus Sporveje, Busselskabet: http://politiken.dk/erhverv/article211713.ece http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/Erhverv/2006/12/12/12063850.htm |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-12 20:20) | | Link | Det kommer vel ikke bag på ret mange.. Dårlig ledelse, kombineret med for mange ansatte i administrationen til for få opgaver, der desuden ikke har så forfærdeligt meget styr på hvad der sker (Ja, nogen gange skal du ringe til 2 numre, andre gange til 10 for at få at vide hvor busserne er ude og kører idag - Det er lidt ærgeligt) .. I det mindste slår de ikke DR Byen som snart runder de 700 millioner.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-12-12 20:37) | | Link | Det er lidt nemt at kalde det dårlig ledelse og for mange ansatte. Ved du egentlig, hvor mange ansatte, ÅS har i administrationen? Er det forresten trafikselskabet eller busselskabet, den karakteristik går på? Antallet af ansatte er nok regnet ind i budgettet - i modsætning til driftsstop og deraf følgende tilbageholdelse af betalingen. Men det lyder ellers som en fin service for os nørder, at man kan ringe ind til ÅS og høre, hvor busserne kører henne den pågældende dag. (DR-Byen har 700 millioner ansatte?? Så tror da pokker, det er blevet så dyrt!) |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-12 20:44) | | Link | Haha.. Ja, 700 millioner ansatte i DR Byen.. Det er vidst deromkring.. Altså, chaufførnedlæggelserne og blokaderne er jo skabt under en dårlig ledelse, som igen er skabt under manglende økonomiske ressurcer, i et land som ellers ikke mangler penge.. Antallet af ansatte kan jo skæres ned! Ved driftstop, og ingen betaling, er der jo heller ikke meget der skal betales til, da alting jo står stille.. Ja, det var dejligt at medarbejderne vidste hvor busserne kørte i August, 2 måneder senere var der desværre ikke så meget styr på det.. Århus er ved at blive hovedstadiseret.. |
claus larsen (skrevet 2006-12-12 21:58) | | Link | Jeg ved ikke om jeg træder nogle over tæerne, og jeg skal ikke gøre mig til bedre vidende men jeg var sammen med mange af jer andre over at se ÅS sidste år, nogle meget imponerende anlæg, med meget høj service både for ansatte og kunder. Jeg kan forestille mig at det koster rigtigt mange penge og selfølgeligt er det rigtigt dyrt med alt den sygdom, med udgået ture til følge, for selv om busserne holder stille skal de jo stadig vedligeholdes samt betales, i Hur området er en udgået tur en katastrofe, fordi en udgået køreplantime koster 6-7 køreplantimer før der er ballance i tingene igen. Og i århus har man nogle rigtigt dyre køreplan timer, så budgetet løber lige rundt, så der skal ikke for meget slinger i valsen før det går galt. |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-12-13 00:13) | | Link | Et underskud er klart, da de mange aflysninger i første halvdel af ĂĄret (ikke de ganske fĂĄ arbejdsnedlæggelser) skræmte nogle kunder væk. Aflysningerne skyldes stadig IKKE sygdom, som der siges, men derimod for fĂĄ ansatte og især dĂĄrlig planlægning af turene for chaufførene. I dag er der dog sĂĄ godt som ingen aflysninger mere (1-2 ture ugentligt tipper jeg pĂĄ), men det er udelukkende fordi chaufførenene tager overarbejde i kæmpemængder! I fald Ă…S' anlæg kaldes "imponerende" vil jeg kalde det en overdrivelse. I forhold til visse københavnske bus"garager" er de da meget pæne, men de er tilgængæld ogsĂĄ lavmĂĄlet af busdrift! I forhold til andre arbejdspladser er Ă…S da sikkert et fint nok sted, med motionsrum mv., mekanikkere der reparerer før bussen bryder sammen mv., men det er jo ikke noget der skal væk, bare fordi at "i det meste af HUR-omrĂĄdet lader vi busserne brænde eller bryde sammen før de bliver kommer forbi busdoktoren". [Ja, det vil jeg tillade mig at sige] |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-12-13 09:37) | | Link | Jef: Jeg er enig med Thomas i, at det er lidt for nemt for dig, at bare kalde det dårlig ledelse og for mange i administrationen. Lige som diskusionen omkring HUR/Movia kunne det være rigtigt interessant hvis du kunne komme med nogle konkrete oplysninger til at underbygge dine påstande frem for blot at hakke på et trafikselskabs medarbejdere. |
