Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Voith vs. ZF

Voith vs. ZF

 Thomas de Laine (skrevet 2005-12-05 12:16)| Link 
Der synes at være en konsensus blandt mange busindkøbere om, at ZF laver en fantastisk gearkasse! I hvert fald er det sådan én, der kommer i de fleste nye danske busser. Er der en bestemt grund til det, f.eks. driftsøkonomi?

 Kim B10M (skrevet 2005-12-05 22:26)| Link 
Der er en udbredt misforstĂĄelse at fordi en ZF gearkasse har flere gear, at den sĂĄ er mere økonomisk.. 
 
Tilgengæld er du garanteret langt ringere køreglæde i en bus med ZF gearkasse, specielt den nye ZF serie der kom for 2-3 ĂĄr siden. 
 
Før i tiden var der kun garanti for at gearkassen huggede nĂĄr den skulle op i gear, men nu hugger den minsanden ogsĂĄ nĂĄr den skal skifte ned.. 
 
NĂĄr man sænker farten fra fx. 70 km/t, sĂĄ gasser gearkassen motoren op i omdrejninger under opbremsningen sĂĄ det ikke er muligt at lave en blød nedbremsning af bussen! 
 
De gange jeg har siddet bag rattet pĂĄ en ny Scania Omnilink eller Volvo B12BLE med ZF gear, der har begge modeller lavet de absurde ned-gearinger. 
 
Jeg har efterfølgende spurgt om det kunne være rigtigt, da det er ubehageligt for bĂĄde chauffør og passagerer som fordrer en blød nedbremsning. 
 
Men svaret har været at det skal den gøre!! 
 
SĂĄ busfabrikanterne er ikke længere interesseret i at bygge busser som kører godt og behageligt, og busselskaberne er ĂĄbenbart ogsĂĄ ligeglade. 
 
Dog skal Fjordbus roses idet at de har givet mig ret i at deres Volvo B12BLE hugger urimeligt ved ned-gearing, de har sendt deres bus 7495 Volvo B12BLE to gange til Volvo fordi at de mente at der mĂĄtte være tale om at gearkassen var fejljusteret fra ny af. Men nej, Volvo sagde at sĂĄdan skulle den gøre..AltsĂĄ hugge! 
 
Dejlig gearkasse, ZF..Dejlig dejlig :-/

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2005-12-07 22:50)| Link 
ZF-gearene medfører især på Volvo B12M busser at når bussen ligger og kører 'fast' ved 80 km/t spærringen skifter gearene hele tiden op og ned, afhængig af om der lige kommer en lille bakke eller andet.. Skide irreterende..

 Frank Pedersen (skrevet 2005-12-08 21:05)| Link 
Hej! 
 
Kan kun tilslutte mig Kim's indlæg om ZF-gear og deres ringe funktion. Det er som chauffør et træls gearsystem, som netop hakker og hugger under kørsel ved alle hastigheder. Har tit oplevet, at der er fejl ved gearsystemet i forskellige busser: gĂĄr ikke i gear efter at have haft systemet i "N" Neutral, skifter ikke op i gear under acceleration og kobler ikke gearet ud i moderne busser ved trukket hĂĄndbremse m.m. 
 
Voith derimod virker faktisk hver gang og under alle kørselsforhold. De kan "tæskes" og gearet følger bare med! Og sĂĄ har Voith den lækre nørd-detalje, at de lyder sk... godt og f.eks. DAB serie 15. Det er næsten ligesom busser for 15 ĂĄr siden! 
 
 
Mange hilsener 
Frank Pedersen

 Jakob L. N. Christensen (skrevet 2005-12-08 21:31)| Link 
Hej 
 
Ja jeg har et glimrende eksempel fra idag. 
Forsøgte at styre linie 12 igennem Vejle's morgen myldretid... 
Bussen var godt proppet ved afgang fra Vejle Trafikcenter, triller stille ud fra bane 4 og op mod det første lyskryds. Da jeg skal til at bremse er omdr. oppe omkring 11 - 1200 omdr og det er altsĂĄ lig med en gudsjammerlig opbremsning, og ganske rigtige var der flere der var ved at falde fordi de forbandede busser ikke kan finde ud af at bremse normalt... 
Jeg forstår så ikke på trejde år at Wulff bus købte 21 stk til byen når de ikke bestiller andet end have computer fejl, sære nedbremsninger mm - det var nu bedre at have valgt noget gennemprøvet når man skal have så mange ( det skal lige nævnes at Horsens samtidigt fik omkring 15 stk ). Nå men det kan være jeg slipper for dem om 3 år...:-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-17 20:54)| Link 
Hos Ă…rhus Sporveje kører 4 Volvo B12M 12,7 meter busser rundt med Voith gearkasse.. Det var meningen det skulle ha været de 4 sidste, men man 'blandede' lidt.. 
Der er også lagt op til ved licitationen til busleverancen næste år, at man foretrækker Voith gearkasser..

 Kim B10M (skrevet 2006-01-18 09:15)| Link 
Det var en spændende nyhed. Jeg er positivt overrasket over at ÅS vælger Voith gearkasser da ÅS har købt ZF gearkasser ligeså længe de har haft automatgear i deres busser! Jeg vil gerne høre mere om hvorfor at de nu har valgt at prøve Voith...

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-18 16:14)| Link 
Grunde: 
1: For at prøve noget nyt 
2: De bremser meget "hĂĄrdt" de nyere busser med ZF....

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
18. januar 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/216
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.