Veolia står til sejr i Århus Amt
Thomas de Laine (skrevet 2006-11-22 14:01) | | Link | "Veolia Transport skal køre 101 rutebiler, halvdelen af samtlige i det nuværende amt, skriver Århus Stiftstidende. Taberne af kapløbet blev især Arriva, der mistede alt, hvad de havde - og vognmændene Svidt og Thykjær. Heller ikke den lokale buskonge, Jess Abildskou, der havde alllieret sig med to tyske selskaber, kunne matche buddene fra Veolia." Sådan skriver DR Østlylland på http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2006/11/22/071429.htm. Udbuddet er dog slet ikke afgjort, idet Århus Amt netop i går (21. november) har åbnet tilbuddene ved sit 4. udbud. 13 busselskaber har givet 161 tilbud, og oversigterne over tilbuddene er tilgængelige på http://www.aaa.dk/aaa/index/om-amtet/administration/vt/kollektiv-trafik/vt-rb-udbud.htm . En nærmere omtale følger. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-11-22 14:46) | | Link | Og her er så omtalen: http://myldretid.dk/nyheder/nr/414 |
Thomas de Laine (skrevet 2006-11-22 15:12) | | Link | Århus Stiftstidende har også allerede afgjort udbuddet. Her er et par artikler: http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061122/STIFTEN/111221256/1273/STIFTEN http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061122/STIFTEN/111221314/1273/STIFTEN |
Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-11-22 19:39) | | Link | Nu skal man ikke plukke hønen før den er fanget.. Århus Amt har altid haft en tendens, til at tilgodese de små entreprenøre i mere eller mindre omfang.. Så mon ikke at Malling og Svidt stadig kan tænkes at komme ind pga. den høje kvalitet som de levere der hvor de kører idag.. Det er jo mere end hvad man kan sige om Veolia, der dog er en smule mere fornuftigt end Arriva.. Men den her satsning med de mange billige tilbud som med garanti vil bringe dem ud i en ny "Linjebus situation" med kæmpe underskud, kan vel ses som en fallit erklæring på hvorvidt man tror på, at det er muligt at byde med realistiske priser i Danmark.. |
Thomas de Laine (skrevet 2006-11-22 20:14) | | Link | Der er, rent faktisk, i dette tilfælde god grund til at plukke hønen, før den er fanget. Ved Århus Amts fjerde udbud, er tildelingskriteriet nemlig udelukkende laveste pris. Det betyder, at Århus Amt SKAL tildele kontrakten til den, der har budt billigst, hvis tilbuddet i øvrigt opfylder kravene. Det fremgik indtil for få minutter siden fejlagtigt af Myldretids nyhed om tilbudsåbningen, at prisen ikke var eneste kriterium. Normalt vælges det økonomisk mest fordelagtige tilbud ud fra en vægtning af pris og kvalitet. Diverse medier er således ikke så meget på vildspor alligevel, når de allerede har udnævnt Veolia til vinderen. |
Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-11-23 03:22) | | Link | Lad nu den stakkels gamle høne stÃ¥ i gÃ¥rden og vente lidt endnu... Jeg synes vi skylder at huske at "Ã…rhus Amt vil se bort fra urealistiske bud eller bud fra entreprenører, som skønnes ikke at kunne udføre opgaven." Nogle bud er meget meget lave og jeg vil skønne urealistiske. Om Veolia kan udføre opgaven???? Tja, de er den entreprenør der oftest (som den eneste!!!) har udgÃ¥ede ture i amtet, sÃ¥ vidt jeg kender til. Desuden skal selskabet jo opfylde en masse krav og kvalitetskrav, som mÃ¥ske Veolia sikkert kan fÃ¥ svært ved at opfylde. Og husk nu de vigtige regler om at busser SKAL overdrages, og der SKAL være højt gulv og midterdør i bussen. Ã…rhus Amt plejer at vælge dem med lidt højere kvalitet, nÃ¥r det er muligt for fÃ¥ kroner. Det vil de uden tvivl gøre denne gang alligevel, sÃ¥ jeg tror Svidt fÃ¥r en enkelt og mÃ¥ske Centrum en ekstra rute og Malling et par ruter. Men jeg kan ikke lade være med at tænke pÃ¥ Combus' prisdumpning ligesom Veolia gør nu. I Ã…rhus Amt er de den direkte arvtager dertil! Veolia er ikke bedre end Arriva i AAA, her er det delvist omvendt. |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|