Fjord-Jesper (skrevet 2006-12-13 09:55) | | Link | Jaja Morten det er jo ligesĂĄ let for dig at sige det modsatte! |
Fjord-Jesper (skrevet 2006-12-13 09:58) | | Link | Da jeg er overbevist om der er noget om det Jef skriver, Underskudet skyldes dårlig ledelse da Ledelsen der skulle lægge planerne (som HUR) ikke tænkte på Chaufførene |
Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-12-13 10:03) | | Link | Jesper: Jeg siger jo ikke, at det er forkert, men spørger blot om nogle facts fordi det ellers er så nemt at hakke ned på et trafikselskab, fordi de tilfældigvis også er nødt til at følge politikernes beslutninger! |
Frank Pedersen (skrevet 2006-12-13 13:06) | | Link | Der er for mig at se gået lidt for høj inflation i at bedømme trafikselskaberne for at være inkompetente, dårligt ledet eller hvad der nu kan bruges af ord, uden at have direkte beviser på samme. Det er helt i sin orden at have en mening om andre og måden, virksomheder bliver drevet på, men det som jeg kalder udfald mod ansatte, der i god tro går på arbejde hver dag for at tjene deres arbejdsgiver bør hverken kaldes det ene eller andet negative, blot fordi de ikke kan svare på, hvor busserne er i drift! Det lyder længere nede i tråden nærmere som om, at ÅS hellere vil bruge deres energi på at få dækket nogle køreture end som Thomas de Laine skriver det: "det lyder ellers som en fin service for os nørder, at man kan ringe ind til ÅS og høre, hvor busserne kører henne den pågældende dag". En diskussion må være velbegrundet og saglig underbygget, så kom nu med insider-beviserne på den dårlige ledelse i ÅS, HUR eller hvem som helst, så også vi andre "uindviede" kan danne os en reel mening. Og ikke kun udfra en tabloidagtig-lysavis-overskrift af et udsagn. Til Fjord-Jesper: husk på, at bestilleren af buskørsel ikke skal tænke på den enkelte buschauffør, men kun overordnet udbyde trafikken til et selskab, som så igennem virksomheds-værdier, overenskomster, medarbejderpolitikker m.m. kan gøre noget for chaufføren. Derfor kan du ikke beskylde bestilleren for dårlig ledelse i den påstand, da det er de EU-regulerede kontraktvilkår! |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-12-13 20:04) | | Link | Uanset hvad, sĂĄ er det dĂĄrlig ledelse/organisation at have for fĂĄ chauffører og sĂĄ dermed at give chaufførene lange vagter pĂĄ over 10 timer og uoverskuelige delevagter. Med overarbejde (som de jo nærmest bliver nødt til at tage, for ikke at blive totalt upopulære over aflysninger) arbejder nogle op til 13 timer om dagen! Det er ikke god ledelsesstil!!! Jeg er i øvrigt uenig i at der er for mange ansatte i administrationenerne... Det er altid dumt at folk skal løbe hurtigere, som der er en trend i samfundet med i disse ĂĄr. Mere vil jeg sĂĄ ikke sige dertil. |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-14 08:25) | | Link | Jeg tænkte nok, enkelte ville føle sig lidt stødet af min direkte måde at sige tingene på.. Men Århus Sporveje har 75 ansatte i administrationen, og der kunne man godt spare "toppen" af kagen.. Men ja, det koster helt sikkert også dyrt at beholde den høje service, som vi så på busturen den 18 marts, ved værkstederne osv.. Man har indtil videre valgt at skære lidt ned på den service, så vognparkens tilstand desværre ikke er så stabil og flot som i Marts.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-12-14 09:07) | | Link | Endnu et kritisk spørgsmål: 75 ansatte - er det i busselskabet eller trafikselskabet eller begge dele tilsammen? |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-14 18:32) | | Link | Det er hele administrationen i Trafikselskabet OG busselskabet.. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|