Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Endnu en DAF Jonckheere på vej

Endnu en DAF Jonckheere på vej

 Kim B10M (skrevet 2005-12-21 22:14)| Link 
Nu skal ogsÃ¥ Arriva prøve en DAF SB4000 Jonckheere VDL. Der bliver anskaffet et styk til bybusserne i Holbæk. 
 
VT vogn 2039 er givet i bytte for den nye bus som forventes i drift i starten af det nye år.

 Claus Larsen (skrevet 2005-12-21 22:57)| Link 
Herre gud Kim, har du selv prøvet at køre denne vongtype. fordi de køre ganske udemærket, den er hurtig i optrækket (ren rakket), men jeg giver mange ret, som siger at chf. rummet er for lille.  
Men VDL har lovet at der bliver mere plads i chf rum hvilket bliver mig en glæde da jeg jo er XXXL, VDL. Har lovet at chf.væggen flyttes 15 cm. 
 
Hilsen Claus  
De Blaa Omnibusser

 Kim B10M (skrevet 2005-12-22 09:13)| Link 
Øhh? Jeg forstår ikke hvad du mener med Herregud og ren rakket?

 Frank Pedersen (skrevet 2005-12-23 16:47)| Link 
Hej! 
 
Da jeg var besøg hos City-Trafik pÃ¥ Borgen , torsdag d. 22/12-05 om eftermiddagen, var den samlede ledelse ude at kigge pÃ¥ en opstillet DAF Jonckheere fra De Hvide Busser. MÃ¥ske skal ogsÃ¥ CT til at køre med disse pÃ¥ de nyvundne linjer? 
 
Er nogen i bedre orientering end mig? 
 
Mange julehilsener 
Frank Pedersen

 Kim B10M (skrevet 2005-12-23 16:53)| Link 
Bussen var til "promovering" hos CT, intet andet. Der er ikke budt med VDL busser fra CT's side i 18.Udbud. Der var forøvrigt ikke den store begrejstring for kvaliteten af karrosseriet og hvad den indeholder efter gennemgangen af bussen.

 Claus Larsen (skrevet 2005-12-23 21:21)| Link 
Ja jeg kan fortælle at alle de nye busser hos DBO bliver Joncheere busser og jeg tilsyneladende er lidt alene i den menning at det er bÃ¥de en køn og ganske velkørende bus. 
Men vores tillidsmand, og ledelse skal ned og besøge fabrikken og derfor har man bedt om Chf. menning og forslag til forbedre førerummet i modellen. 
Og den VDL Berkhoff som Arriva lÃ¥ner i Kokkedal har iøvrigt samme pladsproblemer i cockpittet, sÃ¥ Belgiere mÃ¥ være smÃ¥. 
God jul hilsen Claus.

 Mogens (skrevet 2005-12-23 23:36)| Link 
Nej Claus det er du ikke!...Jeg synes det skam også :-)

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2005-12-24 16:38)| Link 
Det er en fantastisk bus, ingen tvivl om det... Det er både udseende og køremæssigt...

 Kim B10M (skrevet 2006-01-11 16:38)| Link 
Det viser sig nu at CT alligevel har valgt at købe cirka 15 styk DAF Jonckheere til 18.udbud. Disse bliver af samme type som alle andre busselskaber efterhÃ¥nden har valgt at købe nemlig DAF SB4000. 
 
Busserne bliver selvfølgelig udstyret med ZF gearkasse da VDL Danmark (snart Scandinavien) kun ønsker at sælge busser med den gearkasse!

 Frank Pedersen (skrevet 2006-01-11 21:05)| Link 
Jeg har ikke selv kørt en af Jonckheere'ne endnu, men som passager i bussen, er man plaget af en nærmest eksploderende trykluftlyd under dørmanøvrering, en gennemtrængende biplyd ved døralarmerne og en mærkbar blinklys-biplyd. For ikke at nævne motorstøjen bagest i bussen. 
SÃ¥ vel er bussen pæn, lys (mht. store vinduer) og flot designet, men lydchikane er meget dominerende for egenskaberne og det trækker, i min vurdering af en bus, meget nedad. 
Selv i vor tidsalder med discount-økonomi på busfremstilling, må det kunne laves mere komfortabelt! - Trods alt...

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-01-12 14:56)| Link 
Nå ja, men Scania CL94UB lider lidt af det samme... Det med biplyden ved døralarmerne og trykluftlyden... Dog er blinklysene ikke det store problem.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-01-12 20:07)| Link 
Nu skal jeg ikke tvære dette emne mere ud end højst nødvendigt, men jeg bliver nødt til at forsvare Scania's busmodeller, som jeg generelt er meget fascineret af. Det kan godt være, at CL94UB har en sjov klaprende motorlyd, men døralarmerne finder jeg OK og lyden fra overtryksventilen kan man da kun høre udenfor! Jeg synes absolut ikke, at en Scania CL94UB tåler at blive sammenlignet med dårligdomme overfor en Jonckheere. - Her må jeg klart opponere!! Men når det er sagt, er det også med smil på læberne, da diskussionen - som nævnt i starten - nu må være på sidste vers...

 Sennahoj (skrevet 2006-01-13 11:30)| Link 
Sjov klaprende motorlyd pÃ¥ Scania´en? Tjah - smag og behag er forskellig, men jeg kan nu meget godt lide "rytmen"...Minder en smule om dengang der var ordentlige dieselmotorer til...! 
Jeg vil nu ikke ligefrem kalde Scania Omnilink "fascinerende", men jeg er enig i, at det nok er noget af det bedste der er tilgængeligt pÃ¥ det danske marked pt. At det sÃ¥ ikke siger sÃ¥ frygteligt meget, er en anden sag! 
Det umiddelbart bedste ved Omnilink´en er karosseriet, som heldigvis bÃ¥de pÃ¥ design og konstuktionssiden er meget DAB´sk. Det værste ved Omnilink´en er den skrækkelige ZF-gearkasse - men den skæbne deler den jo med bÃ¥de Volvo B12BLE og DAF SB4000. Alle tre ville uden tvivl køre bedre med en Voith gearkasse. 
Jeg mener - prøv en 10 år gammel DAB 15-1200C mk3 med DAF-motor og Voith D851 gearkasse. Mere perfekt gearskifte og behagelige nedgearinger findes vist ikke i nogen HT-bus...

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
13. januar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/227
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.